Eka koira! Vinkit/suositukset?

sonicci

Olen opiskelija, asun keskustassa kerrostalossa poikaystäväni kanssa, rahatilanteemme on suht hyvä ja kaipaan kovasti lemmikin läheisyyttä ja tekemistä. Harkitsen aika vakavasti, että hankkisin koiran. Koira tulisi luultavasti joulun paikkeilla. Eli siihen on vielä mietintäaikaa muutama kuukausi. Tahtoisin siis jonkinlaisia vinkkejä, millainen koira sopisi tähän "kaupunkikuvaan"? Mihinkään rotukoiriin minulla ei ole varaa, joten luultavasti otan sekarotuisen.

Minulta löytyy aikaa ja innostusta koiraa varten, ja viikonloppuisin koira pääsisi maalle, missä saa olla ja riehua. Ainoa huono puoli on, että jos minulla, sekä poikaystäväläni on pitkä koulupäivä, niin koira saattaisi joutua olemaan yksin pahimmillaan 8 tuntia päivässä. Minulle on sanottu, että koira pärjää sen aikaa yksinkin, kunhan on jonkinlaista aktiviteettia. Ja eikös se ainakin paremmin pärjää, kunhan jaksaa aamulla käyttää vähän pidemmällä lenkillä ja tietysti pääsee heti ulos taas kun olen kotona.

Olen ollut koirien kanssa tekemisissä mutta omaa koiraa perheelläni tai minulla ei ole ollut. Siksi toivoisin kaikenlaisia mielipiteitä ja vinkkejä! :)

6

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä koira pärjää 8h yksin, mutta pikkupentua en jättäisi niin pitkäksi aikaa ellei ole paako. Itse olen pentuaikaan käynyt ruokatauolla pissattamassa ja hieman leikkimässä, jotta jaksaisi nukkua taas päivän loppuun. Ja tottakai mitä pidempi/raskaampi aamulenkki sen väsyneempi koira.

      Tuosta mietintäajasta, niin itse olen miettinyt koiraa aikoinani vuoden verran alkuun ja kun rodun päätin aloin säästämään siihen rotukoiraan rahaa pistämällä säästöön aina sen verran rahaa kuukaudessa mitä menisi koiran hoitoon välillä enemmän ja välillä vähemmän.
      En ole varsinaisesti sekarotuisia vastaan, mutta kun kuitenkin ymmärtääkseni haluat tietynluonteisen koiran niin suuremmalla todennäköisyydellä saat sen puhdasrotuisesta kuin sekarotuisesta, koska siinä on kuitenkin väh. kahden rodun piirteitä ja jokin piirre on luultavasti vahvin ja sitä on vaikea tietää etukäteen. Ja sekarotuisesta vielä sen verran, että ne eivät ole kovinkaan paljoa enää halvempia kuin rotukoirat, joiden hinnat ovat 1000e molemmin puolin.

      Mutta suosittelisin tutustumaan seurakoiraryhmän rotuihin eli FCI 9 ryhmään. JA alustavia hintatietoja voi katsella kennelliiton pentuvälityksestä, sielä on tämän päivän hinnat ja vapaat pennutkin sielä näkyvät.
      tässä linkki pentuvälitykseen: https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmEtusivu.aspx
      Ja kun olet valinnut rodun/rotuja, niin tutustu niihin tarkemmin kyseisen rotuyhdistyksen sivuilla ja eri keskustelupalstoilta saat myös tietoa rodusta ja aina saa kysyä mikäli jokin askaruttaa.

      Ja rotua valitessa kannattaa vastata ainakin itselleen muutamiin kysymyksiin ennen päätöstä.
      -Kuinka paljon koira saa liikuntaa/aktivointia päivässä?
      -Harrastustoiveet? (toko, agility, mejä, pallopaimennus ym)
      -Turkkitoivomukset? (pitkä/lyhyt, trimmattava; mm. nyppiminen ja leikkaminen)
      -Koiran koko?

      Ja kyllä tuohon yhdistelmään koira sopii, mikäli vain omat varat ja aika riittää koiran hoitamiseen ja muistaa ottaa huomioon myös kaikki yllättävät menot mitä saattaa tulla niin sekarotuisen kuin rotukoirankin kanssa! Mielestäni tässä ei kannata nyt lähteä pohtimaan sitä, että kumpi on terveempi koska minun mielestäni siitä ei ole mitään takeita. Valitettava tosiasia on että rotukoiria tutkitutetaan enemmän kuin sekarotuisia, joten niitä on vaikea lähteä keskenään vertailemaan. Koska eihän kukaan keskenään vertaa myöskään pienen terveen rodun yksilöä ja ison rodun yksilöä, koska rakenne/käyttötarkoitus on luultavasti eri.

      Tsemppiä mietintään ja koiran hankintaan, mihin sitten päädytkään mutta suosittelen tutustumaan kaikessa rauhassa er vaihtoehtoihin ennen päätöksentekoa, tästä maasta ei varmasti koiriat lopu kesken ja teille varmasti yksi tulee (jos niin päätätte) oli se sitten jouluna tai sen jälkeen.

    • Kiitos asiallisesta vastauksesta! Joulua ajankohtana ajattelin siksi, että siinä muutaman viikon vapaalla ehtii jo tutustua paremmin koiraan ja opetella hieman rutiineja ennen kuin arki taas alkaa.. :) Ja kun sekaroituisia ollaan katseltu niin lähinnä muutaman mieluisen/sopivan rosun risteytyksiä. Ja tietysti vanhemmista tietoa että millaisia ovat olleet. Pitää nyt paremmin paneutua rotuasioihin jos löytyisi joku mikä todella iskee!
      Vielä toivoisin omia kokemuksia jos on ollut "samanlaisessa" tilanteessa ja millaiset ja miten koiranne ovat pärjänneet yksinään sen päivän. Rotusuosituksia myös kuuntelen. :)

    • Jos haluat suosituksia, niin suosittelen vastaamaan noihin kysymyksiin ja jos on muita toiveita asian tiimoilta niin kertoo ne niin on helpompi ehdottaa juuri teille sopivaa rotua.

      Meille eka koira tuli siten, että itse opiskelin (aikuisopiskelu) ja mies oli töissä. Koira haettiin torstaina ja pe-su olin koiran kanssa kotona ja siinä ehdittiin jo alkuun tutustua ja pentu sai ottaa ekat päivät rauhassa ja maanantaina pentu jäi heti kotiin yksin rajattuun tilaan (eteinen makuuhuone) ettei pissoja ollut ihan joka paikassa ja käytiin ruokatunnilla pissattamassa pentu ja takaisin menoihin.
      Itse olin välillä aikaisemmin kotona ja välillä myöhemmin ja hienosti pentu oppi olemaan yksin ja oppi myös sisäsiistiksi. Etenkään tuossa kohtaa kun "joutuu" jättämään pikkupennun yksin alusta asti mikä onkin suositeltavaa edes pieniä pätkiä niin stressiä ei kannata siitä sisäsiisteydestä ottaa.

      Mutta mieti noita kysymyksiä miehesi kanssa ja kerro sitten tännepäin hiukan niin osataan täällä sitten auttaa rotuvalinnassa, mikäli semmoista apua haluatte. :) Ja niistä sekarotuisista kannattaa myös ottaa selvää ja onhan se heti plussaa jos vanhemmat on tutkittu niiden rotujen sairauksilta ym mitä kys.rodussa esiintyy. Ja kasvattajiin kannattaa ottaa yhteyttä hyvissä ajoin jo ennen tilannnetta "nyt heti kaikki mulle". Ja tulikin mieleen, että mikäli ette halua näyttelykoiraa, niin voitte siitä kasvattajalle ilmoittaa niin hän voi teille myydä "viallisen" pennun, mikä tarkoitaa siis esim. värivirheellistä, mutta kyseisestä virheestä ei ole koiran elämälle mitään haittaa.
      Myös kohtuuedullisesti voi saada puhdasrotuisen aikuisen koiran kodinvahtajana, mutta näissä kannattaa olla tarkkana että miksi se koti vaihtuu ja koittaa myyjän kanssa keskustella esim koeajasta minkä aikana saisitte rauhassa tutustua koiraan ja katsoa onko se teille sopiva ja tehdä päätöksen viikon/kahden sisällä.

    • Ystäväni sukulaisella olisi pentuja, joita nyt harkitaan. Niissä on amerikankääpiökettuterrieriä, suomenajokoiraa ja kk saksanseisojaa. Mitä kyseisitä roduista tiedän niin ihan hyvältä vaikuttaa, eikä kasvaisi kovin isoksikaan. Mielipiteitä? :) Aijomme mennä katsomaan koiria luultavasti lähiaikoina. Ja luovutusikä on marraskuussa.

    • älä missään nimessä

      Ja kaikki rodut ovat sellaisia, mitä kukaan fiksu ei kerrostaloon heti olisi ottamassa. Oletko varma, että olet perehtynyt rotuihin ja niiden luonteeseen ja tarpeisiin? Kannattaa oikeasti miettiä, ottaako ajavia metsästyskoiria kerrostaloon kärsimään ja nökötämään työpäivien ajaksi odottamaan että joku vähän käyttää pissalla kun kotia pääsee..

      Ihan stävällinen neuvo, vaihda rotua.

    • Itseäkin kyllä epäilytti..kunhan kysyin mielipidettä :) Noh, äitini 2-vuotias lapsi ei tule toimeen heidän kingcharlesinspanielin kanssa, joten se luultavasti tulee minulle. Ainakin väliaikaisesti. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe