Puolisoilla omat lainat eri pankeista

asunnon ostaja

Hei,

Elän avoliitossa ja olemme avomieheni kanssa ostamassa ensimmäistä yhteistä asuntoa. Ostaisimme asunnon puoliksi ja molemmat ottaisivat asuntoa varten omat lainat. Tilanne on kuitenkin se, että olemme eri pankin asiakkaita, eli kumpikin ottaisi omasta pankistaan oman lainan.

Osaatteko kertoa, onko tällainen järjestely ylipäätään mahdollinen vai täytyykö molempien ottaa laina samasta pankista? Olen ymmärtänyt, että lainat voi ottaa eri pankista mutta itseäni ihmetyttää kovasti, miten itse kaupantekotilaisuus tällaisessa tilanteessa hoidetaan? Täytyykö meidän käydä molempien pankkien konttorissa tekemässä papereita/siirtämässä rahaa? Ja entä jos nämä kaksi pankkikonttoria ovat kaukana toisistaan, eivät siis edes samassa kaupunginosassa??

Kumpikaan ei haluaisi luopua oman pankkinsa pitkästä asiakkuudesta, mutta onko tällainen tilanne käytännössä todella hankala, jossa puolisot ottavat lainansa eri pankeista?

Ja sitten vielä sellainen kysymys, että jos päädymmekin siihen, että esim. minä otan lainan samasta pankista kuin mieheni, täytyykö minun siirtää palkkatilini kyseiseen pankkiin?

Olisin kiitollinen jos vastaisitte kysymykseeni ja kertoisitte kokemuksia, jos jollain ollut samanlainen tilanne.

5

8034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adsadasd

Ei tule onnistumaa. Mikä mörkö se pankin vaihto sitten on .
      Pankki ottaa osakekirjan pantiksi,
      Ihme säätöä asukaa vaaan vuokralla yksi vähemmän ulosotossa.

• meikä vaan

En tiedä onnistuuko kyseinen järjestely, mutta asuntolaina-asioissa ei kannata kokea lojaaliutta omaa pankkiaan kohtaan vaikka takana olisikin pitkä asiakassuhde. Kyseessä on kuitenkin isot rahat joten kannattaa nähdä vaivaa ja kilpailuttaa eri pankit perusteellisesti. Kysyt vaikka siltä omalta pankiltasi millaisia lainaehtoja tarjoavat ja mainitset nuo ehdot kun haet lainalupausta muista pankeista. Pankkien nettisivuilla voi kätevästi täyttää lainahakulomakkeen.

Hieman vaivaa tästä toki syntyy mutta voit lainasummasta riippuen säästää vuosien varrella satoja ellei tuhansia euroja sillä pankkien ehdot voivat vaihdella suurestikin. Samat palvelut ne on muissakin pankeissa eikä mikään pankki ole oikeasti ystäväsi, liikelaitoksia ne on kaikki jotka yrittävät tehdä mahdollisimman suurta tuottoa.

Itse päädyin ottamaan lainan ensiasuntooni muualta kuin omasta pankistani sillä sain toisaalta paremmat lainaehdot ja pätevämpää palvelua.

• 6+11

Pankin työntekijänä voin kertoa, että ei onnistu ilman huomattavaa omarahoitusosuutta. Tässä tapauksessa toinen pankki saisi vain jälkipankin, jonka arvo on asunnon vakuusarvo -20% mahdollisia realisoimiskuluja. Kumpikaan pankki ei halau jälkipanttia vaan itse asunto-osakkeen holviinsa. Esim.

Asunto 200.000e
      vakuusarvo 150.000e
      omarahoitus 50.000e

lainaa kummallakin osapuolella 75.000e. Onnekkaampi pankki pitää pantista 140.000e osuuden (75.000e x 1,2 50.000)ja toinen pankki saa ylimenevästä 60.000e jälkipantin.

Käytännössä realisointitilanteessa toiselle pankille jäisi luu käteen. Joten yksikään pankki ei suostu tähän huonomman pankin osaan.

• näin meillä...

Kyllä se laina täytyy yhdetä pankista ottaa. Kaksi pankkia ja molemmat haluavat osakekirjat pantiksi. Kysykää kummankin pankista lainatarjous ja valitsette paremman tarjouksen mukaan pankin.Ja melko varmasti joudutte ottamaan lainan yhteisvastuulla. Keskenäänne voitte sitten laatia sopimuksia lainasta ja sen maksuista. Edellisen asunnon yhteydessä yritin erotella minun ja vaimon osuuden omiksi lainoiksi mutta ei onnistunut. Olisin oman osuuden saannut maksettua nopeammin pois. Nykyisin kuluutustottumuksemme ja tulomme samaistuneet että uuden taloon otettiin laina yhteisvastuulla. Eli yhteinen laina.

• asunnon ostaja

Kiitos vastauksista. Hyvin suurella todennäköisyydellä otamme siis lainamme samasta pankista. Menemme lähiaikoina pankkiin keskustelemaan asioista. Täytyy myös tuosta keskustella, että otammeko yhteisen lainan vai molemmat oman lainan. Eikö tuo ole nykyään kuitenkin aika yleistä, että avopuolisot ottavat kumpikin oman lainan? Emme ole kihloissa ja naimisiinmeno ei ole ajankohtaista ainakaan vielä pitkään aikaan. Mieheni tienaa hieman minua enemmän ja pystyy maksamaan oman puolikkaansa nopeammin pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe