Mitä adventisti ajattelee Jehovan todistajista?

8+16

Voivatko pelastua? Ainakin oppi on kovin samanlainen, vai?

49

657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annu, näin ajatellen

Miten niin samanlainen?
      Eihän heillä ole Kristusta Vapahtajana, ei iankaikkisuudesta asti olevaa Jumalan Poikaa, joka oli Luoja. He eivät tunne Jumalaa, Jeesusta, joka on Poika ja Pyhää Henkeä, jotka ovat meidän mielestämme yhdessä kolmiyhteinen Jumala.

Heidän kuoleman käsityksensäkin poikkeaa omastamme, vaikka se tuntuu samanlaiselta. Uusi maakin on heillä tämä sama planeetta, josta he valitsevat asunnot itselleen, vai kuinka? Olenko ymmärtänyt väärin?

He evankelioivat sukulaisensa vielä kuoleman jälkeen, mikä on mahdotonta. Jokaisen on tehtävä valintansa Jumalan puolelle jo eläessään. Kuoleman jälkeen ei enää voi tehdä mitään, sillä ei ole tietoa, ei ajatusta kuolemassa, jonne olet menevä. Me uskomme, että Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan ja kaikki entinen on mennyt.

Minun mielestäni he ovat aivan eri planeetalla kuin me, joten odotamme, että he lopulta tulevat uskoon, kuten Jeesus odottaa jokaisen ihmisen tulevan. Jumala ei halua, että kukaan joutuu kadotukseen, vaan hänellä on tarjolla iankaikkinen elämä myös JT:lle.

Ehkä he ovat niitä lampaita, jotka ovat vielä siellä muissa lammaslaumoissa, joita Jeesus myös johtaa. (Vaikka he eivät sitä tiedäkään) Jos he uskaltavat avata jonkun muunkin Raamatun kuin omansa, heillä on toivoa. Nyt heitä viedään kuin pässiä narussa Vartiotorniseuran talutusnuorassa, joten heidän on Jeesuksen avulla vapauduttava siitä ja otettava Vapahtajan kutsu todesta. Olen näitä henkilöitä tavannut, jotka tämän ovat tehneet, joten mahdotonta se ei ole.

Toivotamme heidät tervetuleeksi kirkkoihimme tutkimaan Jumalan sanaa, josta löytyy Henki ja Elämä, Toivo ja Tulevaisuus.

• Hei !

Olen joskus tutkinut JT opin hyvinkin. Lapsuudessa olin paljon tekemisissä heikäläisten kanssa. Istuin konventit, kokouksia, kirjantutkimisia, lehtensä tuli vuosikaudet. Voi sanoa että tunnen opin.

Kaikki pidä paikkaansa mitä kerrot tässä.

yst, t, Jari

• Hei vielä,

Tässä oletkin;

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11763680

Käy katsomassa etusivuni. Kirjoitin aika painavat sivut ja lisää tulee ajan kanssa, mutta eilen havahduin itse miten lihavat ja eri aihepiirejä sivullani on ja siksi se onkin foorumi eli pitää hiukan isommasti nimittää. Hevoskärryt on kutkuttava aihe minulle kun havaitsin että suomessa on ollut seppiä aina 1-2 polvessa, mutta minun isät olivat seppiä viidessä sukupolvessa. Missään suvussa ei ole tusinaa seppiä ollut ja lukuisat sällit päälle. Mikään muu suku ei ole tehnyt hevosajokaluja eniten suomessa ja minkään muun suvun kantaisä ei ole synnyttänyt pieneen kylään Suomen suurinta hevosajokalu-käsikotiteollisuutta. Olen asiasta kirjoittanut.
        Minun isoisäni isä oli Suomen tuotteliain ajokaluseppä. Löysin hänen hautansa ja otin haudan hoitooni olisi uusiokäyttön otettu isoisäni vanhempien hauta heti, uusia hautoja vieressä jo, ja kuvansakin löysin kun pyysin erään vanhuksen poikaa tonkimaan äitinsä laatikoita. Löytyi vahingossa vuosikymmeniä unohduksissa ollut filmi josssa näin isoisäni elossa 45 vuoden jälkeen. Todella harvinainen dokumentti jolla on arvoa. Ei kameran kanssa työpaikoilla kierrelty, mutta mummolani paja ja orginaali paappa siellä on iso juttu. Mummo tosin oli vaihtunut mummopuoleen jo 40 luvulla, kun orginaali mummo kuoli 1940 kun isänikin oli vasta 13 vuotias, ja hänelle olikin äitipuolikin. Paappa haki sitten uuden mummon sitten joka oli niin nuori että oilisi sopinut tyttäreksikin.

Käy katsomassa. http://jarinhotelli.blogspot.com
        Lisäsin hiukan tavaraa eilen etusivulle.,

Hotellissani Raamattupuolella on iso työ- ja kirjoitan sitä aivan hissunkissun nyt varmaan aina.

yst,t. Jari

• Hei !

Luin vielä kirjoituksesi.

Kiinnitin huomiota uuteen maahan, Raamattu opettaa adventtiliikkeellekin kyllä tätä samaa maapalloa uutena eedeninä.

Muuten Jes kirjan uusi maa löytyy mm. Jes 65:17- 66:22.
        Jer 4:27 on hieno jae kuvaamaan juuri saman planeetan uusiokäyttöä.
        Jumalalla on varsin ekologinen ajatus, heh. VKR on parempi kuin nykyinen.
        Voisinhan minä sen hakea tähän hyllystä:
        "Sillä näin sanoo Herra: Maa tulee autioksi, vaikka minä en siitä peräti loppua tee." (Jer 4:27, vkr)
        Kun lukee koko Raamatun ei missään ole sellaista ilmaisua että uusi maa olisi joku muu planeetta. Ilm 20 luvussa käy hyvin ilmi että taivas on väliaikainen asuinsija ja uusi maa lopullinen. Mutta itse uskon että ihmisellä voi olla toisenlainen olomuoto siinä merkityksessä että voi heittää toisen vaihteen päälle ja lähteä lomalle muille planeetoille omilla siivillä ikään kuin. Että ihminen muistaa vanhurskaan palkan, mutta ei mitään ikävää. Menneitä ei muistella uudessa maassa nk Jesjan kirja sanoo.

Jehovantodistajat eivät "evankelioi" sukulaisiaan kuoleman jälkeen.
        Sentyyppinen toimitus kuuluu tiettyyn juhlaan mormonikirkossa, mutta senkään merkitys ei ole ajatus että synneissään kuollut ihminen pelastuisi sukulaisen kasteen vuoksi ja toimesta toisen kuoleman jälkeen vaan se on kaunis tapa heillä muistaa sukuaan jotka olivat uskossa mutta eivät saaneet itse nauttia kaikista niistä eduista ja etuoikeuksista mitä tänään on.

Ihminen saattaa kiinnostua jossakin vaiheessa esim. keski-iässä suvustaan. Ei ole aikaa nuorempana. Vaikka olen pajan nähnyt lapsena mikä siinä filmissä on niin olin unotanut hevosajokalut koko iäksi. 2011 kesällä muistui mieleeni kun törmäsin museossa ko pajassa tehtyihin kärryihin., Nyt kun osaan kärryt tunnistaa, olen niitä nähnyt vaikka kuinka paljon, Tusina tuli vastaan automaattisesti kesälomallakin., Olen kuvannut tapaamiset sivulleni kesällä 2013 kun törmään isoisäni 1889-1968 taikka isoisäni isän 1862-1937 tekemiin kärryihin.
        Minä en ylpeile isieni kärryillä, totean vain totuuksia. Suomen historian professori A.J.Alanen sanoi että: "Laurilan kantaisän jälkeläiset olivat koko Ilmajoen tuotteliaimmat ajokalusepät."
        Suomen historian professori P.Virrankoski sanoi että "kurpanseppä Laurila nuorempi raudoitti ajokaluja enemmän kuin kukaan koko Ilmajoen Nopankylässä. Kun Nopankylässä oli parhaimmillaan 30 pajaa, niin Hämeessä oli kaksi kylää joissa oli yhteensä 24 pajaa; Hauho ja Tuulos. Kun suvussa on tusina seppiä ja lukuisat sällit päälle joista tuli heistäkin seppiä siis, ja oli viisi sukupolvea seppäsuvussani seppinä, niin kaikki johtopäätökset perustuvat siis totuuteen. Laurilan kantaisä s. 1821 joka marssi kylään 19 vuotiaana nuorukaisena osasi tehdä palakehia eläimen nahasta ja puusta.
        Hänen yksi kärry on harvinaisuus ja on Etelä-Pohjanmaan museossa Seinäjoella. Puuselkänojat turkulaasmalli jonka papiston apulainen Rydman toi Turusta ja ensimmäisen teki Laurila vanhempi Nopassa 1860 kun käryjen teko siellä alkoi. Nopankylän kärryhomma oli kuitenkin nuori verrattuna Könnille ja Kurikkaankin., -Mutta noissa määrissä mitä mainitsen ei pirukaan löydä mistään suurempaa saavutusta. Nopankylässä oli yksi paja 1700-1800 luvun vaihteessa jossa oli vesivoimalla toimiva hamaripaja ja valmistettiin kyntöauroja.
        Könnillä ja Kurikassa sahattiin Noppaa ennen mutama kärry.
        1860 alkoi tuulemaan jka kärryjä syntyi kun rautaa tilattiin kevyemmässä muodossa kaupungista. Laurila nuorempi s. 1862 raudoitti "kärryt päiväs" kun tuulemaan pisti. Parhaatkin muut sepät kuluttivat kaksi pitkää työpäivää.
        - Nopankylässä kiersi tutkijoita 1950 luvulla jotka haastattelivat jokaisen eläväisen kylässä ja Turun Yliopistossa on aineisto hyllyllä. Olen kirjoituksissani sivuillani tietenkin lainannut tutkittua tietoa ja olen tässäkin kertonut johtopäätöksieni tuloksen.
        Kurikkaan tuli sittemmin vielä ajokalutehdas 1910 mutta se ei ollut enää käsi-koti-teollisuutta vaan tehdas. Isoisäni teki 100 kärryt parhaina vuosina rautoihin, hän oli sittemmin myös maanviljelijä ja tila ei ollut pienikään, ja tämän isäkin osti torpan itselleen 1900 luvun alussa kärrytuloilla. Kärryillä eläneet ihmiset joita oli parhaimmillaan 700 kokonaan tai osittain kärryistä tuloa saavina valmistivat tuhansia ajokaluja joita lähti rautateitsekin 200-250 kpl joka vuosi pitkin suomea. - Oli hauskaa muistaa suvun perinteet 54 vuotiaana, ja nyt olen 55. Kirjoitan lisää ajan saatossa, mutta Etelä-Pohjalaisiin ajokaluihin pääsee kiinni kotisivuillani useissa linkeissä joista kaksi linkkiä olen kirjoittanut itse sen kylän historiikin ja sukualbumini, mutta ovat kesken. Lisää kuvia ja tekstiä tulee.
        Päällimmäiset kirjoitin.

jatkoa heti alla.................

• jarinhotelli kirjoitti:

Hei !

Kiinnitin huomiota uuteen maahan, Raamattu opettaa adventtiliikkeellekin kyllä tätä samaa maapalloa uutena eedeninä.

"Sillä näin sanoo Herra: Maa tulee autioksi, vaikka minä en siitä peräti loppua tee." (Jer 4:27, vkr)
        Kun lukee koko Raamatun ei missään ole sellaista ilmaisua että uusi maa olisi joku muu planeetta. Ilm 20 luvussa käy hyvin ilmi että taivas on väliaikainen asuinsija ja uusi maa lopullinen. Mutta itse uskon että ihmisellä voi olla toisenlainen olomuoto siinä merkityksessä että voi heittää toisen vaihteen päälle ja lähteä lomalle muille planeetoille omilla siivillä ikään kuin. Että ihminen muistaa vanhurskaan palkan, mutta ei mitään ikävää. Menneitä ei muistella uudessa maassa nk Jesjan kirja sanoo.

Sentyyppinen toimitus kuuluu tiettyyn juhlaan mormonikirkossa, mutta senkään merkitys ei ole ajatus että synneissään kuollut ihminen pelastuisi sukulaisen kasteen vuoksi ja toimesta toisen kuoleman jälkeen vaan se on kaunis tapa heillä muistaa sukuaan jotka olivat uskossa mutta eivät saaneet itse nauttia kaikista niistä eduista ja etuoikeuksista mitä tänään on.

Ihminen saattaa kiinnostua jossakin vaiheessa esim. keski-iässä suvustaan. Ei ole aikaa nuorempana. Vaikka olen pajan nähnyt lapsena mikä siinä filmissä on niin olin unotanut hevosajokalut koko iäksi. 2011 kesällä muistui mieleeni kun törmäsin museossa ko pajassa tehtyihin kärryihin., Nyt kun osaan kärryt tunnistaa, olen niitä nähnyt vaikka kuinka paljon, Tusina tuli vastaan automaattisesti kesälomallakin., Olen kuvannut tapaamiset sivulleni kesällä 2013 kun törmään isoisäni 1889-1968 taikka isoisäni isän 1862-1937 tekemiin kärryihin.
        Minä en ylpeile isieni kärryillä, totean vain totuuksia. Suomen historian professori A.J.Alanen sanoi että: "Laurilan kantaisän jälkeläiset olivat koko Ilmajoen tuotteliaimmat ajokalusepät."
        Suomen historian professori P.Virrankoski sanoi että "kurpanseppä Laurila nuorempi raudoitti ajokaluja enemmän kuin kukaan koko Ilmajoen Nopankylässä. Kun Nopankylässä oli parhaimmillaan 30 pajaa, niin Hämeessä oli kaksi kylää joissa oli yhteensä 24 pajaa; Hauho ja Tuulos. Kun suvussa on tusina seppiä ja lukuisat sällit päälle joista tuli heistäkin seppiä siis, ja oli viisi sukupolvea seppäsuvussani seppinä, niin kaikki johtopäätökset perustuvat siis totuuteen. Laurilan kantaisä s. 1821 joka marssi kylään 19 vuotiaana nuorukaisena osasi tehdä palakehia eläimen nahasta ja puusta.
        Hänen yksi kärry on harvinaisuus ja on Etelä-Pohjanmaan museossa Seinäjoella. Puuselkänojat turkulaasmalli jonka papiston apulainen Rydman toi Turusta ja ensimmäisen teki Laurila vanhempi Nopassa 1860 kun käryjen teko siellä alkoi. Nopankylän kärryhomma oli kuitenkin nuori verrattuna Könnille ja Kurikkaankin., -Mutta noissa määrissä mitä mainitsen ei pirukaan löydä mistään suurempaa saavutusta. Nopankylässä oli yksi paja 1700-1800 luvun vaihteessa jossa oli vesivoimalla toimiva hamaripaja ja valmistettiin kyntöauroja.
        1860 alkoi tuulemaan jka kärryjä syntyi kun rautaa tilattiin kevyemmässä muodossa kaupungista. Laurila nuorempi s. 1862 raudoitti "kärryt päiväs" kun tuulemaan pisti. Parhaatkin muut sepät kuluttivat kaksi pitkää työpäivää.
        - Nopankylässä kiersi tutkijoita 1950 luvulla jotka haastattelivat jokaisen eläväisen kylässä ja Turun Yliopistossa on aineisto hyllyllä. Olen kirjoituksissani sivuillani tietenkin lainannut tutkittua tietoa ja olen tässäkin kertonut johtopäätöksieni tuloksen.
        Kurikkaan tuli sittemmin vielä ajokalutehdas 1910 mutta se ei ollut enää käsi-koti-teollisuutta vaan tehdas. Isoisäni teki 100 kärryt parhaina vuosina rautoihin, hän oli sittemmin myös maanviljelijä ja tila ei ollut pienikään, ja tämän isäkin osti torpan itselleen 1900 luvun alussa kärrytuloilla. Kärryillä eläneet ihmiset joita oli parhaimmillaan 700 kokonaan tai osittain kärryistä tuloa saavina valmistivat tuhansia ajokaluja joita lähti rautateitsekin 200-250 kpl joka vuosi pitkin suomea. - Oli hauskaa muistaa suvun perinteet 54 vuotiaana, ja nyt olen 55. Kirjoitan lisää ajan saatossa, mutta Etelä-Pohjalaisiin ajokaluihin pääsee kiinni kotisivuillani useissa linkeissä joista kaksi linkkiä olen kirjoittanut itse sen kylän historiikin ja sukualbumini, mutta ovat kesken. Lisää kuvia ja tekstiä tulee.
        Päällimmäiset kirjoitin.

jatkoa edelliseen...................

Vartiotorni seura on auktoriteetti jehovantodistajilla kyllä.
        Adventtiliikkeen ja Jehovan todistajien jumalan palvelus kokous on samantyyppinen niiltä osin että toinen puoli on ns "kirjantutkistelu" heillä jossa tutkitaan jotakin kirjaa aina samalla tavalla kuin A-liikkeellä Raamatun Sanoma lehden artikkeleita.

Jehivantodistajat kokoontuvat kolme kertaa viikossa vähintään kirjantutkisteluun ja toinen samanlainen tutkistelu on sitten Vartiotorni lehden kanssa.

Olen murrosikäisenä poikana istunut Olympia stadionilla Helsingissa vuonna 1976 muistaakseni kansainvälisen viikon konventin jossa kastettiinkin monta sataa ihmistä. Se oli pitkä urakka poikaselle kovilla penkeillä kokonainen viikko. Kesälomanviettopaikkani toisen henkilön koko suku oli heikäläisiä ja olimme kohteliaisuussyistä aina nämä istumassa. Ei meistä kukaan uskossa ollut. Viina ja hanurinsoitto oli mielessä koko ajan kaikilla meillä kesänviettopaikkani väellä. Opin kuitenkin tässä kohteliaisuudessa tuntemaan JT opin hyvin ja elämäni aikana kaksi kertaa kertyi kaikki kirjansa hyllykkööni. Metri kirjoja kaksi kertaa kerääntyi hyllyyni kun ovat aina ilmaiskirjoja. Jehovantodistajilla ei ole palkattua väkeä ja rahaa sitten paasataan kaikkeen muuhun- Kirjat ilmaiseksi, hienot kiinteistöt, vievät käännynnäiset paljolti ahkeruudellaan.
        Mutta sanoisin että ovilla liikkuminen on velvollisuus, ei ole mahdollista olla kunnon ja hyväksytty Jehovan todistaja jos ei ovilla käy. Minusta olisi kerran elämässäni tullut Jehovan todistaja vuonna 1986 mutta en ollut kypsä evankeliumin hommiin, kauhistelin että pitäisi lähteä oville. Sittemmin minulla on ollut evankeliumin hommia monin tavoin. Jaoin 150 000 Raamattuopiston mainosta pyörällä ja kirjoitan nyt Raamatun avoimeksi ilman seurakuntarajoja kotisivuilleni, ja olin monissa maallikkotehtävissä puhujana, siis saarnat ja Raamattutunnit.

Jehovan todistajilla on Jehova ja Jeesus on Jumalan Poika heillä joka on enemmänkin lihallinen ihminen kokonaan. Mutta on jotakin uuttakin opetusta heillä- siitä kertoo ainakin yksi lehtinen. On se jossakin minulla.
        Mutta ei asia paljoa kummemmaksi muuttunut ole, olen sen kyllä lukenut joskus. Jumalan Pojan kautta pelastutaankin kun Raamattu niin sanoo, mutta Jehova on päähenkilö kun se adventtiliikkeellä on Jeesus Kristus- mutta ei adventtiliike opeta että Isä olisi toisella sijalla ei siitä ole kyse. Jeesus Kristus vaan on Raamatun keskus, ja Ylipappi joka elää ja toimii enkeleiden kanssa ihmisen hyväksi kaikessa uskoon liittyvässä. Hebr 1:14, 8:1-2, koko 8 ja 9 luku, Hebr 4:14-16 ja itse asiassa koko Hebr kirja pitäisi lukea.
        Jumala on ikäänkuin delegoinut kaiken Pojalle. Raamattu opettaa että Pojan kautta ja poikaa varten maailmat luotiin, On hyvä iso Isä Pojallekin ollut kun noin paljon antoi.
        - Koko Raamattu on Jeesuksen Kristuksen opetusta, kaikissa ilmestyksissä kun Jumala ilmaisi itsensä- jumaluus ilmaisi itsensä oli Jeesus Kristus Hän joka oli asialla asiassa.

Jeesus Kristus sanoo itsestään että Hän on Alfa ja Omega, koko lystin alku ja loppu; Ilm 1:7-8, mm.

Minä en ole hevoskärryjä tehnyt., En niillä ylpeile, on uusi kiva harrastus iseni kärryt. Intresanttia.

jatkuu heti alla..................

jatkoa edelliseen...................

Vartiotorni seura on auktoriteetti jehovantodistajilla kyllä.
        Adventtiliikkeen ja Jehovan todistajien jumalan palvelus kokous on samantyyppinen niiltä osin että toinen puoli on ns "kirjantutkistelu" heillä jossa tutkitaan jotakin kirjaa aina samalla tavalla kuin A-liikkeellä Raamatun Sanoma lehden artikkeleita.

Jehivantodistajat kokoontuvat kolme kertaa viikossa vähintään kirjantutkisteluun ja toinen samanlainen tutkistelu on sitten Vartiotorni lehden kanssa.

Olen murrosikäisenä poikana istunut Olympia stadionilla Helsingissa vuonna 1976 muistaakseni kansainvälisen viikon konventin jossa kastettiinkin monta sataa ihmistä. Se oli pitkä urakka poikaselle kovilla penkeillä kokonainen viikko. Kesälomanviettopaikkani toisen henkilön koko suku oli heikäläisiä ja olimme kohteliaisuussyistä aina nämä istumassa. Ei meistä kukaan uskossa ollut. Viina ja hanurinsoitto oli mielessä koko ajan kaikilla meillä kesänviettopaikkani väellä. Opin kuitenkin tässä kohteliaisuudessa tuntemaan JT opin hyvin ja elämäni aikana kaksi kertaa kertyi kaikki kirjansa hyllykkööni. Metri kirjoja kaksi kertaa kerääntyi hyllyyni kun ovat aina ilmaiskirjoja. Jehovantodistajilla ei ole palkattua väkeä ja rahaa sitten paasataan kaikkeen muuhun- Kirjat ilmaiseksi, hienot kiinteistöt, vievät käännynnäiset paljolti ahkeruudellaan.
        Mutta sanoisin että ovilla liikkuminen on velvollisuus, ei ole mahdollista olla kunnon ja hyväksytty Jehovan todistaja jos ei ovilla käy. Minusta olisi kerran elämässäni tullut Jehovan todistaja vuonna 1986 mutta en ollut kypsä evankeliumin hommiin, kauhistelin että pitäisi lähteä oville. Sittemmin minulla on ollut evankeliumin hommia monin tavoin. Jaoin 150 000 Raamattuopiston mainosta pyörällä ja kirjoitan nyt Raamatun avoimeksi ilman seurakuntarajoja kotisivuilleni, ja olin monissa maallikkotehtävissä puhujana, siis saarnat ja Raamattutunnit.

Jehovan todistajilla on Jehova ja Jeesus on Jumalan Poika heillä joka on enemmänkin lihallinen ihminen kokonaan. Mutta on jotakin uuttakin opetusta heillä- siitä kertoo ainakin yksi lehtinen. On se jossakin minulla.
        Mutta ei asia paljoa kummemmaksi muuttunut ole, olen sen kyllä lukenut joskus. Jumalan Pojan kautta pelastutaankin kun Raamattu niin sanoo, mutta Jehova on päähenkilö kun se adventtiliikkeellä on Jeesus Kristus- mutta ei adventtiliike opeta että Isä olisi toisella sijalla ei siitä ole kyse. Jeesus Kristus vaan on Raamatun keskus, ja Ylipappi joka elää ja toimii enkeleiden kanssa ihmisen hyväksi kaikessa uskoon liittyvässä. Hebr 1:14, 8:1-2, koko 8 ja 9 luku, Hebr 4:14-16 ja itse asiassa koko Hebr kirja pitäisi lukea.
        Jumala on ikäänkuin delegoinut kaiken Pojalle. Raamattu opettaa että Pojan kautta ja poikaa varten maailmat luotiin, On hyvä iso Isä Pojallekin ollut kun noin paljon antoi.
        - Koko Raamattu on Jeesuksen Kristuksen opetusta, kaikissa ilmestyksissä kun Jumala ilmaisi itsensä- jumaluus ilmaisi itsensä oli Jeesus Kristus Hän joka oli asialla asiassa.

Jeesus Kristus sanoo itsestään että Hän on Alfa ja Omega, koko lystin alku ja loppu; Ilm 1:7-8, mm.

Minä en ole hevoskärryjä tehnyt., En niillä ylpeile, on uusi kiva harrastus iseni kärryt. Intresanttia.

jatkuu heti alla..................

jatkoa edelliseen....................

Olen kai aina ollut pedantti kun muistan että minua aivan pienenä häiritsi pajan vasemman nurkan epäsymmetrisyys. Minusta olisi pitänyt tehdä suoraan. Isoisäni sauna oli samanlainen nurkistaan paljolti ettei millitarkkaa hommaa. Kuitenkin isäni sai nikkaritaidotkin ko seppäisältään ja olki kirvesmies kun jokainen poika 1920 luvulla syntyteet joutuivat väistymään kuplavolkareiden tieltä pajoista. Laurilat saivat seppämestareiden pojat sepänoppinsa 10- vuotiaasta alkaen isiltään. Lapsetkim tekivät 20 tuntia joskus töitä isiensä tapaan että oppivat tietämään mitä on työ.

Minut jätettiin naisille tupaan kun isäni kanssa kävimme seppätilalla isäni kotona mutkaisia vanhoja teitä vanhoilla huonoilla jousilla ja linja-autoissa olikin oksennuspussit joita käytin joka matkalla.
        Isäni lähti aina isänsä kanssa juomaan pajaan tulijaiskoskenkorvapulloa ja minut jätettiin tupaan tavallisesti.

Siinä filmissä on seppä voimissaan vielä 77 vuotiaana, mutta kuolee sydäninfarktiin 2-3 vuotta myöhemmin. -Sianrasvaa ja tupakkaa koko elämä. Viinakin maistui. Mutta tekivät raakasti töitä. Raskas työ ja raskaat huvitukset.

Isoisä teki 100 kärryt parhaina vuosina vielä ja kärryhomma loppui 1955 autojen tieltä. Siellä sukualbumissani on viimeisen kärrysepän liikuttava lehtihaastattelu.

Sain lapsena pari lehtileikettä jotka kehotettiin tallettamaan ja olivat säilyneet laatikon pohjalla. Kirjoihin on kirjoitettu lisää muutamia sanoja, Löytäisin lisää tietoa kunhan on aikaa joskus.
        1980 luvulla sain kirjan kärrysepistä- sama henkilö joka oli sukulaisen sukulainen toi senkin minulle samoin kuin ne lehtileikkeetkin. Naureskelin viikon pirtujutuille kun putkassakin isä ja poikakin markkinoiden päätteeksi samassa putkassa, heh.
        Sitten unohdin kärryt- koko elämässäni en ole kärryjä muistellut sanallakaan eikä niistä minun kotona enää puhuttu. Muutaman harvan saman muistan kuulleeni aivan lapsena.
        Olin perinyt isieni ahkeruuden, mutta olisin jaksanut pajassa. Opiskelin ja tein liikaa töitä nuorena ja oli pari hankalaa työpaikkaa, paikkakunnan vaihtoja ja aina yliopistokurssitkin painoivat päälle.
        Sotaveteraanien kylässä ei puhuttu sanaakaan koskaan minun kuullen sotamuistoja. Eivät halunneet puhua koskaan niitäkään.
        Enää 1200 talon sotaveteraanikylässä elää enää yksi sotaveteraani.
        Leskiä joitakin hyvävointisinakin vielä.

Kyllä Jeesus ihan kunkku Raamatussa on koko Raamatun ydin ja keskus alku ja loppu Jeesuksen omien sanojen mukaan siis.
        Ja kyllä Laurilat olivat Ilmajoen tuotteliaimmat ajokalusepät ja
        Suomen suurimman hevosajokalu-käsikotiteolisuuden tuottelian seppä oli isoisäni isä. Ei missään muussa suvussa ole tusinaa seppiä ja sällit päälle ammattia jatkamassa ja viidessä sukupolvessa seppiä.
        Se vaan on näin, mutta Jeesus on kaikkein suurin.

- Kiitos aamurupattelusta !

Jumalan siunausta
        Jari Laurila
        http://jarinhotelli.blogspot.com

• Ilman että alan Jt oppia selvittämään - koska en sitä niin tarkkaan tunne - niin tuota että Jumala on kolmiyhteinen voisi pikkusen kommentoida oman näkemykseni ja ymmärykseni mukaan.

Sanoisin, että ihmiselle Jumala on aina YKSI Jumaluus - joka on ikuinen, ilman alkua tai ilman loppua. Jotta sen voisi paremmin käsittää on hyvä ymmärtää että Jumaluus on "täydellisyyttä kaikessa" ja siksi sitä kutsutaankin totuudeksi, Jumalan vanhurskaudeksi tai vaikka pyhyydeksi.

Siellä missä ikuinen Jumaluus vallitsee siellä on Jumala läsnä.

Jeesus syntyi ihmiseksi ja kulki maan päällä, mutta hänessä asui tämä ikuinen totuus eli Jumaluus, siksi hän voi sanoa minä ja Isä olemme yhtä. "Sana tuli lihaksi"..

Kukaan ei voi elää iankaikkisesti valheessa - eli on erossa Jumaluudesta, sillä vain siinä on iankaikkinen elämä mahdollista. Vajavaisen ihmisen on aika vaikea kuvitella, että elämä kerran olisi niin täydellistä että se olisi kuolematon .. mutta se on Raamatun Jumalan lupaus niille jotka sitä sydämmensä halusta etsivät ja haluavat .. suuren Opettajan Jeesuksen Kristuksen johdolla jossa Jumaluus asuu... ilman Jumalan Poikaa joka on samaa täydellisyyttä Isän kanssa se ei koskaan voi tulla ihmiselle mahdolliseksi. Ihminen voi pahuudestaan huolimatta uskoa kehityvänsä myös erossa Jumalasta ja ehkä kehittyykin - mutta ei koskaan niin paljon, että hänestä tulisi täydellinen erossa Jumalasta. Sillä täydellisyyttä ei ole kuin se mikä on täydellistä ja se on Jumalan. Siis ... kuinka ihminen sitten ponnisteleekin ilman Jumalaa on se tuomittu epäonnistumaan.. onnistuessaan ihminen elää aina Jumalan vanhurskaudessa.

Salomon, joka oli viisas mies totesi asian näin:

1. Kun. 8:27
        Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!

Siis Isä, Poika ja Pyhä Henki .. kaikki samaa ikuista Jumaluutta jolla ei ole alkua eikä loppua .

Jopa sananlaskukin sanoo "totuus ei pala tulessakaan" .. ja totta ..

Kirjoitin kerran (tai ka parikin kertaa) esimerkin joka voisi ehkä valaista asiaa hieman: 5 5=10 - ihminen tietää sen ... koska hän on sen OPPINUT laskemaan .

Mutta ... se on aina ollut 10 - Vaikka ihminen (esimerkiksi pikku vauva) ei sitä tietäisikään - MIKSI ? - juu, koska se on totta.

Samalla tavalla voi ajatella, että Jumaluus on aina ollut - koska se pitää sisällään täydellisen totuuden. Ihminen voi tutkia totuutta, mutta ei luoda sitä - sillä se on jo olemassa - myös silloin kuin ihminen ei sitä tunne.

Nyt voisi joku joka ei oikein osaa yhteen laskua (vaikka ehkä luulee osaavansa) - sanoa että 5 5=55 - sillä se voisi siltä näyttää. Onhan kaksi kynää = kaksi kynää .. miksi ei kaksi viitosta olisi kaksi viitosta .. Siis ... meidän täytyy siis oppia laskemaan ennenkuin ymmärrämme että 5 5 =10.

Samalla tavalla täytyy ihmisen oppia elämään oikein (se on Jumalan opettamalla tavalla eli siinä täydellisyydessä (Jumaluudessa) missä ianlkaikkinen elämä on mahdollista), jotta elämä voisi säilyä - mutta me voimme myös kieltäytyä .. sitä voisi verrata siihen, että me voimme kieltäytyä oppimasta laskemaan ja itsepäisesti väittää että 5 5=55 ... ja osoittaa sen todeksi kahta kynää käyttämällä - kynä ja kynä = kaksi kynää ... 5 ja 5 on kaksi 5:sta - siis 55. Vaikka se ei olekaan oikein -- se näyttää oikealta.

Kun jotkut selittävät ihmisen kuolemattomuutta - he sanovat että ihminen on Jumalan kuva - mutta se ei ole totta - ei ihminen ole Jumalan kuva ilman Jumaluutta. Se on Jumaluus ihmisessa joka on Jumalan kuva ..

Vasta kun pahuus on poissa .. on myös kuolema voitettu (sitä ei enää ole) sanoo Paavali .. minulle avasi silmät lopullisesti näämä Paavalin kirjoittamat säkeet:

Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.

Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle".
        Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi KAIKKI KAIKISSA.

-----

Siis Jumaluutta ei koskaan voi alistaa - vaan jokainen joka saavuttaa iankaikkisen elämän on ja elää siinä.

alex

• Annu*****
        jarinhotelli kirjoitti:

Hei !

Päällimmäiset kirjoitin.

Ystäväni tytär on JT:-seuran jäsen ja sanoi äidilleen, että toivoi hänen kuolevan, että voisi vielä evankelioida hänet.

Tästä asiasta en tiedä enempää, mutta sen tiedän, että äiti oli kauhuissaan tyttären puheista.

Toki meilläkin on uusi maa, mutta se on uusi Jumalan luomisteko ei tämä. Kaikki, mitä täällä on palaa, eli tulella puhdistetaan. Tuon uuden maan keskellä on Jumalan valtaistuin ja Jumala on meidän Jumalamme, joka asuu juuri tällä planeetalla.

Sen vuoksi en usko, että täällä olisi yhtään hienoa pytinkiä valittavana uudelleen asuttavaksi.

• alex.kasi kirjoitti:

Ilman että alan Jt oppia selvittämään - koska en sitä niin tarkkaan tunne - niin tuota että Jumala on kolmiyhteinen voisi pikkusen kommentoida oman näkemykseni ja ymmärykseni mukaan.

Sanoisin, että ihmiselle Jumala on aina YKSI Jumaluus - joka on ikuinen, ilman alkua tai ilman loppua. Jotta sen voisi paremmin käsittää on hyvä ymmärtää että Jumaluus on "täydellisyyttä kaikessa" ja siksi sitä kutsutaankin totuudeksi, Jumalan vanhurskaudeksi tai vaikka pyhyydeksi.

Siellä missä ikuinen Jumaluus vallitsee siellä on Jumala läsnä.

Jeesus syntyi ihmiseksi ja kulki maan päällä, mutta hänessä asui tämä ikuinen totuus eli Jumaluus, siksi hän voi sanoa minä ja Isä olemme yhtä. "Sana tuli lihaksi"..

Kukaan ei voi elää iankaikkisesti valheessa - eli on erossa Jumaluudesta, sillä vain siinä on iankaikkinen elämä mahdollista. Vajavaisen ihmisen on aika vaikea kuvitella, että elämä kerran olisi niin täydellistä että se olisi kuolematon .. mutta se on Raamatun Jumalan lupaus niille jotka sitä sydämmensä halusta etsivät ja haluavat .. suuren Opettajan Jeesuksen Kristuksen johdolla jossa Jumaluus asuu... ilman Jumalan Poikaa joka on samaa täydellisyyttä Isän kanssa se ei koskaan voi tulla ihmiselle mahdolliseksi. Ihminen voi pahuudestaan huolimatta uskoa kehityvänsä myös erossa Jumalasta ja ehkä kehittyykin - mutta ei koskaan niin paljon, että hänestä tulisi täydellinen erossa Jumalasta. Sillä täydellisyyttä ei ole kuin se mikä on täydellistä ja se on Jumalan. Siis ... kuinka ihminen sitten ponnisteleekin ilman Jumalaa on se tuomittu epäonnistumaan.. onnistuessaan ihminen elää aina Jumalan vanhurskaudessa.

Salomon, joka oli viisas mies totesi asian näin:

1. Kun. 8:27
        Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!

Siis Isä, Poika ja Pyhä Henki .. kaikki samaa ikuista Jumaluutta jolla ei ole alkua eikä loppua .

Jopa sananlaskukin sanoo "totuus ei pala tulessakaan" .. ja totta ..

Kirjoitin kerran (tai ka parikin kertaa) esimerkin joka voisi ehkä valaista asiaa hieman: 5 5=10 - ihminen tietää sen ... koska hän on sen OPPINUT laskemaan .

Mutta ... se on aina ollut 10 - Vaikka ihminen (esimerkiksi pikku vauva) ei sitä tietäisikään - MIKSI ? - juu, koska se on totta.

Samalla tavalla voi ajatella, että Jumaluus on aina ollut - koska se pitää sisällään täydellisen totuuden. Ihminen voi tutkia totuutta, mutta ei luoda sitä - sillä se on jo olemassa - myös silloin kuin ihminen ei sitä tunne.

Nyt voisi joku joka ei oikein osaa yhteen laskua (vaikka ehkä luulee osaavansa) - sanoa että 5 5=55 - sillä se voisi siltä näyttää. Onhan kaksi kynää = kaksi kynää .. miksi ei kaksi viitosta olisi kaksi viitosta .. Siis ... meidän täytyy siis oppia laskemaan ennenkuin ymmärrämme että 5 5 =10.

Samalla tavalla täytyy ihmisen oppia elämään oikein (se on Jumalan opettamalla tavalla eli siinä täydellisyydessä (Jumaluudessa) missä ianlkaikkinen elämä on mahdollista), jotta elämä voisi säilyä - mutta me voimme myös kieltäytyä .. sitä voisi verrata siihen, että me voimme kieltäytyä oppimasta laskemaan ja itsepäisesti väittää että 5 5=55 ... ja osoittaa sen todeksi kahta kynää käyttämällä - kynä ja kynä = kaksi kynää ... 5 ja 5 on kaksi 5:sta - siis 55. Vaikka se ei olekaan oikein -- se näyttää oikealta.

Kun jotkut selittävät ihmisen kuolemattomuutta - he sanovat että ihminen on Jumalan kuva - mutta se ei ole totta - ei ihminen ole Jumalan kuva ilman Jumaluutta. Se on Jumaluus ihmisessa joka on Jumalan kuva ..

Vasta kun pahuus on poissa .. on myös kuolema voitettu (sitä ei enää ole) sanoo Paavali .. minulle avasi silmät lopullisesti näämä Paavalin kirjoittamat säkeet:

Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.

Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle". Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle".
        Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi KAIKKI KAIKISSA.

-----

Siis Jumaluutta ei koskaan voi alistaa - vaan jokainen joka saavuttaa iankaikkisen elämän on ja elää siinä.

alex

Hih hih - tai voi voi ..
        Kävin nimittäin Jehovan todistajien palstalla ja laitoin tämän kirjoitukseni sinne - ajattelin että saa nähdä miten reagoivat? Ja kyllä reagoivat .. poistivat sen heti :)) No ajattelin kokeillaan kerran vielä ja laitoin uusiksi .. ja taas poistivat sen heti ..

Mikähän tässä nyt oli niin vaarallista että sitä ei Jehovan todistajat sa lukea .. - vaan se piti sensuroida .. jopa kahteen kertaan .. :)

Uskomatonta .. vapaa maa ... mutta sensuuri pelaa.

alex

• 17+9
        alex.kasi kirjoitti:

Hih hih - tai voi voi ..
        Kävin nimittäin Jehovan todistajien palstalla ja laitoin tämän kirjoitukseni sinne - ajattelin että saa nähdä miten reagoivat? Ja kyllä reagoivat .. poistivat sen heti :)) No ajattelin kokeillaan kerran vielä ja laitoin uusiksi .. ja taas poistivat sen heti ..

Mikähän tässä nyt oli niin vaarallista että sitä ei Jehovan todistajat sa lukea .. - vaan se piti sensuroida .. jopa kahteen kertaan .. :)

Uskomatonta .. vapaa maa ... mutta sensuuri pelaa.

alex

Kyseisellä palstalla on jo muutaman vuoden vallinnut täysi anargia ja jopa 50% tai enempi viesteistä katoaa. Ylläpito kieltäytyy puuttumasta asiaan.

Ps. Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä tuota lapsellista / kakaramaista hihittelyä.

• google translate
        17+9 kirjoitti:

Kyseisellä palstalla on jo muutaman vuoden vallinnut täysi anargia ja jopa 50% tai enempi viesteistä katoaa. Ylläpito kieltäytyy puuttumasta asiaan.

Ps. Anteeksi, mutta en oikein ymmärrä tuota lapsellista / kakaramaista hihittelyä.

No ei se mitään vaikka ymmärtänytkään -- Sitä kutsutaan metaforaksi - ja tarkoittaa että olipa naurettavaa mutta samalla traagista ..

• Entä uskon hedelmät?

Totuus on että monet kirkot ja lahkot valitettavasti yrittävät kutoa Raamatun sanoista erilaisia "pakkopaitoja" joita sitten puetaan jäsenten päälle usein jopa puoli väkisin tai pitkän vakuuttelun tuloksena (lue aivopesun) ja jos ei sitä oteta vastaan niin noin kätevästi annetaan lähtöpassit ja höystetään se sitten vaikkapa kaiken yleistävillä puheilla "luopioista" niinkuin jehovantodistajat todistettavasti tekevät.

Juuri jehovantodistajien järjestö on (valitettavasti) yksi pahimpia erotetujen /eroajien hyljeksijiä - olen pannut merkille asiaa viimeaikoina tutkiessani. Eroavia hyljeksitään ja heistä puhutaan pahaa, olivat he sitten keitä tahansa.

Jehovantoditajien konventeissa pitävät seuran johtoportaat eräänlaisia "puolustuspuheita" jotta eivät jäsenet vain tajuaisi kuinka takaperoista tämä ihmisten hyljeksintänsä on.

Esimerkiksi:
        Lapset eivät saa olla kanssakäymisissä vanhempiensa kanssa jotka ovat eronneet /erotetut .. he eivät voi syödä samassa pöydässä - sillä erotettujej /eronneiden lasten pöydän sanotaan olevan "demonien päytä" ja lapsista on tullut samalla hetkellä erosivat n.s. "luopioita". !!

Luopioista sanotaa että he ovat "osa antikristusta" - ovat "osa käärmeen siementä" - ottavat osaa "demonien pöydässä" - kehittelevät "jumalattomia ajatusrakennelmia" -"yrittävät vietellä Kristuksen opetuslapset mukaansa" (demonien pöytään?) .
        Sanotaan että luopioiden mieltä "myrkyttää" kriittinen asenne (jt-)VANHIMPIA ja JT-SEURAN-hallintoelintä vastaan . (Sillä siitä on kysymys)
        Jehovantodistajille kerrotaan, että luopiot ovat "hengellisesti kuolleita ihmisiä" jotka yrittävät aiheuttaa jakaumia Jt-jäjestössä, he pyrkivät "pettämään mielen" - ja että "luopiot pyrkivät ohjailemaan toisten mieltä ja jäytämään heidän Jt-uskoaan", luopiot hylkäävät ylpeästi Jt-neuvot - luopiot ovat niskoittelevia ihmisiä joiden puhe ei ole vilpitöntä, he levittävät valheita ja ovat katkeria ja mustasukkaisia.

http://johanneksenpoika.fi/virallinen_luopiopuhe_2013.mp3

Ja nyt kun lapsista siis on tullut luopioita .. heidän kanssaan ei siis saa olla kanssakäymisissä. ...

Se mikä minua ihmetyttää on, että jehovantodistajat uskovat, että heidän lapsensa muuttuivat tällaiseksi sinä hetkenä kuin lapset erotettiin/ erosivat Jt-lahkosta. Kuinka se on mahdollista on minulle ainakin arvoitus.

Minä henkilökohtaisesti olen varma että koko ajatus karttamisesta (oikeastaan kysymys on hyljeksimisestä) on väärä, epäraamatullinen ja siksi siihen ei kenenkään tulisi uskoa. Kenenkään ei tulisi luulla, että esimerkiksi omien lasten hyljeksiminen olisi oikein - sillä se ei ole oikein - vaan väärin.

Viimeisin kuulemani Ruotsin TV:n esiin tuoma (17/10 ) hyljeksimis tapaus kuulosti aivan uskomattomalta:

Vanhemmat olivat vieneet tyttärensä kasteelle kun nämä olivat 13 vuoden iässä ja kun tyttäret sitten muutaman vuoden päästä eivät enää halunneet olla Jt-lahkossa - kielsi Jt-seura kaiken kanssakäymisen vanhempien ja lasten välillä.

Nämä Jt-johtajat joilla ei muuta päässä kuin seuran antamat säännöt eivät todellakaan ole mitään viisaita-miehiä ...

Ajatellaampa asiaa:
        Vanhemmat vievät lapsensa kasteelle 13 vuoden iässä - ja kun lapset eivät sitten olekaan Jt-uskollisia jäseniä - kieltää seuran USA:ssa tehdyt säännöt kaiken kanssakäymisen lasten ja vanhempien välillä.

Kuinka "viisaita" ovat sellaiset paikalliset Jt-johtajat jotka tämän päätöksen näiden lasten ja vanhempien välillä tekevät?

Totuushan on se päätös on tehtry muualla - nimittäin USA:ssa - ja päätöksen takana ovat ihmiset jotka eivät koskaan ole olleet minkäänlaisissa tekemisissä tai yhteyksissä kyseisten perheenjäsenien kanssa ja ovat luonnollisesti täysin kykenemättömiä sanomaan mitään koko asiassa. Tosiasiassa on koko homma täysin mielivaltainen ja epäoikeudenmukainen ja seuraus säännöistä joiden tarkoitus on vain seuran jäsenten pitäminen kiinni seurassa - ei muuta.

Että ihmiset menettävät kanssakäymisen lapsiensa kanssa tällä tavalla on luonnollisesti väärin - ja että joku seura tai lahko tai kirkko tekee sellaista on siis värin ja sen sanominen ja esiin ottaminen eri yhteyksissä on hyvä asia. Tällaisia asioita yhteiskunnassa ei koskaan saa panna peiton alle ..

alex

• uskon hedelmä se on
        alex.kasi kirjoitti:

Entä uskon hedelmät?

Totuus on että monet kirkot ja lahkot valitettavasti yrittävät kutoa Raamatun sanoista erilaisia "pakkopaitoja" joita sitten puetaan jäsenten päälle usein jopa puoli väkisin tai pitkän vakuuttelun tuloksena (lue aivopesun) ja jos ei sitä oteta vastaan niin noin kätevästi annetaan lähtöpassit ja höystetään se sitten vaikkapa kaiken yleistävillä puheilla "luopioista" niinkuin jehovantodistajat todistettavasti tekevät.

Juuri jehovantodistajien järjestö on (valitettavasti) yksi pahimpia erotetujen /eroajien hyljeksijiä - olen pannut merkille asiaa viimeaikoina tutkiessani. Eroavia hyljeksitään ja heistä puhutaan pahaa, olivat he sitten keitä tahansa.

Jehovantoditajien konventeissa pitävät seuran johtoportaat eräänlaisia "puolustuspuheita" jotta eivät jäsenet vain tajuaisi kuinka takaperoista tämä ihmisten hyljeksintänsä on.

Esimerkiksi:
        Lapset eivät saa olla kanssakäymisissä vanhempiensa kanssa jotka ovat eronneet /erotetut .. he eivät voi syödä samassa pöydässä - sillä erotettujej /eronneiden lasten pöydän sanotaan olevan "demonien päytä" ja lapsista on tullut samalla hetkellä erosivat n.s. "luopioita". !!

Luopioista sanotaa että he ovat "osa antikristusta" - ovat "osa käärmeen siementä" - ottavat osaa "demonien pöydässä" - kehittelevät "jumalattomia ajatusrakennelmia" -"yrittävät vietellä Kristuksen opetuslapset mukaansa" (demonien pöytään?) .
        Sanotaan että luopioiden mieltä "myrkyttää" kriittinen asenne (jt-)VANHIMPIA ja JT-SEURAN-hallintoelintä vastaan . (Sillä siitä on kysymys)
        Jehovantodistajille kerrotaan, että luopiot ovat "hengellisesti kuolleita ihmisiä" jotka yrittävät aiheuttaa jakaumia Jt-jäjestössä, he pyrkivät "pettämään mielen" - ja että "luopiot pyrkivät ohjailemaan toisten mieltä ja jäytämään heidän Jt-uskoaan", luopiot hylkäävät ylpeästi Jt-neuvot - luopiot ovat niskoittelevia ihmisiä joiden puhe ei ole vilpitöntä, he levittävät valheita ja ovat katkeria ja mustasukkaisia.

Ja nyt kun lapsista siis on tullut luopioita .. heidän kanssaan ei siis saa olla kanssakäymisissä. ...

Se mikä minua ihmetyttää on, että jehovantodistajat uskovat, että heidän lapsensa muuttuivat tällaiseksi sinä hetkenä kuin lapset erotettiin/ erosivat Jt-lahkosta. Kuinka se on mahdollista on minulle ainakin arvoitus.

Minä henkilökohtaisesti olen varma että koko ajatus karttamisesta (oikeastaan kysymys on hyljeksimisestä) on väärä, epäraamatullinen ja siksi siihen ei kenenkään tulisi uskoa. Kenenkään ei tulisi luulla, että esimerkiksi omien lasten hyljeksiminen olisi oikein - sillä se ei ole oikein - vaan väärin.

Viimeisin kuulemani Ruotsin TV:n esiin tuoma (17/10 ) hyljeksimis tapaus kuulosti aivan uskomattomalta:

Vanhemmat olivat vieneet tyttärensä kasteelle kun nämä olivat 13 vuoden iässä ja kun tyttäret sitten muutaman vuoden päästä eivät enää halunneet olla Jt-lahkossa - kielsi Jt-seura kaiken kanssakäymisen vanhempien ja lasten välillä.

Nämä Jt-johtajat joilla ei muuta päässä kuin seuran antamat säännöt eivät todellakaan ole mitään viisaita-miehiä ...

Ajatellaampa asiaa:
        Vanhemmat vievät lapsensa kasteelle 13 vuoden iässä - ja kun lapset eivät sitten olekaan Jt-uskollisia jäseniä - kieltää seuran USA:ssa tehdyt säännöt kaiken kanssakäymisen lasten ja vanhempien välillä.

Kuinka "viisaita" ovat sellaiset paikalliset Jt-johtajat jotka tämän päätöksen näiden lasten ja vanhempien välillä tekevät?

Totuushan on se päätös on tehtry muualla - nimittäin USA:ssa - ja päätöksen takana ovat ihmiset jotka eivät koskaan ole olleet minkäänlaisissa tekemisissä tai yhteyksissä kyseisten perheenjäsenien kanssa ja ovat luonnollisesti täysin kykenemättömiä sanomaan mitään koko asiassa. Tosiasiassa on koko homma täysin mielivaltainen ja epäoikeudenmukainen ja seuraus säännöistä joiden tarkoitus on vain seuran jäsenten pitäminen kiinni seurassa - ei muuta.

Että ihmiset menettävät kanssakäymisen lapsiensa kanssa tällä tavalla on luonnollisesti väärin - ja että joku seura tai lahko tai kirkko tekee sellaista on siis värin ja sen sanominen ja esiin ottaminen eri yhteyksissä on hyvä asia. Tällaisia asioita yhteiskunnassa ei koskaan saa panna peiton alle ..

alex

Kyllä - tämä ihmisten syrjiminen on todella jt-uskon "uskon hedelmää".. Kukaan ei usko, että jehovantodistaja-vanhemmat syrjisivät lapsiaan mistään muusta syystä.

• uskon hedelmä se on kirjoitti:

Kyllä - tämä ihmisten syrjiminen on todella jt-uskon "uskon hedelmää".. Kukaan ei usko, että jehovantodistaja-vanhemmat syrjisivät lapsiaan mistään muusta syystä.

Onnistuu tämä sama adventistillakin.
        Säälin välillä vaimoani jota hänen entinen adventistimiehensä mollaa kaikin tavoin vaikka heidän erostaan on jo kohta 20 vuotta.

Tänä päivänäkin jos tällä adventisti saarnamiehelllä,laulavalla evankelistalla omasta mielestään profeetalla menee huonosti,esim. nykyisen vaimonsa kanssa,on syy vaimossani,vaikka he eivät ole enää missään tekemisissä.

Katkeruus ja anteeksiantamattomuus on silloin syvällä.
        Onkohan se geeneissä?
        Mutta miten tälläiset tyypit voivat polvistua Herran eteen,(jos polvistuvat)ja rukoilla esim."isämeidänrukousta" jos eivät pysty menemään elämässä eteenpäin?

Onneksi vaimoni on tajunnut lähteä pois koko poppoosta ja on löytänyt lämminhenkisen seurakuntakodin jossa häntä arvostetaan ja kunnioitetaan.

Että jotain samaa on näissä amerikanlahkoissa,epäpyhässä kolminaisuudessa adventistit-jehovantodistajat-mormonit kolminaisuudessa jotka juontavat vapaamuurarihömpästä.

• mjn55 kirjoitti:

Säälin välillä vaimoani jota hänen entinen adventistimiehensä mollaa kaikin tavoin vaikka heidän erostaan on jo kohta 20 vuotta.

Tänä päivänäkin jos tällä adventisti saarnamiehelllä,laulavalla evankelistalla omasta mielestään profeetalla menee huonosti,esim. nykyisen vaimonsa kanssa,on syy vaimossani,vaikka he eivät ole enää missään tekemisissä.

Onkohan se geeneissä?
        Mutta miten tälläiset tyypit voivat polvistua Herran eteen,(jos polvistuvat)ja rukoilla esim."isämeidänrukousta" jos eivät pysty menemään elämässä eteenpäin?

Onneksi vaimoni on tajunnut lähteä pois koko poppoosta ja on löytänyt lämminhenkisen seurakuntakodin jossa häntä arvostetaan ja kunnioitetaan.

Että jotain samaa on näissä amerikanlahkoissa,epäpyhässä kolminaisuudessa adventistit-jehovantodistajat-mormonit kolminaisuudessa jotka juontavat vapaamuurarihömpästä.

Niin kaipa näitä löytyy joka puolelta - tosin vaimosi entinen mies on vain poissa tolaltaan ja hänen pitäisi mennä lääkäriin tai ehkä sairaala hoitoon. Ja vaikka adventisteilla onkin monia sairaaloita niin tuskin niitä löytyy Suomesta . Tämä on aivan eri asia kuin se systemaattinen hyljeksintä jota jehovantodistajat harjoittavat eronneita kohtaan koska seura niin käskee.
        Ei ole viisasta yhdistellä eri uskon suuntia noin mielivaltaisesti se on juuri yhtä älytöntä ja propagandistista tosiasiassa aivan samaa syyttämistä jota jehovantodistajat harjoittavat eronneita kohtaan. Asia on jopa niin että he voivat joissain tapauksissa olla oikeassakin sanoessaan että eronneet ovat ilkemielisiä, Jumalaa vihaavia, lipeäkielisiä valehtelijoita. Vika on vain siinä että se ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla ja siksi he tosiasiassa todistavat väärän todistuksen lähimäisestään samaistamalla kaikki ereonneet ja erotetut .. suunnilleen samalla tavalla kuin sinä tässä teet.

Se mikä näitä mainitsemisiasi uskonsuuntia yhdistää, on että niissä ei uskota ikuisesti luotujaan piinaavaan luojaan, mutta se ei tee niistä samanlaisia muissa asioissa .. yhtä vähän kuin musliimit ja hellluntailaiset ovat samanlaisia vaikka molemmissa uskotaan ikuiseen helvetin piinaan ja jopa Jeesuksen takaisin tulemiseen.

On siis aika helppo luulla asioita, ekö vain .. Asiat selviävät kuitenkin jos niitä vaivautuu tutkimaan.. mutta ymmärrään että se vaivaa että joku ei voi jättää epäonnistunutta elämäänsä taakseen vaan jankuttaa siitä vuosikymmenet (mutta ette ole ainoita joita joku vainoaa vain omien epäonnistumisiensa tähden) .. sano terveiset vaimollesi että viittaa kintaalla näille entisen miehen ainaisille valituksille.. ja elää kunnon elämää täällä ja nyt - ilman katkeruutta joka vain tekee elämästä vaikeamman.. :)

alex

• 30% vs. 70%
        mjn55 kirjoitti:

Onkohan se geeneissä?

mjn55:lle

On tärkeää olle sekoittamatta keskenään yksilöiden välisiä kahinoita ja / tai kuvailemasi kaltaisen yksilön epätervettä toimintaa sen kanssa miten Vartiotorniseura _v a a t i i _ hylkäämään ja karttamaan tuon uskonyhteisön jättäneet (kasteella käyneet). Karta tai tulet itse erotetuksi ja kartetuksi.

Tämä koskee myös läheisiä ja rakkaita perheenjäsinä. Järjestön jättänyt aviopuoliso on eri asia (erityisen vaikea asetelma), sekä alaikäiset ja / tai vielä muutoin vanhemmistaan riippuvaiset kotona asuvat nuoret.

Ilmeisesti Adventtikirkolla ei ole vastaavaa _s u o r a a_ vatimusta_, vaikka ilmeisemmin advetistipiireissäkin on taipumus saatanallistaa ja demonistaa tuon yhteisön jättäneet ja sen dogmeista toisiin ajatuksiin tulleet ja tämä siksi vaikuttaa suoraan myös ihmissuhteisiin.

Jäsenillä ilmeisesti yksilöinä kuitenkin oikeus toimia haluamallaan tavalla?

Kuitenkin joillakin englanninkielisillä adventismia koskevilla foorumeilla vierailtuani on nähtävissä miten suorastaan raa-an vihamielisiä adventistitkin osaavat olla ex-adventisteja kohtaan, jotka tuovat esille kritiikkiä ja ovat tulleet eri ajatuksiin dogmeista, vaikka saattaisivat edelleen osittain ollakin jostakin samoilla linjoilla.

Toisena esimerkkinä helluntalaiset. Ei heilläkään ole virallista karttamisvaatiusta. Ei kuienkaan ole harvinaista, että tuon yhteisön jättänyt demonisoidaan ja hänen sanotaan olevan Saa_tanan vallassa ja helve_tin oma ellei palaa takaisin. Tämä ei siten voi olla vaikuttamatta myöskin perheenjäsenten välisiin suhtesiin, vaikka ehdotonta karttamista ei olisikaan.

• 30% vs. 70% kirjoitti:

mjn55:lle

On tärkeää olle sekoittamatta keskenään yksilöiden välisiä kahinoita ja / tai kuvailemasi kaltaisen yksilön epätervettä toimintaa sen kanssa miten Vartiotorniseura _v a a t i i _ hylkäämään ja karttamaan tuon uskonyhteisön jättäneet (kasteella käyneet). Karta tai tulet itse erotetuksi ja kartetuksi.

Tämä koskee myös läheisiä ja rakkaita perheenjäsinä. Järjestön jättänyt aviopuoliso on eri asia (erityisen vaikea asetelma), sekä alaikäiset ja / tai vielä muutoin vanhemmistaan riippuvaiset kotona asuvat nuoret.

Ilmeisesti Adventtikirkolla ei ole vastaavaa _s u o r a a_ vatimusta_, vaikka ilmeisemmin advetistipiireissäkin on taipumus saatanallistaa ja demonistaa tuon yhteisön jättäneet ja sen dogmeista toisiin ajatuksiin tulleet ja tämä siksi vaikuttaa suoraan myös ihmissuhteisiin.

Jäsenillä ilmeisesti yksilöinä kuitenkin oikeus toimia haluamallaan tavalla?

Kuitenkin joillakin englanninkielisillä adventismia koskevilla foorumeilla vierailtuani on nähtävissä miten suorastaan raa-an vihamielisiä adventistitkin osaavat olla ex-adventisteja kohtaan, jotka tuovat esille kritiikkiä ja ovat tulleet eri ajatuksiin dogmeista, vaikka saattaisivat edelleen osittain ollakin jostakin samoilla linjoilla.

Toisena esimerkkinä helluntalaiset. Ei heilläkään ole virallista karttamisvaatiusta. Ei kuienkaan ole harvinaista, että tuon yhteisön jättänyt demonisoidaan ja hänen sanotaan olevan Saa_tanan vallassa ja helve_tin oma ellei palaa takaisin. Tämä ei siten voi olla vaikuttamatta myöskin perheenjäsenten välisiin suhtesiin, vaikka ehdotonta karttamista ei olisikaan.

No,joo täytyy tunnustaa että hoitoon koko tyypin pitäisi mennä.

Vaimollani on kuitenkin tuon miehen kanssa yhteiset lapset joten hänen on vaikea pysyä täysin erossa kyseisestä ukosta ja vielä kun ollaan samalla paikkakunnalla.
        Hän kuitenkin joutuu tuota "myyräntyötä" kuuntelemaan aika ajoin.

Ihmettelen vain kun tuollaisia "evankelistoja" hyysätään adventistien piirissä.Ihan kuin kukaan ei tietäisi miten hän toimii ja varsin hyvin tiedetään ainakin tällä paikkakunnalla.

On myös totta että adventisteilla tuollainen toisista valehtelu ei ole yleistä ja varsinkaan karttamismuodossa.

Jehovantodistajat ovat sitten aivan oma lukunsa.Tekevät jonkinlaisen ennätyksen asiassa.Vain muslimit taitaa olla asiassa pahempia,mutta heiltä nyt ei voi paljon muuta odottaakkaan.

• 30% vs. 70%
        mjn55 kirjoitti:

No,joo täytyy tunnustaa että hoitoon koko tyypin pitäisi mennä.

Vaimollani on kuitenkin tuon miehen kanssa yhteiset lapset joten hänen on vaikea pysyä täysin erossa kyseisestä ukosta ja vielä kun ollaan samalla paikkakunnalla.
        Hän kuitenkin joutuu tuota "myyräntyötä" kuuntelemaan aika ajoin.

Ihmettelen vain kun tuollaisia "evankelistoja" hyysätään adventistien piirissä.Ihan kuin kukaan ei tietäisi miten hän toimii ja varsin hyvin tiedetään ainakin tällä paikkakunnalla.

On myös totta että adventisteilla tuollainen toisista valehtelu ei ole yleistä ja varsinkaan karttamismuodossa.

Jehovantodistajat ovat sitten aivan oma lukunsa.Tekevät jonkinlaisen ennätyksen asiassa.Vain muslimit taitaa olla asiassa pahempia,mutta heiltä nyt ei voi paljon muuta odottaakkaan.

Toisten henkilökohtaisiin asioihin on hieman vaikeaa otaa antaa paitsi yleisellä tasolla.

Tässä kuvatun perusteella ko. tunneälyltään "alkueläin" henkilö tekee vahinkoa ympärillään ja sysää (narsistisesti) toimistaan seurauksineen vastuun itsensä ulkopuolelle.

Millainenkohan maine hänellä on omissa advetistipireissä, sillä olettaisi tuolleisen henkisen profiilin aiheuttavan hankaluuksia sielläkin. Tosin heidänkin saattaa ola vaikea kajota toisen privaattiasioihin ellei sitten olisi suoranaista väkivaltaa ymv.

Kaiken kaikkiaan hyvin ikäviä ja vaikeita asioita, sekä kaikkia osapuolia tarpeettomasti kulutavaa. Tilanne on hyvin surullinen lasten nykyisen ja tulevan hyvinvoinnin vuoksi koska he joutuvat itsestään riipumatta henkis-tunneperäisesti repivään tilanteseen.

Riitaisat erot ovat erityisen koettelevia lasten hyvinvoinnin suhteen nyt ja myöhemin. Eroavilta vaaditaan suurta henkistä kypsyyttä ja tarkoituksellista pyrkimystä hoitaa asiat mahdollismman hyvin jo lastenkin edun vuoksi. Mutta siihen tarvitaan kaksi. Riitää kun yksi myrkyttää olosuhteet, niin siinä on vaikea toimia.

Onneksi on pariskuntia, joilla on paljon henkis-tunneperäistä kypsyyttä molemmilla ja hoitavat eron sovussa ja sen jälkihoidon mahdollisimman terveellä tavalla kaikkien osapuolien edun kannalta.

En tiedä voisiko lastensuojelu ymv. taho jollakin tavalla koettaa puttua asiaan ja koettaa saada siihen mutosta. Tosin muutoksen tulisi lähteä ko. henkilön omasta arvo- ja ajattelumaaimasta ja rehellisyydestä itsensä suhteen.

Kyseinen henkilö tarvitsisi jonkin parisuhdeterapeutin neuvontaa jaohjausta joihan oman itsensäkin vuoksi, sillä todellisuudessa hän myrkyttää myös oman elämänsäkin.

Sitten jos uskosta ja Jumalasta tuossa yhteydessä puohutaan, niin miten hän Raamatullisesti ajatellen voi esittää edes henkilökohtaisia rukouksiaan, sillä Raamattuhan kehoittaa ensin tekemään rauahan läheisensä kanssa ja vasta sen jälkeen lähestymään Jumalaa rukouksessa (jotenin tuohon suuntaan se toimintaperiaate oli kirjoitettu). Muutoin saattaa rukoukset estyä.

Toivon, että asiaan löytyisi ratkaisu tilanteen korjaamiseksi paremmalle mallille.

• Hei !

Oppi ei ole "kovin samanlainen."
      Jotakin yhtäläisyydeltä tuntuvaa voi näyttää ulospäin, mutta kaikessa on lopulta ero. Tunnen molemmat opit kun olen molemmat tutkinut.

Jehovan todistajissa on tosissaan uskovaisia ihmisiä joille en itse ole ollut koskaan tuomarina enkä syyttäjänä. Ajattelen kuitenkin monista asioista hiukan toisin.

Yhden moitteen antaisin; - Heille on kovin tärkeätä että heidän oppinsa hyväksytään ja tuntuvat ottavan henkilökohtaisella tavalla jos ei kannata heidän oppiaan ja sanoisin että eivät osaa ajatella usein ihmisen omantunnon asiansa.
      - Mutta yksilöitä on aina erilaisia jokaisessa porukassa.
      Adventtiliikkeessäkin on ihmisiä jotka eivät osaa opettaa ja olla empaattisia aina.

Ei kukaan voi Jumalan paikkaa ottaa. Luuk 12:47-48 opettaa selvästi että ihminen vastaa oman tietonsa määrän mukaan. Tosissaan uskovaisia ja uskolleen- Jumalalle pyhittyneitä heissä on.

Sanoisin että talkoohenki on jotakin sellaista mitä ei mistään löydä.
      Vaikka kymmenien tuhansien ihmistenkin kokoontuminen sujuu tuossa tuokiossa.
      Salit nousevat nopsaan talkoohengessä. Kymmenyksiä eivät maksa ei ainuttakaan palkkalaista, mutta kaikkea on ja uutta ja hyväkuntoista. Suorastaan tapellaan kuka saa olla laittamassa mitäkin kuntoon. Ei mistään löydä talkooporukoita vastaavia.
      - Palkkoihin ei kulu centin centtiä. Useisiin rakennuksiin on monta seurakuntaa. Esim. 60 000 asukkaan kaupungissa on yli puoli tusinaa seurakuntia jotka kokoontuvat kahdessa rakennuksessa.
      Eivät mahdu yhtä aikaa, ja on eri kielisiä.
      Jehovan todistajat tekevät evankeliumin työtä sellaisella volyymilla että vievät kaikki käännynnäiset lähes.

Jehovan todistajat ovat tietääkseni plagioineet Danielin kirjan selitystä varhaisadventtiliikkeltä.

Koska kaikki otetaan Raamatusta tuntu yhtäläisyyksiä olevan, mutta todellisuudessa on niin kuin sanoin minusta että kaikessa on ratkaisevakin ero lopulta.

Kaikessa porukassa istuu pyhittyneitä ja helvetin ruokaa rintarinnan, vehnää ja rikkaviljaa ajan loppuun saakka.
      Monet ensimmäiset viimeisiä ja viimeiset ensimmäisiä.
      Jyviä putoaa tien oheen, kalliolle, ohdakkeisiin ja hyvään maahan.
      Baanalla kompastellaan, San 24:16, ja erehdytäänkin. Kapea on portti, neulansilmä. Harvat sen löytävät ja jos löytävätkin, harvat perille pääsevät sisään asti ja saakka.

Hyvälle pohjalle voi rakentaa lisää ja pohja pitää olla hyvälaatuinen asenteeltaan että pohja olisi 100% vilpitön ja ehdoitta Jumalalle orientoitunut ennen kuin ihminen voi ymmärtää lisää ja rakentaa pohjalle lisää. Skeptikoille jää Raamatusta käteen kannet kokeintaan ja useimmin ei sitäkään. Raamatun pelastusoppi ei ole niin vaikea etteikö perusteet selviäisi lukaisemalla UT läpi.
      Jehovan todistajissa on vilpittömiä uskovaisia, samoin adventtiliikkeessä -ja pyhittyneitä. Karvoihin ei ole katsomista. On viisasta olla arvoimatta ihmisiä sillä tavalla. Jumalan paikalla on kova tunku, mutta ihminen ei voi nähdä samalla tavalla. On viisasta puhua vain opista. Ajattelu ihmisellä muuttuu ja arvotkin elämässä moneen kertaankin toisinaan. Samassa porukassakin ihmisiä on eri mieltä aina.
      - Kaikki erimielisyys ei ole pelastuksen opin asia, eikä kaikki synti ole jokaiselle syntiä. Luuk 12:47-48, 1 Joh 5:16-17.

Oppi Jumalan olemuksesta on asia jossa ei voi esittää oikeaoppisuusvaatimuksia sillä tavalla kuin toisinaan halutaan analysoida Luojan persoonallisuutta sisältäpäin ja ikäänkuin ylhäältä käsin, Ei meillä ole niin selvää ilmoitusta. Minulla oppi jumaluudesta oli hankalin kysymys joskus eikä yksikään pappi sitä osannut opettaa minulle. Ei sitä yksikään jehovantodistaja ole opettanut sen kummemmin. Koska tunsin kaksi ajattelutapaa oli asia minulle hyvin vaikea mutta olen pukenut sen sanoiksi kun asia minulle kirkastui:;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
      Pyhä Henki ei sekään tunnun persoonattomalta "voimalta" vaan olen sen ajatellut näin sanoina; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.4

Jeesus on jehovantodistajillakin toki kun Raamattua lukevat, mutta
      Jeesus on haluttu nähdä lihallisena ihmisenä kokonaan joka kyllä on Jumalan Poika ja jonka kautta kyllä pelastutaankin, siis jehivantodistajilla kyllä aina näin ollut on, mutta kaiketi on lisääkin oppiin saatu ja annettu lisääkin sijaa Jeesukselle.
      Jehovantodistajien oppi on muuttanut käsityksiään ajan saatossa.
      Adventtiliikkeellä opin perusasiat ovat olleet vakiot 1850 saakka eikä piiruakaan muuttuneet tärkeimmät perustavaa laatua olevat asiat.

Jatkuu heti alla.............

• Jatkoa edelliseen................

Olen nähnyt 1970 luvulla ajan jolloin jehovantodistajiksi käännyttiin joukoin sellaisen opin kannustamana että maailman loppu tulisi ennen kuin 1914 syntyneet kuolisivat.
        Kiirusta pitää jo. Tiedän kuitenkin että oppi on otettu erään hallitsijan vuosista joista kuitenkin historian aikakirjat siellä itämailla puhuvat muuta kuin mitä JT oppi on vuodet laskenut. Matt 24:36.
        Ihmisen ikä voi olla korkeintaan 120 vuotta ja aikaa on vielä noin laskien 20 vuotta odotella tuon opin varjolla loppua. Sitten pitää hakea uusi teoriapohja opille, hylätä oppi taikka laskea kuninkaan hallitsemisvuodet niin kuin historian kirjat esittävät. Suositan kuitenkin Matt 24:36. Merkkejä voi tulkita ja katsoa ja pitää lamput öljyttyinä ja lampuissa öljyä sisällä.

Adventtiliikkeessä opetetaan että pelastuvia on yksilöinä eri piireissä, ja Jumalan kansaa tänään eri piireissä yksilöinä. Näin itsekin ajattelen. Ilm 18:10 kutsuu sinne missä ruoho viheriöi aitojen toisilla puolilla sieltä missä tuntuu synnin määrän olevan liian suuri.,
        Adventtiliike on ainoa liike jonka tunnen joka ei opeta että pelastuvia on vain oman piirin sisällä !
        - Ajattelen itsekin näin ja tiedän että adventtiliikkeessä ei kukaan valveutunut mene tuomitsemaan ketään helvettiin. -Edes jehovantodistajia, heh.

Tiedän hyvin että jehovantodistajat eivät pidä missään arvossa muuta kristikuntaa eivätkä halua heidän uskoaan tunnustaa.
        Näin tahtoo olla ajattelu melko lailla kokonaisvaltaisesti.

Kannattaa aina muistaa kuitenkin yksilöiden omat ajatukset aina liikkeiden virallisesta kannasta jota pitää kysyä aina pääkonttorista paakallonpaikalta. -Myös liikkeiden web- sivut edustavat sellaista kantaa ja lausuntaa.

Niin kuin sanoin Raamattua luetaan hengellisissä piireissä aina jos puhutaan ns kristinuskosta missä on yksi monoteistinen Jumala ja
        Jeesus plus Pyhä Henki, aina luetaan Raamattua. On kuitenkin yllättävää että adventtiliikkeen ja JT opista löytyy kuitenkin ero aina vaikka vaikuttaisi samankaltaiselta. Ihmisillä on sellainen mielikuva syntynyt kuitenkin kaiketi siksi että molemmat opettavat uutta maata eikä vain taivaasta puhu. Ei tuo mikään ihme ole, pitää vaikka lukea Ilm 20-22 luvut. Jesajan kirjoista Jeremiakin löytyy lisäksi kuvaukset uudesta maasta. Nuo kun etsii tietää ja käsittää miksi ja ymmärtää että Raamatun oppi on kyseessä. Ilm 20 luvussa liikkeillä on erilaista tulkintaa kuitenkin.

Kirjallisuutta paljon kirjoitellaan ja on tutkittava aina 1 Tess 5:19-21 mukaan joka tarkoittaa että pidä se minkä näet itse sillä hetkellä precis hyväksi.

Jt liikkeessä uskossa voi toisinaan olla hylätyksi tulemisen pelon vuoksi. Läheinen ihminen joka hyväksytään tai hyväksytä sen mukaan onko opin vastustaja vaiko ei ole.
        Usein reagontitapa on tämä. Jeesus oli juoppojenkin kanssa jos näki evankeliumille olevan siitä hyötyä., Jeesus ei varmaan halunnut loukata ja hylätä perhettään ja sukulaisiaan kokonaan ja sulkea rakkauden ulkopuolelle jos eivät ajattele samoin ja ole opin kannattajia. Kristinusko perustuu rakkauteen jonka tarjoitus ei ole tuhota niiden ihmisten elämää rakkaudettomuudella kuitenkaan jotka eivät oppia kannata samalla tavalla.

Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.

Jatkoa edelliseen.....................

Jatkoa edelliseen................

Olen nähnyt 1970 luvulla ajan jolloin jehovantodistajiksi käännyttiin joukoin sellaisen opin kannustamana että maailman loppu tulisi ennen kuin 1914 syntyneet kuolisivat.
        Kiirusta pitää jo. Tiedän kuitenkin että oppi on otettu erään hallitsijan vuosista joista kuitenkin historian aikakirjat siellä itämailla puhuvat muuta kuin mitä JT oppi on vuodet laskenut. Matt 24:36.
        Ihmisen ikä voi olla korkeintaan 120 vuotta ja aikaa on vielä noin laskien 20 vuotta odotella tuon opin varjolla loppua. Sitten pitää hakea uusi teoriapohja opille, hylätä oppi taikka laskea kuninkaan hallitsemisvuodet niin kuin historian kirjat esittävät. Suositan kuitenkin Matt 24:36. Merkkejä voi tulkita ja katsoa ja pitää lamput öljyttyinä ja lampuissa öljyä sisällä.

Adventtiliikkeessä opetetaan että pelastuvia on yksilöinä eri piireissä, ja Jumalan kansaa tänään eri piireissä yksilöinä. Näin itsekin ajattelen. Ilm 18:10 kutsuu sinne missä ruoho viheriöi aitojen toisilla puolilla sieltä missä tuntuu synnin määrän olevan liian suuri.,
        Adventtiliike on ainoa liike jonka tunnen joka ei opeta että pelastuvia on vain oman piirin sisällä !
        - Ajattelen itsekin näin ja tiedän että adventtiliikkeessä ei kukaan valveutunut mene tuomitsemaan ketään helvettiin. -Edes jehovantodistajia, heh.

Tiedän hyvin että jehovantodistajat eivät pidä missään arvossa muuta kristikuntaa eivätkä halua heidän uskoaan tunnustaa.
        Näin tahtoo olla ajattelu melko lailla kokonaisvaltaisesti.

Kannattaa aina muistaa kuitenkin yksilöiden omat ajatukset aina liikkeiden virallisesta kannasta jota pitää kysyä aina pääkonttorista paakallonpaikalta. -Myös liikkeiden web- sivut edustavat sellaista kantaa ja lausuntaa.

Niin kuin sanoin Raamattua luetaan hengellisissä piireissä aina jos puhutaan ns kristinuskosta missä on yksi monoteistinen Jumala ja
        Jeesus plus Pyhä Henki, aina luetaan Raamattua. On kuitenkin yllättävää että adventtiliikkeen ja JT opista löytyy kuitenkin ero aina vaikka vaikuttaisi samankaltaiselta. Ihmisillä on sellainen mielikuva syntynyt kuitenkin kaiketi siksi että molemmat opettavat uutta maata eikä vain taivaasta puhu. Ei tuo mikään ihme ole, pitää vaikka lukea Ilm 20-22 luvut. Jesajan kirjoista Jeremiakin löytyy lisäksi kuvaukset uudesta maasta. Nuo kun etsii tietää ja käsittää miksi ja ymmärtää että Raamatun oppi on kyseessä. Ilm 20 luvussa liikkeillä on erilaista tulkintaa kuitenkin.

Kirjallisuutta paljon kirjoitellaan ja on tutkittava aina 1 Tess 5:19-21 mukaan joka tarkoittaa että pidä se minkä näet itse sillä hetkellä precis hyväksi.

Jt liikkeessä uskossa voi toisinaan olla hylätyksi tulemisen pelon vuoksi. Läheinen ihminen joka hyväksytään tai hyväksytä sen mukaan onko opin vastustaja vaiko ei ole.
        Usein reagontitapa on tämä. Jeesus oli juoppojenkin kanssa jos näki evankeliumille olevan siitä hyötyä., Jeesus ei varmaan halunnut loukata ja hylätä perhettään ja sukulaisiaan kokonaan ja sulkea rakkauden ulkopuolelle jos eivät ajattele samoin ja ole opin kannattajia. Kristinusko perustuu rakkauteen jonka tarjoitus ei ole tuhota niiden ihmisten elämää rakkaudettomuudella kuitenkaan jotka eivät oppia kannata samalla tavalla.

Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla.

Jatkoa edelliseen.....................

Jatkuu heti alla.........................

Minä sanoisin että Raamattu itsessään opettaa minkälainen ihminen on ns. "pyhä ihminen?"
        Ilm 14:12 on selvää ja vastaa kysymykseen mitkä ehdot viimeisien aikojen ihminen täyttää ollakseen "pyhä" joka taas tarkoittaa "Jumalalle erotettua" eli ihminen elää jumaluuden ehdoin kaikessa. Hebr 12:14 ja tekee joka päivä kaiken ratkaisun niin että huomioi Jumalan tahdon ensin.
        - Nuo kaksi jaetta minä sanon millä pärjää ja pääsee uusiin maihin ja taivasten valtakuntiin että siinä on ehdot Raamatun mukaan.

Tutkin joskus 1990 luvun alkupuoliskolla myös mormonikirkon opin hyvin. Luin kaikki kirjansa missä on opin perusasiat.
        Samoin on käynyt luterilisen opin suhteen paljolti.
        Adventtiliikken oppi oli työläin. Kesti 8- vuotta kunnes viimeinenkin teologia loksahti kohdalleen niin että ymmärsin. Palapeli oli koossa 8 vuoden jälkeen. Ehkä puolet tuosta ajasta olin kirkon kanssa tekemisissä. Kirkolla ei ole tekemistä ruokakäskyjen kanssa mutta sattui niin hassusti että luin kaikki kaupungin kirjastojen kirjat koskien lifestyle asioita liittyen ravintoon, mutta en siihen aikaan tiennyt kirkosta mitään edes missä sellainen kotikaupungissanni sijaitsi. Olin syntyperäinen kaupunkilainen enkä tiennyt missä Adventtikirkko sijaitsee ja olin yli 40 vuotias. Adventtkirkossa ei ole mitään ruokamääryksiä eikä -käskyjä. Kirkko oli urnauurtaja ihmisten luontaishoidoissa siihen aikana kun lääketiedettä ei ollut. Elävällä ravinnolla parannetaan tappavia tauteja tänääkin.
        - Täältä löytyy kaikki mitä A-liikkeessä ajatellaan minun sanojeni mukaan ravinnosta;http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

Suomessa vaikuttavissa hengellisissä liikkeissä on joitakin eroja ajattelussa taikka tulkinnassa siihen mitä ja miten Raamattu opettaa.
        Nuo erot ovat löytyvät selkeimmin juuri niistä liikkeistä mitä tässä mainitsen ja olen itse jokaisen opin tutkinut.
        - Kaikissa niissä- jokaisessa on vilpittömiä tosissaan olevia uskovaisia- Jumalalle pyhittyneitäkin jokaisessa yksilöinä.
        Suomessa on lukuisa joukko pienempiä liikkeitä joilla ei sitten mitään suuria eroja ole. Helluntailiike erosi joskus muista karismaattisuuden arvostamisellaan. Muutoin pienet seurakunnat ovat melko lailla samankaltaisia kaikessa.

Yst t. Jumalan siunausta
        Jari Laurila

• Kiitos aamurupattelusta.

Kirjoitin joistakin näkökulmista.
      Lisään vielä että Jehovan todistajat ovat hyvin ahkeria Raamatun tutkijoita joilla on kirjan- ja Vartiotorni lehden tutkisteluita kaksi viikossa ja Jumalan palveluksen toinen puoli samanlainen kuin A-liikkeellä "Raamatun Sanoman" tutkustelu.

Adventtiliikkeessä voi olla kokouksia 3-4 viikossa aivan samoin ja samoissa merkeissä, riippuen seurakunnan voimavaroista ja tarpeista ja osallistumisen haluista.
      A-liikkeessä ja JT liikkeissä ollaan ahkeria Raamatun tutkijoita.

A-liikkeen opin perusteet ovat pysyneet samana vuodesta 1850 ungefär, mutta JT liike on enemmän tarkistellut näkemyksiään ja hekenut opetustaan. Ei se kokonaan huono asia ole, mutta A-liikkeen profetiaan perustuneet lähtökohdat jotka luotiin herätysliikkeen alussa jatkamaan alkuseurakunnan jäännöksen työtä samoin metodein ja Kristuksen ympärille. Raamattuhan oli ollut pimennossa 1300 vuotta, kirjapainotaito toi Raamattuja kansalle ja jossakin piti oppia auktorisoida. Tietoa eri ryhmillä ja liikkeillä kertyi päällekäin ja aikaisemmin löydetty käytettiin hyväksi. Tänäänkään kaikkea ei ole hyväksi käyttetty joka paikassa. Minä voin sanoa että A-liikkeellä on viisautta joissakin asioissa missä ei jossakin muualla mitään hajua vielä- Monet luulevat tietävänsä kaiken ja enemmän kuin koko yhdistys yhteensä ja monille joku teologia joka on uusi ja vieras on sitten puntaroimatta "harhaa" ja hylättävää. Mutta tiedän sen itse että monet teologiat ovat niin monimutkaisia ja vaatii pohjatietoa alle ja viitseliäisyyttä ja rehellisyyttä tutkimiseen ja aikaa valjetakseen että niistä onkin yleensä viisasta olla hiljaa.

Raamatun tutkimus on hyvä asia ja mieltään saa muuttaa jos havaitsee olevansa väärässä kun tieto ja ymmärrys kasvaa.

Minusta jehovantodistajissa on uskonsa ja tietonsa mukaan tosissaan olevia uskovaisia joissa on aidosti pyhittyneitä hengellisiä uskovaisia. -Aivan kuin joka porukassa muuallakin on yksilöinä.

Huom. kaikki muukin mitä kirjoitin. Ei jehovantodistajuus ole este
      etteikö ihminen voisi olla Raamatun tutkimisessaan ja Jumalalle pyhittynyt tosissaan ja vakavissaan uskossa ja sanan tutkistelijana.

Minä olen sitä mieltä että A-liikkeen oppi on hieno ja kaunis- ja en tiedä mitään missä voisi sanoa että olisi Raamatun kanssa vastakkain. Ihmisen ymmärrykset muuttuvat ja riippuvat monin tavoin.
      Reiska ajaa kuorma-autoa ja öisin taksia., Reiskalla on tusina kiljuvia kakaroita ja oikein lihava ja iso nalkuttava akka. Ei Reiska jaksa tutkia kymmeniä kirjoja ja jumaluusopin tuhansien vuosien asioita,
      ja lukea kymmeniä kirjoja, lukea tusina raamattukursseja., ja tutkia päivät pitkät kirjoituksia. Reiska jos jakaa menee kirkkoon ja on sen varassa mitä puhujat housut tai hame päällään esittävät.

Luuk 12:47-48, 1 Joh 5:16-17. Vrt. kokonaan asiayhteydessä.

Kyllä A-kirkossa Isä ja Poika on Pyhä Henki !
      En usko kirjoittavani mitään sellaista missä A-liikkeen pappi raapisi päätään ja sanoisi että paskoja kirjoittelen täällä missä olen jumaluudesta kirjoittanut;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1

En minä ole A-kirkon oppia ja toimintaa vastahankaan, olen ollut lomilla turhautumisen ja liiallisen rehkimisen seurauksien vuoksi.

Otan asioita hotelli-foorumissani puhtaasti Raamatun näkökulmasta kaikessa siellä missä hengellistä kirjoitan.

Jumalan siunausta
      Jari Laurila

• Se Vaasanpuistikko 17 on se musta talo. Jaaha että siellä toinen kerros.

En yleensä syö "ulkona" olen aina tarkalla eurolla eikä ulkona syödä eikä juoda.

-

Tässä vielä pikainen kertaus;
      Filmin kärry on sepän isän aikainen, -Laurila "nuoremman" (1862-1937)
      (erotukseksi isästään Laurila "vanhemmasta" (1821-1905)

- Tekemä muunnos turkulaasmallista, pussiperämuunnos. Perään ai heittää heinäsäkin. Noppalainen pussikärry oli olemassa sekin, joka oli pyöreäperäisempi. Kaksi ensimmäistä Laurilaa rakastivat turkulaasmallia. Laurila vanhempi teki sellaisen ensimmäisenä kylällä
      kun papiston apulainen Rydman oli tuonut mallin Turusta, ryhdyttiin sitä jäljittelemään. "Turkulaasiksi" kutsuttiin.

Tässä turkulaaspussiperä; jota Laurila nuorempi, eli isoisäni isä teki paljon, mutta hän teki paljon turkulaasta jossa ei ollut muuta eroa sitten kuin että siinä oli kaksi penkkiä.
      Tässä siis turkulaaspussiperä;
      http://2.bp.blogspot.com/-XwqrVniovLg/UgvIp0eD50I/AAAAAAAARm8/ge2uS0CggkM/s400/Vsa- Munsala- Uusikaarlepyy- Oravainen- Vsa 26.6.2013; 185 km 065.JPG

Tässä aito noppalainen turkulaasmalli;
      http://3.bp.blogspot.com/-YgCN7i2F6xg/UgvBhaowVTI/AAAAAAAARms/nraeVWQNzb8/s640/IMG_0981.JPG

Tässä Laurila vanhemman aito turkulaanen jossa on puuselkänojat.
      Tämän poika teki selkänojat metallipuikoista.
      Tämä on historiallinen kärry;
      http://www.matesla.fi/ajokalut/sivukuvat/laurilan_turkulaanen.jpg
      Etelä-Pohjanmaan maakuntamuseossa.

Tässä Laurila vanhemman noppalainen pussiperä;
      http://2.bp.blogspot.com/-0qRCKFoYlJk/UgtKDCayCPI/AAAAAAAARjA/ZQqHG40i_4E/s400/IMG_0733.JPG

Tässä isoisäni filmin Rikhard Laurilan valkjärveläinen malli.
      Malli on Karjalan Valkjärveltä plagioitu;
      http://4.bp.blogspot.com/-RZtcozdxJk4/Uhr-A7wU-wI/AAAAAAAATdE/45oVl368PAI/s640/Martti Lahden lähetys 25.8.2013 020.JPG

Tässä "Vääränenä-flankkuperä" reki joka on minun isäni Olavi Laurilan tekemä; Heti sotien jälkeen tehty;
      http://3.bp.blogspot.com/-HjmoqKy1Ryo/TckC7C7nrNI/AAAAAAAAAJA/xi_DnLY14zU/s400/004.jpg

Ja tässä Laurilan/ kurpanseppien tanskanmalli joka on komia kiesi;
      ja toinen arkisempi;
      http://www.matesla.fi/ajokalut/sivukuvat/tanskan_malli.jpg

http://www.matesla.fi/ajokalut/sivukuvat/tanskanmalli.jpg

Jumalan siunausta
      Jari Laurila

• Adventistit ajattelevat jokainen ykslöllisesti joka asiasta.

On huomattava että Jehovan todistajat ovat itse sanoutuneet irti koko muusta kristikunnasta ja pitävät itseään ainoana oikeana, Kaikki muu kristikunta on "suurta babyloniaa" ollut yleensä heille tavallisesti.,

Minun elämääni on kuulunut joskus ihmiset heikäläiset sillä tavalla että heitä näin ja tapasin kesänviettopaikassani. Kuuluivat sukulaiseni sukulaisen kautta tuttavapiireihin. Emme keskustelleet uskosta tavallisestikaan ja minä en ole näistä ihmisistä juuri puhunut, en ollut tuomarina enkä syyttäjänä koskaan. -En ole ajatellut aikansa tuttuja ihmisiä edes koskaan uskon näkövinkkelistä.

Olen kirjoitanut asiasta ketjussa.

yst,t Jari

• 8+16

Kiitos Annulle vastauksesta.

Tosiaan tuntuvat pintapuolisesti samanlaiselta, mutta näköjään eroavat syvällisemmin tarkasteltuna toisistaan.

• pyh!

Heidän oppinsa ei ole lähellekään sama.

• 30% vs. 70%

Ohessa tiivistelmä Jehovan todistajien Advetisti-taustaisuudesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Adventismi , sekä hieman tiivistelmää koko kristinuskon historiasta.

Jehovan todistajien perustajaksi manittu (josta nykyiset Raamatun tutukijat ovat eri mieltä) Raamatuntutkija Russell kiinnostui sen ajan advetisitien opetuksista ja aikalaskelmista, Jeesuksen paluun ajoittamisen vuosista, lopusta ja Kristuksen kuninkuuden alusta jne. jotka viimeksimainitut omaksui, joskin sittemin niitä osin soveltaen.

Russell liittyi mm. adventisti Barbourin http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_H._Barbour lehden julkaisemiseen, joka julisti pakanain aikojen päättyvän 1914 ja Jeesuksen täysimittaisen kuninkuuden alkanavan hallita maata ja kaatavan ihmishallitukset.

Aihe on kokonaisuudessaan kerrassaan niin laaja, että sitä on vaikea foomin puitteissa kattavasti käsitellä.

"The Adventist movement and it teaching would influence the young Russell in the formation of his doctrines and teachings. The Adventist movement traces it roots back to William Miller a Baptist lay preacher who in 1816 began preaching Christ would return in 1843."

"His preaching attracted many from Baptist and mainline churches, close to 50,000 put their trust in Miller’s timing of prophetic events. When in March 1843 the Lord did not appear, the date was recalculated to March 1844 and then to October 1844. Miller and the Millerites were disappointed and a shattered people. Dr. Josiah Litch, a Millerite leader in Philadelphia wrote on October 24th,"

" Charles continued to study under Adventist teachers for sometime and at the age of 18 organized a Bible Study group. Two Adventist he gave credit to guiding him into greener pastures were Advent Christian Church minister George Stetson and the Bible Examiner’s publisher George Storrs."

"Thus I confess indebtedness to Adventists…And here I should and do gratefully mention assistance rendered by Brothers George Stetson and George Storrs, the later the editor of the The Bible Examiner, both now deceased. The study of the Word of God with these dear brethren led, step by step, into greener pastures…."

Zion’s Watch Tower, July 15, 1906, Page 3821 Society’s reprints[5]

"Russell’s Bible study continued and in 1876, when he was 23, his bible study group elected him “Pastor”. During this time, Russell received a copy of the Herald of the Morning, N. H. Barbour’s magazine that foretold the return of Christ in 1874. The year of 1874, having since past Russell noticed the group believed Christ returned invisibly in 1874. The magazine was failing, as many readers refused to accept the invisible Second coming."

- http://www.truthnet.org/Christianity/Cults/Jehovahwitness5/

Jehovan todistajien historia:

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_historia

Jehovan todistajien eskatologia:

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_eskatologia

Jehovan todistajista eriytyneitä liikkeitä:

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajista_eriytyneit%C3%A4_liikkeit%C3%A4

Raamatuntutukijat eivät hyväksuy ajatusta Russelista Jehovan todistajien perustajana, johtuen hänen seuraajansa Rutherfodrin tekemästä vallankaappauksesta ja lukemattomista oppimuutoksista.

"PASTOR RUSSELL NOT THE FOUNDER OF "JEHOVAH’S WITNESSES"

"After Pastor Russell's death The Watch Tower Bible and Tract Society began to rise as a hierarchy over the once independent congregations. Many refused to surrender their Christian liberty and here started the work of separation. As early as 1917 this exodus from the Society began, and those who appreciated the wonderful harmony of the Bible as taught by Pastor Russell are today known as Bible Students."

- http://www.nsbible.org/pastor_not_founder.htm

Todellisuudessa koko kristillisyys on pelkkiä jakaumia jakaumien perään aivan alkumetreiltään lähtien ja jokainen dogmien-tehtailija vakuuttaa omansa olevan se ainoa oikea.

- http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:BranchesChristians.png

"Menestyksekkäin kristinuskon pääsuuntaus oli hellenistikristillisyys( Helleenit eli kreikkalainen pakanauskonto), josta voidaan katsoa nykyisen kristikunnan periytyneen."

"Menestyksen avain oli matala kynnys kääntymiseen, sillä se ei juurikaan edellyttänyt juutalaisten säädösten noudattamista vaan kaikki aikaisemmat palvontamuodot saivat vain " kristillisen nimityksen".

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia#Varhaisen_kristinuskon_p.C3.A4.C3.A4suuntaukset

Jakaumien seurauksena nykyisin on noin 33000 erilaista kritillistä uskontoa ja liikettä joista liki jokainen vakuuttaa omaavansa sen ainoan oikean pelastukseen johtavan tien ja dogmin.

- http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm

Kristinusko joka on sisäisestikin hyvin jakautunut ja riitaisa, itsessään edustaa vain noin 30% maailman popumlaatiosta.

• Ei läheistä suhdetta

Tässä kannattaa muistaa, että adventismi on laajempi kuin seitsemännen päivän adventtikirkko, jota Suomen Adventtikirkko edustaa. Barbour, Stors, Paton ja muut, jotka vaikuttivat Russeliin edustivat milleriläisen adventismin eri versioita, mutta eivät sapattia pitäviä adventisteja.

Useimmat adventistit epäilevät Jehovan todistajien kristillisyyttä, koska eivät usko Jeesuksen jumaluuteen ja koska eivät korosta sovituksen merkitystä.

Todistajat myös kärjistettynä edustavat asioita, joista monet adventistit eivät omassa piirissään pidä. Oppikeskeisyyttä, tekojen korostamista, aina oikeassa olemista jne. Valtaosa suomalaisista adventisteista tuntee olevansa paljon lähempänä suomalaisia vapaita kirkkokuntia tai herätysliikkeitä kuin Jehovan todistajia.

• ex-jt tietää
        Ei läheistä suhdetta kirjoitti:

Tässä kannattaa muistaa, että adventismi on laajempi kuin seitsemännen päivän adventtikirkko, jota Suomen Adventtikirkko edustaa. Barbour, Stors, Paton ja muut, jotka vaikuttivat Russeliin edustivat milleriläisen adventismin eri versioita, mutta eivät sapattia pitäviä adventisteja.

Useimmat adventistit epäilevät Jehovan todistajien kristillisyyttä, koska eivät usko Jeesuksen jumaluuteen ja koska eivät korosta sovituksen merkitystä.

Todistajat myös kärjistettynä edustavat asioita, joista monet adventistit eivät omassa piirissään pidä. Oppikeskeisyyttä, tekojen korostamista, aina oikeassa olemista jne. Valtaosa suomalaisista adventisteista tuntee olevansa paljon lähempänä suomalaisia vapaita kirkkokuntia tai herätysliikkeitä kuin Jehovan todistajia.

Yhdessä kohdin ovat samanlaisia."Kun kuulut meihin ja teet meidän määrittelemiä tekoja,pelastut."

Adventisteilla sapattioppi,syömiset ja juomiset tai syömättä jättämiset ja juomatta jättämiset ja adventistien 27 vai oliko niitä 28 opinkohtaa.

Jehovantodistajilla järjestön asettaminen ehdottomaksi auktoriteetiksi.Jos järjestössä sanotaan: "hypää pää edellä kiveen" niin se tulee Jeesukselta ja niin on tehtävä.
        Jehovan todistajien omat pykälät mitä saa tehdä ja mitä ei ja tärkein kaikista:"raapusta vähintäin 15 minuuttia/kk:ssa raporttilomakkeeseen "kenttäpalvelusta" niin et joudu tuomiolle".

"Tule meille niin pelastut-liikkeitä."

Kummatkin lahkot ovat lopunajan vääriä oppeja joista Jeesus varoitti.
        Siihen vielä mormonit niin siinä on oikea epäpyhäkolminaisuus.

• 30% vs. 70%

>> Tässä kannattaa muistaa, että adventismi on laajempi kuin seitsemännen päivän adventtikirkko, jota Suomen Adventtikirkko edustaa.

Pitää paikkansa. Asiaa käsitellessä en kuitenkaan pitäydy yhdessä ainoassa kapeassa haarakkeessa tai maassa, vaan käsittelin asiaa kokonaisuutena ja periaatetasolla, jonka täysin sivuutit.

- http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:BranchesChristians.png

- http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm

Jakaumien seurauksena nykyisin on noin 33000 erilaista kritillistä uskontoa ja liikettä joista liki jokainen julkeasti vakuuttaa omaavansa sen ainoan oikean pelastukseen johtavan tien ja dogmin.

Kristinusko joka on sisäisestikin hyvin jakautunut ja riitaisa, itsessään edustaa vain noin 30% maailman populaatiosta.

Itse asiassa kritikunna historia on verta ja viattomien täynnä.

• 9+11

Oppi ei ole ihan samanlainen.

Nykyään löytyy heti perustavaa laatua oleva näkemys Jeesuksen asemasta. Kuten olet varmaan huomannut, niin adventismi on kristinuskon alla, toisin kuin Jehovan todistajat. Tämä taas johtuu siitä, että nykyään adventistit uskovat kolmiyhteiseen jumalaan. Lisäksi käsittääkseni adventisteissa on reippaasti nuoren man kreationisteja, tai kirjaimelliseen luomispäivään uskovia.

Adventisteilla on myös käytössä erilaisia ruokasäädöksiä ihan eri tavalla kuin todistajilla.

Adventisteille lepopäivä (sapatti) on lauantai ja sitä tulee noudattaa. Todistajilla ei tällaista sääntöä ole.

Adventisteilla on meneillään jonkin sortin tutkiva tuomio, joka jatkuu Jeesuksen paluuseen saakka. " Sen aikana käydään läpi uskovien asiat, jotta muulle maailmankaikkeudelle paljastuisi, ketkä saavat osallistua elämän ylösnousemukseen ja ketkä tuhotaan yhdessä jumalattomien kanssa."

Molemmilla lienee käytössä upotuskaste, mutta en tiedä minkä ikäisenä adventisteja kastetaan. Luultavasti melko nuorina kummassakin suuntauksessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Adventismi

http://www.adventist.fi/lyhyesti

ps. en ole todistaja

• 30% vs. 70%

9 11 >> Adventisteilla on meneillään jonkin sortin tutkiva tuomio, joka jatkuu Jeesuksen paluuseen saakka.

Kyse oli Raamatun vastaisesta milleristitaustaisesta http://en.wikipedia.org/wiki/Millerism Jeesuksen paluun ja kuninkuuden alkamisen ajoittamisesta / ennustamisesta vuodelle 1844.

Kun tuo Raamatun vastainen (5M. 18:20-22 "Profeetta...ei pelästyä häntä") ennustus osoittautui täydeksi fiaskoksia ja aiheutti suuren hajaanuksen, niin sille annettiin _ j ä l k i k ä t e e n _ uusi merkitys, tutkivan tuomion alukuna.

Aivan vastaavaa metodia on käyttänyt myös Vartiotorniseura omia lopun ajoituksen fiaskojaan koskien.

- http://www.kotiposti.net/raamattu/kristinusko/suuntaukset/

Vartiotorniseuran opetuksissa tunnettuna on ollut lukuisat aikalaskelmat, vääriksi osoittautuneet lopu eli Harmagedonin ajoitukset, vuosiluvut ja nille annetut merkitykset, jotka suurelta osin pohjautuvat Russelin milleristi-advetitaustaseen Raamatun tulkintaan.

Myös Vartiotorniseura on kiemurrellut ja koettanut selitellä jälkikäteen fiaskoksi osoittautuneet ennustuksensa aivan joksikin muuksi mitä ne todellisuudessa olivat (5M. 18:20-22 "Profeetta...ei pelästyä häntä").

Opeissa on siksi useitakin samankaltaisuuksia, vaikka eroavatkin paljon tulkinnoissaan.

Jopa Danielin kirjan ennustukset ovat hyvin toisiaan vastaavat ja jopa kummankin uskonliikkeen kirjallisuuden asiaa koskevaa kuvamateriaalia myöten.

Vartiotorniseura ei tunnusta Nikea-haaran sanelemia kritisllisyyden kriteerien tulkintoja kolminaisuudesta, joka on jälkkäteistä tulkintaa juutalaisten monoteistien kirjoittaman Raamatun kirjoituksista.

- - http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:BranchesChristians.png

Ps. Vaikuttaa kuin tätä asiaa koskeva viestini toisessa ketjussa olisi pistettu. Raamatun vastaiset väärät ennustelut lienevät hyvin arka aihe eivätkä kestä lähempäâ rehellistä ja objektiivistä tarkastelua.

• Kyllähän Adventtikirkon ja Jehovan todistajien väliltä löytyy pientä historiallista yhteyttä - selkeämpi yhteys löytyy JT - milleriläisyys väliltä. Tämä historiallinen linkki olisi varsin helppo kuvata, mutta sillä ei ole oleellista merkitystä. Historiallinen yhteys löytyy myös luterilaisen liberaalin yliopistoteologin ja luterilaisen vanhalestadiolaisten tupaseurojen herätyspuhujan välillä - käytännön ero on kuitenkin kuin yöllä ja päivällä.

Ehkä asia tulee selvemmäksi, jos katsoo adventtikirkon opinkohtia:

Ensimmäinen opinkohta koskee Raamattua. Erona tässä on se, että Jehovan todistajat käyttävät Uuden maailman käännöstä, kun adventtikirkossa käytetään kaikkia tavallisia käännöksiä.

Neljä seuraavaa opinkohtaa koskee kolminaisuutta ja Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Näissä adventistit ovat perinteisen protestanttisen käsityksen kannalla, kun Jehovan todistajat ovat areoiolaisia eivåtkä korota Kristusta Uuden testamentin tavalla.

Kaksi seuraavaa liittyy luomiseen ja ihmisen luontoon. Luomiseen liittyen Jehovan todistajat ovat määritelleet luomispäivät seitsemäntuhannen vuoden pituisiksi. Näin luominen sijoittuu noin 49 tuhannen vuoden päähän. Adventistit yleensä lähtevät siitä, että Raamatun kuvaus luomisesta on sellaisenaan luotettava. Luomisen aikaa kirkko ei ole määritellyt vaikka jotkut täällä toista jatkuvasti väittävät.

Mitä tulee ihmiseen, Jehovan todistajat eivät kovin paljon korosta syntiinlankeemuksen hengellistä vaikutusta ja suhteellisen usein puhuvat siihen sävyyn, että ihminen voi omassa voimassaan seurata Jumalan tahtoa. Adventistit, vaikka yleensä uskovatkin ihmisen vapaaseen tahtoon, opettavat kaiken oikean kuuliaisuuden olevan Jumalan Hengen työtä ihmisessä.

Kohdat 8-11 koskevat armoa ja pelastusta. Tässä adventistien korostus on sama kuin protestantismissa yleensä. Tämä on adventistien mukaan kaiken ydin, jota ilman ei ole mitään. Pelastus on lahja ja Jumalan työ. Sen pohjana on Kristuksen työ ja kuolema. Jehovan todistajilla, jos henkilökohtainen vaikutelma otetaan kriteeriksi, sovitus on enemmän matematiikkaa kuin kokemus eikä uudestisyntyminen ole kuin 144 tuhannen osa.

Pykälät 12-18 puolestaan tekevät ison eron. Kyllä adventistienkin suusta joskus kuulee jotakin, mikä näyttää nostavan kirkkoa Kristuksen rinnalle, mutta tämä on yksittäisten jäsenten korvien välissä. Opinkohtien määritelmässä seurakunta on Jeesusta Kristusta tunnustavien uskovien yhteisö ja viitataan myös kirkkorajat ylittävään Kristukseen uskovien yhteisöön. Yrittäkääpä löytää samaa Jehovan todistajien lausunnoista!

Oman kirkkonsa aseman adventtikirkko näkee nousevan Jumalan antamasta tehtävästä - mutta adventtikirkko ei opeta olevansa ainoa pelastuksen kanava. Näihin pykäliin liittyy myös kaste. Molemmissa yheisöissä on uskovien kaste, mutta adventistit eivät hyväksy Jehovan todistajien kastetta eivätkä Jehovan todistajat adventistien kastetta. Sen sijaan hyväksymme muissa vapaissa kirkoissa upostuskasteella kastetut joukkoomme ja ehkä hekin hyväksyvät adventtikirkossa kastetut.

Erona on tietenkin myös Ellen White, joka löytyy kohdasta 18. Pykälässä muuten sanotaan, että "Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on punnittava" vaikka jotkut täällä jatkuvasta yrittävät tyrkyttää meille jotakin muuta oppia.

Kohdat 19-23 käsittelevät Jumalan lakia ja kristillistä elämää. Yksi tärkeä ero adventtikirkon ja Jehovan todistajien välillä on se, että adventtikirkko uskoo (kuten esim Luther), että kymmenen käskyn laki osoittaa, mikä on Jumalan tahtoa ja näyttää rikkojalle, mikä on syntiä. Laki ei tietenkään voi pelastaa ketään, sen tekee Kristus. Jehovan todistajat uskovat, että kymmenen käskyn laki on kumottu.

Kohta 20 liittyy sapattiin, jälleen oleellinen ero.

Kohdat 21-23. Terveys tai raittiusopetusta ei Jehovan todistajilla juurikaan ole. Muut näistä kohdista antavat ohjeita kristilliseen elämään - nämä ovat yleisiä asioita koskien suhtautumista elämään ja avioliittoa, joissa yhtäläisyyttä löytyy yhtä lailla adventistien ja Jehovan todistajien välillä kuin adventistien ja muihin vapaisiin kirkkoihin tai herätysliikkeisiin kuuluvien välillä.

Loput kohdat 24-28 liittyvät eskatologiaan. Jehovan todistajien tulkinnat tuhatvuotiskaudesta ja tuomiosta ja ylösnousemuksen toteuttamistavasta ovat aivan eri planeetalta. Ainoa yhtäläisyys on oppi kuolleiden tilasta.

Tiivistelmänä voi todeta, että 28 yhtäläisyys löytyy yhdessä opillisessa kysymyksessä koskien ihmisen tilaa kuolemassa ja ehkä kolmessa pykälässä koskien kristillistä elämää.

Sen sijaan useimpien protestanttisten uskovien kanssa jaamme parikymmentä samalla tavoin määriteltyä opetusta: Oppi Raamatusta, käsityksen jumaluudesta ja sovituksesta, kristillisestä elämästä. Oleellisimmat erot ovat sapatti, raittiuden ja terveiden elämäntapojen opetus, ihmisen tila kuolemassa, Ellen White, tuomion ja joidenkin lopun tapahtumien ajoitus ja tietenkin lapsikasteeseen uskovien kanssa kaste.

Armon iloa itsekullekin!

Kai

• joopeli joo

"Luomiseen liittyen Jehovan todistajat ovat määritelleet luomispäivät seitsemäntuhannen vuoden pituisiksi. Näin luominen sijoittuu noin 49 tuhannen vuoden päähän."

Mistä tällainen käsitys on peräisin? Käsittääkseni ei ole selvää määritelmää siitä minkäpituisia luomispäivät olivat. Sen sijaan ihmisen he katsovat olleen olemassa noin 6000 vuotta tähän mennessä.

"että ihminen voi omassa voimassaan seurata Jumalan tahtoa"

Rukouksen avulla saatu voima voi auttaa kiusauksissa ja ongelmatilainteissa.

"Pelastus on lahja ja Jumalan työ. Sen pohjana on Kristuksen työ ja kuolema. Jehovan todistajilla, jos henkilökohtainen vaikutelma otetaan kriteeriksi, sovitus on enemmän matematiikkaa"

Vaikuttaa siltä, että teillä kummallakin on sama ongelma: paljon työtä ettö saisitte lahjaksi saadun pelastuksen. Ainakin todistajilla se tuppaa helposti aiheuttamaan riittämättömyyden tunnetta kun ei ole mitään sellaista etappia olemassa, jossa voit kokea tehneesi riittävästi.

"Kyllä adventistienkin suusta joskus kuulee jotakin, mikä näyttää nostavan kirkkoa Kristuksen rinnalle, mutta tämä on yksittäisten jäsenten korvien välissä."

Eli kirkon määräykset sapatista ja ruokasäädöksistä ovat vapaasti tulkittavissa?
        Tai kolminaisuusoppi, joka ei ole raamatullinen, adventisti saa vapaasti siis uskoa mitä haluaa, eikä tarvitse piitata adventtikirkon opetuksista. Sama koskenee maan ja ihmisen ikää.

Niin, on teillä vielä yksi aika iso ero: naisten asema seurakunnissa. Teillähän saa olla naispastoreita, papeista en kyllä tiedä. Todistajilla ei ole pappeja eikä pastoreita vaan vanhimipia, avustavia palvelijoita jne. Toimet ovat auki vain miehille.

• 30% vs. 70%

Kai_A >> Kyllähän Adventtikirkon ja Jehovan todistajien väliltä löytyy pientä historiallista yhteyttä - selkeämpi yhteys löytyy JT - milleriläisyys väliltä.

Väärin. Suora yhteys advetisteihin ja sitä kautta epäsuora yhteys millerismiin.

Vartiotorniseuran paerustajaksi katsottu C.T.Russell toimi tiivisti advetitistien kansa http://en.wikipedia.org/wiki/Nelson_H._Barbour ja omi heiltä Jeesuksen toiseen paluuseen littyvät aikalakelmat, joita tosin myöhemmin osin muokkasi.

Trakemmin ajatellen aikalaskeman linkitys menee John Acquill Brown - milleristit http://en.wikipedia.org/wiki/Millerism - adventisti - Russell http://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell.

Vuonna 1823 (britti) John Aquila Brown julkaisi kirjan nimeltä "The Even-Tide" ( 29 vuotta ennen Russelin syntymää ) jossa ollut laskentakaava on sama kuin Seuralla edelleen, vuoden ( kahden? ) heitolla ja sillä erolla, että Brown liitti sen luonnollisiin juutalaisiin.

Russell itse kirjoitti miten kuultuaan adventistien aikalaskelmista hän itse otti yhteyttä Barbouriin ja vakuuttui tuosta aikalaskelmasta ja adoptoi sen. Sittemmin hän liitti siihen omia terioita kuten pyramidien mittoja ja nekin sittemmin muutettuna sopiakseen hänen omaan järkeilyynsä / teoriaansa.

John Aquila Brown "The Even-Tide" pdf:

http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/beliefs/186940/1/john-aquila-brown-pdf

John Brown's Gentile Times and 1914:

- http://www.truebiblecode.com/understanding120.html

John Aquila Brown: published in book, Even-Tide (1823), his interpretation of the "seven times" of Daniel:

- http://www.caic.org.au/jws/organization/bibstuds.htm

• No huh. Ilmeisesti et tiedä, että Miller oli adventisti (itse pääjehu) samoin kuin Barbour, ja Paton, Wendell ja George Strorrs... Mutta kukaan heistä ei ollut seitsemännen päivän adventisti. Eli Jehovan todistajista on suora yhteys milleriläisiin adventisteihin, epäsuora yhteys seitsemännen päivän adventisteihin joita sana adventisti Suomessa yleensä tarkoittaa.

Toiseksi ehdotat, että Millerin/adventistien/Barbourin tulkinta on lähtöisin Aquila Brownilta vuodelta 1823. Tämä ei liene mahdollista, koska Millerin oman tulkinta oli melko lailla paketissa jo vuonna 1818 vaikka hän alkoikin saarnata vasta toistakymmentä vuotta myöhemmin.

Millerillä oli sitäpaitsi 15 profetiaa, joista hän ajan laski. Ei siis kannata puhua mistään yhdestä profetiasta.

Yritin tutkimuksessani joskus selvittää Millerin tulkinnan taustaa. Hän on todennäköisesti tuntenut Joseph Meden kirjoitukset tai ainakin opetukset (1650) ja Isaac Newtonin (1733), piispa Thomas Newtonin (1766), George Stanley Faberin (1804) ja John Gillin (1809, 1810) kirjat. Yhteys näiden kirjojen ja Millerin tulkinnan välillä on olemassa, vaikka yksityiskohdissa kuten vuosiluvuissa ja muussa on eroja. (Millerillä oli nämä kirjat kirjastossaan - paitsi ettei ole täyttä varmuutta siitä oliko Newtonin kirja Isaacin vaiko Thomasin [veikkaan jälkimmäistä].)

Kävin aikanaan, kun asiaa tutkin läpi myös kolmentoista 1800 -luvun alkupuolella USAssa eniten myydyn kommentaarisarjan tulkinnat. Niistä 12 tulkitsi profetioita saman historiallisen peruskaavan mukaan, mitä Miller käytti.

Kaikkein lähinnä Milleriä ei liene Aquila Brown vaan brittiläiset premillenialistit Cuninghame, Bickersteth, Birks ja Irving, joiden Christian Observer lehteä alettiin julkaista USAssa vuonna 1802. Miller kielsi niin tiukasti yhteyden tähän ryhmään, että aloin epäillä hänen tienneen heistä enemmän kuin tunnusti. Observer esitti Jeesuksen tulevan 1843/4 ja osa perusteita sopii Millerin 15 tulkintaan.

Amerikan puolelta löytyy puolen tusinaa muitakin 1843 tai 1844 kannattajia ja ainakin pari tusinaa yliopistojen proffista rivipastoreihin, jotka esittivät vuosia 1847, 1866 tai 1868. Nimiluetteloita tuskin kaipaatte. Miller vain sattui olemaan ensimmäinen, joka alkoi aiheesta vakavammin saarnata.

Mielenkiintoinen juttu, josta tietenkin voi olla eri mieltä, on kuitenkin se, että Millerin 15 "todisteesta" kaikki minun mielestäni vähän älyttömät jutut (eli 5) vaikuttivat vahvasti Jehovan todistajien tulkintojen kehittymiseen. Sapattia pitävät adventistit perivät ne, joita edes jollakin tavalla pystyi perustelemaan, ja kehittivät sitten niitä (myös 5) loput hautautuivat omaan mahdottomuuteensa... eikä niitä herätyksen lähestyessä loppuaan muutenkaan pidetty kovin tärkeinä. Syy tähän jakoon on ilmeinen. Vuoden 1844 pettymyksen jälkeen vain sapattia pitävät adventistit pitivät kiinni ja uudelleen tulkitsivat niitä profetioita, jotka olivat pettymyksen pääsyy. Muut milleriläiset adventistit karttoivat näitä profetioita ja niiden myötä sapattia pitäviä adventisteja kuin pitalitautia. Jehovan todistajien tulkinnat eivät siis tule siltä ryhmältä, mitä me Suomessa kutsumme adventisteiksi vaan näiltä muilta adventisteilta.

Kai :)

• Hyvä kysymys johon kävin hakemassa vastausta .. joka valitettavasti oli aika negatiivinen. Tosiasiiassa tuli eteen ihan posketon tarina.. jossa peloteltiin ihmisiä pysymään Jehovan todistjissa:

Virallinen äänite Jehovan todistajien konvetista Helsingissä 2013 :

Tämä kuuntelemani Jt-miehen puhe oli kuin kommunistinen oikeudenkäynti - tässä siis on jo oikeudenkäynti käyty ja jotkut keveiksi havaittu :) - tai oikeastaan "Jehovan todistajien lahkoon kelpaamattomiksi havaittu".. mikä taas ei tietenkään tarkoita että joku sen perusteella olisi kelpaamaton Jumalalle.

Siinä vedottiin ensin aluksi 1 Joh. 2:19 .. JOLLA ikäänkuin todisteltiin että periaatteessa kaikki jotka ovat jättäneet Jt-lahkon ovat LUOPIOITA - Jumalaa VIHAAVIA , lipevää kieltä käyttäviä MYRKYTTÄJIÄ, heidän sanotaan lähteneen "saa'tanan pöytään demonien apulaiseksi", ja väitetään että he ovat "mustasukkaisia ja katkeria ?! ja niin edelleen ..Aivan posketonta selittämistä .. ja tämä "selittäjä" väittää että hänen puheensa ovat Raamatun Jumalan tahdon mukaista, siis raamatullisia Haloo ..

Tämä Jt-puhuja vetoaa alla olevaan Raamatun kohtaan - (1 Joh. 2:19) jossa oikeastaan puhutaan anti-kristuksesta: (suluissa muutama kommenttini joka koskee Jt-puhujan vääristelyä).

Johannes kirjoittaa:
      Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan Hänet, joka alusta on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette väkevät, ja Jumalan Sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet sen, joka on paha.

Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on.

Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
      Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.

Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika.
      Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.

(!! Jt-puhuja samaistaa sanat "Meistä he ovat lähteneet "AINOASTAAN jehovantodistajiin! Hän jopa periaatteessa väittää, että kaikki evankeliumia julistavat jotka eivät julista Jt-oppia ovat antikristuksia !! ja maailmassa hekumoiden lihan himoa, silmäin pyyntöä ja elämän korskeus vallitsee heissä - he ovat Jt-puhujan mukaan "Jumalaa vihaavia", "lipevää kieltä käyttäviä myrkyttäjiä", hän sanoo heidän "lähteneen saa'tanan pöytään demonien apulaiseksi" ja että "he ovat mustasukkaisia ja katkeria" ... ja niin edelleen - siis aivan uskomatonta aivopesua .. kertakaikkiaan).

Ja kun Johannes jatkossa kirjoittaa " Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto".
      Jt-puhujan väittää että nuo sanat tarkoittavat ainoastaan jehovantodistajia - että ainoastaan jehovantodistajat ovat niitä joilla on "Pyhän Hengen osallisuus ja tieto".
      Ai ai ai - kun meni pielukseen :)

Johannes jatkaa kirjoitustaan näin:
      "En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta." Kuka on valhettelija, ellei SE, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, SE, joka KIELTÄÄ Isän ja Pojan.

(Johannes kertoo mitä hän tarkoittaa antikristuksella - SE, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus (luvattu Messias) >SE ihminen< on antikristus.
      EI se joka jättää Jt-opin ole antikristus - vaan se joka kieltää KIELTÄÄ Isän ja Pojan ja siis Raamatun opetukset lunastuksesta - kieltää sen että Jeesus kuoli ihmisten syntien sovitukseksi - että hän on luvattu Messias).

Minusta on erittäin lievästi sanoen rumaa vääristellä Raamatun tekstejä tuolla tavalla kuin tämä Jt-puhuja tekee pelotellessaan herkkäuskoisia ihmisiä pysymään lahkossaan.

alex

• virallinen linja

Oleellista on se, että kyseessä ei ole yksittäisen "yli-innokkaan" puhujan voimakas mielenohjuaksellinen voima-vihapuhe.

Kyse on Vartitorniseuran virallisesta kannasta, ohjeistetusta puhejäsennyksestä ja jonka asiasisältö on myös sen kirjallisuudessa luettavissa.

Hiljattain Vartiotorniseura yleistäen rinnasti entisiä todistajia mielisairaisiin ja / tai tappavaa tautia sairastaviin joista tulee pysyä kaukana.

- http://www.telegraph.co.uk/news/religion/8791196/Police-inquiry-over-Jehovahs-Witness-magazine-mentally-diseased-article.html

http://www.youtube.com/watch?v=7yLdwe_6JsU

• virallinen linja

Kesän konventtipuhe 2013

Luopiot ovat hylänneet Jumalan antamat normit
        Luopiot ovat unohtaneet kaiken mitä ovat oppineet Jehova Jumalasta
        Luopiot ovat osa antikristusta
        Luopiot ovat osa "käärmeen siementä"
        Luopiot ottavat osaa demonien pöydässä
        Luopiot kehittelevät jumalattomia ajatusrakennelmia
        Luopiot yrittävät viedä Kristuksen opetuslapset mukaansa
        Luopioiden mieltä myrkyttää kriittinen asenne vanhimpia ja hallintoelintä vastaan
        Luopiot ovat hengellisesti kuolleita
        Luopiot yrittävät aiheuttaa jakaumia
        Luopiot pyrkivät pettämään mielen
        Luopiot pyrkivät ohjailemaan toisten mieltä ja jäytämään heidän uskoaan
        Luopiot hylkäävät ylpeästi neuvot
        Luopiot ovat niskoittelevia ihmisiä
        Luopioiden puhe ei ole vilpitöntä
        Luopiot levittävät valheita
        Luopiot maustavat "soppansa" myrkyllisillä valheilla
        Luopiot puhuvat vääristeltyjä asioita
        Luopiot ovat katkeria ja mustasukkaisia
        Luopiot käyttävät lipeviä sanoja internetissä ja televisiossa
        Luopiot valehtelevat viranomaisille yrittäen näin saada JT-järjestön työn kielletyksi
        Luopiot yrittävät mustamaalata Jehovan kansan median välityksellä
        Luopiot ovat "tappavan epidemian" tartuttamia
        Luopiot ovat "taudin kantajia", joita pitää karttaa

vs.

”Myös yleistykset ovat erittäin tehokas propagandan käyttämä keino. Yleistämällä on helppo hämärtää todellisiin kysymyksiin liittyviä tärkeitä seikkoja, ja sen avulla halvennetaan tämän tästä kokonaisia ihmisryhmiä.” Herätkää 22.6.2000

”Jotkut solvaavat niitä, jotka ovat heidän kanssaan eri mieltä, asettamalla heidän persoonallisuutensa ja vaikuttimensa kyseenalaisiksi, sen sijaan että he keskittyisivät itse asioihin. Nimittelemällä saadaan ihmiseen, ryhmään tai ajatukseen lätkäistyä kielteinen leima, joka on helppo muistaa. Nimittelijä toivoo leiman pysyvän. Jos ihmiset torjuvat henkilön tai ajatuksen tuon kielteisen leiman perusteella sen sijaan että he punnitsisivat todisteita itse, nimittelijän strategia on tehonnut.” Herätkää 22.6.2000

Ps. Vartiotorniseuran karttamisoppi astui voimaan 80-luvun alussa ja siitä alakaen on korostettu entisestään sitä miten tulee karttaa jopa rakkaita läheisiään, jotka ovat lähteneet pois tuosta organisaatiosta.

Tämä uusi direktivi astui voimaan pian Vartiotorniseuran yhden hallituselimen jäsenen R.Franzin jättäydyttyä omantunnon syistä pois asemastaan.

Myöhemmin 80-luvun aivan alussa hänet erotettiin entisen todistajan kanssa kanssakäymisen ja ruokailun vuoksi (oli hänen työnanatajansa). Syynä luopion kanssa tekemisissä oleminen (eli hänen pahutensa salliminen ja tukeminen / osallisuus kanssakäymisen vuoksi). Tuolloin ko. direktiivi ei edes ollut virallisesti voimassa; karta tai tulet itse erotetuksi ja kartetuksi.

- http://www.amazon.com/Crisis-Conscience-Raymond-Franz/dp/0914675230/ref=pd_sim_b_1

• virallinen linja kirjoitti:

Kesän konventtipuhe 2013

Luopioiden mieltä myrkyttää kriittinen asenne vanhimpia ja hallintoelintä vastaan
        Luopiot maustavat "soppansa" myrkyllisillä valheilla
        Luopiot puhuvat vääristeltyjä asioita
        Luopiot käyttävät lipeviä sanoja internetissä ja televisiossa
        Luopiot valehtelevat viranomaisille yrittäen näin saada JT-järjestön työn kielletyksi
        Luopiot yrittävät mustamaalata Jehovan kansan median välityksellä
        Luopiot ovat "tappavan epidemian" tartuttamia
        Luopiot ovat "taudin kantajia", joita pitää karttaa

vs.

”Myös yleistykset ovat erittäin tehokas propagandan käyttämä keino. Yleistämällä on helppo hämärtää todellisiin kysymyksiin liittyviä tärkeitä seikkoja, ja sen avulla halvennetaan tämän tästä kokonaisia ihmisryhmiä.” Herätkää 22.6.2000

”Jotkut solvaavat niitä, jotka ovat heidän kanssaan eri mieltä, asettamalla heidän persoonallisuutensa ja vaikuttimensa kyseenalaisiksi, sen sijaan että he keskittyisivät itse asioihin. Nimittelemällä saadaan ihmiseen, ryhmään tai ajatukseen lätkäistyä kielteinen leima, joka on helppo muistaa. Nimittelijä toivoo leiman pysyvän. Jos ihmiset torjuvat henkilön tai ajatuksen tuon kielteisen leiman perusteella sen sijaan että he punnitsisivat todisteita itse, nimittelijän strategia on tehonnut.” Herätkää 22.6.2000

Ps. Vartiotorniseuran karttamisoppi astui voimaan 80-luvun alussa ja siitä alakaen on korostettu entisestään sitä miten tulee karttaa jopa rakkaita läheisiään, jotka ovat lähteneet pois tuosta organisaatiosta.

Tämä uusi direktivi astui voimaan pian Vartiotorniseuran yhden hallituselimen jäsenen R.Franzin jättäydyttyä omantunnon syistä pois asemastaan.

Myöhemmin 80-luvun aivan alussa hänet erotettiin entisen todistajan kanssa kanssakäymisen ja ruokailun vuoksi (oli hänen työnanatajansa). Syynä luopion kanssa tekemisissä oleminen (eli hänen pahutensa salliminen ja tukeminen / osallisuus kanssakäymisen vuoksi). Tuolloin ko. direktiivi ei edes ollut virallisesti voimassa; karta tai tulet itse erotetuksi ja kartetuksi.

- http://www.amazon.com/Crisis-Conscience-Raymond-Franz/dp/0914675230/ref=pd_sim_b_1

Pia-Karin Hellsing oli 13 vuotias kun hänet kastettiin Jehovan todistajaksi .. monta vuotta myöhemmin hän pitkän sisäisen mietiskelyn ja monien rukouksien jälkeen erosi jehovantodistajista .. voidakseen harjoittaa (musiikaalista tyaiteilija-ammattiaan jonka hän tunsi omakseen) - mutta jota hän siis ei voinut harjoittaa jos kuului Jt-järjestöön.

Ja näin pitkälle kai voitaisiin sanoa että ok - se on hänen päätöksensä .. MUTTA jos ajattelemme että "Jt-järjestön" säännöt kieltävät häntä olemasta missään tekemisissä omiin vanhempiinsa ... jotka siis veivät hänet kasteelle 13 vuotiaana tai entisiin Jt-ystäviinsä ja että Jt-seuran johtajat kutsuvat Pia-Karinta nyt "luopioksi" ...

Pia-Karinan Jt- ystävistä tuli entisiä ystäviä samana päivänä kun hän erosi/ hänet erotettiin seurasta ja vanhempiinsa ei Pia-Karina voi enää olla yhteydessä.

Kaikki mitä on sanottu Jt-lahkon entisten jäsenten karttamisesta (oikeastaan hylkimisestä) on näin ollen totta aina 13 vuotiaana kastetuista lapsista lähtien.

Varoitus siis kaikille Jt-vanhemmille - ÄLKÄÄ ihmeessä viekö lapsianne kasteelle, sillä se voi olla että jonkin ajan kuluttua kun lapsenne ovat kasvaneet aikuiseksi järjestönne säännöt kieltävätr teitä olemassa missään yhteydessä heihin.

Tästä ystävällisestä musikaalisesta naisestakin - jota Jt:t siis tänään kutsuvat "luopioksi" - mutta joka itse ei edes ole katkera tai hauku entisiä Jt-ystäviään tai vanhempiaan vaan suree heidän puolestaan"... hänestä kesän 2013 Jt-seuran konventeissa puhujat" sanovat :

Hän on "luopio" ja

Luopiot maustavat "soppansa"

Aivan uskomatonta posketonta selittämistä jonka ainoa tarkoitus on estää ihmisiä näkemästä muuta kuin Jt-opin elämässään - mutta sensuuri ei le koskaan tuonut mitään hyvää tullessaan.

- http://www.telegraph.co.uk/news/religion/8791196/Police-inquiry-over-Jehovahs-Witness-magazine-mentally-diseased-article.html

alex

• ex-jt tietää

Jehovan todistajat ovat täynnä raamatun vääristelemistä.

Yksi omituisimpia juttuja on tämä "totuuden valo,joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka"-oppi.
      Tämä sallii oppiasioiden muuttamisen aina tarvittaessa,välillä jopa edes takaisin.Eli välillä uskotaan että jostakin asiasta on totuus "tämä ja tämä" ja sitten se muutetaan toiseksi ja kas kummaa:muutetaan taas muutaman vuoden päästä takaisin alkuasetelmiinsa.
      Asia kuitataan,että totuus kirkastuu.Mutta eihän se ole mitään kirkastunut kun kerran on menty takaisin 50 vuotta vanhaan asetelmaan.

Otetaan esimerkkinä esim.Israel.
      Raamatuntutkijat/jehovan todistajat uskoivat noin 90 vuotta sitten että Israel kirjaimellisena kansana on edelleen Jumalan omaisuuskansa.Sitten tuli oppi "ettei ole".Sitä on jatkettu alun tälle vuosituhannelle kunnes palattiin vanhaan tai ainakin melkein.

Samaan aikaan he väittävät että tämä "järjestö" joka näitä juttuja "fiilaa" on Jumalan ja Jeesuksen ohjaama.
      MIKÄ LOUKKAUS Jumalalle ja Jeesukselle.
      Tämä väite että heidän "järjestönsä" olisi Jumalan ohjaama on sama kun väitettäisiin että ei Jumala ja Jeesus oikein tiedä mitä kansalleen opettaisi.Ovat kuin meren aaltoja joita tuuli vie milloin mihinkin.
      Minun Jumalani ei ainakaan ole sellainen.
      Itse olen vahvasti sitä mieltä että jos Jumala jotain sanoo niin se on sitten niin.Ainakin oppikysymyksissä Jeesuksen Golgata-kuoleman jälkeen.

Että aikamoisia hupiveikkoja ovat.

Niin ja ikuisen elämänhän saa ilman uudestisyntymistäkin,heidän mielestään.
      Joten mitä sitä turhaan uudestisyntymään.Pääse helpommalla,ikäänkuin vapaalipulla.

• 30% vs. 70%

>> Raamatuntutkijat/jehovan todistajat uskoivat noin 90 vuotta sitten että Israel kirjaimellisena kansana on edelleen Jumalan omaisuuskansa.Sitten tuli oppi "ettei ole".Sitä on jatkettu alun tälle vuosituhannelle kunnes palattiin vanhaan tai ainakin melkein.

Laittaisitko linki aineistoon josta tuon väittämäsi muutoksen voi tarkistaa.

Mainitsemasi muutos edellyttäisi luopumista Vartiotorniseuran omaamasta "hengellisen Israelin" roolistaan ja samalla se veisi siltä itseltään ottamansa aseman ja roolin kokonaan pois. Vaikuttaa pikemminkin täysin mahdottomalta.

Ohessa yksi esimerkki edestakaisin mutoksista. Kyseessä on käsitys / tulkinta manitusta sukupolvesta.

1984 ”Pelkästään inhimilliseltä näkökulmalta katsoen saattaisi näyttää siltä, että tällaiset tapahtumat tuskin ehtisivät sattua ennen vuoden 1914 sukupolven poistumista näyttämöltä. Mutta kaikkien vuoden 1914 sukupolven ajalle ennustettujen tapahtumien toteutuminen ei riipu pelkästään ihmisten verrattain hitaasta toiminnasta. Jehovan Jeesuksen Kristuksen kautta esittämä profeetallinen sana kuuluu: ’Tämä [vuoden 1914] sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki tapahtuu.’ (Luukas 21:32) Ja Jehova, joka on henkeytettyjen ja erehtymättömien ennustusten lähde, saa aikaan Poikansa sanojen toteutumisen verrattain lyhyessä ajassa.” (Vartiotorni 15. elokuuta 1984 sivu 6-7)

Tottelemattomat ihmiset vuosina 1897-1927,

Jeesuksen voidellut seuraajat vuosina 1927-1942,

Tottelemattomat ihmiset vuosina 1942-2008 ja

Jeesuksen voidellut seuraajat vuodesta 2008 eteenpäin

Ps. Kritiikkissä tulee pysyä tarkoissa faktoissa, ei luuloissa ja lisäksi kannattaa pyrkiä asiallisuuteen, sillä herjaamisilla viedään vain huomio sivuun kaikkein oleellisimmasta.

Lisäksi herjausviestit muutenkin tekevät ilmapiiristä kestämättömän, mädättävät ilmapiirin, eivätkä rakenna ketään tai vie debaattia eteenpäin.

• 30% vs. 70%

Kai_A >> Mutta kukaan heistä ei ollut seitsemännen päivän adventisti. Eli Jehovan todistajista on suora yhteys milleriläisiin adventisteihin, epäsuora yhteys seitsemännen päivän adventisteihin joita sana adventisti Suomessa yleensä tarkoittaa.

Olet aivan oikeasa, oioin ehkä hieman mutkia ja esitin asian epäselvästi. Mahdoitko muuten vilkaista esille laittamiani linkkejä?

Ohessa visuaalisesti havainnollistava kaavakuva milleristi-adventistien alusta ja sittemmin tapahtuneista jakaumista, sekä Raamatuntutkijoiden - Russelin kuvaan liittymisestä.

- http://en.wikipedia.org/wiki/File:Adventism-en.png

"Through years of intensive study of symbolic meaning of the prophecies of Daniel and using the year-day method of prophetic interpretation.....In September 1822, Miller formally stated his conclusions in a twenty-point document, including article 15, "I believe that the second coming of Jesus Christ is near, even at the door, even within twenty-one years,—on or before 1843."[1] This document however, remained private for many years"

- http://en.wikipedia.org/wiki/Millerism

"John Aquila Brown: published in book, Even-Tide (1823), his interpretation of the "seven times" of Daniel, by means of the day-year formula, to produce 2520 years, in exactly the same way as the Watchtower Society does today, except he started with 604 BC and ended up with 1917 AD. This, 29 years before C. T. Russell was born,47 years before C.T. Russell started his Bible study group, and 50 years before the book "Three Worlds" was written."

[ "William Miller: New England Baptist, end time prophet, in 1818AD predicted the advent of Christ in 1843-1844." ]

- http://www.caic.org.au/jws/organization/bibstuds.htm

>> Millerillä oli sitäpaitsi 15 profetiaa, joista hän ajan laski. Ei siis kannata puhua mistään yhdestä profetiasta.

Vartiotorniseuran ja adventistien profetioilla - ennustuksilla tarkoitan heidän ennustamiaan tapahtumia tietyille vuosille. Niiden laskutapa ja tapahtumat jolle ne perutuvat on sitten oma lukunsa.

Tunnen Vartiotorniseuran Danielin kirjan tulkintaan pohjautuvan aikalaskelmakaavan, joka on vuoden-parin erolla identtinen ylempänä manitun John Aquila Brownin kaavan kanssa.

[ Tuosta Vartiotorniseuran aikalaskelmakaavsata juontuu vuosi 607eaa. jolle puolestaan perustuu vuosi 1914 ja jolle puolestaan perustuu vuosi 1918 / 1919 jolloin Vartiotorniseura sanoo tulleensa valituksi Jeesuksen ja Jehovan toimesta ainoaksi puhtaiden totuuksien puhetorveksi maan päällä. ]

Tämä keskeisiltä osiltaan sama sama aikalaskelmakaava oli mm. Barbourilla jolta C.T.Russell sen omi.

"Adventistisaarnaajat George Storrs ja George Stetson kuuluivat läheisesti Russellin raamatuntutkijaryhmään."

"Keväällä 1876, ollessaan liikematkalla Philadelphiassa, Russell löysi kopion "Herald of the Morning" lehdestä, jota julkaisi Nelson H. Barbour (1824-1908) Rochesterissa, New Yorkissa. Russell havaitsi innostuksekseen, että myös Barbourin johtama ryhmä odotti Jeesuksen toista tulemusta näkymättömänä hengessä. Russell otti yhteyttä Barbouriin ja järjesti tapaamisen Philadelphiaan vertaillakseen käsityksiä."

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Taze_Russell

Russelli mukaan lopun aika alkoi vuonna 1799, Jeesus palasi näkymättömästi vuonna 1874, sai kuninkuuden vuonna 1878 ja rauhan tuli alkaa vuonna 1914.

• Ihan hyviä linkkejä olet löytänyt.

Millerillä oli myös vuosi 607 eKr omissa laskelmissaan ja hän laski myös 2520 vuoden aikakalaskelmaa, jonka hän alkoi vuodesta 677 (ei olisi muuten osunut vuosiin 1843/4. Vuosiluvut (jotka olivat aika pahasti virheellisiä) hän niinkuin todennäköisesti Aquila Brown, Russel ja kymmenet muut poimivat kuningas Jaakon käännöksen marginaalista, johon oli lisätty Ussherin kronologiasta avainvuosia alamarginaaliin joskus 1800 -luvun alkupuolelta lähtien.

Tämä merkitsisi sitä, että Brown ei ehkä ollut ensimmäinen, joka laski tuota 2520 vuoden profetiaa, jos Millerin johtopäätökset oli tehty ennen vuotta 1818. Miller kuitenkin kutsui tätä Mooseksen profetiaksi ja käytti tekstiä, jossa puhutaan seiitsenkertaisesta rangaistuksesta (seven times), minkä hän tulkitsi ajaksi. Danielin luvun 4 hän asetti tukitekstiksi puoltamaan vähän hassua 3 Mooseksen kirjan tulkintaansa.

Löysin mökiltä vanhan JT kirjan 20 -luvulta, jossa oli tämä sama profetia esitetty niin, että todisteena olivat niin Daniel 4 kuin samat 3 Mooseksen kirjan "seven times" tekstit, joita Miller käytti. Yhteys Russelin ja Millerin välillä on selvä.

Sen sijaan yhteys Browniin on hämärämpi. En löytänyt Brownista paljon mitään tietoa, enkä myöskään saanut selvää siitä, oliko hänen kirjoituksiaan saatavilla USAssa. Hänhän kaiketi oli britti.

Olen koko viikon reissussa niin etten pysty katsomaan, onko minulla mitään muistiinpanoja siitä, että tuo sama 2520 vuotta löytyisi jostakin noista profetiatulkintakirjoista, joita 1700 -luvun lopulla ja 1800 -luvun alussa tuli kuin sieniä sateella.

Muistaakseni Barbour ja Paton kuuluivat sellaiseen milleriläisfanaatikkoryhmään, joka oli vuoden 1844 jälkeen laskenut muitakin Jeesuksen tulon aikoja. Yksi näistä, jos oikein muistn joskus 1850 - 1860 lukujen vaihteessa tienoilla, ehkä 1863. Vuotta 1873/4 he kutsuivat kolmanneksi (ja viimeiseksi) keskiyön huudoksi.

• 30% vs. 70%

Hyvin laaja teema tuo Raamtun tapahtumiin liittyvät aikanlaskelmat kokonaisuudessaan. Jo juutalaiset rabbit ensimmäisellä vuosisadalla tekivät erilaisia aikalaskelmia.

Vaikea sanoa varmudella kummalla on ollut ensiksi tuo toisiaan vastaava aikalaskelma, Miller vai Brown, silä viimeksimainittukin on sitä työstänyt kauan ennen kirjansa julkaisemista.

Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että Miller olisi tutustunut Brownin työhön ja ominut sen häneltä ennen omansa julkaisemista, mutta saatan erehtyä ( Brown - Miller - Scond Advestis - Russel / vartiotorniseura ?). Vaikea saada asiasta varmuuta. Ajoittuvat kuitenkin hyvin lähekkäin. Pitäisi saada käsiin Millerin ensimäinen vastava ja rinnastaa sisältöä.

Mainitsemasi James Ussher: http://fi.wikipedia.org/wiki/James_Ussher

Ussherin–Lightfootin kalenteri: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ussherin–Lightfootin_kalenteri

Milleristit-Vartiotorniseura-akselilla on keskeistä Jeesuksen toiseen tulemiseen liittyvät aikalaskemaspekulaatiot ja siihen liittyvä 'maailman loppu' ja sen ajoituksen ennustelut.

Ohessa Danielin profetiaan pohjautuva britti Brownin teos vuodelta 1823:

- http://www.a2z.org/wtarchive/docs/1823_Even-Tide_Gentile_Times.pdf

John Brown's Gentile Times and 1914: http://www.truebiblecode.com/understanding120.html

Vartitorniseuran aikalaskelma on pääosin sama kuin J.Brownin, joskin hän liitti sen luonnollisiin juutalaisiin.

Vartiotorniseura: Vuosi 1914 ja ”pakanain aikojen päättyminen”

"Esimerkiksi vuoden 1914, joka on lähtökohta muiden 1900-luvun erityismerkityksellisten vuosien tapahtumien tulkinnalle, laskeminen Kristuksen paluun ja taivaallisen valtakunnan perustamisvuodeksi vuodeksi on päätelty seuraavasti":

"Jehovan todistajat opettavat, että Nebukadnessar II valloitti, hävitti ja vei juutalaiset Jerusalemista pakkosiirtolaisuuteen 18. hallitusvuotenaan vuonna 607 eaa (perinteisen historian mukaan Nebukadnessar II tosin nousi valtaistuimelleen vasta vuonna 605 eaa ja hävitti Jerusalemin 586 tai 587 eaa. eli 20 vuotta Jehovan todistajien opettamaa ajankohtaa myöhemmin). Tuosta vuodesta 607 eaa. tulisi kulua ”seitsemän aikaa” pakanahallitsijoiden hallitessa maata Dan. 4:13 mukaisesti, kunnes valtakunta jälleen perustettaisiin. ”Seitsemän aikaa” tulkitaan ”seitsemän vuodeksi”. Seitsemän vuotta taas on 2520 päivää ja jälleen vuosiksi käännettynä 2520 vuotta, kuten Jehovan todistajat selittävä"t:

»Raamattu osoittaa, että profeetallista aikaa laskettaessa päivä lasketaan vuodeksi (Hes. 4:6; 4. Moos. 14:34). Kuinka monta ”päivää” sitten on kysymyksessä? Ilmestyksen 11:2, 3 osoittaa selvästi, että 42 kuukautta (3½ vuotta) lasketaan tuossa profetiassa 1 260 päiväksi. Seitsemän vuotta olisi kaksi kertaa tuo aika eli 2 520 päivää. Säännön ”päivä vuotta kohti” soveltaminen johtaisi 2 520 vuoteen.» (Puhu Perustellen Käyttämällä Raamattua[5])

"Vuodesta 607 eaa. päästään vuoteen 1914 lisäämällä siihen saadut 2520 vuotta."

- http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_raamatuntulkinta#Vuosi_1914_ja_.E2.80.9Dpakanain_aikojen_p.C3.A4.C3.A4ttyminen.E2.80.9D

Asiaan keskeisesti liittyvä Jerusalemin tuhon vuosi on Vartiotorniseuralle ( VT-seuran 607eaa. vs. 587 eaa. akeologien j ahistorioitsijoiden ) sen olemasaolon kulmakivi, sillä sen seurannaislaskelmilla lepää sen itsensä ilmaisema Jumalan valitun ainoan kanavan olemassaolon oikeutus roolissaan, jonka se väittää omaavansa.

Aiheesta on hyvin seikkaperäinen kirja, jonka toteuttamiseen on käytety apuna alansa johtavia arkeologeja, historiotsijoita, tähtitieteilijöitä, Raamatun historioitsijoita, neo Babylonian asiantuntijoita jne.

"The Gentile Times Reconsidered" by Carl Olof Jonsson

- http://www.amazon.com/Gentile-Times-Reconsidered-Carl-Jonsson/dp/0914675079/ref=pd_sim_b_4

• Eihän näihin aikalaskelmiin tarvitse niin tiukasti kiinnittää huomiotaan. Loppujen lopuksi ei kukaan kuitenkaan tiedä milloin tämä maailman meno lopetataan ..(sitä ei tiennyt edes Jeesus) .. Kuitenkin voimme nähdä että jos ei asiat maailmassa muutu radikaalisesti lähi aikoina on maailma menossa ehkä suurimpia mullistuksia kohti mitä on koskaan nähty ja se johtuu siitä että me tuhoamme tätä maapalloamme yhä kiihtyvällä vauhdilla ja valitettavasti ei muutosta ole näkyvissä ... Jumala ei anna luomansa maailman tuhoutua kokonaan ..

alex

• 30% vs. 70%

>> Eihän näihin aikalaskelmiin tarvitse niin tiukasti kiinnittää huomiotaan.

Vaikea sisäistää tuota kommentia tässä tekstiyhteydessä jossa ei ole kyse jonkin yksilön henkilökohtaisista ajatuksista.

Harvempi yksittäinen uskova edes lähtee hyvin moninmutkaisiin aikalaskelmaspekulaatioihin. Lähinnä näkee joidenkin "Israel-fanittajien" tarkkailevan merkkejä ko. kansan taivaalla ja lausuvan omia hypoteesejaan.

Kuitenkin tämän ketjun tekstiyhteydessä on kyse "Ainoan Oikean Totuuden" uskonliikkeen viralisista Raamatun vastaisista opetuksista ja fiaskoiksi osoittauuneista ennustuksista joilla on myös monin tavoin kahlittu hyvin syvästi uskovien jäsenien elämiä niin hengelis-psykologisesti kuin reaalin elämän toteuttamisen ja suunnitelmienkin suhteen.

Tähän liittyy alla olevan kaltainen jäsenten mielien tiivis ja konkreetisen elämänkin sitominen ja harhaan johtaminen.

"Sinulla ei ole aikaa hukattavissa tullaksesi Jumalan ystäväksi, sillä tämän pahan asiainjärjestelmän aika alkaa olla ummessa. Se on syöksymäisillään Harmagedonin tuhoon. Ryhdy siis nopeasti toimenpiteisiin varjeltumisesi ja ikuisen elämän hyväksi Jumalan uudessa järjestyksessä!" (Herätkää! 8. joulukuuta 1968)

"Vaikka otaksuisimme, että 15-vuotiaat nuorukaiset olisivat kyllin järkeviä ymmärtääkseen vuoden 1914 tapahtuman merkityksen, niin nuorimmatkin "tästä sukupolvesta" olisivat tämän mukaan lähes 70-vuotiaita tällä hetkellä. ... Pelkästään tämän perusteella voimme tietää, että ennustettuun loppuun ei voi olla monta vuotta jäljellä." (Herätkää! 8. joulukuuta 1968)

"Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki "viimeisten päivien" alun vuonna 1914: "Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." – Matt. 24:34. Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa."
      (Herätkää! 8.9.1969 s.14)

Vastaavanlainen kaava toteutui ennen vuotta 1925 jolle vuodelle Harmagedon oli ajoitettu, samoin 40-luvun alkupuolelle ja sittemmmin kaiken kaikkiaan vuoden 1914 sukupolven ajalle ehdottoman varmana ennustettu ja ajoitettu Harmagedon. Nyttemmin tuo vuoden 1914 sukupolvi on kaksi rinnakkain / peräkkäin elävää sukupolvea, joka on pakon edessä toteutettu oppimuutos.

Kyse ei ole enempää eikä vähempää kuin Mooseksen kirjan kategoriaan asetuvasta väärästä profetoinnista: 5M. 18:20-22 "Profeetta...ei pelästyä häntä" aivan kuten Millerin ja Whitenkin suhteen.

Kokonaiset Jehovan todistaja sukupolvet ovat eläneet Harmagedonin välittömän läheisyyden hengessä ja sen voimakkaasti sitoessa heidän mieltään, elämäänsä ja monia ratkaisujaan.

Noiden voimakkaiden pikaisen lopun ennustelujen vuosikymmenien aikana moni on luopunut asianmukaisista opinnoista ja ammattiopinnoista, lykännyt avioitumista ja / tai lasten hankkimista kunnes osalle se on sittemmin ollut liian myöhäistä jne.

Todistajaperheisiin syntyneet lapset ovat kuulleet pienokaisesta alkaen viikottain puheita ja opetusta: Harmagedon ja sitten Paratiisi, Jehova vs. Saat_ana, me vs. paha pian tuhoutuva maailma, nyt ei ole aika investoida tähän pian tuhoutuvaan Saa_tanan maailmaan jne.

Viimeksimainitulla viitataan oman elämän, opiskelun ja ammattiuran ja taloutensa turvaamisen normaaliin rakentamiseen, oman tahtonsa mukaisesti. Varsin herkästi "liikaa" ammattiuraan panostava saa ei hengellismielisen, materialistin ja omien itsekkäiden halujen hakijan leiman jne.

... jatkuu ...

• 30% vs. 70%

... jatkoa edelliseen .... 30% vs. 70% - 19.10.2013 11:28

Kaikki asiat liittyvät toisiinsa. Kaikella yllä olevalla on laaja vaikutus henkilön hengellis-psykologiseen ja konkreettisen elämän mieltämiseen, kokemiseen ja sisäistämiseen. Siitä rakentuu osa hänen identiteettiään. Samaan aikaan tulee pysyä erossa "maailmasta" joka myös tarkoittaa kaikkien läheisten ystävyyssuhteiden rajoittamisen toisiin todistajiin.

"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009 s. 14)

Kun sitten joku erotetaan tai itse eroaa, niin kokonaisvaltainen maailmankuvien romahdus on mittaamaton. Lisäksi hänet hylätään ja häntä aletaan karttaa yhtenä maailman alhaisimpana olentona luopiona jopa rakkaiden perhenejäsenien taholta, jotka ovat tuon yhteisön jäseniä. Häneltä romahtaa / räjähtää kerralla kaikki niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Vartiotorniseura oli kautta vuosikymmenet esittänyt kirjalisudessaan ja julkisissa puheissaan tuon Danielin kirjaan profetiaan pohautuvan aikalaskelmansa olleen Jehovan hengen ohjauksessa saatua suurta viisautta ja ymmärrystä jota toisilla ei edes ole.

Sitemmin 80-luvun alussa noiden aikalaskelmien todellisen taustan tultua julkisuuteen Vartiotorniseuran oli pakko myöntää, joskin vähätellen, vastaavia ja hyvin samanlaisia jo olleen olemassa.

Vartitorniseuran oppihistorian kannalta ja tuohon uskonliikkeeseen sitoutuneiden kannalta nämä asiat ovat erityisen keskeisiä. Vartiotorniseura vakuuttaa olavansa ainoa oikeiden jumalallisten totuuksien kanava lopun aikana ja olevansa ainoa Jumalan hengen ohjauksessa oleva ns. Jehovan maanpäällinen organisaatio.

Orjaluokka on Vartotorniseuran hallintoelin. Aiemmin se opillisesti liitettiin hallintoelmeen ja 144000:n joiden sanotaan olevan taivaaseen meneviä ns. pieni lauma ja muilla olevan paratiisitoivo.

"Ryhmänä orjaluokka on antanut erinomaisen mallin ”seuraamalla jatkuvasti Karitsaa, minne hän meneekin”. - - Heidän suustaan ei löydetä mitään opillisia valheita, ja he pysyvät ”moitteettomina” eli puhtaina Saatanan maailman tahroista." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24)

"Orja saa siis ohjausta Jehovalta. Siksi voimme luottaa täysin siihen raamatulliseen ymmärrykseen ja opastukseen, jota orja meille antaa." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24, 25)

"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009 s. 14)

• 30% vs. 70%

Alex >> Eihän näihin aikalaskelmiin tarvitse niin tiukasti kiinnittää huomiotaan.

Vielä tärkeä lisäys edelliseen. Koko Vartitorniseuran olemassaolon oikeus lepää noilla aikalaskelmilla, sillä noille laskelmille pohjautuu sen väittämä valituksi tuleminen Jeesuksen ja Jehovan taholta vuonna 1918 / 1919. Halituselin, eli "uskollinen ja ymmärtäväinen orja."

"Vuoden 1914 ja vuoden 1919 alkuosan välisenä aikana Jeesus teki Isänsä kanssa erittäin tarpeellista tarkastus- ja puhdistustyötä hengellisessä temppelissä.* (Mal. 3:1–4.) Sitten vuonna 1919 alettiin koota vehnää. Vihdoinkin oli koittanut aika, jolloin Kristus asettaisi yhden nimenomaisen kanavan jakamaan hengellistä ruokaa!"

- http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2013532

”Kuka oikeastaan on se uskollinen ja ymmärtäväinen orja?”

- http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2013533#h=0:0-71:0

Jerusalemin tuhon ajotuksella 607eaa. lepää vuosi 1914 ja sillä puolestaan lepää tuo kerrottu Jeesusken tekemä kristikunnan "tupatarkastus" jossa Vartiotorniseura / sen hallituselin tuli valituksi ainoana oikeamielisenä Jumalan puhtaiden totuuksien maanpäälliseksi puhetorveksi koko asutussa maassa.

Oheisen kirjan kirjoitti ruotsalainen Jehovan todistajien seurakunnan vanhin alettuaan tutkia lähemmin tuota Vartiotorniseuran ajoittamaa Jerusalemin tuhon vuotta, joka poikkeaa yleisestä konsensuksesta.

Hän alkoi perinpohjaisesti selvittää asiaa voidakseen vastata eräälle henkilölle jonka tapasi saarnaamispalveluksesaan. Se johti vuosien työsarkaan ja kontaktiin alansa huippujen ja asiantuntijoiden kanssa eri puolilla maailmaa.

Hän tutkimustyön seurauksena yllätykseksen havaitisi Vartiotorniseuran laskelmien (joihin oli aiemin luottanut) Jerusalemin tuhon vuodelle olevan virheellisiä.

Aivan aluski hän lähestyi Vartiotorniseuran opillista johtoa, hallintoelintä kirjeellä ja lähetti heille kaiken löytämänsä.

Aiavan aluksi häneltä kysyttiin onko hän puhunut asiata toisten kanssa ja jos, niin keiden kanssa, sekä häntä kiellettiin puhumasta asiasta. Hän sai ylleen potentiaalin luopion ja epäillyn kaavun. Eri vaiheiden jälkeen asiat johtivat hänen erottamiseensa luopiona kannaottojensa vuoksi.

Alun alkaen hän ei ollut suunnitellut kirjoittaa kirjaa, mutta asian saaneiden käänteiden vuoksi päätti laittaa kaikkien saataville yksiin kansiinkoko aineiston.

Tuolloin eletiin 70-luvun loppua ja samoihin aikoihin yksi hallituselimen jäsen R.Franz erkaantui tehtävistään omantunnonsyistä ja lopulta joutui eritetuksi. Syynä kanssakäyminen järjestön jättäneen kansa, joka oli myös hänen työnanatajansa.

Näiden vaiheiden jälkeen hänkin päätti kirjoitaa kirjan Vartiotorniseuran toimintatapoja koskien. Kirja on kirjoitettu hyvin dokumentoidusti ja hyvin asiallisessa sävyssä tilanteen kirjoittajalleen edustamasta vaikeasta haastesta huolimatta.

Tuolloin "assosioituminen" erotetun / eronneen kanssa ei vielä edes ollut virallisesti erottamisperuste.

Kuin sattumalta juuri näiden vaiheiden jälkeen aivan 80-luvun alussa tuli voimaan erottamisperusteinen vaatimus karttaa kaikkia entisiä todistajia.

Luopioilla Saata_nan piirteet:

- http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2009281?q=Nykyajan luopioilla on samanlaisia ominaispiirteitä&p=par

Tuolloin myös alkoi ja voimistui vihahenkinen entisten todistajien yleistävä mustamaalaaminen Vartiotorniseuran taholta ja kielto olla edes lukematta heidän kirjoituksiaan. Kaiken sen vakuutetaan olevan itse Saata_nasta.

"The Gentile Times Reconsidered" by Carl Olof Jonsson

- http://www.amazon.com/Gentile-Times-Reconsidered-Carl-Jonsson/dp/0914675079/ref=pd_sim_b_4

"Crisis of Conscience" by Raymond Franz

Tämä viesti ehkä avaa hieman paremmin hahmottamaan miten aikalskelmat ovat hyvin tärkeä ja vakava osa Vartiotorniseuraa ja sen väittämää roolia ja rooli johon vilpittömät Jehovan todistajat vakaasti luottavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe