Renkaiden jälkikiristyksen tarpeellisuus?

Momenttia Vain

Millä tekniikalla autotehtaat kiinnittävät renkaat, koska uusiin autoihin ei tarvitse tehdä jälkikiristystä ikinä? Ensimmäinen huoltokin usein vasta parin vuoden päästä. Käyttävätkö jotain kierrelukitetta tai vastaavaa?

Renkaita ammatikseen vaihtavat liikkeet kuitenkin käskevät kiristää renkaita myös jälkikäteen. Jos jättää aina liian löysälle, niin eikö kiristelyjä pidä tehdä säännöllisesti?

64

5173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa miettiny

      Joo ja sama juttu on huollon jälkeen, jos on tarvinnut pyörä irroittaa. Ei ainakaan minulle ole koskaan sanottu huollosta, että jälkikiristys pitää tehdä. Kyseessä sekä merkkiliike että nyrkkipaja.

      • Tarpeen kyllä

        Kun renkaat kiinnitetään oikein, niitä pultteja ei vedetä yltiötiukkaan. Sen vuoksi on tarpeellista muutamien ensimmäisten päivien/kilometrien aikana kiristää niitä toinen kerta. Sen jälkeen ei yleensä tarvitse koskea.

        Jos jälkikiristystarvetta ei ole, se tarkoittaa yleensä että korjaamo on käyttänyt ylisuuria paineita räikässään. Se taas tarkoittaa että pultteihin tai vanteisiin kohdistuu selkeästi liian suuret voimat. Pultit venähtävät tai vanteeseen tulee halkeamia ja ainakin pulttien auki vääntäminen käsityökaluilla on tosi rankaa.

        Omasta autostani on kerran väännetty renkaanpultit pilalle korjaamossa, Nyt valitsen mieluummin sen korjaamon, joka muistuttaa jälkikiristyksestä.


    • 10+8

      Kannattaa muuten kokeilla saatteko pultit/mutterit auki autoliikkeen renkaiden irroituksen ja kiinnityksen jälkeen. Voisin vaikka vannoa että vaikka suuriin osa autoista on nykyään aluvanteilla ne vedetään kiinni peltivanteiden sallimilla paineilla.

      Ainakin itse kun vaihdoin keväällä kiekot alle oli mutterit todella tiukassa talvella tapahtuneen vuosihuollon jäljiltä jossa vaihdettiin jarrupalat.

      Renkaiden vaihdossa itse laitan mutterit sellaiseen tiukkuuten kun kohtuudella käsivoimin saan sitten tarkistan ensin vähän ajettua kertaaalleen ja pariin otteeseen seuraavien päivien aikana tiukkuuden. Jos hifistellä haluasi niin voisi ostaa sopivan momenttiavaimen jolla saisi pultit oikeaan tiukkuuteen.

      • 20 pulttia tiukalla

        Kunhan ei tuo jälkikiristysohje olisi samanlainen kuin "älä laita kissaa mikrouuniin". Siis äärimmäisen harvinaisen tapauksen varalta tehty vastuunvälttäminen. Monen rengasliikkeen seinällä on tämä ohje.

        Olen useinkin tarkistanut kireydet sadan kilometrin jälkeen sekä liikkeen että itse tehdyn vaihdon jälkeen, mutta koskaan ei ole ollut yhtään löystynyttä. En myöskään ole kuullut, että henkilöautoista olisi enemmälti pyöriä irtoillut. Tarpeetonta touhua ilmeisesti siis, mutta eihän tuo suuri vaiva ole.


    • järkIjAsopivAvoimA

      Autotehtaat kiinnittävät renkaat varmaankin samalla tai siihen verrattavalla tekniikalla, kuin meikäläinen kiinnittää renkaat omaan autoonsa.
      Kyllähän tuota jälkikiristystä on tullut kokeiltua, kun siitä niin höpötetään, mutta ihan turhaan.
      Kierrelukitetta? Liukastetta pikemminkin, muutama tippa öljyä kierteisiin joka kerta kun pyörä on irti.

      Jotain 130 kertaa on renkaat kausivaihdettu ja ehkä puolet siitä vielä remppojen ja tarkistusten yhteydessä, eikä kertaakaan ole pyörä lähtenyt omille teilleen. Toisaalta ei myöskään ole tarvittu metrin jatkovartta pyörän irrottamiseen, paitsi joskus "ammattilaisten "jäljiltä.

      • Sekin.on.nähty

        1969-1970 Volvolla pyöränpultit vai oliko mutterit, kiristettiin koneella. Jousen varassa roikkui kone, joka työnnettiin renkaaseen ja se kiristi kaikki pyöränpultit/mutterit yhtä aikaa. Itse en ollut siinä hommassa, mutta vierestä näin.


    • 11+8

      Alumiinivanteiden suositelu kiristysmomentti on 90-100 Nm. Mitä se siten tarkoittanee käytännössä jos ei ole momettiavainta.

      • kuori ja ämpäri

        Jos metrin pituisen vaakasuorassa olevan varren päähän ripustaa 10:n kilogramman painon, niin silloin kohdistuu noin 98:n Newtonin voima.


      • 12+6
        kuori ja ämpäri kirjoitti:

        Jos metrin pituisen vaakasuorassa olevan varren päähän ripustaa 10:n kilogramman painon, niin silloin kohdistuu noin 98:n Newtonin voima.

        jatkoa

        Kun metrin varren päähän kohdistuu 98 Newtonin voima niin silloin se aiheuttaa 98 Newtonmetrin momentin vastakkaiseen varren päähän.


    • paineet pitää

      Kyllä ne renkaat pysyy ihan renkaan sisällä olevan paineen ansiosta paikallaan.
      Ei siihen mitään momentteja eikä pultteja tarvita.

    • kierteet paskaks

      Olisiko jotain tekemistä sen kanssa, että tehtaalla autoa kasattaessa ei ole pyörännavoissa ruostetta eikä vanteen ja navan väliin jää hiekkaa tms. töhnää?

      Ihan turhana en alumiinivanteiden jälkikiristelyä pidä. Sain lopulta viime kesänä hommattua oman monenttiavaimen ja kyllä muutama pultti suostui hieman pyörähtämään. Toisaalta pari koeyksilöä lähti myös avautumaan ihan kiltisti. Eli rengasliikkeessä oli vedetty pultit ihan oikeasti momenttiin.

      Paljon kyllä kuulee niitäkin tarinoita, miten on rengasliikkeessä tempaistu pultit niin tiukalle kuin vain pyssystä lähtee. Sillä seurauksella, ettei pultteja saa edes ristikkoavaimella auki, autojen omista työkaluista nyt puhumattakaan. Huikeimmat tarinat ovat olleet sellaisia, että on väännetty 2 miehen ja jatkovarsien voimin ristikkoavain hajalle, mutta pultit eivät vain ole antautuneet .... eli on pitänyt hakeutua järeällä pulttipyssyllä varustetun liikkeen pakeille.

      Maininta pyörien irroituksesta huoltotoimien vuoksi oli hyvä - eipä ole itsellenikään koskaan huollon jälkeen mistään jälkikiristyksistä mainittu. Eli varmaankin vetävät sitten momenttiin mallia "varmasti riittää". Tarkemmin muistellessa taisi nuo karmeimmat ylikiristykset olla nimeomaan huollon eikä rengasliikkeen jäljiltä.

      • turhaa?

        Suurimmassa osassa huolloista ei nykyisin irroiteta auton renkaita. Siksi et ole saanut mitään huomautuksia.

        Huolto-ohjelmat sisältävät enimmäkseen "silmämääräisen tarkistuksen" esim. jarrupintojen osalta. Sitä varten sinne on myös jätetty hyvät näköalat. Mitä sitä irrottelemaan jos ilmankin pärjää...


      • mulla puretaan
        turhaa? kirjoitti:

        Suurimmassa osassa huolloista ei nykyisin irroiteta auton renkaita. Siksi et ole saanut mitään huomautuksia.

        Huolto-ohjelmat sisältävät enimmäkseen "silmämääräisen tarkistuksen" esim. jarrupintojen osalta. Sitä varten sinne on myös jätetty hyvät näköalat. Mitä sitä irrottelemaan jos ilmankin pärjää...

        Huollossa jarrut. Ei koskaan mainittu jälkikiristystä.


      • ZAZ-xxx

        Minulle tuli mieleen, että uusi vanne on kauttaaltaan maalin, lakan ja ehkä jonkinlaisen suojavahan peitossa. Kun pyöränmutteri kiristetään, pureutuu se näitä kerroksia vasten ja mahdollisesti ainakin osittain läpikin, mutta ei välttämättä saavuta itse metallipintaa. Parin sadan kilometrin mukautumisen jälkeen mutteri voi siis periaatteessa olla löystynyt lakkakerroksen murennuttua sen alla.

        Pidän jälkikiristystä tärkeänä ainakin silloin, kun käyttöön on otettu ihka uudet vanteet.


      • ZAZ-xxx kirjoitti:

        Minulle tuli mieleen, että uusi vanne on kauttaaltaan maalin, lakan ja ehkä jonkinlaisen suojavahan peitossa. Kun pyöränmutteri kiristetään, pureutuu se näitä kerroksia vasten ja mahdollisesti ainakin osittain läpikin, mutta ei välttämättä saavuta itse metallipintaa. Parin sadan kilometrin mukautumisen jälkeen mutteri voi siis periaatteessa olla löystynyt lakkakerroksen murennuttua sen alla.

        Pidän jälkikiristystä tärkeänä ainakin silloin, kun käyttöön on otettu ihka uudet vanteet.

        50 v olen itse kiristänyt pyöränmutterit tai pultit. Ei ole tarvinnut jälkikiristää koskaan, ei ole irtoillut koskaan, ei ole koskaan ollut tarvetta käyttää normaalia nivelväännintä kummempaa työkalua. Joskus kokeilin momenttiavaimella ja kyllä se käsinkiristys oli riittävällä tarkkuudella oikea.


      • ZAZ-xxx
        sitroen kirjoitti:

        50 v olen itse kiristänyt pyöränmutterit tai pultit. Ei ole tarvinnut jälkikiristää koskaan, ei ole irtoillut koskaan, ei ole koskaan ollut tarvetta käyttää normaalia nivelväännintä kummempaa työkalua. Joskus kokeilin momenttiavaimella ja kyllä se käsinkiristys oli riittävällä tarkkuudella oikea.

        Viiskyt vuotta! Huh huh.

        Minä olen vaihdellut renkaita vasta 35 keväänä ja syksynä, ja viime vuosikymmeneltä alkaen kumit ovat olleet aluvanteilla. Ennen aluvanneaikaa en ollut edes kuullut jälkikiristyksestä, mutta nyt asiasta muistutellaan joka käänteessä. Olenkin viime aikoina koettanut muistaa teettää jälkikiristyksen muutamaa päivää vaihdon jälkeen.

        En voi väittää, ettei jälkikiristyksestä yhdenkään mutterin osalta yhdelläkään kerralla olisi ollut hyötyä. En tietysti voi myöskään väittää, että juuri jälkikiristys olisi pelastanut minut - siis autoni - pyörän irtoamiselta jonain tiettynä syksynä tai keväänä.


      • 100 € valohoito
        turhaa? kirjoitti:

        Suurimmassa osassa huolloista ei nykyisin irroiteta auton renkaita. Siksi et ole saanut mitään huomautuksia.

        Huolto-ohjelmat sisältävät enimmäkseen "silmämääräisen tarkistuksen" esim. jarrupintojen osalta. Sitä varten sinne on myös jätetty hyvät näköalat. Mitä sitä irrottelemaan jos ilmankin pärjää...

        Juuei irroitella. Ei, vaikka huolto-ohjelmaan olisi lisätty jarrujen herkistely. Sehän hoituu valohoidolla, kuten moni muukin asia.


      • mek

        Jos alumiini vanteen asentaa siten ettei laita pultin tai mutteri tai vanteen kartioon rasvaa niin se kartio voi kiristyä siihen vanteesee eikä vanne ole kiritynyt napaa ollenkaan ja kerran on itelle käynyt niin ja sen jälkeen aina rasvannyt vanteen kartion niin ei ole ongelmaa sen jälkeen ollut. Sen takia on jälkikiristys kun pyörän napa autossa lämpiää ja lämmittää vannettakin jos palöjon jarrutelle ja siten kiinnitys voi löystyä kun ne lämpivät ja jäähtyvät välillä.


    • n. nakuttaja

      Minä olen viimeiset 20 vuotta kiristänyt valmistajan suosittelemaan momenttiin. Renkaat ovat pysyneet kiinni ja ruuvit ovat auenneet nätisti seuraavan vaihdon yhteydessä.

    • paikkaa mokat

      Jos onkin unohtunut liikkeessä loppukiristys..

    • Jälkikiristys on tarpeen vain huolimattomasti tehdyn renkaanvaihdon tarkistamiseksi.
      Rengasliikkeet kiristävät melkein poikkeuksetta liian kireälle kahdesta syystä, ettei
      vaan irtoa, hyvä sinänsä, mutta senkin takia, ettei asiakas vaan tekisi hommaa myöhemmin itse, eli ei saa auki.

      Kerran jouduin viemään ystäväni auton välittömästi takaisin varikolle renkaanvaihdon jälkeen. Montsikka ei saanut ainuttakaan pulttia auki ristikkoavaimella. Paha tilanne tiellä, jos joutuu vaihtamaan varapyörään.

      Teräsvanne toimii itsessään "jousialuslevynä" ja pultit/mutterit pysyvät hyvin kiinni.
      Jos kevytmetallivanteissa joku pultti jää löysälle, niin teoriassa vaatii kiristyksen.
      Vaikka pyörästä puuttuisi yksi mutteri, niin ei se irtoa. Irtoamistapauksissa koko pyörä
      on jäänyt kiristämättä jo asennusvaiheessa.

      • eikä jää jumiin

        Mistä ihmeen rengasliikkeistä täällä puhutaan? Ainakin täällä Helsingin alueella joka ainoa rengasliike toimii ihan asiallisesti.
        Kevytmetallivanteiden pultit asetetaan ensin käsin kierteiden alkuun ja pyöritetään sitten räikällä kierteiden pohjaan kevyesti. Tämänjälkeen pultit vedetään momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen ja toivotetaan tervetulleeksi muutaman päivän jälkeen jälkikiristykseen ilman ajanvarausta.
        Näin viimeksi eilen Espoossa, pyörien allevaihto ja vanteiden pesu 50 €, kohtuuhinta asiallisesta työstä.


      • huh mitä hintoja
        eikä jää jumiin kirjoitti:

        Mistä ihmeen rengasliikkeistä täällä puhutaan? Ainakin täällä Helsingin alueella joka ainoa rengasliike toimii ihan asiallisesti.
        Kevytmetallivanteiden pultit asetetaan ensin käsin kierteiden alkuun ja pyöritetään sitten räikällä kierteiden pohjaan kevyesti. Tämänjälkeen pultit vedetään momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen ja toivotetaan tervetulleeksi muutaman päivän jälkeen jälkikiristykseen ilman ajanvarausta.
        Näin viimeksi eilen Espoossa, pyörien allevaihto ja vanteiden pesu 50 €, kohtuuhinta asiallisesta työstä.

        Maksoin itse tuosta samasta hommasta juuri 25 euroa, se on kohtuullista.
        En tosin asu kehä 3:n sisäpuolella, onneksi.


      • Happamia.ovat

        Koskaan en ole tuollaisesta maksanut mitään, mutta olenkin itse aina vaihtanut 54 vuotta. Laske, paljonko olen säästänyt! Niin ja se raha on TODELLA jäänyt säästöön!


    • Ei ole tarpeen

      Jälkikiristys ei ole tarpeen kun:

      -vanteet on pesty huolellisesti
      -kierteet ja napa on puhdistettu irtoliasta
      -pultit kiristetään tasaisesti
      -oikea momentti laitetaan momenttiavaimella

      Koskaan ei näillä ohjeilla ole yksikään pultti ollut löysässä.

      • näillä mennään

        no onko se jälkivarmistus niin iso homma ettei sitä voisi tehdä?? Jokaiseella on jokin avain autossaan mukana ja sillä voi kokeilla onko löysällä.


    • amattilainen

      aluvanteet 120Nm peltiset 100Nm. Oletteko miettineet sellaista asiaa että jos se rengas sitte päättääkin irrota ja tulee vahinko niin kenen pää on pölkyllä? ensimmäisenähän korjaamoa syytetään.

      • 12+1

        Mistähän moiset numerot kiskaisit alut kestävät pienemmän kiristystiukkuuden kuin peltivanteet.


    • amattilainen

      no varmasti kestää. kysäseppä ammattilaiselta että paljonko on teilläpäin renkaiden kiristys tiukkuudet. tämmösillä lukemilla meilläpäin laitetaan renkaat kiinni. ja ihan rengas liikkeessä olen töissä joten olen muutamia renkaita kiristellyt. auton ohjekirjassa yleensä on mainittu tiukkuudet. ja nehän vaihtelee merkeittäin esim. T5 portterin renkaat pitäs laittaa 180NM kun taas erään toyotan kirjassa oli että 100Nm.

    • 777F

      Jos ei puhuta mistään Barzetoista tai Alessioista, vaan auton alkuperäisistä tai muista laadukkaista alumiinivanteista, niin kyllä ne kestävät suuremmankin kiristysmomentin. Olen varma että kun ihmiset noita kotona vaihtelee ilman momenttiavaimia niin yleisempää on, että vanteet pultataan liian kovaa kiinni kuin liian löysälle.
      Itse olen rengasliikkeessä töissä ja meillä alumiini vanteet ensin pultataan pyssyllä vähän hellemmin kiinni ja lopullinen kiristys momenttiavaimella noin 120nm. Asiakkaille suositellaan aina jälkikiristystä. Tässä vuoden aikana ollut kolme pyörän irtoamis tapausta kun on jätetty jälkikiristys tekemättä.
      Eli ei se ihan turhaa ole vaikka melko harvinaista se on että pyörä irtoaa..

      Pyörän löystymisen syyksi epäilen että vanteen ja navan välissä on vähän jotain paskaa tai sitten sesonki-esa kiristää pultit väärässä järjestyksessä ja vetää jokaisen pultin jo ekalla kiristyskerrallaa liian tiukkaan, vaikka aluksi olisi hyvä kiristää jokaista pulttia vähäsen, että vanne asettuu kunnolla napaan.

      • 777F

        Unohtui mainita että pakettiautoissa ym järeämmissä autoissa jotka isomman momentin vaatii pyörät laitetaan tietenkin tiukempaan kun 120nm


      • oikea tiukkuus
        777F kirjoitti:

        Unohtui mainita että pakettiautoissa ym järeämmissä autoissa jotka isomman momentin vaatii pyörät laitetaan tietenkin tiukempaan kun 120nm

        Onko jälkikiristysvaade siis rengasliikkeiden vastuunpakoilua, ettei vaan tulisi asiakkailta jälkivaateita.
        Kun olen 37 vuotta kiristänyt kevyesti mutterit/pultit ristikkoavaimella, niin en ole havainnut mitään ongelmaa.
        Jos vaikka ajat vanteet jalkakäytävän reunaan niin että paino lähtee irti vanteen reunasta, niin teoriassa voi alkaa sellainen kova täristäminen, mikä löysyttää mutterit, mutta vielä ei ole tullut vastaan. Taloudessa on kyllä momenttikin, mutta sitä käytetään hienompiin töihin.
        Naapureita on kyllä joutunut joskus auttamaan, kun rengasalan "ammattilaiset" on laittaneet vanteet kiinni sellaisella momentilla, että on pitänyt ristikkoavaimeen laittaa melkein metrin putki ja päähän sadan kilon äijä. Kovasti paukahtaen lähtivät auki, mutta ei se pulteille ja varsinkaan kierteille hyvää tee.


    • Oikea momentti

      Olen aina kiristänyt vanteet tyypistä riippumatta 100 Nm. Nykyiselle henkilöautolleni ohjekirja antaa vannetyypistä riippumatta kiristysmomentiksi 140 Nm, mikä on mielestäni aivan liikaa. Katsokaa ohjekirjasta, mitä lukemia teillä on.

      • pässi tietää aina

        kyllä on viisainta luottaa omaan mutuun ennemmin kuin auton omaan ohjekirjaan tai vannevalmistajan arvoihin.
        Suomalainen mies ei ohjeita lue eikä kaipaa vaan tietää kaiken paremmin.


      • Oikea momentti
        pässi tietää aina kirjoitti:

        kyllä on viisainta luottaa omaan mutuun ennemmin kuin auton omaan ohjekirjaan tai vannevalmistajan arvoihin.
        Suomalainen mies ei ohjeita lue eikä kaipaa vaan tietää kaiken paremmin.

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Ellei ohjekirja edes erottele alumiini- ja peltivannetta, on viisaampaa itse harkita mitä momenttia käyttää.


    • 12+2

      Jos tahtoo pelata varman päälle, kannattaa huollon jälkeen katsella autoaan kriittisesti. Joudun työkseni ajamaan ja myös huollattamaan autoja eikä ole mitenkään tavatonta että asentajilta on jäänyt epähuomiossa jokin kohta vaillinaiseksi. On parikin kertaa sattunut että merkkiliike on jättänyt pyöränpultit löysälle. Joskus jopa varsinainen huolto on jäänyt tekemättä kokonaan kun on vaihdettu lisätöinä akkua tms. Kyseessä oli suuren eurooppalaisen autonvalmistajan merkkiliike eikä mikään nyrkkipaja.

      Tuo jälkikiristys on sinänsä useimmiten turha, mutta kun nykyään yleiset aluvanteet eivät juuri jousta, niin saattaa olla että pultit alkavat itsestään löystyä. Ilmiö on kuitenkin omien kokemusteni mukaan harvinainen. Eikä se pyörä toki samantein irtoa, vaan kyllä se pitäisi kuljettajan huomata lonksumisesta tms. hälyttävästä äänestä.

      Olettekos muuten huomanneet minkälaisilla momenteilla ne alut pitäisi kiinnittää? N. 120 - 140Nm on aika yleinen. Eli terve mies vääntää käsivaralta ristikkoavaimella aivan liian tiukkaan.

    • Tavalliset aluvantee

      henkilöautossa kiristetään 100Nm

      • mallikohtaista!

        Eihän tota noin voi yleistää. Oman talouden autossani toisen manuaalissa lukee 140 Nm (V70) ja toisen 110 Nm (S40).


      • Koreamomentti

        Korealaismerkin manuaalissa sanotaan 90-110Nm. Kumma vaihtelu, lieneekö toinen lukema peltivanteille ja toinen sitten kevytmetallivanteille. No 110:een laitan joka tapauksessa, vaikka alut ovatkin.


      • Make
        mallikohtaista! kirjoitti:

        Eihän tota noin voi yleistää. Oman talouden autossani toisen manuaalissa lukee 140 Nm (V70) ja toisen 110 Nm (S40).

        Oliskos sulla tietoo millä arvoilla pitäis kiristää 17mm pultit aluvanteilla, auto Skoda Octavia ?


    • hihvistelijä

      Kun vaihtaa renkaat itse on auto tunkilla pultteja kiristellessä. Siinä ei voi käyttää täyttä voimaa kun voi kammeta auton alas tunkilta. Pultit täytyy kiristää lopullisesti kun auto on laskettu alas tunkilta pyörilleen, kyllä ne siinä vaiheessa vielä kiristyvät siitä mihin tunkilla on saanut.
      Pyörän ilmassa ollessa jousitus on ulommaisessa ääriasennossa, siitä kun laskee alas tunkilta saattaa pyörän asento jäädä vielä epätavalliseen asentoon mikä saattaa vaikuttaa pulttienkin kiristymiseen.
      Pultit kannattaisikin ehkä kiristää lopulliseen tiukkuuteen kun kaikki renkaat on vaihdettu ja autoa siirretty jokunen metri että jousitus ja pyörien asennot on normaalissa asennossa.

    • höpö höpö

      kaikki autot pitää huoltaa vähintään kerran vuodessa ja renkaat vaihdetaan 2 kertaa vuodessa. Miten sinun autolla ajetaan jopa kaksi vuotta että et renkaisiin koske?

      • hyvä idea

        No, jos sattuu olemaan kitkarenkaat. Olisi tosi kätevät kauppakassissa millä ei muuten juuri ajeta. Ajatella -viisi vuotta ilman rengasrumbaa.


    • 314

      Entä vaseliinin käyttö pulteissa?

      Muutama vuosi sitten kun toiselle rengaskerralle oli säilytyspaikka kotinurkissa
      tein renkaanvaihtotyöt itse ns. mututuntumalla.
      Kun voitelin pultinkierteet joka kerran, avaamiseen riitti ns. ristikkoavain.
      Yhtään vannetta ei ole tarvinnut hakea ojasta.

      • VA.G

        "Entä vaseliinin käyttö pulteissa?"

        Oman autoni ohjekirja kieltää ehdottomasti voitelemasta pultteja millään. Hyvin ovat yli 20 vuotta pysyneet ja aina ne on aukikin saatu.


    • Merkkivanne.

      Ja oikean pituiset pultit,niin harvoin tarvitaan jälkikiristystä. Mutta kun tuusataan vanteilla jotka ovat yleismalleja, niin tarvitaan napaan muovisia soviterenkaita ja vielä kun ei ymmärretä ostaa oikean pituisia pultteja, silloin kiristystä tarvitaan. Kevytmetallivanteissa on pidemmät pultit, kuin peltivanteissa.

    • aluvanteet

      KERTOKAA NY MULLEKKIN MINKÄLAISET RENKAAT ON PULTEILLA KIINNI? MULLA AUTOSSA VANTEET PULTELLA 5KPL.JA RENKAAT OVAT LAITETTU VANTEILLE RENGASLIIKKEESSÄ:::::PUHUKAA ASIOIDEN OIKKEILLA NIMILLÄ,NIIN EI TULE VÄÄRINKÄSITYKSIÄ NIILLE JOILLA EI OLE TARPEELLISTA TIETOA ASIOILLE,

      • naulattu juu

        johan nerokin löytyi?!


      • TIEDOTTAJA,

        TURPAKIINNIHIRVI


      • apulanteet

        MUNKIN AUTTOSA VANTEET 5KPL KIINNI PULTEILLA. RENKAAT LIIKKEESSÄ.VÄHÄN TÄRISTÄÄ AJAA RENKAS-LIIKEESEEN. RENKAS PLUS VANTE ON YHTÄSUURI PYÖRRÄ


    • pienipää suuri ongel

      Mistä tiedät mitä renkaiden pulteille tehdään kun ne lähtevät tehtaalta, kiritääkä joku ne vai löysääkö, siinäpä kysymys.

      • repikääsiitä

        meijän renkaat kiritään 160teranyyttonikilometriin!


    • aluvanteet

      SE ETTÄ NÄÄ TAVALLISET HEINÄHATUT EI TIEDÄ ,ETTÄ VANNE JA REGAS ON 2 ERI OSAA AUTOSSA SEN VIELÄ VOIS YMMÄRTÄÄ,MUTTA KUN AUTOJA TESTAAVATKIN PUHUU RENKAIDENPUTEISTA.YKSI ALAN AMATTIASIANTUNTIA ESITTELI TV:ssä HÖYRYVETURIA JA TOTESI,ETTÄ TÄSSÄ ON ISOT RENKAAT !!!!!!!!!!??????

      • Ei pyyntö. Käsky

        Voisitko vetää v#%#n päähäsi.


      • Aluvanteet
        Ei pyyntö. Käsky kirjoitti:

        Voisitko vetää v#%#n päähäsi.

        OKEI TÄN KERRAN


    • jokunen 33

      Aika epäolennaisiin on juututtu.Voidaanko kompromissinä sanoa että renkaat on kiinni autossa pulttaamalla, vanteiden välityksellä.

      Jälkikiristyksestä senverran että tottakai se olisi rengasfirmalle suuri negatiivinen asia jos esim sesonkimies unohtaisi vaikka 1% VANTEISTA kiristämättä.
      Noin 4 autoa sadasta pätyisi takaisin korjaamolle ,enemmän tai vähemmän vahingoittuneena.
      Pyörän pultin yleisin koko on 12x1,5 jonka kiristysmomentti on yleensä 9-11 kpm.
      Tavallinen momenttisauva riittä tarkkuudeltaan varsin hyvin ei tarvi kyllä momenttiavainta ainakaan peltivanteissa, alut kannattaa pikkuisen lisäkiristää vääntövarrella.

    • 3rkk13

      Ei ne pulti löysty ajossa, jos on oikeassa momentissa. "Jälkikiristys" on vain sitä varten että jos esim yksi mutteri olisi jäänyt kiristämättä momenttiin. Minulle kävi näin pari vuotta sitten. Eli kannatti "jälkikiristää". Varsinkin 5 pulttisella jaolla voi helpommin unohtua yksi mutteri "käsi"momenttiin.

    • Rengasmies

      Miksi renkaita pitää kiristää? Kun ne vanteelle laitetaan niin siinähän ne pysyy.

    • renkaankiristys

      Ei minulle ole koskaan tuottanut vaikeutta tarkastaa pyöränpulttien kireyttä. Siellähän se pyöränpulttiavain kulkee autossa mukana. Eikä niitä renkaita kiristetä,ne ovat vanteilla, ja vanteet kiinni pulteilla. Eli mitä häh.

      • ai onko ?

        Mun autossa vanteet on kylläkin muttereilla kiinni pyörännavan pulteissa.


      • Entä sitten?
        ai onko ? kirjoitti:

        Mun autossa vanteet on kylläkin muttereilla kiinni pyörännavan pulteissa.

        No sinun autossa on. Tuskinpa kaikkien tarvitsee täällä ilmoittaa onko autonsa pyörät kiinni muttereilla vai pulteilla.


    • "heh heh"

      manne vei autonsa katsastukseen ja pyörät oli vaan kahdella pultilla kiinni, no katsastusmies kysyi mites sie oot ne tuollee laittanu ? manne siihen et kyl mie yhel koitin mut ei se pysyny.

    • Mauricion

      Puolen metrin varrella noin kolmeen ähkyyn olen aina kiristänyt vanteet ja on pysynyt paikallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe