Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

16v ja raskaana, mistä saan rahat

raha_ongelma

oon 16v ja raskaana (10rv menossa). Aion pitää lapsen, mutta mulla on ongelma. Mistä saan rahaa ? saanko kelalta mitään tukia ? pystyykö sossuilta saamaan mitään ?

119

2873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerjuullevaan

      Oiskohan kannattanut miettiä pikkusen aikasemmin,saathan sinä lapsilisää ja lapsi saa lapsilisää.Ja menet sitten kerjään johonkiin kadunvarteen,jospa ne jonkun roposen heittää kun olet rääsyissä ja se penska kainalossa.

      • raha_ongelma

        en suunnitellu saavani lasta tän ikäsenä. En aio kerjätä. eikä mun lapsi tuu kulkemaan missään rikkinäisissä vaatteissa. kirpputorilta saa hyviä lastenvaatteita halvalla.


      • Hiljaa idiootit

        Kuule sinä ja kaikki muutkin olkaa hiljaa jos on jotain negatiivista sanottavaa! Hyvä älä missään nimessä tee aborttia ei raha ole ongelma pitää mennä halvemilla tuotteilla mutta ei se haittaa ja käy katsomassa kirpputorilta vaatteita! :)


      • Anonyymi
        raha_ongelma kirjoitti:

        en suunnitellu saavani lasta tän ikäsenä. En aio kerjätä. eikä mun lapsi tuu kulkemaan missään rikkinäisissä vaatteissa. kirpputorilta saa hyviä lastenvaatteita halvalla.

        Ahaa . Aiot tehdä kirppari kakaran. Onneksi olkoon sille kakaralle.


    • hahhahhahahah

      A: Abortti on keksitty!

      B: Ehkäisy on keksitty!

      C: Mene töihin ja säästä.

      D: Aikuistu.

      Nyt ei mene läpi että pillerit petti! 99% ehkäisyteho on aika varma, ellet menny unohteleen. Oma vika. Vai kumiko petti? Jälkiehkäisyn ois saanu apteekista.
      Eikö oo varaa? Äitis on vielä vastuussa sinusta muutaman vuoden.

      Elämäs on mennyttä! Onnea

      • raha_ongelma

        A: En halua tappaa mun lasta.

        B: Tiiän, että ehkäisy on keksitty.

        C: Aion yrittää saaja töitä (mun poikaystäväkin yrittää) ja joo alan säästää.

        D: Uskon, että aikuistun tän lapsen myötä.

        Pillerit ei pettäny, unohin ottaa. En usko, et mun elämä menee pilalle, kun saan lapsen. Rahat voi olla tiukilla, mut uskon et ihan hyvin meillä tulee menemään. Stressaa tää rahatilanne, mut toivon et mä ja mun poikaystävä (on muuten 18v) saajaan töitä.


      • kkkkkkiiiiii
        raha_ongelma kirjoitti:

        A: En halua tappaa mun lasta.

        B: Tiiän, että ehkäisy on keksitty.

        C: Aion yrittää saaja töitä (mun poikaystäväkin yrittää) ja joo alan säästää.

        D: Uskon, että aikuistun tän lapsen myötä.

        Pillerit ei pettäny, unohin ottaa. En usko, et mun elämä menee pilalle, kun saan lapsen. Rahat voi olla tiukilla, mut uskon et ihan hyvin meillä tulee menemään. Stressaa tää rahatilanne, mut toivon et mä ja mun poikaystävä (on muuten 18v) saajaan töitä.

        Se ei ole vielä lapsi, mutta sinä olet.


      • Anonyymi
        kkkkkkiiiiii kirjoitti:

        Se ei ole vielä lapsi, mutta sinä olet.

        Se on vauva ja hän lapsi


    • terveysongelma?

      Noin nuori kun olet raskaus ja synnytys vammauttaa sinut. Jos saat pysyvän invaliditeetin, voit saada korvauksia. Ota hyvä vakuutus. Toivotaan että lapsi kuitenkin syntyy terveenä, vaikka mahdollisuudet eivät ole hääppöset.

      • raha_ongelma

        Oon nuori, mut en usko et synnytys mua vammauttais. Miten niin mahdollisuudet eivät ole hääppöset ?


      • terveysongelma?
        raha_ongelma kirjoitti:

        Oon nuori, mut en usko et synnytys mua vammauttais. Miten niin mahdollisuudet eivät ole hääppöset ?

        Jo pelkkä raskaus voi sinut vammauttaa ja iän puolesta voit saada laskeumia, joista kärsit loppuikäsi. Kannattaa googletella hakusanoilla: peräsuolen laskeuma, kohdun laskeuma ja virtsarakon laskeuma.

        Olet iän puolesta riskisynnyttäjä. Yrittä hankkia vakuutukset, vaikka voi olla, että se tulee kalliiksi, juuri tuon ison riskin vuoksi. Vakuutusyhtiöt eivät ota tapauksia, joissa on suuret mahdollisuudet joutua maksamaan korvauksia.


      • Muutakin ongelmaa
        raha_ongelma kirjoitti:

        Oon nuori, mut en usko et synnytys mua vammauttais. Miten niin mahdollisuudet eivät ole hääppöset ?

        Olet käyttänyt e-pillereitä, mutta unohtanut ottaa. Ei sitten ole käynyt mielessä, mitä haittaa alkiolle olisi tuosta ehkäisystä? Lapset tehdään suunnitellusti, se tarkoittaa että vietetään terveellistä elämää jo siinä vaiheessa, kun aletaan haaveilemaan perheenlisäyksestä. Mieti millaisen eväät annat tälle e-pillerialkiollesi elämän alkuun. Ei taida päästä läheskään samalle viivalle muiden kanssa.


      • joo, sulla on ongelm
        Muutakin ongelmaa kirjoitti:

        Olet käyttänyt e-pillereitä, mutta unohtanut ottaa. Ei sitten ole käynyt mielessä, mitä haittaa alkiolle olisi tuosta ehkäisystä? Lapset tehdään suunnitellusti, se tarkoittaa että vietetään terveellistä elämää jo siinä vaiheessa, kun aletaan haaveilemaan perheenlisäyksestä. Mieti millaisen eväät annat tälle e-pillerialkiollesi elämän alkuun. Ei taida päästä läheskään samalle viivalle muiden kanssa.

        Pelkkää paskaa jauhat.


      • Epäloogista
        joo, sulla on ongelm kirjoitti:

        Pelkkää paskaa jauhat.

        Kauhean paljon puhutaan, mitä haittaa hormonaalisesta ehkäisystä on naiselle ja sitten muka kehittyvälle alkiolle, siitä ei ole mitään haittaa!?! :O


      • elämä on
        Epäloogista kirjoitti:

        Kauhean paljon puhutaan, mitä haittaa hormonaalisesta ehkäisystä on naiselle ja sitten muka kehittyvälle alkiolle, siitä ei ole mitään haittaa!?! :O

        Ei ole haittaa. Hormonaalinen ehkäisy ei haittaa alkion tai sikiön kehitystä. On olemassa lääkkeitä jotka ovat vaarallisia. Ne löytyvät ihan google haulla.


      • Epäloogista
        elämä on kirjoitti:

        Ei ole haittaa. Hormonaalinen ehkäisy ei haittaa alkion tai sikiön kehitystä. On olemassa lääkkeitä jotka ovat vaarallisia. Ne löytyvät ihan google haulla.

        Olisiko tulevat lapsettomuusongelmista kärsivät hormonialkioita? Aiheuttaavathan hormonit kuitenkin mm. epämuodostumia sikiön sukupuolielimissä. Googletapa ite.


      • elämä on
        Epäloogista kirjoitti:

        Olisiko tulevat lapsettomuusongelmista kärsivät hormonialkioita? Aiheuttaavathan hormonit kuitenkin mm. epämuodostumia sikiön sukupuolielimissä. Googletapa ite.

        Pitääkö äidin siis abortoida sikiö, jos ilman tietoa raskaudesta on jatkanut pillereiden syömistä? Onko tulevan lapsen hedelmällisyys niin tärkeä asia. Eikö lapsettomat ole yhteiskunnalle toivottuja ja joutavat pois.

        Jos ehkäisy aiheuttaisi sikiövaurioita, siitä olisi näyttöä. Mitään perusteita väitteillesi ei ole löytynyt. Ja turha puhua siitä että lääketehtaat salaavat tietoa. Niin monessa lääkkeessä se merkintä löytyy.

        Luotan siis ennemmin tutkimustietoon, kuin sinun päätelmiisi.


      • Epäloogista
        elämä on kirjoitti:

        Pitääkö äidin siis abortoida sikiö, jos ilman tietoa raskaudesta on jatkanut pillereiden syömistä? Onko tulevan lapsen hedelmällisyys niin tärkeä asia. Eikö lapsettomat ole yhteiskunnalle toivottuja ja joutavat pois.

        Jos ehkäisy aiheuttaisi sikiövaurioita, siitä olisi näyttöä. Mitään perusteita väitteillesi ei ole löytynyt. Ja turha puhua siitä että lääketehtaat salaavat tietoa. Niin monessa lääkkeessä se merkintä löytyy.

        Luotan siis ennemmin tutkimustietoon, kuin sinun päätelmiisi.

        Kyllä pitää monestakin syystä.


      • mielenkiintoista.
        Epäloogista kirjoitti:

        Kyllä pitää monestakin syystä.

        Mitkä ne syyt ovat?


      • ...
        mielenkiintoista. kirjoitti:

        Mitkä ne syyt ovat?

        Nehän on jo aiemmin kerrottu! Katso ylempää tai lue referoituna: "Lapset tehdään suunnitellusti, se tarkoittaa että vietetään terveellistä elämää jo siinä vaiheessa, kun aletaan haaveilemaan perheenlisäyksestä", lapset elätetään itse omalla työllä, eikä altisteta alkiota lääkkeille.


      • näin on
        ... kirjoitti:

        Nehän on jo aiemmin kerrottu! Katso ylempää tai lue referoituna: "Lapset tehdään suunnitellusti, se tarkoittaa että vietetään terveellistä elämää jo siinä vaiheessa, kun aletaan haaveilemaan perheenlisäyksestä", lapset elätetään itse omalla työllä, eikä altisteta alkiota lääkkeille.

        Mutta sun väite ei perustunut mihinkään tutkittuun tietoon e-pillereistä, vaan oli pelkkää mutua.

        Taidat elää jossain utopiassa.


      • jennietta
        terveysongelma? kirjoitti:

        Jo pelkkä raskaus voi sinut vammauttaa ja iän puolesta voit saada laskeumia, joista kärsit loppuikäsi. Kannattaa googletella hakusanoilla: peräsuolen laskeuma, kohdun laskeuma ja virtsarakon laskeuma.

        Olet iän puolesta riskisynnyttäjä. Yrittä hankkia vakuutukset, vaikka voi olla, että se tulee kalliiksi, juuri tuon ison riskin vuoksi. Vakuutusyhtiöt eivät ota tapauksia, joissa on suuret mahdollisuudet joutua maksamaan korvauksia.

        Kuuleppas nyt sinä terveysongelmista saarnaava. JOS nuori neitokainen on kehittynyt normaalisti sekä omaa terveelliset elämäntavat niin nykypäivänä 16 vuotiaan raskaus ei ole ongelma! Mitenkä sillon 1900 luvulla mahdettiin selvitä? Puhun ihan ammatyini puolesta.


    • vahinkojasattuu

      Ja pyh!! Tosi ikävää käytöstä ihmisiltä, kun toinen tarvitsee apua :(

      Jaa-ah, minä en tiedä, mutta voisit kysyä tätä asiaa seuraavalla neuvolakerralla? Siellä varmasti osataan auttaa. Tai ehkä tähänkin keskusteluun joku teiniäiti tulee auttamaan :)

      Tsemppiä ja hyvää raskauden jatkoa! :)

      • raha_ongelma

        joo, aion kysyä. kiitos asiallisesta kommentista :)


      • huohhhh

        Ei se ny ihan niinkään mee että vahinkoja sattuu!
        Lapsesta kun pitää huolehtia aina sinne 18 vuoden ikään asti, eikä se huoli lopu ennen kuin äiti on kuopattu!


      • raha_ongelma
        huohhhh kirjoitti:

        Ei se ny ihan niinkään mee että vahinkoja sattuu!
        Lapsesta kun pitää huolehtia aina sinne 18 vuoden ikään asti, eikä se huoli lopu ennen kuin äiti on kuopattu!

        Tiiän, että lapsesta pitää huolehtia 18 vuoden ikään asti. Niin aion tehäkkin. En ois päättäny jatkaa tätä raskautta, jos en olisi valmis huolehtimaan lapsesta.


    • Vielä ehtii

      Tee abortti, kunnollisten veronmaksajien rahoilla on turha loisia.

      • raha_ongelma

        En aio tehä aborttia.


      • Ei ehdi

        Äitiyspäivärahasta, vanhempainpäivärahasta ja kotihoidontuesta maksaa äiti veroja! Tää oli turha kommentti.


      • muistakaaehkäsy
        Ei ehdi kirjoitti:

        Äitiyspäivärahasta, vanhempainpäivärahasta ja kotihoidontuesta maksaa äiti veroja! Tää oli turha kommentti.

        Saathan sinä vielä lapsilisää ja lapsi saa lapsilisää,ja loput sussun luukulta.Sillai näkyy näillä menevän.Paljonkos oot tähän mennessä veroja maksanut.Tulkaa tänne uudelleen vuonna 2050 niin keskustellaan lisää.Hoitelet siihen asti sitä Naima Muisto Matiltaasi.


    • (Y)

      kyllä on niin sairasta porukkaa täällä! aiva niinkuin kaikki olisivat teiniäitejä vastaan:( kyllä elämä sujuu senkin jälkeen hyvin kun on saanut lapsen:) tsemppiä sinulla!

      • raha_ongelma

        kiitos :)


    • vahinkojasattuu

      "Ei se ny ihan niinkään mee että vahinkoja sattuu!"

      Kyllä menee tässä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut. Turha enää sitä ehkäisyä murehtia, kun ollaan jo raskaana. Nyt vaan katse tulevaan, hyvällä asenteella selviää mistä vain!

    • niin..

      joo sossu elättää!kun tulet 18vuotiaaksi niin rupeaa menojalka vipattamaan kummasti ja sitä ennen jo..! tenavat vääntää tenavia on maailma mallissaan..ihanaa elämää...tukia vedetään nekin loppuu aikanaan entäs sitten??

      • vai muka sossusta.

        Sossusta ei saa rahaa, jos on tuloja. Äitiyspäiväraha on tulo.
        Oletko kommentoija ihan pihalla.


    • Äiti vm69

      Niin se on luonto aikanaan tarkoittanut, että asiat tapahtuu kun on aika. Nykyihmisen keksintöä, ettei muka alle 18-kesäisenä voisi lasta saada ja hyvin siitä huolehtia. Tulet selviämään hienosti, oikeanlaisilla asenteella. Olet jo päättänyt pitää lapsen, tai toivottavasti olette yhdessä päättäneet, ja se kertoo sisusta, jota sinulla on. Sisulla on ennenkin tässä maassa selvitty. Suomenmaa on täynnä tukiverkkojen, kun vaan silmänsä ja mielensä avaa. Raha tietysti huolettaa, mutta ei täällä kukaan täyspäinen nälkään kuole. Paljosta joudut luopumaan ehkä, mutta paljon saat lapsen myötä tilalle :)
      Neuvolasta kannattaa paljon kysellä. Sosiaalitoimistosta samoin, kelastakin - vaikka asiat aluksi tuntuvat hankalilta, kyllä ne lutviutuvat.
      Missä aiotte asua? Onko mahdollista saada apua vanhemmilta? Kaikkien vanhemmat eivät tietty teinejään pysty auttamaan, mutta toivottavasti saat ainakin tukea, jollet rahallista, niin henkistä.
      Itselläni on sinua vuoden vanhempi tyttö ja myönnän useasti ajatelleeni omaa reaktiotani, jos hän kertoisi olevansa raskaana. Mutta....eli tähän sitä ennenkin monet sukupolvet saman katon alla ja haasteista selvittiin yhdessä.
      Ota vastaan kaikki apu, jonka saat. Eivät ne kaikki nelikymppisetkään ensisynnyttäjät ilman apua selviä :)

      • raha_ongelma

        Meen varmaan aluks ensikotiin. Sitte kun muutan takas kotia niin mun poikaystävä muuttaa meille. jossain vaiheessa hommataan oma asunto. Vanhemmat auttaa jonku verran rahallisesti ainaki alussa. Mä ja mun poikaystävä ei haluta, että vanhemmat maksaa kaiken. yritetään molemmat päästä töihin. vanhemmat on luvannu auttaa jonku verran vauvan hoidossa sitten kun se on syntyny, mutta yritetään mun poikaystävän kanssa hoitaa se vauva kahdestaan. kiitos :)


    • myy sitä

      pimpiä sillä ne toisetkin rahaa tienaa.

    • ISÄS

      JAA PERSE TTÄS NIINKU OOT JO TEHNY!

    • SairastaTouhua

      Joo sossun luukulle vaan tuhlaamaan KUNNOLLISTEN AIKUISTEN KANSLAISTEN verorahat. Mieluummin elättäsin MINUN verorahoilla vanhuksia (jotka ovat tämän maan meille taistelleet), kun tollasille räkänokkateineille. Toivottavasti saat keskenmenon tai lapses otetaan huostaan.

      • .............

        Miksi kirjoitit noin?
        Eikö se ollut loukkaavaa mielestäsi.
        Olisiko oikein toivoa, että sinun lapsesi kuolisivat?


      • Sivusta seurannut
        ............. kirjoitti:

        Miksi kirjoitit noin?
        Eikö se ollut loukkaavaa mielestäsi.
        Olisiko oikein toivoa, että sinun lapsesi kuolisivat?

        Olihan tuo julmasti sanottu. Muistetaan, että onneksi näitä "räkänokkateinejä", joille käy vahinko, on hyvin marginaalinen ryhmä. Kyllä tämä yhteiskunta pystyy heidän mukulansa aikuisiksi tuottamaan. Sitä ei tiedä, tuleeko heistä kelpo kansalaisia vaiko ei. Toki lähtötilanne ja kotoa saatu malli on aluperin huono. Onneksi lapset eivät sentään aina tee samoja virheitä kuin vanhempansa.

        En itse toivoisi koskaan kenenkään kuolemaa, mutta haluaisin, että rahaa riittäisi enemmän vanhusten hoitoon. Siksi pyytäisin "räkänokkateinejä" miettimään, tekevätkö he oikein, kun miettivät mistä rahat lapsen elatukseen, kun vastuullisesti ajateltuna jokainen elättää ITSE lapsensa OMALLA TYÖLLÄNSÄ - ainakin välttäen muita pummauksia kuin lapsilisä, jollainen etuus Suomessa kuuluu kaikille alle 17-vuotiaiden lasten huoltajalle.


      • vai niin
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Olihan tuo julmasti sanottu. Muistetaan, että onneksi näitä "räkänokkateinejä", joille käy vahinko, on hyvin marginaalinen ryhmä. Kyllä tämä yhteiskunta pystyy heidän mukulansa aikuisiksi tuottamaan. Sitä ei tiedä, tuleeko heistä kelpo kansalaisia vaiko ei. Toki lähtötilanne ja kotoa saatu malli on aluperin huono. Onneksi lapset eivät sentään aina tee samoja virheitä kuin vanhempansa.

        En itse toivoisi koskaan kenenkään kuolemaa, mutta haluaisin, että rahaa riittäisi enemmän vanhusten hoitoon. Siksi pyytäisin "räkänokkateinejä" miettimään, tekevätkö he oikein, kun miettivät mistä rahat lapsen elatukseen, kun vastuullisesti ajateltuna jokainen elättää ITSE lapsensa OMALLA TYÖLLÄNSÄ - ainakin välttäen muita pummauksia kuin lapsilisä, jollainen etuus Suomessa kuuluu kaikille alle 17-vuotiaiden lasten huoltajalle.

        Mitä muita pummauksia he saavat?

        Onko sinulla hajua tukien saamisen perusteista? Ei ne tule kuin manulle illallinen.


      • Sivusta seurannut
        vai niin kirjoitti:

        Mitä muita pummauksia he saavat?

        Onko sinulla hajua tukien saamisen perusteista? Ei ne tule kuin manulle illallinen.

        Esim. toimeentulotukea sossusta.
        Kotiapua perhetyöntekijän muodossa, mikä olisi vanhuksillekin todella tärkeää, mutta resurssit ovat vähäiset.
        Yleensä yh-äidille tuet tulevat kuin "manulle illallinen". Olen tätä kuviota läheltä seurannut. Ehkä tässä on kunta/kaupunki-kohtaista vaihtelua.


      • Äiti vm69
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Esim. toimeentulotukea sossusta.
        Kotiapua perhetyöntekijän muodossa, mikä olisi vanhuksillekin todella tärkeää, mutta resurssit ovat vähäiset.
        Yleensä yh-äidille tuet tulevat kuin "manulle illallinen". Olen tätä kuviota läheltä seurannut. Ehkä tässä on kunta/kaupunki-kohtaista vaihtelua.

        Sivusta voi seurata monenlaista. Voi myös valikoida, mitä seuraa ja minkä asenteen ottaa.

        Yleistäminen on helppoa. Haasteellisempaa on ymmärtää, että me ihmiset ollaan kaikki yksilöitä, ympäristön muokkaamia sellaisia.


      • Sivusta seurannut
        Äiti vm69 kirjoitti:

        Sivusta voi seurata monenlaista. Voi myös valikoida, mitä seuraa ja minkä asenteen ottaa.

        Yleistäminen on helppoa. Haasteellisempaa on ymmärtää, että me ihmiset ollaan kaikki yksilöitä, ympäristön muokkaamia sellaisia.

        Miksi tässä kohtaa pitäisi ummistaa silmät siltä todellisuudelta, että vanhuksille ei riitä kotiapua? Iiäkäs puoliso hoitaa oman terveytensä menettäen sairasta vanhusta kotona ja kuolee tähän taakkansa alle?

        Minusta on räikeä kontrasti siihen, että nuorille ihmisille apua tarjotaan sossusta, oikeasti suorastaan tuputetaan. Onko sitten vain niin, että työntekijän on mukavampi käydä puuhastelemassa vauvan kanssa, jotta äiti pääsee "lenkille", kuin että mentäisiin vaihtamaan vaippoja vanhukselle, että puoliso saisi edes hetken levähtää?


      • nuorena äidiksi
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Miksi tässä kohtaa pitäisi ummistaa silmät siltä todellisuudelta, että vanhuksille ei riitä kotiapua? Iiäkäs puoliso hoitaa oman terveytensä menettäen sairasta vanhusta kotona ja kuolee tähän taakkansa alle?

        Minusta on räikeä kontrasti siihen, että nuorille ihmisille apua tarjotaan sossusta, oikeasti suorastaan tuputetaan. Onko sitten vain niin, että työntekijän on mukavampi käydä puuhastelemassa vauvan kanssa, jotta äiti pääsee "lenkille", kuin että mentäisiin vaihtamaan vaippoja vanhukselle, että puoliso saisi edes hetken levähtää?

        Siinä todellakin on kunta- ja kaupunkikohtaista vaihtelua, tuon tuen ja avun saamisessa. En ole koskaan kuullut, että nuorille äideille tulisi apua helpommin kuin muillekaan äideille, vaikka olisi yksin huoltaja.
        Kyllä se avun saaminen on nykyään aina vain vaikeampaa.
        Lapsille on toki olemassa päiväkodit jne.

        Ehkä vanhuksille pitäisi järjestää vastaavaa toimintaa, ja jossain sitä kait jo onkin.
        Vanhuksille tarjottua päivätoimintaa. Totta on, että heillekin pitäisi saada silti kotiin sitä hoitoapua, niille vanhuksille jotka eivät kykene tähän päivätoimintaan mukaan.

        Mutta siitä huolimatta, yh-äideille ei tule tuet kuin "manulle illalllinen", ei läheskään kaikki edes saa tuota perhetyöntekijää, vaikka sitten pyytäisivätkin.


      • Sivusta seurannut
        nuorena äidiksi kirjoitti:

        Siinä todellakin on kunta- ja kaupunkikohtaista vaihtelua, tuon tuen ja avun saamisessa. En ole koskaan kuullut, että nuorille äideille tulisi apua helpommin kuin muillekaan äideille, vaikka olisi yksin huoltaja.
        Kyllä se avun saaminen on nykyään aina vain vaikeampaa.
        Lapsille on toki olemassa päiväkodit jne.

        Ehkä vanhuksille pitäisi järjestää vastaavaa toimintaa, ja jossain sitä kait jo onkin.
        Vanhuksille tarjottua päivätoimintaa. Totta on, että heillekin pitäisi saada silti kotiin sitä hoitoapua, niille vanhuksille jotka eivät kykene tähän päivätoimintaan mukaan.

        Mutta siitä huolimatta, yh-äideille ei tule tuet kuin "manulle illalllinen", ei läheskään kaikki edes saa tuota perhetyöntekijää, vaikka sitten pyytäisivätkin.

        Jep, ollaan kuitenkin iloisia siitä, että SUURIN OSA ihmisitä tekee lapsia ainakin sillä ajatuksella, että he elättävät heidät omalla työllään, ei tuilla. Koskaan ei tietenkään voi tietää, meneekö vakaankin oloinen työpaikka alta.


      • sivusta seuranneelle
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Esim. toimeentulotukea sossusta.
        Kotiapua perhetyöntekijän muodossa, mikä olisi vanhuksillekin todella tärkeää, mutta resurssit ovat vähäiset.
        Yleensä yh-äidille tuet tulevat kuin "manulle illallinen". Olen tätä kuviota läheltä seurannut. Ehkä tässä on kunta/kaupunki-kohtaista vaihtelua.

        Toimeentulotukea ei saa, jos tuloraja ylittyy. Äitiyspäiväraha ja lapsilisä riittäävät siihen, joten rahaa ei tule...

        Perhetyöntekijä ei ole kotiapu, eikä tee perheessä mitään. Kaikki kotiapu on suunnattu nykyään vanhuksille. Perhetyöntekijä ohjaa, heitä ei lähetetä vanhuksille.

        Millä lailla yh-äideille tuet tulevat kuin manulle illallinen. Puhutko nyt lapsilisän yksinhuoltaja korotuksesta ja elatusmaksusta, ne tosiaan tulevat automaattisesti, muu ei.


    • Lapsi on lahja.

      Onnea lapsesta ja hienoa että olet päättänyt olla tekemättä aborttia, kaikki kyllä järjestyy.Siunausta elämääsi.

      • raha_ongelma

        kiitos. sulle myös siunausta sun elämään.


      • äitipä
        raha_ongelma kirjoitti:

        kiitos. sulle myös siunausta sun elämään.

        Kyllä on ilkeitä komennteja täällä. Onko tuo nyt maailman ensimmäinen ihme, jos 16-vuotias saa lapsen? Ja eiköhän ne verorahat mene lapsessa parempaan käyttöön kuin joittenkin huumehöröjen, rikolllisten ja juoppojen hyysäämiseen.
        Mene nyt ensiksi sinne neuvolaan, jos et ole vielä käynyt. Sieltä neuvotaan eteenpäin Kelaan, sossuun jne. Sinulla on ihan järkeviä suunnitelmia, kuten ensikoti ja toivottavasti poikaystävä ja vanhemmat auttavat. Nälkää ei varmaankaan tarvi nähdä ja tosiaan kirpparit on täynnä edullisia ja hyviä lasten tamineita. Hankit sitten aikoinaan ammatin ja työn, kun se aika tulee.
        Onnellista odotusta!


      • raha_ongelma
        äitipä kirjoitti:

        Kyllä on ilkeitä komennteja täällä. Onko tuo nyt maailman ensimmäinen ihme, jos 16-vuotias saa lapsen? Ja eiköhän ne verorahat mene lapsessa parempaan käyttöön kuin joittenkin huumehöröjen, rikolllisten ja juoppojen hyysäämiseen.
        Mene nyt ensiksi sinne neuvolaan, jos et ole vielä käynyt. Sieltä neuvotaan eteenpäin Kelaan, sossuun jne. Sinulla on ihan järkeviä suunnitelmia, kuten ensikoti ja toivottavasti poikaystävä ja vanhemmat auttavat. Nälkää ei varmaankaan tarvi nähdä ja tosiaan kirpparit on täynnä edullisia ja hyviä lasten tamineita. Hankit sitten aikoinaan ammatin ja työn, kun se aika tulee.
        Onnellista odotusta!

        Niinpä. Mulla on neuvola aika ens viikolla. Kiitos !


      • jooo2
        äitipä kirjoitti:

        Kyllä on ilkeitä komennteja täällä. Onko tuo nyt maailman ensimmäinen ihme, jos 16-vuotias saa lapsen? Ja eiköhän ne verorahat mene lapsessa parempaan käyttöön kuin joittenkin huumehöröjen, rikolllisten ja juoppojen hyysäämiseen.
        Mene nyt ensiksi sinne neuvolaan, jos et ole vielä käynyt. Sieltä neuvotaan eteenpäin Kelaan, sossuun jne. Sinulla on ihan järkeviä suunnitelmia, kuten ensikoti ja toivottavasti poikaystävä ja vanhemmat auttavat. Nälkää ei varmaankaan tarvi nähdä ja tosiaan kirpparit on täynnä edullisia ja hyviä lasten tamineita. Hankit sitten aikoinaan ammatin ja työn, kun se aika tulee.
        Onnellista odotusta!

        se on jo ihme jos opiskelee muksun jälkeen! moni jää vaan kotiin loisimaan ja vääntää lisää muksuja...


      • kaikki ei ole sinä
        jooo2 kirjoitti:

        se on jo ihme jos opiskelee muksun jälkeen! moni jää vaan kotiin loisimaan ja vääntää lisää muksuja...

        Niinkö sinä teit?


      • raha_ongelma
        jooo2 kirjoitti:

        se on jo ihme jos opiskelee muksun jälkeen! moni jää vaan kotiin loisimaan ja vääntää lisää muksuja...

        Aion jatkaa opiskelua. Oon varmaan ainaki vuoden vauvan kanssa kotona ja sitten suoritan opinnot loppuun.


    • hahah1

      ilman koulutusta töihin !!paskalle palkalle!!hohhoijjaa!! kyllä huomaa 16vuotiaan jutuista ettei ole läheskään aikuinen !!

      • äiti vm. 1952

        Aikamoinen määrä yliopistokoulutettuja on tälläkin hetkellä työttömänä. Samoin ammattikoulunkäyneitä sun muita. Että eipä se kouutuskaan aina elämää auvoiseksi tee.
        Pääasia että nuoret vanhemmat jaksavat uskoa tulevaisuuteen. Emme me kukaan sitä etukäteen tiedä. Minulla on tuttavia, joilla oli nuorena ns. loistava tulevaisuus edessä, mutta eipä niistäkään sen kummenpaa tullut. Ja toisaalta joku heikommat lähtökohdat elämälta saanut on mennyt ihan hyvällä menestyksellä elämänsä läpi. Kun nyt näin on käynyt, että lapsi tulossa, niin eipä siinä jälkiviisaus ketään auta. Lusikka vaan kauniiseen käteen ja sitä rataa:)


      • ...
        äiti vm. 1952 kirjoitti:

        Aikamoinen määrä yliopistokoulutettuja on tälläkin hetkellä työttömänä. Samoin ammattikoulunkäyneitä sun muita. Että eipä se kouutuskaan aina elämää auvoiseksi tee.
        Pääasia että nuoret vanhemmat jaksavat uskoa tulevaisuuteen. Emme me kukaan sitä etukäteen tiedä. Minulla on tuttavia, joilla oli nuorena ns. loistava tulevaisuus edessä, mutta eipä niistäkään sen kummenpaa tullut. Ja toisaalta joku heikommat lähtökohdat elämälta saanut on mennyt ihan hyvällä menestyksellä elämänsä läpi. Kun nyt näin on käynyt, että lapsi tulossa, niin eipä siinä jälkiviisaus ketään auta. Lusikka vaan kauniiseen käteen ja sitä rataa:)

        Se on kyllä totta, että myöhäistä räpistellä kun on jo huonot housuissa. Nyt vain suunta kohti tulevaisuutta ja teiniäidin on ponnisteltava ihan kybällä, että pystyy antamaan lapselleen hyvän kasvatuksen ja ennenkaikkea parhaan tulevaisuuden.

        Ravinto pitää lapselle olla ensiluokkaista. Ei eineshöttöä sitten isompanakaan.
        Itse voi kulkea kirppiskuteissa, mutta lapsi tarvii kunnon kamppeet. Ei pesussa virttyneitä ja ohentuneita kirpparitoppapukuja vaan lämmintä ja puhdasta.

        Lapselle pitää muistaa lukea, hänen kanssaan pitää leikkiä. Lapsi tarvitsee säännöllisen ulkoilu-, uni- ja ruokailurytmin. Oman elämän voi unohtaa seuraavaksi 18-20 vuodeksi, mutta onneksi teiniäiti on tuolloin vielä alle 40:n, joten onpa sitten aikaa elää keski-ikäisenä vielä uutta "nuoruutta".


      • raha_ongelma
        ... kirjoitti:

        Se on kyllä totta, että myöhäistä räpistellä kun on jo huonot housuissa. Nyt vain suunta kohti tulevaisuutta ja teiniäidin on ponnisteltava ihan kybällä, että pystyy antamaan lapselleen hyvän kasvatuksen ja ennenkaikkea parhaan tulevaisuuden.

        Ravinto pitää lapselle olla ensiluokkaista. Ei eineshöttöä sitten isompanakaan.
        Itse voi kulkea kirppiskuteissa, mutta lapsi tarvii kunnon kamppeet. Ei pesussa virttyneitä ja ohentuneita kirpparitoppapukuja vaan lämmintä ja puhdasta.

        Lapselle pitää muistaa lukea, hänen kanssaan pitää leikkiä. Lapsi tarvitsee säännöllisen ulkoilu-, uni- ja ruokailurytmin. Oman elämän voi unohtaa seuraavaksi 18-20 vuodeksi, mutta onneksi teiniäiti on tuolloin vielä alle 40:n, joten onpa sitten aikaa elää keski-ikäisenä vielä uutta "nuoruutta".

        Vauva tulee saamaan kunnollista ruokaa. Osaan tehdä ruokaa (oikeeta ruokaa, ei mitään einesruokaa). Vauva saa kyllä kunnon vaatteita. Osaan hoitaa lapsia. Mulla on 2 veljeä (3v ja 6v) ja oon hoitanu niitä paljon.


      • raha_ongelma

        Mun poikaystävällä on koulutus, mulla ei vielä. En oo väittänykkään, että olisin aikunen.


      • äiti vm.1952
        ... kirjoitti:

        Se on kyllä totta, että myöhäistä räpistellä kun on jo huonot housuissa. Nyt vain suunta kohti tulevaisuutta ja teiniäidin on ponnisteltava ihan kybällä, että pystyy antamaan lapselleen hyvän kasvatuksen ja ennenkaikkea parhaan tulevaisuuden.

        Ravinto pitää lapselle olla ensiluokkaista. Ei eineshöttöä sitten isompanakaan.
        Itse voi kulkea kirppiskuteissa, mutta lapsi tarvii kunnon kamppeet. Ei pesussa virttyneitä ja ohentuneita kirpparitoppapukuja vaan lämmintä ja puhdasta.

        Lapselle pitää muistaa lukea, hänen kanssaan pitää leikkiä. Lapsi tarvitsee säännöllisen ulkoilu-, uni- ja ruokailurytmin. Oman elämän voi unohtaa seuraavaksi 18-20 vuodeksi, mutta onneksi teiniäiti on tuolloin vielä alle 40:n, joten onpa sitten aikaa elää keski-ikäisenä vielä uutta "nuoruutta".

        Kyllä siellä kirppiksella on ihan hyviä ja laadukkaita lastenvaatteita. Ei tarvi ostaa kalliita merkkituotteita. Ja äityspakkauksessa on se ihan eka haalari ja muutakin hyvää vaatetta. Lapsi kasvaa niin nopeaa, että kierrättäminen on hyvä idea. Vaunut, sängyn,sitterin ja leluja voi ostaa käytettynä, koska niitä tarvitaan vain vähän aikaa. Lapsi kasvaa ja kehittyy nopeasti.
        Eikä sitä omaa elämää tarvitse unohtaa. On olemassa muutakin elämää kuin bielttäminen.Vauva seuraa mielellään sitteristä äidin touhuja eikä äitinä olemisesta tarvi tehdä mitään "pönottämistä". Laulat, naurat, leikit ja vaikka tanssit vauvasi kanssa. Nukkuminen, ruokailu, ulkoilu ja sen sellainen on vaan sitä normaalia elämää, jota ihmiset nyt vaan yleensäkin tekevät.


      • Ikävä ihminen
        äiti vm.1952 kirjoitti:

        Kyllä siellä kirppiksella on ihan hyviä ja laadukkaita lastenvaatteita. Ei tarvi ostaa kalliita merkkituotteita. Ja äityspakkauksessa on se ihan eka haalari ja muutakin hyvää vaatetta. Lapsi kasvaa niin nopeaa, että kierrättäminen on hyvä idea. Vaunut, sängyn,sitterin ja leluja voi ostaa käytettynä, koska niitä tarvitaan vain vähän aikaa. Lapsi kasvaa ja kehittyy nopeasti.
        Eikä sitä omaa elämää tarvitse unohtaa. On olemassa muutakin elämää kuin bielttäminen.Vauva seuraa mielellään sitteristä äidin touhuja eikä äitinä olemisesta tarvi tehdä mitään "pönottämistä". Laulat, naurat, leikit ja vaikka tanssit vauvasi kanssa. Nukkuminen, ruokailu, ulkoilu ja sen sellainen on vaan sitä normaalia elämää, jota ihmiset nyt vaan yleensäkin tekevät.

        1952 syntynyt ihminen ei kirjoita noin.


      • äiti vm. 1952
        Ikävä ihminen kirjoitti:

        1952 syntynyt ihminen ei kirjoita noin.

        Ja mitähän vikaa minun kirjoituksessa oli? Kuinka 61- vuotiaat sitten kirjoittavat sinun mielestäsi? Riimukirjoitusta vai? Etpä taida tuntea yhtään vanhempaa ihmistä.


      • Ikävä ihminen
        äiti vm. 1952 kirjoitti:

        Ja mitähän vikaa minun kirjoituksessa oli? Kuinka 61- vuotiaat sitten kirjoittavat sinun mielestäsi? Riimukirjoitusta vai? Etpä taida tuntea yhtään vanhempaa ihmistä.

        Kuusikymppisen kirjoitustyyli on erilainen kuin teinillä joka olet.


    • nuorena äidiksi

      Aloittajalle, sain itse ensimmäisen lapseni 16 vuotiaana, ja sain äitiyspäivärahaa. Tietysti lain mukaan vanhempasi/huoltajasi on myös lapsesi huoltaja kunnes täytät sen 18 vuotta, mutta silti saat normaalisti tuon tuen.
      Sosiaalitoimistosta saat varmaankin harkinnan varaista toimeentulotukea, vaikka normaalisti sitä ei saa, ennekö täyttää sen 18 vuotta.

      Synnyttämisessä tai raskaudessa ei minulla ainakaan ollut ongelmia, vaikka olenkin pieni ihminen. Myös lapsi syntyi täysin terveenä. Ensikodissa saat varmasti tarvitsemaasi tukea, ja käytännön neuvoja, samoin kuin neuvolassa.

      Pikku sisarusten hoitaminen ei ole sama kun oman vauvan, joka vaatii ympärivuorokautista hoitoa, mutta uskon sun pärjäävän kunhan muistat pyytää vanhemmiltasi ja poikaystävältäsi apua, että saat välillä levätä ja hoitaa itseäsi.
      Ammatin ehdit hankkia kyllä, niin minäkin kerkesin peräti kaksikin.

    • ....................

      Voi mitä sontaa. Keksikää parempia provpja.

      • nuorena äidiksi

        Ai provoja vai? Ainakaan minun kirjoitukseni ei ollut! Kaipa sinäkin olet elämässäsi törmännyt siihen, että on nuoriakin äitejä. Enää en tosin ole, ja lapsiakin jo viisi (enempää ei tule), mutta ensimmäinen tosiaan syntyi ollessani 16 vuotta.


      • ....................
        nuorena äidiksi kirjoitti:

        Ai provoja vai? Ainakaan minun kirjoitukseni ei ollut! Kaipa sinäkin olet elämässäsi törmännyt siihen, että on nuoriakin äitejä. Enää en tosin ole, ja lapsiakin jo viisi (enempää ei tule), mutta ensimmäinen tosiaan syntyi ollessani 16 vuotta.

        No, tässähän avaaja isovanhempien palstalla kirjoittaa "Olen nyt 14v poika..." Paino sanalla: NYT. :D

        Ja sinä, "nuorena äidiksi", voisit opetella keskustelun rakenteen, jotta tietäisit, että vastasin avaajalle.


    • nuorena äidiksi

      No tuosta keskustelun rakenteesta, ei tuosta kohdasta keskustelua huomaa, että vastaat aloittajalle. Olisit laittanut sen heti aloittajan kommentin perään??
      Etkä kirjoittanut monikko muotoa, mitä provoja... tai tarkemmin sinä kirjoitit keksikää parempia PROVPJA?!

      Enkä voinut tuota tietää, kun en lue isovanhempien palstaa... mutta oletko varma että se on juuri hän?

      • nuorena äidiksi

        Niin ja kävin nyt katsomassa tuolla isovanhempien palstalla. Tuo kysymys merkki asia sait sinut vakuuttuneeksi, että on sama. Mutta katsopas enemmän ketjuja läpi, näemmä jättää muutkin noita välejä ennen merkkejä?


      • ....................

        Miten niin ei huomaa? Vastasin avaajalle, koska kommenttini edessä ei ole pientä nuolta. Jos olisin vastannut sinulle nuoli olisi ollut, kuten sinun kommentissasi minun kommenttini alapuolella. Onko teillä oikeasti jotain vikaa älyssä?


      • nuorena jne...
        .................... kirjoitti:

        Miten niin ei huomaa? Vastasin avaajalle, koska kommenttini edessä ei ole pientä nuolta. Jos olisin vastannut sinulle nuoli olisi ollut, kuten sinun kommentissasi minun kommenttini alapuolella. Onko teillä oikeasti jotain vikaa älyssä?

        Eipä täällä taida muiden älykkyydessä vikaa olla kuin sinun, joka jatkuvasti kylvät tällä riitaa. Edelleen kirjoitit monikossa, jos tarkoitat kirjoituksesi vain yhdelle niin kirjoita yksikössä.
        Kirjoittelen harvemmin näille palstoille, enkä tuollaisia nuolia katsele, mutta voisit sinäkin tarkistaa oikeinkirjoituksesi, sekä asenteesi.


      • ....................
        nuorena jne... kirjoitti:

        Eipä täällä taida muiden älykkyydessä vikaa olla kuin sinun, joka jatkuvasti kylvät tällä riitaa. Edelleen kirjoitit monikossa, jos tarkoitat kirjoituksesi vain yhdelle niin kirjoita yksikössä.
        Kirjoittelen harvemmin näille palstoille, enkä tuollaisia nuolia katsele, mutta voisit sinäkin tarkistaa oikeinkirjoituksesi, sekä asenteesi.

        Eka sääntö palstakirjoittelussa on, että opettelee laittamaan viestinsä oikeaan kohtaan ja toiseksi hankkii viivottimen tai suurentaa tekstin siihen kokoon, että nuolet erottuu.
        Muutoin tekee itsestään riidankylväjän - joskin tahattomasti.


      • nuorena jne...
        .................... kirjoitti:

        Eka sääntö palstakirjoittelussa on, että opettelee laittamaan viestinsä oikeaan kohtaan ja toiseksi hankkii viivottimen tai suurentaa tekstin siihen kokoon, että nuolet erottuu.
        Muutoin tekee itsestään riidankylväjän - joskin tahattomasti.

        No olisit sitten laittanut sen oikeaan kohtaan, pakkoko se oli tänne alas iskeä, jos se aloittajalle tarkoitit. Joo, on huono näkö, sen myönnän, mutta ei tuo sinunkaan pointtisi oikein aukea. Joku kysyy neuvoja raha-asioissa ja sun ainoa tekemises on vittuilla täällä muille.
        Vai että tuollaiset säännöt:)) Voi, voi, onhan se hyvä, että joku viisas opastaa:))


    • memmumemmu

      No jopas onkin kannustavaa! Jos on lapsi tulossa, sen eteen tehdään sitten parhaansa, ja henkiin on jääty ennenkin.

      Pitäisiköhän olla enemmänkin huolissaan maahanmuuttajien"herutuksista" Montakohan veromarkkaa ovat heidän vanhempansa keränneet? Tullaan, ollaan ja otetaan, mitenpä kävisi muualla. Tanska, Norja, kommarimaat Viro, Venäjä

    • itku94

      herra jumala mitä ihmisiä täällä on! ite sain just lapsen ja olen 18 mutta täytän kyllä 19 enskuussa. mutta nämä ihmiset voi miettiä mitä suustaan päästää. itse olen tehnyt yhden abortin ja se ei ollut mitään mukavaa kun jälkeen päin alko miettimään että on tappanut ihmisen alun! kyllä jokainen tietää millon on valmis saamaan lapsen vaikka onkin nuori ihminen! nyt voisitte te ''AIKUISET'' ihmiset miettiä mitä suustanne päästätte!

    • Ei helevetti...

      Toivoin niin, että aloitus olisi vain provosoivaa trollausta, mutta ilmeisesti ei.

      Luehan nyt tyttö otsikkosi moneen kertaan ajatuksella "mistä saan rahat".
      Niin. Siinä vaiheessa kun astutaan aikuisten maailmaan, tulisi tietää siihen itse vastaus. Jos ei, niin pitäisi vielä pysyä siinä lapsen elämässä.

      Sun lapsesi pysyy sulla vielä vauvaiän jälkeenkin, eli kulut tulevat kasvamaan aina siihen 18-vuoden ikään asti. On naivia ajatella, että kyllä sitten vaan töihin mennään kun lapsi on syntynyt.
      Tiedätkö, tällä hetkellä on monia kouluttautuneita aikuisia työttömänä. Niihin töihin ei niin vain mennä, niitä saadaan jos hyvä munkki käy.

    • 2x mummi

      Hei!

      Älä ota liikaa itseesi noista ilkeistä kirjoituksista, joita täällä näyttää riittävän. Ei se tee ketään hyväksi vanhemmaksi, että on ns.aikuinen tai on ammatti, työ ja/tai omaisuutta. Nykynmaailmassa voi menettää ne kaikki tai tulla joku sairaus tai ero. Lapsi tarvitsee vanhemman rakkautta ja rajoja sekä huolenpitoa, kuten ruokaa ja unta ja vaatteita, joita löytää edullisesti uudenveroisina tai vähän käytettyinä esim. kirpparilta, sukulaisilta tai tuttavilta. Jos sulla on välit vanhempiisi, pyydä heitä tueksi vaikka neuvolaan ja kysykää apua esim. neuvolasta. Jos ei, ota mukaan joku ystäväsi tai lpsen isä tai mene ihan yksin. Pääasia, ettet jää yksistään miettimään asioita, vaan otat selvää ja kyselet sitkeästi, jos ekalla kerralla et saa apua. Saat opiskelijana perusäitiyspäivärahaa, jos sulla ei ollut mitään palkkatuloja ennen äityslomaa, lapselle lapsilisää ja jos asut muualla, kuin vanhempiesi luona, saat vuokraan asumistukea. Jos isä saa työttömyyskorvausta tai palkkaa ja asuu teidän kanssa, ne luetaan perheen tuloksi. Jos ne eivät riitä pakollisiin menoihin, voit saada toimeentulotukea. Ole yhteydessä sosiaalitoimistoon ja kysy neuvoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi. Pidä kiinni oikeudestasi olla vanhempi, vaikka olet nuori. Itse olen tullut äidiksi parikymppisenä ja opiskellut sen jälkeen kaksi ammattia ja sain viimeisen lapsen sain kolmekymppisenä, kun talouskin oli jo kunnossa ja helpompaa on kyllä ollut kahden ensimmäisen nuorena saadun kanssa kuin tämän viimeisen, nyt jo aikuisen kanssa. Tyttäreni sai ensimmäisen lapsen 19-v kesken opiskelujen, valmistui ja sai töitä ja n. 2,5v ikäerolla toisen lapsen ja nyt naimisissa lapsien isän kanssa. Moni kauhisteli ja sanoi heidän pilaavan elämänsä, mutta heillä on elämä ihan kunnossa, töitä ja asunto jne. Eniten heitä on ärsyttänyt "aikuiset" ihmiset, jotka pitävät oikeutenaan kyseenalaistaa heidän kykyään toimia vanhempina nuoren iän vuoksi. Ja lapset ovat tosi tasapainoisia ja heistä näkee, että heitä on rakastettu. Lähituttavapiiriini kuuluu vajaa nelikymppinen pariskunta, jolla samanikäiset lapset kuin tyttärelläni ja kaikki oli valmiina ja rahaa on. Mutta lapset on ihan hunnigolla ja saavat tehdä, mitä haluavat, vanhemmat vaan nauraa vierestä. Ja kyllä näiden vanhempien menokenkä vipattaa yhtä kovasti kuin nuorenakin, jollei enemmänkin. Eli ei kannata yleistää. Tsemppiä sulle ja lapsen isälle. Kyllä te pärjäätte, vaikka varmasti välillä on vaikeaa ja aina ei tunnu mitenkään kivalta olla vanhempi. Mutta elämä kantaa ja kukaan ei etukäteen voi tietää tarkkaan ja hyvä niin :-D

      • Just...

        Ihan turhaa jeesustelua koko teksti.

        Juu, aina voi käydä kaikkea, mutta en vaan käsitä sitä, että nimenomaan lähdetään siitä, että vanhemmat ovat työttömiä, kouluttamattomia ja täysin sosiaalitukien armoilla. Mitäs meinasitte, jos näille ei käykää onnenpotkua, vaan molemmat pysyvät työttöminä?
        Lapsista on varmaan hillittömän hauskaa olla köyhiä, joka sitten näkyy esim. pukeutumisessa (ja koulumaailmassa ollaan armottomia, kuten tiedetään).
        Mihinkään ei kavereiden kanssa pääse, jos maksaa jotakin, eikä myöskään kannata edes haaveilla harrastastuksista.


        Ja sitten kun lopetellaan peruskoulua, niin alkaakin pähkäily, että mistä rahat oppikirjoihin.

        Siitä vauvasta kasvaa ihan oikeasti lapsi, teini ja lopulta aikuinen. Kulut kasvavat koko ajan, mitä teette jos ette saakaan taloutta vakaaksi?
        Jos koko itsenäinen elämä rakennetaan sosiaalitukien varaan, niin ei kyllä hyvältä näytä.

        Kannattaisi vaan unohtaa nuo kotileikit myöhemmälle iälle. Hankkisitte sitten täysi-ikäisenä työpaikan, muuttaisitte rauhassa omillenne ja harjoittelisitte itseksenne sitä oman talouden pyörittämistä (ja etenkin rahataloutta, jonka kustannatte omalla palkallanne).


      • et tosin ymmärrä
        Just... kirjoitti:

        Ihan turhaa jeesustelua koko teksti.

        Juu, aina voi käydä kaikkea, mutta en vaan käsitä sitä, että nimenomaan lähdetään siitä, että vanhemmat ovat työttömiä, kouluttamattomia ja täysin sosiaalitukien armoilla. Mitäs meinasitte, jos näille ei käykää onnenpotkua, vaan molemmat pysyvät työttöminä?
        Lapsista on varmaan hillittömän hauskaa olla köyhiä, joka sitten näkyy esim. pukeutumisessa (ja koulumaailmassa ollaan armottomia, kuten tiedetään).
        Mihinkään ei kavereiden kanssa pääse, jos maksaa jotakin, eikä myöskään kannata edes haaveilla harrastastuksista.


        Ja sitten kun lopetellaan peruskoulua, niin alkaakin pähkäily, että mistä rahat oppikirjoihin.

        Siitä vauvasta kasvaa ihan oikeasti lapsi, teini ja lopulta aikuinen. Kulut kasvavat koko ajan, mitä teette jos ette saakaan taloutta vakaaksi?
        Jos koko itsenäinen elämä rakennetaan sosiaalitukien varaan, niin ei kyllä hyvältä näytä.

        Kannattaisi vaan unohtaa nuo kotileikit myöhemmälle iälle. Hankkisitte sitten täysi-ikäisenä työpaikan, muuttaisitte rauhassa omillenne ja harjoittelisitte itseksenne sitä oman talouden pyörittämistä (ja etenkin rahataloutta, jonka kustannatte omalla palkallanne).

        Jos eo löydy töitä, sitten opiskellaan. Se on paljon helpompaa lapsen kanssa, kuin työssäkäynti.
        Lapset eivät ole yhtään niin kiinnostuneita rahasta kuin vanhemmat.
        Ilmaisia ja halpoja harrastuksia on olemassa. Osa harrastuksista on nykyään liian kalliita jopa keskituloiselle perheelle (kokemusta on..)
        Kun peruskoulu loppuu, niin aikaa on kulunut jo viisitoista vuotta, eiköhän vanhemmat ole silloin jo opiskelleet itselleen ammatin?
        Kenellä tahansa voi rahatilanne mennä pilalle. Avioero, sairastuminen, lapsen sairastuminen, krooninen sairaus, vammautuminen, työttömyys ym ei katso ikää ja tulotasoa.
        Myös varakkaammat vanhemmat elävät tuilla esim. minä. Lapsilisät, opintotuki, opintolaina, ilmainen peruskoulu, kunnallinen terveydenhuolto ym. Vain osa todella varakkaista hankkii kaiken yksityiseltä puolelta.


      • Just....
        et tosin ymmärrä kirjoitti:

        Jos eo löydy töitä, sitten opiskellaan. Se on paljon helpompaa lapsen kanssa, kuin työssäkäynti.
        Lapset eivät ole yhtään niin kiinnostuneita rahasta kuin vanhemmat.
        Ilmaisia ja halpoja harrastuksia on olemassa. Osa harrastuksista on nykyään liian kalliita jopa keskituloiselle perheelle (kokemusta on..)
        Kun peruskoulu loppuu, niin aikaa on kulunut jo viisitoista vuotta, eiköhän vanhemmat ole silloin jo opiskelleet itselleen ammatin?
        Kenellä tahansa voi rahatilanne mennä pilalle. Avioero, sairastuminen, lapsen sairastuminen, krooninen sairaus, vammautuminen, työttömyys ym ei katso ikää ja tulotasoa.
        Myös varakkaammat vanhemmat elävät tuilla esim. minä. Lapsilisät, opintotuki, opintolaina, ilmainen peruskoulu, kunnallinen terveydenhuolto ym. Vain osa todella varakkaista hankkii kaiken yksityiseltä puolelta.

        "Jos eo löydy töitä, sitten opiskellaan. Se on paljon helpompaa lapsen kanssa, kuin työssäkäynti."
        Juuh. S on sitten aika kova paikka nuorelle, joka ei välttämättä edes tiedä mitä haluaa tehdä. Kun mennään kouluun, niin eipä se läheskään aina mene niin, että tämä on nyt se unelma-ammatti.
        Joillekin selviää vasta alan opinnoissa, mitä se ko. ala todellisuudessa on ja tästä tulee keskeytyksiä ja alan vaihtoja.
        Itse kävin kauppiksen, meillä on lähtötilanteessa 33 oppilasta, meistä valmistui 10. Muut lopettivat kuka missäkin välissä, kun ei ollutkaan se omalta tuntuva juttu.

        Onko sellaiseen varaa, mikäli on elätettävä lapsi kainalossa? Etenkin kun on kyse toisen asteen tutkinnosta, jota ilman ei tosiaan töitä tänä päivänä saada.

        "Lapset eivät ole yhtään niin kiinnostuneita rahasta kuin vanhemmat.
        Ilmaisia ja halpoja harrastuksia on olemassa."
        Niin siis oletko kuullut sellaista, että se söpö vauveli ei ole vauva koko ikäänsä? Siitä kasvaa nuori. Jos 10-vuotiaat tuntuvat olevan erittäin tietoisia siitä, miten pitää pukeutua.

        "Kun peruskoulu loppuu, niin aikaa on kulunut jo viisitoista vuotta, eiköhän vanhemmat ole silloin jo opiskelleet itselleen ammatin?"
        Heität tämän siis olettamuksen ja onnen varaan. Selvä, sehän on hieno lähtökohta lapsiperhe-elämään.
        Mitäs, jos nämä vanhemmat eivät saakkaan tarpeeksi tulokasta ammattia, tai ei ammattia ollenkaan?

        "Myös varakkaammat vanhemmat elävät tuilla esim. minä. Lapsilisät, opintotuki, opintolaina, ilmainen peruskoulu, kunnallinen terveydenhuolto ym. Vain osa todella varakkaista hankkii kaiken yksityiseltä puolelta. "
        Mutta elätkö pääsääntöisesti tukien varassa?
        Jokainen tarvitsee tukia silloin tällöin (yleisin varmaan opintotuki?) ja on hienoa, että Suomessa tällainen on.

        Ainoa huono puoli asiassa ovat ihmiset, jotka perustavat elämänsä tukien varaan ja lähtevät sillä elättämään myös lapsensa. Saman aikaan muut työskentelevät rahojensa eteen ja maksavat palkastaan veroa, joka myös menee sosiaalitukiin. Sitä ei vaan voi sulattaa. Mitä luulet tapahtuvan jos kaikki Suomalaiset tekisivät niin?
        Kaikki lopettaisivat työt ja heittäydyttäisiin täysin sosiaalitukien varaan, mitä luulet tapahtuvan?


      • terryberry
        Just.... kirjoitti:

        "Jos eo löydy töitä, sitten opiskellaan. Se on paljon helpompaa lapsen kanssa, kuin työssäkäynti."
        Juuh. S on sitten aika kova paikka nuorelle, joka ei välttämättä edes tiedä mitä haluaa tehdä. Kun mennään kouluun, niin eipä se läheskään aina mene niin, että tämä on nyt se unelma-ammatti.
        Joillekin selviää vasta alan opinnoissa, mitä se ko. ala todellisuudessa on ja tästä tulee keskeytyksiä ja alan vaihtoja.
        Itse kävin kauppiksen, meillä on lähtötilanteessa 33 oppilasta, meistä valmistui 10. Muut lopettivat kuka missäkin välissä, kun ei ollutkaan se omalta tuntuva juttu.

        Onko sellaiseen varaa, mikäli on elätettävä lapsi kainalossa? Etenkin kun on kyse toisen asteen tutkinnosta, jota ilman ei tosiaan töitä tänä päivänä saada.

        "Lapset eivät ole yhtään niin kiinnostuneita rahasta kuin vanhemmat.
        Ilmaisia ja halpoja harrastuksia on olemassa."
        Niin siis oletko kuullut sellaista, että se söpö vauveli ei ole vauva koko ikäänsä? Siitä kasvaa nuori. Jos 10-vuotiaat tuntuvat olevan erittäin tietoisia siitä, miten pitää pukeutua.

        "Kun peruskoulu loppuu, niin aikaa on kulunut jo viisitoista vuotta, eiköhän vanhemmat ole silloin jo opiskelleet itselleen ammatin?"
        Heität tämän siis olettamuksen ja onnen varaan. Selvä, sehän on hieno lähtökohta lapsiperhe-elämään.
        Mitäs, jos nämä vanhemmat eivät saakkaan tarpeeksi tulokasta ammattia, tai ei ammattia ollenkaan?

        "Myös varakkaammat vanhemmat elävät tuilla esim. minä. Lapsilisät, opintotuki, opintolaina, ilmainen peruskoulu, kunnallinen terveydenhuolto ym. Vain osa todella varakkaista hankkii kaiken yksityiseltä puolelta. "
        Mutta elätkö pääsääntöisesti tukien varassa?
        Jokainen tarvitsee tukia silloin tällöin (yleisin varmaan opintotuki?) ja on hienoa, että Suomessa tällainen on.

        Ainoa huono puoli asiassa ovat ihmiset, jotka perustavat elämänsä tukien varaan ja lähtevät sillä elättämään myös lapsensa. Saman aikaan muut työskentelevät rahojensa eteen ja maksavat palkastaan veroa, joka myös menee sosiaalitukiin. Sitä ei vaan voi sulattaa. Mitä luulet tapahtuvan jos kaikki Suomalaiset tekisivät niin?
        Kaikki lopettaisivat työt ja heittäydyttäisiin täysin sosiaalitukien varaan, mitä luulet tapahtuvan?

        Eikö olekin hirveää....
        Onneksi minä sentään olen aikuinen ja voin heitellä kivillä kaikkia typeriä teinejä, jotka kehtaavat opiskella ja toivoa saavansa töitä. Sossun luukulle ne kaikki joutuvat. Minulla on ennustuksen lahja ja tiedän nämä asiat.

        Unohdit kirjoittaa nämä tekstiisi, joten minä autoin hieman.
        Eikö olekin mukavaa olla besserwisser....


      • Seurataan esimerkkiä
        terryberry kirjoitti:

        Eikö olekin hirveää....
        Onneksi minä sentään olen aikuinen ja voin heitellä kivillä kaikkia typeriä teinejä, jotka kehtaavat opiskella ja toivoa saavansa töitä. Sossun luukulle ne kaikki joutuvat. Minulla on ennustuksen lahja ja tiedän nämä asiat.

        Unohdit kirjoittaa nämä tekstiisi, joten minä autoin hieman.
        Eikö olekin mukavaa olla besserwisser....

        Eikun mennään kaikki vaan sossun luukulle, sieltä saa kuulema massia ilman, että tarvitsee mitään tehdä.
        Tälläkin palstalla kertoillaan sen olevan oikea osoite, jos haluaa perustaa perhen vailla mitään tuloja, kyllä veronmaksajat hoitaa.

        Vaan mites, jos kaikki tekisivät niin, eikä ole enää ketään, joka sinne "pohjattomaan kaivoon" heittelisi rahaa palkastaan? Kerropa minulle, ystäväiseni, miten kävisi?


      • ...........
        Seurataan esimerkkiä kirjoitti:

        Eikun mennään kaikki vaan sossun luukulle, sieltä saa kuulema massia ilman, että tarvitsee mitään tehdä.
        Tälläkin palstalla kertoillaan sen olevan oikea osoite, jos haluaa perustaa perhen vailla mitään tuloja, kyllä veronmaksajat hoitaa.

        Vaan mites, jos kaikki tekisivät niin, eikä ole enää ketään, joka sinne "pohjattomaan kaivoon" heittelisi rahaa palkastaan? Kerropa minulle, ystäväiseni, miten kävisi?

        Voisitko eritellä ketkä kaikki käyvät siellä sossun luukulla? Oletko siellä nähnyt teinivanhempia. Käytäppä toimeentulotuen laskuria ja laske saako äitiyspäivärahalla oleva vanhempi sossusta rahaa. Ehkä sinun pitäisi valittaa eri ryhmille asiasta.


      • Seurataan esimerkkiä
        ........... kirjoitti:

        Voisitko eritellä ketkä kaikki käyvät siellä sossun luukulla? Oletko siellä nähnyt teinivanhempia. Käytäppä toimeentulotuen laskuria ja laske saako äitiyspäivärahalla oleva vanhempi sossusta rahaa. Ehkä sinun pitäisi valittaa eri ryhmille asiasta.

        Juuh, lähdetään vähän kiertelemään asiaa kun ei enää muuta keksitä?
        Puhumme nyt ihmisistä, jotka tietoisesti tekevät lapsia veronmaksajien elätettäviksi. Mitäs, jos tehtäisiin kaikki niin? Mitä tapahtuisi?
        Ja lapsettomat siis totta kai jättäytyisivät ihan muuten vaan työttömiksi.


      • ...............
        Seurataan esimerkkiä kirjoitti:

        Juuh, lähdetään vähän kiertelemään asiaa kun ei enää muuta keksitä?
        Puhumme nyt ihmisistä, jotka tietoisesti tekevät lapsia veronmaksajien elätettäviksi. Mitäs, jos tehtäisiin kaikki niin? Mitä tapahtuisi?
        Ja lapsettomat siis totta kai jättäytyisivät ihan muuten vaan työttömiksi.

        Onko sinulla minkäänlaista tietoa sosiaalitoimiston asiakkaista? Tiedätkö saavatko teiniäidit sieltä rahaa? Annoin selkeät ohjeet miten voit asian laskea. Vieraile paikallisessa sossussa ja katso ketä siellä on. Näkyykö siellä teinejä ja lapsiperheitä yleensäkään. Tämä ei ole kiertelyä, vaan sinun asiantuntemattomuudesta huomauttamista.


      • Seurataan esimerkkiä
        ............... kirjoitti:

        Onko sinulla minkäänlaista tietoa sosiaalitoimiston asiakkaista? Tiedätkö saavatko teiniäidit sieltä rahaa? Annoin selkeät ohjeet miten voit asian laskea. Vieraile paikallisessa sossussa ja katso ketä siellä on. Näkyykö siellä teinejä ja lapsiperheitä yleensäkään. Tämä ei ole kiertelyä, vaan sinun asiantuntemattomuudesta huomauttamista.

        Voi hellanlettas kuule kun aivan sama saavatko sitä rahaa kelasta, vai sossusta. Mitäs veikkaas, mistä tulevat Kelan rahat?
        Annan vinkin: ne eivät kasva puissa, eivätkä tipahda taivaalta.

        Oikeasti, jos et enää muuta argumenttia keksi selittelyidesi tueksi, niin ei varmaan kannata viimeisenä oljenkortena lähteä kiertämään koko asiaa. Etenkin kun olemme keskustelussa otsikolla "16v ja raskaana, mistä saan rahat"
        niin ja viestikin jatkuu:
        "oon 16v ja raskaana (10rv menossa). Aion pitää lapsen, mutta mulla on ongelma. Mistä saan rahaa ? saanko kelalta mitään tukia ? pystyykö sossuilta saamaan mitään ?".


      • .........
        Seurataan esimerkkiä kirjoitti:

        Voi hellanlettas kuule kun aivan sama saavatko sitä rahaa kelasta, vai sossusta. Mitäs veikkaas, mistä tulevat Kelan rahat?
        Annan vinkin: ne eivät kasva puissa, eivätkä tipahda taivaalta.

        Oikeasti, jos et enää muuta argumenttia keksi selittelyidesi tueksi, niin ei varmaan kannata viimeisenä oljenkortena lähteä kiertämään koko asiaa. Etenkin kun olemme keskustelussa otsikolla "16v ja raskaana, mistä saan rahat"
        niin ja viestikin jatkuu:
        "oon 16v ja raskaana (10rv menossa). Aion pitää lapsen, mutta mulla on ongelma. Mistä saan rahaa ? saanko kelalta mitään tukia ? pystyykö sossuilta saamaan mitään ?".

        Jos kirjoitat, niin tietäisit edes itse mitä tarkoitat.

        En tiedä ainoatakaan 16 vuotiasta, joka tietäisi miten haetaan vanhemmalle kuuluvia etuuksia. Hyvä että kysyvät edes täältä, vaikka tulevatkin haukutuiksi.


      • ei äiti
        ......... kirjoitti:

        Jos kirjoitat, niin tietäisit edes itse mitä tarkoitat.

        En tiedä ainoatakaan 16 vuotiasta, joka tietäisi miten haetaan vanhemmalle kuuluvia etuuksia. Hyvä että kysyvät edes täältä, vaikka tulevatkin haukutuiksi.

        Totta. Itekin täytin äitin kanssa opintotuki ja asumistuki hakemuksia, kun en tienny mitä ne tarkoitti, ne kaikki kysymykset

        Jos ois lapsii, niitä varmaan pitäis täyttää, vielä enemmän.


    • vähän tietoja

      Moikka! Kyllä sossulta saa apua, mutta olisi tietenkin parempi että edes toinen kävisi töissä :) Jos ei löydy töitä niin kannattaa opiskella ja jos on opiskelu paikka niin kannattaa raskauden ajan opiskella niin paljon kun mahdollista! :) jos olet esim. lukiossa kannattaa käydä paljon kursseja ja raskauden loppupuolella kannattaa käydä etänä kursseja :), Kannattaa nauttia raskausajasta. Mitä mieltä vanhempasi ovat raskaudesta? Aijotko poikaystäväsi kanssa muuttaa yhteen vauvan synnyttyä? Ittelläni on kauheen kova vauvakuume joten ois mukava jos kertoisit millasta se on olla raskaana noin nuorena:) Ittekkin olen 16 vuotta mutta en voi ainakaan vielä saada lasta, kaikkea hyvää!:) ps. jos joskus tarviitte lastenvahtia voitta ottaa yhteyttä:) vaikka voikin tuntua vähä oudolta, että tuntematon ihminen sanoo näin xd mutta kumminki kaikkee hyvää vauvan kanssa!:)

    • lisäystä edelliseen

      ainii ja lisäystä edelliseen, että ois mukava saada tietää kaikkee mitä sulle kuuluu ja tapahtuu raskauden aikana:) onko blogii?

    • veronmaksajaminä

      Elelet meidän veronmaksajien rahoilla. Taidanpa lopettaa työt ja ryhtyä sossupummiksi, niin ei tarvitse elättää kaltaistasi loista. Hyi!

      • terryberry

        Lapsiaan hoitava ihminen on siis loinen?


      • pyhä yksinkertaisuus

        Niin ja tämä veronmaksaja minä luulee oikeasti, että sossun tuella joku elää. Aloittaja kysyi apua ja häntä neuvottiin kääntymään sosiaalitoimen puoleen jne. Mikä siinä on pahaa, jos ihminen elää hetken tukien varassa, että saa asiansa kuntoon, ammatin ja työpaikan. Sosiaalitukiahan on myös lapsilisät, asumistuet, elatustuet jne. Pitäisikö kaikkien kieltäytyä niistäkin.
        Toimeentulotuella tuskin kukaan haluaa "loisia" pitkään, niin pieni summa se on.
        Sitä paitsi lähes jokainen maksaa veroa jossain muodossa, että turha sinänsäkään on ulista. Eiköhän se nuori äiti ehdi ne veroeuronsa takaisin kerätä valtiolle.


      • Ei juurikaan eroa
        terryberry kirjoitti:

        Lapsiaan hoitava ihminen on siis loinen?

        Kyllä.
        Lapsi ei tee sinusta pyhimystä. Jos teet lapsia niin, että veronmaksajien tulee hänet elättää, niin et ole lapsetonta työtävieroksujaa parempi.

        Ja turhaan nyt huutelette niistä "joku insinööriki voi niinku nostaa lapsilisii!!11". Kyllä, mutta hän on osallistunut omalla palkallaan verorahojen kerryttämiseen. 16-vuotias teiniäiti tuskin on.

        Ja löytyy kyllä ihan reippaasti niitä, jotka eivät sinne kouluun tai töihin olekaan sitten halunneet "kiirehtiä" vaan on jääty mielummin kotiin ja eräälläkin tietämälläni tapauksella syntyi juuri kolmas lapsi. Eka saatu teininä, ei mitään koulutusta, saati sitten päivääkään työelämässä.
        Että tämänkin perheen tapauksessa veronmaksajilla maksatetaan yhden naisen ja kolmen lapsen elämä.


      • ............
        Ei juurikaan eroa kirjoitti:

        Kyllä.
        Lapsi ei tee sinusta pyhimystä. Jos teet lapsia niin, että veronmaksajien tulee hänet elättää, niin et ole lapsetonta työtävieroksujaa parempi.

        Ja turhaan nyt huutelette niistä "joku insinööriki voi niinku nostaa lapsilisii!!11". Kyllä, mutta hän on osallistunut omalla palkallaan verorahojen kerryttämiseen. 16-vuotias teiniäiti tuskin on.

        Ja löytyy kyllä ihan reippaasti niitä, jotka eivät sinne kouluun tai töihin olekaan sitten halunneet "kiirehtiä" vaan on jääty mielummin kotiin ja eräälläkin tietämälläni tapauksella syntyi juuri kolmas lapsi. Eka saatu teininä, ei mitään koulutusta, saati sitten päivääkään työelämässä.
        Että tämänkin perheen tapauksessa veronmaksajilla maksatetaan yhden naisen ja kolmen lapsen elämä.

        Voisitko valittaa asiasta hallitukselle. Teiniäidit eivät käsittääkseni ole luoneet ainuttakaan lakia Suomessa.

        Käytännössä lapsia saavat myös opiskelijat, työttömät, pitkäaikaissairaat, vammaiset ja kotona lapsiaan hoitavat. Kaikki vanhemmat eivät ole töissä. Monet myös jäävät kotiin joiksikin vuosiksi, koska uskovat se olevan lapsilleen parasta.

        16-vuotias teiniäiti maksaa tulevaisuudessa veroja ja korvaa kyllä "pyhimyksen leikkimisen".


      • Ei juurikaan eroa
        ............ kirjoitti:

        Voisitko valittaa asiasta hallitukselle. Teiniäidit eivät käsittääkseni ole luoneet ainuttakaan lakia Suomessa.

        Käytännössä lapsia saavat myös opiskelijat, työttömät, pitkäaikaissairaat, vammaiset ja kotona lapsiaan hoitavat. Kaikki vanhemmat eivät ole töissä. Monet myös jäävät kotiin joiksikin vuosiksi, koska uskovat se olevan lapsilleen parasta.

        16-vuotias teiniäiti maksaa tulevaisuudessa veroja ja korvaa kyllä "pyhimyksen leikkimisen".

        Sillähän se yhteiskunta pyöriikin, "minä kun muutkin". Käsittämättömän yksinkertainen ajatusmaailma.
        Eli kannatat siis ehdottomasti, että kannattaa tehdä lapsi alaikäisenä, vailla tuloja ja koulutusta? Ja toivoa vaan, että käy hemmetinmoinen tuuri, että saa töitä "sitten joskus"?
        Kyllä minäkin toivon lottovoittoa, mutta en ala etukäteen ostella luotolla ferraria ja loma-osaketta Ranskasta.

        "16-vuotias teiniäiti maksaa tulevaisuudessa veroja ja korvaa kyllä "pyhimyksen leikkimisen"."
        Mistäs tiedät? Osa jää sille tielle, uusi lapsi tehdään heti kun edellinen alkaa olla liian vanha. Ei se ole mikään tae, että raskaana ollessaan kauniisti puhutaan kuinka hankitaan koulutus jne. Lapsiperheen elämän rankkuus voikin yllättää pää pilvissä elävän teini-ikäisen, eikä se kouluun meno tunnukaan enää niin houkuttelevalta.

        Kyllä pitäisi perusasiat hoitaa kuntoon ja ottaa vastuu itsestään ja elämästään, ennen kuin alkaa jälkeläisiä tänne lykkimään.


      • ..............
        Ei juurikaan eroa kirjoitti:

        Sillähän se yhteiskunta pyöriikin, "minä kun muutkin". Käsittämättömän yksinkertainen ajatusmaailma.
        Eli kannatat siis ehdottomasti, että kannattaa tehdä lapsi alaikäisenä, vailla tuloja ja koulutusta? Ja toivoa vaan, että käy hemmetinmoinen tuuri, että saa töitä "sitten joskus"?
        Kyllä minäkin toivon lottovoittoa, mutta en ala etukäteen ostella luotolla ferraria ja loma-osaketta Ranskasta.

        "16-vuotias teiniäiti maksaa tulevaisuudessa veroja ja korvaa kyllä "pyhimyksen leikkimisen"."
        Mistäs tiedät? Osa jää sille tielle, uusi lapsi tehdään heti kun edellinen alkaa olla liian vanha. Ei se ole mikään tae, että raskaana ollessaan kauniisti puhutaan kuinka hankitaan koulutus jne. Lapsiperheen elämän rankkuus voikin yllättää pää pilvissä elävän teini-ikäisen, eikä se kouluun meno tunnukaan enää niin houkuttelevalta.

        Kyllä pitäisi perusasiat hoitaa kuntoon ja ottaa vastuu itsestään ja elämästään, ennen kuin alkaa jälkeläisiä tänne lykkimään.

        Voisitko laittaa ylös sen kohdan jossa kannatin moista? En huomannut sitä itse, vaikka sentään kirjoitin tekstin.

        Kenenkään työn saanti ei ole varmaa, oli sitten lapsia tai ei. Että sepä siitä.

        Tiedän asian, koska tunnen entisiä teiniäitejä ja olen itsekin sellainen. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta töissä. Yhdelläkin on ihan pätevä syy olla poissa työelämästä (ms-tauti). Olen tehnyt neljä lasta ja ollut välillä kotona heidän kanssaan. Sitten olen jatkanut taas töissä.

        Lapsiperheen elämä voi olla rankkaa tai sitten ei. Jos sinne kouluun ei mene, niin sitten joutuu työkkärin kautta kouluun tai töihin. Ei siellä sohvanpohjalla pysty olemaan kauan.

        Teinivanhemmat ottavat vastuuta, kun päättävät pitää lapsen. Vaikka he eivät sinulle kelpaa, niin se tuskin ketään kiinnostaakaan.


      • Ei juurikaan eroa
        .............. kirjoitti:

        Voisitko laittaa ylös sen kohdan jossa kannatin moista? En huomannut sitä itse, vaikka sentään kirjoitin tekstin.

        Kenenkään työn saanti ei ole varmaa, oli sitten lapsia tai ei. Että sepä siitä.

        Tiedän asian, koska tunnen entisiä teiniäitejä ja olen itsekin sellainen. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta töissä. Yhdelläkin on ihan pätevä syy olla poissa työelämästä (ms-tauti). Olen tehnyt neljä lasta ja ollut välillä kotona heidän kanssaan. Sitten olen jatkanut taas töissä.

        Lapsiperheen elämä voi olla rankkaa tai sitten ei. Jos sinne kouluun ei mene, niin sitten joutuu työkkärin kautta kouluun tai töihin. Ei siellä sohvanpohjalla pysty olemaan kauan.

        Teinivanhemmat ottavat vastuuta, kun päättävät pitää lapsen. Vaikka he eivät sinulle kelpaa, niin se tuskin ketään kiinnostaakaan.

        "Kenenkään työn saanti ei ole varmaa, oli sitten lapsia tai ei. Että sepä siitä."
        Sepä siitä, niin voipi tosiaan melkeinpä sanoa, mikäli lähdet törsäämään etukäteen omaisuutta jota sinulla ei ole.

        Koko viestisi on sitä pilvilinnojen maalailua, jota koko tämä palsta on pullollaan. Siksikö, ettei yksikään juuri positiivisen raskaustestin saanut alaikäinen vain miettisi, että olisiko sittenkin vain järkevämpää tehdä abortti.

        Ja ei, lapsen pitäminen vastoin kuvitelmia ei ole vastuun ottamista. Välillä suurin vastuunkanto on raskauden keskeytys, anteeksi nyt vain.
        Mikäpä olisikaan suurempaa vastuunkantoa, kuin käydä koulut loppuun, painua töihin, elättää itse itsensä ja hankkia lapsia vasta sitten, kun siihen itse rahallisesti pystyy.

        Uskoisin aika vahvasti, että jossakin vaiheessa vielä tulee muutoksia näihin lapsiperheiden sosiaalitukiin. Ei vaan taloudellisesti ole mitenkään järkevää pitää tätä muotoa, että heikosti toimeentulevia tuetaan lisääntymisessään.


      • ............
        Ei juurikaan eroa kirjoitti:

        "Kenenkään työn saanti ei ole varmaa, oli sitten lapsia tai ei. Että sepä siitä."
        Sepä siitä, niin voipi tosiaan melkeinpä sanoa, mikäli lähdet törsäämään etukäteen omaisuutta jota sinulla ei ole.

        Koko viestisi on sitä pilvilinnojen maalailua, jota koko tämä palsta on pullollaan. Siksikö, ettei yksikään juuri positiivisen raskaustestin saanut alaikäinen vain miettisi, että olisiko sittenkin vain järkevämpää tehdä abortti.

        Ja ei, lapsen pitäminen vastoin kuvitelmia ei ole vastuun ottamista. Välillä suurin vastuunkanto on raskauden keskeytys, anteeksi nyt vain.
        Mikäpä olisikaan suurempaa vastuunkantoa, kuin käydä koulut loppuun, painua töihin, elättää itse itsensä ja hankkia lapsia vasta sitten, kun siihen itse rahallisesti pystyy.

        Uskoisin aika vahvasti, että jossakin vaiheessa vielä tulee muutoksia näihin lapsiperheiden sosiaalitukiin. Ei vaan taloudellisesti ole mitenkään järkevää pitää tätä muotoa, että heikosti toimeentulevia tuetaan lisääntymisessään.

        No kenen työnsaanti on varmaa? Kerroppa se. Voit vaikka vierailla työkkärissä ja kysellä millä aloilla olisi töitä. Työttömiä löytyy kaikilta aloilta. Myös akateemisista ihmisistä. Matalapalkka aloilla, kuten siivojien on jopa helpompi löytää töitä, kuin akateemisten kanssasisarten.

        Onko mielestäsi pilvilinnojen maalailua, jos kertoo omista kokemuksistaan. Siis kokemuksitaan ei haaveistaan. Minulla ei ole minkäänlaista valtaa toisten päätöksiin, enkä ole abortin vastustaja. Pitäisikö minun leikkiä sinun mieliksesi työtöntä, köyhää ja kouluttamatonta. Haluatko sinä antaa kuvan ettei teiniäiti voi saada työpaikkaa. Eikö täällä saakaan puhua totta

        Eikö lapsen hoito ja kasvatus osoita vastuuta?

        Sinä voit toki yrittää vaikuttaa siihen ettei köyhille, teineille ym ryhmille makseta lapsietuuksia. Menisiköhän tuollainen läpi. Mitä ehdottaisit? Pakotetaanko teinit aborttiin ja otetaan vastuu mahdollisesta psyykkisistä vaikutuksista, jotka siitä tulee. Ei ihan ilmaista sellainen... (en edelleenkään vastusta aborttia)
        Vai huostaanotetaanko kaikki kouluttamattomien lapset, vaikka huostaanotot ovat todella kallis kuluerä kunnille. Vai poistetaanko köyhiltä etuudet ja maksetaan lapsilisiä ja äitiyspävärahaa vain koulutetuille ja yli kolmikymppisille? Mikä olisi sinun ratkaisu päivänpolttavan ongelmasi ratkaisuun. Oletko ajatellut mitä tapahtuu etuuksien poiston jälkeen? Kun töitä ei näytä kaikille riittävän. Entä jos jää työttömäksi pitääkö siinä tapauksessa etuuksien maksaminen lopettaa, koska ihmisestä tuli yht´äkkiä huono vanhempi...


      • Ei juurikaan eroa
        ............ kirjoitti:

        No kenen työnsaanti on varmaa? Kerroppa se. Voit vaikka vierailla työkkärissä ja kysellä millä aloilla olisi töitä. Työttömiä löytyy kaikilta aloilta. Myös akateemisista ihmisistä. Matalapalkka aloilla, kuten siivojien on jopa helpompi löytää töitä, kuin akateemisten kanssasisarten.

        Onko mielestäsi pilvilinnojen maalailua, jos kertoo omista kokemuksistaan. Siis kokemuksitaan ei haaveistaan. Minulla ei ole minkäänlaista valtaa toisten päätöksiin, enkä ole abortin vastustaja. Pitäisikö minun leikkiä sinun mieliksesi työtöntä, köyhää ja kouluttamatonta. Haluatko sinä antaa kuvan ettei teiniäiti voi saada työpaikkaa. Eikö täällä saakaan puhua totta

        Eikö lapsen hoito ja kasvatus osoita vastuuta?

        Sinä voit toki yrittää vaikuttaa siihen ettei köyhille, teineille ym ryhmille makseta lapsietuuksia. Menisiköhän tuollainen läpi. Mitä ehdottaisit? Pakotetaanko teinit aborttiin ja otetaan vastuu mahdollisesta psyykkisistä vaikutuksista, jotka siitä tulee. Ei ihan ilmaista sellainen... (en edelleenkään vastusta aborttia)
        Vai huostaanotetaanko kaikki kouluttamattomien lapset, vaikka huostaanotot ovat todella kallis kuluerä kunnille. Vai poistetaanko köyhiltä etuudet ja maksetaan lapsilisiä ja äitiyspävärahaa vain koulutetuille ja yli kolmikymppisille? Mikä olisi sinun ratkaisu päivänpolttavan ongelmasi ratkaisuun. Oletko ajatellut mitä tapahtuu etuuksien poiston jälkeen? Kun töitä ei näytä kaikille riittävän. Entä jos jää työttömäksi pitääkö siinä tapauksessa etuuksien maksaminen lopettaa, koska ihmisestä tuli yht´äkkiä huono vanhempi...

        "No kenen työnsaanti on varmaa? Kerroppa se. Voit vaikka vierailla työkkärissä ja kysellä millä aloilla olisi töitä. Työttömiä löytyy kaikilta aloilta. Myös akateemisista ihmisistä. Matalapalkka aloilla, kuten siivojien on jopa helpompi löytää töitä, kuin akateemisten kanssasisarten."

        Mainiota, että alat sisäistää asian!

        Nyt varmasti tajuat miten typerältä kuulostaa lause, että "teiniäiti menee sitten töihin kun lapsi on tarpeeksi vanha.

        Ja mites, ostatko omakotitaloakaan, ennenkuin sinulla on tuloja? Tai autoa? Tai muuta kallista hankintaa?
        Lapsi on nimittäin aika hemmetin kallis sijoitus, maksettavaa riittää moniksi vuosiksi.
        Millä logiikalla on siis järkevää alkaa pusertamaan ruokittavia suita, jos ei ole mitään millä niitä ruokkia? Kerropas minulle tämä.

        "Eikö lapsen hoito ja kasvatus osoita vastuuta? "
        Mikäli kasvatat ja hoidat omalla ansiorahalla, niin kyllä, silloin osoittaa vastuuta.


      • ...........
        Ei juurikaan eroa kirjoitti:

        "No kenen työnsaanti on varmaa? Kerroppa se. Voit vaikka vierailla työkkärissä ja kysellä millä aloilla olisi töitä. Työttömiä löytyy kaikilta aloilta. Myös akateemisista ihmisistä. Matalapalkka aloilla, kuten siivojien on jopa helpompi löytää töitä, kuin akateemisten kanssasisarten."

        Mainiota, että alat sisäistää asian!

        Nyt varmasti tajuat miten typerältä kuulostaa lause, että "teiniäiti menee sitten töihin kun lapsi on tarpeeksi vanha.

        Ja mites, ostatko omakotitaloakaan, ennenkuin sinulla on tuloja? Tai autoa? Tai muuta kallista hankintaa?
        Lapsi on nimittäin aika hemmetin kallis sijoitus, maksettavaa riittää moniksi vuosiksi.
        Millä logiikalla on siis järkevää alkaa pusertamaan ruokittavia suita, jos ei ole mitään millä niitä ruokkia? Kerropas minulle tämä.

        "Eikö lapsen hoito ja kasvatus osoita vastuuta? "
        Mikäli kasvatat ja hoidat omalla ansiorahalla, niin kyllä, silloin osoittaa vastuuta.

        Teiniäiti menee yhtä varmasti töihin kuin ei-teiniäidit ja lapsettomat. Kenenkään työnsaanti ei ole varmaa. Vai oletko eri mieltä?

        Tekevätkö omakotitalo ja auto sinusta hyvän vanhemman? Eikö kerrostalo tai rivitalo kelpaa, entä julkisen liikenteen käyttö? Onko pakko omistaa asunto. Hyvin monet asuvat vuokralla.
        Lapseen saa menemään rahaa paljon, jos niin haluaa. Kummasti vähemmilläkin tuloilla tehdään hyvää jälkeä. Lapsi on muutakin kuin rahanmenoa. Tästähän voisit vaikka tutkia huostaanoton perusteita. Siinähän se vanhemmuus loppupeleissä mitataan. Siellä ei mainita vanhemman ikää, rahatilannetta ja koulutustasoa. Valtio lienee kanssasi eri mieltä.
        Jos kasvattaa lastaan ja hoitaa hyvin, se osoittaa vastuuntuntoa. Sinulle tärkeintä siinä on tietysti raha.

        Et laittanut keinoja jolla estät "epätoivotun aineksen" lisääntymisen. Voisitko valaista hieman ratkaisujasi?


      • Ei paljoa eroa
        ........... kirjoitti:

        Teiniäiti menee yhtä varmasti töihin kuin ei-teiniäidit ja lapsettomat. Kenenkään työnsaanti ei ole varmaa. Vai oletko eri mieltä?

        Tekevätkö omakotitalo ja auto sinusta hyvän vanhemman? Eikö kerrostalo tai rivitalo kelpaa, entä julkisen liikenteen käyttö? Onko pakko omistaa asunto. Hyvin monet asuvat vuokralla.
        Lapseen saa menemään rahaa paljon, jos niin haluaa. Kummasti vähemmilläkin tuloilla tehdään hyvää jälkeä. Lapsi on muutakin kuin rahanmenoa. Tästähän voisit vaikka tutkia huostaanoton perusteita. Siinähän se vanhemmuus loppupeleissä mitataan. Siellä ei mainita vanhemman ikää, rahatilannetta ja koulutustasoa. Valtio lienee kanssasi eri mieltä.
        Jos kasvattaa lastaan ja hoitaa hyvin, se osoittaa vastuuntuntoa. Sinulle tärkeintä siinä on tietysti raha.

        Et laittanut keinoja jolla estät "epätoivotun aineksen" lisääntymisen. Voisitko valaista hieman ratkaisujasi?

        Huoh... Jospa vaikka lakkaisit leikkimästä ymmärtämätöntä, niin keskustelu voisi edetä.
        Olen monta kertaa puhunut kalliista sijoituksista, en siitä, että pitäisi omistaa sitä ja tätä. Mutta koska olet niin vauvalasit silmilläsi, et ilmeisesti vain halua ymmärtää mitään järkipuhetta.

        Mutta kerrotaan nyt oikein selkeästi:

        * Kenenkään työnsaanti ei ole varmaa, moni jää pitkäaikaistyöttömäksi
        * Lapsen elättäminen on kallista

        Huomaatko tästä yhtälöstä jonkin asian?

        Ostatko sen omakotitalon ilman työtä, rahaa saati koulutusta niin, että toivot vain hartaasti saavasi töitä myöhemmin ja että kaikki sitten kääntisi parempaan?
        Etkö? Miksi et?
        Ihan sama logiikkahan se on lapsenkin hankkimisessa. Kun nyt vaan haluat lapsen, vaikkei siihen todellakaan ole varaa, mutta hankit sen vain toivoen, että sitten joskus ehkä kykenisit sen itse elättämään.
        Eli mikset samalla logiikalla tekisi jotain muutakin järjetöntä hankintaa, kuten ostaisi taloa ilman tuloja ainoastaan sillä ajatuksella, että toivot joskus vielä saavasi jotain työtä.

        "Jos kasvattaa lastaan ja hoitaa hyvin, se osoittaa vastuuntuntoa."
        Jännän mustavalkoinen ajattelutapa. Eli mikäli jätät koulut kesken, et hanki edes itsellesi elantoa ja otat samaan veneeseen vielä lisää ruokittavia, olet vastuuntuntoinen.
        Tästä voidaan toki olla montaa mieltä.

        "Sinulle tärkeintä siinä on tietysti raha"
        Kultapieni, kun elämässä on kuule aika vaikea selvitä ilman rahaa. Voit totta kai jakaa omaisuutesi pois ja muuttaa kadulle, mikäli rahalla ei ole väliä.


      • ..........
        Ei paljoa eroa kirjoitti:

        Huoh... Jospa vaikka lakkaisit leikkimästä ymmärtämätöntä, niin keskustelu voisi edetä.
        Olen monta kertaa puhunut kalliista sijoituksista, en siitä, että pitäisi omistaa sitä ja tätä. Mutta koska olet niin vauvalasit silmilläsi, et ilmeisesti vain halua ymmärtää mitään järkipuhetta.

        Mutta kerrotaan nyt oikein selkeästi:

        * Kenenkään työnsaanti ei ole varmaa, moni jää pitkäaikaistyöttömäksi
        * Lapsen elättäminen on kallista

        Huomaatko tästä yhtälöstä jonkin asian?

        Ostatko sen omakotitalon ilman työtä, rahaa saati koulutusta niin, että toivot vain hartaasti saavasi töitä myöhemmin ja että kaikki sitten kääntisi parempaan?
        Etkö? Miksi et?
        Ihan sama logiikkahan se on lapsenkin hankkimisessa. Kun nyt vaan haluat lapsen, vaikkei siihen todellakaan ole varaa, mutta hankit sen vain toivoen, että sitten joskus ehkä kykenisit sen itse elättämään.
        Eli mikset samalla logiikalla tekisi jotain muutakin järjetöntä hankintaa, kuten ostaisi taloa ilman tuloja ainoastaan sillä ajatuksella, että toivot joskus vielä saavasi jotain työtä.

        "Jos kasvattaa lastaan ja hoitaa hyvin, se osoittaa vastuuntuntoa."
        Jännän mustavalkoinen ajattelutapa. Eli mikäli jätät koulut kesken, et hanki edes itsellesi elantoa ja otat samaan veneeseen vielä lisää ruokittavia, olet vastuuntuntoinen.
        Tästä voidaan toki olla montaa mieltä.

        "Sinulle tärkeintä siinä on tietysti raha"
        Kultapieni, kun elämässä on kuule aika vaikea selvitä ilman rahaa. Voit totta kai jakaa omaisuutesi pois ja muuttaa kadulle, mikäli rahalla ei ole väliä.

        Oletko tosiaan noin lapsellinen?

        Pitäisikö sinulle jankuttaa asioita että tajuaisit. En vain jaksa sellaista, koska ruokatunnilla on muutakin tekemistä.

        Olen itse elävä esimerkki töissäkäyvästä itsensä ja lapsensa elättävästä entisestä teiniäidistä, enkä ole tuttavapiirini ainoa, kuten sanoin.

        Jos minä pystyn siihen ja muutkin pystyvät siihen, niin kuka tahansa pystyy siihen. En suunnitellut ensimmäistä raskautta, enkä tunne monta teiniäitiä jotka olisivat tehneet niin. Olimme lapsellisia, mutta otimme vastuun ja kaikesta iän ja rahanpuutteesta huolimatta olemme tehneet hyvää työtä. Lapseni ovat hyvinkäyttäytyviä, koulussamenestyviä terveitä lapsia.

        Jos höpöttelet vielä noita sossuelätti puheita, niin onko liikaa vaadittu, että ottaisit selvää tukien maksamisen perusteista ja yleensäkin nyky-yhteiskunnan palveluista ja niiden sisällöstä. Joku voi jopa uskoa, että teiniäidit saa automaattisesti rahaa sossusta ja ilmaiseksi kotipalvelua.... (todella omituinen luulo muuten).

        Miksi sanoit kultapieni? Älä kohtele aikuisia ihmisiä alentuvasti. Se ei ole hyvää käytöstä.


      • Ei paljoa eroa
        .......... kirjoitti:

        Oletko tosiaan noin lapsellinen?

        Pitäisikö sinulle jankuttaa asioita että tajuaisit. En vain jaksa sellaista, koska ruokatunnilla on muutakin tekemistä.

        Olen itse elävä esimerkki töissäkäyvästä itsensä ja lapsensa elättävästä entisestä teiniäidistä, enkä ole tuttavapiirini ainoa, kuten sanoin.

        Jos minä pystyn siihen ja muutkin pystyvät siihen, niin kuka tahansa pystyy siihen. En suunnitellut ensimmäistä raskautta, enkä tunne monta teiniäitiä jotka olisivat tehneet niin. Olimme lapsellisia, mutta otimme vastuun ja kaikesta iän ja rahanpuutteesta huolimatta olemme tehneet hyvää työtä. Lapseni ovat hyvinkäyttäytyviä, koulussamenestyviä terveitä lapsia.

        Jos höpöttelet vielä noita sossuelätti puheita, niin onko liikaa vaadittu, että ottaisit selvää tukien maksamisen perusteista ja yleensäkin nyky-yhteiskunnan palveluista ja niiden sisällöstä. Joku voi jopa uskoa, että teiniäidit saa automaattisesti rahaa sossusta ja ilmaiseksi kotipalvelua.... (todella omituinen luulo muuten).

        Miksi sanoit kultapieni? Älä kohtele aikuisia ihmisiä alentuvasti. Se ei ole hyvää käytöstä.

        Jep jep. Sehän on todella lapsellista suunnitella asiat ja elättää itse itsensä.
        Kannattaisi varmasti pyrkiä eduskuntaan tuolla vaalipuheella "Älä suotta käy töissä - muut tekevät sen puolestasi".
        Hieno iskulause, eikö?

        Sinä ja sinä. Kaikki maailman teiniäidithän tekevät aivan kuten sinä. Eivätkä ehdottomasti jätä menemättä sinne kouluun kun vauva-arki olikin liian raskasta ja kotona on ihan kivaa. Eivätkä varsinkaan tee uutta vauvaa heti, kun esikoinen alkaa olla liian vanha.

        Kerro nyt ihmeessä viimeinkin, onko vastuullista tehdä kallis sijoitus ja maksattaa tämä sijoitus muilla? Voisitko ostaa talon ja maksattaa sen ylläpitoa laina lyhennyksiä veronmaksajilla niin kauan, kunnes ehkä sitten joskus saat töitä?
        Vastaapas nyt ihmeessä.


      • ........
        Ei paljoa eroa kirjoitti:

        Jep jep. Sehän on todella lapsellista suunnitella asiat ja elättää itse itsensä.
        Kannattaisi varmasti pyrkiä eduskuntaan tuolla vaalipuheella "Älä suotta käy töissä - muut tekevät sen puolestasi".
        Hieno iskulause, eikö?

        Sinä ja sinä. Kaikki maailman teiniäidithän tekevät aivan kuten sinä. Eivätkä ehdottomasti jätä menemättä sinne kouluun kun vauva-arki olikin liian raskasta ja kotona on ihan kivaa. Eivätkä varsinkaan tee uutta vauvaa heti, kun esikoinen alkaa olla liian vanha.

        Kerro nyt ihmeessä viimeinkin, onko vastuullista tehdä kallis sijoitus ja maksattaa tämä sijoitus muilla? Voisitko ostaa talon ja maksattaa sen ylläpitoa laina lyhennyksiä veronmaksajilla niin kauan, kunnes ehkä sitten joskus saat töitä?
        Vastaapas nyt ihmeessä.

        Taas kuvittelet omiasi. Laitappa kohta jossa kirjoitin noin. "älä suotta käy töissä-muut tekevät sen puolestasi" En taaskaan löytänyt teksteistäni sitä. Mutta sinä varmaan löydät? Onko sinulla taipumusta vääristellä toisten puheita

        Miksei muutkin voi olla kuten minä? Entä onnistuvatko kaikki sinun ikäiset äitiydessä (katsoppa huostaanottotilastoja..)

        Millä lailla maksatan muilla elämäni? Olen töissä ja maksan veroja siinä missä muutkin... Se missä välissä sain lapset ei muuta sitä asiaa.

        Unohdit laittaa miten ehkäiset "epätoivotun aineksen" lisääntymisen. Olen sitä jo aiemmin kysynyt


      • Ei juuri eroa
        ........ kirjoitti:

        Taas kuvittelet omiasi. Laitappa kohta jossa kirjoitin noin. "älä suotta käy töissä-muut tekevät sen puolestasi" En taaskaan löytänyt teksteistäni sitä. Mutta sinä varmaan löydät? Onko sinulla taipumusta vääristellä toisten puheita

        Miksei muutkin voi olla kuten minä? Entä onnistuvatko kaikki sinun ikäiset äitiydessä (katsoppa huostaanottotilastoja..)

        Millä lailla maksatan muilla elämäni? Olen töissä ja maksan veroja siinä missä muutkin... Se missä välissä sain lapset ei muuta sitä asiaa.

        Unohdit laittaa miten ehkäiset "epätoivotun aineksen" lisääntymisen. Olen sitä jo aiemmin kysynyt

        Kovastipa tuossa julistuksessasi olet sillä kannalla, että ehdottomasti kannattaa alkaa lisääntymään vailla tuloja saati koulutusta - joku muu kuitenkin hoitaa maksupuolen.
        Sen sijaan, että itse toteaisit olleesi teiniäiti, etkä suosittele samaa muille ja että ehdottomasti kannattaisi käydä ensin koulut ja hommata itselleen elanto.

        Ja turhaan nyt alat huudella niistä huostaanottotilastoista, puhumme nyt asiasta, että onko ok elättää lapsensa muilla. Siihen ei varmaan keski-ikäisten huostaanottotilastot juuri kuulu.

        Etkä edelleen ole vastannut, että onko tosiaan ok tehdä iso sijoitus ilman rahaa ja ainoastaan toivoa, että joskus sitten olisi työtä ja rahaa?

        "Unohdit laittaa miten ehkäiset "epätoivotun aineksen" lisääntymisen. Olen sitä jo aiemmin kysynyt"
        Ehkäisy on aika kova sana. Kannattaa kokeilla, löytyy kondomia, pillereitä, kierukkaa, ehkäisylaastaria, ehkäisyimplanttia jne. Ja apteekista löytyy jälkiehkäisypillereitä.
        Että siinä on valinnanvaraa itse kullekin. Kannattaa opetella hoitamaan ehkäisy kuntoon ennenkuin alkaa seksiä harrastamaan. Ei niitä"vahinkoja" niin vain satu, jos on ehkäisy asianmukaisesti kunnossa.


      • ...........
        Ei juuri eroa kirjoitti:

        Kovastipa tuossa julistuksessasi olet sillä kannalla, että ehdottomasti kannattaa alkaa lisääntymään vailla tuloja saati koulutusta - joku muu kuitenkin hoitaa maksupuolen.
        Sen sijaan, että itse toteaisit olleesi teiniäiti, etkä suosittele samaa muille ja että ehdottomasti kannattaisi käydä ensin koulut ja hommata itselleen elanto.

        Ja turhaan nyt alat huudella niistä huostaanottotilastoista, puhumme nyt asiasta, että onko ok elättää lapsensa muilla. Siihen ei varmaan keski-ikäisten huostaanottotilastot juuri kuulu.

        Etkä edelleen ole vastannut, että onko tosiaan ok tehdä iso sijoitus ilman rahaa ja ainoastaan toivoa, että joskus sitten olisi työtä ja rahaa?

        "Unohdit laittaa miten ehkäiset "epätoivotun aineksen" lisääntymisen. Olen sitä jo aiemmin kysynyt"
        Ehkäisy on aika kova sana. Kannattaa kokeilla, löytyy kondomia, pillereitä, kierukkaa, ehkäisylaastaria, ehkäisyimplanttia jne. Ja apteekista löytyy jälkiehkäisypillereitä.
        Että siinä on valinnanvaraa itse kullekin. Kannattaa opetella hoitamaan ehkäisy kuntoon ennenkuin alkaa seksiä harrastamaan. Ei niitä"vahinkoja" niin vain satu, jos on ehkäisy asianmukaisesti kunnossa.

        Eli missä kirjoitin noin? Älä tee omia päätelmiä, kun se ei näytä onnistuvan.
        Laitappa ne kohdat joissa kannustin tekemään lapsia teininä... Jos kertoo omista kokemuksista, niin se on minun kokemus ei kenenkään muun. En minäkään tee päätöksiä toisten nettikirjoitusten perusteella.

        Huostaanotoissa määritellään vanhemmuus. Joten tieto olisi tärkeä. Jos katsot lastensuojelulakia, siellä määritellään mitä vanhemman on oltava. lastensuojelulaki, joka määrittää onko vanhempi tarpeeksi hyvä vanhempi ei mainitse, että tuilla eläminenkään olisi lapselle vaarallista. Itse en ole elänyt tuilla sen enempää, kuin kukaan muukaan äiti. Olen saanut opintotukea ja äitiyspäivärahaa jonkin aikaa kotihoidontukea. Saan joka kuukausi lapsilisää. En eroa muista äideistä siinä. Minä en myöskään huutele mitään. Korrektimpi ilmaisu olisi ollut kirjoittaa.

        Kuten jo aiemmin sanoin kukaan ei voi olla varma työpaikastaan, et edes sinä.
        Teiniäitien lisäksi haluat varmaankin ylemmyydentuntoisesti moittia työttömät, omaishoitajat, eläkeläiset, vammautuneet ym. tuilla elävät vanhemmat. Lapsen näkeminen sijoituksena kuulostaa kylmältä ja laskelmoivalta. Lapsi ei välttämättä tuota mitään kenellekään. Voisiko niissä tapauksissa sanoa tuoton olleen miinuksella. Kaikista ihmisistä ei tule tuottavia ihmisiä, mutta ei se vähennä ihmisarvoa. Toivon että mietit tätä hartaasti. Vaikka ihmisellä on nykyteknologia hallussaan, kaikkia osia elämästä ei voi hallita ja joka vuosi syntyy lukuisia lapsia, jotka jäävät veroissa saamapuolelle.

        Puhuit aiemmin yhteiskuntarakenteen muutoksista ja sosiaalitukien mutoksista. "ei vaan ole mitenkään järkevää pitää tätä muotoa, että heikosti toimeentulevia tuetaan lisääntymisessään" Eli vastauksesi ei kerro mitään.
        Ehkäisy on nykyäänkin saatavilla lähes kaikille. Sinä kuitenkin puhuit yhteiskunnan puuttumisesta lisääntymiseen. Ehkäisy on henkilökohtainen asia, ei yhteiskunnan toimi joka kohdistuu tulonsiirtoihin..... Selitä mitä ajoit tuolla takaa.. Oletko miettinyt loppuun asti asiaa...


    • Typeriä ihmisiä

      OISKO KANNATTANU MIETTIÄ SITÄ SILLON, KUN NIITÄ HAAROJAAN AUKO HÄH!!!???

    • eihätää

      Tämä on ihan älytöntä haukkumista! Kun toinen tulee pyytämään neuvoja sellaisilta ihmisiltä jotka ehkä tietäisivät asioista enemmän voisi kertoa mitä voisi tehdä tuossa tilanteessa, eikä sanella mitä olisi joskus aikoja sitten pitänyt olla tekemättä!

      Kyllä sinä saat lapsilisää, joka ei kyllä kovin suuri tosin ole. Voisit yrittää nyt vielä raskauden ajalla säästää rahaa ja aina yrittää valita sen edullisemman. Kirpputoreja itse suosin. Varsinkin pääkaupunkiseudulla on todella suuria kirppiksiä, joista löytyy halvalla lasten vaatteita ja hoitotarvikkeita.

      Voisit myös pyytää mahd. vanhemmiltasi tai sukulaisiltasi apua lapsen kanssa. Töitä voit myös tehdä näin raskauden alkuaikana. Kyselemään vaan reippaasti. Ja olisihan se hienoa jos poikaystäväsikin saisi töitä ja on valmis elättämään näillä rahoilla lasta.

      Asutko vielä vanhempiesi luonna?
      Aijotko kouluttautua mihinkään ammattiin?

      Onnea ja jaksamusta elämään. Seuraavat pari vuotta ei tule olemaan helppoja, mutta olen varma, että selviät!(:

      • kolmen mummo

        Uskomattoman törkeitä viestejä täällä, vain muutama asiallinen.
        Itse sain lapsen 17 vuotiaana ja hyvin olen pärjännyt ja itseni ja lapseni kouluttanut. Välillä on ollut tosi köyhää, mutta sou vat.
        Jos tappaisi vauvansa, niin sitten moralisoitaisiin siitä, jos synnyttää sen niin on vaikka mikä, ja olisi pitänyt ajatella ensin...hohhoijaa.
        Nyt mennään tämän hetkisen tilanteen mukaan ja viisastelijat voivat tutkistella omaa surkeaa elämäänsä.

        Ap, sinun vanhempasi ovat sinusta 18 vuotiaaksi asti huoltamisvelvollisia. Elatusvelvollisuus kun jatkuu siihen asti kun pystyt itse elättämään itsesi, siis toisen asteen koulutuksen päättymiseen asti, vähintään 18vuotiaaksi.tai jos menee naimisiin.

        Sossuun yhteyttä ottamalla saat tietoa etuuksista, jotka sinulleja lapsellesi kuuluu sitten kun hän on syntynyt. Kyllä kaikki selviää usko pois, maailmassa on aina lapsia tehty, milloin missäkin tilanteessa.


    • Laskujenne maksaja

      Tosi hienoo! Sossun elättejä jo ties miten monennessa sukupolvessa? Nii sitä pitää!

      • maksan enemmän :)

        Siis sinäkö?


      • nuoriäiti

        "Laskujenne maksaja"

        Ihan yhtälailla saatat itse joskus olla sossun luukulla jos vaikka jää työttömäksi tai tapahtuu joku tapaturma... itsekkin joudun tällä hetkellä elämään sossun rahoilla kun ei töitä löydy vaikka kuinka etsii..inhottavaahan se on! Mutta aina asialle ei mitään mahda! Ei vanhemmuus ole sen huonompi syy elää sossun rahoilla kun vaikka työkyvyttömyys.


    • teiniäiti

      Tänne on tullu tosi törkeitä kommentteja..toivon ettei joittenkin ihmisten kommentit ole täällä aikuisten kirjoittamia nimittäin todella lapsellisia! Tosi alas on moni täällä vajonnu!

      Onnea raskaudesta! ♡ itse olin 16 kun esikoiseni sain ja kaikinpuolin on mennyt hyvin! (Nyt olen 21 ja odotan toista lastani :)♡) Ensinnäkin haluan noille törkeyksiä kirjoittaneille sanoa, että myös teinivanhempi voi olla hyvä tai jopa parempi kun moni aikuinen!! Se on huomattu!

      Ja tiukkaa tulee olemaan sitä en kiellä, mutta hyvin tulet pärjäämään varmasti! Suomessa pidetään huolta, että ihmiset pärjäävät. Saat kelasta lapsilisää ( jos et asu lapsen isän kanssa saman katon alla saat lapsilisään yksinhuoltaja korotuksen ja elatustukea. ) saat myös sosiaalitoimistosta toimeentulotukea yms. Inhottavaahan se on elää "sossun luukulla" mutta joskus on vaan pakko.. :-)

    • hävetkää!

      oletteko ihan sekaisin? hän kysyy apua eikä moitteita ja haukkumista! aikuistukaa itse! luulen että jos tämä sattuisi omalle kohdallenne niin mieli muuttuisi aika lailla! todella paljon tsemppiä ja voimia sinulle ja lapsellesi!:)♥

    • realismia oppimaan

      Aloita hankkimalla se työpaikka, mene työvoimatoimistoon ja sano, että mikä paikka mistä vaan, eli näin kesällä mansikanpoimintakin kelpaa ja matkaakin saa olla, kunhan on katto pään päällä. EI haittaa vaikka työmatkaan menee 2h suuntaansa. Kyllä sieltä ehkä joku homma löytyy, alkaa kummasti realisoitua mitä on tehdä töitä 38h viikossa ja hoitaa sitten lapsi päälle. Rahaa ei taatusti jää muuhun kuin kirpparivaatteisiin ..juhlimiset ja matkat saat unohtaa seuraaviksi seitsemäksi vuodeksi ainakin.

    • äitiltä ja iskältä

      ai mistä no tietysti sun äitiltä ja iskältä kun kerran oot leikkiin ryhtyny se leikin kestäköön

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe