Turun vesi ja päänahka- ja hiusongelmat

Hiusongelmia

Olen muuttanut Turkuun (itäinen keskusta) noin vuosi sitten, jonka jälkeen itselläni ovat alkaneet päänahka- ja hiusongelmat, joiden epäilisin johtuvan Turun veden laadusta. Hiusten pesun jälkeen hiukseni menevät nykyään varsin koviksi ja kiillottomiksi, mutta suurin ongelma on päänahan järkyttävän kova kutina. Tälläista vaivaa ei ole minulla ollut ennen Turkuun muuttoa, ja toisaalta kun nykyään pesen hiukset muulla paikkakunnalla, tätä vaivaa ei ole silloin lainkaan. Vahva epäilykseni on siis Turun veden laatu. Vaiva ei liity millään lailla esimerkiksi shampooseen tms., sillä olen käyttänyt samaa ainetta eri paikkakunnilla. Myös erityyppiset ihosairaudet on suljettu osaltani pois.

Onko joku muu kenties havainnut vastaavaa ongelmaa Turussa ja mikä voisi auttaa tilanteeseen?

47

3858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiusallinen

      Minäkin olen huomannut tuon saman ilmiön, kun olen muualta muuttanut.
      Jonkun verran auttavat sellaiset shampoot joissa ei ole lainkaan saippuaa vaan pesuteho perustuu muuhun, luontaistuotteita pääasiallisesti.
      Turun vesi on mielestäni kovaa ja sen huomaa ainakin jos käyttää pesupulveria, olen siirtynyt käyttämään nestemäisiä aineita.

      Siihen päänahan oireiluun ei ole auttanut nämä mainostetut tuotteet Dexemit eivätkä muutkaan. Yritän pestä hiukset mahdollisimman harvoin se on ainoa keino ainakin minulla.

      • Hiusongelmia

        Hei Kiusallinen, onpa helpottavaa kuulla, että jollakin muulla on samoja oireita! Nykyään tilanne on sen verran paha, etten voi pestä hiuksia Turussa juuri ollenkaan ja toki on hieman hankalaa aina suunnitella, mihin voisi mennä suihkuun. Olen myös miettinyt, että onko ongelmat samat riippumatta siitä, missä kaupunginosassa vettä käyttää, joten asutko missä päin? Mä asustelen siis itäisessä keskustassa. Osittain tästä johtuen on asunnonvaihto mielessä ja olisi kiva tietää, missä osassa Turkua voisin asua.

        Teetin vesitutkimukset taloyhtiömme vedestä viime keväänä. Vedestä tutkittiin ja analysoitiin rauta, kupari, mangaani ja alumiini. Nämä arvot olivat kuitenkin ihan normaalit verrattuna Suomen talousvesien keskiarvoihin, joten näistä mikään ei ollut ongelman aiheuttaja. Turun vesilaitokselta en ole saanut apua, eikä heidän mukaansa vaiva ole mitenkään yleinen täällä. Useampi kampaaja on kuitenkin todennut, että turkulaisen hiuksen tuntee ihan jo koskettamalla, sillä se on kovan tuntuinen verrattuna esim. tamperelaisen hiukseen.

        Toivottavasti tähän vaivaan löytyisi jokin apu!


      • Kalkkia
        Hiusongelmia kirjoitti:

        Hei Kiusallinen, onpa helpottavaa kuulla, että jollakin muulla on samoja oireita! Nykyään tilanne on sen verran paha, etten voi pestä hiuksia Turussa juuri ollenkaan ja toki on hieman hankalaa aina suunnitella, mihin voisi mennä suihkuun. Olen myös miettinyt, että onko ongelmat samat riippumatta siitä, missä kaupunginosassa vettä käyttää, joten asutko missä päin? Mä asustelen siis itäisessä keskustassa. Osittain tästä johtuen on asunnonvaihto mielessä ja olisi kiva tietää, missä osassa Turkua voisin asua.

        Teetin vesitutkimukset taloyhtiömme vedestä viime keväänä. Vedestä tutkittiin ja analysoitiin rauta, kupari, mangaani ja alumiini. Nämä arvot olivat kuitenkin ihan normaalit verrattuna Suomen talousvesien keskiarvoihin, joten näistä mikään ei ollut ongelman aiheuttaja. Turun vesilaitokselta en ole saanut apua, eikä heidän mukaansa vaiva ole mitenkään yleinen täällä. Useampi kampaaja on kuitenkin todennut, että turkulaisen hiuksen tuntee ihan jo koskettamalla, sillä se on kovan tuntuinen verrattuna esim. tamperelaisen hiukseen.

        Toivottavasti tähän vaivaan löytyisi jokin apu!

        Pitäisi vähentyä kun tulee Virttaalta, mutta sitä on kertynyt putkiin niin paljon että tulee vielä kauan.


    • Kiusallinen2

      Aikaisemmin asuin Martissa, nyt Runosmäessä ja kummassakin on ollut sama juttu.
      Eli luullisi Runosmäen vesijohtoputkien olevan uudempia kuin keskustassa.
      Olen huomannut että ajoittain on vielä hankalampaa tuon päänahan kanssa ja välillä helpompaa. Joskus tuntuu kuin olisi täitä vaikka en käy missään sellaisessa paikassa, enkä käytä toisten harjoja tai kampoja.
      Asiaa tietnkin auttaa kun on atooppinen iholtaan.

    • päänahkaongelma

      Mielenkiintoista huomata että muillakin samoja ongelmia. Itse kärsinyt vuosikausia Turussa asuneena päänahan ongelmista, lomamatkoilla huomaa aina miten hiukset ja päänahka tuntuu erilaiselta, en ole aiemmin edes osannut ajatella sen johtuvan Turun vedestä.

      Mitähän tässä Turun vedessä on vikana?

    • lhkgkhg

      En ole huomannut mitään tuollaista.

    • ktips

      Minulla oli sama juttu kun muutin Turkuun. Asuin silloin Nummenmäellä. Pää kutisi niin että raavin verille - aivan sietämätön tunne. Asia korjaantui paremmaksi kun ostin apteekista jotain erikoisshampoota, jonka piti auttaa kutinaan. (Ikävä kyllä en osaa sen enempää tarjota apuja kun tuosta on 8 vuotta aikaa, en enää muista mikä tuote se oli ja miten ja minkälaisiin kutinaongelmiin sen luvattiin auttavan.) Kun olin käyttänyt pienen lääkeshampoopullon loppuun alkoi kutina palata mutta sain avun hilseshampoosta vaikkei minulla hilsettä ole ikinä ollutkaan. Hilseshampoo piti kutinan kurissa. Jos pesin muilla shampoilla alkoi kutina taas. Minulla on myös atooppinen iho ja olen herkkä hajusteille. Nykyään kaikki tuotteeni ovat hajusteettomia paitsi hilseshampoo, jota käytän edelleen noin joka kolmannella tai neljännellä pesukerralla kutinan palaamisen pelossa.

      Ehkä se teilläkin ajan kanssa helpottaa kun iho tottuu Turun veteen.

      Tosin minulla on ollut samaa ongelmaa muidenkin muuttojen yhteydessä mutta ei näin pitkäkestoisena. Kun muutin vanhassa kotikaupungissani toiseen asuntoon pisteli ja kirveli vesi ihoani ensimmäiset pari viikkoa. Sama tapahtui seuraavan muuton yhteydessä. Ja edelleen täällä Turussa, mutta Turussa ongelmat jatkuivat ja jatkuivat toisin kuin muualla missä ihoni tottui viikossa tai parissa uuden kämpän/alueen veteen.

    • kissapöydälle osa 49

      Kaverit ovat arvelleet aikaisen kaljuuntumisensa johtuvan vesijohtovedestä. Itse en juo Turun vesiä.

    • lahen vesi parasta

      Sama ongelma myös Joensuussa, ainakin näin Lahdesta muuttaneen näkökulmasta. En tiedä onko mahdollista, mutta huomaan aina jo suihkussa, että vesi tuntuu aivan erilaiselta. Enkä nyt tarkoita, että suihkun suutin on erilainen vaan vesi tuntuu iholla Lahdessa paljon pehmeämmältä. Heti kun tulen Joensuuhun, iho kuivuu ja päänahka kutisee, hiukset muuttuu karkeiksi ja niitä irtoaa paljon. Pitää varmaan alkaa kuskata vettä Lahdesta tänne itärajalle niin ongelma ratkeaa.

    • DF123

      Muutin Turkuun keskustan alueella nyt kesällä, ja nyt on kauhea kutina kokoajan päässä. Kesällä ajattelin, että johtuu ihan helteestä, että pää vain hikoilee, mutta nyt kun ilmat ovat viilentyneet ongelma on yhä sama. Ei ole täitä tai muitakaan ihotauteja. Kutina alkaa melkein heti kun tulee suikusta. Kysyin Turun vesilaitokselta onko täällä jotain erilaisia puhdistusaineita tai muita vedessä kuin Porissa, josta tänne muutin. Molemmissa vesi oli puhdistettu samalla tavalla ja samoilla aineilla. Olen kokeillut apteekkien erikoishsamppoita ja hilseshamppoita sun muita, ei apua. Olin kaverin luona viikon Tampereella elokuun lopulla ja kertaakaan ei kutissut pää. Nykyään inhottaa mennä suihkuun kun tietää kauhea kutinan alkavan.

      • sori vaan.

        Kummallista, että tuo kutina on vain päänahassa. Pesetkö eri vedellä muun kehosi?
        Olen asunut Turussa muutama vuosi sitten. Silloin vettä tehostetusti kloorattiin erityisesti keväällä. Ja keväällä vesi myös maistui ja haisi samalle kuin suovesi haisee.

        En tiedä, mikä on tyyli nykyään, kun Turun vesi taitaa tulla jo muualta kuin tuolloin viitisen vuotta sitten.

        Itselleni tuli iho-oireita. Totta kai, kloori on myrkky. Klooratun veden pitkäaikainen käyttö nettitietojen mukaan lisää myös jonkin verran virtsarakko-, munuais- ja peräsuolisyöpien riskiä.

        Olen onnellinen ainakin sen vuoksi, että muutin tuon paskaveden alueelta pois!


    • mussutusta riittää

      hyvä vesi on.

    • ongelma4

      Hei,
      minäkin tahtoisin löytää ratkaisun tähän... jos vain mahdollista.

      Mulla ei ainoastaan päänahka kutise, hiukset on yleensäkin ihan hirveän tuntuiset, sama mitä shampoota tai hoitoainetta käyttää niin näyttää likaiselta vastapestynä.

      Ja muutenkin iho ei tykkää yhtään :(
      Mulla on aina ollut ihan hyvä iho, ehkä vähän kuiva. Nyt mun naama on ollut ihan rikki ja näppylöillä (varmaan kun sen on tottunut peseen aamuin illoin) ja en keksi muuta muutosta kuin muutto Turkuun - pesuaineet ja ruokavalio on ihan sama kuin ennenkin!
      Oon nyt yrittänyt ostaa kosteuspyyhkeitä joilla pestä, mutta herkkäihoisena niistäkin tulee oireita :(

      Onko Turussa tai lähialueella joku alue jolla olisi parempi vesi?

      • ....................

        Stressistä johtuu.


      • Kiusallinen3

        Minä olen jättänyt kaikenlaiset hoitoaineet pois, koska ne lisäävät myös kutinaa, samoin kuin kaikenlaiset muotovaahdot ja geelit yms.

        On niitä näppylöitä usein muuallakin, mutta kun pyykin pesen hajusteettomalla nestesaippualla, silloin iho-oireet pysyvät kurissa.

        Hiuksia en kuivata kuivaimella, vaan kevyesti pyyhkeellä painellen ja kosteana käsillä pöyhötellen. Siitä huolimatta kun parin tunnin päästä erehtyy hierasemaan vaikka niskasta hiusrajasta on siellä aristava näppylä.
        Joskus kun kevyesti hieroo päänahkaa tuntuu kuin olisi "tikkuja" pystyssä nahassa, mutta ehkä se johtuu vain puupäästä.): vaikka olisi samana päivänä pessyt hiuksensa.
        Ei ole kymmeneen vuoteen helpottunut yhtään, mutta yksi kerta muualla tekee kuitenkin paremman tuloksen.


      • ....................
        .................... kirjoitti:

        Stressistä johtuu.

        on stressaavaa asua Turussa.


      • .........
        Kiusallinen3 kirjoitti:

        Minä olen jättänyt kaikenlaiset hoitoaineet pois, koska ne lisäävät myös kutinaa, samoin kuin kaikenlaiset muotovaahdot ja geelit yms.

        On niitä näppylöitä usein muuallakin, mutta kun pyykin pesen hajusteettomalla nestesaippualla, silloin iho-oireet pysyvät kurissa.

        Hiuksia en kuivata kuivaimella, vaan kevyesti pyyhkeellä painellen ja kosteana käsillä pöyhötellen. Siitä huolimatta kun parin tunnin päästä erehtyy hierasemaan vaikka niskasta hiusrajasta on siellä aristava näppylä.
        Joskus kun kevyesti hieroo päänahkaa tuntuu kuin olisi "tikkuja" pystyssä nahassa, mutta ehkä se johtuu vain puupäästä.): vaikka olisi samana päivänä pessyt hiuksensa.
        Ei ole kymmeneen vuoteen helpottunut yhtään, mutta yksi kerta muualla tekee kuitenkin paremman tuloksen.

        Kaksi ohjetta, käyttäkää oliiviöljyä leivän kanssa, toiseksi hajustamattomia ja mahd. vähän hoitoaineita sisältäviä kampaamoshampoita. Loppuu kutinat.
        Yksi litran pullo kestää n vuoden ja tulee edullisemmaksi ajan mittaan.


      • .........
        ......... kirjoitti:

        Kaksi ohjetta, käyttäkää oliiviöljyä leivän kanssa, toiseksi hajustamattomia ja mahd. vähän hoitoaineita sisältäviä kampaamoshampoita. Loppuu kutinat.
        Yksi litran pullo kestää n vuoden ja tulee edullisemmaksi ajan mittaan.

        Tietenkin villapipojen pesu aina kun likaantuu. Eikä saa lainailla muiden kampoja.


    • Erikoinen juttu

      Itse olen ikäni Turussa asunut, joten ei ole mihin verrata, mutta muualta tullut opiskelukaverini aikanaan valitti, että Turkuun muuton jälkeen hiuksia alkoi lähteä roppakaupalla.

    • Kamalaa...!!

      Onko tämä totta, muutimme pohjoisesta Turkuun ja siitä asti on mies raapinut päätään kovasti. Hiukset lähteneet päälaelta, olemme miettineet mistä ihmeestä johtuu, epäilty allergiaa, ym. Ongelma alkoi heti kun muutettiin tänne! Päälakinsa punottaa, ja hänellä ei todellakaan ole kaljuuntumista suvussa.

    • o-ou1

      onpas pelottavaa löytää tällainen keskustelu täältä. itse muutin kanssa aikoinani turkuun. minua on kutissut päähän täällä asuessani niin kauan etten edes muista. viime vuonna aloin jo kiinnittää asiaan huomiota, kun öisin tajuamattani raavin päätäni verille. ja päivisin huomasin raapivani päätäni kokoajan! niin kauhea kutina, että oli vain pakko raapia!!! lääkärille en tajunnut aikoinaan mennä, kun yritin vain kokeilla kaikenmaailman shampoon vaihdot ja apteekin penslaukset läpi! ..joten mysteeri on edelleen mikä päässäni oli vialla. voiko vesi tosiaan tehdä tämän?? nyt nimittäin pari kuukautta sitten vaihdoin paikkakuntaa tähän turun lähinaapuriin ja kutiamiset ja päänraapimiset ovat jääneet!!!

    • Juustina

      Itse muutin Turkuun ja aluksi itäiseen Turkuun 90-luvulla ja minulla myös ongelmia veden kanssa.

      Hiukset ja nahka kuivuivat täysin. Vatsa meni aina kuralle ruokailun jälkeen, kunnes eräs opiskelijakaveri vinkkasi sen voivan johtua juomavedestä. No, vaihdoin juomaveden piimään ja kuinkas ollakaan, niin ongelma poistui. Kuiviin hiuksiin löysin ratkaisun, kun vaihdoin shampoot ja hoitoaineet toisiin. Päänahkaa vielä kutittaa.

      Nykyäänkin ostan juomaveden pulloissa (kalliiksi tulee).

      Toivon, että ongelma poistuisi tekopohjaveden myötä.

      • kaikella on rajansa

        Minä lopetin oluen lipittämisen lääkärin suosituksesta ja siirryin turkulaisen vesijohtoveteen. Hiukset voi hyvin, mistään en kutia mutta muutosta on tapahtunut. Penikseni joka oli juhlakunnossa (erektiossa) noin 15 cm on nyt 2 vuoden turkulaisen veden juonnin jälkeen yli 20 cm ja tuntuu että kasvu ei ole pysähtynyt. Ellei peniksen kasvu pysähdy maximissaan 30 centtimetriin on taas siirryttävä oluen juontiin.


      • Bisse
        kaikella on rajansa kirjoitti:

        Minä lopetin oluen lipittämisen lääkärin suosituksesta ja siirryin turkulaisen vesijohtoveteen. Hiukset voi hyvin, mistään en kutia mutta muutosta on tapahtunut. Penikseni joka oli juhlakunnossa (erektiossa) noin 15 cm on nyt 2 vuoden turkulaisen veden juonnin jälkeen yli 20 cm ja tuntuu että kasvu ei ole pysähtynyt. Ellei peniksen kasvu pysähdy maximissaan 30 centtimetriin on taas siirryttävä oluen juontiin.

        Hah hah, hyvä selitys tuokin.


      • kaikella on rajansa
        Bisse kirjoitti:

        Hah hah, hyvä selitys tuokin.

        Olen huomannut että pituuskasvun haittana on myös lievää suunta poikkeamaa pituussuunnan kasvuun. Puolen kierroksen kasvuun kuluu noin 50 vuotta.


    • Kutisee

      Voihan kutina!

    • Artificial H2O

      Lähimmillään oleellisesti parempi vesi on Auran kunnassa, johon tulee aito pohjavesi Oripäänkankaalta Pöytyän kunnan ja Auran kunnan yhteisesti omistamamasta vedenottamosta. Sitä vettä ei edes kloorata, koska se on aitoa ja ehtaa tosipuhdasta pohjavettä.

      Turku siis häsläsi kraanavedenkin, kun päätti vuonna 1999 rakentaa ylikalliin ja toimimattomaksi osoittautuneen tekopohjavesilaitoksen Virttaankankalle, johon huonosti puhdistettu jokivesi tulee tamperelaisten viemärijoesta, Kokemäenjoesta.

      Onko mitään elämänalaa, jota Turku ei olisi ryssinyt pilalle?

    • Yökutisija

      Olemme pariskunta joka muutti Turkuun pohjoisesta. Mieheni on siitä asti raapinut päänahkansa verille ja minä kutisen kauttaaltaan aina suihkun jälkeen. Vierailtuani kotipaikkakunnalla iho ei oireile lainkaan. Mitähän pas*aa tässä Turun juomavedessä on?

      • Kiusallinen4

        Olen ollut jutussa mukana tämän keskustelun alusta lähtien ja vaiva vain jatkuu, nyt keväällä tilanne oli se että päänahassa oli noin sentin halkaisijan kokoisia verilänttejä. Harjata ei uskaltanut lainkaan, harvapiikkisellä kammalla varovasti oikoen vain.
        Lääkärikäynnin yhteydessä näytin niitä länttejä ja niiden kuvia lääkärille, joka oli sitä mieltä että kyseessä oli karvatuppitulehdus ja antoi hoidoksi reseptillä saatavaa Bemetson liuosta. 1-2 kertaa päivässä kahden viikon kuureina se auttaa aika hyvin. Eli välillä taukoa ja taas kaksi viikkoa jonkinasteista helpotusta on tullut.
        Eli se on vahvempaa kuin ne ilman reseptiä saatavat liuokset. Reseptittömillä ei mitään vaikutusta.


    • vbjkl

      Luulotautia jne pelle

      • Kiusalllinen5

        "Luulotautia jne pelle"
        Mene sinä raapimaan pers.ttäsi muualle typerine juttuinesi, olet niitä keskenkasvuisia kakaroita jotka eivät voi olla sotkeentumatta joka asiaan, kas kun et persuksi moittinut.
        Olet varsinainen älykääpiö, varsin kiusallinen olio , mene keskusteluihin siellä missä muutkin kakarat on


    • Apulöytyi
      • minullesopii

        Edullisempi vaihtoehto kannattaa kokeilla ensin.
        Ruokalusikallinen ruisjauhoja ja siihen vähän kuumaa vettä jotta tulee velliä.
        Se hierotaan sitten hiuksiin ja päänahkaan annetaan vaikuttaa hetken ja samalla mössöllä saa kevyen ihokuorinnan poskiinsa.
        Lopuksi huuhdellaan hyvin, itse käytin loppuhuuhtelussa harjaa apuna.
        Yllätys, yllätys kutina väheni puolella kerta pesun jälkeen ja hiukset ovat miellyttävän tuntuiset.
        Jauhot odottavat jo toista pesua ja uskoisin että on parempi kuin shampoo, sooda ja kananmuna käyvät myös.
        Kannattaa kokeilla!
        Tähän ei sitten kannata pentujen kommentoida typeryyksiään!


    • myrkkyvesi

      Olimme kesällä puolentoista viikon mökkilomalla Keski-Suomessa. Pesin hiukset järvivedellä koko tämän ajan enkä tarvinnut kertaakaan shampoopesun jälkeen edes hoitoainetta kun hiukset olivat jo sellaisenaan aina pesun jälkeen silkkiset, notkeat ja pehmeät. No, palasimme Turkuun ja hohhoijaa, hoitoaineen kanssa saa läträtä vaikka puoli tuntia ja siitä huolimatta hiukset ovat kuivat, karheat, katkeilevat koppurat. Kiitti v...sti Turun vesi!

      Mikä ihme siinä on vikana!?

      • mullesopii2

        Pesin toisen kerran hiukseni ruisvellillä ja ihanan tuntuiset hiukset, jauhot ei pöllyä päässä kuitenkaan.
        Taidanpa lopettaa shampoot kokonaan.
        Tuon ruisjauhovinkin luin lehdestä, taisi olla IL


      • pitäneekokeilla
        mullesopii2 kirjoitti:

        Pesin toisen kerran hiukseni ruisvellillä ja ihanan tuntuiset hiukset, jauhot ei pöllyä päässä kuitenkaan.
        Taidanpa lopettaa shampoot kokonaan.
        Tuon ruisjauhovinkin luin lehdestä, taisi olla IL

        "Hiustenpesu
        neljä suurta ruokalusikallista mahdollisimman hienojakoisia ruisjauhoja
        lämmintä vettä

        1. Sekoita ainekset kupissa keskenään. Lisää vettä sen verran, että seoksesta tulee suunnilleen yhtä juoksevaa kuin tavallisesta sampoosta.

        2. Hiero seos jakaus jakaukselta päänahkaan ja levitä lopuksi kaikkialle hiuksiin.

        3. Huuhtele. Tähän on hyvä varata aikaa, jotta saat varmasti kaiken pois hiuksista.

        Pesun jälkeen mallin hiukset tuntuvat puhtailta ja näyttävät ilmavilta. Ainakin pesutapa on luonnonmukainen ja edullinen."

        Lähde: http://www.ess.fi/teemat/2015/07/11/ruisjauhoja-hiuksiin-ja-suklaata-naamaan---hoida-kauneuttasi-luonnollisesti


    • 1317

      Ennen kun Turussa oli käytetty pintavettä, joka oli kovaa tai keskikovaa, voisi ajatella että tuollaisia oireita voisi tulla jos on tottunut pehmeään veteen jota lähes kaikkialla muualla Suomessa on.

      Ohjeiden mukaisesti pyykinpesuainetta tuli käyttää enemmän ja ehkä myös pesuaineita ja shampoota oli myös parempi käyttää enemmän. Ja muualla pehmeään veteen tottuneet käyttivät luonnostaan liian vähän? Muistaakseni kova vesi myös huutoi huonommon.

      Mutta nykyään tämä keinopohjavesi on pehmeää myös, joten ei sen pitäisi juuri erota.
      Ehkä lähinnä voisi huuhdella hiuksiaan pidempään ja pestä shampoolla harvemmin.

      • jauhopää

        Tuon veden kovuuden näkee noista vesihanoista, valkoisia länttejä jatkuvasti.
        Pesupulveri ei liukene veteen, sitä näkyy pesukoneen lokerossa paakkuina.
        Siksi käytänkin nestemäisiä.


      • verisyyhypää
        jauhopää kirjoitti:

        Tuon veden kovuuden näkee noista vesihanoista, valkoisia länttejä jatkuvasti.
        Pesupulveri ei liukene veteen, sitä näkyy pesukoneen lokerossa paakkuina.
        Siksi käytänkin nestemäisiä.

        Ai tästä samasta asiastako se johtuu ne liukenemattomat pesujauheklöntit jotka jäävät pyykkikoneen pesuainekaukaloon kummittelemaan. Kaikki sitä onkin Turussa pielessä. Huoh.


      • kokemustaon
        verisyyhypää kirjoitti:

        Ai tästä samasta asiastako se johtuu ne liukenemattomat pesujauheklöntit jotka jäävät pyykkikoneen pesuainekaukaloon kummittelemaan. Kaikki sitä onkin Turussa pielessä. Huoh.

        Jos pesuohjelmasi koneessa alkaa pitkittyä ja hidastua, niin irrota tulovesiletku pesukoneen puolelta siellä on suodatin, joka on todennäköisesti aivan tukossa siitä kalkista.
        Tarkista se ennen huoltomiestä, säästät rahaa.


    • MuutMuistotTurustaHyvät

      Minulla oli sama ongelma aikoinaan, kun muutin Turkuun. Ongelma hävisi muutamassa vuodessa, kai jotenkin totuin. Kun muutin pois Turusta, huomasin kyllä, että hiukseni alkoivat voida paremmin. Ja sen huomasivat muutkin, sain palautetta siitä miten hiukset olivat alkaneet kiiltää ja tummua (olen siis tummatukkainen ja Turussa hiukseni olivat vaaleammat ja kiillottomammat).

    • onko_totta

      Todella erikoinen ketju. Todella erikoinen. Vaikea uskoa onko se oikeasti totta?

      Voiko Turun vedessä olla jotain ongelmaa?

      • vesivirttaankankaalta

        Ei se ole Turun vettä. Tulee Virttaankankaalta. Voisi yhtä hyvin nimittää Kaarinan vedeksi.


      • qweqweqweqwe

        Tuli mistä tuli Turun vesi haisee ja maistuu kemikaaleilta.
        Tukka lähtee jos ei pehmennä sitä ennen pesua.


    • ResonVesi

      Entiijä Turuust mut tukka lähtee klopilla päästä vaikkei suvussa kaljua ooo

    • Anonyymi

      Turun vesi vaan maustuu sianpaskalle ja kuselle sekä kemikaaleille, koska meillä Tampereella tako laskee paskavetensä vieläkin Tammerkoskeen ja sitä kautta edelleen aurajokeen.

    • Anonyymi

      Kyllä on näin, näyttää vaivat jatkuvan viestiketjussa vuoteen 2019 asti! Huoneistossani ei enää voi kasvattaa mm. Sant Paulioita... Ne alkoivat kuolla muutama vuosi sitten lopullisesti. Kaikki kauniit Pauliat, jotka toin mukanani edellisestä asuinkaupungistani n. 15v sitten (ei saa lisätty täällä edes lehdistä). Edes kaupasta ostetut uudet eivät kestä, kuin joitakin viikkoja... Minikultaköynnös menestyy parhaiten, ja anopinhammas kitkuttelee, mutta ei lisäänny. Minirönsyliljakin kuoli, vaikka alkuvuodet oli hyvä, ja lähes maxi... Ajattelin, että kasteluvedessä voi olla vikaa, tai sitten kerrostaloni sisäilma on ihan huonoa, sekä liikenteen katkut päälle vielä...
      Pari vuotta sitten alkoi käsieni ihokin oireilla, sekä silmät ja niiden ympärystä. Vältän vinyylikäsineitä, sekä joitakin voiteita... Myös jotkut silmätipat voivat ärsyttää, sekä silmänympärysvoiteet... Pystyn käyttämään Qlinigue-meikinpoistoainetta, Lumenen Herkän ihon puhdistusmaitoa kasvoille, sekä Bellavitaa. Käsien päältä sain ärsytysihottuman pois Zinkosal-voiteella, mutta kämmenistä kuivuu nahka järkyttävästi nyt... Aikaa sitten siirryin käyttämään vain Eko-kampaajan laittamia väriraitoja, ja olen ostanut esim. Wikkeltä Femiglandin-Shampoota (se pitää hiukset kuohkeina, mutta on paras selvittää pitkät hiukset harjalla , kun ne ovat märät vielä). Joskus oli siellä myös Karpalo-shampoota, mutta ei ole enää näkynyt... Suihkussa iholle käy Liv-palasaippua, ja jalkateriin Bliw-nestesaippua. Tuo Turun vesi ei haise kloorille, ehkä joskus maa-ainekselle (humus), ja hanan vierustaan voi tulla helposti jotain mustaa, sekä vihreää töhnää. Ostan myös pääosin juomaveteni kaupasta nykyisin. Välillä hiukset takkuuntuvat herkemmin täällä pestessäni, välilä taas ei. Ja viime viikolla tosiaan päänahkakin kutisi kuin maitoruvessa ikään, vaikka pipokausikin on jo ohi! On tämäkin harmillista, satoja euroja mennyt jo kaikenlaisiin suojahanskoihin ja voiteisiin, ja silmätippoihin! Osasta sitten tulee vain LISÄÅ ihottumaa, punoitusta, ja turvotusta... Pitää varmaan teevesikattilakin vaihtaa uudempaan (jos tunkee jo kuparit ja "nikkelit" siitäkin kitusiini). En taida uskaltaa mennä edes puistojumppaan, ettei tule vielä punkkejakin iholle... Oikean käden pikkurillin sorminivelkin turposi tässä souvissa... Tuleekohan vesi entisajan Virosta. Ai että Virttaankankaalta, ja välillä Aurajoesta, pelto/lanta, metsä/humus, ja jäte/lääke/hormoonivedet, tietty "puhdistettuna". Paksusuolikaan ei voi aina hyvin, näin Cityssä, omavaraisluomutalous olisi parasta. Luolaihmisiä kun ollaan, vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2067
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      115
      1539
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1184
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1111
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1087
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      912
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe