Järviradion sivuilta Vesa Laukkasen haastattelu-täyttä asiaa!

veritas

10

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertti-eetu

Luin kyllä ensimmäiseksi "Järkisuomen sivuilta" mutta ei siinä mitään, järkevää puhetta totta tosiaan.

Kymmenen keskus-sairaalaa "homeessa" ja lisää on tulossa. Ymmärsinköhän aivan oikein? Pidäppä Lääkäri 2 salkku lähtökunnossa jos vaikka sattuu "homepommi" kohdallesi mistäpä sitäkään kukaan tietää jatkossa. Mulla on ollut niitä "homepommeja 4". Onneksi yksikään ei ollut oma siitä kiitos Herralle.

• Lääkäri 2

Kyllähän sairaalat homeessa ovat, kuten moni terveyskeskuskin. Nykyiselläkin työpaikalla oli kosteusvaurio, mutta se kuivattiin kun se huomattiin melko heti ja sisäilmatutkimukset tehtiin kun yksi työntekijä koki saavansa jotain oireita. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään, mutta ilmanvaihtokanavat putsattiin. Hyvä on ilma työpaikalla, kotona suorastaan erinomainen. Itse en oireita saanut homeisessa sairaalassa, terveyskeskuksessa tai yliopiston homeisessa kellarissa mutta vanhaan salkkuun tarttui homeisen tk:n homeisessa nurkassa olevasta kaapista tunkkainen outo vähän makea haju. Se salkku kului loppuun ja heitin sen lopulta roskiin.

Eipä ketään tuntunut kiinnostavan korjata sitä homeista terveyskeskusta. Itselläni oli muu virka jo mielessä muutenkin siellä ollessa ja kun tiesin lähteväni sieltä reilun puolen vuoden päästä niin en jaksanut asialla päätäni vaivata.

• Lähimmäinen
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Kyllähän sairaalat homeessa ovat, kuten moni terveyskeskuskin. Nykyiselläkin työpaikalla oli kosteusvaurio, mutta se kuivattiin kun se huomattiin melko heti ja sisäilmatutkimukset tehtiin kun yksi työntekijä koki saavansa jotain oireita. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään, mutta ilmanvaihtokanavat putsattiin. Hyvä on ilma työpaikalla, kotona suorastaan erinomainen. Itse en oireita saanut homeisessa sairaalassa, terveyskeskuksessa tai yliopiston homeisessa kellarissa mutta vanhaan salkkuun tarttui homeisen tk:n homeisessa nurkassa olevasta kaapista tunkkainen outo vähän makea haju. Se salkku kului loppuun ja heitin sen lopulta roskiin.

Eipä ketään tuntunut kiinnostavan korjata sitä homeista terveyskeskusta. Itselläni oli muu virka jo mielessä muutenkin siellä ollessa ja kun tiesin lähteväni sieltä reilun puolen vuoden päästä niin en jaksanut asialla päätäni vaivata.

Kertoilet täällä salkustasi, kymmenissä viesteissä kerta toisensa jälkeen. Vertaat salkkusi kohtaloa sairaisiin ihmisiin, etkä edes huomaa siinä mitään outoa. Et ole terve, et missään tapauksessa työkykyinen. Jos sinulla vielä on potilaita, pelottaa ajatellakin heidän kohtaloaan. Hakeudu hoitoon, ehkä oireidesi etenemistä vielä voidaan hidastaa. Ei se ole häpeä, hometaloissa kuka tahansa voi sairastua.

• Lääkäri 2
        Lähimmäinen kirjoitti:

Kertoilet täällä salkustasi, kymmenissä viesteissä kerta toisensa jälkeen. Vertaat salkkusi kohtaloa sairaisiin ihmisiin, etkä edes huomaa siinä mitään outoa. Et ole terve, et missään tapauksessa työkykyinen. Jos sinulla vielä on potilaita, pelottaa ajatellakin heidän kohtaloaan. Hakeudu hoitoon, ehkä oireidesi etenemistä vielä voidaan hidastaa. Ei se ole häpeä, hometaloissa kuka tahansa voi sairastua.

En minä sitä salkkua vertaa ihmisiin. Se haju tarttuu kyllä ihmisiin siinä missä salkkuunkin toki. Hometalossa en ole asunut, mutta monilla työpaikoilla ja oppilaitoksissa home on tutuksi tullut, samaten monilla vanhemmilla mökeillä.

Jotkut jopa pitävät homeen hajusta, kun kyseessä on mökin haju mihin assosioituu miellytäviä muistoja, puhutaan mökin tuoksusta siis.

Kaikki eivät saa hajusta oireita, jotkut saavat. Oireiden aiheuttajaa ei tarkkaan tiedetä. Mikrobitoksiineista puhutaan, mutta moni saa oireita myös muista aineenvaihdunttuotteista kuin varsinaisista toksiineista. Saahan moni oireita tosin vaikka hiuslakasta tai hajuvedestäkin.

Jos salkkuuni olisi kaatunut partavettä niin varmaan sekin olisi jonkun moelestä vaarallista ollut sitten, mene, tiedä.

• vertti-eetu

Niin ei "makeaa mahan täydeltä". Tämä tässä nyt suurin ongelma tällä hetkellä on
      Kolme vatsatulehdusta ja yksi poskiontelotulehdus puolentoista kuukauden sisällä.
      Välillä on kämpässä "tunkkainen outo vähän makea haju" tai ei enää mulle mikään outo. Hyvin on tutuksi tullut neljän vuoden aikana tuokin haju mitä en ennen sairastumista haistanut. Verta pukkaa sisuksista sen jälkeen usein kun se imelä haju on kämpässä pitemmän aikaa. asiantuntijat sano, että itiöintivaihe päällä. No sitä ei aina sisäilmamittauksilla edes selvitetä vielä yhdellä eikä toisellakaan.
      Olethan sinä Lääkäri 2 altistunut sitten pitempäänkin koska sen "oudon vähän makean hajun" pystyt erottelemaan. Pidäppä huoli, ettet enempää altistu voi käydä kalpaten. On niitäkin jotka ei tahdo millään luopua homesalkustaan.

Onhan niitä paljonkin ketä kiinnostaa korjata tyerveyskeskuksiakin mutta osaajia ei kovin montaa. Tesinfektiota kyllä on tehty tuhottomasti.

• Lääkäri 2

Kyllä minä homeen hajun haistan ja erotan, mutta en minä siitä hajusta mitään "paskahalvausta" saa enkä saa mitään status asthmaticusta niin että pää sinisenä haukkoisin henkeä. En tällä hetkellä altistu, mutta joskus joidenkin tuttujen mökillä haistan kyllä mummonmökin hajun eli mikrobien aineenvaihduntatuotteuden hajun. Sitten menee mökkireissun jälkeen vaatteet tuuletukseen ja pesuun.

Voisikohan ne vatsatulehdukset johtua ihan muusta kuin homeesta, useimmiten gastriitin syynä on liikahappoisuus ja mahan limakalvopuolustuksen heikkeneminen esim. stressin, särkylääkkeiden ja sopimattoman ruuan takia. Voi olla että mahatulehdus rauhoittuu ihan Losecilla. Sinuiitti taas paranee 90%:sti itsestään sekin.

Onko siinä nykyasunnossakin hometta sitten? Puhtaitakin asuntoja löytyy kyllä.

• vertti-eetu
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Kyllä minä homeen hajun haistan ja erotan, mutta en minä siitä hajusta mitään "paskahalvausta" saa enkä saa mitään status asthmaticusta niin että pää sinisenä haukkoisin henkeä. En tällä hetkellä altistu, mutta joskus joidenkin tuttujen mökillä haistan kyllä mummonmökin hajun eli mikrobien aineenvaihduntatuotteuden hajun. Sitten menee mökkireissun jälkeen vaatteet tuuletukseen ja pesuun.

Voisikohan ne vatsatulehdukset johtua ihan muusta kuin homeesta, useimmiten gastriitin syynä on liikahappoisuus ja mahan limakalvopuolustuksen heikkeneminen esim. stressin, särkylääkkeiden ja sopimattoman ruuan takia. Voi olla että mahatulehdus rauhoittuu ihan Losecilla. Sinuiitti taas paranee 90%:sti itsestään sekin.

Onko siinä nykyasunnossakin hometta sitten? Puhtaitakin asuntoja löytyy kyllä.

" Sinuiitti taas paranee 90%:sti itsestään sekin".

Onneksi et ole kaveri näissä maisemissa edes hoitamassa sitä "muu virka".

Ei parantunut sinuiitti antibiooteilla 2005-2006 eikä seitsemällä punkteerauksella kun asuin asunnossa missä oli toksiineita ja vocipaskaakin liikaa. Helpotti vasta kun leikkasivat keskus-sairaalassa. Tuli uudesta jokaisessa näistä homeasunnoista, ja tässäkin mutta ei niin pahana. Neljä antibiootti kuuria tämän asunnon aikana. Enkä ole käynyt kaverin kesämökillä paskomassa edes ulkohuusissa.

Vatsatulehdus ja pahoinvointi johtuu tästä asunnon sisäilmasto-ongelmasta. Olen kolme kertaa mennyt (päässyt) vuorokaudeksi puhtaaseen asuntoon ja siellä ollessa on tulehdus tai veriripuli hellittänyt kuten kaikki toisetkin oireet. Kun olen tullut takaisin tähän asuntoon vaikka illalla niin on alkanut oireet 10-15 min päästä. Sinä olet kaveri riepu aivan pihalla näistä asioista. Minulla on taustalla ihmisiä jotka tietävät näistä asioista lähes kaiken.

Jollei sulla tosiaan ole muita kokemuksia homerakennuksista kuin se salkku ja kaverin kesämökin homeet ja ulkohuusi missä paskat jää housuihinkin. Vai mitä niistä tuulettelet ja peset jollet usko toksiinien niihin tarttuvan.

Höpöjä on nuo sun arvailusi. Aivopesty kuten suurin osa maamme lääkärikunnasta kun vastaanotolle saapuu myrkyllisessä siäilmastossa sairastunut ihminen.

Minäpä kerron naaapuripäiväkodista tositapauksen. Kun siellä kakarat oireili ja sairasteli niin kukaan ei paljoa korvaansa lotkautellut. Sitten kun siellä alkoi oireilemaan ja sairastelemaan henkilökuntaakin niin jo yli vuoden on pyörineet "pierunpyörittäjät" ne turhat ilmanpuhdistajat, lattioita on auottu ja nyt kattioakin. Hometesinfioinneista ei ole tietoa kun on vähän "sallaista" se hommeli. Mulla on ollut siellä joka kerta oireita kun olen käynyt. Homekoiratkin siellä on raapineet ja vocipaskaa jauhavat ja uskottelevat kai, että ei terveyshaittaa kuten meillä.Samoja naamoja on sielläkin pyörinyt arvuuttelemassa vaarallisuutta kun meillä. Sisäilmatyöryhmäkin on koottu missä yksi lääkäri. Mutta mitään isompaa apua ongelmaan ei ole sekään porukka näköjään aikaan saanut. Jollei sitten joku ole saanut heistä sen "paskahalvauksen" kun kunnan varoja tuhlataan turhiin tutkimuksiin ja turhiin remontteihin. Älähän anna periksi Lääkäri 2 en minäkään.

Nykyasunnossa on homeita, on toksiineita tuottaviakin kaksi höpöremonttia on tehty jotka on sähälätty. Tässä rakennuksessa on toisiakin jotka oireilee ja sairastelee mutta vuokra-asuntoja välinpitämättömyyttä ja vastuuntunnottomuutta kuten yleensä näissä. Uutta on etsitty kuumeisesti mutta parissa on oireita tullut jo rappukäytävässä. Keväällä ratkeaa puhdas ja nyt ei voi enää muualle lähteä koska vaativat joka paikassa vuoden vuokrasopimusta.

Enempää en nyt tällä kertaa koska et näytä ymmärtävän, että tässä on ihmisillä suurista asioita kysymys kun homekatastrofi sattuu kohdalle. Koita sinä vaan pakertaa "naama sinisenä" niin kauan kun hommia riittää. Pelkään, että noilla sinun tiedoilla niitä ei kauaa enää ole. Särkylääkkeitä en syö marevania kyllä ruoka on tavanomaista kotiruokaa mitä on vedelty kitusiin yli 60 vuotta varojen mukaan. Paukut silloin tällöin ressiä ei ole kun ei tarvi kähistä kovin monen typeryksen kanssa nykyisin. Vittumaiset isännöitsijät ihmetyttää kuten kymmeniä tuhansia toisiakin tässä virkamiesten "paratiisissa".

• vertti-eetu kirjoitti:

Ei parantunut sinuiitti antibiooteilla 2005-2006 eikä seitsemällä punkteerauksella kun asuin asunnossa missä oli toksiineita ja vocipaskaakin liikaa. Helpotti vasta kun leikkasivat keskus-sairaalassa. Tuli uudesta jokaisessa näistä homeasunnoista, ja tässäkin mutta ei niin pahana. Neljä antibiootti kuuria tämän asunnon aikana. Enkä ole käynyt kaverin kesämökillä paskomassa edes ulkohuusissa.

Vatsatulehdus ja pahoinvointi johtuu tästä asunnon sisäilmasto-ongelmasta. Olen kolme kertaa mennyt (päässyt) vuorokaudeksi puhtaaseen asuntoon ja siellä ollessa on tulehdus tai veriripuli hellittänyt kuten kaikki toisetkin oireet. Kun olen tullut takaisin tähän asuntoon vaikka illalla niin on alkanut oireet 10-15 min päästä. Sinä olet kaveri riepu aivan pihalla näistä asioista. Minulla on taustalla ihmisiä jotka tietävät näistä asioista lähes kaiken.

Jollei sulla tosiaan ole muita kokemuksia homerakennuksista kuin se salkku ja kaverin kesämökin homeet ja ulkohuusi missä paskat jää housuihinkin. Vai mitä niistä tuulettelet ja peset jollet usko toksiinien niihin tarttuvan.

Höpöjä on nuo sun arvailusi. Aivopesty kuten suurin osa maamme lääkärikunnasta kun vastaanotolle saapuu myrkyllisessä siäilmastossa sairastunut ihminen.

Minäpä kerron naaapuripäiväkodista tositapauksen. Kun siellä kakarat oireili ja sairasteli niin kukaan ei paljoa korvaansa lotkautellut. Sitten kun siellä alkoi oireilemaan ja sairastelemaan henkilökuntaakin niin jo yli vuoden on pyörineet "pierunpyörittäjät" ne turhat ilmanpuhdistajat, lattioita on auottu ja nyt kattioakin. Hometesinfioinneista ei ole tietoa kun on vähän "sallaista" se hommeli. Mulla on ollut siellä joka kerta oireita kun olen käynyt. Homekoiratkin siellä on raapineet ja vocipaskaa jauhavat ja uskottelevat kai, että ei terveyshaittaa kuten meillä.Samoja naamoja on sielläkin pyörinyt arvuuttelemassa vaarallisuutta kun meillä. Sisäilmatyöryhmäkin on koottu missä yksi lääkäri. Mutta mitään isompaa apua ongelmaan ei ole sekään porukka näköjään aikaan saanut. Jollei sitten joku ole saanut heistä sen "paskahalvauksen" kun kunnan varoja tuhlataan turhiin tutkimuksiin ja turhiin remontteihin. Älähän anna periksi Lääkäri 2 en minäkään.

Nykyasunnossa on homeita, on toksiineita tuottaviakin kaksi höpöremonttia on tehty jotka on sähälätty. Tässä rakennuksessa on toisiakin jotka oireilee ja sairastelee mutta vuokra-asuntoja välinpitämättömyyttä ja vastuuntunnottomuutta kuten yleensä näissä. Uutta on etsitty kuumeisesti mutta parissa on oireita tullut jo rappukäytävässä. Keväällä ratkeaa puhdas ja nyt ei voi enää muualle lähteä koska vaativat joka paikassa vuoden vuokrasopimusta.

Enempää en nyt tällä kertaa koska et näytä ymmärtävän, että tässä on ihmisillä suurista asioita kysymys kun homekatastrofi sattuu kohdalle. Koita sinä vaan pakertaa "naama sinisenä" niin kauan kun hommia riittää. Pelkään, että noilla sinun tiedoilla niitä ei kauaa enää ole. Särkylääkkeitä en syö marevania kyllä ruoka on tavanomaista kotiruokaa mitä on vedelty kitusiin yli 60 vuotta varojen mukaan. Paukut silloin tällöin ressiä ei ole kun ei tarvi kähistä kovin monen typeryksen kanssa nykyisin. Vittumaiset isännöitsijät ihmetyttää kuten kymmeniä tuhansia toisiakin tässä virkamiesten "paratiisissa".

- Hahhah, kerrankin sai nauraa lukiessaan ;)

• salkkumancan
        sanasinko kirjoitti:

- Hahhah, kerrankin sai nauraa lukiessaan ;)

"Jotkut jopa pitävät homeen hajusta, kun kyseessä on mökin haju mihin assosioituu miellytäviä muistoja, puhutaan mökin tuoksusta siis."

Muistan selvästi kuinka lapsena pidin tupakan hajusta. Siihen liittyi mukavia muistoja, isä tuli kotiin ja sytytti tupakan.
        Lääkäri 2:n logiikalla pidän tätä merkkinä tupakan vaarattomuudesta itselleni. Vain ne sairastuvat kehkosyöpään, joiden mielestä tupakka haisee pahalta. Kyllä lääketiede 2 on ihmeellistä!

• Lääkäri 2
        vertti-eetu kirjoitti:

Niin, ei se sinuiitti parane antibiooteilla jos kyseessä ei ole bakteeri-infektio. Punkteeraus auttaa huuhtomaan limakalvon pintaa. Kyseessä on joka tapauksessa vähäinen itsestään paraneva tulehdus useimmiten, eri asia jos on kunnon märkäinen sinuiitti, se vaatii usein antibioottihoidon ja punkteerauksenkin mielellään.

Jos huono sisäilma aiheuttaa sinuiittia niin lääkehoidon sijaan suosittelen hakeutumaan pois huonosta ilmasta tai homeista.

Terveyshaitan arvio on usein hankalaa. Työpaikoilla se kuuluu työterveyshuollolle, päiväkodissa terveystarkastajalle.

Se marevan altistaa niille verenpurkaumille ja nenäverenvuodoille ja alkoholi ei sovi marevanin kanssa oikein yhteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      146
      3167
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2593
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2571
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2238
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1954
    6. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      110
      1891
    7. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      252
      1875
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1714
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1627
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1502
    Aihe