jumalan halveksumisesta

Perusasetelma, mikä on jumalanpilkkaa, halveksumista? Tämä, että jumalaa käytetään selityksenä luonnontieteellisille ilmiöille, kuten evoluutiolle, niin eikös se jos mikä ole jumalanpilkkaa? Yhteisöllistä, kulttuuriin, liittyvää ilmiötä käytetään selityksenä asiaan millä ei ole mitään tekemistä ihmisen abstraktin ajattelukyvyn, luovuuden kanssa, vaan on naturalistinen luonnosta havaittu ilmiö, jota pyritään ymmärtämään.

10

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilluntailainen

Minkä h.e.l.v...i.n. jumalanpilkkaa? Mitä väliä sellaisen pilkkaamisesta mitä ei oo edes olemassa. Sama kuin hattivatille nauraisi.

• Pakstori

Olet nähnyt hattivatin, mutta et usko sen olevan olemassa? No tuskin massalisena sellaisia olentoja on, Tove Jansson tai Disney ei ollut aina unelmineen tästä maailmasta. Pienempinä Hyppyhäntäisinä, on jonkinlaisia hattivatteja, mutta hattivatin on tietysti paljon suuremmeksi kuviteltu....
        Ei Sadut ole tästä maailmasta.... Ne haluavat tietää millaisia asioita on Taivaassa, joka tekee totta valheistamme....

• Krevo

Ei se ole Jumalanpilkkaa, käyttää evoluutiota Jumalan tieteenä, koska Darwinkin osoittautui Jumalan lapseksi kuolinvuoteellaan, mutta myönsi että teoriassaan oli monta virhettä, silloin kun oli ollut jumalattomuuden ja saastaisuuden vallassa, mutta nykyään Darwin saattaa olla yksi nuorimmista pyhistä. Mutta en täysin ymmärtänyt selitystäsi, ymmärsitkö itsekään?
      Minun ei ole olluit vaikea tietää evoluutiota, koska synnin Darwinin syntymäpäivänä, 12.2. Sattumaako, no sitäkin, koska ei kaikilla ole tietenkään sama syntymäpäivä Jeesuksenkaan kanssa 25.12.... Itse luulisin, että se saattaisi olla lähes Jeesus jos syntyius 25.12. Isoveljeni syntyi 22.12.
      Darwin tuli vapahtamaan luonnontieteet liian pienestä silmästä, hän syntyi Käärmeen vuonna, minä Kissan/Jäniksien(Kalat). Oliko Kiinalaisen Käärme,
      härän merkissä syntynyt, en muista, kun ei ole nyt se papru edessäni...
      "Vihollinen vie Voiton"(Dostradamus) Jahve=Jehova=Jeesus tulee voittamaan, kaikessa on silti kyse minusta, ja siitä, että ei kenenkään ole mahdollista rakastaa sinua, jos ei ole ensin oppinut rakastamaan minua....
      Minä olen vain Mikon/Mooseksen Laki-Aki....Kertokaa joskus jotakin minustannekin, älkää aina muista, jos ette edes tiedä, keitä itse olette, tulette jäämään orjiksi....

• >>... koska Darwinkin osoittautui Jumalan lapseksi kuolinvuoteellaan...

• tieteenharrastaja

Juristit ovat tainneet kokonaan hylätä jumalanpilkan käsitteen, josta tuli ensin uskonnnollisten tunteiden pilkkaamista ja sitten uskonrauhan häiritsemistä. Minusta tässä onkin järkeä, koska ihminen on mielestäni täysin kykenemätön Jumalan pilkkaamiseen.

Kristittyjen Jumalaan uskova pilkkaa nähdäkseni omaa uskoaan esittäessään sitä muka puolustaakseen ilmiselviä valheita reaalimaailman asioista.

• P.Erkules

Juuri näin.
        Perin kehno on se jumala,joka tarvitsee lainpykäliä suojakseen.

• Apo-Calypso

Jumalanpilkka tulisi muuttaa asianomistajarikokseksi.

• tieteenhharrastaja

Kuten kerroin, tavallaan se onkin. Ei ole uskonrauhan häirintää ilman häirityiksi tulevia ihmisiä. Jumalanpilkkaa rikoksena ei enää ole.

• tieteenhharrastaja kirjoitti:

Kuten kerroin, tavallaan se onkin. Ei ole uskonrauhan häirintää ilman häirityiksi tulevia ihmisiä. Jumalanpilkkaa rikoksena ei enää ole.

Wiki sanoo: "Vuoden 1889 rikoslaissa oli Jumalan pilkkaa koskeva pykälä. Vuodesta 1890 eteenpäin enimmäisrangaistus jumalanpilkasta oli neljä vuotta vankeutta ja vuodesta 1970 eteenpäin kaksi vuotta.[5] Tämä jumalan­pilkka­pykälä poistettiin vuonna 1998 rikoslain osauudistuksen yhteydessä, jolloin uudistetussa rikoslaissa sen korvasi pykälä uskonrauhan rikkomisesta[6], jossa jumalan pilkkaaminen on edelleen rikos."

Lause "Jumala on suuri" pilkannee siis jumalaa antamalla hänelle inhimillisen ominaisuuden.

• tieteenharrastaja
        naapurin.kissa kirjoitti:

Wiki sanoo: "Vuoden 1889 rikoslaissa oli Jumalan pilkkaa koskeva pykälä. Vuodesta 1890 eteenpäin enimmäisrangaistus jumalanpilkasta oli neljä vuotta vankeutta ja vuodesta 1970 eteenpäin kaksi vuotta.[5] Tämä jumalan­pilkka­pykälä poistettiin vuonna 1998 rikoslain osauudistuksen yhteydessä, jolloin uudistetussa rikoslaissa sen korvasi pykälä uskonrauhan rikkomisesta[6], jossa jumalan pilkkaaminen on edelleen rikos."

Lause "Jumala on suuri" pilkannee siis jumalaa antamalla hänelle inhimillisen ominaisuuden.

En ole tässä täysin Wikin kannalla:

"Joka

1. julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai - -

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."

Mielestäni rikos on uskonrauhan rikkominen ja Jumalan julkinen pilkkaaminen yksi sen määrittelevä tunnusmerkki. Saa toki olla toistakin mieltä ja kiinnostaisi kuulla juristin käsitys asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      180
      3241
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2121
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      44
      1979
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1941
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1461
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1231
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1193
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      384
      1071
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      993
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      42
      817
    Aihe