Automaatti & käsijarru

Valten varmat

Äsken käydessäni jenkkiä katsastamassa käsijarru ei oikein tasaisesti ottanut, niin katsastusmies arveli ,että "automaatin kanssa käsijarru tapaa olla vähän hankala homma.."

-En viitsinyt herrallle huomauttaa, että niillä kahdella ei ole kyllä pätkänkään vertaa tekemistä toistensa kanssa!

18

4259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suikkaväärinpäin

      Se suikkapää kyllä tarkoitti sitä et automaatti autoilijat ei yleensä muista käyttää käpyä ja sen takia ne ei kunnolla toimi.

    • porrke

      Niin, minun automaatin seisontajarrua käytetään kerran vuodessa. Melko käsittämätöntä on että sitä edes tarkistetaan.

      • Kaupan päälle

        Melko käsittämätöntä, että autosi seisontajarrua käytetään vain kerran vuodessa. Onko se muun ajan museossa?


    • carporat

      Itse muistan kaasariaikoina kauan sitten, kun katsastusmies kehotti säätämään ne seos- ja ilmaruuvit kaasarin kyljessä, menee kuulemma vähemmän bensaa!

      Ei käsittänyt kaasuttimen tekniikasta suikkapää, että nuo vaikuttavat vain joutokäynnin arvoihin , ei mihinkään auton ajokulutukseen tippaakaan.

      • Käsi ja jalkajarru

        Ei sitä automaatin P asentoa ole tarkoitettu pitämään koko autoa paikoillaan, vaan lukitsemaan vaihteisto. Sen takia myös automaatissa on seisontajarru, joka on tarkoitettu pitämään auto paikoillaan. Mut eihän uusavuttomat imbesillit sitäkään ymmärrä.


    • Kelpo Mies

      "Ei käsittänyt kaasuttimen tekniikasta suikkapää, että nuo vaikuttavat vain joutokäynnin arvoihin , ei mihinkään auton ajokulutukseen tippaakaan."

      Itse asiassa, kyllä ne ja juurikin ne vaikuttavat polttoaineseoksen koostumukseen myös moottoria kuormitettaessa.

      • throat3

        Ei vaikuta, koska tyhjäkäyntipiiri on erillinen .Varsinaiseen kulutukseen peruskaasarissa vaikuttavat a)pääsuutin b) bensanpinnan taso uimurikammiossa.
        Ei moottoria kuormiteta tyhjäkäyntipiirin kautta, se estää vaan auton sammumasta.
        Kiihdytyspumppu antaa lisäannoksen kaasuttaessa.
        Tyhjäkäyntipiiri toimii silloin kun kurkku on tukossa , läppä kiinni.


    • ....................

      "Ei sitä automaatin P asentoa ole tarkoitettu pitämään koko autoa paikoillaan, vaan lukitsemaan vaihteisto. Sen takia myös automaatissa on seisontajarru, joka on tarkoitettu pitämään auto paikoillaan. Mut eihän uusavuttomat imbesillit sitäkään ymmärrä."

      Tietoviisaat taas äänessä.. Vaihteisto lukitaan juuri sen takia, että auto pysyy paikallaan, koska varsinaisen vaihteen varaan automaattia ei voi jättää !!! Vai minkä muun takia P asento sitte on? :P
      Tosin käsijarrua kannattaa käyttää etenkin, jos parkkeeraa mäkeen.

      • Jankkaamitäjankkaat

        Ja v..tut lukitaan koko auto vaan pelkkä vaihteisto. Seisontajarru on sitä varten, et auto pysyy paikoillaan. Et ole ikinä tainnut nähdä, millainen se vaihteiston lukitusmekanismi on. Jos sellaisen näkisit, et enää jättäisi autoa pelkän P-asennon varaan. Miksi automaatissa on seisontajarru, jos vaihteiston P-asento kerran riittää. Ja miksi mun auton ohjekirjassa lukee: "kytke aina seisontajarru pysäköidessäsi. Vaihteiston P-asento on tarkoitettu vain vaihteiston lukitsemiseen".


      • niin metsä vastaa

        Niin, mutta nämä neropatit ei siltikään ymmärrä, miksi katsastuksessa vaaditaan sen toimivan! Ei se katsastusmies sitä ilkeyttään vaadi. Miksi tällainen keskustelu yleensä sallitaan? Tämä katsastuskanava on niin täynnä asiaatuntemattomia äljäkkeitä. Minä ainakin luotan ammattitaitoiseen, puolueettomaan (vielä toistaiseksi), suomalaiseen katsastukseeen.


    • kirjaviisas

      " Ja miksi mun auton ohjekirjassa lukee"


      Ja varmaan noudatat kaikkia muitakin ohjeita, tarkistat ilmanpaineet ennen ajoon lähtöä, et ryntäytä moottoria ennen kuin se on normaalilämpötilassa ja mitä lie typeyyksiä siellä kirjassa on. Vaihdelaatikon lukitseva tanko on varmasti paksumpi kuin tikku jolla jarrukengät pysyy paikoillaan. Olet puolittanut huoltovälin kun ajat raskaissa olosuhteissa (Suomi).. .

      • kylmänä ryntäyttäjä

        Tuo kirjaviisastelija koslas minulle, vingutan sitä kylmänä ja ajan juuri toisin kuin kirjassa sanotaan. Katso sitten uutta ilmettäs peilistä.


    • Kaupan päälle

      Joissain jenkeissä seisontajarru on suunniteltu ja rakennettu toimimaan siten, että se kiristää ensin toisen puolen jarrua ja sitten vasta alkaa kiristämään toista puolta. Mittarilla mitattaessa voi käydä niin, että sen puolen jarru, jota ensin kiristetään ehtii lukkiutumaan ennen kuin toinen puoli ehtii kunnolla mukaan.

      • jäminki

        Jenkit eivät ole koskaan osanneet autoihin käsijarruja tehdä.
        Jo Ford Mustangissa aikoinaan jäi kahva käteen, jos siihen koski.
        Nykyisissä chryslereissa humahtaa seisontajarrun pedaali pohjaan
        ja mitään ei tapahdu. Saattavat jotenkuten toimia tehtaalta lähtiessä.

        Kun alunperinkin surkeaan seisontajarruun lisätään automaatti ja
        käyttäjäksi typerys, joka ei käytä käsijarrua koskaan, saadaan se
        täysin toimimattomaksi. Depiili jättää aina autonsa vaihteiston varaan.

        Tämä depiili on yleensä partainen läskimaha, joka on katsastuksen
        ja korjaamoiden suurin riesa. On saattanut harrastaa myös bodausta
        anabolisten steroiden voimalla. Olemus on uhitteleva. Saattavat tulla
        oikein porukalla jenkkiromupaskojansa esittelemään. Eivät suostu
        uskomaan, että siinä kyrvänjatkeessa voisi mitään vikaa olla.

        Ihratynnyri on omasta mielestään oikein letkeä ja reilu veikko, muiden
        paitsi kaltaistensa mielestä idiootti. Ja varsinkin jenkeissä heitä
        riittää.


      • p-asentoon
        jäminki kirjoitti:

        Jenkit eivät ole koskaan osanneet autoihin käsijarruja tehdä.
        Jo Ford Mustangissa aikoinaan jäi kahva käteen, jos siihen koski.
        Nykyisissä chryslereissa humahtaa seisontajarrun pedaali pohjaan
        ja mitään ei tapahdu. Saattavat jotenkuten toimia tehtaalta lähtiessä.

        Kun alunperinkin surkeaan seisontajarruun lisätään automaatti ja
        käyttäjäksi typerys, joka ei käytä käsijarrua koskaan, saadaan se
        täysin toimimattomaksi. Depiili jättää aina autonsa vaihteiston varaan.

        Tämä depiili on yleensä partainen läskimaha, joka on katsastuksen
        ja korjaamoiden suurin riesa. On saattanut harrastaa myös bodausta
        anabolisten steroiden voimalla. Olemus on uhitteleva. Saattavat tulla
        oikein porukalla jenkkiromupaskojansa esittelemään. Eivät suostu
        uskomaan, että siinä kyrvänjatkeessa voisi mitään vikaa olla.

        Ihratynnyri on omasta mielestään oikein letkeä ja reilu veikko, muiden
        paitsi kaltaistensa mielestä idiootti. Ja varsinkin jenkeissä heitä
        riittää.

        Katsastutin autoni tänään ja inssi yritti saada avaimen pois virtalukosta väkisin automaattivaihteiston ollessa vapaalla asennossa.ei tainut olla kokemusta automaateista pojalla.


      • Autoilija vai?
        p-asentoon kirjoitti:

        Katsastutin autoni tänään ja inssi yritti saada avaimen pois virtalukosta väkisin automaattivaihteiston ollessa vapaalla asennossa.ei tainut olla kokemusta automaateista pojalla.

        Niinpä niin. Katsastuksessa pitää myös tarkastaa ettei avain lähde irti muussa kuin 0-asennossa. Ja automaateissa vain P-asennossa.


      • huh hellettä
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Niinpä niin. Katsastuksessa pitää myös tarkastaa ettei avain lähde irti muussa kuin 0-asennossa. Ja automaateissa vain P-asennossa.

        Ehhee, nii juttiita. Eipä näillä palstoille kirjoittelevilla ole tekniikasta omakohtaista kokemusta kun istuvat vielä vanhempiensa kyydissä.


      • vitun tietäjät olette
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Niinpä niin. Katsastuksessa pitää myös tarkastaa ettei avain lähde irti muussa kuin 0-asennossa. Ja automaateissa vain P-asennossa.

        Niin mutta kun herra yritti niin maan penteleesti repiä avaimen väkisin irti.eikö pari reipasta nykäsyä riitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe