Minun pitäisi asentaa tähän Nissaniin P10 sisälämmitin ja ne puuttuvat välijohdot, eli tässä on normaali lohkolämmitin jo paikalla, mutta olisiko missään tarkkoja ohjeita miten siitä eteenpäin kytketään ne muut johdot yms niin että saan autooni sisälämmittimen toimimaan? Mitä noin johtosarjat halvimmillaan maksaa ja voisiko kenties romuttamoilta tiedustella?
Sisälämmittimen johtojen asennus?
15
19394
Vastaukset
- tatti
Voihan sitä romiksilta kysellä mutta pahoin pelkään että suomalaista romumiestä vaivaa ahneus ja pyytää melkeen samoja kuin uudesta.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=390#.Um0ggBCd15o
Eipä kovin järkyttäviltä hinnoilta näytä, ajattelin jo että maksaa luokkaa 200e.
Ei kai se asennus nyt mitään rakettitiedettä ole, haaroittajaan vaan johdot lohkolta ja puskurin pistokkeelta ja sitten vetää siitä piuhan tulipellin läpi kabiiniin ja pistorasia johonkin sopivaan paikkaan kiinni. Todennäköisesti tulipellistä löytyy valmiita reikiä kumitulpilla peitettyinä.- tatti
Niin ja ennen ostoa kannattaa varmistaa että onko siinä Defan vai minkä valmistajan systeemit.
- Anonyymi
Noh Ei maksa DEFAN haaroitus sarja pajoa ja on uusi mutta kysynkin että miten aiot sen sinne itse leipoa kii? on sitten vit...mainen.
- nopeus valttia
Romikselta kävin itsekin taannoin yhteen autooni kaapelit ja haaroittimen. Pistorasia piti ostaa uutena. Vuodenaika on vaan vähän kehno hankinnoille, koska tähän aikan ko. tarvikkeille on runsaasti kysyntää.
Asennus on simppeliä, vähän kuten heinänteko. Voi olla että reijän joutuu tekemään moottoritilan ja ohjaamon välille, jos ei sopivaa läpivientiaukkoa valmiina ole.
Hinnat vaihtelevat. Esimerkiksi nykyiseen autooni maksoi moottorilämmitin ja sisäkaapelisarja 350 euroa lisävarustelistalta ruksittuna. Pelkät johdot saa varmaankin satasella. Kysymällähän se selviää. - a(2)
Kannattaa asentaessa muistaa, että sitä haaroitinta ei saa liittää suoraan siihen lohkolämmittimeen, se painon tuoma vääntö rikkoo sen lopulta. Eli tarvitset sisäpistokkeen lisäämiseksi kaksi uutta johtoa, toinen sieltä haaroittimelta lohkolämmittimelle, ja toinen haaroittimelta sisäpistokkeelle.
- adf
Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...
Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto. - a(2)
adf kirjoitti:
Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...
Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.
Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.
Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa. - Anonyymi
a(2) kirjoitti:
Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.
Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.
Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.Ns. maalaisjärkeä on syytä aina käyttää ja huomioida miten esim. moottori pääsee liikkumaan moottoritilassa kumityynyjensä varassa ja jättäää riittävästi liikevaraa
- 2467462
Romuttamolta hain omaan autoon haaroitusjohdon, maksoi neljäsosan uuden hinnasta (uusi jopa 60-70e). Haaroituskappale vain ulkopistokkeen ja lohkon välissä olevan johdon liitoskohtaan, joskus liitos on keskellä johtoa, joskus pitää laittaa siihen missä menee lohkoon kiinni. Nippusiteillä kiinnittää moottoritilassa ja vetää jonkun kumitulpan läpi matkustajan jalkatilaan. Kannattaa tiivistää korimassalla. Helppo tehdä itse.
- homeruostekasa
Älä asenna sisälämmitintä, se ruostuttaa koko autosi parissa talvessa lumen sulaessa ilman ilmanvaihtoa ja höyryn jäätyessä kylmille koripinnoille. Nän saat aikaan homeisen ruostekasan pikavauhtia.
- heh'
Vau, kun olisin tiennyt tämän jo 15 vuotta sitten..
Pitänee tästä eteenpäin laittaa ajaessa lämppärikin puhaltamaan kylmää, niin ei tule homeongelmia. - a(2)
Kyllähän tossa tietty paikkansapitävyys on. Mutta älä tuo paljon lunta kengissäsi auton sisälle, ja tyhjennä se pois kuramatoilta. Pidä autoa katoksessa, tai poista lumi ikkunoilta ja katolta ennenkuin pidät lämmitintä isolla teholla. Ja jos et jaksa näitä kaikkia tehdä, niin pidä lämppäri vaan riittävän pienellä teholla. Lisäksi sisälämppäriä voit käyttää kosteudenpoistoon auton sisältä talvella.
- näin on
Jonkin verran termodynamiikka opiskelemalla huomaat, että talvella sisälämmitintä käyttämällä onnistuu pitämään koko talven korin sisäpuoliset pinnat lumihuurussa, tai märkänä. Sitä ei itse tietenkään näe koska pinnat on verhoiltu sisäpuolelta verhoiltu.
Vain webasto- tyyppistä lämmitintä (johon on aina yhdistetty puhaltimen toiminta) voi seisovan auton sisälämmityksellä pitää autonsa kuivana.- Anonyymi
Vaan 23 vuotta ollu 2000 vuosimallin volvossa sisälämppäri kovassa käytössä ja kun kesällä purin lattian eristeitä kun oli lämmittimen kenno vuotanut, niin ei ollu kyllä hometta yhtään missään. Että kai tuomahollista mutta ei mitenkä varmaa että homehtuu.
Yleensä kuitenkin lämmityksen jälkeen autolla lähdetään liikkelle ja tällöin kyllä jo ilma kiertää ilmastoinnin ollessa päällä. - Anonyymi
Webasto käyttää auton omaa lämppäriä ja roikanpäässä oleva sisätilan lämmitin tekee ihan samaa kuin se. Ei se kosteus Webaston esilämmityksessä mihinkään häviä.
Järkevä kuski kopistelee kengistään lumet pois ja näin ei juurikaan kosteutta kerry kuin mitä pelti huurtuu jos huurtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai908416Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki424738Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414391Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit452615Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.981478- 401296
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441246Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641152Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391150Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1671090