Miksi otatte pikavippejä

miksi ihmeessä

Eikö se ole ollut jo alusta asti selvää, että kysymys on huijauksesta?

38

2568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vippari

      No siksi tietty kun se on niin kivaa :D

      Sitten porukalla jätetään laskut maksamatta, että saadaan vertailla eri perintätoimistojen nopeutta ja kikkailla mistä saataisiin vielä muutama satanen. Lakimuutoshan teki hommasta vaan jännempää, kun aloittelijat putos kelkasta kerralla. Nyt pitää osata ihan palkkakuittikin lähettää.

      Kaikkee sitä oppii kun vanhaksi elää.

    • juustopääkkö

      Voi perkeleen perkele. Miksi jotkut menee kuuhun? Miksi toiset ajaa lamborginilla ja toiset vaan ladalla???

    • perusvippi

      et vaa tajuu ku pitää välil dokaa vaik ei oo varaa, tai sit pelata pelei vaikkei oo rahaa ku kyl mä voitan jos en nii ihan sama

    • rrealisti

      mikä huijaus? jos mä otan satasen vipin ja maksan takaisin 125 ekee, se mitään huijausta ole, se on bisnestä.

      • Aromaa Marilyn

        jep. pitäisikö sitä ilmasia lainoja jaella? kaikkihan ne korot tietää. voi v*ttu. itel ollu kans luottotiedot pois kun baariMikko ei niin paljoa massii saa.


      • uusilaki

        katohan rrealisti
        uusi laki ei satasen vipistä tarvi maksaa 125 paljon pienempi on korko


      • anna rahas mulle

        Juuri niin. Eihän koko homma toimisi ilman tyhmiä jotka eivät ymmärrä rahan arvoa.
        Yritäpä saada itse 25% korkoa.


    • Tuleva Nisti

      Yleensä otan pikavippejä, kun minulla ei ole rahaa ja pitäisi lähteä frendien kanssa bailaamaan. Huumeisiin ne rahat yleensä menevät ja alkoholiin. Pirikin nykyää nii saatanan kallista ja paskoista naksuistaki pyydetää pari kymppii.

      Käytä sinäkin huumeita niin saat muuta mietittävää kun, että miksi ihmiset ympärilläsi ottavat pikavippejä.

    • Minä vaan

      Minulla on ollut useitakin syitä niiden ottamiseen. Päihteet ovat yksi syy, jos on jonkinasteista päihderiippuvuutta niin ei sitä päihteenhimoissaan tule välttämättä toimittua niin kuin olisi järkevintä. Sitten on yllättävät menot kuten sakot tai sairaudesta tai esim. onnettomuudesta aiheutuvat kulut. Tulojen väheneminen voi myös päästä yllättämään.

      Minulle kävi niin, että sain työssäkäyvänä isot sakot (melkein koko kuukausipalkan kokoiset), joita en osannut odottaa (ne eivät johtuneet mistään toiseen henkilöön kohdistuneesta teosta, kyseessä oli uhrittomat rikokset), ja hakemuksesta sain kyllä mahdollisuuden maksaa niitä pitkällä aikavälillä erissä, mutta kohta sen jälkeen jäinkin työttömäksi työmarkkinatuen varaan. Sakkojen suuruus oli siis kuitenkin määräytynyt palkan mukaan. Sitten sai odotella pari kuukautta, ennen kuin Kela maksoi yhtään mitään, ja sossuhan ei mitään sakkoja eikä myöskään esim. opintolainan lyhennyksiä korvaa.

      Työttömäksi jäätyäni hain toimeentulotukea ensimmäisen kerran vasta siinä vaiheessa, kun olin jo hommannut pikavippejä saadakseni sakkojani ja myös päihdehankintojani maksettua, ja siinä vaiheessa olikin kiva kuulla, että pikavipit lasketaan toimeentulotukea hakiessa tuloiksi, mutta niiden takaisinmaksua ei kuitenkaan lasketa menoiksi. Toisin sanoen siis kun maksoin parilla sadalla eurolla pikavippejä pois ja tili tyhjeni sen takia, en saanutkaan mistään rahaa esim. ruokaan ilman uusien pikavippien ottamista, ja niitä sakkojakin oli yhä maksettavana 100 €/kk. Jos sain toimeentulotukea, niin en saanut sitä kuin muutaman kympin, joten se ei paljon auttanut, kun pikavippejä piti maksaa takaisin moninkertaisesti sen edestä, ne sakot. Ja kun otti pikavippiä, se esti sen vähänkin toimeentulotuen saamisen.

      Ainoiksi vaihtoehdoiksi jäi siis pikavippien takaisinmaksun laiminlyönti ja luottotietojen menetys, niiden takaisinmaksu, mutta samalla nälkään kuoleminen tai esim. vuokranmaksun laiminlyönti ja sen myötä luottotietojen menetys ja vielä häätö asunnosta (sakkojenmaksun laiminlyönnistä puolestaan olisi seurannut luottotietojen menetyksen ohessa vankeutta, kyseessä kun oli oikeuden määräämät sakot, jotka voidaan yhä nykyäänkin muuntaa vankeudeksi), tai sitten uusien pikavippien ottaminen joka kuukausi edellisten tilalle (ja luopuminen mahdollisuudesta saada toimeentulotukea). Pankista kun ei mitään lainaa saanut, eikä sossukaan tarjonnut mitään muuta apua kuin sitä toimeentulotukea, ja sitäkin siis ainoastaan sillä edellytyksellä, että mitään pikavippiä ei ollut otettu.

      Nyt olen onnekseni päässyt jo niistä sakoista eroon. Pikavipit ovat yhä taakkana, mutta niidenkin määrän olen onnistunut pitämään sellaisissa rajoissa, että viimeistään veronpalautusten myötä pääsen niistäkin eroon. Mutta kiitos vaan poliitikoille siitä, että toimeentulotuen myöntämisperusteilla edistetään pikavippien kanssa ongelmakierteeseen päätymistä. Ennen toimeentulotuen hakemista minulle ei tosiaan tullut mieleenkään, että pikavipit luokiteltaisiin sossussa tuloiksi, ja jos niin ei tehtäisi, niin pikavippivelkani olisivat nyt paljon pienemmät.

      • 8+9

        Onneksi Sossu EI rahoita pikavippikeisarien toimintaa!!! Silloinhan kaikki työttömät, deekut, huumehörhöt, yh-äipät ja iskät ottaisivat kaikista vippipaikoista lainat ja maksattaisivat ne yhteiskunnalla, saatikka sitten kaikki opiskelijat. Mamuista puhumattakaan.


      • 20+13
        8+9 kirjoitti:

        Onneksi Sossu EI rahoita pikavippikeisarien toimintaa!!! Silloinhan kaikki työttömät, deekut, huumehörhöt, yh-äipät ja iskät ottaisivat kaikista vippipaikoista lainat ja maksattaisivat ne yhteiskunnalla, saatikka sitten kaikki opiskelijat. Mamuista puhumattakaan.

        Ulosotto katsotaan nykyään hyväksyttäväksi menoksi toimeentulotukea myönnettäessä. Välillisesti siis sossu osallistuu joillakin ihmisillä velkojen poismaksuun.


    • urts

      Siks ku rahat on lopussa.

      • ei se auta

        Miten se helpottaa, kun tulee lisää menoja korkojen muodossa? Eikä rahat käy vielä vähemmiksi?


    • Marechiaree

      Millä lailla huijauksesta? Joo, takaisin pitää maksaa enemmän, mutta eipä se firmalle muuten kannattaisi. Ongelmia tulee vain jos et pysty maksamaan, mutta niin tulee kaikkien laskujen kohdalla. Jos tulee joku yllättävä meno joka on pakko hoitaa heti ja tiedät pystyväsi maksamaan vaikka ensi kuun palkasta, vippi on ihan ok kunhan ei usein joudu turvautumaan. Silloin on talouden hoidossa jo jotain pielessä. Jos saat rahan jostain muualta, vaikka kaverilta nollakorolla niin eihän vippailu silloin tietenkään kannata. Ääliömäistä on myös ottaa vippiä, jos tietää jo valmiiksi ettei pysty maksamaan ajoissa.

    • T:Downshifter

      Ei vara venettä kaada, eli niin kauan ku lompakossa on rahaa syödään.

    • ajattelensiisolen

      Kyllä se niin menee mun ajatusmaailmassa, että ensin säästetään ja sitten vasta ostetaan. "Oikotiet" tuovat vain harmia. Itsekuri jos ihmiseltä puuttuu niin kyllähän siinä ongelmia helposti syntyy.

      • ajattelensiisolen

        Ja lisätään vielä, että yllättäviin menoihin voi varautua säästämällä etukäteen varalle.


      • 1+18
        ajattelensiisolen kirjoitti:

        Ja lisätään vielä, että yllättäviin menoihin voi varautua säästämällä etukäteen varalle.

        Sossu ottaa kovalla vaivalla aikaansaadut säästöt huomioon, parempi ostaa velaksi.


      • pienituloinen N
        1+18 kirjoitti:

        Sossu ottaa kovalla vaivalla aikaansaadut säästöt huomioon, parempi ostaa velaksi.

        Voihan säästää ns. sukanvarteen eli nostat automaatista vaikka 20 euroa kuukaudessa ja jemmaat sen kotiin. Kotonakin sen voi piilottaa sillä tavalla, ettei se ole heti näkösällä ja varastettavissa.

        Sitähän suositellaan, että palkansaajalla olisi säästössä 2-3 kk:n nettopalkkaa vastaava summa. Itse en ole siihen pystynyt, mutta sellaista noin 500 euron puskuria olen pystynyt tallettamaan. Se kompensoi hurjasti sitä, jos menot jakautuu epätasaisesti kuukausien välillä tai jos tulee jotain yllättävää menoa.

        Aika monella muuten se "yllättävä" meno voi olla ihan itse aiheutettu esim. ylinopeussakko tai se, että jää baarissa valomerkkiin asti eikä jaksa kävellä kotiin, vaan on "pakko" ottaa taksi. Aika moni myös turvautuu yksityiseen lääkäriin, kun ei viitsi jonottaa terveyskeskuksessa, vaikka itse kyllä menen terveyskeskukseen (itse tai lasten kanssa), jos ei vaan ole rahaa yksityiseen lääkäriin.

        En ole itse koskaan ottanut pikavippiä ja toivottavasti siihen ei tarvitse turvautuakaan. Yllättävässä rahapulassa olen yleensä sitten myynyt jotain huutonetissä tai ottanut kirppispöydän viikoksi, jotta saa äkkiä 50-100 euroa.


      • 1+18
        pienituloinen N kirjoitti:

        Voihan säästää ns. sukanvarteen eli nostat automaatista vaikka 20 euroa kuukaudessa ja jemmaat sen kotiin. Kotonakin sen voi piilottaa sillä tavalla, ettei se ole heti näkösällä ja varastettavissa.

        Sitähän suositellaan, että palkansaajalla olisi säästössä 2-3 kk:n nettopalkkaa vastaava summa. Itse en ole siihen pystynyt, mutta sellaista noin 500 euron puskuria olen pystynyt tallettamaan. Se kompensoi hurjasti sitä, jos menot jakautuu epätasaisesti kuukausien välillä tai jos tulee jotain yllättävää menoa.

        Aika monella muuten se "yllättävä" meno voi olla ihan itse aiheutettu esim. ylinopeussakko tai se, että jää baarissa valomerkkiin asti eikä jaksa kävellä kotiin, vaan on "pakko" ottaa taksi. Aika moni myös turvautuu yksityiseen lääkäriin, kun ei viitsi jonottaa terveyskeskuksessa, vaikka itse kyllä menen terveyskeskukseen (itse tai lasten kanssa), jos ei vaan ole rahaa yksityiseen lääkäriin.

        En ole itse koskaan ottanut pikavippiä ja toivottavasti siihen ei tarvitse turvautuakaan. Yllättävässä rahapulassa olen yleensä sitten myynyt jotain huutonetissä tai ottanut kirppispöydän viikoksi, jotta saa äkkiä 50-100 euroa.

        Itse olen joskus myynyt rahapulassa rakkaita kirjojani divariin. Silloin ei ollut vielä pikavippejä. On parempi ottaa kohtuuhintainen satasen pikavippi esim. Vivukselta kuin myydä omaisuuttaan pilkkahinnalla divariin tai kirpputorilla.


      • kuutamo1
        ajattelensiisolen kirjoitti:

        Ja lisätään vielä, että yllättäviin menoihin voi varautua säästämällä etukäteen varalle.

        jos ei ole mistä säästää kaikilla ei ole töitä 40 vuotta työtä tehnyt


    • hopi-intiaani

      en thedä

    • ecstasy92

      Kyllähän niitä pikavippejä voi ottaa, jos pystyy sitten maksamaan sen takasin. Itse en tosin ole ikinä ottanu pikavippiä, enkä tuu koskaa ottamaakaan. Sama pätee lainan ottamisee pankista. Ainoa laina minkä mie tuun ottamaa on asuntolaina ja sekin vasta sitte ku se on ajankohtanen asia.

      • 15+3

        Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia pikavippien kanssa. Olen huomannut, että ne joilla on ollut ongelmia, kieltäisivät pikavipit myös meiltä muilta.


      • 11+18
        15+3 kirjoitti:

        Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia pikavippien kanssa. Olen huomannut, että ne joilla on ollut ongelmia, kieltäisivät pikavipit myös meiltä muilta.

        Vaikkei ne sulle olis ongelma ylipäätään, niihin turvautuminen kertoo mielestäni talouden hallinta ongelmasta. Eli, jos pystyt ne helposti maksemaan pois sulla olis varaa olla ottamatta ollenkaan ja ne korotkin jäis sulle lisätulona.

        Oma tilanne alkaa olla nykyään sellainen, että tilillä on riittävä puskuri, miltei kaikkeen ja se olis nykyään tarkoitus pitääkin eli hankinnat aina, kun ehtii hankkia enemmän. Esim. osakkeita tulee varmaan ennen joulua ostettua seuraavasta tilistä ja vähän muutakin ei välttämätöntä ostoa on edessä, mutta eivät ole liian kiireisiä, ettei voisi säästää etukäteen.


      • -------------
        11+18 kirjoitti:

        Vaikkei ne sulle olis ongelma ylipäätään, niihin turvautuminen kertoo mielestäni talouden hallinta ongelmasta. Eli, jos pystyt ne helposti maksemaan pois sulla olis varaa olla ottamatta ollenkaan ja ne korotkin jäis sulle lisätulona.

        Oma tilanne alkaa olla nykyään sellainen, että tilillä on riittävä puskuri, miltei kaikkeen ja se olis nykyään tarkoitus pitääkin eli hankinnat aina, kun ehtii hankkia enemmän. Esim. osakkeita tulee varmaan ennen joulua ostettua seuraavasta tilistä ja vähän muutakin ei välttämätöntä ostoa on edessä, mutta eivät ole liian kiireisiä, ettei voisi säästää etukäteen.

        Onhan se totta, että hyvällä taloudenpidolla niitä ei tarvitse. Jos niiden kanssa kuitenkin selviää ihan kohtuudella, niin minusta ei ole mitään syytä alkaa niitä kieltääkään toisilta. Alkaa tuntua ihan sellaiselta holhousmeiningiltä, mielestäni aikuisen ihmisen pitää saada itse päättää, että ottaako pikavippejä vai ei (kunhan ne maksaa takaisin). Esimerkiksi, jos jostain syytä rahaa ei ole yhtään, tilipäivä on viikon päästä ja lapselle pitäisi saada ruokaa, niin ei mielestäni ole paha, jos maksaa 20 euroa ylimääräistä siitä, että saa sen satasen lainaan viikoksi ja pystyy syöttämään lapsensa. Paljon pahempi asia olisi se, että lapsi joutuisi viikon näkemään nälkää tai syömään pelkkää kaurapuuroa. Eri asia tietysti on se, että miksi ihmeessä ne rahat on niin loppu, mutta vahinkoja sattuu ja oli se oma syy tai ikävien sattumien summa, niin silti se lapsi tarvitsee ruokaa.

        Ja jos niitä pikavippifirmoja ei olisi lainkaan, niin niiden kautta työllistyvät olisivat todennäköisesti työttömien kirjoissa (tai vaihtoehtoisesti ne, joiden työpaikat he vievät työllistyessään muualle), jolloin me elättäisimme heidät joka tapauksessa veroillamme. Mielestäni on huomattavasti parempi, että heidät elättää ne ihmiset, jotka heidän palvelujaan tarvitsevat kuin ne, jotka eivät niitä tarvitse. Yritteliäisyys itsessään on aina hyve tässä suomalaisessa työllisyystilanteessa.

        Ja mainittakoon vielä, että itse en ole koskaan pikavippejä tarvinnut tai ottanut, joten en puolustele niitä siksi, että itse niitä tarvitsisin.


      • tuiskutin ann
        ------------- kirjoitti:

        Onhan se totta, että hyvällä taloudenpidolla niitä ei tarvitse. Jos niiden kanssa kuitenkin selviää ihan kohtuudella, niin minusta ei ole mitään syytä alkaa niitä kieltääkään toisilta. Alkaa tuntua ihan sellaiselta holhousmeiningiltä, mielestäni aikuisen ihmisen pitää saada itse päättää, että ottaako pikavippejä vai ei (kunhan ne maksaa takaisin). Esimerkiksi, jos jostain syytä rahaa ei ole yhtään, tilipäivä on viikon päästä ja lapselle pitäisi saada ruokaa, niin ei mielestäni ole paha, jos maksaa 20 euroa ylimääräistä siitä, että saa sen satasen lainaan viikoksi ja pystyy syöttämään lapsensa. Paljon pahempi asia olisi se, että lapsi joutuisi viikon näkemään nälkää tai syömään pelkkää kaurapuuroa. Eri asia tietysti on se, että miksi ihmeessä ne rahat on niin loppu, mutta vahinkoja sattuu ja oli se oma syy tai ikävien sattumien summa, niin silti se lapsi tarvitsee ruokaa.

        Ja jos niitä pikavippifirmoja ei olisi lainkaan, niin niiden kautta työllistyvät olisivat todennäköisesti työttömien kirjoissa (tai vaihtoehtoisesti ne, joiden työpaikat he vievät työllistyessään muualle), jolloin me elättäisimme heidät joka tapauksessa veroillamme. Mielestäni on huomattavasti parempi, että heidät elättää ne ihmiset, jotka heidän palvelujaan tarvitsevat kuin ne, jotka eivät niitä tarvitse. Yritteliäisyys itsessään on aina hyve tässä suomalaisessa työllisyystilanteessa.

        Ja mainittakoon vielä, että itse en ole koskaan pikavippejä tarvinnut tai ottanut, joten en puolustele niitä siksi, että itse niitä tarvitsisin.

        Minulla on palkkapäivä vain kerran kuukaudessa. Maksan heti kaikki laskut pois ja sen jälkeen varaan bensaa varten noin 50 euroa/viikko. Sen jälkeen lasken, että paljonko olisi varaa laittaa toiselle tilille säästöön. Aina ei ole varaa laittaa yhtään säästöön, koska laskuja ei tule tasaisesti joka kuukausi. Sen jälkeen jaan rahat viikkoa kohti ja yleensä nostan yhden viikon rahat kerralla pankkiautomaatilta. Sillä tavalla näen konkreettisesti, että paljonko minulla on rahaa viikkoa kohti.

        Oma tapani on auttanut hahmottamaan, että mihin kaikkeen on rahaa ja että sen rahan saa riittämään koko kuukaudeksi. Säästötili tasaa menoja. Jos on todellinen hätätilanne, niin sitten käytän luottokorttia. Luottokortin korko on kuitenkin edullisempi kuin pikavippien kokonaiskulut.

        Koulussa pitäisi opettaa lapsille rahankäyttöä, koska on monia aikuisia, jotka eivät osaa rahankäyttöä opettaa lapsilleen, vaan päinvastoin opettavat omalla esimerkillään katastrofaalista rahankäyttöä, joka voi olla todella hermoja raastavaa.


    • teppo1

      Pikavippien kans joutuu kuseen jos työttömä niitä ottaa ja sulla elatusmaksut huitelee yli 300e kuussa muitten menojen lisäksi..selvisin maksuista kun pääsin töihin mut vei 4 vuotta et pääsin kuiville maksuista.
      Kyl ahdinkosta voi nousta:)

    • teppo tenukeppi

      juon peruspäivärahani ja jätän laskut maksamatta. Sitten otan pikavipin, että saan lisää kaljaa, jätän pikavipit maksamatta. Paskon ja sotken kaupungin vuokrakämpän, olen tenukeppi, yhteiskunnan pummi.. työnteko ei kiinnosta, eikä muutenkaan se, että ottaisin itseäni niskasta kiinni ja hommaisin ammattin. Mutta teen lisää kusipää kakaroita yhteiskunnan elätiksi. Kaljaa ja tupakkaa pitää saada ja pikavipit on siinä hyvä konsti... on mukavaa olla 24/7 ympäripäissään ja maksattaa kaikki toisilla ja elää muiden siivellä...

    • halsdjhdehjd

      Koska Raamatussa lukee niin!

      • **************..****

        Miten satukirjat kuten raamattu, joissa kerrotaan satuja omenasta ja kylkiluusta liittyy pikavippeihin?


    • alottaja hoi

      Miks mä en saa keneltäkään? vastaas tohon aloittaja

      • kkk kkk

        etköhän sinä tiedä tuohon jo vastauksen itsekin..mistäpä tuntematon ihminen sun raha-asioista tietäisi...tai ylipäätään sun elämästä muutenkaan.


    • vielä omillaan

      Joo lopun alku nähdään nyt..) VELKA JA VASTUU KATOS 70 LUVULLE... JUOKAA KUSTANNE KUN EI ENÄÄ SOSSU AUTA 10 V PÄÄSTÄ

    • Kuka valvoo heitä?

      Ja kun jäätte loukkuun eli ette pysty maksamaan utlee Lindorff jne ja vie loputkin Teiltä.

      Miksi muuten näitä peritätoimistoja ei lopeteta kun hehän kiskovat korkoja, lisämaksuja ja muuta vastaavaa samalla tavalla kuin pikavippifirmat.

      Miksi päättäjät eivät valvo näitä perintätoimistojen toimintoja ja ne tulee rinnastaa pikkavippifirmoihin erilaisten koron yms kiskontojen kera.

      Osalla myös verot menee veroparatiiseihin.

    • Kokemus puhuu

      Kun tulotaso vaikkapa työttömuuden vuoksi yhtäkkiä romahtaa ja jäljelle jää entinen menorakenne, jonka purkamiseen kuluu aikaa, tulee eteen tilanteita, joissa erääntyvät laskut on maksettava ja jos ne maksaa, niin tilillä ei ole enää saldoa ruokakauppaan, j.n.e.

      Silloin turvautuu pikavippiin, kun juuri siinä tilanteessa ei ole muuta mahdollisuutta. Ongelman lykkää kuukaudeksi eteenpäin ja toivoo, että sinä aikana saisi lottovoiton, työpaikan tai tapahtuisi jotain muuta yllättävää taloustilanteen kohentumista. Jos sitä ei tapahdu, niin sitten edellisen vipin maksaa pois uudella tai siirtää sen eräpäivää t.m.s. Lopulta siinä saattaa tulla seinä vastaan, mutta se antaa aikaa myös menorakenteen keventämiselle, esimerkiksi asunnon vaihdolle y.m.

    • Erakkomainen_eläjä

      Tuota olen miettinyt itsekin,että vipeilläkö pitäisi elellä loppuikä ?
      No tyhmästä päästä kärsii itse ja muut.(paitsi vipin antajat)
      Vai onko nämä vippieläjät sitten niin köyhiä lopulta,ettei ole muuta vaihtoehtoa.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe