Minun pitäisi asentaa tähän Nissaniin P10 sisälämmitin ja ne puuttuvat välijohdot, eli tässä on normaali lohkolämmitin jo paikalla, mutta olisiko missään tarkkoja ohjeita miten siitä eteenpäin kytketään ne muut johdot yms niin että saan autooni sisälämmittimen toimimaan? Mitä noin johtosarjat halvimmillaan maksaa ja voisiko kenties romuttamoilta tiedustella?
Sisälämmittimen johtojen asennus?
14
16477
Vastaukset
- tatti
Voihan sitä romiksilta kysellä mutta pahoin pelkään että suomalaista romumiestä vaivaa ahneus ja pyytää melkeen samoja kuin uudesta.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=390#.Um0ggBCd15o
Eipä kovin järkyttäviltä hinnoilta näytä, ajattelin jo että maksaa luokkaa 200e.
Ei kai se asennus nyt mitään rakettitiedettä ole, haaroittajaan vaan johdot lohkolta ja puskurin pistokkeelta ja sitten vetää siitä piuhan tulipellin läpi kabiiniin ja pistorasia johonkin sopivaan paikkaan kiinni. Todennäköisesti tulipellistä löytyy valmiita reikiä kumitulpilla peitettyinä.- tatti
Niin ja ennen ostoa kannattaa varmistaa että onko siinä Defan vai minkä valmistajan systeemit.
- nopeus valttia
Romikselta kävin itsekin taannoin yhteen autooni kaapelit ja haaroittimen. Pistorasia piti ostaa uutena. Vuodenaika on vaan vähän kehno hankinnoille, koska tähän aikan ko. tarvikkeille on runsaasti kysyntää.
Asennus on simppeliä, vähän kuten heinänteko. Voi olla että reijän joutuu tekemään moottoritilan ja ohjaamon välille, jos ei sopivaa läpivientiaukkoa valmiina ole.
Hinnat vaihtelevat. Esimerkiksi nykyiseen autooni maksoi moottorilämmitin ja sisäkaapelisarja 350 euroa lisävarustelistalta ruksittuna. Pelkät johdot saa varmaankin satasella. Kysymällähän se selviää. - a(2)
Kannattaa asentaessa muistaa, että sitä haaroitinta ei saa liittää suoraan siihen lohkolämmittimeen, se painon tuoma vääntö rikkoo sen lopulta. Eli tarvitset sisäpistokkeen lisäämiseksi kaksi uutta johtoa, toinen sieltä haaroittimelta lohkolämmittimelle, ja toinen haaroittimelta sisäpistokkeelle.
- adf
Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...
Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto. - a(2)
adf kirjoitti:
Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...
Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.
Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.
Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa. - Anonyymi
a(2) kirjoitti:
Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.
Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.
Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.Ns. maalaisjärkeä on syytä aina käyttää ja huomioida miten esim. moottori pääsee liikkumaan moottoritilassa kumityynyjensä varassa ja jättäää riittävästi liikevaraa
- 2467462
Romuttamolta hain omaan autoon haaroitusjohdon, maksoi neljäsosan uuden hinnasta (uusi jopa 60-70e). Haaroituskappale vain ulkopistokkeen ja lohkon välissä olevan johdon liitoskohtaan, joskus liitos on keskellä johtoa, joskus pitää laittaa siihen missä menee lohkoon kiinni. Nippusiteillä kiinnittää moottoritilassa ja vetää jonkun kumitulpan läpi matkustajan jalkatilaan. Kannattaa tiivistää korimassalla. Helppo tehdä itse.
- homeruostekasa
Älä asenna sisälämmitintä, se ruostuttaa koko autosi parissa talvessa lumen sulaessa ilman ilmanvaihtoa ja höyryn jäätyessä kylmille koripinnoille. Nän saat aikaan homeisen ruostekasan pikavauhtia.
- heh'
Vau, kun olisin tiennyt tämän jo 15 vuotta sitten..
Pitänee tästä eteenpäin laittaa ajaessa lämppärikin puhaltamaan kylmää, niin ei tule homeongelmia. - a(2)
Kyllähän tossa tietty paikkansapitävyys on. Mutta älä tuo paljon lunta kengissäsi auton sisälle, ja tyhjennä se pois kuramatoilta. Pidä autoa katoksessa, tai poista lumi ikkunoilta ja katolta ennenkuin pidät lämmitintä isolla teholla. Ja jos et jaksa näitä kaikkia tehdä, niin pidä lämppäri vaan riittävän pienellä teholla. Lisäksi sisälämppäriä voit käyttää kosteudenpoistoon auton sisältä talvella.
- näin on
Jonkin verran termodynamiikka opiskelemalla huomaat, että talvella sisälämmitintä käyttämällä onnistuu pitämään koko talven korin sisäpuoliset pinnat lumihuurussa, tai märkänä. Sitä ei itse tietenkään näe koska pinnat on verhoiltu sisäpuolelta verhoiltu.
Vain webasto- tyyppistä lämmitintä (johon on aina yhdistetty puhaltimen toiminta) voi seisovan auton sisälämmityksellä pitää autonsa kuivana.- Anonyymi
Vaan 23 vuotta ollu 2000 vuosimallin volvossa sisälämppäri kovassa käytössä ja kun kesällä purin lattian eristeitä kun oli lämmittimen kenno vuotanut, niin ei ollu kyllä hometta yhtään missään. Että kai tuomahollista mutta ei mitenkä varmaa että homehtuu.
Yleensä kuitenkin lämmityksen jälkeen autolla lähdetään liikkelle ja tällöin kyllä jo ilma kiertää ilmastoinnin ollessa päällä. - Anonyymi
Webasto käyttää auton omaa lämppäriä ja roikanpäässä oleva sisätilan lämmitin tekee ihan samaa kuin se. Ei se kosteus Webaston esilämmityksessä mihinkään häviä.
Järkevä kuski kopistelee kengistään lumet pois ja näin ei juurikaan kosteutta kerry kuin mitä pelti huurtuu jos huurtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869