Juotteko vettä veneen tankeista vai onko teillä pullovettä erikseen juotavaksi? Ensi kaudeksi olisi tarkoitus päivittää vene isompaan ja katsotussa kokoluokassa (moottorivene n. 7 metriä), alkaa noita vesisäiliöitä jo olla.
Juotteko vettä veneen tankista
84
4035
Vastaukset
- Vanha Veneilijä
Vettä sellaisenaan tulee juotua hyvin vähän, mutta kaikkeen ruuanlaittoon, kahviin, teehen jne. veneen tankin vettä käytetään.
Veneen vesijärjestelmässä on pentrypumpun jälkeen Jabscon ( JABSCO AQUA FILTA) aktiivihiilisuodatin, joka poistetaan syksyllä käytöstä ja keväällä laitetaan uusi. Tankiin otetaan vain kunnallisen vesijohtoverkon vettä, ei kaivovettä.
Kukaan ei ole veneen vedestä kolmenkymmeneen vuoteen sairastunut, pahoinvointi on johtunut muista juomista. - ilman muuta
Eipä ole tullut mieleenkään ostaa pullovettä juotavaksi. Ja vettä juodaan tavallisimpana ruokajuomana. Tankkiveteen luonnollisesti keitetään myös teet ja kahvit. Pitää tietysti vähän katsoa, että letkut ovat elintarvikelaatua, muutoin maistuu vesi muovilta.
Ainoa satunnainen ongelma on, että aivan joka paikasta ei saa hyvänmakuista vettä. Mutta vaikka hyvää kaivovettä olisi saatavana, sitä ei kannata tankkiin laittaa, kaivovesi pilaantuu nopeasti. - MitaanTietamaton
Ei ole erikseen pullovettä, paitsi saksalaisomisteisen kaupan 1/2 litran sixpackeja hiilihapollisena. Siis vettä ilman bakteerituhoon tarkoitettua pieniä alkoholimääriä, joita joskus mausteeksi laitetaan.
Käyttövedessä ei ole suodatintakaan ja kohtuullisen hyvin on henki pihissyt. - herra sivistynyt
En juo tankista, käytän juomalasia!
- 1+1
juu. hanasta
- -jere-
Tankin vettä tulee käytettyä tiskaamiseen, käsienpesuun yms. Varsinaisen juomaveden olen tuonut 20l pöntössä. Varsinainen säiliö kuitenkin 100litraa niin veden vaihtuminen turhan hidasta.
- make it easy
Kylläpä jotkut osaavat tehdä elämästään turhan vaikeaa. Iso 20 l muovipönttö on käsittämättömän kömpelö, oli sen sijainti miten hyvänsä veneessä. Normaali vesijohtovesi säilyy asiallisita materiaaleista tehdyssä vesijärjestelmässä todella pitkään. Jotkut säkkisäiliöt voivat tietysti antaa makua, mutta oikeaa laatua oleva muovinen tai rosterisäiliö säilyttää hyvin vettä, kunhan se muovisäiliökin on pimeässä. Suurta veden tuhlausta ei edes tule, vaikka laskisi viikon letkussa seisoneen veden pois ennen juotavaksi käytettävän veden ottoa. 100 l säiliö ei todellakaan ole mikään iso vielä.
- -jere-
make it easy kirjoitti:
Kylläpä jotkut osaavat tehdä elämästään turhan vaikeaa. Iso 20 l muovipönttö on käsittämättömän kömpelö, oli sen sijainti miten hyvänsä veneessä. Normaali vesijohtovesi säilyy asiallisita materiaaleista tehdyssä vesijärjestelmässä todella pitkään. Jotkut säkkisäiliöt voivat tietysti antaa makua, mutta oikeaa laatua oleva muovinen tai rosterisäiliö säilyttää hyvin vettä, kunhan se muovisäiliökin on pimeässä. Suurta veden tuhlausta ei edes tule, vaikka laskisi viikon letkussa seisoneen veden pois ennen juotavaksi käytettävän veden ottoa. 100 l säiliö ei todellakaan ole mikään iso vielä.
Joo... sellainen muovipussukka sattuu olemaan vedelle ja se ei ole mikään kätevä puhdistettava/irroitettava... Kahta kuppikuntaa tämän asian osalta tuntuu olevan omassa veneseurassakin...
- makuhaitta
-jere- kirjoitti:
Joo... sellainen muovipussukka sattuu olemaan vedelle ja se ei ole mikään kätevä puhdistettava/irroitettava... Kahta kuppikuntaa tämän asian osalta tuntuu olevan omassa veneseurassakin...
Kymmenkunta vuotta sitten vaihtui muovitankki isompaan rosteriseen. Edellinen omistaja oli tankin vuosittain pessyt spiritus fortiksella, itse en tankin sisuksiin kajonnut liki kymmeneen vuoteen. Ei siinä silti jälkeäkään mistään kasvustosta tai muusta liasta ollut, kun se irrotettiin ja se meni käyttöön toiseen veneeseen. Muovipussukka voi tosiaan antaa muovin makua, mutta haitta on kuitenkin vain makuhaitta. Makuhaitta taas on materiaalikysymys, eikä puhdistamalla poistu. Meillä en omassa seurassa tiedä kenenkään erikseen juomavettä erottelevan tankissa olevasta. Kalusto on enimmältään selkeästi matkaveneen kokoista ja toisaalta avoveneitä, joissa ei vedelle säiliöitä ole.
- jopa murtovettä
Kovassa krapulassa tulee joskus juotua, vaan onpa sitä joskus juotu jopa suovettä, kun suolaisen hiukopalan on joutunut krapulaan ottamaan. Toki päälle sitten raakaa kossua desinfetiomielessä.
- Brydon
Mulla on veneessä sellainen posliinikulho käsipumpulla. Siellä on pohjalla aina pieni tilkka vettä. Mä juon sieltä.
- 17+10
Tankista meidän juomavesi tulee, kuten myös ruuanlaittoon, tiskaukseen ja hampaidenpesuun. Mutta kyllä silti on järkevää pitää aina muutama litra pullovettä mukana siltä varalta, että sattuu jokin haaveri juomavesitankin kanssa.
Itse en ole koskaan edes ajatellut asiaa, juomavesi on aina ollut erikseen säiliövedestä. En edes jaksa uskoa, että se vesi siellä säiliössä säilyisi juomakelpoisena kovinkaan pitkään. Useimmilla matkustajalaivolla kerrotaan jokaisen hanan kohdalla veden olevan juomakelvotonta. Armeijassa tarkistettiin vesipullon veden vaihto päivittäin, vaikka tuli vesijohtoverkostosta.
Kuvittelisin mahatautiepidemian veneessä aika veemäiseksi kokemukseksi, ainakin jos se johtuu juomavedestä ja puhdasta vettä ei ole saatavilla lähimmän sataman ollessa kaukana.- ohos...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Itse en ole koskaan edes ajatellut asiaa, juomavesi on aina ollut erikseen säiliövedestä. En edes jaksa uskoa, että se vesi siellä säiliössä säilyisi juomakelpoisena kovinkaan pitkään. Useimmilla matkustajalaivolla kerrotaan jokaisen hanan kohdalla veden olevan juomakelvotonta. Armeijassa tarkistettiin vesipullon veden vaihto päivittäin, vaikka tuli vesijohtoverkostosta.
Kuvittelisin mahatautiepidemian veneessä aika veemäiseksi kokemukseksi, ainakin jos se johtuu juomavedestä ja puhdasta vettä ei ole saatavilla lähimmän sataman ollessa kaukana.Jos säiliövesi olisi pieninkään ongelma, esiintyisi vatsatauteja edes joskus. Mutta kun en ole ikinä kuullutkaan veneen veden aiheuttamasta taudista. Laivojen putkistot ja kenttäpullot ovat asia erikseen. Tosin en muista laivoila tavanneeni juomakelvottomaksi merkittyä vesihanaa, ellei sitten jossain Välimeren yhteysaluksella ole ollut.
Jopa keväällä tankattu vesi on terveessä järjestelmässä juomakelpoista vielä syksyllä. - c18
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kuvittelisin mahatautiepidemian veneessä aika veemäiseksi kokemukseksi, ainakin jos se johtuu juomavedestä ja puhdasta vettä ei ole saatavilla lähimmän sataman ollessa kaukana.Rahtilaivoissa vesi sailytetään tankeissa kuukausitolkulla ja alukset operoivat tropiikissa. Siitä huolimatta vesi on juomakelpoista.
- kuusamox
ohos... kirjoitti:
Jos säiliövesi olisi pieninkään ongelma, esiintyisi vatsatauteja edes joskus. Mutta kun en ole ikinä kuullutkaan veneen veden aiheuttamasta taudista. Laivojen putkistot ja kenttäpullot ovat asia erikseen. Tosin en muista laivoila tavanneeni juomakelvottomaksi merkittyä vesihanaa, ellei sitten jossain Välimeren yhteysaluksella ole ollut.
Jopa keväällä tankattu vesi on terveessä järjestelmässä juomakelpoista vielä syksyllä.Ei ole.
Vesi on huohottimen kautta tekemisissä ulkoilman kautta ja sen lämpötila on riittävän korkea sekä bakteereille että leville. Hyvä, että on ollut tuuria, mutta mikään hyvä ei jatku loputtomiin.
Ota huviksesi nyt näyte tankin pohjalta ja pistä analysoitavaksi. - -Mika-
kuusamox kirjoitti:
Ei ole.
Vesi on huohottimen kautta tekemisissä ulkoilman kautta ja sen lämpötila on riittävän korkea sekä bakteereille että leville. Hyvä, että on ollut tuuria, mutta mikään hyvä ei jatku loputtomiin.
Ota huviksesi nyt näyte tankin pohjalta ja pistä analysoitavaksi.Tässä onkin vesisäkin hyvä puoli: Ei ole huohotinta ja vesi tankissa ei ole missään tilanteessa ilman kanssa tekemisissä. Sitä mukaa kun vettä tankista otetaan, painuu säkki kasaan.
Keväällä huuhtelen klorinilla vesisäkin ja täytän puhtaalla vesijohtovedellä. Ei ole makuhaittoja enkä ole tullut tankkiveden juomisesta kipeäksi. Osa tankkivedestä on syksyllä varmaankin yli 5 kuukautta tankissa seissyttä.
Varavetenä on lähikaupasta ostettu 5 litran pänikkä, sitä ei ole tarvittu muutamaan vuoteen, kun vaihdoin vesisäkin riittävän suureksi.
Kloorin vaarallisuudesta vielä: Lisätäänhän sitä vesilaitoksilla vesijohtoveteenkin niin paljon, että pitoisuus voi olla 5 ml/litrassa. Ja sitä me juodaan sitten talousvetenä. - Tarkkailu ja hoito
c18 kirjoitti:
Rahtilaivoissa vesi sailytetään tankeissa kuukausitolkulla ja alukset operoivat tropiikissa. Siitä huolimatta vesi on juomakelpoista.
Laivojen käyttövesien (ja myös pilssivesien9 käsittelystä on ohjeet ja suositukset, jopa määräykset. esimerkkinä vaikkapa näin:
http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/vann/skipogoffshore/potable_water_on_board_ships__version_2.4809/BINARY/Potable water on board ships - version 2 - c18
Tarkkailu ja hoito kirjoitti:
Laivojen käyttövesien (ja myös pilssivesien9 käsittelystä on ohjeet ja suositukset, jopa määräykset. esimerkkinä vaikkapa näin:
http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/vann/skipogoffshore/potable_water_on_board_ships__version_2.4809/BINARY/Potable water on board ships - version 2Hyvä linkki.
Työskentelen Norjalaisessa aluksessa, joten olen huomannut nuo tiukat vesimääräykst / suositukset.
Kaikki alukset ei kuitenkaan seilaa norjan lipun alla eikä operoi norjan rannikolla.
Vaikka määräykset ovat olemassa, niin ei niitä aina pysty noudattamaan. Mikäli raikasta norjan vuoristovettä ei ole saatavilla niin kyllä sitä ummehtunutta tankkivettä hyvin voi juoda kun janottaa. Itse olen joutunut juomaan monta kuukautta vanhaa ruosteen ruskeaa tankkivettä ilman vatsatautia tai muita oireita.
Jos vesi on seissyt siellä veneen tankissa viikon tai pari, niin varmasti on juomakelpoista.
Veneen säiliön vesi ei pelota. Silti klooraan säiliön ja putkiston keväisin pöpöjen varalta. Loraus kloriittia kevään ensimmäiseen tankilliseen. Saa hölskyä ensimmäiset purjehdukset.
- Micropur-tbl
"Loraus kloriittia kevään ensimmäiseen tankilliseen". Varmaankin kloriitti on tehokas desinfektioon, mutta onko se mielestäsi turvallista juotavaksi edes laimennettuna?
Itse olen ostanut apteekista Micropur Forte tabletteja, jotka on tarkoitettu juomaveden puhdistukseen. Suositus on muistaakseni 1 tabl/litra. Keväällä olen laittanut muutaman litran vettä tankkiin Micropuria ja tyhjentänyt tankin juomavesikraanan kautta. Vasta sen jälkeen olen täyttänyt tankin ja vesi on säilynyt puhtaana.
Micropur-tabletteja olen käyttänyt kauden aikana silloin, jos tankattavan veden laatu on epäilyttänyt. Ulkomailla kraanavesi ei välttämättä ole yhtä hyvälaatuista kuin meillä kotimaassa. Micropur-tbl kirjoitti:
"Loraus kloriittia kevään ensimmäiseen tankilliseen". Varmaankin kloriitti on tehokas desinfektioon, mutta onko se mielestäsi turvallista juotavaksi edes laimennettuna?
Itse olen ostanut apteekista Micropur Forte tabletteja, jotka on tarkoitettu juomaveden puhdistukseen. Suositus on muistaakseni 1 tabl/litra. Keväällä olen laittanut muutaman litran vettä tankkiin Micropuria ja tyhjentänyt tankin juomavesikraanan kautta. Vasta sen jälkeen olen täyttänyt tankin ja vesi on säilynyt puhtaana.
Micropur-tabletteja olen käyttänyt kauden aikana silloin, jos tankattavan veden laatu on epäilyttänyt. Ulkomailla kraanavesi ei välttämättä ole yhtä hyvälaatuista kuin meillä kotimaassa.Annostelu kloriittipullon ohjeen mukaan. Annan siis hölskyä ensimmäiset purjehdukset, sitten huuhtelu ja vasta kolmatta tankillista käytetään juomavetenä.
- onko tarpeen?
spkoo kirjoitti:
Annostelu kloriittipullon ohjeen mukaan. Annan siis hölskyä ensimmäiset purjehdukset, sitten huuhtelu ja vasta kolmatta tankillista käytetään juomavetenä.
Onkohan tuossakin vielä vähän turhaa? Telakointikaudella mikrobien kasvu on hyvin hidasta, jos vene talvehtii kylmässä. Ja joka talvi käydään ainakin kerran sellaisissa pakkaslukemissa, ettei moni pöpö siitä elävänä selviä, jos muutenkaan niin pitkäikäisiä ovat. Tässä on ehkä yksi lämpimän hallin harvoja huonoja puolia. Minulle on riittänyt muutaman kymmenen litran lävitse laskeminen keväisin ja sitten tankki täyteen. Eikä ole edes vaimon tarkan havainnon mukaan makuvirheitä.
- Vertaus vesijohtovet
onko tarpeen? kirjoitti:
Onkohan tuossakin vielä vähän turhaa? Telakointikaudella mikrobien kasvu on hyvin hidasta, jos vene talvehtii kylmässä. Ja joka talvi käydään ainakin kerran sellaisissa pakkaslukemissa, ettei moni pöpö siitä elävänä selviä, jos muutenkaan niin pitkäikäisiä ovat. Tässä on ehkä yksi lämpimän hallin harvoja huonoja puolia. Minulle on riittänyt muutaman kymmenen litran lävitse laskeminen keväisin ja sitten tankki täyteen. Eikä ole edes vaimon tarkan havainnon mukaan makuvirheitä.
Miten usein noita vesijohtoja putsataan. Kaveri on putkimies ja sanoi että jos joku näkisi näitä putkia sisältä, joita huolletaan, niin ei enää juotaisi. Kuitenkin itse vesi on täysin juomakelpoista.
Kun keväällä putsaa ( itse klooraan ) järjestelmän ja ottaa tankkiin vesijohtovettä homma toimii. Itsellä 300 litran vesitankit ja silti vesi on ok ilman mitään tapletteja. - kraanaveden laatu
Vertaus vesijohtovet kirjoitti:
Miten usein noita vesijohtoja putsataan. Kaveri on putkimies ja sanoi että jos joku näkisi näitä putkia sisältä, joita huolletaan, niin ei enää juotaisi. Kuitenkin itse vesi on täysin juomakelpoista.
Kun keväällä putsaa ( itse klooraan ) järjestelmän ja ottaa tankkiin vesijohtovettä homma toimii. Itsellä 300 litran vesitankit ja silti vesi on ok ilman mitään tapletteja.Vielä vesijohtovedestä, joka ei aina ole hyvälaatuista. Toki se voi olla "juomakelpoista". Kannattaa silti juoksuttaa ja katsoa kraanavettä, haistaa ja maistaa ennenkuin tankkaa sitä veneeseen esim. 300 litraa. Tai vaikka 500 l.
Erityisesti keväisin laitureiden vesipisteistä voi saada ruosteista vettä, jonka jälkeen veneen tankki putkisto värjäytyvät ruskeiksi. On kokemusta.
Kaukopurjehtijat tarvitsevat Micropur, Puritabs tms vedendesifiointitabletteja, jos käyttävät paikallisia kraanavesiä eikä veneen "water-makeriä".
- pänikkämestari
Suoraan tankista. Varalla kaksi kympin pänikkää, joista otetaan, jos tankki tyhjenee reissun päällä. Ei ole tarvittu käyttää.
- kuusamox
En juo tankista koska virtaamat ovat melko pienet ja vesi osa vedestä seisoo sielllä koko kesän. Kärjestelmää ei myöskään koskaan sää täysin tyhjäksi eikä täydellisesti pestyä.
Myrkyt pitä veden kuyitenkin puhtaana bakteereista ja pajhan makuisena.- korjaa järjestelmä
Sulla taitaa olla vähän kelvottomat vesijärjestelmät. Kelvolliset pysyvät ilman myrkkyjäkin puhtaina ja samalla vesi hyvän makuisena. Pakkoko on täyttää säiliötä piripintaan, jos ei kaudessa käytä edes yhtä säiliöllistä? Jos käyttää, on vaihtuminenkin riittävää.
- kuusamox
Vajaa säiliö ei ole sen parempi koska siinä ilma sekoittuu veteen. Järjestelmä ei ole tehty vain juomista tai ruoan lkaittoa silmällä pitäen vaan siitä tulee vesi suihkuihin ja muihinkin hanoihin. Juotavan veden määrä on niin pieni suhteessa muuhun käyttöön, että sitä varten on helpointa ottaa 10l päniköitä kaupasta.
- keissi, pliis
Jos säiliövesissä on ongelmaa, voit varmasti referoida malliksi edes pari keissiä. Hölmöilyjä ei lasketa, vaan tapaukset, joille lukijan ei tarvitse nauraa. Tuskin kuitenkaan niin monet kymmenet tuhannet veneilijät ovat väärässä juodessaan vettä tankista.
- kuusamox
keissi, pliis kirjoitti:
Jos säiliövesissä on ongelmaa, voit varmasti referoida malliksi edes pari keissiä. Hölmöilyjä ei lasketa, vaan tapaukset, joille lukijan ei tarvitse nauraa. Tuskin kuitenkaan niin monet kymmenet tuhannet veneilijät ovat väärässä juodessaan vettä tankista.
Ihan vastaavasti kero keissi, jossa veneessä kesän seissyt vesi olisi viety labraan ja tutkittu, ettei tartte sulle nauraa.
Vesijärjestelmät ovat erilaisia, mutta veden säilyminen riippuu lämpötilasta, vaihtuvuudesta ja tietenkin siitä, miten siihen pääsee bakteereita ja muita pöpöjä.
Siksipä on mahdotonta sanoa kuinka monta päivää vesi säilyy riittävän puhtaana juomiseen.
Lisäksi juojan vastustuskyky paranee eikä tautia tule, vaikka bakteerimäärä kasvaisikin sellaiseksi, jostä tottumaton saisi mahanpuruja.
Minulle on täysin yhdentekevää mitä kukin tahollaan juo. Vastasin kysymykseen ja perustelin sen. Jos joku muu tekee mulla tavalla, siitä vaan, ei ole multa poissa. Toisaalta mitä minun korkeampi hygieniataso ketään muuta haittaa? - perustelut ontuu
kuusamox kirjoitti:
Ihan vastaavasti kero keissi, jossa veneessä kesän seissyt vesi olisi viety labraan ja tutkittu, ettei tartte sulle nauraa.
Vesijärjestelmät ovat erilaisia, mutta veden säilyminen riippuu lämpötilasta, vaihtuvuudesta ja tietenkin siitä, miten siihen pääsee bakteereita ja muita pöpöjä.
Siksipä on mahdotonta sanoa kuinka monta päivää vesi säilyy riittävän puhtaana juomiseen.
Lisäksi juojan vastustuskyky paranee eikä tautia tule, vaikka bakteerimäärä kasvaisikin sellaiseksi, jostä tottumaton saisi mahanpuruja.
Minulle on täysin yhdentekevää mitä kukin tahollaan juo. Vastasin kysymykseen ja perustelin sen. Jos joku muu tekee mulla tavalla, siitä vaan, ei ole multa poissa. Toisaalta mitä minun korkeampi hygieniataso ketään muuta haittaa?Onkohan sun vesisäiliön huohotin yhdistetty samaan yhteeseen septitankin huohottimen kanssa? Vai miksi säiliöön tuleva ilma kasvattaa bakteereja, mutta sun vesipänikkään tuleva ilma ei? Säiliö on kylmemmässä ja valolta täysin suojattu, eli siihen muovipänikkään verrattuna pöpöillä on paljon kurjemmat oltavat säiliössä. Samasta, usein vuosikymmeniä vanhasta putkesta tulee molempiin vesi. Ainakin Helsingin vesijohtovesi taas on moneen kertaan todettu puhtaammaksi kuin kaupasta saatavat pullovedet. Ei siis ihme, etteivät herkimmätkään saa tauteja tavallisesta veneen säiliöstä otetusta vedestä.
- Joakim_
kuusamox kirjoitti:
Minulle on täysin yhdentekevää mitä kukin tahollaan juo. Vastasin kysymykseen ja perustelin sen. Jos joku muu tekee mulla tavalla, siitä vaan, ei ole multa poissa. Toisaalta mitä minun korkeampi hygieniataso ketään muuta haittaa?Saksalaisessa Yachtissa oli muutama vuosi sitten juttu, jossa oli satunnaisesti pysäytetty veneilijöitä ja otettu tankkivedestä näytteet. Ulkomuisista tapauksia oli kymmenkunta, osa oli käyttänyt puhdistustabletteja osa ei. Pahin oli muistaakseni 3 kk tankissa ollut vesi ilman puhdistustabletteja. Bakteereita löytyi eri määriä, mutta kaikki olivat näytteen mukaan selkeästi juomakelpoisia.
Tuo veden vaihtuvuus on jännä juttu. Kun tuli kesänä käytyä Ruotsin suurilla järvillä lueskelin syitä siihen, miksi juuri Vätternin vesi on niin kirkasta ja puhdasta, että useat sen rannalla asuvat kotitaloudet käyttävät sitä sellaisenaan juomavetenä. Syynä on se, että se on niin syvät, että veden vaihtuvuus on hyvin hidasta, taisi kestää kymmeniä vuosia.
Eikä se vaihtuvuus monissa kaivoissakaan ole suurta ja silti vesi saattaa maistua hyvälle ja läpäistä näytteet kirkkaasti. Vaikka kaivoa pestessä ei uskoisi. - 23+022
Joakim_ kirjoitti:
Saksalaisessa Yachtissa oli muutama vuosi sitten juttu, jossa oli satunnaisesti pysäytetty veneilijöitä ja otettu tankkivedestä näytteet. Ulkomuisista tapauksia oli kymmenkunta, osa oli käyttänyt puhdistustabletteja osa ei. Pahin oli muistaakseni 3 kk tankissa ollut vesi ilman puhdistustabletteja. Bakteereita löytyi eri määriä, mutta kaikki olivat näytteen mukaan selkeästi juomakelpoisia.
Tuo veden vaihtuvuus on jännä juttu. Kun tuli kesänä käytyä Ruotsin suurilla järvillä lueskelin syitä siihen, miksi juuri Vätternin vesi on niin kirkasta ja puhdasta, että useat sen rannalla asuvat kotitaloudet käyttävät sitä sellaisenaan juomavetenä. Syynä on se, että se on niin syvät, että veden vaihtuvuus on hyvin hidasta, taisi kestää kymmeniä vuosia.
Eikä se vaihtuvuus monissa kaivoissakaan ole suurta ja silti vesi saattaa maistua hyvälle ja läpäistä näytteet kirkkaasti. Vaikka kaivoa pestessä ei uskoisi." Pahin oli muistaakseni 3 kk tankissa ollut vesi ilman puhdistustabletteja."
Meidän veneen käyttöohje kehoittaa tyhjentämään vesitankin, jos venettä ei käytetä. Eipä meillä olekaan koskaan ollut viikkoa vanhempaa kunnalista käsiteltyä vettä. On ikävä tietää legionellasta ja luonnonvesien juovien saurauksista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Legioonalaistauti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesijohtovesi
"Paikallaan seisova vesi muuttuu nopeasti huonolaatuisemmaksi, sillä pienikin määrä bakteereja löytää seisovasta vedestä otollisen monistumispaikan. Tästä syystä johtuen pullotettu vesi, jonne aina livahtaa joukko bakteereja, on huonolaatuisempaa kuin juomakelpoinen vesijohtovesi. Samoin vesijohtovettä ei kannata varastoida, vaan on käytettävä aina mahdollisimman uutta hanasta otettua vettä.
"
Korjatkaa wikipediaa, jos olette toista mieltä. Kuiteekin koska wikipedia on tietosanakirja, ei sinne kannata mielipiteen kanssa mennä kirjoittelemaan. - Ole hyvä
keissi, pliis kirjoitti:
On ihan mahdollista, että tankkivedestä saa pöpöjä ja sen mukana tauteja. Esim:
Shigellosis at sea: an outbreak aboard a passenger cruise ship
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1092155
An outbreak of gastroenteritis on a passenger cruise ship.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3537115
Traveler's diarrhea at sea: three outbreaks of waterborne enterotoxigenic Escherichia coli on cruise ships
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10762583 - Joakim_
23+022 kirjoitti:
" Pahin oli muistaakseni 3 kk tankissa ollut vesi ilman puhdistustabletteja."
Meidän veneen käyttöohje kehoittaa tyhjentämään vesitankin, jos venettä ei käytetä. Eipä meillä olekaan koskaan ollut viikkoa vanhempaa kunnalista käsiteltyä vettä. On ikävä tietää legionellasta ja luonnonvesien juovien saurauksista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Legioonalaistauti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesijohtovesi
"Paikallaan seisova vesi muuttuu nopeasti huonolaatuisemmaksi, sillä pienikin määrä bakteereja löytää seisovasta vedestä otollisen monistumispaikan. Tästä syystä johtuen pullotettu vesi, jonne aina livahtaa joukko bakteereja, on huonolaatuisempaa kuin juomakelpoinen vesijohtovesi. Samoin vesijohtovettä ei kannata varastoida, vaan on käytettävä aina mahdollisimman uutta hanasta otettua vettä.
"
Korjatkaa wikipediaa, jos olette toista mieltä. Kuiteekin koska wikipedia on tietosanakirja, ei sinne kannata mielipiteen kanssa mennä kirjoittelemaan.Legionellla on tutu. Se ei kuitenkaan ole ongelma Itämerellä kuin poikkeustapauksissa, koska sen kasvamisen vaatii ~25 C lämpötilan, jota ei ihan helpolla tule vesitankkiin. Putkiin voi tulla, kuten kotonakin, joten sama ohje eli ei saa juoda hanasta ensimmäiseksi tulevaa eikä lämminvesilinjan vettä.
Yleensä pidetään turvallisina alle 20 C ja yli 48 C lämpötiloja eli kuumavesi ei saa jäähtyä alle tuon (ongelma joidenkin kiinteistöjen käyttämässä käyttövesikiertoisessa lattialämmityksissä).
Tuolla on lämpötiloistakin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Legionella
- kuusamox
On kohtuullisen iso ajatusvirhe kuvitella, että vesijohtovesi, joka laitetaan letkusta säiliöön olisi puhtaampaa kuin sama vesi, joka laitetaan pullottamon puhtaissa olosuhteissa pulloon.
Kontaminaatiovaara veneen säiliöön maassa levänneen letkun välityksellä on suurempi varsinkin, jos kansiyhteestä letkun päästä huuhtoutuu hiukan linnunpskaa mukaan.
Mutta, onhan se niin, että ihmiset juovat vettä lätäköstäkin tai järvestä.
Jos pitää verratat kolme kuukautta veneen tankissa ollutta vettä ja kolme kuukautta suljetussa pullossa ollutta vettä, valitsen pullon. Jos tarjolla on johtovettä, joka ei ole käynyt tankin tai säiliön kautta, valitsen tietenkin sen.- ajatusvirhe/tutkimus
Mistä kaupasta saa pullotettua vesijohtovettä? Kaikki pullotetut vedet, mitä ikinä olen kaupoissa nähnyt, on merkitty jostain lähteestä otetuksi luonnonvedeksi. Ja siitä pullottamosta käyttöön menee helposti kuukausia.
Ja kuten Mika jo referoi, ei ole mikään ajatusvirhe, vaan useampaankin kertaan tutkittua tietoa, että hanasta saa paljon puhtaampaa vettä kuin pullosta. Ja sitä puhtaampaa vettä bakteereja torjuvine lisineen kelpaa laittaa säiliöön. Luonnonvedet pilaantuvatkin säiliössä parissa viikossa. - kuusamox
ajatusvirhe/tutkimus kirjoitti:
Mistä kaupasta saa pullotettua vesijohtovettä? Kaikki pullotetut vedet, mitä ikinä olen kaupoissa nähnyt, on merkitty jostain lähteestä otetuksi luonnonvedeksi. Ja siitä pullottamosta käyttöön menee helposti kuukausia.
Ja kuten Mika jo referoi, ei ole mikään ajatusvirhe, vaan useampaankin kertaan tutkittua tietoa, että hanasta saa paljon puhtaampaa vettä kuin pullosta. Ja sitä puhtaampaa vettä bakteereja torjuvine lisineen kelpaa laittaa säiliöön. Luonnonvedet pilaantuvatkin säiliössä parissa viikossa.Helsingin vesi pullottaa tai ainakin pullotti hanavettä, mutta sehän oli Päijänteestä sekin.
Pulloihin sisälle menevä vesi on melko puhdasta, mutta bakteerien määrä lisääntyy säilytyksen aikana. Sama tietenkin tapahtuu hanavedelle, kun se tulee ulos hanasta ja säilytetään toisessa astiassa.
On päivänselvää, että hanavesi on vain vettä ja menee pilalle siinä missä muukin vesi. Jos vesi tuleekin hanasta puhtaana, niin sen molekyyleihin ei jää "hanaominaisuutta" jonka takia sen voisi laittaa vaikkapa pottaan ja silti se olisi puhdasta - koska sehän on hanavettä :D
Hanavesi lakkaa olemasta hanavettä, kun se on otettu hanasta pois. Sitten se on vaikkapa vesisäiliövettä, joka voi olla kuinka likaista tahansa, säiliöstä riippuen. - -Mika-
kuusamox kirjoitti:
Helsingin vesi pullottaa tai ainakin pullotti hanavettä, mutta sehän oli Päijänteestä sekin.
Pulloihin sisälle menevä vesi on melko puhdasta, mutta bakteerien määrä lisääntyy säilytyksen aikana. Sama tietenkin tapahtuu hanavedelle, kun se tulee ulos hanasta ja säilytetään toisessa astiassa.
On päivänselvää, että hanavesi on vain vettä ja menee pilalle siinä missä muukin vesi. Jos vesi tuleekin hanasta puhtaana, niin sen molekyyleihin ei jää "hanaominaisuutta" jonka takia sen voisi laittaa vaikkapa pottaan ja silti se olisi puhdasta - koska sehän on hanavettä :D
Hanavesi lakkaa olemasta hanavettä, kun se on otettu hanasta pois. Sitten se on vaikkapa vesisäiliövettä, joka voi olla kuinka likaista tahansa, säiliöstä riippuen.Kunnallisen vesilaitoksen toimittamassa hanavedessä on veden laatua ja säilyvyyttä parantavia kemikaaleja, vaikka raakavesi tulisikin päijänteestä. Siksi se kestää säilyttämistä luonnonvettä paremmin. Ei se mene pilalle samssa ajassa ja samalla tavalla kuin luonnonvesi.
Helsingin vesi pullotti vettä kyllä, mutta vientiin. Ja se taisi olla käsittelemätöntä vettä, ei samaa kuin hanavesi.
- -Mika-
Kansanterveyslaitoksen tuore tutkimus osoittaa, että pullovesi voi sisältää sata kertaa enemmän bakteereja kuin hanavesi. Lähdevesiautomaattien mikrobipitoisuus voi olla hanaveteen verrattuna jopa tuhatkertainen.
Jos pakatun veden mikrobipitoisuus on suuri, vettä ei voi pitää hyvälaatuisena. Tutkimuksen mukaan suurista mikrobipitoisuuksista ei kuitenkaan ole terveyshaittaa.
Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli myös selvittää suositusarvo veden sisältämien mikrobien määrästä. Arvon tarkoituksena on antaa suuntaa muun muassa laboratorioille epäilyttävien vesierien tutkimisessa. Suositusarvo pyritään saamaan voimaan ennen kesää.
Tutkimus toteutettiin siten, että kaupoista ostettiin viime vuoden aikana 115 vesipulloa, jotka edustivat kahtatoista tuottajaa ja kahdeksaatoista tuotemerkkiä. Lisäksi näytteet otettiin sadasta lähdevesiautomaatista eri puolilla maata.
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/pakatut-vedet-ovat-hanavetta-huonolaatuisempia/892795 - jäätyykö se
miksi mulla on venttiili septin ja vesisäiliön yhdistävässä putkessa?
- Ei se jäädy
Varmaan siksi, että sun kehossakin vastaavat paikat on kytketty toisiinsa
- asdf ffffsdd ss
Juon vettä veneen tankista pari ensimmäistä päivää tuoreen veden tankkauksen jälkeen, sen jälkeen juon pullovettä. Vaimo juo pelkkää pullovettä. Kahvit, ruoanlaitto, hampaidenpesu yms. tankkivedellä.
Tuohon muutaman päivän säilyvyyteen löysin jostain jonkun uskottavan lähteen, mutta en nyt muista enkä pikagoogletuksella sitä löytänyt.
Paljon kauemminkin säilytettyä vettä on varmasti juotu vaikka kuinka paljon ilman ongelmia. Mutta miksi ottaa riskejä, kun ainakin omat retkeilytottumukset on sellaiset, ettei ole mitään ongelmaa saada uutta vettä tankattua aina muutaman päivän välein.
Tankkivesi on kätevää pentterissä, mutta kun ollaan ulkona kannella, pullovesi on usein näppärämpi. Miksi pitäisi valita? Molempi parempi.- näppärää...
Minäkin juon kannella pullovettä. Pulloon vesi on laskettu hanasta. Hana on veneen tankista tulevan letkun päässä.
- Mace66
Ennen vanhaan, myös minun kotona vielä 80-luvulla, vesijohtovesi laitettiin erilliseen avoimeen vesiämpäriin "selkiintymään". Siitä sitten otettiin vedet ruuanlaittoon, kahvinkeittoon ja "naposta" juotiin myös suoraan vettä. Varmaan oli bakteereita, mutta niitähän on joka paikka täynnä muutenkin. Kukaan ei koskaan sairastunut vedestä joka pysyi kesälläkin raikkaana ja hyvän makuisena.
- hiprakka
juon vain kaljaa, veden säästän veneilyyn
- Bossu
Mulla on iso vesisäiliö (300 litraa), jonka tyhjentäminen usein on epärealistista. Tankkaan harvoin, laitan silloin vähän Aqua fresh puhdistusnestettä, joka pitää veden juomakelpoisena 6 kuukautta.
- tankki täyteen
Mitä tulee veden säilymiseen tankissa, valolta suojattuna, niin tässä vähän referaattia.
Aluksella, jolla työskentelen on 2*n.25m^2 makeavesitankkia. Alus on 10 vuotta vanha, putkistot alkuperäiset. Vettä otetaan maista suoraan postista. Luonnollisesti vettä valutellaan muutama kuutio letkua pitkin, ennenkuin koplataan kiinni laivan päässä.
Nuo makeavesitankit tarkastetaan ja pestään kerran vuodessa. Levangilla ja vedellä lähtee se pieni leväkasvusto, joka on tankin pintoihin kiinnittynyt. Tarvittaessa tankkien pintoja maalataan sitä varten olevalla maalilla.
Kukaan ei ole kärsinyt mistään veden laatuun liittyvästä aluksen olemassa olon aikana. Uskaltaisinkin väittää, että sopivalla kierrolla varustettu systeemi pysyy kyllä kunnossa ja vettä uskaltaa juoda. Eriasia on sitten, jos sattuu pitämään esim. ranskalaisen veden mausta. - kuusamox
Noinhan sen pitäisi mennä. Vesisäiliöt pestään säännöllisesti ja muutenkin niiden kunnosta pidetään huolta. Lisäksi virtaamat ovat kohdallaan.
Omassa veneessä veden vaihtuvuus ei ole kovin suurta ja on hanoja, joita ei juurikaan käytetä. Vesitankki on jaettu seinämillä, jonka takia sitä ei pääse pesemään kauttaaltaan (pitääkin tehdä tarkastusaukkoja).
Voisin tietenkin pitää tankin vajaana vaihtuvuuden lisäämiseksi, mutta silloin ilman määrä kasvaa ja se sisältää baktereita enemmän kuin tankkiin laitettu vesi. Lisään tankkiin myrkkyä, jolloin se on juomakelpoista, mutta maku kärsii. Juon siis pullotettua.- ja meneekin
Kai se vesi sentään edes kerran vuodessa vaihtuu, vai jätätkö tankkiin vettä talveksi? Ei mulla ainakaan kymmenessä vuodessa tankin sisäpintaan koskematta kertynyt edes havaittavaa lima/leväkerrosta. Tuli siinä kohtaa hyvin tarkastettua, kun tankki vaihdettiin. Nykyisessä on väliseiniä, enkä ole viitsinyt seuraavan kymmenvuotiskauden aikana edes manusluukkua avata. Kevään ensimmäinen tankkaus vain letkuston huuhteluun tarvittavan verran ja sitten menoksi. Se ensitankkauksen huuhteluvesi kuluu sopivasti veneen pesuissa keväällä.
- juodaan, käytetään
Ei polttoaine-, eikä septitankista, vesitankista kyllä.
Tuntuisi aika turhalta ja arvokkaalta kuljettaa mukanaan juomakelpoista vettä, jos sitä ei käytettäisi.
Vaihdoin kuitenkin 100 L muovisäiliön 50 L rosterisäiliöön. Vaikka vesisäiliö on yhteydessä konehuoneeseen, pysyy se sopivan viileänä pidemmänkin ajarupeaman ajan ja on sopivan kokoinen 2 hengen tarpeisiin.- kuusamox
Joo, on mulla muutamakymmen litraa mukana juomista varten, mutta vesisäiliön tilavuus on melkein 20 kertaa suurempi enkä todellakaan päästä sitä tyhjäksi kesken kauden.
Ihailen niitä, jotlka tietävä missä tilassa säiliön vesi on ollut vain siitä, että avaavat kannen kymmenen vuoden välein. Meillä tavalliseilla ihmisillä ei ole kykyä nähdä menneisyyteen samalla tavalla, mutta näin jossain agenttielokuvassa vastaavan jutun. Siinä joku koski esinettä ja näki mitä sen käyttäjälle oli tapahtunut. - maxwell smart
kuusamox kirjoitti:
Joo, on mulla muutamakymmen litraa mukana juomista varten, mutta vesisäiliön tilavuus on melkein 20 kertaa suurempi enkä todellakaan päästä sitä tyhjäksi kesken kauden.
Ihailen niitä, jotlka tietävä missä tilassa säiliön vesi on ollut vain siitä, että avaavat kannen kymmenen vuoden välein. Meillä tavalliseilla ihmisillä ei ole kykyä nähdä menneisyyteen samalla tavalla, mutta näin jossain agenttielokuvassa vastaavan jutun. Siinä joku koski esinettä ja näki mitä sen käyttäjälle oli tapahtunut.Jos kymmenen vuoden jälkeen tankin sisäpinta on virheettömän puhdas, onko oletettavissa, että siitä edelleenkään lähtee tautia aiheuttavissa määrin bakteereja? Ja sen 10 v aikana tankkiin tuskin on laitettu sen huonompaa vettä kuin kusimoxin parikymmentä litraa ovat.
- kuusamox
maxwell smart kirjoitti:
Jos kymmenen vuoden jälkeen tankin sisäpinta on virheettömän puhdas, onko oletettavissa, että siitä edelleenkään lähtee tautia aiheuttavissa määrin bakteereja? Ja sen 10 v aikana tankkiin tuskin on laitettu sen huonompaa vettä kuin kusimoxin parikymmentä litraa ovat.
Bakteerit eivät näy paljain silmin. Tankissa on voinut olla levää ja epäpuhtauksia, jotka on tulleet ja menneet veden mukana. Sinä olet juomalla hävitänyt todisteet. Tuskin ei ole tieteellinen termi.
On mainio huomata, kuinka ihmiset hirttäytyvät tapoihinsa, vaikka niitä ei pysty perustelemaan mitenkään. VHF keskustelu on saman sävyistä, ei perusteluja, mutta vankka usko siitä että on oikeassa.
Väärässä oleminen on hyödyllisempää kuin uskominen ilman perusteita. Jälkimmäisestä ei saa mitään. - Puppua, puhdasta
maxwell smart kirjoitti:
Jos kymmenen vuoden jälkeen tankin sisäpinta on virheettömän puhdas, onko oletettavissa, että siitä edelleenkään lähtee tautia aiheuttavissa määrin bakteereja? Ja sen 10 v aikana tankkiin tuskin on laitettu sen huonompaa vettä kuin kusimoxin parikymmentä litraa ovat.
Kymmenen vuoden kuluttua vesitankki ja putkistot eivät vuoren varmasti ole virheettömän puhtaita ilman jatkuvaa kemiallista desinfiointia. Ja siitäkin huolimatta, ilman mekaanista puhdistusta, on pinnoilla limakerros. Pienimuotoisen testin voi tehdä jättämällä tavallisen vesiämpärin viikoksi vettä täyteen kannen alle kesäaikaan ja kokeilla, mitä löytyy.
- Bakteen Risto
kuusamox kirjoitti:
Bakteerit eivät näy paljain silmin. Tankissa on voinut olla levää ja epäpuhtauksia, jotka on tulleet ja menneet veden mukana. Sinä olet juomalla hävitänyt todisteet. Tuskin ei ole tieteellinen termi.
On mainio huomata, kuinka ihmiset hirttäytyvät tapoihinsa, vaikka niitä ei pysty perustelemaan mitenkään. VHF keskustelu on saman sävyistä, ei perusteluja, mutta vankka usko siitä että on oikeassa.
Väärässä oleminen on hyödyllisempää kuin uskominen ilman perusteita. Jälkimmäisestä ei saa mitään.Hui kauhistus, bakteereita! Onko niitä oikein useampia? Ne ovat vaarallisia, pidän tarkkaa huolta että kodissani ei ole yhtään bakteeria. Kaikista pahinta jos bakteeri joutuu esim. kielelle tai jopa mahaan, se on silloin menoa.
- Jatkotesti
Puppua, puhdasta kirjoitti:
Kymmenen vuoden kuluttua vesitankki ja putkistot eivät vuoren varmasti ole virheettömän puhtaita ilman jatkuvaa kemiallista desinfiointia. Ja siitäkin huolimatta, ilman mekaanista puhdistusta, on pinnoilla limakerros. Pienimuotoisen testin voi tehdä jättämällä tavallisen vesiämpärin viikoksi vettä täyteen kannen alle kesäaikaan ja kokeilla, mitä löytyy.
Sitten kaadat vedenpois, laitat uutta vettä ja kaadat pois, vaikka useamman kerran, niin siinä se lima on ainavaan ämpärin pinnalla. Eli ei lähde vaihtuvan veden mukana kulkeutumaan!
- kuusamox
Bakteen Risto kirjoitti:
Hui kauhistus, bakteereita! Onko niitä oikein useampia? Ne ovat vaarallisia, pidän tarkkaa huolta että kodissani ei ole yhtään bakteeria. Kaikista pahinta jos bakteeri joutuu esim. kielelle tai jopa mahaan, se on silloin menoa.
Katson, että argumenttini ovat vahvemmat siinä vaiheessa, kun vastakkaisen mielipiteen esitäjä palaa henkisesti hiekkalaatikolle ja alkaa puhua viisivuotiiaan tavoin. Se on luonnollinen reaktio, mutta joka kerta yhtä hupaisa :D
- kuusamox
Jatkotesti kirjoitti:
Sitten kaadat vedenpois, laitat uutta vettä ja kaadat pois, vaikka useamman kerran, niin siinä se lima on ainavaan ämpärin pinnalla. Eli ei lähde vaihtuvan veden mukana kulkeutumaan!
Alkaahan se, kun huljuttelee. Jos tankkiin laittaa välillä vettä, jokaon kloorattu, myös bakteerien määrä vähenee merkittävästi.
- puhdasta on
Puppua, puhdasta kirjoitti:
Tehdäänpä vertailukelpoinen testi. Pidetään se vesiämpäri meriveden lämpötilassa ja valolta suojattuna. Eikä täytetä sitä tietenkään luonnonvedellä. Meille muuten kotiin tulee vesi jsokus 50-luvulla rakennettua putkistoa pitkin taloon saakka. Talon sisällä olevat putkistot on jo uusittu, ne ovat 80-luvulta. Eikä niissä putkissa ole ikinä virranut muuta kuin pelkkää vettä. Ja edelleen uskallan juoda sitä vesijohtovettä, jopa parin kuukauden lomareissun jälkeen.
- kuusamox
puhdasta on kirjoitti:
Tehdäänpä vertailukelpoinen testi. Pidetään se vesiämpäri meriveden lämpötilassa ja valolta suojattuna. Eikä täytetä sitä tietenkään luonnonvedellä. Meille muuten kotiin tulee vesi jsokus 50-luvulla rakennettua putkistoa pitkin taloon saakka. Talon sisällä olevat putkistot on jo uusittu, ne ovat 80-luvulta. Eikä niissä putkissa ole ikinä virranut muuta kuin pelkkää vettä. Ja edelleen uskallan juoda sitä vesijohtovettä, jopa parin kuukauden lomareissun jälkeen.
Sen on pakko olla puhdasta, onhan siitä sinun sanasi :)
- puhdasta on
kuusamox kirjoitti:
Sen on pakko olla puhdasta, onhan siitä sinun sanasi :)
Voi sen ämpärissä olleen veden viedä labraankin. Monta näytettä on vietykin. Juotko sinä kotona vesijohtovettä? Entä lomamatkan jälkeen, vai uusitko putket ensin?
- juodaan, käytetään
kuusamox kirjoitti:
Ihailen niitä, jotlka tietävä missä tilassa säiliön vesi on ollut vain siitä, että avaavat kannen kymmenen vuoden välein. Meillä tavalliseilla ihmisillä ei ole kykyä nähdä menneisyyteen samalla tavalla, mutta näin jossain agenttielokuvassa vastaavan jutun. Siinä joku koski esinettä ja näki mitä sen käyttäjälle oli tapahtunut.Tankkiin pistetään joka kevät, ja loppukesä desifektoria, ajetaan paritankillista läpi, ja vóila. Vesi juomakelpoista ja hyvää. Ensimmäisellä vuodella testattiin labrassa juomakepoisuus tuolla systeemillä, vesi juomakelpoista.
- Bossu
kuusamox kirjoitti:
Väärässä oleminen on hyödyllisempää kuin uskominen ilman perusteita. Jälkimmäisestä ei saa mitään.Monien, ellei useimpien bakteereiden täytyy kiinnittyä johonkin alustaan, jotta ne pystyisivät lisääntymään. Tällaiset bakteerimäärät näkyvät limakerroksena tankin seinällä. Puhdas vesi on turhan köyhä ympäristö nopeaan lisääntymiseen. Jos tankin seinät on puhtaat, ei siellä kovin aktiivista bakteerielämää ole ollut.
- Nimbus
Tankista juodaan. Keväällä on huuhdeltu syksyn jäämät tankista ja putkista ja uutta tilalle. Parin vuoden välein olen kurkistanut tankkiin varmuuden vuoksi mutta puhdistukseen ei ole ollut tarvetta. Jos vene on seisonut kesällä pitkään esim. 3 viikkoa niin pyrin vaihtamaan vedet ainakin osittain mutta niilläkin on menty... ongelmia ei ole ollut.
- Joakim_
Kaivoin esiin tuon mainitsemani Yacthtin testin. Se on numerossa 5/2009. Vedet tutkittiin 27 veneen tankista. Hampurin vesilaitoksen mikroboilogialabran johtaja arvioi tulokset. 4 veneen kohdalla hän suositteli veden juomisen lopettamista, vaikka suurin osa ei läpäissyt Saksan juomavesispeksejä, joita hän piti varsin tiukkoina (niissä on jätetty varaa veden säilytykselle jne. hanasta ottamisen jälkeen). Näistä neljästäkään ei löytynyt tauteja aiheuttavia bakteereja, vaan kyse ylisuuresta kokonaisbakteerimäärästä.
11 veneessä oli lisättä veteen hopeaionipohjaista säilöntäainetta. Näistä 2 oli noita huonoja.
4 tankkia oli desinfoitu/pesty kauden alussa, kakki nämä selvisivät testistä.
Noissa neljässä huonossa vesi oli 2, 3. 4 viikkoa ja 6 kuukautta vanhaa. Vastaavasti hyvissä vesi oli yhdestä päivästä 6 kuukauteen.
Testin puhtaimman näytteen vesi oli 4 viikkoa vanhaa, ei säilöntäaineita eikä mainintaa kloorauksesta. Se meni läpi heittämällä myös Saksan juomavesispeksistä. Muut läpäisseet olivat 1, 2 ja 6 viikkoa vanhoja.
Testissä oli 5 1-2 päivää vanhaa vettä. Yksikään niistä ei läpäissyt Saksan speksejä, mutta kaikki olivat ko. henkilön mukaan kirkkaasti juomakelpoisia.
Ei siis löytynyt mitään vaarallisia bakteereita eikä juuri yhteyttä veden iän ja puhtauden välille. Testistä ei myöskään näkynyt selkeää eroa säilyntäaineen käytöllle eikä tankkimateriaaleilla (sekä Saksan speksit täyttäneissä, että huonoissa oli ruostumattomia ja muovitankkeja, jotka tosin huonoissa olivat maalattuja).- se oli siinä
Kiitetäänpä jälleen kerran Joakimia täsmällisen faktaitiedon esittämisestä. Eiköhän keskustelun tankkiveden juomakelpoisuudesta ja säilymisestä voi lopettaa tähän.
- kuusamox
se oli siinä kirjoitti:
Kiitetäänpä jälleen kerran Joakimia täsmällisen faktaitiedon esittämisestä. Eiköhän keskustelun tankkiveden juomakelpoisuudesta ja säilymisestä voi lopettaa tähän.
Tästä voidaan tehdä kaksi johtopäätlöstä:
1) veden laatu on enemmän tai vähemmän sattumaa
2) jokainen luulee juovansa hyvää vettä riippumatta sen todellisesta laadusta - niinpä...
kuusamox kirjoitti:
2) jokainen luulee juovansa hyvää vettä riippumatta sen todellisesta laadustaSattumaa on siis myös erillisessä pänikässä pidetyn veden laatu. Pulloveden laatu on jo kaupan hyllyllä vesijohtovettä huonompilaatuista.
Käytännössä vesi on yhtä vaarallista kuin nestekaasu. Se haisee ja maistuu ennen kuin vahinko tapahtuu. - -Mika-
kuusamox kirjoitti:
2) jokainen luulee juovansa hyvää vettä riippumatta sen todellisesta laadustaSattuman vaikutusta tuosta en juurikaan löydä. Sen sijaan muutama looginen johtopäätös on tehtävissä:
- Sillä ei ole vaikutusta, että kuinka kauan vesi on tankissa seissyt.
-Tankkiin käyttäjän lisäämillä kemikaaleilla ei ole vaikutusta.
-Tankkien pesulla/desinfioinnilla on suuri merkitys veden laatuun.
-Tankin materiaalilla ei ole veden laattun vaikutusta. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Sattuman vaikutusta tuosta en juurikaan löydä. Sen sijaan muutama looginen johtopäätös on tehtävissä:
- Sillä ei ole vaikutusta, että kuinka kauan vesi on tankissa seissyt.
-Tankkiin käyttäjän lisäämillä kemikaaleilla ei ole vaikutusta.
-Tankkien pesulla/desinfioinnilla on suuri merkitys veden laatuun.
-Tankin materiaalilla ei ole veden laattun vaikutusta.Tuossa testissä oli siis 27 venettä, joista 4 tankki oli desinfioitu/pesty kauden alussa. Pesemättömistä 19/23 oli OK ja pestyistä 4/4. Ei tuosta ehkä voi vetää paljoa johtopäätöksiä pesun vaikutuksesta, vaikka se varmaankin onkin tärkeää.
- kuusamox
Ihan noin pitkälle meneviä johtopäätöksia ei ole mahdollista tehdä koska otanta oli pieni. On mahdolista, että ne, jotka käyttävä myrkkyjä jättävät kaiken muun puhdistuksen vähemmälle. Toisaalta tuosta ei ilmene mikä arvo vesissä oli pielessä, olisi voinut olla vaikka metalli (hopea) pitoisuus, joka taas ei kasva säillytyksen aikana.
Pesulla ja puhdistuksella on varmasti suurin merkitys etenkin, jos sen voi tehdä mekaanisesti. Tämä on minun veneeni ongelma.
Tankin materiaalin merkitys ei ole yllätys. Tankeissa tuskin käytettään muita kuin elintarvikemateriaaleja. - -Mika-
Ymmärsin, että tuossa oli nimenomaan kyse bakteeripitoisuuksista niissä tapauksissa, joissa veden laatu ei täyttänyt tiukkoja saksalaisia speksejä talousveden laadusta.
Ja on totta, että otanta oli pieni. Mutta tuossa otannassa nuo päätelmät kyllä pätee.
Ja väittäisin, että isommassakin otannassa tulokset olisi samankaltaiset. Tottakai isompaan otantaan mahtuisi tilastollisia poikkeamia, mutta päälinja olisi silti sama.
Veden laadun muutokseen terveysmielessä ei vaan voi vaikuttaa muu, kuin vaarallisten bakteerien määrä. Ja bakteerien määrä vedessä ei lisäänny ilman ulkoista syytä. Pelkkä veden seisottaminen astiassa (avoimessa tai suljetussa) ei sitä tee.
Tankkityypeistä vielä: Itse liputan tuon vesisäkin puolesta. Mulla on ollut kiinteitä rosteritankkeja, kiinteitä muovitankkeja ja vesisäkkejä. Viimeisin on ehdottomasti kaikkein helpoin ja huolettomin. Helppo putsata keväällä, kun sen saa niin helposti pois veneestä. Ja huoleton käytössä, kun ei ole huohotinta josta voisi päästä epäpuhtauksia tankkiin. Ja tilankäytön kannltakin kaikkein paras, sen kun muotoutuu käytettävissä olevaan tilaan opitimaalisesti.- Joakim_
Kyllä kyse oli bakteereista. Muuta ei edes mitattu.
- kuusamox
Jos veden makua, väriä tai hajua ei oteta huomion, niin myrkyllisyys on kaiketi sitten oikea mittari. Yleensä, kun asioita tutkitaan, niin tehdään tilastollinen analyysi (esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Regressioanalyysi ).
Tällöin saadaan eri muuttujien vaikutuksen todennäköisyys. Usein 95% todennäköisyyttä pidetään merkittävänä, mutta 20 muuttujalla keskimäärin yksi antaa sen tulokseksi myös ilmna todellista vaikutusta.
Siksi on tärkeää ns. käyttää järkeä. Ajatus siitä, että veden puhdistamiseksi tarkoitettu aine likaa veden, vaatii ainakin jonkinlaisen teorian taakseen. Muuten siinä ei ole ns. järkeä.
En usko kyökkimatematiikkaan, kun oikeaakin on tarjolla. - Otetaans taas
kuusamox kirjoitti:
Jos veden makua, väriä tai hajua ei oteta huomion, niin myrkyllisyys on kaiketi sitten oikea mittari. Yleensä, kun asioita tutkitaan, niin tehdään tilastollinen analyysi (esim http://fi.wikipedia.org/wiki/Regressioanalyysi ).
Tällöin saadaan eri muuttujien vaikutuksen todennäköisyys. Usein 95% todennäköisyyttä pidetään merkittävänä, mutta 20 muuttujalla keskimäärin yksi antaa sen tulokseksi myös ilmna todellista vaikutusta.
Siksi on tärkeää ns. käyttää järkeä. Ajatus siitä, että veden puhdistamiseksi tarkoitettu aine likaa veden, vaatii ainakin jonkinlaisen teorian taakseen. Muuten siinä ei ole ns. järkeä.
En usko kyökkimatematiikkaan, kun oikeaakin on tarjolla.No ens keväänä ostat kuitenki uuden/t akut vaikka nyt syksyllä jonkun älylaturin sinne vesitankin viereen ruuvasitkin!
- Bossu
Materiaalilla on vaikutusta bakteerien menestymiseen. Vaikkapa lasipullo on parempi kuin muovipullo, koska muovin pinnalla bakteerien on helpompi muodostaa yhdyskuntia. Rosteri on tässä suhteessa varmaan myös parempi kuin muovi. Ruttuun menevä muovi on varmaankin huonoin. Jos sellainen on, sitä kannattaakin tosiaan puhdistaa usein. Lääkäri-isäni ja apteekkariäitini eivät aikoinaan 80-luvulla uskaltaneet käyttää veneemme vesisäkkiä. Se olisi heidän mielestään vaatinut liikaa huoltoa pysyäkseen käyttökunnossa, etenkin kun se oli ollut käyttämättömänä vuosikausia. Olen siitä samaa mieltä, että puhdistus on varmaankin tärkein tekijä veden laadun säilyttämisessä.
- Ei millään pahalla..
kuusamox kirjoitti:
En usko kyökkimatematiikkaan, kun oikeaakin on tarjolla.On vaikea ymmärtää, miksi kuljettaa mukana vesitankkia jota ei voi käyttää.
Olen veneillyt 42 vuotta matkaveneillä joissa on vesitankki.
Ei ole tullut mieleenkään kuskata erikseen vettä käyttöä varten, vaan aina juotu ja käytetty ruokavetenä vesitankissa olevaa vettä niin lapset kuin aikuisetkin ilman minkäänlaisia vatsa ym. tauteja.
Taitaa pullovesien käyttäjäporukka olla samaa joukkoa joka sohottaa saunapuhtaalle iholle kaikenlaisia myrkkyjä. En tiedä myrkyttävätkö satiaisia, täitä, tai muita oletettuja eliöitä..., vai onko markkinamiesten k*setuksen uhreja. - älä koskaan muutu
Ei millään pahalla.. kirjoitti:
On vaikea ymmärtää, miksi kuljettaa mukana vesitankkia jota ei voi käyttää.
Ei ole tullut mieleenkään kuskata erikseen vettä käyttöä varten, vaan aina juotu ja käytetty ruokavetenä vesitankissa olevaa vettä niin lapset kuin aikuisetkin ilman minkäänlaisia vatsa ym. tauteja.
Taitaa pullovesien käyttäjäporukka olla samaa joukkoa joka sohottaa saunapuhtaalle iholle kaikenlaisia myrkkyjä. En tiedä myrkyttävätkö satiaisia, täitä, tai muita oletettuja eliöitä..., vai onko markkinamiesten k*setuksen uhreja.Jep jep.
Viisau piilee siinä, ettei koskaan muuta tapojaan. Tupakoinnin lopettamiseenkin voi kuolla. - vesi vanhanaikaista
älä koskaan muutu kirjoitti:
Jep jep.
Viisau piilee siinä, ettei koskaan muuta tapojaan. Tupakoinnin lopettamiseenkin voi kuolla.Vettä ovat juoneet niin ihmisapinat kuin vielä paljon kaukaisemmatkin sukulaiset esihistoriassa. Kyllä olisikin jo aika siirtyä nykyaikaan ja ruveta juomaan jotain nykyaikaista.
- muutu ja kehity!
älä koskaan muutu kirjoitti:
Jep jep.
Viisau piilee siinä, ettei koskaan muuta tapojaan. Tupakoinnin lopettamiseenkin voi kuolla.Vanhana viisautena pidetään, että ihminen voi kuolla, jos ei saa happea 3 minuuttiin tai vetta 3:een vrk:een tai ruokaa 3 kk:een. Tarkoitit varmaankin sitä, että tupakkariippuvaisena kuvittelet kuolevasi ellet saa röökiä muutamaan päivään? Tapojen muuttamista on viisasta aina harkita, vaikka olisi kuinka muutosvastarintainen luonne ;-)
- Ihan hyvällä
Ei millään pahalla.. kirjoitti:
On vaikea ymmärtää, miksi kuljettaa mukana vesitankkia jota ei voi käyttää.
Taitaa pullovesien käyttäjäporukka olla samaa joukkoa joka sohottaa saunapuhtaalle iholle kaikenlaisia myrkkyjä. En tiedä myrkyttävätkö satiaisia, täitä, tai muita oletettuja eliöitä..., vai onko markkinamiesten k*setuksen uhreja.Minä kuljetan mukana veneessä kahtakin kiinteää vesitankkia. Siitä huolimatta meillä on juomavetenä kantovettä kanisterista, jolla on oma käsipumppunsa pentterissä. Tankkivettä käytetään tiskaamiseen, peseytymiseen, perunoiden keittoon ja muuhun sellaiseen. Kantovedestä keitetään kahvi ja tee ja sitä juodaan. Enimmäkseen kuitenkin juodaan olutta ja pullotettuja/tölkitettyjä juomia jääkappikylminä. Veneessä ei edes ole merivesipumppua muualle kuin WC:n huuhteluun.
Asuntovaunuilusta on yksi ikimuistoinen lomakokemus lasten ripulitaudista. Syyksi epäiltiin vettä, johon pöpö oli päässyt saastunesta vedenottohanasta. Kesäisin leirintäalueilla ja venesatamissa vesi voi olla johdettuna pitkiäkin matkoja maan pinnalla, jopa läpinäkyvissä putkissa, jolloin kaikenlaista kasvua syntyy nopeasti, jos vettä ei käytetä koko ajan.
- -Mika-
Veden maku, väri ja haju on aistinvaraisesti havaittavissa olevia asioita, joiden vaikutus veden juotavuuteen on kovin subjektiivinen asia. Ja helposti jokaisen itse päätettävissä. Tässä nimenomaan saa käyttää järkeä. Jos se ei maistu hyvältä, niin älä juo sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639686Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513119Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432887- 612679
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012085- 1091996
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251913Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä551477Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281251