Päällystetyt tieosuudet

Täällä kun on nyt useasti moitittu siitä, että nastarankaat kuluttavat päällystettä ennen aikaisesti. Se on toki totta, mutta on hyvä kuitekin muistaa, että nasta ei suinkaan ole se yksinään se suurin tiepinnan kuluttaja. Muut päällystettä kuluttavat voimat ovat teiden suolaus talvisin, joka nastareikaiden ohella eniten kuluttaa päällystettä. Myös kaytettävä hiekoitushiekka kuluttaa omalta osaltaa päällystettä sekä suolan sulattama vesi, joka kovemmassa pakkasessa jäättyy uudestaan. Eikä kannata keväisin ilmenevää routimesen aiheuttamaa päällysteen vaurioitumista unohtaan.

Kitkarenkaat: Mikäli ajetaan pääosin hyvin hoidettuja tieosuuksia sekä kaupunkiajo.
Nastarenkaat: Kun ajetaan syrjäseuduilla, jossa tieosuuksien talvikunnossapito ei ole järin tehokasta.

14

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oisko noin?

      Raskas liikenne ei kuluta yhtään enemmän henkilöauto?

      • Raskaan liikenteen pällysteen kulutus on tuo teiden suolaus.


      • 6+6

        "Raskas liikenne ei kuluta yhtään enemmän henkilöauto? "
        ????????????????????????????????????????????


      • tieto lisää tuskaa

        useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.


      • tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.

        Näinhän se menee.. Oikeassa olet :)


      • Real fackt !
        tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.

        Raskaankaluston raideleveys ei mahdu teiden uriin joten kuorma-autot eivät niitä aiheuta vaan henkilöautot nastarenkaineen.


      • Autoilija3

        Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.


      • Autoilija3
        tieto lisää tuskaa kirjoitti:

        useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". Suolaa ja hiekoitusta tarvitaa vain raskaanlikkenteen ja kitkojen takia. Sepeli ja raskasliikenne syö asfaltti huomattavasti pahemmin kuin nastat ja se pölykin on 90%:sti muiden syiden aiheuttamaa kuin nastojen.

        "useiden teiden pohjat pettää raskaan liikenteen alla ja sen näkee leveinä ja pyöreäpohjaisina "urina". "

        Ei pidä paikkaansa. Urat sopivat ainoastaan henkilöautoille ei rekoille. Ne on mitattu moneen kertaan sekä tiestä että autoista. Nasta on se mikä tekee tiet uraisiksi.


      • kumpaako
        Autoilija3 kirjoitti:

        Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.

        Mitenkäs siellä hiekkalaatikolla pärjätään, joko iskäs on naputellut nupinauloja Plasto-Volvosi renkaisiin vai levitteleekö huoltomies sinnekin suolaa.


      • WhuBa
        Autoilija3 kirjoitti:

        Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.

        Niin koska siellä ei maa roudi keväisin kuten täällä. Nastat ovat vain yksi osa sitä kokonaissuutta mikä kuluttaa suomen tiestöä.


      • Plastoooooo....!!!!!
        kumpaako kirjoitti:

        Mitenkäs siellä hiekkalaatikolla pärjätään, joko iskäs on naputellut nupinauloja Plasto-Volvosi renkaisiin vai levitteleekö huoltomies sinnekin suolaa.

        Noniin tulihan se Plasto-Volvo-kaveri hiekkalaatikkoineen tähänkin keskusteluun hokemaan mantraansa.


      • Tarkkailija...
        kumpaako kirjoitti:

        Mitenkäs siellä hiekkalaatikolla pärjätään, joko iskäs on naputellut nupinauloja Plasto-Volvosi renkaisiin vai levitteleekö huoltomies sinnekin suolaa.

        Autoilija3 ei ole Kiki


      • olemme Suomessa
        Autoilija3 kirjoitti:

        Ainakin Saksassa suolataan ja siellä kestää parhaimmillaan 20 vuotta, kun meillä pahimmillaan joudutaan joka toinen vuosi päällystämään. Kyllä nastat tulisi jo kieltää meilläkin.

        Saksa on lähes tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomi. Aika vähän yhteismitallisia asioita talviliikenteen osalta Suomen olosuhteiden kanssa. Jos yhtään...


      • WhuBa
        olemme Suomessa kirjoitti:

        Saksa on lähes tuhat kilometriä etelämpänä kuin Suomi. Aika vähän yhteismitallisia asioita talviliikenteen osalta Suomen olosuhteiden kanssa. Jos yhtään...

        En kyllä verrannollistanut millään lailla Saksan tiestöön..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe