Sisälämmittimen johtojen asennus?

Kylmää luvassa

Minun pitäisi asentaa tähän Nissaniin P10 sisälämmitin ja ne puuttuvat välijohdot, eli tässä on normaali lohkolämmitin jo paikalla, mutta olisiko missään tarkkoja ohjeita miten siitä eteenpäin kytketään ne muut johdot yms niin että saan autooni sisälämmittimen toimimaan? Mitä noin johtosarjat halvimmillaan maksaa ja voisiko kenties romuttamoilta tiedustella?

15

18883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatti

      Voihan sitä romiksilta kysellä mutta pahoin pelkään että suomalaista romumiestä vaivaa ahneus ja pyytää melkeen samoja kuin uudesta.

      http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=390#.Um0ggBCd15o

      Eipä kovin järkyttäviltä hinnoilta näytä, ajattelin jo että maksaa luokkaa 200e.

      Ei kai se asennus nyt mitään rakettitiedettä ole, haaroittajaan vaan johdot lohkolta ja puskurin pistokkeelta ja sitten vetää siitä piuhan tulipellin läpi kabiiniin ja pistorasia johonkin sopivaan paikkaan kiinni. Todennäköisesti tulipellistä löytyy valmiita reikiä kumitulpilla peitettyinä.

      • tatti

        Niin ja ennen ostoa kannattaa varmistaa että onko siinä Defan vai minkä valmistajan systeemit.


      • Anonyymi

        Noh Ei maksa DEFAN haaroitus sarja pajoa ja on uusi mutta kysynkin että miten aiot sen sinne itse leipoa kii? on sitten vit...mainen.


    • nopeus valttia

      Romikselta kävin itsekin taannoin yhteen autooni kaapelit ja haaroittimen. Pistorasia piti ostaa uutena. Vuodenaika on vaan vähän kehno hankinnoille, koska tähän aikan ko. tarvikkeille on runsaasti kysyntää.

      Asennus on simppeliä, vähän kuten heinänteko. Voi olla että reijän joutuu tekemään moottoritilan ja ohjaamon välille, jos ei sopivaa läpivientiaukkoa valmiina ole.

      Hinnat vaihtelevat. Esimerkiksi nykyiseen autooni maksoi moottorilämmitin ja sisäkaapelisarja 350 euroa lisävarustelistalta ruksittuna. Pelkät johdot saa varmaankin satasella. Kysymällähän se selviää.

    • a(2)

      Kannattaa asentaessa muistaa, että sitä haaroitinta ei saa liittää suoraan siihen lohkolämmittimeen, se painon tuoma vääntö rikkoo sen lopulta. Eli tarvitset sisäpistokkeen lisäämiseksi kaksi uutta johtoa, toinen sieltä haaroittimelta lohkolämmittimelle, ja toinen haaroittimelta sisäpistokkeelle.

      • adf

        Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...

        Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.


      • a(2)
        adf kirjoitti:

        Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...

        Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.

        Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.

        Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.

        Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.


      • Anonyymi
        a(2) kirjoitti:

        Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.

        Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.

        Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.

        Ns. maalaisjärkeä on syytä aina käyttää ja huomioida miten esim. moottori pääsee liikkumaan moottoritilassa kumityynyjensä varassa ja jättäää riittävästi liikevaraa


    • 2467462

      Romuttamolta hain omaan autoon haaroitusjohdon, maksoi neljäsosan uuden hinnasta (uusi jopa 60-70e). Haaroituskappale vain ulkopistokkeen ja lohkon välissä olevan johdon liitoskohtaan, joskus liitos on keskellä johtoa, joskus pitää laittaa siihen missä menee lohkoon kiinni. Nippusiteillä kiinnittää moottoritilassa ja vetää jonkun kumitulpan läpi matkustajan jalkatilaan. Kannattaa tiivistää korimassalla. Helppo tehdä itse.

    • homeruostekasa

      Älä asenna sisälämmitintä, se ruostuttaa koko autosi parissa talvessa lumen sulaessa ilman ilmanvaihtoa ja höyryn jäätyessä kylmille koripinnoille. Nän saat aikaan homeisen ruostekasan pikavauhtia.

      • heh'

        Vau, kun olisin tiennyt tämän jo 15 vuotta sitten..

        Pitänee tästä eteenpäin laittaa ajaessa lämppärikin puhaltamaan kylmää, niin ei tule homeongelmia.


      • a(2)

        Kyllähän tossa tietty paikkansapitävyys on. Mutta älä tuo paljon lunta kengissäsi auton sisälle, ja tyhjennä se pois kuramatoilta. Pidä autoa katoksessa, tai poista lumi ikkunoilta ja katolta ennenkuin pidät lämmitintä isolla teholla. Ja jos et jaksa näitä kaikkia tehdä, niin pidä lämppäri vaan riittävän pienellä teholla. Lisäksi sisälämppäriä voit käyttää kosteudenpoistoon auton sisältä talvella.


    • näin on

      Jonkin verran termodynamiikka opiskelemalla huomaat, että talvella sisälämmitintä käyttämällä onnistuu pitämään koko talven korin sisäpuoliset pinnat lumihuurussa, tai märkänä. Sitä ei itse tietenkään näe koska pinnat on verhoiltu sisäpuolelta verhoiltu.

      Vain webasto- tyyppistä lämmitintä (johon on aina yhdistetty puhaltimen toiminta) voi seisovan auton sisälämmityksellä pitää autonsa kuivana.

      • Anonyymi

        Vaan 23 vuotta ollu 2000 vuosimallin volvossa sisälämppäri kovassa käytössä ja kun kesällä purin lattian eristeitä kun oli lämmittimen kenno vuotanut, niin ei ollu kyllä hometta yhtään missään. Että kai tuomahollista mutta ei mitenkä varmaa että homehtuu.

        Yleensä kuitenkin lämmityksen jälkeen autolla lähdetään liikkelle ja tällöin kyllä jo ilma kiertää ilmastoinnin ollessa päällä.


      • Anonyymi

        Webasto käyttää auton omaa lämppäriä ja roikanpäässä oleva sisätilan lämmitin tekee ihan samaa kuin se. Ei se kosteus Webaston esilämmityksessä mihinkään häviä.
        Järkevä kuski kopistelee kengistään lumet pois ja näin ei juurikaan kosteutta kerry kuin mitä pelti huurtuu jos huurtuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      72
      7337
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      84
      5684
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      39
      3816
    4. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      15
      3106
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2945
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      96
      2785
    7. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      42
      2760
    8. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      2101
    9. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1826
    10. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      243
      1703
    Aihe