Kuoleman uimahalli

kuolemastaselvinnyt

Olin ennen unta rukoillut ja nähnyt suuren, kirkkaan valon. Sitten yöllä näin tälläistä unta:

Menin Kuoleman uimahalliin. Näin ympärilläni kelluvia ruumiita ja jopa altaan pohja oli täynnä ruumiita. Jotkut kuolivat jo ensi kosketuksesta veteen, ja peläten uin ja sukeltelin siellä. En kuitenkaan kuollut. Sitten menin suihkutiloihin - olin siellä yksin, kun kerta kaikki muut oli kuollut. Vastaan mua tuli uskonnon opettajani, joka oli vasta menossa altaaseen. Peseydyin oikein hyvin, pesin jopa korvantaustani, varpaan välini ja koko kehoni viimeistä hiuskarvaa myöten täydellisesti, ettei Kuolema haistaisi minua. Lähdin kotiin peläten kuolemaa, mutta pääsin kotiin turvallisesti ilman mitään ongelmaa ja olin hengissä uneni loppuun asti.

Onko mitään hajua mitä tää tarkoittaa? Muuten en miettisi niin paljoa, mutta varsinkin toi rukoushomma ennen nukahtamista laittaa mut miettimään

5

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä unessa vaikuttaisi kuoleman ajatukset ja pelkokin olevan läsnä. Ruumiiden seassa uiminen lienee ollut ahdistava kokemus, mutta unissa kaikki ei ole niin selvää.

      Olet unessasi selvinnyt sieltä missä kuolema hallitsi. Kristinuskossa on vahva ajatus kuoleman voittamisesta. Tällä lienee jokin merkitys unen muodostumiseen. Peseytyminen voisi uskonto-teemaan liittyen kertoa synnistä puhdistautumisesta ja sitä kautta pelastumisesta.

      Erikoista on uskonnonopettajasi ilmaantuminen. Nyt tulee miettiä, että mitä hän sinulle edustaa tai tarkoittaa. Auktoriteettia, oppi-isää? Koetko hänet mieleiseksesi vaiko päinvastoin? Olitko huolissasi hänen kohtalostaan?

      Kenties olet miettinyt elämääsi ja kokenut olevasi "kadotettu" muiden altaassa olijoiden kanssa. Jostain syystä et ole jakanut heidän kohtaloaan vaan olet puhdistautumalla pelastunut ikävältä kohtalolta. Uskonnon opettajasi oli vasta menossa "tuomiolle", joten et hänen kohtalostaan voi sanoa.

      Joka tapauksessa unessa vaikuttaisi vahvasti olevan uskonnollinen ajatus- ja tunnekulku.

      Kiitos erikoisen unen jakamisesta.

    • Kuolemastaselvinnyt

      Kiitos vastauksesta, rytmimunat.

      Uskonnollisen tästä unesta tekee myös se, että illalla olin rukoillut pitkästä aikaa - ja huoneeseeni ilmestyi suuri, kirkas valo, joka valaisi koko huoneen. Kai tämä sai uskoni vahvistumaan. Kiitin Jumalaa ja muistan ennen nukahtamistani että sanoin, etten toivoisi näkeväni painajaisia. On vähän vaikea laskea, oliko tää painajainen vai ei - toki oli kamalaa ja ahdistavaa uida ruumiiden keskellä, mutta toisaalta selvisin siitä toisin kuin kukaan muu.

      Uskonnonopettaja on ihan mukava, ei mikään suosikkiopettaja eikä minulla ole nyt uskontoa melkein vuoteen ollut, mutta sellasta keskitasoa.

      Monet ovat kertoneet täällä taustoistansa. Olen tyttö ja olin unen näkemisaikani 14, tänään täytin 15. Rippikouluun menen vasta tänä kesänä, koska kaverinikin menevät vasta tänä vuonna. Olen aina ollut erikoinen, erinlainen, outo, miten sen nyt voi sanoa. Yliluonnolliset asiat ympäröivät minua vaikken välttämättä sitä pyytäisi tai tahtoisi. Uskontotaustoistani sanon sen, että ihan uskovainen olen, mutten mikään vanholliuskovainen mitä melkein koko sukuni on, vaan avoin ja en käy kirkossa kuin muutaman kerran vuodessa. Uskoni on aika monesti horjunut jo tämän lyhyen elämän aikana, mutta tämän tapauksen myötä taasen vahvistunut.

    • Kuolema-teeman perusteella ajattelin unennäkijän huomattavasti vanhemmaksi henkilöksi. Nähdäkseni varsinaisesta kuolemanpelosta ei unessa siten ollut kyse. Kertomasi perusteella unen uskonnollinen vertauskuvallisuus vaikuttaisi todennäköisimmältä.

      Uskonnonopettajan ilmaantuminen on mielenkiintoinen yksityiskohta. Se vahvistaa unen uskontoon liittyvää ajatusta. Hänellä ei vaikuta olevan sinulle kovinkaan suurta merkitystä henkilönä. Hän edustaa siis enemmän sitä, mitä opettaa.

      Kenties mielesi ilmaisi sinulle näin, etteivät uskonnolliset instituutiotkaan ole kuoleman ja ihmisyyden yläpuolella. Selvisit kuoleman altaasta ilman instituution vaikutusta. Hän oli siis vasta altaaseen menossa kun sinä olit sieltä jo selvinnyt. Selityksiä voi olla useitakin, mutta jätän opettajasi ja kaiken häneen liittyvän itsesi mietittäväksi. Ajatukset unien taustalla ovat yleensä paljon laajempia kuin aluksi vaikuttaisi.

      Ikäiseksesi kirjoitat todella selkeästi ja sujuvasti. Se ennustanee ainakin koulumenestystä tulevaisuudessa.

    • kuolemastaselvinnyt

      No, kuolema on ollut joka paikassa elämäni aikana, vaikka olenkin aika nuori. Viimeisimmät hautajaisetkin oli tämän kuun puolessavälissä, eikä ole ainakaan äidin puolelta enää montakaan vanhempaa henkilöä, joka voisi kuolla. Isällä nyt muutama, mutta niihin en melkein ikinä mene, kun en sieltä tunne ketään, ja kommunikointi isän puolen sukulaisten kanssa olisi hankalempaa, kerta isäni on ruotsinkielinen. Olen kai oppinut, ettei kuolema ole pelättävä asia. Ehkä jokainen, joka on jo ajasta ikuisuuteen siirtänyt, on opettanut pienen osan sitä tietämättään. Ymmärrän, miksi niin monet pelkäävät kuolemaa ja kuolemista, mutta minulle se ei ole niin suuri ja pelottava juttu.

      Aluksi itse mietin, ilmaisisiko uskonnonopettajan ilmestyminen sitä, että hän voisi sairastua tai jotain ikävää sattuisi hänelle tai hänen lähipiiriinsä, mutta ihan normaalisti hän näyttää käyttäytyvän.

      Kaiken voi selittää niin laajasti eikä mikään ole mustavalkoista. Saa nähdä, jos joskus unen tarkoitus valkenee kokonaan. (:

      Toivottavasti pärjään. Tähän asti ainakin olen pärjännyt. Mutta kiitos uudelleen avustasi.

    • Kenties kuoleman ajatus nuorella ihmisellä ei ole sittenkään niin outo. Itse en ole juuri hautajaisissa käynyt. Sukulaisia jää ajasta ikuisuuteen kerran vuosikymmennessä. Tosin tämä aiheuttanee ruuhkaa jossain vaiheessa. Voin vain kuvitella lapsen mietteitä, kun tämä jättää viimeisiä jäähyväisiä läheisilleen. Muistan toki yhdet hautajaiset lapsuudestani ja murheen, joka pusersi kyyneliä vaikken niitä tahtonut taikka tohtinut esittää. Itse asiassa olivat viimeiset hautajaiseni. Olen jo lähempänä neljääkymmentä. En tiedä miksi kerron tätä sinulle.

      Unia on vaikea selittää. Jo oman itsensä kohdalla joutuu käymään läpi ajatusten vyöryn. Ainoa keino millä uniin voi käydä käsiksi, on käydä läpi mielikuvia vapaasti assosioiden, ja tämä ei tuo mieleen monestikaan mitään miellyttävää.

      Yksinkertaisesti on ajateltava, että mitä niistä yksityiskohdista tulee mieleen. Mitä muistoja ne herättävät? Mitä tunteita niihin liittyy?

      Tuoreeltaan niiden ylöskirjoittaminen helpottaa analysointia. On käännettävä kaikki kivet. Mitään ajatusta ei saa torjua. On kirjattava ylös kaikki, mitä mielikuvat tuovat mieleen.

      Otetaan tietty elementti, kuten opettaja, kaikki häneen kohdistamamme ja häneen liittyvät ajatukset ovat unessa läsnä, vaikka ne eivät tarinan kannalta olisikaan oleellisia. Ajattelimme niitä. Ajatus sai hahmon. Tai tarve sai sellaisen. Unissa mikään ei ole tarkoituksetta. Kaiken mielikuvituksesi esitti, muttei selittänyt.

      Uniajatuksien kannalta kaikkien yksityiskohtien selittäminen ei ole mielestäni tarpeen. Riittää kun pureutuu yleisvaikutelmaan. Mielestäni ajatus piilee siellä.

      Yksityiskohdat ovat kuitenkin oleellisia. Mitä uneesi tulee, miettisin:

      että mitkä henkilön ominaisuuksista ovat läsnä? Mitä muita henkilöitä tähän saattaa liittyä? Onko ääni Jaakobin ja kädet Eesaun?

      Unissa henkilöt ovat usein yhteensulautumia. Ajattelemme monia ihmisiä samaan aikaan ja heidän ominaisuuksiaan.

      Kenties tässä tapauksessa opettajasi oli vain opettajasi. Mieti kutenkin, että mitä kaikkea hänestä tulee mieleen? Luonteenpiirteitä, löydätkö jotain tuttua?

      Tämä siis vain sinulle itsellesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      112
      2593
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      47
      2051
    3. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      2015
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      47
      1973
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      181
      1457
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1389
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      112
      1227
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1218
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      1064
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      993
    Aihe