Anteeksiantamisen sietämätön vaikeus

katkerauskova

Minua tympii ja kyllästyttää saarnat anteeksiannosta ihmisiltä joiden elämässä ei ole oikeasti tapahtunut mitään niin suurta anteeksiannettavaa, että se olisi oiekasti vaikeaa.

Anteeksiantamisesta saarnataan kaikenlaista ja puhutaan, että se on päätös.
Olen päättänyt antaa anteeksi vaikka kuinka monta kertaa. Anteeksi voi antaa sillä tavalla, että tajuaa, että toiset ovat vaillinaisia ihmsiä jotka ovat sokeita ja oman taustansa vankeja.
Kuitenkin jos kaikki mahdollisuudet on pilattu, elämä on toisten pahojen tekojen takia vaikeuskia täynnä täyttää mielen katkeruus.
Itselläni on vaikeinta antaa anteeksi Jumalalle, ihmisistä tiedän, että ovat typeriä ja itsekeskeisiä.
On vaikea kestää elämää jossa vaikuttavat seuraukset joihin itse ei ole syypää ja Jumala ei anna mitään korvaukseksi.
Jokainen tilaisuus osoittautuu tyhjäksi ja ihmsiten ikuinen raadollisuus näyttäytyy.

Anteeksiantaminen on äärettömän vaikeaa kun on kärsinyt oikeasti kun kaikki unelmat ovat tuhottu ja mitään tietä ei näy parempaan.
Tässä se elämä oli muiden pilaama ja ei Jumala anna edes kunnolisia työkaluja jotta voisi elämää kohentaa.

.

25

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Kun saat tilaa vaikeilta ihmisiltä, voi antaa anteeksi, kun olet rauhassa.
      Ahdistelun jatkuessa se on vaikeaa.
      Voit hylätä mielessäsi ihmisen joka ei ota vastaan tarjottua sopua.
      Oveni takana seisoi kesällä henkilö, joka väänsi asian täysin päinvastoin, minä tein vääryyttä eikä hän. Kuitenkin tiedän Jumalan vielä saattavan sopuun.
      Olen toki tehnyt vääryyttä, mutta en tälle henkilölle enkä lähipiirilleen.

Miten kukin mieltää, pieni asia on toiselle iso.
      Kyllä korvausta saavat kaikki, kun ymmärtää pitkän ajan päästä.

• lilaviidakkokissa

Tärkeää on se askel, että löydät hyviä ihmisiä ympärillesi, opit tunnistamaan häiriköt ja hommaudut eroon. Itse olen sitä
      mieltä, että noin puolet nykyihmisistä on ihan sietämättömiä, joten valitsen seurani siitä toisesta puolesta. Anteeksiantaminen on minulle vaikeaa silloin, kun puhutaan todella pahantahtoisten ihmisten toimista, jotka ovat olleet ihan epäinhimillisiä (puhun psykopaateista), unohdan heidän olemassa olon, mutta miten sellaisia pahuuksia, kun menee täysin yli ymmärryksen voi antaa anteeksi. Nynypäivänä jopa ihmiset jotka olisivat hyviä, voivat olla pahoja vain ihan ympäristön vaikutuksesta, arvomme ovat sairaita ja Jeesuksen mukaan lähimmäisen rakkaus on tärkein sääntö, se on juuri mitä tämä yhteiskunta tarvitsee, lähimmäisen rakkautta ja joka kristiryn pitäisi sitä yrittää ympäristössään ajaa. Me pystymme muuttumaan.

• siten se on

Ihmiselle voi antaa anteeksi mutta tekoja ei voi hyväksyä.

• Kanssakulkija

Sinulle Katkerauskova

Uskon että Herra haluaa että nöyrryt hänen tahtonsa alle, sillä hän korottaa alhaiset.

Suosittelen lukemaan Jobin kirjan raamatusta. Ja Johanneksen evankeliumin.

Siunausta sinulle.

• Kanssakulkija

Jaak 1:13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
      14. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;

• Ehkä voisi olla hyvä puhua jonkun sielunhoitajan tai terapeutin kanssa? Minulla ainakin on ollut, erityisesti vuosia sitten, anteeksiannettavaa ja se on ollut kivuliasta ja vaikeaa. Vienyt aikaa ja aiheuttanut ahdistusta. Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta anteeksiantaminen voi vapauttaa vähitellen, ettei ole niin paljon ikävien kokemusten sitoma ja voi alkaa katsoa tulevaisuuteen.

• ______

Kuka tuollaista vakuuttelee?
      Paljon sain kuulla itsekin, "kun sinulta oli helppoa kaikki viedä", "vääntelet asioita", kuitenkin jos kenkkuilijat uskoisivat tosissaan tuohon, merkinnee ettei kannata enää kenkkuilla?
      Mahdollisuus on aina.

• ps12

Anteeksiantaminen on vasta ensi askel.. IKÄVÄKYLLÄ sen jälkeen se tuskaisin tie vasta aukenee, PARANEMINEN. PARANEMINEN sattuu koska joudut käymään sen kaiken tuskan uudelleen läpi, mielessäsi jumalan kanssa.. Mutta sen jälkeen helpottaa.. Itsellä ollut kanssa TODELLA paljon katkuruutta ja anteeksi annettavaa. Anteeksiantaminen on "helppoa" sen päätöksen tekeminen että antaa anteeksi on helppoa, paitsi sillon jos satuttaja vaan satuttaa ja satuttaa ja lopulta tuhoaa sinut.. Sillon se vaikeutuu ja vaikeutuu koska et haluaisi kokea sitä tuskaa enään. Tiedän kokemuksesta ja sillon paraneminenkin kestää aina vaan entistä kauemmin. Anteeksi antaminen ei tarkoita sitä että sinun kuuluisi sitten alistua siihen uudelleen,EI...
      IHAN sama kuin syvä haava.. Jos vaan paat siihen tikit PUHDISTAMATTA haavaa ensiksi se jossain vaiheessa märkii ja aukeaa uudelleen.. Kun annat anteeksi haava aukeaa uudelleen ja pääset käsittelemään ne ja haava paranemaan. Jos et käsittele asioita sillon vaan paat laastarin ja noi KIVUT tulevat joka kerta uudelleen pintaan.. KUN esim näet tai kuulet henkilöstä joka sinua satutti, sillon noi kivut nousee taas pintaan ja kipu on yhtä todellinen kuin sillon aiemmin, vaikka siitä olisi vuosia aikaa... Siksi paranemisprosessi kestää ja sattuu. Joudut käymään sen tuskan läpi uudestaan mutta se on sen arvoista..

Itselläni on tapahtunut paljon sontaa. Väkivaltaa, raiskaus, pettämistä, henkistä väkivaltaa jne jne jne.. Anteeksianto on vaikeeta ja kipu HIRVEETÄ kun joudut käymään kaiken uudelleen mielessäsi ja sielussasi läpi. VAPAUTUMINEN siitä on sen kaiken arvoista. Tunnen erään naisen joka 2v sitten raiskattiin. hän puhuu anteeksiantamisesta mutta silti on niin VIHAINEN. JOKO hän valehtelee itselleen tai kieltää asian.. Mä yritän kovasti päästä eroon vihasta ja katkeruudesta, päivä päivältä tuska helpottaa mutta se on liian raskasta! Sellaset haavat kuin minulla on, kestää aikansa ja se vie hirveesti ENERGIAA ja voimavaroja!

• lilaviidakkokissa

Ps12, joo munkin ongelmat on ollut tuota tasoa, raiskauksia, silloin paras kaveri yrittää psyykata itsemurhaan, äitipuoli murhattu, yritetty ryöstää Tunisiassa Italian mafian ja paikallisten yhteistyökumppaneitten taholta seksiorjaksi
        ja aviomieheni pistettiin belladonnalla koomaan suorittaakseen tämän, ei ollut varmaa herääkö ym. Ei tuollaisia voisi sanoa ihmisoikeusrikoksia vaan jotenkin pysty antaa anteeksi. Pahuus on liian synkkä ja vakava asia ja kukaan ei heistä kyllä kadu, se on varma!!!

• näin se menee
        lilaviidakkokissa kirjoitti:

Ps12, joo munkin ongelmat on ollut tuota tasoa, raiskauksia, silloin paras kaveri yrittää psyykata itsemurhaan, äitipuoli murhattu, yritetty ryöstää Tunisiassa Italian mafian ja paikallisten yhteistyökumppaneitten taholta seksiorjaksi
        ja aviomieheni pistettiin belladonnalla koomaan suorittaakseen tämän, ei ollut varmaa herääkö ym. Ei tuollaisia voisi sanoa ihmisoikeusrikoksia vaan jotenkin pysty antaa anteeksi. Pahuus on liian synkkä ja vakava asia ja kukaan ei heistä kyllä kadu, se on varma!!!

Annan ihmiselle anteeksi mutta älä teoille!

• aloittajakfdkgfkgfgh
        näin se menee kirjoitti:

Annan ihmiselle anteeksi mutta älä teoille!

"Näin se menee" niinhän se on. Kuitenkin seurausten kanssa eläminen on raskainta, jos toisen/ toisten ihmisten teoista seuraa elämän kestäviä seurauksia itselle taikka läheiselle se katkeroittaa helposti.

• Aloittajaklvlkflflbk

Hyvät ps12 ja lilaviidakkokissa te olette asian ytimessä ja tajuatte mistä puhun.
      Onneksi en joudu enää olemaan pahuuteen langenneiden keskellä. Kaiken pahan jälkeen on kuitenkin edessä sitä tavallista ilkeyttä ja ymmärryksen puutetta ja on vaikea sietää sitä koska ei ole saanut minkäälaista "hyvistystä" kärsimistään vääryyksistä.
      Mutta teidän kanssanne lialviidakkokissa ja Ps12 voisin hyvin jutella niin, että tulee tunne, että puhutaan samasta asiasta. Olen joutunut myös kohtaamaan pahuutta.
      Minulla ei ole ollut aikaa jolloin voisin parantua koska jatkuvasti olen törmännyt ihmisiin joihin ei voi luottaa ja milulla ei ole ollut hengähdystaukoa jolloin voisin ehtiä paranemaan.
      Toivon teille kaikkea hyvää.

T: Aloittaja

• lilaviidakkokissa

Kyllä,samantyyppistä on nähty ja koettu. Kaikkea hyvää sulle!

• ps12

Tiedän miltä sinusta aloittaja tuntuu.. TODELLAKIN.. Kaikki puhuvat jatkuvasti vaan siitä että raamattu sanoo että anna anteeksi. YLEENSÄ noi puhujat eivät tiedä mitä todellinen tuska edes on ja heidän anteeksi antamisensa on vaan jotakin muiden pahoja puheita tai pientä verrattuna todelliseen elämän tuskaan.. TIEDÄTKÖS mitä.. Ikävä sanoa mutta se ettet ole saanut tilaisuutta toipumiseen johtuu ehkäpä vaan ja ainoastaan siitä ettet ole ottanut sitä tilaisuutta/etäisyyttä... Ne on niitä valintoja mitä me tehdään. ANNAMMEKO sen kaiken jatkua vai otammeko etäisyyttä? Mä otin etäisyyttä koska en yksinkertaisesti enään kestänyt. Yritin itsemurhaa. Vedin kaikki unilääkkeet mitä käsiini sain ja kipulääkkeitä ja ranteet auki. En vaan enään kestänyt. Nyt olen pikkuhiljaa ottanut valtaa takaisin itselleni, vastuuta omista valinnoista ja tekemisistä, enkä vaan suostu olemaan UHRI... Sekin on valintakysymys. Säälitkö vaan itseäsi ja alistut olemaan uhri vai otatko vallan takaisin ja katkaiset kierteen.. SE ei ole helppoa, mutta jos sä vaan valittelet ja säälit itseäsi/syytät muita niin syy on ihan yhtä paljon sun ku niiden jotka sua loukkaa jatkuvasti. näin se vaan psykologiassa menee, ikävä kyllä.. Mä olin tuhoisassa suhteessa jossa mies vaan satutti ja satutti.. Rakastin häntä yli kaiken, vaikka pikkuhiljaa hän sitä rakkautta tuhosikin, verbaalisesti ja teoillaan... SItä jatkui 3v. Halusin yli kaiken vaan olla hänen kanssaan mutta lopujen lopuksi olin vaan niin vihainen, katkera ja KIVUISSANI joten mun oli lähdettävä. Otettava etäisyyttä. Minäkään en luota ihmisiin, en pätkääkään, enkä JUMALAANKAAN joten ymmärrän sua. Mä en anna ihmisille sitä valtaa itseeni/elämääni jotta he loukatessaan/lähtiessään aiheuttaisi minulle tuskaa, en enään... Läheisriippuvuus on meinaan juuri sitä, takertuu ihmisiin ja sitten kun he lähtee tai satuttaa sua niin se on kuin veitsi sielussa. Olen opetellut pärjäämään yksin. Kyllä kerron ja puhun ihmisille asioistani mutta en LUOTA heihin niin että he saisivat otteen, en päästä liian lähelle. Siihenkin oppii ajan kanssa... Anteeksianto ei tosiaan tarkoita sitä että sen jälkeen meidän pitäisi taas antaa sille loukkaajalle mahdollisuus. VASTA sitten jos se loukkaaja katuu oikeasti ja MUUTTUU/ muuttaa käytöstänsä.. Sen jälkeen on turvallisempaa antaa uusi mahdollisuus.. Mutta tosiaan se että jos et itse ota vastuuta omista teoistasi ja LÄHDE niin et voi syyttää siitä satuttamisesta ketään muuta kuin itseäsi, jos vaan annat sen jatkuvasti tapahtua.. TOSIASIA. SINULLA on valinnan vapaus ja vapaa tahto. Mä otin etäisyyttä tuohon ihmiseen, en pidä siihen mitään yhteyttä. Annan aikaa itselleni parantua. Se on pitkä prosessi, ei mene ohi viikoissa... Nyt kulunut edellisestä kerrasta 3kk ja edelleenkin tuska on välillä käsin kosketeltavissa. Päivä päivältä helpottuu, mutta jos menen takasin ja annan taas uuden mahdollisuuden satuttaa itseäni SYY ON SILLON MINUN, ei hänen.. Koska se olisi minun valintani. MUTTA jos hän tulee luokseni, pyytää anteeksi ja nähtävästi katuu tekojaan niin sitten voin antaa uuden mahdollisuuden... Se tulee opettelun kautta ja tuskan kautta.. Mä en enään halua/suostu kokemaan sitä tuskaa. HÄN saa tasantarkkaan enään yhden mahdollisuuden, sen verran voin yrittää. YKSI mahdollisuus. Joskus edelleenkin itken kun kuulen jonkun tutun kappaleen, näen jotakin mikä muistuttaa hänestä jne.. Kun isäni hakkasi minua koko lapsuuteni, kun näen jonkun isän pitävän lastaan hellästi tunnen katkeruutta, miksi en minä saanut kokea vastaava IKINÄ. Nuo haavat vievät aikaa parantua, se AIKA ON VAAN OTETTAVA.. et voi syyttää siitä ketään muuta kuin itseäasi jos et tee asioille jotakin.. Omista valinnoistamme me emme voi syyllistää ketään muuta kuin itseämme =)

• vain ihminen

Olet kokenut kovia, sinun ei tarvitse hyväksyä pahoja tekoja, mutta ihmiselle voit antaa anteeksi. Jos ajattelet ettei hän silti lopeta tekoja (loukkaamisia ja muuta) et voi jatkaa hänen kanssaan.

• aloittajakkdofkdfgfd
        vain ihminen kirjoitti:

Olet kokenut kovia, sinun ei tarvitse hyväksyä pahoja tekoja, mutta ihmiselle voit antaa anteeksi. Jos ajattelet ettei hän silti lopeta tekoja (loukkaamisia ja muuta) et voi jatkaa hänen kanssaan.

"Vain ihminen" olet oikeassa, pahoja tekoja ei tarvitse hyväksyä.

• aloittajalfkldkkfdlg

ps 12
      En ole koskaan ollut läheisriippuvainen, oma tilnateeni on ollut siinä mielessä erinlainen. En myöskään ota uhri roolia vaan olen aina tehnyt valintoja jos olen voinut. Elämässä voi kuitenkin tulla tilanteita joissa on olosuhteiden pakosta oltava tilanteissa joissa ei ole aikaa itselle.
      En viitsi kertoa täällä tarkasti koska minut voi tunnistaa sitä kautta.
      Minulla ei ole koskaan ollut ongelmana jäädä esimerkiksi parisuhteeseen joka on tuhoava. Jos olen huomannut tehneeni väärän valinnan olen koittanut korjata sen.
      Ihmiselle voi tulla tilanteita joissa hän joutuu uhriksi taikka joku läheinen vain siksi,e ttä vaikka kävelee jonkun sairastuneen ihmisen ohi siihen et itse voi vaikutta. Monesti jos joutuu oikeasti uhriksi saa nimenomaan syyllistämistä osakseen ja ihminen itsekkin syyllistää, että jos olisin tehnyt noin taikka näin....
      Uhrinrooli ja oikeasti uhriksi joutuminen ovat kaksi eriasiaa.

• lilaviidakkokissa

Erittäin kiitollinen neuvosta, että voi antaa anteeksi, mutta tekoa ei tarvitse hyväksyä, kiitos.

• ps12

uhrinrooli tulee uhriksi joutumisen myötä... Ihminen yleensä ottaa sen roolin aikomattaan, itsesuojeluvaisto. Sitä alkaa näkemään asiat niin. Mä teen näin koska mulle tehtiin niin, se on sitä meidän ihmisten rikkinäisyyttä. JOKAINEN meistä tekee niin, ne on ne opitut toimintatavat. Vaikka näet ettet muka olisi uhrinroolissa mutta todellisuus saattaa olla ihan toinen. Kun esim sua loukataan todella pahasti niin jokainen, ihan jokainen sulkeutuu siltä osin ja alkaa suojelemaan itseään joko tiedostaen tai tiedostamattaan, itsesuojeluvaisto. KUN minulle tehtiin näin niin minä teen näin. Jos minua on esim hakattu niin minä alan pelkäämään, joko tiedostamattani tai tiedostaen. ALAN käyttäytyä tietyllä tavalla, pelkään, tulen araksi, en luota jne. Se johtuu siitä mitä minulle on tapahtunut. ALAn käytäytyä tietyllä tavalla jatkossakin, suojellakseni itseäni, itsesuojeluvaisto. Se on jokaisella ihmisellä. Kun minut esim raiskataan, se muuttaa minun suhtautumistani itseeni ja muihin. RIKKONAISUUS, alan tuon tapahtuman takia käyttäytyä toisin, suojellakseni itseäni. NIIN me ihmiset vaan toimime. Me olemme toisten ja tilanteiden uhreja ja sitä kautta uhrinrooli. Jotkut ottavat uhrin roolin tiedostaen, pelosta lähes jokainen tiedostamattaan. MINÄHÄN en enään luota kehenkään koska minua on satutettu niin paljon. Minähän en anna kenenkään enään satuttaa itseäni. uhrin rooli. JA sitä kautta sitten siitä tulee tapa, toimintatapa. JOKAINEN joka on joutunut ihan minkälaisen teon uhriksi joutuu uhrin rooliin ja uhriksi.. Se tulee uhriksi joutumisen myötä. Jotkut vetoavat siihen kun eivät uskalla luottaa. MINULLE on tehty näin ja sikis minä toimin näin. ne pakenevat omaa vastuutaan sen teon taakse. nämä ovat juuri niitä jotka esim huijaavat ihmisiä netissä, piiloutuen jonkun keksityn persoonan taakse. Lopulta kun teko paljastuu, paljastuukin että heille oli tehty niin. He syyttävät omasta teostaan muita, uhrin roolin taakse piiloutuen. Eivät kanna teoistaan omaa vastuutaan vaan syyttävät muita.. Samoin teke emoni joka jää kiinni esim pettämisestä. Petin koska saatana sai minut uskomaan valheeseen... jne jne jne... Ei kanneta teoistaan vastuuta vaan syytetään muita. VAIKKA kuka tekisi sinulle mitä olet yksin vastuussa omista teoistasi, sanoistasi jne. Se että joku sinua satuttaa on sinun VASTUULLA antaa anteeksi, se tarkoittaa sitä että tuo toinen vapautuu rangaistuksesta jota sinä pidät häntä vastaan, viha jne... SE ei kuitenkana tarkoita sitä että hän pääsee kuin koira veräjästä ja hänellä on oikeus satuttaa sinua uudestaan, EI.. Vaan sitä että sinä annat anteeksi, KATOT omiin valintoihisi, kannat vastuun omista teoistasi. OTAT etäisyyttä kyseiseen henkilöön ja et ole hänen kanssaan tekemisissä. HÄN on yksin vastuussa omista teoistaan JUMALAN edessä ja sinä omistasi. ET VOI syyttää ketään muuta omista teoistasi kuin itseäsi, et ketään.. VAikka sinua olisi satutettu kuinka paljon tahansa, silti. uhrin rooli tarkoittaa juuri sitä ett syytetään muita omista valinnoista ja toista. JUMALA on oikeudenmukainen. Jos minut on raiskattu ja pahoinpidelty, minulla ei ole silti mitään oikeutta kostaa, ei missään muodossa.. VIHAN pitäminen on myös kostoa...

• ps12

Ja sinähän juuri sanoit että kun sinua on satutettu niin paljon etkä siksi ole saanut aikaa parantumiseen ja olosuhteiden takia jne.. Sinähän juuri syytät muita. Syytät olosuhteita jne siitä ettei sinulla ole ollut aikaa parantua tai antaa anteeksi tai ottaa etäisyyttä. OLOSUHTEITA.. ei niillä ole mitään tekemistä sinun valintojen kanss.. olosuhteet on jokaisella, on meidän vastuulla tehdä omat valintamme.. Jos olet jossakin pahassa paikassa mistä et pääse olosuhteiden takia ulos.. AINA on jokin keino, ihan aina. MULLA on yksi ystävä joka on ollut kolme vuotta narsistisen väkivaltaisen miehen kanssa naimisissa joka hakkaa häntä aina kun vaan saa siihen tilaisuuden. Nainen tulee aina mun luokse siitä kertomaan koska olen itse käynyt saman läpi. Vuodesta toiseen sanon hnelle että hänen PITÄÄ lähteä, se on jo lapsillekkin vaaraksi. Uhrin mies uhkailee ja kiristää häntä. HÄNELLÄ on todella vaativa työ, kaksi pientä lasta ja hän on todella väsynyt, he ostivat juuri vajaa vuosi sitten uuden asunnon.. EI JAKSA on aina se vastaus, nyt ei vaan jaska tehdä asialle mitään kun on niin väsynyt, on kiire töissä, lapset on niin pieniä jne jne jne jn ejn e aina tekosyitä. SIlti siinä tilanteessa ollaan ja pysytään sitten taas kuukauden kuluttua sama valitus, sain taas turpaani, ukko taas haukkuu jne jne jne... Olosuhteet on mitä on mutta hän on yksin vastuussa omista teoistaan ja valinnoistaan. Hän ei ajattele esim sitä että lapsille on turvatonta tuollainen ympäristä, lapset kärsii siitä ainaisesta tappelusta.. Hän ajattelee ja syyttää vaan olosuhteitaan. EI ajattele esim lasten parasta ollenkaan.. Syyttää vaan sitä että on väsynyt, huono ajankohta jne... Valinnat on jokaisella itsellään, valinnanvapaus... syyttää et voi ketään muuta siitä mitä teet tai valitset, jos et asialle mitään tee. Mä ite elin isän kanssa joka hakkas mua 12 vuotta ennen ku olin kyllin vanha muuttamaan pois, mun oli yksinkertaisesti pakko päästä pois.. Kukaan ei auttanut mua vaikka moni siitä tiesikin, kukaan ei tehnyt mitään. EI EDES oma äitini! Yritin hakea apua muista vanhemmista mutta kukaan ei tehnyt mitään.. Ensimmäisen tilaisuuden tullen minä häippäsin. Tuolloin päätin etten ikinä löisi omia lapsiani.. OLISI meinaan niin helppo piiloutua vaan sen opitun kaavan taakse, kun minuakin on kohdeltu näin nin suuttuessani olisi niiiiiin helppoa vaan tehdä samoin... Ex mieheni, pahoinpiteli henkisesti, fyysisesti, raiskasi, uhkaili, kiristi jne... Olin päättänyt nuorempana vakaasti että kun KERRAN elämässäni menen naimisiin niin siinä pysyn, tapahtui mitä tapahtui... Kuitenkin jossain vaiheessa vuosien varrella lapsetkin lkoi tilanteesta kärsimään, en voinut enää sulkea siltäkään silmiäni.. Kestin lähes 9v.. Sen jälkeen olen terapiassa käynyt ja kasannut itseäni. Terapeuttikin sanoi ettei lasten takia voi ikinä jäädä tuollaiseen suhteeseen, minkälaisen esimerkin sekin lapsille antaa.. Moni vaan jää ja tyytyy tilanteeseen.. Multa terapeuttikin kysyi että miten ihmeessä kestin sitä niinkään kauaa.. Sen jälkeen sainkin burnoutin ja kovan sellaisne, yritin itsemurhaa jne... MUTTA mulla ei ole mitään oikeutta niiden tekojen takia tehdä mitään vääryyksiä kenellekkään, mä en voi piiloutua sen taaksi ja heittäytyä uhriksi.. TÄMÄKIN kaava aukeaa vasta terapiassa kun niitä sun omia valintoja ja tekemisiä aletaan avaamaan.. KUKAAN ei KUKAAN tajua niitä ilman että niihin todellakin paneudutaan ja aletaan avaamaan sitä että MIKSI teet sellasia valintoja tai päätöksiä elämässä.. SE uhrinrooli ei ole mikään itsestään selvyys ja näkyvä, se on jokaisella joka on joutunut käymään KOVIA läpi, alitajunnassa.. SE RIKKINÄISYYS siltä osin ja toimintatavat aukenee vasta terapiassa... Terapia on oikein hyvä paikka alkaa avaamaan niitä omia käytösmallejaan =) Mä olen itse joutunut jo 2,5v käymään todella rankkaa psykoterapiaa läpi ja avaamaan niitä menneisyyden haavoja ja sitä kautta huomaamaan että olen todellakin niiden takia tehnyt toimintakaavoja elämääni ja se avaa sen että MÄ olen itse vastuussa niistä, ITSE... Ei kukaan joka on mua satuttanut, vaan minä.. Valinat mitä teemme, jokainen joutuu niistä vastaamaan Jumalamme edessä. Mä ainakin pyrin astumaan sellasia polkuja joita en ole koskaan astellut. Anteeksianto on vaikea ja pitkä prosessi, ei se ole vaan yksi sana ja se on siinä.. Se on päätös. Vaieaa se on antaa anteeksi ja vapauttaa toinen syytteestä jos se on satuttanut niin paljon koska automaattisesti sitä ajattelee että toinen sitten pääsee kuin koira veräjästä, mutt aei se mene niin.. sillon sä luovutat asian oikeudenmukaisen jumalan käsiin =) Niinku raamattu sanoo. JOS ETTE ANNA ANTEEKSI TEITÄ LOUKKAAVILLE EI JUMALAKAAN ANNA ANTEEKSI TEILLE =) Näin se menee

• aloittajakjhkjk

Tiedätkö en jaksanut ps 12 lukea, mutta sinä teet nimenomaan niin, että syyllistät uhria. tietenkin ihminen muuttuu epäluuloiseksi koska ei enää luota, mutta se ei ole mikään "uhrinrooli". Kiusaamistapauksissa ja poliisitutkinnosisa ennen vanhaan syyllistettiin uhria, kiusattu on ärsyttävä ja uhri tyrkytti itseään yms.
      Uhriksi joutumiselle ei tarvitse olla mitään syytä joka olisi uhrikis joutuneella.
      Seuraus uhrina olosta voi olla, että tulevat loukkaukset tuntuvat kivuliaammilta koska on vanhoja kipuja.
      Ihmisen valinnanvapaus on aika pitkältä hyvinvointivaltioiden luoma harha.
      Ihmisellä on pikkuriikkinen mahdollisuus valita omien mahdollisuuskiensa puitteissa, mutta ei muuta.

• katkerauskovaöflfldg

ps12 vielä. Kun luet raamatusta Jobin kirjaa niin siinä ystävät syyttävät Jobia hänen kärsimyksistää. On olemassa kärsimystä joka vain on ja sen sietäminen on vaikeaa, lähimmäisille voi olla helpompi etsiä syitä ja syyttää kärsivää koska tilanne ahdistaa.
        Job kuitenkin tiesi, että kyse ei ole hänen rikkomuksistaan.
        Samaistun Jobiin. kukaan ei ole synnitön, mutta tiedän,e ttä en ole itse millään uhriroollilla kärsimystä itselleni vetänyt.

• ainut tie vapauteen

Tämä ongelma oli jo paratiisissa. Aatami ja Eeva eivät tyyneet Jumalan tahtoon vaan halusivat enemmän. Ihmisen lihan mieli ei halua nöyrtyä Jumalan kouluun.
      Jos lähdet katkeruuden ja anteeksiantamattomuuden tielle, elämäsi on varmasti vastavirtaan uimista, ankeaa ja ei johda iloon ja lepoon.
      Pyydä voimaa antaa anteeksi ja hyväksyä Jumalan koulu ja elämäsi tilanne Jumalalata Jeesuksen nimessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      355
      37262
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      89
      6105
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      5064
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      3648
    5. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2880
    6. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      51
      2432
    7. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2104
    8. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      58
      1939
    9. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      487
      1898
    10. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      1891
    Aihe