Uusi katsastuslainsäädäntö

Hip ja hurraa!

Liikenne- ja viestintävaliokunta puoltaa katsastustoiminnan uusia sääntöjä

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta puoltaa mietinnössään (LiVM 13/2013 vp) hallituksen esitystä ajoneuvojen katsastus- ja yksittäishyväksyntätehtävien järjestämisestä. Lakimuutoksen tavoitteena on mm. katsastuksen kilpailun lisääminen, alalle tulon helpottaminen ja palvelutarjonnan alueellinen turvaaminen.


Jatkossa esimerkiksi autokorjaamot voivat saada toimiluvan hoitaa ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksia. Kaikki muu ajoneuvoihin liittyvä toiminta tulee kuitenkin aina järjestää selkeästi katsastuksesta erillään.

Laissa on monin eri tavoin pyritty varmistamaan katsastustoiminnan luotettavuus ja asianmukaisuus. Uusi laki antaa autonomistajille mahdollisuuden halutessaan hoitaa auton huolto ja katsastus yhdellä asiointikerralla. Lisäksi jatkossa katsastetun ajoneuvon jälkitarkastusta ei enää sidota alkuperäiseen katsastustoimipaikkaan. Myös pelkkää katsastustoimintaa harjoittavia palveluntarjoajia olisi jatkossakin markkinoilla, mikä antaa asiakkaille mahdollisuuksia valita itse, millaisia katsastuspalveluja he haluavat käyttää. Valiokunta ehdottaa lakiin mm. eräitä katsastajan peruskoulutusvaatimuksia joustavoittavia muutoksia.

Raskaan ja kevyen kaluston katsastustoimiluvat voitaisiin jatkossa myöntää myös erikseen, ja palvelutarjonnan turvaamiseksi raskaan kaluston katsastustoimiluvan voisi saada syrjäisimmille seuduille eräiltä osin kevyemmin edellytyksin. Valiokunta pitää tärkeänä, että raskaan kaluston katsastustoimipaikkaverkosto säilyy riittävänä myös jatkossa.

Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää lakiesitystä perusteltuna ja toteaa, että katsastustoiminnan luotettavuus ja säännösten noudattaminen tulee varmistaa myös jatkossa, mm. järjestämällä katsastustoiminnan valvonta mahdollisimman tehokkaasti ja kattavasti.

Valiokunta katsoo myös mietinnössään, että nykyisille katsastusmarkkinoiden toimijoille tulee antaa kohtuullinen aika uusien säännösten mukaisiin vaatimuksiin sopeutumiseen, mistä syystä esitettyjen siirtymäaikojen lisäksi lain hyväksymisen ja voimaan tulon välille tulee jättää aikaa vähintään kuusi kuukautta.

Valiokunta korostaa, että lain vaikutuksia on syytä seurata ja arvioida erittäin tiiviisti mm. lain tavoitteiden toteutumisen ja säännösten noudattamisen sekä mm. palvelutarjonta- ja hintakehityksen osalta. Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi mm. lausuman, jonka mukaan liikenne- ja viestintäministeriön tulee toimittaa lain tavoitteiden toteutumisesta, vaikutuksista ja mahdollisista muutostarpeista valiokunnalle kattava selvitys viimeistään vuoden 2016 loppuun mennessä.

Lisätiedot:

Valiokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen 09 432 3199, 050 512 0128

Valiokuntaneuvos Juha Perttula 09 432 2082, 040 533 4732

30

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laakkonen,Veho,jne,

      Kylläpä työn ja vara-osien myynti meilläkin varmasti lisääntyy:

      Tervetuloa yhdentiskin palveluun; katsastukset ja korjaukset samalla käynnillä!

      • puosu

        No omalla 95 000 as. kylällä yksi autoliike (vaikka on Laakkosta, Auto-Sunia
        yms. on ilmaissut kiinostuksensa katsastusta kohtaan, tai ainakin sen perusteella että on kyselly nykyisiltä katsureilta onko halua tulla heidän leipiin.

        Tietääksemme vaatimukset muuttuvat vain katsastajan kohdalla siten ettei enää tarvitse teknikon/insinöörin koulutusta ja konttori voi olla muukin kuin varsinainen katsastusasema.

        Muut vaatimukset katsastusta suorittavan kohdalla säilyy niin Trafin järjestämä koulutus kuin näyttökoekin sekä varsinainen muutaman kuukauden ohjattu harjoittelu varsinaisella katsastusasemalla.

        Niin ja tarvitseehan korjaamo henkilökuntaa lisää sillä eikö siihen päivitykseen kuulunut pykälä se joka katsastaa ei saa korjata, vai ollaanko sitä säädöstä muuttamassa.

        Luonnollisesti näitä tapahtumia alkaa Trafi alkaa uuden toimitsijan tullessa markkinoille tarkastuksia tiheään joten eiköhän lupien peruutuksen pelossa korjaamot ole aivan yhtä tarkkoja jos ei jopa varmuudeksi tarkempia kuin nykyiset.


    • Isot autoliikkeet

      saa mukavasti vaihtoautovaraston lintat leimattua omalla katsastusasemalla...

    • ISO9001

      Ei näin, ei katsastusaseman ja korjaamon omistaja (jos sama) voi katsastaa omia autojaan, pöljä..

      • Koppalakki22

        No voi pyhä yksinkertaisuus sinua, ISO9001. Ajatteleppa tilanne, vaihtoautohallissa makaa Fiat Marea 1994, leima vanha. Asiakas haluaa juuri tuon auton, mutta katsastettuna, mitä tehdään ????
        Hmmmmmmm, sanoo autokauppias: " kuules anssi asiakas tehdään näin siirretään auton lintta sinun nimiin ja meidän miehet katsastavat sen sitten, sinulle ie tietenkään tule kuluja siitä." Auto anssin nimiin ja katsastukseen, lain kirjain täyttyy katsastettu auto ei luut autoliikkeen nimissä vaan anssin.

        niin että kuka se pöljä on se joka tietää miten homma hoidetaan vain se joka luulee tietävänsä ???


    • Autoilija vai?

      Ja täytyy olla laatujärjestelmä. Tosin ei vielä ole puhuttu mitään siitä mikä laatujärjestelmä. Riittääkö ympäristöjärjestelmä? Tai johtamisen laatujärjestelmä.

      Tämä estää tehokkaasti pienempiä firmoja (korjaamoja) lähtemästä toimintaan mukaan koska jos pitää luoda katsastauksen toiminnasta laatujärjestelmä se maksaa kymmeniätuhansia euroja laitehankinnat ja vaadittavat yhteydet trafiin.

      Lisäksi tuo muilla asemilla jälkitarkastus on aika hankala homma.

      Aika iso osa asemista tekee vielä tänäkin päivänä tarkastuskortin käsin täytettävälle lomakkeelle. Miten voidaan varmistaa että jälkitarkastuksen suorittaja tietää että mitä tule tarkastaa?

      Esim. kallistuksen vakaajat.

      Trafin ylläpitämässä kapulajärjestelmässä lukee:
      Kiinnitys välyksellinen.

      Siis hela? vai pystytangon (koiranluun) nivel? Entä jos heloja on 4?
      Järjestelmä taipuu vain vasempaan ja oikeaan tai vasen sisen yms.

      Kirjoitetaan korttiin käsin selvennyksiä?
      Entä näiden käsikorttien harakan varpaat?

      Ei tuu helppoo.

      • europa1

        Samat tiedot, mitä käsin kirjoitetaan asiakkaalle annettavaan tarkastuskorttiin, viedään nykyisin myös Trafin ajoneuvojärjestelmään sähköisesti, missä ne ovat kaikkien asemien katsottavissa. Eli jos urpo asiaks vie autonsa uudestaan katsastukseen toiselle asemalle, luullen että edellisestä hylkäyksestä toisella asemalla ei tiedetä, myös tämä uusi asema näkee hylkäyskriteerit jos vain viitsii katsoa. Ja HYVIN usein viitsii. Toimiston eukot kun tietävät katsoa ja infota katsastajaa että (a)asiakas on ns. "tuplatyrkky". Että tsemppiä vaan.


      • Paskahousu siis

        Mikä helvatan Autoilija vai??

        Ilmiselvä katsastuskusettajien kätyri ja desantti sinä olet. Nyt on kuset housussa ja pelko perseessä, kun on selvää, että oma työpaikka menee alta. Turhaan sinä selität, paskahousu, kyllä muut hoitaa hommat, ota sinä rennosti ansiosidonnaista.
        Ei ole sinun ongelmasi, koita pärjätä. Perustakaa vaikka joku ex-katsastajien keilakerho tai ompeluseura.


      • Autoilija vai?
        Paskahousu siis kirjoitti:

        Mikä helvatan Autoilija vai??

        Ilmiselvä katsastuskusettajien kätyri ja desantti sinä olet. Nyt on kuset housussa ja pelko perseessä, kun on selvää, että oma työpaikka menee alta. Turhaan sinä selität, paskahousu, kyllä muut hoitaa hommat, ota sinä rennosti ansiosidonnaista.
        Ei ole sinun ongelmasi, koita pärjätä. Perustakaa vaikka joku ex-katsastajien keilakerho tai ompeluseura.

        Voitko jättää spämmäämiseb vähemmälle. Kerroit jo mielipiteesi toisessa ketjussa.


      • Paskahousu siis
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Voitko jättää spämmäämiseb vähemmälle. Kerroit jo mielipiteesi toisessa ketjussa.

        Voitko jättää spämmäämisen. Kerroit jo mielipiteesi tuhansissa ketjuissa.
        Miljoonan spämmiviestin Autoilija vai?.

        Oletko katsastusinsinööri ja siksi levität spämmiä? Vastaa.


      • Autoilija vai?
        Paskahousu siis kirjoitti:

        Voitko jättää spämmäämisen. Kerroit jo mielipiteesi tuhansissa ketjuissa.
        Miljoonan spämmiviestin Autoilija vai?.

        Oletko katsastusinsinööri ja siksi levität spämmiä? Vastaa.

        Paskahousuille ei tartte vastata se opetetaan jo kotona. :) Tosin sinun kohdalla minkään moinen kasvatus on tainnut jäädä tekemättä.

        Täytyy sanoa että aika kova jätkä oon jos olen ehtinyt miljoona spämmiviestiä tekemään.

        Mitä tulee koulutukseeni ja ammattiini siitä löytyy kyllä selkeä "vihje" toisessa ketjussa.
        Ei kun etsimään!

        Saatpa ajankulua, kun sitä selvästi sinulta puuttuu.

        Saa nähdä miten tämä lakimuutos tulee oikeasti vaikuttamaan alaan. Lakiehdotuksessa luki että alan kehitystä tulee seurata tiiviisti. Tosin ei sanota suoraan kumotaanko laki, jos ilmenee ettei tästä muutoksesta ole käytännön hyötyä, tai jos laatu laskee. Toki kun tiedetään Suomen valtio niin mistään päätöksistä ei pystytä antaa periksi. Tehdään vain muutoksia joilla paikkailaan huonoa lakia.


      • Paskahousu siis
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Paskahousuille ei tartte vastata se opetetaan jo kotona. :) Tosin sinun kohdalla minkään moinen kasvatus on tainnut jäädä tekemättä.

        Täytyy sanoa että aika kova jätkä oon jos olen ehtinyt miljoona spämmiviestiä tekemään.

        Mitä tulee koulutukseeni ja ammattiini siitä löytyy kyllä selkeä "vihje" toisessa ketjussa.
        Ei kun etsimään!

        Saatpa ajankulua, kun sitä selvästi sinulta puuttuu.

        Saa nähdä miten tämä lakimuutos tulee oikeasti vaikuttamaan alaan. Lakiehdotuksessa luki että alan kehitystä tulee seurata tiiviisti. Tosin ei sanota suoraan kumotaanko laki, jos ilmenee ettei tästä muutoksesta ole käytännön hyötyä, tai jos laatu laskee. Toki kun tiedetään Suomen valtio niin mistään päätöksistä ei pystytä antaa periksi. Tehdään vain muutoksia joilla paikkailaan huonoa lakia.

        Juu ei tartte, tiedetään muutenkin. Hyvä kysymys on, miksi et vastaa. Se kertoo kaiken tarvittavan.

        Ei sinun tarvitse miettiä, et sitä tajua milloinkaan. Haaveet lain kumoamisesta on kolhoosimiesten viimenen oljenkorsi. Joka ei tietenkään koskaan toteudu.
        Kolhoosimontun pohjalta ei kertakaikkiaan uskalla nähdä muutosta. Se on liian pelottava ja suuri. Montako kolhoosimonttua jää isoihin kaupunkeihin, aattelepa ite.
        Ensimmäinen vuosi on murskaava. Sen jälkeen ei ole paluuta.


    • munausnro2

      Tämä on valtiovallalta kädenojennus suurille ketjuille, vaikka eivät itse sitä tilanneetkaan. Suuri vääryys niitä pieniä katsastusyrittäjiä kohtaa , jotka näin menettävät asiakkaita ja mahd. joutuvat lopettamaan. Hinnatkin ovat kohtuullistuneet siitä kun lakia alettiin sorvaamaan. Nyt alkaa taas katsastuksen keskihinta nousta, tietääkseni korjaamotkin ovat liikelaitoksia.

      • Zipponen

        Veikkaanpa, että katsastushinnat tulevat laskemaan, mutta korjauksiin kuluva rahamäärä tulee kasvamaan moninkertaisesti katsastuksen hinnan alenemista enemmän.


      • emämunaus 1

        Koko korjaamokatsastuslaista saatte syyttää etupäässä näitä suuria katsastusyrittäjiä.
        Mikäli hintakehitys olisi ollut maltillista 2000 luvulla, koko katsastuslakiuudistusta ei olisi alettu sorvaamaan.
        Varmaan kannatti maksaa n. 10 miljoonaa A- katsastuksen entiselle johtoryhmälle, että nämä pääsivät purjehtimaan.
        Suomen Autokatsastuksen myynti valtiolta eteenpäin oli emämunaus, minkä seurauksia nyt maksellaan.
        Turha se on enää katsastusalan väellä vikistä, kun lakiuudistus on enää nuijankopautusta vaille valmis.
        Eli näissä merkeissä katsastusalan väellä (johtajilla, ei työntekijöillä) on kyllä peiliinkatsomisen paikka.


      • Preekle
        emämunaus 1 kirjoitti:

        Koko korjaamokatsastuslaista saatte syyttää etupäässä näitä suuria katsastusyrittäjiä.
        Mikäli hintakehitys olisi ollut maltillista 2000 luvulla, koko katsastuslakiuudistusta ei olisi alettu sorvaamaan.
        Varmaan kannatti maksaa n. 10 miljoonaa A- katsastuksen entiselle johtoryhmälle, että nämä pääsivät purjehtimaan.
        Suomen Autokatsastuksen myynti valtiolta eteenpäin oli emämunaus, minkä seurauksia nyt maksellaan.
        Turha se on enää katsastusalan väellä vikistä, kun lakiuudistus on enää nuijankopautusta vaille valmis.
        Eli näissä merkeissä katsastusalan väellä (johtajilla, ei työntekijöillä) on kyllä peiliinkatsomisen paikka.

        Panepa faktat kuntoon: A-katsastuksen johtoryhmä sai yrityksen myynnistä vuonna 2006 43m€, josta toimitusjohtajan osuus oli 11m€ ja muut neljä saivat n. 8,3m€ mieheen.


    • SAAAs

      Tiistai 5.11.2013 eduskunnan käsittelyssä ko. lainmuutos.

    • Liljailona1

      Ettei vain käynyt niin, että A-katsastuksen herrat peruvat yrityksen ulkomaille ja ostivat sen jälkeen yrityksen itselleen ja saavat rahat veroparatiisiin. Täällä tapahtuu mielivaltaisia asioita. K1 katsastus kun tekee vierheen rekisteröinnissä, niin siitä ei saa mennä trafiin tietoa, vaan asiakas tekee omilla kustannuksilla korjaukset. Pitäisikö laittaa perussuomalaisten Hakkarainen asialle, kun tuntuu olevan niitä harvoja, joka puhuu asioista oikeilla nimillä ja vielä rohkeasti.
      Nyt meidän pitäisi joukolla valita vain suomalaisia palveluntuottajia, sillähän loppuisi tuo villi rahastus veroparatiiseihin. Tämä on meidän käsissä, jos löytyy yhteishenkeä.
      Helppokatsastus tarjoaa edulliseen hintaan katsastusta ja saman ketjun muut pisteet lähettävät minulle vuosittain tarjouksia.

    • juhana V.

      Ensivuonna et tarvitse mennä sinne. Suurin osa uusista korjaamoyrittäjistä tarjoaa saman palvelun 19 euroon ja ovat takuulla ystävällisiä ja auto hyväksytään aina koska silloin on korjaamokatsastus.

      • suikka

        Sertifioitu laatujärjestelmä 20000 €, Atj- lisenssi 10000 €, kalibroidut iskaritesteri, jarrudynamo, bensa- ja dieselpäästö mittarit, obd- testeri ja valojensuuntauslaite. Lisäksi trafin vaatimat kevennystyökalut. Taidetaan puhua vähintäänkin 50000 € investoinneista. Moniko Hartikaisen autokorjaamo lähtee leikkiin? Ja jos lähtee, kuka maksaa? Miettikääpäs sitä.


      • suikka naulaan
        suikka kirjoitti:

        Sertifioitu laatujärjestelmä 20000 €, Atj- lisenssi 10000 €, kalibroidut iskaritesteri, jarrudynamo, bensa- ja dieselpäästö mittarit, obd- testeri ja valojensuuntauslaite. Lisäksi trafin vaatimat kevennystyökalut. Taidetaan puhua vähintäänkin 50000 € investoinneista. Moniko Hartikaisen autokorjaamo lähtee leikkiin? Ja jos lähtee, kuka maksaa? Miettikääpäs sitä.

        Miksei lähtisi? Pieniä asemia on jo nyt. Ja jos ei lähde, niin miksi huolehdit?
        Montako A ja K asemaa on vuoden kuluttua. Miettikääpäs sitä.


      • Ramirent
        suikka kirjoitti:

        Sertifioitu laatujärjestelmä 20000 €, Atj- lisenssi 10000 €, kalibroidut iskaritesteri, jarrudynamo, bensa- ja dieselpäästö mittarit, obd- testeri ja valojensuuntauslaite. Lisäksi trafin vaatimat kevennystyökalut. Taidetaan puhua vähintäänkin 50000 € investoinneista. Moniko Hartikaisen autokorjaamo lähtee leikkiin? Ja jos lähtee, kuka maksaa? Miettikääpäs sitä.

        Ei näitä laitteita tarvitse itse ostaa. Kaikki saa vuokrattua.


    • emerituskatsastaja

      Ensivuoden lopussa on Laakkonen suurin katsastaja suomessa. Koivusen liikevaihto noussut 15-25 % koska varaosien menekki nousee. 3-4 vuoden kuluttua korjaamot saa ajokorttiasiat. Mikä tässä loppujenlopuksi muuttuu. Korjaamot haluavat myöskin tehdä tulosta. Turha luulla että katsastus voidaan tehdä 19 euroon niinkuin täällä joku tollo luulee. Ennustan että katsastushinnat ovat samat kuin nyt 3-4 vuoden kuluttua. Veikkaan että monta korjaamoa joutuu aloittamaan iltakatsastuksen että asiakkaat riittävät.

    • 10+11

      Laakkonen ei pilaa mainettaan katsatuksilla.

      • VW-1200

        MItä mainetta Laakkonen voi enää pilata?


    • katsotaan

      Siinä puhuu vasta asiantuntija. Luuletko että Laakkonen pääsee muutaman kympin hintatasoon ? Ei kuule pääse. pienkorjaamot katsastaa ensivuonna, ja suuret ja pienet katsatusyritykset ovat kusessa. Laakkonen ja vastaavat ovat pettyneitä kun asiakkaat valitsevat pienyrittäjiä. Pienyrittäjät ovat taitavimpia katsomaan sormien läpi. Tästä syystä asiakkaat valitsevat ne.

    • Autoilija vai?

      Laakkonen tätä lakimuutosta muutama vuosi sitten rummutti oikein olan takaa. Nyt on kuulemma mieli muuttunut taisivat tajuta että saavat siitä vain paskan käteen.

      Oli tuossa yksi vähän isomman korjaamon omistajakin todennut ettei aijo katsastukseen mukaan lähteä. Ei kuulemma kannata koska siitä saa vaan huonon maineen.

      Hän kuvaili tilannetta näin:

      Nyt kun autossa on vikaa asiakas tuo hänelle tarkastuskortin, jonka perusteella hän tekee hinta-arvion. Esim 1000 € kaikkine toimenpiteineen. Asiakas saattaa valittaa hänelle hintaa, mutta monet on jo tässä kohtaa kysyneet hinta-arviota muualta, joten asiakas on yleensä jo päättänyt korjauttaa auton hänellä. Eikä hänen ei tarvitse ottaa kantaa katsastuksessa huomattuihin vikoihin ja hänen ei tarvitse alkaa tarkistamaan autoa uudestaan...Jos sitten löytyy lisävikoja niin ilmoitaa vain asiasta asiakkaalle ja hän korjauttaa ne tai ei.

      Mutta tämän uuden katsastusjärjestelmän myötä, jos hän lähtee mukaan niin hänen katsuri katsoo auton, toimittaa hänelle tarkastuskortin ja hän antaa asiakkaalle hinta-arvion 1000 € ja tarkastuskortin.
      Tässä kohtaa asiakas voi lähteä suorin tein pois todeten että hän ei tämmösiä ala maksamaan. Samalla alkaa huhut kiertämään rahastamisesta ja kusettamisesta. Eikä se että hänen äijä sen auton katsoo varmista sitä että asiakas teetättää korjaukset hänellä liikkeessä.
      Hän ottaa esim 50 euroa katsastuksesta kaikkineen ja asiakkaita tulee samaan tahtiin tai vähemmän kuin nykyään. Koulutusinvestoinnit ja henkilöstön tyhjäkäynti syö katteita koko toiminnalta. Eli ei kannata. Sillä ei asiakas odota että katsastaja ehtii vaihtaa toisen auton öljyt.

    • Miten onn

      Tilanne tänäpäivänä on se että meillä on nykyään 100-120 uutta katsastusyrittäjää eli korjaamokatsastusta. Laakkosella korkeintaan 10-20 asemaa. Ei tule olemaan suurin vähään aikaan.

    • mjggo

      Ei ole ihme että katarit ilman töitä kun mekaanikot vei työt. Pitäisi oikein selvittää kuinka paljon ulkomaalaisia toimii katsarina täällä suomessa.

    • 4 €

      Mitä niille maksetaan tunnissa ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe