Häpeätkö olla vanha?

ikäistynyt

Kummallista, kun täällä lukee, kuulostaa ettei kukaan halua tunnustaa olevansa vanha.
Eihän vanhuuden tarvi olla kiikkustuolissa istumista, mitä vikaa siinäkään, ja ilotonta oloa.
Moni on vanha syntyissään, moni on nuori 100-vuotiaaksi.
Minä 60 tiedän olevani keskimäärin vanha, muttei se hidasta muuta kuin ehkä jalan nousua.

Kaikki tuntuvat ajattelevan, että vanhuus on tuolla jossain? Minä en häpeä, että olen saanut elää tähän ikään asti.

112

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä olen ihana

Minustakin muut samanikäset on vanhemman näkösiä kun minä itse.

• vähän lihava

Joo, eihän itsestä koskaan tule vanhan näköinen, kun yleensä katsoo peiliin joka päivä.

• HULA-HOOP

Huumorin kukka on hyvä olla mukana vanhempanakin. Vaikka ulkokuori rapistuu ja vaivojakin löytyy niin sisäisesti voi olla villi viistoistavuotias. Ei pitäs pönöttää liikaa vanhempanakaan eikä ajatella että oon tuohon tai tähän liian vanha. Jos jaksaa ja pystyy niin antaa palaa. En kannata kauneusleikkauksia miehille enkä naisille.
        Joitakin julkkiksia kehutaan kuin kauniita ovat, ei kysytä monessako kauneusleikkauksessa ovat olleet.. Se että tietää että viimeisillä kymmenillä (jos
        niitäkään) mennään panee ajattelemaan kuinka nopeasti elämä sujahti.

• tiinaex...

mulla on kolkytkolme vuotias tytär jonka kanssa ollaan hyvin paljon samantyyppisiä ulkonäöltämme tykkään kumminkin katsoo peilistä tämmöstä keski iän ylittävää naista enkä mitään sellasta siloposkista tyttöstä jolta kysytään paperit kaupoissa ja ravintoissa jos hän ostaa sellasta missä tarkastetaan ikä mieluummin oon äiti ja äidin näköinen... suurinpiirtein vuos sitten rupesin kattoon itteeni peilistä sillä silmällä että en ole enää nuori ja jo nyt oon tottunu siihen... mutta vanha koska ihminen on vanha yhdeksänkympin ja sadan välillä toistaiseksi.

• ap.

Lienee yleistä, että kuvittelee itsensä ikinuoreksi, vain muista tulee vanhoja.
        Taitaa olla omasta iästä kiinni.
        Minua ei hävetä olla vanha, eihän sen tarvi mitään merkitä, vaikka tosin monilla merkitseekin.
        Vanhuus kun ei tule yksin.

• tiinaex...
        ap. kirjoitti:

Lienee yleistä, että kuvittelee itsensä ikinuoreksi, vain muista tulee vanhoja.
        Taitaa olla omasta iästä kiinni.
        Minua ei hävetä olla vanha, eihän sen tarvi mitään merkitä, vaikka tosin monilla merkitseekin.
        Vanhuus kun ei tule yksin.

ei tuu vanhuus yksin ei jotkut haikailee nuoruuden perään mää en oo koskaan haikaillu tuntuu että jokainen tuleva vuosi on aina parempi kun edellinen mitään elämästä en antais pois enkä mitään haluais lisää oppia ikä kaikki.

• Ei kai vanhuus vielä tässä vaiheessa ala, noin keskimääräisestikään. Minä en todellakaan koe itseäni vanhukseksi ja loukkaantuisin jos minua sellaisena kohdeltaisiin. Luonnollisestikaan en ole enää mikään teini ja keski-iänkin olen ylittänyt, vaikka kuika laskeskelisi. Mutta vanhus? Ehkä joskus 80-85-vuotiaana jos olen vielä elossa.

• 1943

Muistaakseni vanhuspalvelulaissa vanhukseksi katsotaan henkilö, joka ei enää itsenäisesti pärjää. Eikä tuosta vanhuudesta tarvitse toitotella ympäriinsä. Näkeehän sen ja itsekullakin on omat arviointiperusteensa. Mutta vanhempi olen tänään kuin eilen jne.

• ap.
        1943 kirjoitti:

Muistaakseni vanhuspalvelulaissa vanhukseksi katsotaan henkilö, joka ei enää itsenäisesti pärjää. Eikä tuosta vanhuudesta tarvitse toitotella ympäriinsä. Näkeehän sen ja itsekullakin on omat arviointiperusteensa. Mutta vanhempi olen tänään kuin eilen jne.

Tällä palstalla korostuu, kuin ihmiset eivät millään haluaisi vanheta. Eikö se ole vain normaalia.
        Ei haluta, että lapsenlapset kutsuvat mummoksi tai vaariksi.

• 1943
        ap. kirjoitti:

Tällä palstalla korostuu, kuin ihmiset eivät millään haluaisi vanheta. Eikö se ole vain normaalia.

Kyllä minä hyväksyn tosiasian. Me vanhenemme ja kuolemmekin. En halua olla mikään erityisen nuorekas. Iloinen olen esim. siitä, että sisarusparvestamme (4) olen ainoa työkykyinen. Kukaan muu ei esim. pysty raivaamaan metsää.

• ap. kirjoitti:

En todellakaan allekirjoita väitettä että ikääntymisessä olisi jotain häpeämistä. Minulle on suuri kunnia tulla kutsutuksi mormoriksi :) Mormor rules! Ei vanhemisessa sinäänsä ole mitään epämiellyttävää, paitsi että terveys alkaa usein reistailla ja muisti jne. heikentyä, mikä taas ei ole kivaa. Ja sitten se kaiken takana piilevä pienoinen kuolemanpelko ja ajatus siitä miten vuodet käyvät vähiin ja niin paljon elämää vielä elämättä. Mutta hävettävää??? Miksi ihmeessä, sillä samaa tietä me kaikki tulemme kulkemaan.

• kun ei niitä tuu
        ap. kirjoitti:

No mutta eihän se ole mikään vanhuuden merkki, että on mummo. Yksi työkaverini tuli 33-vuotiaana mummoksi ja on ylpeä siitä.

Minä olisin myös mielelläni mummo muillekin kuin tyttäreni kissalle... vaikka en vanha ole minäkään, vasta 65, en edes eläkkeellä vielä.

• antaa ajan kulua
        ap. kirjoitti:

Miksi sinulla, ap, on komplekseja iästäsi? Nehän ovat vain numeroita.

• ap.
        antaa ajan kulua kirjoitti:

Miksi sinulla, ap, on komplekseja iästäsi? Nehän ovat vain numeroita.

Sinulla niitä taitaa olla. Minä olet sinut itselleni ja iälleni. Sitä ihmettelen, kun monet eivät tunnu olevan.
        Ei kukaan nuorru ajan kuluessa. Sehän kuuluu asiaan.

• antaa ajan kulua
        ap. kirjoitti:

Sinulla niitä taitaa olla. Minä olet sinut itselleni ja iälleni. Sitä ihmettelen, kun monet eivät tunnu olevan.
        Ei kukaan nuorru ajan kuluessa. Sehän kuuluu asiaan.

Ei kai täällä toiset ole vanhuuttaan valittaneet muut kuin sinä. Mitä tuota nyt ikäänsä märehtimään. Onko joku sitten sanonut nuortuneensakin?

• ap.
        kun ei niitä tuu kirjoitti:

No mutta eihän se ole mikään vanhuuden merkki, että on mummo. Yksi työkaverini tuli 33-vuotiaana mummoksi ja on ylpeä siitä.

Minä olisin myös mielelläni mummo muillekin kuin tyttäreni kissalle... vaikka en vanha ole minäkään, vasta 65, en edes eläkkeellä vielä.

Eihän siitä ollut kysekään, vaan siitä, että lastenlapsien pitää kutsua isovanhempiaan etunimillä.
        Iästä viis.

• ei ainakaan meillä
        ap. kirjoitti:

Eihän siitä ollut kysekään, vaan siitä, että lastenlapsien pitää kutsua isovanhempiaan etunimillä.
        Iästä viis.

Semmosesta nyt en ole koskaan kuullut. Eihän omia vanhempiaankaan lapset kutsu etunimellä.

• häpeämätön lurjus

Minä olen aika huono häpeämään mitään muutenkaan...

• bessie*

En häpeä, enkä häpeä sitäkään että vanhuus on minulla vielä "tuolla jossain"?

Juu, kyllä minäkin ikäni tiedän aika tarkastikin, keskimääräisestä iästänikin minulla on jonkinlainen ja luullakseni melko realistinenkin käsitys.

Vai vielä TUNNUSTAA pitäisi...et voi olla tosissasi.

• ap.

Vaihdetaan sitten vaikka tunnistaa-verbiksi. Se tosiaankin on parempi ja kuuvaavampi tilanteeseen.

• bessie*
        ap. kirjoitti:

Vaihdetaan sitten vaikka tunnistaa-verbiksi. Se tosiaankin on parempi ja kuuvaavampi tilanteeseen.

Niin mihin "tilanteeseen"?

Ei minulla ole mitään tilannetta päällä. Kuten sanoin, tiedän ikäni vähintään vuorokauden tarkkuudella, tai siis tietäisin jos laskea viitsisin. Harvemmin sitä tulen ajatelleeksi, ja vielä harvemmin muiden ikää.

"Tunnistaa" sana ei mielestäni annan yhtään parempaa kuvaa sinusta, kuvaavampi se toki saattaa olla.

• ap., ehkä tahtomattaan. paljasti aloituksensa perimmäisen aiheen.
      Väitelkää, jotta taas on naurun aihetta vanhuksista.

H.

• ap.

Kerropa se nyt sitten minullekin!

• ap. kirjoitti:

Kerropa se nyt sitten minullekin!

"ap."

"Väitelkää, jotta taas on naurun aihetta vanhuksista"

H.

• ap.
        hunksz kirjoitti:

"ap."

"Väitelkää, jotta taas on naurun aihetta vanhuksista"

H.

Itse 60 ihmisenä en ymmärrä tarkoitusperääsi, jos sitä liekään.

• eri vauhtia...
        ap. kirjoitti:

Itse 60 ihmisenä en ymmärrä tarkoitusperääsi, jos sitä liekään.

Joillakin aivot ovat enemmän rapistuneet jo heti kuudenkymmenen jälkeen kuin toisilla.

• reppuriika

Voi kun olisin jo minäkin 60 niin saisin jättää hyvästit palkkatyölle. Ei minua kyllä hävetä yhtään vanheneminen: olen jos elänyt nuoruuden ja keski-iän. Normaalia elämän kuluminen vain on. Pitäiskö 40-kymppisen häpeillä sitä, että ei ole enää nuori. No rollaattoria vierastan. Ainakin vielä.

• isovanhempi minäkin

Tuttavapiirissäni on ihan yleistä kutsua vanhempia ja isovanhempia etunimillä eikä sillä ole mitään tekemistä vanhenemisen kanssa.

• Oon mikä oon

Höh. Taitaaskin olla enemmän nelikymppisten ongelmia nykyaikana nämä nuorekkuus-tavoittelut. Enpä siihen kelkkaan ehtinyt. Enkä siihen pyöritykseen mitä vielä nuorempi ikäryhmä joutuu kokemaan kaikkinensa vahauksineen ja muine karvanpoistoineen ja jopa intiimialueiden kauneusleikkauksineen.

• En todellakaan häpeä olla vanha. Miksi ihmeessä häpeäisin?
      Olen jo vanha ihminen, mutten onnekseni vielä vanhus.

Elämänkokemusta on karttunut, joillain alueilla on vauhti ja teho vähentynyt, mutta niin on onneksi käynyt kiireellekin.

Ehdotus meille vanhoille: hyväksytään vanheneva itsemme ja nautitaan kaikesta hyvästä mitä elämä meille tarjoaa. Arvostetaan itseämme, niin ehkä muutkin arvostavat meitä.

• Härkä/IsoJorma

En koskaan kerro oikeaa ikääni kellekkään. Olen 1951 syntynyt, mutta sanon aina, että olen syntynyt 1956. Ainakin tanssiravintolassa.

• kysyykö ne naiset nykyään tanssiravintoloissa tanssittajansa iän ensimmäisenä.

• Kuulostaako 5kymppinen paremmalta?

Minusta on hauska järkyttää nuorempia tuttuja,
        kun iästä tulee puhe.
        Itse en osaa arvioida aikuisten ikää ollenkaan.
        Toiset näyttävät vanhoilta jo keski-ikäisenä ja toiset iättömiltä aikuisilta vielä vanhuksina.

• Harmoliinu

No en kyllä häpeä, vaikka joskus luullaan vanhemmaksikin mitä olen. Vaatteeni ovat mukavaa mummotyyliä. En edes yritä Aira Samulinin tai Airiston tasolle. Näyttäisin vaan pelleltä, jos yrittäisin. Kampaajan jälkeen näytän pari päivää niin sanotusti nuorekkaalta jos jaksan muutenkin panostaa, mutta sitten se jää se vouhotus. On totisesti muutakin ja kivampaakin tekemistä.
      Ei meitä vanhoja vähetä, mutta nuoria pelottaa oma väistämätön vanhuutensa. On kyllä syytäkin, jos ei vanhoihin ihmisiin aleta suhtautua paremmin ja jos opettavat lapsensakin epäkohteliaiksi ja pisteliäiksi vanhemmille. Näin inhottavaa ikärasismia ei muualla ole. Täällä ei paljon viiskymppisiä harmaapäitä naisissa näe, muissa maissa eivät luumunpunasella luonnollista harmautta peittele. USAssa ehkä.

• Ikävystynyt@

Ketkä kaikki?

Kuka meistä?

Monellako palstalaisella on kiikkutuoli?

Kenellä on ilotonta oloa?

Kerrot olevasi ikävystynyt, miksi?

Tarkoitatko en minä mutta te muut?

Oletko vanha ja ruma ja häpeätkö rumuutta enempi kuin vanhuutta?

Oletko vanhoihin puihin tehty?

Tykkäätkö hävetä?

Osaaatko tanssia?

Haisetko hielle?

• :|||

Olisit vaivautunut lukemaan nicin oikein.

• Ikäistynyt/ikävystynyt, olet vanha jota hävettää olla vanha. Otat muiden puolesta kantaa omaan ongelmaasi.

En ikinä ilkiäisi tehdä aloitusta... hävettääkö olla vanha... minusta se kuvaa aloittajan omaa ongelmaa.

• niin se vaan on
        korppis kirjoitti:

Ikäistynyt/ikävystynyt, olet vanha jota hävettää olla vanha. Otat muiden puolesta kantaa omaan ongelmaasi.

En ikinä ilkiäisi tehdä aloitusta... hävettääkö olla vanha... minusta se kuvaa aloittajan omaa ongelmaa.

Kaikki eivät häpeä ongelmiaan niinkuin jotkut...

• ap.
        korppis kirjoitti:

Ikäistynyt/ikävystynyt, olet vanha jota hävettää olla vanha. Otat muiden puolesta kantaa omaan ongelmaasi.

Jopa taas meni mönkään, mutta kukin ymmärtää omalla laillaan.
        Itse ihmettelen, kun monia tuntuu hävettävän oma vanheneminen. Minä kun uskon, kun kunnioittaa itseään, niin tekevät muutkin. Vanhus-sanalle yritetään tehdä jos jonkinlaisia kiertoilmaisuja.

Ikäistynyt = ikääntynyt, minun sanastossasi.
        Mitä tällä keskustelupalstalla pitäisi tehdä muuta, kuin keskustella.

Vasta sain laillisesti tulla palstalle. En siis tunne itseäni vanhaksi, vaikka nuorison mielestä taidan olla jo Metusalemi.

• ap. kirjoitti:

Jopa taas meni mönkään, mutta kukin ymmärtää omalla laillaan.
        Itse ihmettelen, kun monia tuntuu hävettävän oma vanheneminen. Minä kun uskon, kun kunnioittaa itseään, niin tekevät muutkin. Vanhus-sanalle yritetään tehdä jos jonkinlaisia kiertoilmaisuja.

Ikäistynyt = ikääntynyt, minun sanastossasi.
        Mitä tällä keskustelupalstalla pitäisi tehdä muuta, kuin keskustella.

Vasta sain laillisesti tulla palstalle. En siis tunne itseäni vanhaksi, vaikka nuorison mielestä taidan olla jo Metusalemi.

Mistä sinä tiedät moniako hävettää?
        Mistä sinä tiedät kuka kunnioittaa itseään niin muut kunnioittavat sinua?
        Ei puhettakaan kukaan ei kunnioita sinua palstalla sen takia, että kuvittelet kunnioittavasi muita.

Et sinäkään tunne itseäsi vanhaksi joten mistä olet saanut käsityksen, että täällä häpeillään kun tunnemme itsemme nuoremmiksi, emmekä kuten sinäkään et tunne itseäsi vanhaksi.

Minua ympäröivä nuoriso ei ajattele kuten sinä olet saanut kuulla olevasi Metusalemi.

• opettele ny lukeen
        korppis kirjoitti:

Mistä sinä tiedät moniako hävettää?
        Mistä sinä tiedät kuka kunnioittaa itseään niin muut kunnioittavat sinua?
        Ei puhettakaan kukaan ei kunnioita sinua palstalla sen takia, että kuvittelet kunnioittavasi muita.

Et sinäkään tunne itseäsi vanhaksi joten mistä olet saanut käsityksen, että täällä häpeillään kun tunnemme itsemme nuoremmiksi, emmekä kuten sinäkään et tunne itseäsi vanhaksi.

Minua ympäröivä nuoriso ei ajattele kuten sinä olet saanut kuulla olevasi Metusalemi.

Ei hän väittänytkään, että sinua hävettäisi. Aloituksessa oli kysymys, eikä väittämä.

• Hävettääkö sinua olla vanha? Mitä jos ystäväsi kysyisi tuon kysymyksen sinulta, miten vastaisit face to face.

Mielestäni tälläiset aloitukset halventavat mietä ikäihmisiä. Tälläisiä tyhmiä kysymyksia tehdään vain netissä ei oikeassa elämässä. Mitä se kertoo aloittajasta?

• ,,,,

Että hän on ajatteleva ihminen. Mitä sinun kirjoituksesi kertoo? Miksi?

• ,,,, kirjoitti:

Olen täynnä vanhojen ihmisten haukkumista. Olen täynnä suomalaisuuden mollaamista.

• ap.
        korppis kirjoitti:

Olen täynnä vanhojen ihmisten haukkumista. Olen täynnä suomalaisuuden mollaamista.

Miksi väännät aloituksen aiheen päälaelleen?

Hyvää Yötä!

• ikänsä kutakin.
        ,,,, kirjoitti:

Siinä ei ole mitään hävettävää olla sen ikäinen kuin on, vai tuottako vaikeusia tunnustaa itselleen tai muille, että näin vanhoja ollaan.kummallista.

• täynnä kun täynnä
        korppis kirjoitti:

Mistä tuo suomalaisuuden mollaaminenkin nyt pulpahti mieleen? Taidat olla täynnä sitä kotitekoista viiniäsi.

• tonkki-hot
        korppis kirjoitti:

Olisiko aivan mahdotonta, että vajoaisit siihen kirjalliseen koomaasi ja lopettaisit nämä turhanpäiväiset öykkäröintisi palstalla?

• ap. kirjoitti:

Miksi väännät aloituksen aiheen päälaelleen?

Hyvää Yötä!

Olen täynnä vanhojen ihmisten haukkumista, ymmärrätkö ja missä kannaottoni meni päälailleen?

• tonkki-hot kirjoitti:

Olisiko aivan mahdotonta, että vajoaisit siihen kirjalliseen koomaasi ja lopettaisit nämä turhanpäiväiset öykkäröintisi palstalla?

Minä teenkin asia aloituksia, en tyhmiä galluppeja.

• Olen Korppiksen kanssa nyt hieman samalla linjalla. Mikä ihmeen kysymys tämä on? Mistä olet saanut päähäsi että vanhenevat ihmiset jotenkin häpeäisivät tällaista täysin normaalia luonnonprosessia? En ole IKINÄ kuullut kenenkään sanovan että häpeää olevansa vanha. Kysymys on täysin outo eikä tule ilmi koskaan vanhempien ihmisten kanssa normaalissa keskustelussa.

• palstalainen

En tiedä sinun maasi yleistä suhtautumistapaa vanhuksiin, mutta meillä täällä on jopa julkista vanhusvastaisuutta.

Joten, ei ole pitkä aasinsilta aloituksen ajatuksiin. Ei vaadi edes mielikuvitusta.
        Nuoret syyttävät vanhusväestöä heidän perintönsä hävittämisestä.

• palstalainen kirjoitti:

En tiedä sinun maasi yleistä suhtautumistapaa vanhuksiin, mutta meillä täällä on jopa julkista vanhusvastaisuutta.

Joten, ei ole pitkä aasinsilta aloituksen ajatuksiin. Ei vaadi edes mielikuvitusta.

Jos nuoret syyttävät vanhoja miksi sitä ongelmaa ei mennä ratkomaan niille palstoille joissa näin tapahtuu.

Miettikää vielä aloituksen kysymystä.

HÄVETTÄÄKÖ OLLA VANHA.

Kuinka montaa palstalaista todellakin häävettää?

Siitähän aloituksessa on kysymys yleisesti hävetään siis me muut, tosin aloittaja ei häpeä..

• palstalainen kirjoitti:

Nuoret syyttävät mistä? Kyllä ne perinnöt ovat vanhempien omaisuutta niin kauan kuin heissä henki pihisee. Vapaasti käytettävissä :) Oletko kuulluut SKI-sukupolvesta? (out spending our kids' inheritance) vapaasti käännettynä (oli tarvis tai ei) menettämässä lasten perintöä-sukupolvi. Lapset saisi hävetä jos ovat kadehtimassa vanhempiensa omaisuutta joka on kovalla työllä ja säästämällä ahkerasti ansaittua. (Tai sitten ei, mutta meidän sukupolvemme on ehkä se viimeinen sukupolvi joka on tehnyt kokopäivätyötä 40 vuotta ja ansainnut tehdä juuri niinkuin meitä huvittaa omilla rahoillamme.)

• Paloma.se.co kirjoitti:

Nuoret syyttävät mistä? Kyllä ne perinnöt ovat vanhempien omaisuutta niin kauan kuin heissä henki pihisee. Vapaasti käytettävissä :) Oletko kuulluut SKI-sukupolvesta? (out spending our kids' inheritance) vapaasti käännettynä (oli tarvis tai ei) menettämässä lasten perintöä-sukupolvi. Lapset saisi hävetä jos ovat kadehtimassa vanhempiensa omaisuutta joka on kovalla työllä ja säästämällä ahkerasti ansaittua. (Tai sitten ei, mutta meidän sukupolvemme on ehkä se viimeinen sukupolvi joka on tehnyt kokopäivätyötä 40 vuotta ja ansainnut tehdä juuri niinkuin meitä huvittaa omilla rahoillamme.)

Kiitos Paloma, tiedän, että palstalla kirjoittaa pääosin fiksua porukkaa.
        Olisi kaiketi ollut parenpi pysyä poissa tästä aloituksesta.

No, olen sanonut mielipiteeni ; )

• häpeätkö häpeämistä
        korppis kirjoitti:

Jos nuoret syyttävät vanhoja miksi sitä ongelmaa ei mennä ratkomaan niille palstoille joissa näin tapahtuu.

Miettikää vielä aloituksen kysymystä.

HÄVETTÄÄKÖ OLLA VANHA.

Kuinka montaa palstalaista todellakin häävettää?

Siitähän aloituksessa on kysymys yleisesti hävetään siis me muut, tosin aloittaja ei häpeä..

Joitakin todella hävettääkin olla vanha. Joitakin, ei kaikkia.

Miksi sitten muuten kaikenlaisia kasvojenkohotuksia, ihonkuorintaa, kauneusleikkauksia, hiustenvärjäämistä... Jotkut pukeutuvat nuorekkaasti, ettei heidän ikänsä paljastuisi. Mitä se on muuta kuin ikänsä häpeämistä?

Naapurin mummo sai rollaattorin vähän yli kahdeksankymppisenä. Ei meinannut iletä mennä kylälle sen kanssa, kun valitti näyttävänsä yhdeksänkymppiseltä :)

• häpeätkö häpeämistä kirjoitti:

Joitakin todella hävettääkin olla vanha. Joitakin, ei kaikkia.

Miksi sitten muuten kaikenlaisia kasvojenkohotuksia, ihonkuorintaa, kauneusleikkauksia, hiustenvärjäämistä... Jotkut pukeutuvat nuorekkaasti, ettei heidän ikänsä paljastuisi. Mitä se on muuta kuin ikänsä häpeämistä?

Naapurin mummo sai rollaattorin vähän yli kahdeksankymppisenä. Ei meinannut iletä mennä kylälle sen kanssa, kun valitti näyttävänsä yhdeksänkymppiseltä :)

Kauneusleikkauksia, kasvojenhoitoa, hiustenvärjäämistä ja muotivaatteisiin pukeutumista harrastavat kaikenikäiset naiset, nuoremmat ehkä vielä enemmän kuin me ikääntyvät. Normaalia turhamaisuutta. Tuo ikähysteria kuullostaa jotenkin vanhanaikaiselta. Eilen viimeiksi näin ohimennen lehdessä jostain "laita meikkaamaton kuva itsestäsi facebookiin"-kampanjasta, kuvissa kaikki olivat vahvasti ehostettuja nuoria naisia. En ole todellakaan koskaan kuullut kenenkään sanovan häpeävänsä ikäänsä. Voi harmittaa, ikävöidä niitä huolettomia päiviä kun oli nuori ja sorja ja jalka nousi, mutta ikähäpeää en ole tavannut tai sitten voi olla että tulkitsen sanan hävetä toisella tavalla.

Hyvää yötä, nyt ylös parvelle lutusen viereen. Silläkin on jo ryppyjä eikä kuulemma häpeä yhtään. (Kysyin)

• ihan faktaa
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kauneusleikkauksia, kasvojenhoitoa, hiustenvärjäämistä ja muotivaatteisiin pukeutumista harrastavat kaikenikäiset naiset, nuoremmat ehkä vielä enemmän kuin me ikääntyvät. Normaalia turhamaisuutta. Tuo ikähysteria kuullostaa jotenkin vanhanaikaiselta. Eilen viimeiksi näin ohimennen lehdessä jostain "laita meikkaamaton kuva itsestäsi facebookiin"-kampanjasta, kuvissa kaikki olivat vahvasti ehostettuja nuoria naisia. En ole todellakaan koskaan kuullut kenenkään sanovan häpeävänsä ikäänsä. Voi harmittaa, ikävöidä niitä huolettomia päiviä kun oli nuori ja sorja ja jalka nousi, mutta ikähäpeää en ole tavannut tai sitten voi olla että tulkitsen sanan hävetä toisella tavalla.

Hyvää yötä, nyt ylös parvelle lutusen viereen. Silläkin on jo ryppyjä eikä kuulemma häpeä yhtään. (Kysyin)

Jokuhan täälläkin tunnusti valehtelevansa ikänsä tanssilattialla viisi vuotta nuoremmaksi. Mitä muuta se on kuin ikänsä häpeämistä? Jotkut häpeää, toiset ei.

• tiinaex...
        ihan faktaa kirjoitti:

Jokuhan täälläkin tunnusti valehtelevansa ikänsä tanssilattialla viisi vuotta nuoremmaksi. Mitä muuta se on kuin ikänsä häpeämistä? Jotkut häpeää, toiset ei.

sillä nyt ei varmaan oo mitään tekemistä häpeämisen kanssa vaan kuvittelee että käy paremmin säkä kun sanoo olevansa vähän nuorempi uskoisn että tansilattialla kumminkin tanssitaito on se mikä on tärkeempi kun ikä.

• Ikä on mielentila
        ihan faktaa kirjoitti:

"Viisi"? Heh. Ei johdu häpeämisestä, on vain hirrrveän vaikea selittää tuntemattomalle, että lukumääräinen ikä syntymävuodesta laskien ja henkinen ikä, se, miltä sisällä tuntuu, ovat kaksi eri asiaa enkä ma ainakaan tiedä, miten ne pitäisi iän kysyjälle selvittää. Pitäisiköhän niistä laskea joku keskiarvo ja ilmoittaa se?

Oikeastaanhan se on enemmänkin muitten vika ja häpeä, jos sanon ikäni numeroissa ja joku pitää vanhana. Se on suorastaan sikamaista, sillä se numero ei kerro minusta mitään.

• näin se vaan on --

alotukseen,

enemmänki se hävettää kun ihmiset luulee vanhaa 10 vuotta nuoremmaksi kuin onkaa,
      se vasta hävettää, ainaki meikäläistä,
      tuntuu kuin olisi jotenki jälkeen jääny kehityksestä,
      on ollu pitkiä aikoja jolloin toivoon saavani ryppyjä naamaan,
      sitten kun vihdoin niitä hieman tuli sinne tänne, olen vaalinu niitä kuin kukkaa kämmenellä,
      rypyt on naiselle todellisen kauneuden merkki,,,,

vanheneminen ei hävetä tippaakaan,

se harmittaa että elämä on ohi ja kuolema kolkuttaa ovella,,,

• ilonaaltis

Samoin minulla. En pidä jos sanotaan nuorekkaaksi, onko se imartelevaa? Vanha ihminen nuoressa nahassako?
        Lyhyt tämä elämä on, mutta niin se on kaikilla, joillakin vielä lyhyempi kuin toisilla.
        Olen tyytväinen tällaisena, en lähtisi kirurgille vaikka olisin kuinka rikas.
        Jos silmäluomet alkavat roikkua häiritsevästi, voin ajatella korjausta.

• tiinaex...

näin me ollaan erillaisia mää taas nautin vanhenemisessa siitä että oon saanu elää vielä tämänkin päivän eikä mua harmita ollenkaan että elämä on ohi ja kuolema kolkuttaa ovella... koska määhän elän tänäkin aamuna heräsin pirteenä kahdeksan aikaan päivä kerrallaan se mitä tulevaisuus tuo tullessaan se sitten tulee niin kauan kun on elämää on tulevaisuutta.

• Silmälääkäriin
        ilonaaltis kirjoitti:

Samoin minulla. En pidä jos sanotaan nuorekkaaksi, onko se imartelevaa? Vanha ihminen nuoressa nahassako?
        Lyhyt tämä elämä on, mutta niin se on kaikilla, joillakin vielä lyhyempi kuin toisilla.
        Olen tyytväinen tällaisena, en lähtisi kirurgille vaikka olisin kuinka rikas.
        Jos silmäluomet alkavat roikkua häiritsevästi, voin ajatella korjausta.

Miks sanotaan nuorekkaaksi? Eikö se oo sitä että on nuoremman olonen mitä on? Jostain siis pilkahtaa oikea ja oikeen ikänen olemus esiin. Tai sitten sanoja kuvittelee olevansa kohtelias. Ei kai nuorta sanota nuorekkaaksi?!
        Iho ja kaikki muuttuu koko iän eikä pelkkä rypyttömyys osota mitään.

Tärkeempää mulle on miltä kaveri kuulostaa, mitä hän toisista haluaa tietää ja miten ON. Ja hymy, se on tärkeä.

• L - L

"Janus" hahmo hävettää. Väittämän mukaan olen takaa päin paljon nuoremman näköinen kuin edestä.
      Kurttuinen naamani palauttaa todellisuuteen.

Tietyssä ympäristössä ja tilanteissa olen iästäni, sitä kysyttäessä, suorastaan ylpeä!

• tiinaex...

sulla on terve asenne vanhenemiseen jonka mää haluan myös itselläni pysyvän oon kaikissa tilanteissa kun ikää kysytään ylpeä omasta iästäni.

• 61 vuotta vanha

Niinhän sitä kuvittelee että on nuoremman näköinen kuin muut samanikäiset...
      Muuten en kyllä ymmärrä, miksi vanhempaa ihmistä pitää kutsua senioriksi tms kiertoilmaisulla.

Miksei voi reilusti olla vain vanha? Onks yli 55-vuotiaat senioreja? Se vasta luokitteleekin...

Kyllä kai mua saa kutsua vanhaksi varsinkin kun jään eläkkeelle, muutaman vuoden päästä..

• tiinaex...

eiks yli nelikymppiset oo senioreja ainakin ureilukilpailussa ne menee seniori sarjaan näin muistaisin se on kyllä väärin jos jo yli kuuskymppisiä kutsutaan vanhaksi jossain täällä eilen tai sit joskus kirjoitin että mun mielestä vanhaks voi sanoo yhdeksänkympin ja sadan välillä kyllä nykyään kuudenkympin ja yhdeksänkympin välillä ollaan niin nuorekkaita että vanha tai vanhus on ihan väärä sana.

• bessie*

Onhan sinulla varmaan nimikin?

• marjaliisako?
        bessie* kirjoitti:

Onhan sinulla varmaan nimikin?

Nimi ei lerro iästä mitään, paitsi tän ikäluokan naiset on enimmäkseen Riittoja, Raijoja, Tarjoja, Merjoja jne.

• bessie*
        marjaliisako? kirjoitti:

Nimi ei lerro iästä mitään, paitsi tän ikäluokan naiset on enimmäkseen Riittoja, Raijoja, Tarjoja, Merjoja jne.

Okei. Esitteletkö itsesi Vanhaksi vai käytätkö jotain nimeä.

Vastasin tuohon "kyllä kai mua saa kutsua vanhaksi varsinkin kun jään eläkkeelle jne.".

Täytyy myöntää, että itse kutsuisin sinua mieluummin nimelläsi kuin iälläsi.

• ei nimi naista ..
        bessie* kirjoitti:

Okei. Esitteletkö itsesi Vanhaksi vai käytätkö jotain nimeä.

Vastasin tuohon "kyllä kai mua saa kutsua vanhaksi varsinkin kun jään eläkkeelle jne.".

Täytyy myöntää, että itse kutsuisin sinua mieluummin nimelläsi kuin iälläsi.

ole sinä pilkunviilaaja se sopii sulle.

• bessie*
        ei nimi naista .. kirjoitti:

ole sinä pilkunviilaaja se sopii sulle.

Olen oikeastaan aika suurpiirteinen ihminen, en niinkään pilkunviilaaja.

Tässä nyt ainakaan en mielestäni mennyt ollenkaan pilkunviilauksen puolelle.
        Jospa vain ymmärrämme asiat eri tavalla. Sehän taas usein edistää keskustelua.

• ap.

Häpeätkö olla vanha?

Tästä on kysymys ei siitä, että tunnetteko itsenne nuorekkaaksi.

Vastausen kuuluu olla en tai kyllä

• "ap."

Aloituksen kysymys on omituinen.
        Eikä siihen voi vastata.
        On kun kysyisi imu-kuppi-vauvalta: Ottaaks päähän?
        Eli aloitus on lapsellinen.
        Vaatisi älyä.

H.

• ikäistynyt

"ap." 12.44

Eiköhän kukin allekirjoiteta omat noottimme. Minä en ole sinä, etkä sinä minä.

Ja alkuperäinen, ehkä turhan hätiköidysti ilmaistu aihe oli, että tässä vanhuskielteisessä ilmapiirissä moni vanhus kokee itsensä rasitteeksi.
        Samaksi, josta oli Topeliuksen tarinassa kyse, jossa pikkupoika veisteli jo valmiiksi isälleen puukaukaloa lautaseksi. Kun isoisälläkin oli sellainen.

Itse inhoan sanaa nuorekkuus. Varmin merkki, että nuoruus on haihtunut.
        Miksi pitäisi vanhan näyttää nuorelta. Sen jos joku viisas kertoisi. Mitä vanhemmaksi elän, sen tärkeämmäksi nousee terveys, siitäkin riittää vähempikin, kuin täydellisyys.

Ihmeellisä kommentteja, liekö asia joillekin kovinkin kova.
        .

• bessie*
        ikäistynyt kirjoitti:

"ap." 12.44

Eiköhän kukin allekirjoiteta omat noottimme. Minä en ole sinä, etkä sinä minä.

Ja alkuperäinen, ehkä turhan hätiköidysti ilmaistu aihe oli, että tässä vanhuskielteisessä ilmapiirissä moni vanhus kokee itsensä rasitteeksi.
        Samaksi, josta oli Topeliuksen tarinassa kyse, jossa pikkupoika veisteli jo valmiiksi isälleen puukaukaloa lautaseksi. Kun isoisälläkin oli sellainen.

Itse inhoan sanaa nuorekkuus. Varmin merkki, että nuoruus on haihtunut.
        Miksi pitäisi vanhan näyttää nuorelta. Sen jos joku viisas kertoisi. Mitä vanhemmaksi elän, sen tärkeämmäksi nousee terveys, siitäkin riittää vähempikin, kuin täydellisyys.

Ihmeellisä kommentteja, liekö asia joillekin kovinkin kova.
        .

Kerro nyt ensin itse, kuka on vaatinut että vanhan pitää näyttää nuorelta. Ulkonäköön kohdistuvia paineita kohdistetaan kaiken ikäisiin ja ymmärtääkseni kaikkein vähiten vanhoihin?

Jos terveys nousee itsellesi tärkeimmäksi, ja jos melko terve oletkin, niin näkyyhän se myös ulkoisesta olemuksestasi. Toivoisitko sairaamman ja huonokuntoisemman kanssasisaresi myös näyttävän sairautensa ja rupeamalla rupeavan vanhaksi vaikka ei sitä olekaan?

Vain hyvin nuorella 'on varaa' meikata huulensa sinisiksi ja kasvonsa kalpeiksi ja silmänympärystät kauttaaltaan mustiksi. Hän näyttää silti kauniilta.
        Yleisesti ja kautta aikojen ulkönäön parantelulla on pyritty pohjimmiltaan näyttämään terveemmältä. Pitäisikö se mielestäsi lopettaa jonkun määrätyn iän saavutettuaan.

Siis oletko sitä mieltä, että jos joku sanoo minua nuorekkaaksi niin se on varmin merkki siitä, että nuoruuteni on haihtunut? Eihän tuossa ole päätä eikä häntää.
        Kysymys on vain siitä, että sinä et pidä sanasta nuorekas.
        Ottaisin ehdottomasti kohteliaisuutena, jos minua nuorekkaaksi joku sanoisi. Itse en itseäni niin luonnehtisi, mutta sana on mielestäni aivan käyttökelpoinen. Voisiko nuorekas olla hän, joka ei ole ihan sellainen kuin yleinen oletus hänen ikäisistään ehkä on? Kun meillä nyt kuitenkin aina oletuksia ja yleistyksiä on.

• En häpeä. Eniten häpesin nuorena kun luultiin liian nuoreksi. Vielä 25 kyseltiin papereita alkossa ja ravintoloissa ja se jos mikä hävetti.

• Hei kun keikuskelen

En häpeä. Syy: En ole vielä vanha.

Enkä missään nimes pelkää vanhenemistä, kahtokaas ku vanheneminen on ainoa tapa elää kauemmin.

• mumma kumma

Näin on. Ellet vanhene eikä tule vuosia lisää olet kuollut. Kumpi on parempi vaihtoehto ? Italiassa esim. naista arvostetaan vielä vanhempanakin.
        Ja monissa muissa maissa vanhukset ovat arvokkaita ja perheen ja muiden
        kunnioittamia. Suomessakin kyllä mutta joskus..suorastaan tökeröä käytöstä!

• demeter1

Tätä kysyttiin jokin aika sitten ja samantyyppisiä vastauksia tuli silloinkin: kukaan ei tunne itseään vanhaksi. Vanhuus - koska se sitten alkaakin - on hyvää aikaa, jos on pysynyt terveenä.
      En minäkään usko, että ikä olisi ongelma meille, monille muille se sensijaan näyttäisi olevan: työelämässä esiintyy selkeää ikäsyrjintää, meitä kutsutaan "ahneeksi sukupolveksi" (Osku Pajamäki), täälläkin usein käytetty ilmaisu "loispummi" kertoo sekin paljon asenteista ikääntyneitä kohtaan. Vanhusten hoitoon ei saada työväkeä, gerontofobia (vanhuuden pelko) on ihan yleinen ilmiö, vaikka sitä ei kehdata tunnustaa. Vanhuus ei siis ole kovin mediaseksikästä riippumatta siitä, miten siihen siihen itse suhtaudumme.

Ehkä juuri tuon yleisen ilmapiirin vuoksi meidän on jossain määrin pakko tsempata, yrittää pysyä terveinä, olla "nuorekkaita". Sellaisina kelpaamme, mutta kelpaammeko hauraina, sairaina, höperehtivinä, tarvitsevina ?

• aloituksen tehnyt

@demeter1

Vähän kai pyrin juuri tuohon kunkin sisäiseen tunteeseen. Ihan eri asia, mitä ääneen lausutaan.

Aiemmin itsestä tuntui, että vanhuuteen on aikaa n. 30 vuotta. :))
        Nyt aikaväli on lyhentynyt.
        Toki nyt saamme elää pitempään ja terveempinä, kuin aiemmat sukupolvet. Vanhuuden käsite on sekoittunut sairauteen. On jo nuorena sairastuneita, on myös lähes 100-vuotiaita tervaskantoja. Ikävuodet entistä harvemmin määräävät terveydentilan.

Ehkä suurin pelko on joutua muiden määräämäksi kohteeksi, joka ei uskalla tai (o)saa olla muu kuin oman elämänsä sivustakatsoja.
        Sairauttakin on monenlaista, ei dementia ole ainoa vanhuuden vaiva. Ei minusta tästä aiheesta koskaan liikaa puhuta, mutta puheitten sijasta pitäisi päästä tekoihin, jos se on yleensä mahdollista. Ei raha kaikkea paranna, vaikka tarpeellinen on.
        Asenteet, mutta mikä niitä muuttaa, toivottavasi eivät vielä pahene. Aivan kuin aihe olisi joillekin tabu.

Täytyy vielä narista. On tämä kirjallinen itseilmaisu kovin vaikeaa. Usein sanoma tuntuu kääntyvän päinvastaiseksi. Mutta sehän on myös tulkinnasta kiinni.
        .

• L - L
        aloituksen tehnyt kirjoitti:

@demeter1

Vähän kai pyrin juuri tuohon kunkin sisäiseen tunteeseen. Ihan eri asia, mitä ääneen lausutaan.

Aiemmin itsestä tuntui, että vanhuuteen on aikaa n. 30 vuotta. :))
        Nyt aikaväli on lyhentynyt.
        Toki nyt saamme elää pitempään ja terveempinä, kuin aiemmat sukupolvet. Vanhuuden käsite on sekoittunut sairauteen. On jo nuorena sairastuneita, on myös lähes 100-vuotiaita tervaskantoja. Ikävuodet entistä harvemmin määräävät terveydentilan.

Ehkä suurin pelko on joutua muiden määräämäksi kohteeksi, joka ei uskalla tai (o)saa olla muu kuin oman elämänsä sivustakatsoja.
        Sairauttakin on monenlaista, ei dementia ole ainoa vanhuuden vaiva. Ei minusta tästä aiheesta koskaan liikaa puhuta, mutta puheitten sijasta pitäisi päästä tekoihin, jos se on yleensä mahdollista. Ei raha kaikkea paranna, vaikka tarpeellinen on.
        Asenteet, mutta mikä niitä muuttaa, toivottavasi eivät vielä pahene. Aivan kuin aihe olisi joillekin tabu.

Täytyy vielä narista. On tämä kirjallinen itseilmaisu kovin vaikeaa. Usein sanoma tuntuu kääntyvän päinvastaiseksi. Mutta sehän on myös tulkinnasta kiinni.
        .

Viestien tulkinta. Useimmat tulkitsevat kaiken lukemansa siten, että se vahvistaa heidän vallalla olevaa mielipidettään ko. asiassa.

Usein asia kääntyy täysin päinvastaiseksi.

• demeter1
        L - L kirjoitti:

Viestien tulkinta. Useimmat tulkitsevat kaiken lukemansa siten, että se vahvistaa heidän vallalla olevaa mielipidettään ko. asiassa.

Usein asia kääntyy täysin päinvastaiseksi.

Ethän sinä nyt mitenkään narissut, aloittaja, ja minusta tuo havainto on ihan oikea, niin täällä kuin muuallakin. Vanhuus ei houkuta, eikä se koske minua..))

Itse kyllä pelkään - ja näenkin - asenteitten vain kovenevan, mitä vanhemmaksi tulemme, mitä enemmän maksamme.

Uusi voimaan tuleva vanhuspalvelulakikin taisi olla susi jo syntyessään, tärkein, eli henkilöstömitoitus vanhusten hoitolaitoksissa jäi toteutumatta, joten ilmeisesti tilanne jatkuu niinkuin ennenkin.

Älä piittaa kritiikistä, väärintulkinnoista ja muusta. Niitä saa jokainen aloitus osakseen...Sen vuoksi kai vain harva aloituksia tekeekään.

Viestien kanssa tosiaan taitaa käydä, kuten Lasse sanoi: luetaan se, mikä tukee omaa käsitystä, muu teilataan tai jätetään huomiotta. Niin täällä kuin muuallakin. Wiion laki pätee: "viesti ei mene perille, jos se menee, se ymmärretään väärin"..))

• kermanvärinen iho
        demeter1 kirjoitti:

Ethän sinä nyt mitenkään narissut, aloittaja, ja minusta tuo havainto on ihan oikea, niin täällä kuin muuallakin. Vanhuus ei houkuta, eikä se koske minua..))

Itse kyllä pelkään - ja näenkin - asenteitten vain kovenevan, mitä vanhemmaksi tulemme, mitä enemmän maksamme.

Uusi voimaan tuleva vanhuspalvelulakikin taisi olla susi jo syntyessään, tärkein, eli henkilöstömitoitus vanhusten hoitolaitoksissa jäi toteutumatta, joten ilmeisesti tilanne jatkuu niinkuin ennenkin.

Älä piittaa kritiikistä, väärintulkinnoista ja muusta. Niitä saa jokainen aloitus osakseen...Sen vuoksi kai vain harva aloituksia tekeekään.

Viestien kanssa tosiaan taitaa käydä, kuten Lasse sanoi: luetaan se, mikä tukee omaa käsitystä, muu teilataan tai jätetään huomiotta. Niin täällä kuin muuallakin. Wiion laki pätee: "viesti ei mene perille, jos se menee, se ymmärretään väärin"..))

Hävettääkö olla vanha?

Ei jää pienintäkään tulkitsemisavaikeutta mitä aloituksella haetaan takaa.
        Provotaan ilkeydellä lukijat mukaan ja vedotaan väärinkäsitykseen kun aloitus menee persielleen. Sen jälkeen aletaan puolustelemaan väärin valittuja sanoja. En minä tarkoittanut, että hävettääkö teitä olla vanhoja. Mitenkä lauseeni näin väärin ymmärrettiin.

Ei hävetä olla vanha.

• ap.
        kermanvärinen iho kirjoitti:

Hävettääkö olla vanha?

Ei jää pienintäkään tulkitsemisavaikeutta mitä aloituksella haetaan takaa.
        Provotaan ilkeydellä lukijat mukaan ja vedotaan väärinkäsitykseen kun aloitus menee persielleen. Sen jälkeen aletaan puolustelemaan väärin valittuja sanoja. En minä tarkoittanut, että hävettääkö teitä olla vanhoja. Mitenkä lauseeni näin väärin ymmärrettiin.

Ei hävetä olla vanha.

Aloitukseni tekaisin muutamassa minuutissa. Olin ehkä liian kiireinen, mutta sinun halusi tulkita se provoksi, on vain sinun halustasi kiinni.
        Kannattaa laajentaa ajattelualuettasi Demeterin ja Lassen mainitsemaan mietteeseen.

Lähellä olen seurannut useamman vanhuksen elämää, ei minun ole tarve provota, kun voin hyödyntää viestiini itse kokemaani faktaa.
        Ihmeellinen vihamielisyyden katku täällä palstalla vallitsee.
        Jos kommentti ei miellytä, tai muuten sattuu, se pitää kieltää ja tuomita.

Sääli asian perillemenoa. Olisi kai pitänyt kysyä "pelottaako".
        Kerranko kieli sanan erehdyttää.
        Sinäkin puhut muusta, kuin asiasta. Ei vanhus-asia sillä parane. Tuntuu pelottavan.

• demeter1
        ap. kirjoitti:

Aloitukseni tekaisin muutamassa minuutissa. Olin ehkä liian kiireinen, mutta sinun halusi tulkita se provoksi, on vain sinun halustasi kiinni.
        Kannattaa laajentaa ajattelualuettasi Demeterin ja Lassen mainitsemaan mietteeseen.

Lähellä olen seurannut useamman vanhuksen elämää, ei minun ole tarve provota, kun voin hyödyntää viestiini itse kokemaani faktaa.
        Ihmeellinen vihamielisyyden katku täällä palstalla vallitsee.
        Jos kommentti ei miellytä, tai muuten sattuu, se pitää kieltää ja tuomita.

Sääli asian perillemenoa. Olisi kai pitänyt kysyä "pelottaako".
        Kerranko kieli sanan erehdyttää.
        Sinäkin puhut muusta, kuin asiasta. Ei vanhus-asia sillä parane. Tuntuu pelottavan.

Jos nyt vielä vanhuudesta saa puhua, tekee mieli mainostaa Michael Hanekenin loisteliasta elokuvaa "Rakkaus". Se kertoo vanhasta avioparista, jossa puoliso sairastuu (halvaantuu). Päähenkilö tahtoo säilyttää arvokkuutensa ja pitää kiinni itsemääräämisoikeudestaan. Elokuva osoittaa, että vaihtoehtoja ei juuri ole, ellei puoliso jaksa hoitaa. Edes raha, vieraan palkkaaminen avuksi, ei välttämättä onnistu, eli useimpien kohdalla toteutuu tuo, minkä aloittaja mainitsi: joutuu oman elämänsä sivustakatsojaksi.

• Kermanvärinen iho
        demeter1 kirjoitti:

Jos nyt vielä vanhuudesta saa puhua, tekee mieli mainostaa Michael Hanekenin loisteliasta elokuvaa "Rakkaus". Se kertoo vanhasta avioparista, jossa puoliso sairastuu (halvaantuu). Päähenkilö tahtoo säilyttää arvokkuutensa ja pitää kiinni itsemääräämisoikeudestaan. Elokuva osoittaa, että vaihtoehtoja ei juuri ole, ellei puoliso jaksa hoitaa. Edes raha, vieraan palkkaaminen avuksi, ei välttämättä onnistu, eli useimpien kohdalla toteutuu tuo, minkä aloittaja mainitsi: joutuu oman elämänsä sivustakatsojaksi.

Oman elämänsä sivustakatsojaksi mentiin ja elokuviin. Hävettikö filmitähteä?

• demeter1
        Kermanvärinen iho kirjoitti:

Anteeksi kuinka ? Ajatuksesi jäi tavoittamatta...

• nautitko?
        Kermanvärinen iho kirjoitti:

Lapsellista lillukanvarsissa piilottelua.

• kermanvärinen iho
        demeter1 kirjoitti:

Anteeksi kuinka ? Ajatuksesi jäi tavoittamatta...

Hävettikö sitä elokuvan filmitähteä esittää halvaantunutta ja itsemääräämisoikeuden menettänyttä vanhaa puolisoa? Katsoiko hän itseään sivusta kuten aloittaja?

• demeter1
        kermanvärinen iho kirjoitti:

Hävettikö sitä elokuvan filmitähteä esittää halvaantunutta ja itsemääräämisoikeuden menettänyttä vanhaa puolisoa? Katsoiko hän itseään sivusta kuten aloittaja?

Mistäpä minä tuon tietäisin, hävettikö näyttelijää. Ja mitä merkitystä sillä on meille ?
        Onko noin vaikeata, kun itse saanut pääroolia ?

• ap.
        demeter1 kirjoitti:

@Demeter1

Jospa joku etiäinen olisi elokuvan suosio, ja kunnioitus, palkitseminen, ymmärrys?
        Ehkä vanhuuskin saa kunnioituksen?
        Jopa merkki siitä, että vanhanakin on elämää, jos joskus hankalaa, asenteellisten vangitsemaa?
        Kiitos, kun kerroit! En tiennyt ennen leffasta.

http://www.leffatykki.com/elokuva/amour
        .

• demeter1
        ap. kirjoitti:

@Demeter1

Jospa joku etiäinen olisi elokuvan suosio, ja kunnioitus, palkitseminen, ymmärrys?
        Ehkä vanhuuskin saa kunnioituksen?
        Jopa merkki siitä, että vanhanakin on elämää, jos joskus hankalaa, asenteellisten vangitsemaa?
        Kiitos, kun kerroit! En tiennyt ennen leffasta.

http://www.leffatykki.com/elokuva/amour
        .

Niin (ap), toivoa sopii, että asenteissa tapahtuu muutoksia. Johtuuko sitten asenteista vai mistä, kun minusta meidänkin ikäisillä näyttäisi yleistyneen

tuo minä, minä-asenne, itsensä mahtipontinen esiintuominen ja korostunut välinpitämättömyys muista - paitsi niistä, jotka sopivasti vahvistavat omaa egoa tai viihdyttäät meitä muuten...))

Noista asioista voisi puhua vaikka miten pitkään, mutta harvoin niistä "saa" puhua, jaan havaintosi siitä ja näkyyhän se tässäkin ketjussa. No, tänne nyt tietysti valikoituu vielä hyvinkin kartalla olevaa väkeä ja "carpe diem", tartu hetkeen, on kai se tämän ajan päiväkäsky...

Sen verran tuosta kunnioituksesta vielä. Siinäkin näyttäisi joskus olevan alentuva sävy. Merete Mazzarella, joka on paljon kirjoittanut ikääntymisestä, kertoi omasta äidistään ja nuorten suhtautumisesta häneen. Äiti oli henkisesti virkeä ja rakasti keskusteluja. Niitä hän ei kuitenkaan saanut aikaan nuorten kanssa. He perääntyivät väittelytilanteesta ja huokasivat: "antaa mummun olla", eli uskoivat olevansa vahvemmilla, eivätkä halunneet pahoittaa mummon mieltä...))
        Niin, että syntyy niitä väärintulkintoja nuoremmillakin.

Kiitos tuosta linkistä. Olikin uusi paikka minulle, tuo foorumi. Täytyy käydä vastakin.

• ap.
        demeter1 kirjoitti:

Niin (ap), toivoa sopii, että asenteissa tapahtuu muutoksia. Johtuuko sitten asenteista vai mistä, kun minusta meidänkin ikäisillä näyttäisi yleistyneen

tuo minä, minä-asenne, itsensä mahtipontinen esiintuominen ja korostunut välinpitämättömyys muista - paitsi niistä, jotka sopivasti vahvistavat omaa egoa tai viihdyttäät meitä muuten...))

Noista asioista voisi puhua vaikka miten pitkään, mutta harvoin niistä "saa" puhua, jaan havaintosi siitä ja näkyyhän se tässäkin ketjussa. No, tänne nyt tietysti valikoituu vielä hyvinkin kartalla olevaa väkeä ja "carpe diem", tartu hetkeen, on kai se tämän ajan päiväkäsky...

Sen verran tuosta kunnioituksesta vielä. Siinäkin näyttäisi joskus olevan alentuva sävy. Merete Mazzarella, joka on paljon kirjoittanut ikääntymisestä, kertoi omasta äidistään ja nuorten suhtautumisesta häneen. Äiti oli henkisesti virkeä ja rakasti keskusteluja. Niitä hän ei kuitenkaan saanut aikaan nuorten kanssa. He perääntyivät väittelytilanteesta ja huokasivat: "antaa mummun olla", eli uskoivat olevansa vahvemmilla, eivätkä halunneet pahoittaa mummon mieltä...))
        Niin, että syntyy niitä väärintulkintoja nuoremmillakin.

Kiitos tuosta linkistä. Olikin uusi paikka minulle, tuo foorumi. Täytyy käydä vastakin.

Kiitos, kun kerroit Merete Mazzarellasta. Minulla on ollut hänen mentävä aukko sivistyksessäni, lukuisten muiden aukkojen lisäksi. Luin netin kertomaa, ja monen muun asian rinnalla yhdyn mielipiteeseensä, kuinka potilasta kohdellaan tapauksena sairaaloissa. On sekä omakohtaista, että läheisten kokemaa.
        Jokaisella pitäisi olla omassa lähipiirissään joku sairaalahenkilöstöön kuuluva tukihenkilönään.

Linkin laitan, siinä on 60 onnea.

http://www.demari.fi/kulttuuri/kirjallisuus/5534-kirjailija-merete-mazzarella-qon-aika-hauskaa-olla-67-ja-vastanainutq
        .

• meeriamanda

Vastaan kuin tätä aikaisempaankin ute...eiku kyselyyn et vastaan sitten kun olen vanha, en viä tiedä.

• Rolex jäi lakanoille

tiinaex

Se että valehtelen ikäni, vaikuttaa saatavuuteen,niin kuin tanssitaitokin.

Hyvin tanssiva,pitkä "nuorimies". Ja taas peitto heiluu,ainakin jos olen työmatkalla Tampereella. Tosiasiassa eläkeläinen,mutta siinäkin kannattaa hieman huijata.

• ;)))

Oletko päässyt tunnustusasteelle?? Ja mitä sitten tapahtuikaan?

• Rolex........
        ;))) kirjoitti:

Oletko päässyt tunnustusasteelle?? Ja mitä sitten tapahtuikaan?

Tunnustusasteelle en ole päässyt, pukille olen.

• 85 + 65

Olen lukenut tätä ketjua. Onko meillä yhteiskunnassa menny puurot ja vellit sekaisin? Vanhus on yhtä kuin sängyn pohjalla makaava pitkäaikaispotilas, vaipoissa ja letkuissa, ainakin toisten syötettävä. Näin siis julkisessa keskustelussa, jota vetävät pääasiassa kolmikymppiset blgoggaajatyypit - sori kärjistys. Totuus on toinen. Vanhuus ei ole automaattista inkontinenssia ja höperyyttä. Tavallisempaa on että asutaan kotona, käydään itse kaupassa ja vessassa. Nyt vanhuudesta on tiedotusvälineissä tehty vaan yhtä vaipanvaihtoa. Varhaiskeski-ikäiset miehet pissavaivoista eniten näkyy kärsivän. Vai ootteko nähnyt mummeleita porttikonkeissa vettä heittämässä?
      Kulttuuritapahtumissa ja kaupunkimatkoilla on usein enemmistö jo pitkään, osa todella pitkään, eläkkeellä olleita. Rollaattoreilla ja ilman.
      Ei tarvitse hävetä eikä pelätä älyn ja sivistyksen kasvua - sitä vanhuus monasti tuntuu olevan!

• Olimme kesällä Sotkamon Syke festareilla. Yli 65-vuotiaat pääsivät sisään ilmaiseksi.

Pääesiintyjä oli Nightwish. Yleisön joukosta löysin hyvin monta vanhaa tuttua ja ikäistäni.

Lapsemme olivat ylpeitä festarivanhemmistaan kehuivat kavereilleen, meidän äiti jytäs festarilla papan kaa ; )

• eläkeläinen*

Mitäs häpeämistä vanhuudessa on? Jokainenhan meistä vanhenee joka hetki.

Kunto ratkaisee aika paljon minkä ikäiseltä näyttää.

Minultakin kysyttiin että missä olet töissä. Vastasin: "olen eläkkeellä". Sen enmpää ei iästäni keskuteltu.

• ,,,,,

Eläkkeelä voi olla jo alle 2-kymppinen.

• yli 60v eläkeläinen*
        ,,,,, kirjoitti:

Eläkkeelä voi olla jo alle 2-kymppinen.

Harvemmin alle 20 käyvät 60 palstoilla.

• ||<>||
        yli 60v eläkeläinen* kirjoitti:

Harvemmin alle 20 käyvät 60 palstoilla.

Kukapa sen takaa? Vaihtelu virkistää.

• ap.

@eläkeläinen* Sinunkin kilpailukestävyytesi lopahti siis jo otsikon lukemiseen?

Sitähän se nykyisin on, lyhytjänteisyyttä.

• joukossa on kivaa*

Mistäs tässä nyt pitäisi kilpailla?
        Nuorekkuudestako?
        Kiikkutuolistako?
        * kiikkutuolissa on kiva istua nuorempanakin ja lukea kirjaa, katsoa tv:tä, tehdä käsitöitä, tai istua muuten vaan. Pidän siitä.

Elämäni ei ole ilotonta seinien katselua vaan monenlaista harrastamista. Remppojakin on, mutta niiden kanssa pärjää kunhan välttää niiden kiusaamista.

Enkä tunne itseäni 100 vuotiaaksi.

• ap.
        joukossa on kivaa* kirjoitti:

Mistäs tässä nyt pitäisi kilpailla?
        Nuorekkuudestako?
        Kiikkutuolistako?
        * kiikkutuolissa on kiva istua nuorempanakin ja lukea kirjaa, katsoa tv:tä, tehdä käsitöitä, tai istua muuten vaan. Pidän siitä.

Elämäni ei ole ilotonta seinien katselua vaan monenlaista harrastamista. Remppojakin on, mutta niiden kanssa pärjää kunhan välttää niiden kiusaamista.

Enkä tunne itseäni 100 vuotiaaksi.

Ihmisyydestä, ymmärtämisestä, siitä kannattaa kilpailla.
        Paras saa papukaijamerkin.

• palstaaja.

Kiva, kun haluat asian poistoon.

• anna mun kaikki -

kestää ,,,,

alottaja, mulatko kysyt ???

heh heh heeeeee, en taatusti häpeä,

kelpaako vastaus ?

• Kiitos !

Toivelevy ? Muistojen Miehikkälä (purho).

• yhteksän

Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      934
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      888
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      798
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      718
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      477
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe