VP 2002 kunto- mitä mieltä raati

Volovokovielä

Laitampa tännekkin ihmeteltäväksi.

Avasin koneen kannen, mitä mieltä asiantuntijat kunnosta näin kuvista katsottuna. Riittääkö putsaus sekä venttiilien ja suutinten kunnostus ?

http://aijaa.com/uK6NwE

http://aijaa.com/x2PxPS

80

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain ajatuksia

      Ihan normaalin näköiset palotilat. vasemmassa sylinterissä näkyy jotain jälkiä. onko siinä leikkauma vai näyttääkö vain kuvassa?

      kaavit vain vähäiset karstat pois kannesta ja varo tiivistepintaa. kyseessä lienee merivesikone koska jäähdytyskanavissa näkyy syöpymää. yksi reikä on kokonaan tukossakin. ne pitää putsata vaikka rautalankaa apua käyttäen. reilusti vain söhii kaikki reiät ja kopistelee sitten ruosteita pois.

    • hyvältä näyttää

      Miksi avasit?
      Normin näköinen tapaus, auttaiskohan sooda puhllus noihin vesikanaviin?
      Aja tulevaisuudessa glygolit koneeseen talveksi.
      Jos ei ole käynyt kuumana niin kasaan vaan juui noiden ehdottamiesi toimenpiteiden jälkeen. Tietysti uudet tiivisteet joka paikkaan myös.

      • Volovokovielä

        Ostin tuon hajonneen tilalle ja en viitsinyt asentaa paikalleen sellaisenaan vaikka nätisti käykin ja on siisti päältä päin. Huuhtelin konetta paineella ja sieltä tuli siipiprän palasia ja ruostetta sen verran että ajattelin olevan järkevintä avata ja vilkaista miltä sisuskalut näyttää.


    • Mulla oli Volvo

      Kiinileikannut ja muutenkin näyttää enemmän poijunpaonolta kuin veneeseen kelvolliselta moottorilta. Varmasti tehot hukassa, kampikammiossa niin paljon painetta, että tuskin öljytikku pysyy psikoillaan, jos koneen saa käyntiin.
      Varmaan suurella rahalla koneen saa vielä muutamaksi vuodeksi elvytettyä, mutta kannattaako?

    • Tekisin näin

      Niin, ei noiden kuvien perusteella pysty kunnolla arvoimaan moottorin kuntoa, tiivistepinnat eivät ole näkyvissä ja sylinteriputkien kun menee myös arvailuksi.

      Ei tuo kuitenkaan miltään romulta näytä.

      Itse avaisin koneen kokonaan ja vaihtaisin laakeriliuskat ja laakeriliuskat ja hoonaisin putket, sekä koneistuttaisin kannen uusilla venttiileillä, ei voi olla kovin kallis remontti kun on vaan kaksipyttyinen, vaikka Volvo onkin...

      Suutinkärki myös uusiksi samalla.

    • R K-S

      Tyypillinen tapaus.
      - Jäähdytyskanavat tukossa
      - Palotilat karstaiset = suuttimet huonot
      Kone savuttaa ja kuumenee.

      Puhdista ruosteet sekä syl kannesta, että myös sylinteriryhmästä.
      Hio venttiilit
      Korjauta suuttimet

      Sylinterine ja mäntien kuntoa en osaa arvioida noiden kuvien perusteella.

      • Volovokovielä

        Sylintereissä olake juuri nähtävissä, sormella voi kuvitella tuntevansa. Näkyvissä vielä hoonausjäljet heikosti. Toisessa sylinterissä yksi naarmu, olisiko joskus käynyt kuumana. Mitä tuo vaikuttaa, ei kiinnostaisi avata alakertaa.


      • Sw271

        Hei R K-S, mitäs nuo edellä mainitut maksaisivat teillä VP 2001 koneeseen?


    • se moottorimies

      Tässä google-arvaajat taas vauhdissa "tietoineen".

      Vakiovastaus "suutin tukossa" on käytetty neljästi.
      Miksi pitäisi uusia venttiilit, kun pelkällä sovitushionnalla selviää?
      Kun ei ole kaulusta sylinterissä niin miksi pitäisi hoonata?
      Mitä hyödyttää vain vaihtaa laakeriliuskat,jos kaulat jää ennalleen?

      Ei ainutkaan moottoreita tunteva ole viitsinyt vastata, enkä minäkään parista kuvasta.

      • Moottorimiehelle...

        Tota... se moottorimiehelle

        Kun laakeriliuskat vaihdetaan ajoissa, niin ne akselin kaulat pysyy kunnossa, jos kaulat vaatii hionnan ja alikokolaakerit, niin siinä tapauksessa niin on edettävä, yleensä selviää pelkällä liuskojen vaihdolla ja kevyellä kaulojen kiilloituksella.

        Kukaan ei ole sanonut, että suuttimet olisivat tukossa. Tiedoksesi, suutinkärki ei yleensä tukkeudu, vaan kuluu muuten pilalle jolloin se saattaa jäädä vuotamaan tai suihkun kuvio ei ole kunnossa, näillä asioilla on suuri vaikutus dieselmoottorin toimintaan.

        Venttiileiden osalta ei saavuteta suurta säästöä jos hiotaan vanhat, tuossa koneessa on kaikenkaikkiaan neljä venttiiliä.

        Sylinteriputkien kuntoa, eikä sitä mahdollista kulumaolaketta noista kuvista ei näe, mutta kun kone on auki niin kannattaa uusia vähintäänkin männänrenkaat ja hoonata sylinteriputket. Hoonaus auttaa siihen, että öljykalvo pysyy sylinterinseinämässä.


      • mottorimiehen poika
        Moottorimiehelle... kirjoitti:

        Tota... se moottorimiehelle

        Kun laakeriliuskat vaihdetaan ajoissa, niin ne akselin kaulat pysyy kunnossa, jos kaulat vaatii hionnan ja alikokolaakerit, niin siinä tapauksessa niin on edettävä, yleensä selviää pelkällä liuskojen vaihdolla ja kevyellä kaulojen kiilloituksella.

        Kukaan ei ole sanonut, että suuttimet olisivat tukossa. Tiedoksesi, suutinkärki ei yleensä tukkeudu, vaan kuluu muuten pilalle jolloin se saattaa jäädä vuotamaan tai suihkun kuvio ei ole kunnossa, näillä asioilla on suuri vaikutus dieselmoottorin toimintaan.

        Venttiileiden osalta ei saavuteta suurta säästöä jos hiotaan vanhat, tuossa koneessa on kaikenkaikkiaan neljä venttiiliä.

        Sylinteriputkien kuntoa, eikä sitä mahdollista kulumaolaketta noista kuvista ei näe, mutta kun kone on auki niin kannattaa uusia vähintäänkin männänrenkaat ja hoonata sylinteriputket. Hoonaus auttaa siihen, että öljykalvo pysyy sylinterinseinämässä.

        Kas, kun ei raskaan liikenteen dieselissä vaihdella liuskoja tuon syyn vuoksi? Kampikaulojen pelkkä kiillotuskin vaatii moottorikorjaamon työn, joten se ei ole ilmainen. Veloitustaksa tunnista a' 150-190 alv.

        Täällä on jokainen dieselin vika "suuttimet pitää vaihtaa". Kysyn vain miksi ei niitä vaihdeta 14 - 16 litran MANeihin, Volvoihin tai Scanioihin edes 350 000-500 000 km ajon jälkeen?

        Uudetkin venttiilit pitää hioa istukan (sekin ehkä vaihtaa?) kanssa tiiviiksi. Etkö tiennyt sitä?

        Todellisen hoonauksen tekeminen vaatii taas moottorikorjaamoa.Se maksaa ja ns "moottorimiehet" hoonaa sylinterit hiomanauhalla sormin hieman sinne päin.
        Männänrenkaat toki voi vaihtaa -tulee samalla rassattua urat auki ja öljyrenkaan reiät.

        Olen työkseni näiden 14 -18 litran dieselien kanssa tekemisissä ja nauran usein täällä heitetyille "suuttimet pitää vaihtaa" värssylle.


      • Moottorimiehen pappa
        mottorimiehen poika kirjoitti:

        Kas, kun ei raskaan liikenteen dieselissä vaihdella liuskoja tuon syyn vuoksi? Kampikaulojen pelkkä kiillotuskin vaatii moottorikorjaamon työn, joten se ei ole ilmainen. Veloitustaksa tunnista a' 150-190 alv.

        Täällä on jokainen dieselin vika "suuttimet pitää vaihtaa". Kysyn vain miksi ei niitä vaihdeta 14 - 16 litran MANeihin, Volvoihin tai Scanioihin edes 350 000-500 000 km ajon jälkeen?

        Uudetkin venttiilit pitää hioa istukan (sekin ehkä vaihtaa?) kanssa tiiviiksi. Etkö tiennyt sitä?

        Todellisen hoonauksen tekeminen vaatii taas moottorikorjaamoa.Se maksaa ja ns "moottorimiehet" hoonaa sylinterit hiomanauhalla sormin hieman sinne päin.
        Männänrenkaat toki voi vaihtaa -tulee samalla rassattua urat auki ja öljyrenkaan reiät.

        Olen työkseni näiden 14 -18 litran dieselien kanssa tekemisissä ja nauran usein täällä heitetyille "suuttimet pitää vaihtaa" värssylle.

        Selvästikin isäsi on töissä jossakin korjaamolla ja olet kuullut juttuja. Ei tuohon muuta viitsi vastata kun vastapuoli ei kuitenkaan ymmärtäisi ja jatkaisi vaan höpöhöpöään.


      • jkuijkyuki,uiol,kiol
        Moottorimiehen pappa kirjoitti:

        Selvästikin isäsi on töissä jossakin korjaamolla ja olet kuullut juttuja. Ei tuohon muuta viitsi vastata kun vastapuoli ei kuitenkaan ymmärtäisi ja jatkaisi vaan höpöhöpöään.

        Loppuiko e.d.k. tieto googlesta?


      • Moottorimiehen mummo
        Moottorimiehen pappa kirjoitti:

        Selvästikin isäsi on töissä jossakin korjaamolla ja olet kuullut juttuja. Ei tuohon muuta viitsi vastata kun vastapuoli ei kuitenkaan ymmärtäisi ja jatkaisi vaan höpöhöpöään.

        Juu ei tästä nyt sitten ihan hoonaamalla selviä.


      • ,iut6o
        Moottorimiehen pappa kirjoitti:

        Selvästikin isäsi on töissä jossakin korjaamolla ja olet kuullut juttuja. Ei tuohon muuta viitsi vastata kun vastapuoli ei kuitenkaan ymmärtäisi ja jatkaisi vaan höpöhöpöään.

        Sinä ja isäsi olette olleet aina veronmaksajien huollettavana sossutalossa.


      • l.oölöo.
        jkuijkyuki,uiol,kiol kirjoitti:

        Loppuiko e.d.k. tieto googlesta?

        E.d.K on Polin käynyt siivooja?


    • -Mika-

      Kuvista ei paljoa selvää saa, mutta muutama juttu tulee kyllä silti mieleen:

      Hoonaus ja rengastus kannattaa tehdä, kun kone on jo "siivuina". Hoonaus tehdään siksi, että sylinterinseinamän kiillottuma saadaan pois, mataksi jälleen. Hoonauksen tekee itse ja männänrenkaat maksaa jonkun kympin. aika halpa puristusten palautus, sanoisin.

      Venttiilit kannattaa uusia, jos venttiilissä on väljää ohjurissa. Sitä ei hiomalla korjata. Tiivistepinnat voi toki hioa itse, mutta väljä venttiili ohjurissaan saa aikaan öljyn palamista ja sinistä savua. No okei, olisihan se "täydellinen" remppa uusia ne ohjuritkin, mutta sitä ei itse voi tehdä = kallista. Pelkillä venttiilien vaihdolla päästään puoleen väliin jo.

      Sama koskee oikeastaan alakerran laakereita. Ne on alumiinia, ja kuluvat paljon enemmän kuin kampuran kaulat. Siispä muutama kymppi laakeriliuskoihin ja mahdollinen alkava välys alakerrasta on saatu pois tai ainakin huomattavasti pienemmäksi.

      Myös minä koittaisin puhaltaa vesikanavia auki. Sellaisella halpis-hiekkapuhallusvehkeellä, joita motonetista/biltemasta saa muutamalla kympillä. Mukana tulee alumiinisilikaattia, joka on hiekkaa hellempi puhallusaine ja toimii tuossa hyvin. Kompuran pitäisi antaa 6-8 kiloa ja paljon litroja. Jos säiliö ja kompura on pieni, niin sitten vaan puhalletaan lyhyissä pätkissä.

      Kaikki edellä mainittu on itse tehtävissä ja on aika halpaa tehdä.
      Jos tuo olisi minun koneeni, niin tekisin myös kaiken edellä mainitsemani. Ja taas sillä ajaa parikymmentä kesää perushuolloilla.

      Yhteen Yanmarin 1GM -koneeseen tuon kaiken olen tehnytkin, ja hyvin se pelaa taas/edelleen...

    • Oho, moottorimies puhuu kerrankin asiaa !

      Noista kuvista voi päätellä aivan varmasti vain että kannen yläosan (venttiiliväli/suutin) vesitila on varmuudella tukossa kun isot kanavatkin on.
      On paikka jonka puhdistus on uskon varassa ja valun seinämänvahvuus pienin.
      Se on ponteva olo, kun remontin jälkeen alkaa ensin tulla kevyesti vaaleaa savua ja sitten ihmetellään, mistä vesi tulee pakokanaviin ja öljyn sekaan.

      Tarkoittaa että ensin mietitään tarkasti, kannattaako ottaa riski, ja korjata turhaan, vai luotetaanko että ei se vielä ole läheskään puhki., joskus voi jopa onnistaa.

      Jos moottori on tuossa kunnossa seissytt yli 5 vuotta, niin anna seisoa edelleen.

      • Volvokovielä

        Otettu pois veneestä vuosi sitten. Rassailin reiät auki ja kaikki irtoavan tavaran irti. Moska oli yllättävän pehmeää. Se kannen sisälläkin oleva messinkiputki tuli ulos parilla napauksella ja sen reiät oli auki. Krapsuttelin aikani ja sitten tehokkaalla painepesurilla joka reiästä vettä sisään. Ruostetta ja sakkaa tuli pari kahvikupillista ja kun aukoista kurkki sisälle näkyi osottain kirkas valurauta.


      • Volvokovielä kirjoitti:

        Otettu pois veneestä vuosi sitten. Rassailin reiät auki ja kaikki irtoavan tavaran irti. Moska oli yllättävän pehmeää. Se kannen sisälläkin oleva messinkiputki tuli ulos parilla napauksella ja sen reiät oli auki. Krapsuttelin aikani ja sitten tehokkaalla painepesurilla joka reiästä vettä sisään. Ruostetta ja sakkaa tuli pari kahvikupillista ja kun aukoista kurkki sisälle näkyi osottain kirkas valurauta.

        Niin.
        Olet valintatilanteessa, jos luotat että pitää nesteet sisällään, niin paikoilleen vaan.
        Mikäli kertomasi mukaan kone kävi hyvin ja ilman sivuääniä tai savutusia, niin mitään remonttia ei kannata tehdä pelkästään varmuuden vuoksi.
        Vastaavia uusia koneita saa niin halvalla että kun rupet volvoa remppaamaan niin "säästö" voi olla yllätys.

        Ps. Pehmeä moska vesikanavissa voi olla merkki öljystä.


      • Volovokovielä
        e.d.k kirjoitti:

        Niin.
        Olet valintatilanteessa, jos luotat että pitää nesteet sisällään, niin paikoilleen vaan.
        Mikäli kertomasi mukaan kone kävi hyvin ja ilman sivuääniä tai savutusia, niin mitään remonttia ei kannata tehdä pelkästään varmuuden vuoksi.
        Vastaavia uusia koneita saa niin halvalla että kun rupet volvoa remppaamaan niin "säästö" voi olla yllätys.

        Ps. Pehmeä moska vesikanavissa voi olla merkki öljystä.

        Näinhän se menee, rohkea rokan syö ja uhkarohkea hernekeiton. Käytän suuttimet sepällä, putsaan lohkon kanavat, läppään venttiilit ja ruuvaan kasaan. Kulut tiivistesatson kanssa pari- kolmesataa ja päivän työt. Sitten jos ei hyvä niin uusi pata tilalle.


      • koikkalain
        Volovokovielä kirjoitti:

        Näinhän se menee, rohkea rokan syö ja uhkarohkea hernekeiton. Käytän suuttimet sepällä, putsaan lohkon kanavat, läppään venttiilit ja ruuvaan kasaan. Kulut tiivistesatson kanssa pari- kolmesataa ja päivän työt. Sitten jos ei hyvä niin uusi pata tilalle.

        Komppaan Mikaa... Ihan asiallista kerrontaa. Kannen kuvakulma hämää jonkinverran, ei ne vesikanavat näyttäisikään ihan tukossa olevan, pintaruostetta vaan. Voi olla ihan timmi kone..
        Tuota eräiden jatkuvaa negatiivistä asennetta, ja rempan epäonnistumisella peloittelua, sitä en vain jaksa ymmärtää.. -Osta uusi,- osta uusi....- Laita tuhatlappusesi kiertoon, -tyhjennä säästösi... Semmoisia neuvoja annetaan kernaasti. Mitä siitä, jos remppa meneekin harakoille, kahden ravintolareissun arvo. Luulen ettei kysyjä ihan persaukinenkaan ole, kun on netit ja veneet....
        Se ilo ja tyytyväisyys mikä onnistuneen korjauksen jälkeen voi kokea.. no sehän se sitä elämän suolaa... Mikäs sille alkuperäiselle koneelle tuli? Vois kiinnostaa ostaa se...


      • Volovokovielä
        koikkalain kirjoitti:

        Komppaan Mikaa... Ihan asiallista kerrontaa. Kannen kuvakulma hämää jonkinverran, ei ne vesikanavat näyttäisikään ihan tukossa olevan, pintaruostetta vaan. Voi olla ihan timmi kone..
        Tuota eräiden jatkuvaa negatiivistä asennetta, ja rempan epäonnistumisella peloittelua, sitä en vain jaksa ymmärtää.. -Osta uusi,- osta uusi....- Laita tuhatlappusesi kiertoon, -tyhjennä säästösi... Semmoisia neuvoja annetaan kernaasti. Mitä siitä, jos remppa meneekin harakoille, kahden ravintolareissun arvo. Luulen ettei kysyjä ihan persaukinenkaan ole, kun on netit ja veneet....
        Se ilo ja tyytyväisyys mikä onnistuneen korjauksen jälkeen voi kokea.. no sehän se sitä elämän suolaa... Mikäs sille alkuperäiselle koneelle tuli? Vois kiinnostaa ostaa se...

        Kaikki kanavat on auki, osassa vain pinta-ala kutistunut puoleen. Annoin venttiileille tuttia ja hiontatahnaa, seetien syöpymät häipyi sillä käsittelyllä. Pakomutkassa oli ainoa kokonaan tukossa oleva vesikanava.
        Täytyy myöntää että tämä on vähän terapiaakin. Siitä on jo parikymmentä vuotta kun viimeksi olen koneita rassannut. Silloin niistä hommista maksettiin, nyt voi kokeilla vieläkö rauta tottelee. Jos sitten alkaa höyrykoneen oireita ilmaantumaan niin haetaan vaikka uusi Sole. Entinen kone on jo vennäänmaalla.


      • Hyvältä näyttää
        Volovokovielä kirjoitti:

        Kaikki kanavat on auki, osassa vain pinta-ala kutistunut puoleen. Annoin venttiileille tuttia ja hiontatahnaa, seetien syöpymät häipyi sillä käsittelyllä. Pakomutkassa oli ainoa kokonaan tukossa oleva vesikanava.
        Täytyy myöntää että tämä on vähän terapiaakin. Siitä on jo parikymmentä vuotta kun viimeksi olen koneita rassannut. Silloin niistä hommista maksettiin, nyt voi kokeilla vieläkö rauta tottelee. Jos sitten alkaa höyrykoneen oireita ilmaantumaan niin haetaan vaikka uusi Sole. Entinen kone on jo vennäänmaalla.

        Hieno homma!
        Pistätkö koneen vielä tänäsyksynä tulille?
        Jos laitat niin pistä tänne infoa miten toimii, ihan näille kädettömile arvostelijoille harmiksi!


      • Näin se vaan on
        koikkalain kirjoitti:

        Komppaan Mikaa... Ihan asiallista kerrontaa. Kannen kuvakulma hämää jonkinverran, ei ne vesikanavat näyttäisikään ihan tukossa olevan, pintaruostetta vaan. Voi olla ihan timmi kone..
        Tuota eräiden jatkuvaa negatiivistä asennetta, ja rempan epäonnistumisella peloittelua, sitä en vain jaksa ymmärtää.. -Osta uusi,- osta uusi....- Laita tuhatlappusesi kiertoon, -tyhjennä säästösi... Semmoisia neuvoja annetaan kernaasti. Mitä siitä, jos remppa meneekin harakoille, kahden ravintolareissun arvo. Luulen ettei kysyjä ihan persaukinenkaan ole, kun on netit ja veneet....
        Se ilo ja tyytyväisyys mikä onnistuneen korjauksen jälkeen voi kokea.. no sehän se sitä elämän suolaa... Mikäs sille alkuperäiselle koneelle tuli? Vois kiinnostaa ostaa se...

        Nämä dieselit hajoaa yleensä ylikuumenemiseen (kanavat tukossa) tai läpisyöpymiseen.
        Täysremontin teko on varaosamyyjien toiveunta ja ns. asiantuntijoiden esitelmöinnin keppihevosia.


      • remontti reino
        Näin se vaan on kirjoitti:

        Nämä dieselit hajoaa yleensä ylikuumenemiseen (kanavat tukossa) tai läpisyöpymiseen.
        Täysremontin teko on varaosamyyjien toiveunta ja ns. asiantuntijoiden esitelmöinnin keppihevosia.

        Jos kone on jo levällään pöydällä,on se persaukisten touhua kasata se uudelleen tekemättä mitään. Kunnon remontti vaan touhuksi, ei se omaisuuksia maksa, ompa sitten konetta loppuiäksi, paljon mukavampi lähteä merille kun tietää että kone on varmasti kunnossa.


      • mietippä vähän
        remontti reino kirjoitti:

        Jos kone on jo levällään pöydällä,on se persaukisten touhua kasata se uudelleen tekemättä mitään. Kunnon remontti vaan touhuksi, ei se omaisuuksia maksa, ompa sitten konetta loppuiäksi, paljon mukavampi lähteä merille kun tietää että kone on varmasti kunnossa.

        Jos kone on kulunut sen verran että hoonausjäljet vielä näkyvät, olaketta ei sylinterin seinämissä ja venttileistä saa läppäämällä tiiviit niin miksi pitää tehdä "taysremontti"? Aloittaja on oikeassa kun ei ala toimivaa konetta paloittelemaan varmuuden vuoksi. Kun vesikanavat saa auki ja yläpään tiiviksi suuttimet kuntoon niin ei tuo muuta tarvitse. Täysremontti tarkoittaisi myös kannen ja pakomutkan vaihtoa ja sen jälkeen ollaan jo uuden japsikoneen hinnoissa.


      • Volovokovielä
        Hyvältä näyttää kirjoitti:

        Hieno homma!
        Pistätkö koneen vielä tänäsyksynä tulille?
        Jos laitat niin pistä tänne infoa miten toimii, ihan näille kädettömile arvostelijoille harmiksi!

        Loppuyhteenveto:
        Ajettu nyt satakunta tuntia. Lähtee tulille joka kerta heti, ei yhtään tarvitse pyörittää. Käy tasaisesti kaikilla kierroslukualueilla, savuttaa hetken kylmänä. Öljyä lisätty kerran noin litra. Mystinen pieni polttoainevuoto suodattimen tienoilla, kostuu pikkuhiljaa suodattimen jalka naftasta.
        Yksi asia on jäänyt mietityttämään. Koneen pakomutka on vaaksan korkeammalla kuin vesilinja. Jäähdytskierrossa ei ole lappoventtiiliä. Pitäisikö sellainen olla ?


    • -Mika-

      Meillä on erilainen käsitys täysrempasta.

      Mulle se tarkoittaa sylinterien hoonausta ja mäntien rengastamista sekä alakerran laakeriliuskojen vaihtoa. Ja samalla kaikkien vanhojen ja kovettuneiden stefojen vaihtoa. Ja muiden kuluvien osien kohdalla sen tarkistamista, että kulumat on alle valmistajan suosittamien maksimirajojen.

      Näillä toimenpiteillä se kone on uudenveroinen, jos ei selkeää muuta vikaa/kulumaa tullut konetta purkaessa vastaan. Jos on ohjurit/venttilivarret kuluneet, niin pelkkien venttilien vaihto auttaa jo paljon. Toleranssit löytyy huoltomanuaalista. Uusien ohjureiden laittaminen koneistamossa maksaa luokkaa satasen, ja siinä on mukana jo kannen oikaisu myös.

      Ja muihin osiin menee alle satanen! Ei siinä varaosakauppiaat vielä juhli.

      Surin osa kustannusta (jos kaiken teetettää) on työ. Ja tietysti tarpeettomasti (varmuuden vuoksi) vaihdetut osat, kuten kansi. Varmaan sitä hintaa silloin tulee kohtuuttoman paljon. Mutta itse tehden ja kaikki edulliset osat aina vaihtaen, kalliimmista vain tarvittavat, onkin koko hommassa jo järkeä. Ainakin, jos itselleen tekee.

      Miksi se kansi ja pakomutka pitäisi vaihtaa, jos ne on ehjät eikä ihan heti menossa puhki?

      • Uutta vastaava ?

        Alakerta on varmaan kestävin osa noissa .
        Uutta vastaavaksi moottori ei tule vaikka käydään kokonaan läpi ja koeponnistetaan, pelkkä ruiskutuspumpun huolto maksaa jo vähän enemmän kuin muutamia satasia, siitä ei mittailla välyksiä, elementti(t) ym. menee aina uusiksi kun pumppu avataan, lämmönvaihdin luonnollisesti ja pakosarjan vaippa, merikytkin ym ym , miksi ne pitäisi jättää vaihtamatta kun kone on auki ?
        Tämä on juuri se "kirous", kun tulee aina esille remontin yhteydessä, kun mihinkään pisteeseen ei oikein voi rajoittua siksi että "voihan tuonkin vielä tehdä samalla kun kone on nyt auki".
        Valmistajan toleranssit on jätettävä omaan rauhaansa, ne ovat hylkyrajoja valmistuksessa, tai ohjeellisia viite-arvoja, toiminnan kannalta niillä ei ole merkitystä, esim muuan ranskalainen tehdas ilmoittaa ,ämmäm välykseksi 20 µ, käytännössä 10 iertainenkaan ei aiheuta uusimistarvetta jne.
        Remonttia tehdessä pitäisi pitää tennarit tukevasti maassa, ja katsoa hieman mihin kajoaa, yli 30 v vanhasta moottorista ei saa uutta millään rahalla, satanen sinne ja toinen tänne, ja jatkoajan venyttämisen hinta ja hyöty tuleekin pian epävarmuuden lisäksi yllättävän kalliiksi.

        Aika on ajanut auttamattomasti ohi pienenpien moottoreiden korjauksista, ellei jotain erikoista syytä ole säilyttää käytössä, vrt. autojen merkkihuollot.

        Aloittajan ratkaisu on käytännöllinen, hyödynnetään vanhasta se mikä siinä vielä on jäljellä ja siirrytään sitten muihin ratkaisuihin, romuihin rakastuminen tulee lopulta yllättävän kalliiksi.


      • volovokovielä
        Uutta vastaava ? kirjoitti:

        Alakerta on varmaan kestävin osa noissa .
        Uutta vastaavaksi moottori ei tule vaikka käydään kokonaan läpi ja koeponnistetaan, pelkkä ruiskutuspumpun huolto maksaa jo vähän enemmän kuin muutamia satasia, siitä ei mittailla välyksiä, elementti(t) ym. menee aina uusiksi kun pumppu avataan, lämmönvaihdin luonnollisesti ja pakosarjan vaippa, merikytkin ym ym , miksi ne pitäisi jättää vaihtamatta kun kone on auki ?
        Tämä on juuri se "kirous", kun tulee aina esille remontin yhteydessä, kun mihinkään pisteeseen ei oikein voi rajoittua siksi että "voihan tuonkin vielä tehdä samalla kun kone on nyt auki".
        Valmistajan toleranssit on jätettävä omaan rauhaansa, ne ovat hylkyrajoja valmistuksessa, tai ohjeellisia viite-arvoja, toiminnan kannalta niillä ei ole merkitystä, esim muuan ranskalainen tehdas ilmoittaa ,ämmäm välykseksi 20 µ, käytännössä 10 iertainenkaan ei aiheuta uusimistarvetta jne.
        Remonttia tehdessä pitäisi pitää tennarit tukevasti maassa, ja katsoa hieman mihin kajoaa, yli 30 v vanhasta moottorista ei saa uutta millään rahalla, satanen sinne ja toinen tänne, ja jatkoajan venyttämisen hinta ja hyöty tuleekin pian epävarmuuden lisäksi yllättävän kalliiksi.

        Aika on ajanut auttamattomasti ohi pienenpien moottoreiden korjauksista, ellei jotain erikoista syytä ole säilyttää käytössä, vrt. autojen merkkihuollot.

        Aloittajan ratkaisu on käytännöllinen, hyödynnetään vanhasta se mikä siinä vielä on jäljellä ja siirrytään sitten muihin ratkaisuihin, romuihin rakastuminen tulee lopulta yllättävän kalliiksi.

        No niin, kone kasassa ja ainakin pukissa puksuttaa nätisti. Tuon ilmaus on oma proseduurinsa näköjään. Kuluja: omat tunnit pari päivää, tiivistesarja yläpäähän ja vesipumppuun 95 euroa, suuttiremonti ( kärjet joutui uusimaan) 250 euroa, letkuja ja lemmareita, venttilienkunnostusaineet , maalia ym pientä 50.

        Eli noin 400 euroa työt. Lisäksi nyt tiedossa että pakomutka kannattaa jossain vaiheessa tarkastaa, nyt kesti vielä piikkivasaralla kopistella mutta oli jo syöpymiä.

        Laturi ja startti olivat ok, johtoja joutui vaihtamaan.


    • Se moottorimies

      Täällä nämä "osaavat ja kaikentietävät" diisselimiehet tekee vain korjauksiaan! Ei niitä kiinnosta raakavesipumpun tila. Ei niiden tarvitse katsoa kiertovesipumppua, kun vain toimivia laakeriliuskoja vaihtaa ja vaihtaa! Missään ei seiso, että ainutkaan viitsisi olla huolissaan öljypumpusta. Sen akselihan voi olla poikki? Rattaat ovat halki tai kuluneet. Sen siivilä niin tukossa, että VP oli otettu siksi pois käytöstä. Ei nämä välitä, vaikka Välittäjä_LKV on sanonut, että öljypumpun mennessä sököksi istut betoniveneessä karilla ja kupari lentää hilseenä tuuleen.

      Männäntapin laakerista ei kukaan välitä, vaikka se on moottorin tärkein laakeri. Nämä vaihtaa suuttimia ja ehjiä laakeriliuskoja vaan yötä päivää! Sanoisin, että on sakkia ja lisäksi vasta sakkia, joka näihin uskoo!

    • Jo on vaikeeta

      Voi voi voi

      Kuinka koville mahtaakaan ottaa, kun täytyy oikein useaan kertaan purkaa huonoa oloaan ja jutuilla, joissa ei ole järjen hiventä.

      Merivesipumppu on jokakeväinen huoltokohde, männissä ei yleensä tapille edes ole erillistä laakeria, edellä olevan Volvon kampiakseli on öljypumpun akseli, jonka huomaa kyllä avaamattakin jos se on poikki, ja muutenkin koko jokeluus oli kuin mistään tietämättömän trollin säälittävä yritys olla kyyninen.

    • Se moottorimies

      "ei yleensä tapille edes ole erillistä laakeria"

      Maksan 50 000 euroa jokaisesta toimivasta moottorista, josta puuttuu männäntapin laakeri. Tuo Senaatintorille niin paljon, kun löydät. Hae ne pois ja maksan kello 17 joka päivä.

      Vaikka kampiakseliei ole poikki, niin mistä sinä näet öljypumpun akselin kunnon. Entäpä sen siivilän tai hammasrattaat? Sua viisaammatkin täysrempassa laittaa korjaussarjat miettimättä sinne, mutta sinä vain katson kampiakselia haa haaa haaa

      • Lääkkeet !

        Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
        Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole.

        Mikä ihmeen vimma sulla on vaahdota asioista, joista et näytä tietävän alkeitakaan ?


      • Se moottorimies
        Lääkkeet ! kirjoitti:

        Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
        Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole.

        Mikä ihmeen vimma sulla on vaahdota asioista, joista et näytä tietävän alkeitakaan ?

        Kiertokangen yläpään pusla! Älä höpötä lääkkeistäsi! Tuo niitä laakerittomia männäntappimoottoreita ja jokaisesta saat 50 000 euroa!
        Hee hee


      • Se S
        Lääkkeet ! kirjoitti:

        Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
        Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole.

        Mikä ihmeen vimma sulla on vaahdota asioista, joista et näytä tietävän alkeitakaan ?

        Kyllä männäntappi on laakeroitu.

        Katso linkki: http://www.kartingshop.fi/raket-120-mannantapin-laakeri.html


      • Mikä sua vaivaa ?
        Se moottorimies kirjoitti:

        Kiertokangen yläpään pusla! Älä höpötä lääkkeistäsi! Tuo niitä laakerittomia männäntappimoottoreita ja jokaisesta saat 50 000 euroa!
        Hee hee

        Katso esimerkiksi GM 350 diesel, ei ole puslaa kiertokangessa, eikä lukkorenkaita tapin päissä, tappi on puristusliitoksella kiertokankeen, juuri kuten edellä sulle kerrottiin.

        Lainaus :

        " Se männäntappi voi olla "uiva"ihan kummassa tahansa,tai molemmissa.Esim.rellussa tappi ui männässä,koska asennusvaiheessa kiertokangen yläpää lämmitetään punahehkuiseksi,asetetaan männän sisään ja kertalaakista lyödään männätappi männän ja kiertokangen läpi oikeaan kohtaan.Se on onnistuttava laakista muuten homma kusee. "


      • hiihiiihiiiii hiii
        Mikä sua vaivaa ? kirjoitti:

        Katso esimerkiksi GM 350 diesel, ei ole puslaa kiertokangessa, eikä lukkorenkaita tapin päissä, tappi on puristusliitoksella kiertokankeen, juuri kuten edellä sulle kerrottiin.

        Lainaus :

        " Se männäntappi voi olla "uiva"ihan kummassa tahansa,tai molemmissa.Esim.rellussa tappi ui männässä,koska asennusvaiheessa kiertokangen yläpää lämmitetään punahehkuiseksi,asetetaan männän sisään ja kertalaakista lyödään männätappi männän ja kiertokangen läpi oikeaan kohtaan.Se on onnistuttava laakista muuten homma kusee. "

        Marssilaiset laittaa siihen hilseilevää kuparia ja betonia, jotta homma sujuu ilman voitelua. Ei sellaiset metallit, jotka nopeasti hankaa toisiaan tarvitse mitään voitelua. Kiinteäksi ne Sisullakin hitsataan suoraan sylinterin seinään. hiiii hii


    • hii hiiihiiihiiiiihh

      Montako moottoria Se moottorimies osti torilta eilen?

      • Se moottorimies

        Olen kolmena iltana siinä pyörinyt männäntapin laakerittomia moottoreita ostellen. Taskussani on olut 800 000 euroa rahaa, että saisin ne kaikki. Ainuttakaan ei ole ollut tyrkyllä. Taidan olal oikeassa, että pojut vain skrivaa, mutta googletiedot loppuu.


      • hiihiiihiiiii ja hii
        Se moottorimies kirjoitti:

        Olen kolmena iltana siinä pyörinyt männäntapin laakerittomia moottoreita ostellen. Taskussani on olut 800 000 euroa rahaa, että saisin ne kaikki. Ainuttakaan ei ole ollut tyrkyllä. Taidan olal oikeassa, että pojut vain skrivaa, mutta googletiedot loppuu.

        Miksi ne eivät tule myymään niitä miljooniaan sulle?


    • poju se inittää

      Tämä kiihkoinen poju, joka rikkoo fysiikan lakia on oikeassa parissa tapauksessa tavallaan.

      Höyrykoneessa mäntä on kiinteästä männänvarressa suurella mutterilla vedetty männänrarren kaulukseen kiinni. Varren päässä pitää kyllä olla laakeri, että kiertokanki pystyy taipumaan.
      Laivadieselit on myös ilman taipuisaa liitosta mäntään. Niidenkin pitää sitten varren päässään pitää voideltua laakeria kiertokangelleen.
      Nämä höyrykoneet kai edustaa 0,0000000000007% ja laivakoneet 0, 000000000009% puhutuista moottoreista, joiden kiertokanki pitää olla laakeroitu, joko männäntappiin, tai tappi mäntään.

      • tuttua on tekstit

        Onko tämä kiihkomielinen välittäjä vai edkki?


      • pois akmot!
        tuttua on tekstit kirjoitti:

        Onko tämä kiihkomielinen välittäjä vai edkki?

        Odotan vain milloin tulee tieto siitä moottorista, jossa männäntappia ei ole laakeroitu! Tämä yksi akmo laittaa googlea paikat täyteen, mutta ie löydä laakeritonta männäntappia mistään.


    • ai kun pirua!

      Onhan erikoinen ketju väittämineen! Jotkut siis "tietää" että kiertokanki voi olla kiinteästi kiinni männäntapistaan, sekä mäntään, että kiertokankeen!
      Miten se voi sitten tehdä sivuttaisliikkeet alapäänsä pyöriessä ilman laakerointia? Onko tässä jokin tämän palsan ikuinen tyyppien kokoelma taas selittämässä?
      Minäkin kysyn, että mikseivä't myy nyt 50 000 niitä moottoreitaan, joissa on kiinteästi kiertokanki mäntää kiinni?

      • hiiih hiii hiii

        Saata huomata, että kohta pojut selittää ettei koskaan "ole männäntapista ja laakereista kysymyskään" vaan aivan muusta googletiedosta,kuten esim maan vetovoiman rikkomisesta. hiiii hiiii


    • lapsellisia!½

      Montako moottoria on löytynyt, missä männäntappia ei ole laakeroitu? Taitaa Moottorimiehen kokoelma jäädä tyhjäksi.

    • Laakeri Laa

      Jos tappi on kiinteästi kiertokangessa, pitää tapin ja männan väli laakeroida. Tämä laakerointi voi olla esim työstetty tapin pinta ja työstetty männän pinta - siis piinat, jotka "hankaavat" toisiaan vasten.....

      • edkvälittäjä

        Ne pitää kaikki kiinnittää punahehkuisten reikien kanssa toisiinsa jäädytettynä -273 aseteiseksi ja vielä hitsata kiinni! Sitten se googlaa ja toimii!


      • Laakeri Laa
        edkvälittäjä kirjoitti:

        Ne pitää kaikki kiinnittää punahehkuisten reikien kanssa toisiinsa jäädytettynä -273 aseteiseksi ja vielä hitsata kiinni! Sitten se googlaa ja toimii!

        Nehän kannattaisi valaa yhtenä möykkynä ja siihen samaan möykkyyn myös koko lohko... Ei tarttisi erikseen hitsailla ta kuumennella.


      • Tästäkö oli kyse ?
        Laakeri Laa kirjoitti:

        Nehän kannattaisi valaa yhtenä möykkynä ja siihen samaan möykkyyn myös koko lohko... Ei tarttisi erikseen hitsailla ta kuumennella.

        Että joku ei usko sellaisia männäntappin liitoksia olevan olemassakaan, jossa tappi on kiinteästi kiertokangessa ilman laakerihelaa?
        Tämä systeemi on jopa hallitseva, säästää valmistus ja ainekustannuksia.

        http://contentinfo.autozone.com/znetcs/content/how-to/en_US/0996b43f/80/a0/12/9e/f19_32.gif

        http://www.youtube.com/watch?v=nkChxaaKpYk&h


      • Tästä oli kyse
        Tästäkö oli kyse ? kirjoitti:

        Että joku ei usko sellaisia männäntappin liitoksia olevan olemassakaan, jossa tappi on kiinteästi kiertokangessa ilman laakerihelaa?
        Tämä systeemi on jopa hallitseva, säästää valmistus ja ainekustannuksia.

        http://contentinfo.autozone.com/znetcs/content/how-to/en_US/0996b43f/80/a0/12/9e/f19_32.gif

        http://www.youtube.com/watch?v=nkChxaaKpYk&h

        Täälä ei kai kukaan ole eds vihjaissut että männäntapissa ei olisi laakerointia.

        Ote viestistä :
        " Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
        Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole."
        Tämä oli se punainen vaate, joka oli niin vieras että asiasta piti ruveta inttämään.
        jokainen kai ymmärtää että liukupinnan on oltava männässä kun se ei ole kerran kangessa, ja jos joku haluaa nimittää laakeriksi mäntään loneistettua liukupintaa, niin kaikin mokomin.

        Ketjun "vänkääjä" aloitti haukkumalla kaikki muut reilu päivä sen jälkeen kun koko ketju ja sen toimet oli jo pulkassa.
        Sekosi sitten tuohon uhoonsa 50000 moottorista jossa ei ole kiertokangessa puslaa, vetäytyi smuiden nikkien taakse kun huomasi ns. hänen " pojuiksi " nimittämät kirjoittajat vetivät maton alta niin että hulmusi.
        Kaiken lisäksi häpeissään poistatti toistakymmentä viestiä, jotka osoittivat uhoilun nolon tilan, ei ollut miestä seisomassa sanojensa takana, yrittipä availla uusia viestejä väittäen että täällä olisi esitelty muka mäntäänkin kiinnitettyä tappia jne.

        Käytös ei todellakaan vaikutttanut aikuismaiselta.


      • _Seurannut
        Tästä oli kyse kirjoitti:

        Täälä ei kai kukaan ole eds vihjaissut että männäntapissa ei olisi laakerointia.

        Ote viestistä :
        " Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
        Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole."
        Tämä oli se punainen vaate, joka oli niin vieras että asiasta piti ruveta inttämään.
        jokainen kai ymmärtää että liukupinnan on oltava männässä kun se ei ole kerran kangessa, ja jos joku haluaa nimittää laakeriksi mäntään loneistettua liukupintaa, niin kaikin mokomin.

        Ketjun "vänkääjä" aloitti haukkumalla kaikki muut reilu päivä sen jälkeen kun koko ketju ja sen toimet oli jo pulkassa.
        Sekosi sitten tuohon uhoonsa 50000 moottorista jossa ei ole kiertokangessa puslaa, vetäytyi smuiden nikkien taakse kun huomasi ns. hänen " pojuiksi " nimittämät kirjoittajat vetivät maton alta niin että hulmusi.
        Kaiken lisäksi häpeissään poistatti toistakymmentä viestiä, jotka osoittivat uhoilun nolon tilan, ei ollut miestä seisomassa sanojensa takana, yrittipä availla uusia viestejä väittäen että täällä olisi esitelty muka mäntäänkin kiinnitettyä tappia jne.

        Käytös ei todellakaan vaikutttanut aikuismaiselta.

        Selvennetään vihdoin

        " Laakeri on kahden elementin välinen osa, joka ohjaa niiden liikettä suhteessa toisiinsa. "

        Tässä tapauksessa "elementit" ovat mäntä ja tappi kun kiertokanki on kiinteästi tappiin, ja niiden välillä ei ole mitään ohjaavaa osaa, joten varsinaista laakeria siis EI ole.

        Laakerointi on taas kuvaus toiminnasta, joka ei välttämättä edes tarvitse erillistä laakeria.

        Termit näyttää menneen pahasti sekaisin tässä ketjussa, mutta harras ioivomus olisi että jättäisitte jo koko jutun rauhaan, luulisi olevan muitakin kiinnostuksen kohteita.


      • 8k87i7k878789789
        Tästä oli kyse kirjoitti:

        Täälä ei kai kukaan ole eds vihjaissut että männäntapissa ei olisi laakerointia.

        Ote viestistä :
        " Lähes kaikissa pienimmissä moottoreissa männäntappi on kutistusliitoksella kangessa kiinni ja mäntään on koneistetto liukusovite.
        Varsinaista erillistä laakeria siis ei ole."
        Tämä oli se punainen vaate, joka oli niin vieras että asiasta piti ruveta inttämään.
        jokainen kai ymmärtää että liukupinnan on oltava männässä kun se ei ole kerran kangessa, ja jos joku haluaa nimittää laakeriksi mäntään loneistettua liukupintaa, niin kaikin mokomin.

        Ketjun "vänkääjä" aloitti haukkumalla kaikki muut reilu päivä sen jälkeen kun koko ketju ja sen toimet oli jo pulkassa.
        Sekosi sitten tuohon uhoonsa 50000 moottorista jossa ei ole kiertokangessa puslaa, vetäytyi smuiden nikkien taakse kun huomasi ns. hänen " pojuiksi " nimittämät kirjoittajat vetivät maton alta niin että hulmusi.
        Kaiken lisäksi häpeissään poistatti toistakymmentä viestiä, jotka osoittivat uhoilun nolon tilan, ei ollut miestä seisomassa sanojensa takana, yrittipä availla uusia viestejä väittäen että täällä olisi esitelty muka mäntäänkin kiinnitettyä tappia jne.

        Käytös ei todellakaan vaikutttanut aikuismaiselta.

        hiiih hiii hiii
        29.10.2013 11:58
        0
        Sulje
        Saata huomata, että kohta pojut selittää ettei koskaan "ole männäntapista ja laakereista kysymyskään" vaan aivan muusta googletiedosta,kuten esim maan vetovoiman rikkomisesta. hiiii hiiii


    • usko jo nyyy!

      Jos kiertokanki on taipuisa nii ei tarvi olla mitää lakeriii!

      • uytyujmiu7kyiou8

        joo nyt alkaa inittäjän tasokin selvitä......


    • Se moottorimies

      Lopetan tähän iltaan Senaatintorilla päivystyksen. Luulisi jo nyt muutaman laakerittoman männäntappimoottorin joku löytäneen.
      Harmittaa niin kovin kun uskoin, että inittäjät tuovat niitä lavallisen.

      • Huuto syvältä, vai ?

        Sulta kyseltiin jo aiemmin yhteystietoja ettei tarvitsisi narrina seisoskella senaatintorilla, mutta jänö kai laittoi pään pensaaseen ja huutelee anonyyminä eri nimimerkeillä.


      • Se moottorimies
        Huuto syvältä, vai ? kirjoitti:

        Sulta kyseltiin jo aiemmin yhteystietoja ettei tarvitsisi narrina seisoskella senaatintorilla, mutta jänö kai laittoi pään pensaaseen ja huutelee anonyyminä eri nimimerkeillä.

        No minä tulen sinne klo 18 ja rahaa on. Mulla on autona punainen MAN. Tuo kuule kaikki omistamasi moottorit, joissa männäntapeissa ei ole laakerointia!


      • Seko seko
        Se moottorimies kirjoitti:

        No minä tulen sinne klo 18 ja rahaa on. Mulla on autona punainen MAN. Tuo kuule kaikki omistamasi moottorit, joissa männäntapeissa ei ole laakerointia!

        Eikös se diili koskenut moottoreita joissa ei ole laakeria ?

        "
        Se moottorimies
        24.10.2013 09:15
        "ei yleensä tapille edes ole erillistä laakeria"
        Maksan 50 000 euroa jokaisesta toimivasta moottorista, josta puuttuu männäntapin laakeri." !
        !
        !
        Menisit jo vähän huilaamaan, kuva valmiuksistasi on jo muotoutunut riittävästi.


      • yjtj75y6
        Seko seko kirjoitti:

        Eikös se diili koskenut moottoreita joissa ei ole laakeria ?

        "
        Se moottorimies
        24.10.2013 09:15
        "ei yleensä tapille edes ole erillistä laakeria"
        Maksan 50 000 euroa jokaisesta toimivasta moottorista, josta puuttuu männäntapin laakeri." !
        !
        !
        Menisit jo vähän huilaamaan, kuva valmiuksistasi on jo muotoutunut riittävästi.

        edkvälittäjä
        29.10.2013 12:43
        0
        Sulje
        Ne pitää kaikki kiinnittää punahehkuisten reikien kanssa toisiinsa jäädytettynä -273 aseteiseksi ja vielä hitsata kiinni! Sitten se googlaa ja toimii!


    • hy5t4r5trgtuyuhyujy5

      pohjois-koreasta lupasivat lähettää yhden "kaikki valettu yhteen" moottorin, jos maksat kuljetukset................... sopiiko?

      • iiki8

        Onko varmasti männäntapit valettu mäntään ja kiertokankeen?


    • hanki uusi kone

      Minun suositukseni on sinulle, että osta aivan uusi moottori asennettuna. Maksaa jonkun tonnin, mutta minkä hintaisena pidät omaa tai ystäviesi henkeä. Merellä ei kukaan tule nopeasti apuun jos kone hajoaa.

      • Volovokovielä

        Taisin unohtaa kertoa että veneessäni on purjeet, ei se koneen pysähtyminen katastrofi ole.


      • Tääääh?
        Volovokovielä kirjoitti:

        Taisin unohtaa kertoa että veneessäni on purjeet, ei se koneen pysähtyminen katastrofi ole.

        Kuvasta päätellen sulla lienee ne "taipuisat hitsatut männäntapit"?


    • ,oikiumkiuj7

      Avartava, syventävä, mahdollisuuksia luova, monipuolinen ja järkevä näkemys männäntapista!

    • Seuraaja Seppo

      Pakko vielä kysyä moottorimieheltä, että montako sulla nyt on laakeritonta männäntappia ostettuna? Pojut ja siniset nimet olivat niin varmoja ...... niin varmoja,mutta taisi lorahtaa housuun nyt kaulan kautta kama?

    • Volovokovielä
      • Pelimies kurusta

        Tuohan kuulosti ihan Volvolta. Jostain kun löytäisit tuohon makeavesijäähdytykset lisäosat, niin varmaan toimisi vielä 20 vuotta.


      • Volokovielä
        Pelimies kurusta kirjoitti:

        Tuohan kuulosti ihan Volvolta. Jostain kun löytäisit tuohon makeavesijäähdytykset lisäosat, niin varmaan toimisi vielä 20 vuotta.

        Mulla on joskus ollut vanhoja makeavesikpneita. En tykännyt, vuotivat sieltä sun täältä ja lämmönvaihdinkin tukkeutui. Mielestäni merimoottorissa pitää olla mahdollisimman vähän liikkuvia osia ja putkentkiä. Saahan näihin niitä Martecin satsejakin mutta sähkömoottorilla oleva pumppu on minulle kauhistus. Jos viis vuotta vielä päkätää niin se riittää minulle.


    • Pilallako ny?

      Minä hitsasin männäntapit kiinni kierokankiin ja mäntiin! Nyt se ei käynnistuy. Se ei pyörikkään! Mikä' meni vikaan?

      • 10+16

        Ehkä käytit väärälaisia hitsauspuikkoja.


      • Pilallako ny?
        10+16 kirjoitti:

        Ehkä käytit väärälaisia hitsauspuikkoja.

        Pitäisikö hankkia toinen Vulvan moottori ja kokeilla Esabin puikkoja?


      • mä googlaan
        Pilallako ny? kirjoitti:

        Pitäisikö hankkia toinen Vulvan moottori ja kokeilla Esabin puikkoja?

        Ota männät ja kiertokanget irti ja rälläköi männät halki tappien kanssa. Sitten kiinnität ne takaisin tuossa olevien jutuuppipätkien mukaan punahehkuisina ja jääpalojen kanssa. Lopult taas hitsaat, mutta nyt Migillä ja 30 A langan syöttä 0,12. Kyllä kestää pojanpojallesikin.


    • edk välittäjä!

      Laakerittomat männäntapit!!!!???? Haaaaqh heeeeee haaaaaa

      • o85l

        Älä viitsi alkuosahan sinusta oli tuossa aivan tosissaan.


    • 8iout7y6t

      Tää häntä on rautaaa!

    • Kertokaahan!

      Miten tämä keissi on nyt edennyt? Montako on läytynyt männätöntä laakeritappia kuumakiinnityksellä? Ovatko amispojat saaneet jo montakymmentä sataatuhatta moottoreistaan?

    Ketjusta on poistettu 52 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe