Nuori aikuinen mies ja dysfasia

marre1

Nuoren miehen äitinä minulla on suuri ongelma. Pojallani on dysfasia joka on todettu hänellä on 3-vuotiaana. Kaikki meni hyvin siihen asti kun hän valmistui ammattikoulusta (erityisammattikoulu), sen jälkeen hän on ollut ns.tuuliajolla, hän ei saa töitä mistään ja on jäänyt kaiken ulkopuolelle muutenkin. Hän ei ole yhtään sosiaalinen, hänellä on aina ollut hyvin vähän ystäviä ja nyt tuntuu että nekin on jäänyt. Hän ei enää asu kotona joten hän on yksin ja työtön. Olen yrittänyt kannustaa häntä ottamaan yhteyttä kavereihin ja menemään harrastuksiin mutta tuntuu että se on niin vaikeeta. Mistä saa apua??! olen ihan neuvoton. Olen samaa mieltä kun yksi kirjoittaja täällä, lapsidysfaatikot saa kyllä apua ja perheet tukea, mutta heti kun tämä dysfaatikko kasvaa aikuiseksi hän on ihan yksin ongelmansa kanssa.

5

996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AaAaAaA

      Moi

      Itse olen 29 vuotias mies minulla on keskivaikea dysfasia.

      Itsellä oli muutama vuosi sitten vähän samanlainen tilanne että olin tyhjä päällä työn loppumisen jälkeen sen myötä minua ei huvittanut elämäminein kuin koin että on ihan sama mitä teen niin elämä on turhaa ja ei ole paikka tällä ja tarkoitusta... Puolin toisen vuoden päästä jouduin kunnostava työvalmennukset joissa sitten olin, siellä olleensa pikkuhiljaa erilaisia töitä tekemään aloin löytämään uskoin elämän ja opin tutustumaan ja juttelemaan ihmisille sain taas kontakti ihmisin. No sitten sain työpaikka ja alkanut saaman elämän hallinta ja olen melko onnellinen, vaikka joskus on vaikea ja huonoja päiviä.

      Sinut pitäisi saada poikasi jonnekin paikka joissa hän pääse ja johtua tekemään joitakin ja sen myötä saa kokea olevaan hyödyllinen ja saada kontakti ihmisiä.

      Toinen mahdollinen asia sinun pitää saada poikasi uskomaan ja näkemään että hänellä on elämä joka on arvokas ja ainutkertainen joka pitää elää ja nauttia niin kauan sitä on. Itsellä oli muutama erilaisia musiikkikappaleita, elokuvia ja kirjoja joissa tajuisin elämän mahdollisuus ja arvo. Huomasin että on tulossa eräs mielikiitoinen elokuva

      Walter Mittyn ihmeellinen elämä
      http://www.telvis.fi/trailerit/uusimmat_13326.shtml

      uskoisin olevan hyvä herätyselokuva joka voisi saada miettimään ja uskomaan elämään.

      En tunne sinua ja poikasi niin neuvoni voi olla hyvin typeriä. Dysfasia on erittäin raskas taakkaa joka voi saada näyttämään elämä synkimmältä ja itseä paljon huonommat mitä on, se vuoksi tuki ja usko paremmasta ovat erittäin tärkeitä. Elämme vaikeita aikoja siinä suhteen että työpaikat ovat kiven alla ja varsikin niillä jotka ovat vajakuntoisia mutta aina on toivoa. Dysfasia voi yrittää hakea B-lausunnot jolla voi saada oikeuden saada palkkatuki joka vähän auttaa työn saamissa.

      Tästä on muutama linkki joissa voisi olla apua
      https://www.nyyti.fi/
      http://elaparemmin.fi/blogi/
      https://www.tukinet.net/

      Toivovasti minussa oli joitakin apua ja voimia teille molemmille.

    • jkgfh

      katso aspergerin oireyhtymä

    • Almaas

      Hei, minulla on 23v dysfasiapoika. Hän kävi peruskoulun erityiskoulussa, ammattikoulun mukautettuna. Armeijan myös kävi. Suoriutui ihan hyvin. Nykyään on kertonut vasta koulukiusaamisesta. Muutama lyhytaikainen, 3kk työkokemus. Hän häpeää dysfasiaansa, eikä ole työnantajille kertonut siitä. Työssä varmasti tullut tilanteita aiheutuen dysfasiasta.
      Olen samaa mieltä, aikuinen dysfaatikko jätetään tuuliajolle. Varsinkin kun dysfasia on lievähkö, niin ei saa mitään B-lausuntoa.

    • Kokenut_olen

      Hei,

      Tiedän ja ymmärrän hyvin tunteesi, aloittaja. Sillä itse olen dysfaatikko, minkälaiseksi mut diagnosoitiin ollessani pieni. Puheterapialla ja foniatrilla kävin kyseisen diagnoosin takia. Matematiikka mukautettiin kakkos- tai kolmosluokasta alkaen. Dysfasian asteesta en ole tietoinen, mutta serkkuni, jolla on myös (lievä) dysfasia, väitti, että se on vaikea. En ole itse asiaan liittyen kysynyt äidiltäni, joka tarkemmin tietää näistä asioista.

      Oma peruskouluaikani oli myös vaikeaa, etenkin ala-aste. En ymmärtynyt puhetta niin hyvin, mutta yläasteella alkoi tapahtumaan muutoksia. Kavereita ei ollut outouteni takia ja mua myös haukuttiin lesboksi. Itsetunto on ollut nollilla ja luotto omiin kykyihin on heikko. Peruskoulustakin pääsin 7,5 keskiarvolla läpi. Ne aineet, jotka opiskelin yleisopetuksen puolella, suoritin 6-8 arvosanoin, enimmäkseen seiskaa sain, mutta yhteiskuntaoppi, äidinkieli ja ruotsi olivat kasi. Perustieto on mulla hallussa, mutta kaikesta mielenkiintoisesta etsin paljonkin tietoa.

      Olin hankala peruskouluikäisenä ja äidin kanssa oli on/off-suhde. Apua haettiin psykiatrian puolelta, jossa enimmäkseen puheeni perustui valheisiin. Olin siis hiljaa joistakin asioista, etenkin isästäni en halunnut keskustella, koska ajattelin, etten saa. Peruskouluajan musta tulikin mytomaani ja aloin välillä esittämään erilaisia persoonia hakeakseni hyväksyntää ilman, että haukutaan nössöksi. Yläasteella aloin pikku hiljaa oppimaan, että on helpompaa olla rehellinen.

      Itse olen tällä hetkellä työelämässä extraajana ja työssäni olen hyvin pärjännyt. Ihan normaalipalkkaista työtä teen, eikä kyse ole tuki- tai avotyöstä. Mua on kehuttu joka paikassa ahkeraksi, ona-aloitteiseksi, tunnolliseksi ja itsenäiseksi. Kassatyöskentelykin sujuu hyvin ja tarkasti osaan laskea rahat. Ei se vaikeaa ole, sillä kassakoneet nykypäivänä "neuvoo" paljonko ostoksista tulee yhteensä ja paljonko pitää antaa takaisin. Vaikeudetkin voi siis kääntyä voitoksi.

      • Kokenut_olen

        Tällä hetkellä olen siis 20-vuotias.

        Mulla oli ulkonäköpaineitakin ollessani murros- ja teini-iässä. Siinä iässä olin etsimässä itseäni ja kiinnostuisin pukeutumisesta "normaalien" nuorten tavoin. Äitini suhtautui asiaan negatiivisesti ja siinä oli sellainen tunne, etten saa olla kaunis ja laittautunut erityisyyteni takia, vaan mun kuuluisi kulkea tuulipuku ja verkkarit päällä.

        Psykiatrisellakin keskusteltiin mun kaverittomuuteen liittyen, mistä olin hiljaa. Se vain itketti, koska ajattelin ujouden olevan este, joten mitä sitä lähteä yrittämään. Välillä sitä tuli mietittyä, että olisin helpottunut kertoessani totuuden, mutta koin ujouden silloin sairaudeksi ja häpeäksi. En osaa oma-aloitteisesti mennä juttelemaan, mutta kun joku muu tekee aloitteen, niin silloin juttuakin alkaa tulemaan. Erityisesti viihdyn miespuolisten seurassa, koska omaan samanlaiset aatteet kuin miehet, etenkin politiikan suhteen.

        Tavallisen ammattikoulun olen käynyt ja sieltä selvisin hyvin. Matematiikan tunneiltakin jopa selvisin, koska siellä oli sentään niitä yksinkertaisia laskutehtäviä, jotka ymmärsin.

        Jos nyt sanoisin jollekin, että mulla on tämmöinen diagnoosi, niin kukaan ei uskoisi asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe