Sisälämmittimen johtojen asennus?

Kylmää luvassa

Minun pitäisi asentaa tähän Nissaniin P10 sisälämmitin ja ne puuttuvat välijohdot, eli tässä on normaali lohkolämmitin jo paikalla, mutta olisiko missään tarkkoja ohjeita miten siitä eteenpäin kytketään ne muut johdot yms niin että saan autooni sisälämmittimen toimimaan? Mitä noin johtosarjat halvimmillaan maksaa ja voisiko kenties romuttamoilta tiedustella?

14

13912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatti

      Voihan sitä romiksilta kysellä mutta pahoin pelkään että suomalaista romumiestä vaivaa ahneus ja pyytää melkeen samoja kuin uudesta.

      http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=390#.Um0ggBCd15o

      Eipä kovin järkyttäviltä hinnoilta näytä, ajattelin jo että maksaa luokkaa 200e.

      Ei kai se asennus nyt mitään rakettitiedettä ole, haaroittajaan vaan johdot lohkolta ja puskurin pistokkeelta ja sitten vetää siitä piuhan tulipellin läpi kabiiniin ja pistorasia johonkin sopivaan paikkaan kiinni. Todennäköisesti tulipellistä löytyy valmiita reikiä kumitulpilla peitettyinä.

      • tatti

        Niin ja ennen ostoa kannattaa varmistaa että onko siinä Defan vai minkä valmistajan systeemit.


    • nopeus valttia

      Romikselta kävin itsekin taannoin yhteen autooni kaapelit ja haaroittimen. Pistorasia piti ostaa uutena. Vuodenaika on vaan vähän kehno hankinnoille, koska tähän aikan ko. tarvikkeille on runsaasti kysyntää.

      Asennus on simppeliä, vähän kuten heinänteko. Voi olla että reijän joutuu tekemään moottoritilan ja ohjaamon välille, jos ei sopivaa läpivientiaukkoa valmiina ole.

      Hinnat vaihtelevat. Esimerkiksi nykyiseen autooni maksoi moottorilämmitin ja sisäkaapelisarja 350 euroa lisävarustelistalta ruksittuna. Pelkät johdot saa varmaankin satasella. Kysymällähän se selviää.

    • a(2)

      Kannattaa asentaessa muistaa, että sitä haaroitinta ei saa liittää suoraan siihen lohkolämmittimeen, se painon tuoma vääntö rikkoo sen lopulta. Eli tarvitset sisäpistokkeen lisäämiseksi kaksi uutta johtoa, toinen sieltä haaroittimelta lohkolämmittimelle, ja toinen haaroittimelta sisäpistokkeelle.

      • adf

        Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...

        Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.


      • a(2)
        adf kirjoitti:

        Mista painosta puhut? Eihä se haaroituskappale paina mitään eikä lohkolämmitinkään siellä vapaasti roiku...

        Kyllä siinä riittää hyvin yksi lisäjohto.

        Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.

        Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.

        Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.


      • Anonyymi
        a(2) kirjoitti:

        Kyllä ne kaksi siitä haaroittimelta lähtevää johtoa painaa enemmän kun yksi, ja se haaroitinkappale kiinnitettynä siihen vastuksen päähän lisää jäykän osuuden pituutta, ja siten sitä momenttiä. Se että lohkolämmitin on kiinni moottorissa ja johdot autossa pahentaa tuota ongelmaa entisestään.

        Letkulämppärissä se vääntö vielä voi aiheuttaa jopa tiiviysongelmia. Periaatteessa "säteilylämppärissä" sen väännön pitäisi haitata vähiten, mutta eiköhän nekin nykyään tehdä heikoiksi.

        Kyllä niitä viallisia lohkolämppäreita on vastaan tullut, ja monesti niissä se haaroitinkappale on kiinnitetty suoraan siihen vastuksen päähän. Asennusohje tämän kieltää ,ja varmasti enemmän on asennuksia tehty oikein, kuin väärin. Joten se että hajonneet ovat juuri noissa väärinasennetuissa tarkoittaa, että kyllä se väärä asennustapa sitä vastusta rasittaa.

        Ns. maalaisjärkeä on syytä aina käyttää ja huomioida miten esim. moottori pääsee liikkumaan moottoritilassa kumityynyjensä varassa ja jättäää riittävästi liikevaraa


    • 2467462

      Romuttamolta hain omaan autoon haaroitusjohdon, maksoi neljäsosan uuden hinnasta (uusi jopa 60-70e). Haaroituskappale vain ulkopistokkeen ja lohkon välissä olevan johdon liitoskohtaan, joskus liitos on keskellä johtoa, joskus pitää laittaa siihen missä menee lohkoon kiinni. Nippusiteillä kiinnittää moottoritilassa ja vetää jonkun kumitulpan läpi matkustajan jalkatilaan. Kannattaa tiivistää korimassalla. Helppo tehdä itse.

    • homeruostekasa

      Älä asenna sisälämmitintä, se ruostuttaa koko autosi parissa talvessa lumen sulaessa ilman ilmanvaihtoa ja höyryn jäätyessä kylmille koripinnoille. Nän saat aikaan homeisen ruostekasan pikavauhtia.

      • heh'

        Vau, kun olisin tiennyt tämän jo 15 vuotta sitten..

        Pitänee tästä eteenpäin laittaa ajaessa lämppärikin puhaltamaan kylmää, niin ei tule homeongelmia.


      • a(2)

        Kyllähän tossa tietty paikkansapitävyys on. Mutta älä tuo paljon lunta kengissäsi auton sisälle, ja tyhjennä se pois kuramatoilta. Pidä autoa katoksessa, tai poista lumi ikkunoilta ja katolta ennenkuin pidät lämmitintä isolla teholla. Ja jos et jaksa näitä kaikkia tehdä, niin pidä lämppäri vaan riittävän pienellä teholla. Lisäksi sisälämppäriä voit käyttää kosteudenpoistoon auton sisältä talvella.


    • näin on

      Jonkin verran termodynamiikka opiskelemalla huomaat, että talvella sisälämmitintä käyttämällä onnistuu pitämään koko talven korin sisäpuoliset pinnat lumihuurussa, tai märkänä. Sitä ei itse tietenkään näe koska pinnat on verhoiltu sisäpuolelta verhoiltu.

      Vain webasto- tyyppistä lämmitintä (johon on aina yhdistetty puhaltimen toiminta) voi seisovan auton sisälämmityksellä pitää autonsa kuivana.

      • Anonyymi

        Vaan 23 vuotta ollu 2000 vuosimallin volvossa sisälämppäri kovassa käytössä ja kun kesällä purin lattian eristeitä kun oli lämmittimen kenno vuotanut, niin ei ollu kyllä hometta yhtään missään. Että kai tuomahollista mutta ei mitenkä varmaa että homehtuu.

        Yleensä kuitenkin lämmityksen jälkeen autolla lähdetään liikkelle ja tällöin kyllä jo ilma kiertää ilmastoinnin ollessa päällä.


      • Anonyymi

        Webasto käyttää auton omaa lämppäriä ja roikanpäässä oleva sisätilan lämmitin tekee ihan samaa kuin se. Ei se kosteus Webaston esilämmityksessä mihinkään häviä.
        Järkevä kuski kopistelee kengistään lumet pois ja näin ei juurikaan kosteutta kerry kuin mitä pelti huurtuu jos huurtuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe