Missä iässä jätitte vauvan ensimmäistä kertaa hoitoon?

milloin

Meidän tyttönen syntyi viikko sitten, joten kovin pieni on vielä.
Missä iässä vauvan voi jättää hoitoon isovanhemmille pariksi tunniksi? Imetän lasta, joten jättäisin äidinmaitoa tuttipulloon, jotta häntä voi tarpeen vaatiessa syöttää.
Tarkoituksenani olisi tuon parin tunnin aikana käydä ostamassa esim. muutamat imetysliivit, niitä kun on vain yhdet ja ne ovat imettäessä kätevämmät kuin tavalliset rintsikat. Ja muutamia muita vaatteita ja tavaroita. Mies on päivät töissä, joten siksi vauva jäisi isovanhempien hoitoon.
Tarpeen tullessa pääsisin kaupoilta kotiin 15 minuutissa.
Voinko jättää hyvällä omallatunnolla lapsen hoitoon pariksi tunniksi, vai onko aivan liian aikaista jos parin viikon ikäisen jättää? Minkä ikäisen lapsen olette itse jättäneet hoitoon, ja kuinka pitkäksi aikaa?

114

8448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kai nyt

      pariksi tunniksi voi jättää jos asia niin vaatii.Voisihan vauvan tietty vaunuissa mukaankin ottaa.Ei heti alussa kannattaisi pulloilla alkaa pelaamaan ettei ala suosia pulloa.Ja osaako toinen edes syödä pullosta.

      • kuuden äiti

        Kuuleman mukaan tuo pulloilla pelailun pelottelu on vain vanhakantaista imetyksen pakottamista, tiedä häntä mikä totuus on kenenkin lapsen kohdalla. Oma vastasyntyneeni joutui teholle ja hyvin sujui imetys laitteista irrottamisen jälkeen vaikka ensin saikin letkusta ja myöhemmin pieniä tippoja ruiskusta.
        Pullosta juominen on kuitenkin toki helpompaa, sillä imua ei tarvita niin paljoa.


      • xoxo

        Mitäköhän vikaa pullossa on???? Kyllä siitä lapsesta ihan hyvä tulis vaikka se pari kertaa pullosta jois ellei se vika sitte oo äidissä.


      • vahinko vauva
        kuuden äiti kirjoitti:

        Kuuleman mukaan tuo pulloilla pelailun pelottelu on vain vanhakantaista imetyksen pakottamista, tiedä häntä mikä totuus on kenenkin lapsen kohdalla. Oma vastasyntyneeni joutui teholle ja hyvin sujui imetys laitteista irrottamisen jälkeen vaikka ensin saikin letkusta ja myöhemmin pieniä tippoja ruiskusta.
        Pullosta juominen on kuitenkin toki helpompaa, sillä imua ei tarvita niin paljoa.

        http://miestennielija.blogspot.fi/2013/10/pahat-pojat.html
        pani minut paksuksi. Tein abortin koska en halunnut rumaa vahinkolasta tähän maailmaan.


      • neljänmutsi
        xoxo kirjoitti:

        Mitäköhän vikaa pullossa on???? Kyllä siitä lapsesta ihan hyvä tulis vaikka se pari kertaa pullosta jois ellei se vika sitte oo äidissä.

        Minulla on neljä lasta, jotka olen kaikki imettänyt siitä syystä, että se on mielestäni maailman yksinkertaisin tapa ruokkia lapsi. Ei mitään tuhertamista pullojen kanssa, tissi suuhuin vain. Ja kyllähän aloittaja pariksi tunniksi voi vilahtaa ostoksille, kun ruokkii ensin vauvan ja laittaa sitten nukkumaan. Noin pienihän nukkuu melkein koko ajan. Pelkkä vesipullo riittää varmistamaan jotakin rauhoituskeinoa äidin poissaoloajaksi. Kun et sitten viivy sitä paria tuntia enempää.


    • milloin

      Mielummin jätän tämän ikäisen vauvan kotiin, ettei tarvitse kaupungille mukaan ottaa. Ja kyllä pullosta syöminen onnistui, kun synnärillä annoin lisämaitoa pullosta.

    • tekisin näin

      No nyt, kun ei vielä ihan pahin flunssakausi (tai varsinkaan influenssakausi) ole päällä, niin itse ainakin ottaisin vauvan vaunuihin mukaan kaupungille isovanhempien kanssa. Ei sinne vaunuihin nyt suoraan kukaan aivasta, eikä kaupungilla sellainen meteli ole, että siitä vauva häiriintyisi. Mutta jos et halua niin tehdä, niin kyllä kait nyt pariksi tunniksi voit kotiinkin jättää isovanhemman kanssa, jos sinusta tuntuu se ihan ok:lta. Itse muuten tilasin imetysliivejä netistä, sai laadukkaat liivit edullisemmin kuin kaupoista. Mutta tiesin jo oman kokoni, joten ei tarvinnut niinkään sovittaa.

      • milloin

        Niin, toki vaihtoehtona tuokin olisi, että vauva ja äitini tulisivat molemmat kauppareissulle mukaan. Jotenkin ajattelen itse asian vain helpompana niin, että vauva jäisi kotiin hoitoon. Meinasin parissa eri liikkeessä käydä, ja välimatkat täytyisi autolla kulkea. Ei tarvitsisi koko ajan siirrellä vauvaa kaukalon ja rattaiden välillä. Mielummin liivit käyn kaupasta ostamassa, että tulee oikean kokoiset. En ole nyt aivan varma mikä kuppikoko olisi oikea.


    • voivoi ja voi

      Ihan hyvin voi jättää. En ymmärrä miksi ei voisi että pääsisi nopeasti kaupassa yms. käymään.

      Kyllä meillä likka on jätetty hetkeksi isovanhempien hoiviin,esim. virastoissa asioidessa yms. Ja näyttää olevan ihan terve ja normaali 3 v. lapsi

      Ei ole traumasoitunut tilanteesta ;)....

    • onnea vauvasta

      Mä jätin 5pv ikäisenä eka kertaa tytön kotiin (isin kanssa) n. tunniksi :) Kävin juurikin imetysliiviostoksilla.. Ja sen jälkeen häivyin monmestikin ilataisin (imetyksen jälkeen) tunniksi kävelylenkille tms . Ja heti kun "sain lääkärin" luvan niin lähdin salille ja juoksulenkille säännöllisesti. Eikä häirinnyt imetystä. Pumpulle en juuri herunut. Mutta imetys ennen poissaoloa ja heti sen jälkeen kun tulee takas niin hyvin voi olla hetken poissa. Ensimmäiset viikot on toki kaikiilla tiheää imetystä ja tulee myöhemminkin niitä tiheän imun kausia.. että jos haluaa onnistua imetyksessä niin täytyyy ymmärtää, että ei voi ottaa älyttömästi heti sitä omaa aikaa ekojen kuukausien aikana varsinkaan..

    • gtyyppi

      Täytyy sanoa, että aivan ihana kysymys :D

      Vauvasi varmasti nukkuukin välillä, joten miksipä et voisi ajoittaa käyntiäsi syötön jälkeen, kun hän todennäköisesti nukkuu. Jätät maitoa pulloon varalle, jos hätä iskee. Ethän ole poissa kuin pari tuntia maksimissaan :D Imetys ei varmasti käris yhdestä kahdesta kauppareissusta.

      Ja saahan noita imetysliivejä netinkin kautta, jos asia tuntuu ihan mahottoman vaikealle.

    • aloittaja

      Hmm.. Halusin kysymällä vaan tietää milloin te muut olette lapsen hoitoon jättäneet, ja mitä mieltä siitä ollaan jos parin viikon ikäisen on jo hoitoon jättämässä (siis jonkun muun kuin isän hoitoon). Siis että voinko mä hyvällä omallatunnolla ottaa sen pari tuntia omaa aikaa ja mennä ostamaan itselleni tarpeellisia asioita, vai ajatellaanko, että sitä on huono äiti kun heti jättämässä vauvaa hoitoon.. :D
      No mutta kyllä mä meinasin ens viikolla tuon max. parin tunnin kauppareissun tehdä :) Syötän vauvan ennen lähtöäni ja jätän vaikka maitoa vähän pulloon varmuuden vuoksi.

      • jlsyandä

        Menet vaan ja sillä selvä. Sinä itse tunnet vauvasi parhaiten. Muista, ettei sinun tarvitse suorittaa äitiyttä meidän muiden ihmisten ja äitien vuoksi. Ei sinun tarvitse olla maailman paras äiti.. Riittää kun olet paras äiti omalle lapsellesi. ;)

        Voihan sen vauvan ottaa ostoksille mukaankin.. Kaukalo vaan autosta kainaloon ja kauppaan niin ei tarvitse vaunuja raahata mukana eikä vauva heräile turhaan.. Jos kaupassa on ostoskärry niin sinne vaan ostoskärrin sisälle turvakaukalo. Mutta kyllä se pieni hetki "vapaalla" tekee hyvää, joten jos vaan saat isovanhemman paikalle kotiin niin lähde ihmeessä vaan itseksesi. :)


      • 4xäiti ja 6xmummi

        Jotenkin tuntuu että nykyään nuorilla äideillä on kamalan huono itsetunto kun pitää kaikessa peilata siihen että miten muut tekee ettei vaan kukaan jattele sitä tai tätä. Sinä tunnet lapsesi parhaiten, samoin itsesi.Jos asia on sulle ok, niin on ihan sama mitä joku muu siitä ajattelee. Jos uskot että isovanhemmat pärjää vauvan kanssa niin eiköhän se silloin ole ihan ok ilman sen kiummempia spekulaatioita.
        Onhan ne isovanhemmat ennenkin ilmeisesti vauvoja hoitaneet ja noin pieni tuskin ihmettelee että kenen hoidossa hän oikein on :) Luultavasti vauva nukkuu sen pienen ajan ja jos herää niin osaahan ne isovanhemmat häntä sitten viihdyttää


      • nökkeströkki
        jlsyandä kirjoitti:

        Menet vaan ja sillä selvä. Sinä itse tunnet vauvasi parhaiten. Muista, ettei sinun tarvitse suorittaa äitiyttä meidän muiden ihmisten ja äitien vuoksi. Ei sinun tarvitse olla maailman paras äiti.. Riittää kun olet paras äiti omalle lapsellesi. ;)

        Voihan sen vauvan ottaa ostoksille mukaankin.. Kaukalo vaan autosta kainaloon ja kauppaan niin ei tarvitse vaunuja raahata mukana eikä vauva heräile turhaan.. Jos kaupassa on ostoskärry niin sinne vaan ostoskärrin sisälle turvakaukalo. Mutta kyllä se pieni hetki "vapaalla" tekee hyvää, joten jos vaan saat isovanhemman paikalle kotiin niin lähde ihmeessä vaan itseksesi. :)

        Haloo, missä järki ? A isovanhemmat ovat sinutkin kasvattaneet ja olet hengissä B nyt ei tod ole paras aika viedä vauvaa hakemaan pöpöja, vaikka kuinka imettäisit C miettikää vauvoja vaikka Romaniassa tai Filippiineillä..... :{{{


      • .................
        4xäiti ja 6xmummi kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu että nykyään nuorilla äideillä on kamalan huono itsetunto kun pitää kaikessa peilata siihen että miten muut tekee ettei vaan kukaan jattele sitä tai tätä. Sinä tunnet lapsesi parhaiten, samoin itsesi.Jos asia on sulle ok, niin on ihan sama mitä joku muu siitä ajattelee. Jos uskot että isovanhemmat pärjää vauvan kanssa niin eiköhän se silloin ole ihan ok ilman sen kiummempia spekulaatioita.
        Onhan ne isovanhemmat ennenkin ilmeisesti vauvoja hoitaneet ja noin pieni tuskin ihmettelee että kenen hoidossa hän oikein on :) Luultavasti vauva nukkuu sen pienen ajan ja jos herää niin osaahan ne isovanhemmat häntä sitten viihdyttää

        No katsoppas kun niiden täytyy miettiä, että mitä muut ajattelee tuosta, kun onhan sekin nyt toki päivitettävä facebookiin että kävi ostamassa liivit ja vauva oli sen ajan mummolassa. Ihan kuin se nyt kenellekkään kuuluisi tai ketään edes kiinnostaisi...
        Btw, sana imetys saa vatsani kääntymään ylösalaisin. Eihän kukaan puhu paskalla käymisestäänkään. Kyllä: Paskalla käymisestä!


      • Outo vertaus...
        ................. kirjoitti:

        No katsoppas kun niiden täytyy miettiä, että mitä muut ajattelee tuosta, kun onhan sekin nyt toki päivitettävä facebookiin että kävi ostamassa liivit ja vauva oli sen ajan mummolassa. Ihan kuin se nyt kenellekkään kuuluisi tai ketään edes kiinnostaisi...
        Btw, sana imetys saa vatsani kääntymään ylösalaisin. Eihän kukaan puhu paskalla käymisestäänkään. Kyllä: Paskalla käymisestä!

        Vertaat vauvan ruokailua paskalla käymiseen? No mikäs siinä, mutta jos ne tosiaan vertautuvat päässäsi, niin toivottavasti edes ymmärrät, että se vika on siinä päässäsi, ei imetyksessä.


    • juu jätä vaan

      Ihan hyvin voit jättää vauvan hoitoon isovanhemmille.

      Tuon ikäinen ei vielä osaa vierastaa. Sitäpaitsi on oikein hyödyllistä, että hän tottuu pienestä asti siihen, että myös mummo voi hoitaa ja että mummo on tuttu. Se tekee myöhemmistä hoitoonjättämisistä helpompia lapselle ja äidille, etenkin sitten kun vierastus on pahimmillansa.

      Kannattaa katsoa, että tuttipullo on sellainen, että siitä ei tule maitoa valumalla, vaan että vauva saa vähän tehdä töitä ruokansa eteen.

      Et ole huono äiti :) Kaupoille vaan siitä, mars!

    • äiskä80

      Mikset mene illalla, kun isä on kotona, onhan kaupat iltaisinkin auki ja lauantaisin. Siinä tulisi väkisin isän ja vauvan kahden keskistä aikaa. Mä ainakin olen välillä ihan tarkotuksella jättänyt isän yksin hoitaan vauvaa ja häipynyt itte pois hösäämästä. Toki isovanhemmat on hyvä vaihtoehto myös!

    • joku2

      Meillä vauva oli 3 vrk kun jätettiin pariksi tunniksi tutun hoiviin. Todettiin että näin sujuu tietyt pakolliset hommat helpoimmin. Maitoa oli pullossa valmiina ja vauvakin osasi sitä syödä. Oli herännyt kerran välillä ja nukahtanut hyssyttelyyn uudelleen, ei ollut tarvinnut ruokaa.

      Sitten varmaan jossain 2-3 vko kohdalla oli isovanhempi kotona vauvan seurana useita kertoja muutama tunti kerrallaan. Ekan kerran olimme ulkona syömässä kaksin ilman vauvaa kun hän oli 2 kk. Olisiko matkoineen ollut noin 4-5 tuntia.

      Enemmän olen ollut huolissani siitä että vauva on ollut mukana ja autossa yli puolena elinpäivistään ja on nyt kohta 4 kk. Eli noin 5-6 päivänä viikosta käydään jossain, vauva on joko hereillä tai nukkuu miten nyt huvittaa. Hereillä ollessa kun ei ajeta, nostetaan pois kaukalosta ettei ole siinä koko aikaa. Ihan tavalliselle vauvalle silti vaikuttaa.

    • Vauva nyt lähes 6kk

      Jätin eka kertaa vauvani hoitoon koko illan ajaksi isovanhemmille kun bebe oli 1 kk ikäinen. Siitä lähtien ollaan kerran kuussa viety hoitoon ja 3,5 kk ikäisenä oli ekan kerran koko yön hoidossa samoilla isovanhemmilla. Imetin 3 kk ikään asti ja vauvalle jätin pumpattavia maitoa ja vauva sai alusta asti myös korviketta. Tekee hyvää parsuhteellekin kun aina silloin tällöin saa omaakin aikaa miehen kanssa. Pari tuntia vauva oli hoidossa jo muutaman viikon ikäisestä kun minun piti käydä lääkärissä ym. Hoitoonlaittamisesta ei ole mitään haittaa.

      • Ai ei haittaa?

        Voisitko vähän perustella tuota, että hoitoon laittamisesta ei ole mitään haittaa? Kun tätä asiaa on myös tutkittu ja on tultu siihen tulokseen, että missään nimessä alle yksivuotiaalle (noin suunnilleen) ei ole hyväksi olla yöhoidossa. Valitettavasti se vain on niin, että ilman muuta pieni vauva haluaa olla ensisijaisten hoitajiensa kanssa, jos hän saisi itse valita. Itse asiassa minusta on kummallista, että kaikkien vanhempien järki ja tunteet eivät heille kerro, että pientä vauvaa ei saa jättää hoitoon yöksi.


      • Vauva lähes 6kk
        Ai ei haittaa? kirjoitti:

        Voisitko vähän perustella tuota, että hoitoon laittamisesta ei ole mitään haittaa? Kun tätä asiaa on myös tutkittu ja on tultu siihen tulokseen, että missään nimessä alle yksivuotiaalle (noin suunnilleen) ei ole hyväksi olla yöhoidossa. Valitettavasti se vain on niin, että ilman muuta pieni vauva haluaa olla ensisijaisten hoitajiensa kanssa, jos hän saisi itse valita. Itse asiassa minusta on kummallista, että kaikkien vanhempien järki ja tunteet eivät heille kerro, että pientä vauvaa ei saa jättää hoitoon yöksi.

        Juuri eilen oli Hesarissakin uutinen tutkimuksesta, jonka mukaan on luonnotonta että vauva on yksin yhden aikuisen kanssa. Jokainen kasvattaa lapsensa tyylillään. Tuskin lapselle tulee traumoja jos joskus on hoidossa. Enemmän taitaa äiti olla paniikissa.


      • Edelleen
        Vauva lähes 6kk kirjoitti:

        Juuri eilen oli Hesarissakin uutinen tutkimuksesta, jonka mukaan on luonnotonta että vauva on yksin yhden aikuisen kanssa. Jokainen kasvattaa lapsensa tyylillään. Tuskin lapselle tulee traumoja jos joskus on hoidossa. Enemmän taitaa äiti olla paniikissa.

        Siinä oli kyse aivan eri kulttuurista, jossa vauvat ovat PÄIVITTÄIN tekemisissä niiden muiden ihmisten kanssa. Kuka tahansa tajuaa, että kerran, pari viikossa tai jopa harvemmin vauvaa näkevät isovanhemmat eivät ole vauvalle sama asia. Ei ollenkaan. Tietysti, jos vauva tapaa isovanhempiaan päivittäin, on tilanne erilainen. Aika harvalla kuitenkaan on sellainen tilanne meidän kulttuurissamme. Kaikki vauvalle epämiellyttävät ja haitalliset asiat eivät aiheuta hänelle traumoja. Se ei silti tee niistä asioista haitattomia. Jos aivan pienen vauvan hoitoon jättäneelle äidille tulee huono fiilis hoitoon jättämisestä, se kertoo juurikin siitä, että hänen pitäisi olla vauvansa kanssa, ei jossain muualla. Sitä kutsutaan äidinvaistoksi. Kaikilla se vain valitettavasti ei toimi.


      • ei haittaa ,ei
        Ai ei haittaa? kirjoitti:

        Voisitko vähän perustella tuota, että hoitoon laittamisesta ei ole mitään haittaa? Kun tätä asiaa on myös tutkittu ja on tultu siihen tulokseen, että missään nimessä alle yksivuotiaalle (noin suunnilleen) ei ole hyväksi olla yöhoidossa. Valitettavasti se vain on niin, että ilman muuta pieni vauva haluaa olla ensisijaisten hoitajiensa kanssa, jos hän saisi itse valita. Itse asiassa minusta on kummallista, että kaikkien vanhempien järki ja tunteet eivät heille kerro, että pientä vauvaa ei saa jättää hoitoon yöksi.

        Voi hyvänen aika.Lukekaa vaan tollot tutkimuksia ja kasvattakaa niiden mukaan.Älkää tehkö lapsia jollette osaa ajatella omilla aivoilla eikä lukea joka ohjetta oppaasta.ette ole vielä kypsiä vanhemmiksi,jollei oma järki sano mitään.


    • emo

      Voit jättää jos itse olet siihen valmis, jos lähdet heti syöttämisen jälkeen, vauva ei kenties tarvitse edes maitoa ennenkuin palaat ja varmaan osaa juoda pullostakin ( jos tuttiosa vain osataan kitalakeen laittaa ).
      Onhan vauvat aiemmin olleet ilman vierihoitoa ja ovat selvinneet toisen hoidossa.
      Vaikka itse olenkin vauvaan sidoksissa oleva emo, siskoni kuitenkin kertoi lapsensa ollessa 6 kk ikäinen, kuinka raskasta oli käydä lapsen kanssa kaupassa. Juttelimme asiasta ja selvisi, että hän oli tuolloin ollut vasta toista kertaa lapsen kanssa kaupassa, aina muulloin vauva oli ollut isovanhemmilla hoidossa. Tosin tätä lasta alkuun syötettiinkin pullolla, kun imetystaidot vielä olivat hakusessaan.
      Ainakin tuo vesseli on tyytyväisen oloinen lapsi ja vaari on varmaan maailman ihanimpia ihmisiä. Kyllä, tuossa perheessä vaari on enemmänkin se varahoitaja, sillä mummulla on työnsä ja kiireensä, toki hoitaa lasta silloin kun siihen on mahdollisuus... vaarilla on aikaa.
      Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä ole sen toisen ajatusmallin mukaista, kuulostele omia halujasi ja luota siihen ettei se lapsi vahingoitu jos vain on rakastava hoitaja, lämpöä ja ruokaa. Itsekin haluaisin joskus ottaa tunnin tai kaksi omaa aikaa, mutta toisaalta olen itse niin riippuvainen noiden lasten läsnäolosta, etten oikeasti ole siihen valmis, mutta unelmia pitää olla :)

    • Isovanhenpi

      Lasta ei kyllä saisi jättää hoitoon isovanhemmille ennenkuin on tullut riittävästi ikää. Meidän tytär tuo lapsensa jatkuvasti hoitoon enkä jaksaisi leikkiä hänen kanssaan kuin hetken. Parempi olisi jos toisi lapsensa kun osaa olla itsekseen ja minä saisin tehdä rauhassa kotitöitä.

      • alma mater

        Sinulla on suu jolla kertoa, tai ainakin sormet joilla voit kirjoittaa tyttärellesi tuosta. Jokainen vauva ja jokainen isovanhempi on erilainen. Eihän sinun tarvitse sitä asiaa äkäisenä töksäyttää, vaan voit sanoa asiasta nätistikin.
        Tuskin lasta nyt tarvitsee jatkuvasti leikittääkään, riittää että hän saa syliä ja hellyyttä riittävästi, normaalitilanteessa lapsi viihtyy hetken katsellen ja ihmetellen maailmaa. Ehkäpä lapsi vaistoaa sinun mielialasi ja ilmaisee asian niin että sinä kuvittelet hänen vaativan jatkuvaa leikkiä ?


      • Niinpäniin
        alma mater kirjoitti:

        Sinulla on suu jolla kertoa, tai ainakin sormet joilla voit kirjoittaa tyttärellesi tuosta. Jokainen vauva ja jokainen isovanhempi on erilainen. Eihän sinun tarvitse sitä asiaa äkäisenä töksäyttää, vaan voit sanoa asiasta nätistikin.
        Tuskin lasta nyt tarvitsee jatkuvasti leikittääkään, riittää että hän saa syliä ja hellyyttä riittävästi, normaalitilanteessa lapsi viihtyy hetken katsellen ja ihmetellen maailmaa. Ehkäpä lapsi vaistoaa sinun mielialasi ja ilmaisee asian niin että sinä kuvittelet hänen vaativan jatkuvaa leikkiä ?

        Olen sanonutkin että toisi vasta kun lapsi on täyttänyt 9-vuotta jolloin hän jo ymmärtää olla omissa oloissaan. Tyttäreni väittää että pitää tuoda jo pienestäpitäen luokseni. Ole kyllä toista mieltä muttei auta.


      • 5+17
        Niinpäniin kirjoitti:

        Olen sanonutkin että toisi vasta kun lapsi on täyttänyt 9-vuotta jolloin hän jo ymmärtää olla omissa oloissaan. Tyttäreni väittää että pitää tuoda jo pienestäpitäen luokseni. Ole kyllä toista mieltä muttei auta.

        Toivottavasti olet provo, ja jos et ole, toivottavasti tyttäresi tajuaa olla tuomatta enää ikinä luoksesi lastaan, kun et selvästi välitä.


      • ÄläItke
        5+17 kirjoitti:

        Toivottavasti olet provo, ja jos et ole, toivottavasti tyttäresi tajuaa olla tuomatta enää ikinä luoksesi lastaan, kun et selvästi välitä.

        Onneksi voin laittaa pikkuisen parvekkeelle nukkumaan ettei itku häiritse


    • nellaj

      Hyvin voit jättää hoitoon ja nuttia siitä parista tunnista yksin siellä kaupoilla!Lapset ei sitä huomaa,eikä kukaan moralisoi sinua siitä!On lapsen hoitaminen muutenkin aika raskasta työtä,eikun kaupoille ja vauva mummolle ja papalle vaan,on molemmin puolista iloa :)

    • ssd

      Ite olin 4 päivän ikänen ku lähin ekaa kertaa ilman vanhempia pariks päiväks isovanhemmille.

      • Minä ite

        Hyvin sunkin vanhempas susta välitti!


    • Jellona-68

      Ei millään pahalla, mutta miksi et ota vauvaa mukaasi? Nukkuu todennäköisesti koko teidän reissun ajan, kunhan nyt muistat vähentää vaatetta siellä kaupoissa. Tosin kannattaa muistaa flunssakausi ja muiden pärskimiset ympärillä, vauvallahan ei ole vielä vastustuskykyä. Ruoka kulkee mukana jos nälkä yllättää.
      Missään nimessä en halua tuomita, mutta tuntuu olevan yleinen trendi tänä päivänä, että heti kun mahdollista niin vauva hoitoon, tuoreet äidit kaipaavat suunnattomasti sitä "omaa aikaa".
      Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niiden kanssa ei jaksa / halua olla?
      Johan vauvastakin tulee levoton itkupilli kun raastetaan paikasta toiseen vieraaseen syliin. Paras paikka vastasyntyneelle on oma koti ja omat vanhemmat.
      Joten jätä vaavi isukin huomaan vaikka joku lauantai ja mene silloin, niin silloin miehesikään ei "rasitu" liikaa raskaan työpäivän jälkeen oman vauvan hoidosta.

      • hohhoijakkaaa

        Tuskin vauva kärsii millään tavalla jos äiti on kaksi tuntia poissa. Ja senkin ajan tekee jotain hyödyllistä, sen sijaan että kävisi esim. ripsihuollossa, tms. turhanpäiväisessä..

        "Paras paikka vastasyntyneelle on oma koti ja omat vanhemmat"
        Miksi on ok jättää lapsi kahdeksi tunniksi isän kanssa kotiin, mutta isovanhemmille kahdeksi tunniksi jättö on merkki kyllästymisestä omaan lapseensa?


    • viiden lapsen mummi

      Tuntuu olevan kaiken karvaisia mielipiteitä. Sinä tunnet äitisi ja varmaan lapsesi niin tee osaat tehdä oman päätöksen. Lapsi ei siitä "vammaudu " jos on hyvässä hoidossa, eikä hän jää mistään paitsi.

    • Kunhanjokumuuhoitaa

      Nykyajan meininki että vauvan takia ei luovuta mistään,ensin ostoksille,sitten bilettämään jne. Menemään pitää päästä,eikö isä voisi hoitaa lastanne,vaan onko hän ollenkaan kuvioissa??

    • -.-.-.

      hoitoon vaan ! olkaa onnellisia ne kenellä löytyy isovanhempia ja ketkä lapsen kanssa haluavat olla! meillä oltiin yökylässä 1kk vanhana

      • pöö

        sama se ketä tuttipullosta antaa ruokaa. ei se vauva miksikään parista tunnista mene. synnärilläkin ollaan jo heti yö erossa jos esim. sektioon on joutunut äiti.


      • hgkiuk
        pöö kirjoitti:

        sama se ketä tuttipullosta antaa ruokaa. ei se vauva miksikään parista tunnista mene. synnärilläkin ollaan jo heti yö erossa jos esim. sektioon on joutunut äiti.

        Missä synnärillä on lähtökohtaisesti tällainen käytäntö? Kyllä vierihoitoa suositellaan ihan synnytystavasta riippumatta heti kun se on mahdollista, eikä se minun ole onneksi tarvinnut olla sektiolla syntyneistä lapsistani erossa kuin sen verran että minut on siirretty heräämöön.

        Ja toki monenlaisia ratkaisuja tehdään aina tarpeen mukaan, eikä se lapsi siitä "miksikään mene", mutta voi niitä tarpeita silti harkita. Itse en olisi voinut lähteä noin pienen vauvan luota mihinkään, kun imetin käytännössä koko ajan (ja olin liian kipeäkin lähteäkseni kaupoilla, puhumattakaan siitä hormonimyrskystä joka esti minua jättämästä vauvaa yksin siksi aikaa kun käyn vessassa :D), mutta aloittajan tilanne on siinä mielessä aivan erilainen.


      • ieghuhi

        Tällä tyylillä lapsi ei tiedä kuka on hänen äitinsä,mutta huostaanotettujahan suomessa riittää.


      • No ei mene niin
        pöö kirjoitti:

        sama se ketä tuttipullosta antaa ruokaa. ei se vauva miksikään parista tunnista mene. synnärilläkin ollaan jo heti yö erossa jos esim. sektioon on joutunut äiti.

        Minäkin ihmettelen, että missäs synnärillä vielä nykyään näin toimitaan? Itse synnytin kiireellisellä sektiolla ja vauva oli isällään sen pari tuntia kun olin heräämössä. Sen jälkeen heti imetin ja sitten siirryimme perhehuoneeseen, jossa vietimme koko poppoon voimin sairaalassaoloajan. Ei mitään tarvetta erottaa lasta äidistä, jos sektio menee normaalisti ja äiti ja lapsi voivat hyvin.


      • höpön löpön pöpön
        ieghuhi kirjoitti:

        Tällä tyylillä lapsi ei tiedä kuka on hänen äitinsä,mutta huostaanotettujahan suomessa riittää.

        Meillä lapsen isä ja isovanhemmat hoitivat lasta aika paljonkin tämän ensimmäisen ikävuoden aikana. Vauva oli isovanhempiensa hoivissa alle kuukauden ikäisenä joitakin tunteja kerrallaan ja vietti myös ensimmäisen yönsä mummolassa (missä tosin myös isä oli paikalla) 5-kuukautisena.

        Lapsi on nyt 3-vuotias ja hyvin hän on osoittanut kyllä tietävänsä kuka hänen äitinsä on. Ihan heti siitä lähtien kun hän oppi sanomaan ensimmäiset sanansa. Tietää varsin hyvin myös kuka hänen isänsä on ja ketkä ovat hänen isovanhempansa. Ei mitään hämmennystä.


    • äitix3

      Kyllä äidin pitää hetken omaa aikaakin saada itse sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen koska mies oli pitkiä päiviä töissä.(Tuli monesti kuuden jälkeen kotia kun välimatkat oli pitkiä). Olin juuri muuttanut uuteen kaupunkiin. Ja asuttiin tosi syrjässä muutenkin. sukulaisia ei asunut lähellä. Isäni tuli joskus viikonloppuna kylään. Olisko ollut jotain puolivuotias kun tajuttiin että mun pitää päästä jonnekkin välillä yksinkin. Lenkkeily ei kiinnostanut että olisin lapsen sen takia miehelle antanut eikä masennuksessa oikein mikään muukaan kiinnostanut. Viikonloput ja illat oli kohokohtia kun sai aikuiselle puhua, koska mies tuli kotia. Että käyttäkää vaan niitä isovanhempia jos sellainen mahdollisuus on. Se tekee pohjaa jo vauvan ja mummun suhteelle vaikkei vauva siitä vielä niin perusta. Minunkin masennukseen auttoi lähinnä viikon mittaiset vierailut vauvan kanssa lapsuuden kotiin. Pidin sitä aiemmin lähinnä heikkouden merkkinä kun aikaisemmin ajattelin etten enää kotia muuta. mutta kaikki on sittemmin mennyt parempaan suuntaa ja paapallakin oli yllättävän paljon lapsenhoitoniksiä. mutta parasta oli nähdä se rakkaus isovanhemman ja lapsen lähellä.

      • lapsetta paras

        Jos kerran olet niin masennusherkkää laatua, niin miksi ylipäänsä hankit lapsen? Kyllä sitä pitäisi miettiä etukäteen, että jaksaako ja pystyykö hoitamaan tämän myös itse. Ei lapsia heikoille yksilöille.


      • Ei ahdista

        Huh heijaa! Onneksi omista puolet on jo parikymppisiä ja noi pienemmätkin jo kymmenen täyttäneet. On nähkääs yksityisyrittäjä miehenä, eikä ole ikinä milloinkaan (ei vieläkään) tullut ennen iltayhdeksää töistä. Silloin, kun oltiin nuorempia ja oli vasta kaksi lasta, ukolla oli aikaavievä autoharrastus ja päivät venyivät aamuyöhön. Kahden pienen lapsen kanssa ei ollut oikein mahdollisuuksia masentua tai ehkä masennuinkin, muttei se saanut arkeen vaikuttaa. Ei ollut kuin miehen vanhemmat, joille avuton mutta itsepäinen miniä ei ensimmäiseksi mukulia tunkisi.

        Hienosti selvisimme, nyt on muksut isompia, talo maksettu ja edelleen ehkä voisin masentua, mutten tajua miksen pyrkisi mieltäni hallitsemaan ja miksen olisi kiitollinen kaiken saatuani. Olin yhteensä kymmenen vuotta kotiäitinä. Edelleen teen ratkaisuja lasten mukaan, vaikka omat ovat pian aikuisia kaikki.


    • mummo 54 vee

      Itse välttäisin viemästä pientä lasta kovin suurten ihmismassojen keskelle missä basillit jyllää. Mummolle siis.

    • anhaiika

      Ei voi. Katsoo nyt, miten huonosti he onnistuivat edellisenkin sukupolven kanssa. Ei heille voi uskoa hoitoon lastensa lapsiakaan. Kokemattomia ja osaamattomia mummoja ja pappoja.

    • Aml83

      Tälleen yh:na täytyy sanoo, että oon ottanu lapset vauvasta asti mukaan aina kaupungille mennessäni. Autoo ei oo ikinä ollu, vaunuilla ja rattailla ollaan menty. Itseasiassa nyt ku muistelen, ni ei mulle tullu mieleenkään että oisit vieny lapsen/lapset hoitoon siks aikaa :D Siinähän ne mukana kulkee, siihen kannattais tottua. Vai meinaatko aina viedä lapsen hoitoon ku meet shoppaileen? En todellakaan tuomitse, kuulostaa vaan niin hassulta mun korvaan toi sun kysymys, kun en itse oo nähny lasten mukaan ottamisessa ikinä mitään ongelmaa :)

    • Onnea ihanalle äidille ja nuorelle perheelle. Suosittelen äidille ostoksille lähtemistä, ja sekä huolten että lapsen jättämistä isovanhempien hoiviin.

      Itse lähdin joskus viime vuosisadalla heti synnytyslaitokselta kotiin palattuamme ostamaan itselleni uuden mekon. Jätin isän ja lapsen tutustumaan rauhassa toisiinsa. Uskon, että kaupungille pyrähtämiseni teki meille kaikille hyvää. - Tuskin koskaan olen suoriutunut tehtävästä yhtä nopeasti. ;)

      Lapselle on varmasti hyväksi, että hänellä on alusta lähtien useampia turvallisia aikuisia lähellään.

    • t.l.

      Mummuna vastaan, toki voit jättää ja mielellään omaan kotiisi mummon kanssa. Pienen vauvan äitinä suoritat ostoksesi nopsaan tahtiin, kyllä se ikävä vauvaan ajaa asioiden hoitoa. Kuten itsekin totesit asiointi on helpompaa yksin mennessä.
      Minun yksi lapsenlapseni oli hoidossani viikon ikäisenä ja hyvin meni :)

    • Tsemppiä

      Ei mitään ongelmaa. Syötä vauva lähtiessäsi jos imetät. Pulloon voi laittaa keitettyä vettäkin välijuomaksi mutta tuskin sekään on tarpeellista. Hyvin se menee.

      • ,,,,,,,,,

        Ei vettä noin pienelle!


    • äitee äitylyli

      Marraskuun pöpökaudella ei kannata vauvaa otttaa mukaan kauppakeskukseen, jos ei ole pakko.
      Tosi paljon flunssaa ja tauteja liikkeellä, meillä just sairastettiin vesirokko !!!!
      Vauva pärjää todennäköisesti pari tuntia ilmankin imetystä, jos imetät juuri lähtiessä, ehkä nukkuu koko ajan kun olet pois, rintaliivit kyllä ostaa jo 1-2 tunnissa.
      Oma vauvani , yksi niistä, ei suostunut ikinä juomaan pullosta mitään, ei korviketta eikä lypsymaitoa, eikä tuttiakaan ottanut, imetin yli 1 vuotiaaksi ja siirtyi siitä nokkamukiin. Lapset on erilaisia, muut omani kyllä ottivat pullosta ja tuttiakin, kuopus ei , ei sitten millään.

    • äitiseolenminäkin

      en kyllä jättäisi viikon ikäistä hoitoon kun vain hätätilanteessa. Vauvalle kamat päälle ja menkää yhdessä kauppailemaan :)

      • Kummaa hommaa

        Herranen aika,veisit pienen ihmisen pöpöjen keskelle,oletpas outo!


      • gtyuiolpö-
        Kummaa hommaa kirjoitti:

        Herranen aika,veisit pienen ihmisen pöpöjen keskelle,oletpas outo!

        Heh, pöpöjä! Ihan yhtä hyvin pöpöjä on kotikin täynnä. Entäs meillä, kun on karjaa ja muita kotieläimiä, imetyksellä ollaan käyty kesken navettatöiden, tosin kädet on pesty mutta ne PÖPÖT ympärillä leijuen! ei ole kukaan lapsista sairastunut tms. Kaupassa ym. on ollut myös pakko käydä lapsen kanssa, kun ei ole ketään hoitajaksi. Äitiysloma on låhinnä sitä, että maaatalouslomittaja on paikalla ma-pe muutaman tunnin ajan.


    • turvallisuudentunne

      Itse pärjäsin ilman kenenkään apua, lähdin vauva vaunuissa kauppaan. Imetyksen alkuaikana onnistumisen kannalta on tärkeää, että äiti on aina lähellä, rinnat voivat pakkautua maidosta tai heruminen loppuu kun ei imijää ole - kyllä marketista joku nurkkaus siihen tarkoitukseen löytyy. Mielestäni ei kannata jätellä pientä vauvaa hoitoon kuin poikkeustapauksessa ja silloinkin vain tunniksi tai pariksi korkeintaan, eikä ihan mistä tahansa syystä.

    • Rakastunut mummi

      Tuoreena mummina sanon sinulle tuore äiti,että pyydä rohkeasti lapsenlikaksi joku,että pääset hengähtämään vaikkapa kauppareissun ajaksi! Vauva pärjää pari tuntia oikein hyvin,jos olet aika vasta syöttänyt hänet.Ja yleensähän vauvat paremmin päiväaikaan nukkuvatkin:) Mummi tai joku muu innokas lapsenvahti on kuule tosi onnellinen,kun saavat tulla lapsenlikaksi:) Itsekin aina tarjoudun vähän väliä nuoren parin ammaksi ja he mielellään pyytävätkin vaikkapa vain mennäkseen kahdestaan syömään ulos! Kerran olen ollut kotona vauvavahtina,kun nuoripari kokkasi kotona ja olivat mielissään,kun saivat keskittyä vain ruuanlaittoon ja pikkuihminen seurasi ihmeissään,kun näki kerralla molemmat vanhempansa yhdessä kokkaamassa:D

    • turvallisuusennenkai

      Sammuta vauva päävirtakytkimestä ja jätä se kotiin kauppareissun ajaksi, ethän jätä muitakaan sähkölaitteita päälle silloin kun et ole kotona?

    • nuorison äitee

      Voit aivan hyvin jättää vauvan pariksi tunniksi hoitoon.Minäkin aikanaan jätin kun piti käydä asioilla kaupungilla -en halunnut viedä lasta pöpöjen altistukseen.Imetin vauvaa hyvin ennen lähtöäni ja pulloon lypsin varalle.Nukkui koko kaupunkireissiun ajan.Samoin jouduin jättämään vauvan isälle kun toisen lapsen saatuani sain rintatulehduksen ja jouduin lääkäriin menemään. Kun on luotettavat hoitajat niin äiti pääsee käymään asioilla.

    • Jm-k

      Eli sä haluat jakaa tätä hoitovastuuta isovanhempien kanssa? Kuule... jos etsä kauppaan pääse vauvan kanssa, niin jätä menemättä. Mun muija menee muksun kans mihin vaan, kun mä olen töissä ja ainakaan me ei mitään hoitajia tarvita.

      • mummu minäkin

        Eli sinä et haluaisi jakaa lapsesi hoitovastuuta isovanhempien kanssa? Entä jos he haluavatkin luoda sidettä lapsenlapseensa, mutta sinä et anna koska haluat välttämättä että kaikki tehdään itse? Onko näin? Vai eikö isovanhempia kiinnosta vai ovatko he edes elossa?

        Tämä mummu ainakin olisi loukkaantunut, jos oma lapseni olisi ottanut sen asenteen että ei ole mitään asiaa hoitamaan lapsenlapsia ollenkaan. Samalla olisi jäänyt lapsenlapsille isovanhemmat aika etäisiksi. Kai te sentään näette isovanhempia edes kahvien merkeissä joskus?

        Onko tuo joku ylpeydestä johtuva juttu? En oikein ymmärrä tuollaista.


      • onko näin mummu
        mummu minäkin kirjoitti:

        Eli sinä et haluaisi jakaa lapsesi hoitovastuuta isovanhempien kanssa? Entä jos he haluavatkin luoda sidettä lapsenlapseensa, mutta sinä et anna koska haluat välttämättä että kaikki tehdään itse? Onko näin? Vai eikö isovanhempia kiinnosta vai ovatko he edes elossa?

        Tämä mummu ainakin olisi loukkaantunut, jos oma lapseni olisi ottanut sen asenteen että ei ole mitään asiaa hoitamaan lapsenlapsia ollenkaan. Samalla olisi jäänyt lapsenlapsille isovanhemmat aika etäisiksi. Kai te sentään näette isovanhempia edes kahvien merkeissä joskus?

        Onko tuo joku ylpeydestä johtuva juttu? En oikein ymmärrä tuollaista.

        Eikö mummu voi käydä lastenlapsiaan katsomassa muuta kuin hoitamassa?Isovanhemmat eivät ole vakituisia lapsenlikkoja,mutta olen aikoinani auttanut ,jos on apua todella tarvittu.Muulloin on lapset itse kuljettanut mukulansa mukanaan.Sana LAATUAIKA nostaa karvat pystyyn.Kyllä teille tulee laatuaikaa kun mukula lähtee omiin juoksuihinsa teini-iässä.Ja tulee aika muuttaa kotoa pois.Eikö sinua "mummu minäkin" pyydetä käymään muulloin kuin hoitoapuna?????


    • mbd

      Minun oli pakko pistäytyä palaverissa 5 tuntia tytön syntymästä, vauva jäi synnärille hoitoon siksi aikaa. En voinut ajatella imettämistä, koska vauva oli vietävä hoitoon kaksi viikkoa syntymästä. Nyt hän on onneksi jo koululainen, eikä enää ole hoito-ongelmia, muuten kun koulun loma-aikoina. Koulun kesäloma on ihan liian pitkä, mutta onneksi lapsen voi lähettää maalle sukulaisten luokse. Lapselle on ihanaa saada viettää aikaa maalla eläinten parissa.

      • 13+13

        Meilläkin oli firmassa vähän hektistä, jouduin kesken synnytyksen hoitamaan yhden puhelinneuvottelun. Lähdin laitokselta suoraan töihin, onneksi kotona oli appivanhemmat vauvan kanssa.
        Ihan hyvä lapsi siitä on kasvanut, vaikka onkin ollut hoidossa pienestä pitäen.


      • onnellinen kaikista

        Näin se lapsen hoito ja kehitys kulkee normaalilla tavalla.Kesälomalla mennään leireille,mutta ongelmahan on nykyään usein se,että kun niitä käytöstapoja ei ole ja ollaan "minä itse -asenteella",tulee leiriviikosta piinaviikko johon pienen kullanmurun vanhemmat sekoavat ajatuksella Ne muut! Omani kävivät myös kesäleirillä ja nuorimmainen(kymmenvuotias) meni yksin linja-autolla tätinsä luokse.Lähtöpäässä laitoin autoon ja täti oli vastassa määränpäässä.Sai olla luonnonhelmassa pari viikkoa.Normaaleja aikuisia kaikista lapsista kasvoi .Yhden lapsi kulki kymppivuotiaasta alkaen samoin yksin junalla serkkujensa luokse.Laittoi junaan ja määränpäässä oltiin vastassa.Ei uhkailtu lastensuojelulla.Kun keskittyy niihin lapsiinsa ensimmäisen kymmenen vuotta ja jättää omat hömpötykset pois luottamus kehittyy molemmin puolin.Ja jos luottamus horjuu otetaan kovemmat keinot käyttöön.Sairaus on sairaus ja apu silloin tarpeellista,mutta jos kirjoituksista päättelee jotain niin 80% äideistä on masentuneita eikä jaksa eka viikon jälkeen oisko asenteessa jotain vikaa?Avuttomuus ja hoito-oppaat sivuun ja järki käteen.Hyvää tulee.


    • Rakkaudesta

      Kyllä voi jättää vaikka viikoksi naapurin Penan luokse hoitoon. Lastensuojelu hoitaa keskeneräisen asian mielellään loppuun. Eikä sen jälkeen ole lasta kauppa / ravintolakäynnin esteenä.

    • Tuossa iässä kyllä mutta ei enään kolmetoistavuotiaana.

    • Hommat hoidossa

      Kyllähän ihmisen pitää voida asioitaan hoitaa, niin että on vaikea ymmärtää, missä ongelma piilee.
      Viikon kuluttua voit ottaa vauvasi vaunuissa mukaan, joten yhteen kertaanhan tämä isovanhempien vaivaaminen jää.

    • äitijaminä

      Täällä 17-vuotia tyttölapsi Hesasta.Kun synnyin meitä oli äiti ja minä,mummu ja pappa asuivat kaukana.Olen ollut 6-vuotiaaksi asti mukana äidin arkipäivässä,ja kuin reppuna monissa paikoissa,joihin äidin piti päästä,jotta hän jaksaisi ja arki sujuisi.Ihan pienenä omassa vaununkopassa,ei minua vissiin mikään uhannut,kun en ede flunssaa saanut.2-viikkoisesta asti rymysimme pitkin hakunilan polkuja,ja kohtasimme varmaan kaiken kaupunkilian-ja loskan mitä olla saattaa.Eli uskon äidin kanssa,ettei pikkuselle käy mitään,vaikka hän hetken piipahtaisikin mummilla.Siitä minulla on vähän surullinen mieli,jäi vähän vajaaksi se mitä kaverit isovanhempien kanssa tekivät,olkaa iloisia,jos saatte nauttia toisistanne,isovanhemmat ja kaikki lapset,joille mielestäni on isoasia,että mummeja ja vaareja on vielä elossa.

    • titiuuu

      Kaikkia kommentteja en lukenut, mutta tulipas mulla jotenkin "huono-äiti-fiilis". Mä jätin n. kaks viikkosen lapsen yhdeks yöks isovanhemmille, ja nyt vaaveli on 1,5kk vanha ja ollu monena viikonloppuna mun vanhemmilla hoidossa. Samoin kauppareissuilla mun äiti hoitaa sitä usein. Mut tosin, mä en imetä ollenkaa, koska multa ei vaan tuu maitoa.

    • varmaan provo?

      Heh.. Joskus huvittaa, miten ihmisiltä unohtuu ns. arkipäivän logiikka...

      Miksi ne isovanhemmat ovat ISOvanhemmat? Siksi, että nehän ovat olleet omat vanhempasi joskus ja hoitaneet pientä vauvaa (sinua). Oikeasti asia on nimittäin niin päin, että isovanhemmat tietävät siitä vauvan hoidosta paljon enemmän kuin sinä itse...

      Siksi naurattaa tällainen asenne, että muna yrittää neuvoa kanaa... Nuoret nyt vaan kuvittelevat tietävänsä kaiken, vaikka eivät oikeasti tiedä juuri mitään.

    • tilanteen mukaan

      Minä olen hoitanut jo kymmenen vuotta lapsenlapsia ja usein, kun olen hyvä kunoinen, se on ihan mukavaa. Mutta, ei huonokuntoiset isovanhemmat jaksa ja varsinkin ihan pieni lapsi voi saa tuntemaan itsensä epävarmaksi, jos terveys on huono siinä pelkää jaksaako itse. Ja on huolissaan lapsenlapsesta kovasti.

    • Jarmo S.

      Tajuatko sinä edes, että mitä vaatteita pitää ottaa pois, kun auto sammutetaan kaupassa käynnin ajaksi.. .täytyy myöntää, että ompa porukkaa taas liikkeellä :-( siis pakkasella. ..jos auto on kylmä ja jos lapsesi on puettu lämpimään niin hän tukehtuu kuumuuteen, kun auto sammutetaan, kun kaupassa käydään, joten ilmavirran saamiseksi..aukaise kaulan alue, kengät pois

    • ihmettelevä

      miksi pitää isovanhempia heti vaivata
      vauva mukaan ostoksille illalla voi isä hoitaa.

    • merkkitapaus

      Olen kuullut että pienelle vauvalle olisi tärkeä saada olla äitinsä lähellä mahdollisimman paljon. Siskoni onkin kantanut liinassa molemmat lapsensa aina puoli vuotiaaksi asti. Siis kauppaankin lähti aina liinan kanssa.

      Mutta 15 minuuttia ei kai nyt kovin paha ole. Eihän lasta voi kuitenkaan ottaa vessaan tai suihkuunkaan samaan aikaan-vai voiko?

      Oma äitini joutui laittamaan minut aikanaan hoitoon jo 2-kuukautisena, ja tämä on siskoni mielestä vaikuttanut selvästi psyykeeseeni -tiedä sitten miten..tarkoitti tällä ilmeisesti levottomuutta ja kyvyttömyyttä keskittyä mihinkään.

      • mikä ongelma?

        Voi ottaa vessaan ja suihkuun yhtä aikaa, ihan hyvin. Vauva sylissä voi käydä suihkussa jos haluaa. Samalla tulee pestyä molemmat. Tästä kerrotaan monissa vauvanhoito-oppaissakin.

        Ja miten niin ei voi ottaa vessaan? Vauvan voi ottaa mukana lähes kaikkialle. Sitten kun se vauva kasvaa käveleväksi taaperoksi ja hänen kanssaan on joskus kaksistaan kotona, niin lapsi änkeää puoliväkisin mukaan vessaan kun ainut kotona oleva aikuinen istuu siellä vääntämässä p*skaa tai lorottelemassa, ja jos laittaa oven perässään kiinni, kakkii sitten kovan oven takaa kuuluvan ja ulvonnan säestyksellä :D Eli loppupeleissä vanhempi mieluummin oven auki ja tottuusiihen, että lapsi leikkii siinä sivussa. Kumpi mahtaa traumatisoitua enemmän? ;)

        Ps. Änkesin kuulemma itsekin väkisin mukaan vessaan sen jälkeen, kun samassa maalaistalossa kanssamme asuneet isovanhemmat kuolivat lyhyen ajan sisällä. Olin silloin 3-4-vuotias ja äiti kertoo vieläkin, että sen jälkeen mentiin pitkään joka ikiseen paikkaan peräkkäin. Lapsi nääs pelkäsi, että loputkin ihmiset häviävät joskus tuosta vain, koska puolet talon väestä oli kadonnut nopeasti kokonaan. Ei tullut pysyviä traumoja enkä muista nyt aikuisena mitään siitä, että olisin ollut mukana vessassa äidin kanssa.

        Toki sen vauvan voi antaa myös isovanhempien hoitoon kauppareissun ajaksi, jos se sopii heille. Sehän se asian lopulta ratkaisee.


    • Isoisä

      Olisikohan niillä isovanhemmilla kokemusta vauvojen hoidosta jopa enemmän kuin ensimmäisen lapsensa saaneella äidillä? Useimmat lapset uskalletaan kuitenkin jättää täysin kokemattoman äitinsä hoiviin.

    • Äiti myös

      Voisit varmaan käydä kaupoilla viikonloppuna tai illalla kun mies on kotona? Kannattaa ajoittaa lähtö vauvan päiväunille, tuon ikäiset nukkuvat sen 3-4 tuntia kerrallaan hyvin kerkee käydä asioilla. En ottaisi noin pientä vauvaa mukaan, vastustuskyky on vielä heikko ja ulkonakin on pakkasta, lämpötilanvaihtelut herkistävät flunssalle yms. Itse jätin omani eka kerran hoitoon 4-kuisena pariksi tunniksi kun kävin kampaajalla ja 7-kuisena illaksi mummolaan kun kävin miehen kanssa syömässä ja elokuvissa. 10 -kuisena meni päiväkotiiin. Paljon riippuu siitä milloin vauva on syntynyt, kesällä vai talvella. Kesällä vauvaa on helpompi kuljettaa mukana. Imettämisellä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Vastiketta voi antaa rintaruokinnan tilalla, pulloa kyllä syö kun on tarpeeksi nälkä.

    • jJarmo S.

      Vauvallesi ei ole kehittynyt tunteita..lapsi on siis terve, kun huutaa. Ei se aina ole merkkinä nälästä. Huutaa se lapsi silloinkin, kun napanuora katkaistaan ja pitääkin huutaa niin tiedetään, että verenkiertojärjestelmä on kunnossa ja hipsuttelu jalanpohjiin j.n.e. refleksit kunnossa, jos reagoi. Muutaman vuoden päästä, jos lapsellesi tarttuu jokin esine nieluun niin toimi näin 1. Jaloista roikkumaan ylösalaisin. 2. Taputtele varoen oikean käden etusormen ja keskisormen ollessaan kiinni toisissaan lapsesi lapaluiden keskiosaan..välillä hieman kovemmin, mutta hallitusti niin kyllä se sieltä nielusta pois tulee. 3. Tarkista suu..limakalvot..onko vaurioita... 4. Tarv.lääkäriin, jos poikkeavuutta lapsen suussa. En ole kenenkään lapsen isä. Olen asunut yksin n.20 vuotta. Vauvan aivot eivät ole kehittyneet, joten kaikki reagointi tapahtuu silmien välityksellä. ..se on, kuin pyörivä filmi, jossa ei ole mitään. Ajattele, kuinka monta kuukautta sikiö on kohdussa (Pimeydessä).. .ajattele, kun vauva näkee yllättäen valoa sairaalassa, kotona, ulkona niin vauva huutaa...vielä kerran..ei se aina ole nälkä vauvallasi PISTE. Tietty..pienokaista täytyy syöttää 2-3 kertaa tunnissa..pieniä annoksia..vertauskuvana kissanpennun käynti emon nännillä...ota huomioon, kun lapsesi on 2kk-8kk:tta.. .älä missään nimessä anna erilaisten aseiden muotoisia yllämainitussa ikähaarukassa!!

    • rannari

      Kun tätä keskustelua lukee niin väistämättä mieleeni nousee ajatus, milloin tämä lasten kasvatus on näin helkkarin vaikeaksi tehty? Tuntuu, että se järki jäätyy heti, kun perheeseen tulee uusi jäsen. Joku melkein vastasyntynyt vauva ei edes tajua maailmasta mitään niin ihan hyvinhän sen nyt voi esim. kauppareissun ajaksi jättää hoitoon olematta maailmankaikkeuden huonoin mutsi.

      Eniten pistää silmään se, että tämänkin palstan vastasynnyttäneet äidit tuntunevat omasta mielestään osaavan hoitaa muksunsa paremmin kuin ne isät joiden kanssa se lapsi on tehty. Minä ainakin haluan, että isä osallistuu lapsen hoitoon (kun vain pystyy) ja viettää sen kanssa aikaa kaksinkin. Kyllähän nyt omaan puolisoon pitää sen verran voida luottaa, että osaa hoitaa oman lapsensa yhtä hyvin kuin äitikin!

      Mitenköhän ennen vanhaan meidän mummot ja vaarit pienten lastensa kanssa pärjänneet, kun nykyään se tuntuu olevan kyllä tosi vaikeaa, kun ei voi kauppaankaan ilman muksua mennä.

    • jJarmo S.

      Tarttumis ikä...porkkanan muotoiset..myöh.iässä morapuukko, leipäveitsi, kurkku sama juttu, miekat, heittotähdet. Omenan muotoiset myöh.iässä pesäpalloilusta kiinnostuminen...leikkiase..hmm..tiedät kirjoittamatta..mennään ohi tuosta ja vikkelään...pyörillä liikkuvat leikkikalut myöh.iässä kyselee jatkuvasti..tämäkö, tuoko, sekö...leikkinuken muotoiset myöh.iässä räpeltämistä ja sytytin..hmm..tulipalot, byromania, tupakka...ahaa..kaverina suomalaisilla alkoholi...hmm...lapsi tottuu käyttäytymisen kautta siihen, miten ollaan totutettu ja tämä elemmentti jatkuu loppuiän...peukalo-etusormiote esineeseen n.8kk:n iässä eli nämä leikkiaseen/oikean käsiaseen muotoiset leikkikalut roskalaatikkoon...helistimet..myöh.iässä metsäkoneenkuljettaja...

    • jJarmo S.

      Alle vuoden ikäisenä isot pehmolelut, jos haluat, että kiinnostuu vaikka painista myöh.iässä. Tulitikkuaskin muotoiset pois leikistä..peukalo-etusormiote, josta kirjoitin...

    • suomalanen tyttö

      Kyllä lapsen voi jättää isovanhemmille pariksi tunniksi, onhan heillä enemmän kokemusta lastenhoidosta kun sinulla.

      Äidiksi ei synnytä, vaan kasvetaan.

      Neljän tytön äiti.

    • Äiti minäkin

      No minä palasin harrastukseni pariin kun esikoiseni oli kahden viikon ikäinen. Pumppasin maitoa pulloon ja mies hoiti poikaa sen pari tuntia kun viivyin poissa. Hienosti meni, ja tullessani molemmat mieheni nukkuivat vierekkäin sängyllä... :D

      Siitä on jo 20 vuotta, ja isä ja poika yhä läheisiä, samoin kuin muutkin lapset. Ikinä ei ole tarvinnut miettiä, pärjäävätkö keskenään. Osansa on varmasti sillä, että alusta asti mies sai hoitaa lapsia siinä missä minäkin.

      Jos siis kyse on parista tunnista ja hoitaja tuttu ja läheinen, niin miksei. Mikä sen parempaa kuin että lapsellasi on vahva läheisten tukiverkko ympärillään?

      • öh, siis miten?

        Sinusta siis lapsi oli hoidossa, kun oli isänsä kanssa? Just...


      • Äiti minäkin
        öh, siis miten? kirjoitti:

        Sinusta siis lapsi oli hoidossa, kun oli isänsä kanssa? Just...

        No hoidossa tai hoidossa. Tunnetko nyt olosi oikein viisaaksi ja mahtavaksi kun pääsit saivartelemaan? :D

        Eiköhän tässä keskustelussa nyt ollut kuitenkin kyse siitä, että voiko vauva olla äidistään (imettäjästään) erossa parisen tuntia. Ja vastaus on kyllä, kunhan hoitaja on luotettava ja läheinen, kuten isä, isovanhempi tai muu vastaava.

        Ja kyllä. Olen jättänyt alle kuukauden ikäisen vauvani hoitoon myös isovanhemmalle siksi pariksi tunniksi, ja hyvin meni.


      • öh, siis miten?
        Äiti minäkin kirjoitti:

        No hoidossa tai hoidossa. Tunnetko nyt olosi oikein viisaaksi ja mahtavaksi kun pääsit saivartelemaan? :D

        Eiköhän tässä keskustelussa nyt ollut kuitenkin kyse siitä, että voiko vauva olla äidistään (imettäjästään) erossa parisen tuntia. Ja vastaus on kyllä, kunhan hoitaja on luotettava ja läheinen, kuten isä, isovanhempi tai muu vastaava.

        Ja kyllä. Olen jättänyt alle kuukauden ikäisen vauvani hoitoon myös isovanhemmalle siksi pariksi tunniksi, ja hyvin meni.

        Vauvalle ensisijaiset hoitajat ovat yleensä isä ja äiti. Ei siis todellakaan ole sama asia, onko lapsi isänsä kanssa vai isovanhempiensa kanssa. Että ei ollut mitään saivartelua tämä, vaan ihmettelen vain, että onko sinun mielestäsi lapsi hoidossa, jos on isänsä kanssa.


      • Äiti minäkin
        öh, siis miten? kirjoitti:

        Vauvalle ensisijaiset hoitajat ovat yleensä isä ja äiti. Ei siis todellakaan ole sama asia, onko lapsi isänsä kanssa vai isovanhempiensa kanssa. Että ei ollut mitään saivartelua tämä, vaan ihmettelen vain, että onko sinun mielestäsi lapsi hoidossa, jos on isänsä kanssa.

        Hohhoijaa. Ja eikun jatkuu. Tottakai isä on ensisijainen hoitaja siinä missä äitikin, mutta ei hän silti pysty sitä lasta imettämään.

        Kyllä mahtaa ihmisen elämä olla köyhää, kun pitää tällaisiin pikkuseikkoihin takertua.


      • Öh, siis miten?
        Äiti minäkin kirjoitti:

        Hohhoijaa. Ja eikun jatkuu. Tottakai isä on ensisijainen hoitaja siinä missä äitikin, mutta ei hän silti pysty sitä lasta imettämään.

        Kyllä mahtaa ihmisen elämä olla köyhää, kun pitää tällaisiin pikkuseikkoihin takertua.

        Ei, vaan sinä nyt katsot tätä asiaa eri näkökulmasta. Minun mielestäni se on aivan eri asia, onko vauva isänsä vai isovanhempansa kanssa, koska isä on vauvalle tuttu, jokapäiväinen hoitaja. Ei tässä pelkästä imetyksestä ole kyse. Isovanhemmat eivät ole vauvalle ensisijaisia hoitajia, joten asioita ei voi oikein minun mielestäni verrata.


      • Äiti minäkin
        Öh, siis miten? kirjoitti:

        Ei, vaan sinä nyt katsot tätä asiaa eri näkökulmasta. Minun mielestäni se on aivan eri asia, onko vauva isänsä vai isovanhempansa kanssa, koska isä on vauvalle tuttu, jokapäiväinen hoitaja. Ei tässä pelkästä imetyksestä ole kyse. Isovanhemmat eivät ole vauvalle ensisijaisia hoitajia, joten asioita ei voi oikein minun mielestäni verrata.

        No se on voi voi, jos isovanhemmat eivät ole sinun lapsiesi elämässä olleet joka päivä mukana. Tuliko mieleen, että joillakin se turvaverkko ja läheisten joukko sisältää muitakin ihmisiä kuin isä?

        Ja eikä se isä aina itsestäänselvästi ole tuttu ja jokapäiväinen.

        Yhä edelleen: hanki elämä.


      • Öh, siis miten?
        Äiti minäkin kirjoitti:

        No se on voi voi, jos isovanhemmat eivät ole sinun lapsiesi elämässä olleet joka päivä mukana. Tuliko mieleen, että joillakin se turvaverkko ja läheisten joukko sisältää muitakin ihmisiä kuin isä?

        Ja eikä se isä aina itsestäänselvästi ole tuttu ja jokapäiväinen.

        Yhä edelleen: hanki elämä.

        Miksi olet noin aggressiivinen? Kyllä se on harvinaista, että isovanhemmat ovat joka päivä läsnä lapsen elämässä, mutta sehän on hienoa, jos teillä näin on! Et sinä silti voi tehdä oletusta, että aloittajalla tai kovin monella muulla on sama tilanne, koska senhän tiedämme, että noin tiheä ja läheinen kanssakäyminen isovanhempien kanssa on harvinaista tätä nykyä. Ikävää, että asiasta noin kiivastuit.


      • Äiti minäkin
        Öh, siis miten? kirjoitti:

        Miksi olet noin aggressiivinen? Kyllä se on harvinaista, että isovanhemmat ovat joka päivä läsnä lapsen elämässä, mutta sehän on hienoa, jos teillä näin on! Et sinä silti voi tehdä oletusta, että aloittajalla tai kovin monella muulla on sama tilanne, koska senhän tiedämme, että noin tiheä ja läheinen kanssakäyminen isovanhempien kanssa on harvinaista tätä nykyä. Ikävää, että asiasta noin kiivastuit.

        Jatkuujatkuu... :D

        Ei tietenkään isovanhemmat ole kaikille läheisiä. Mutta ihan samalla tavalla sinä et voi tehdä oletusta, että se isä on aina tuttu ja jokapäiväinen hoitaja. Jankkaaminen ja saivartelu eivät asiaa muuksi muuta.

        Kyllä todellakin pitää olla ihmisen elämä köyhää, että takertuu vieraan ihmisen sanoihin kuin joku terrieri. Niin että kukahan se tässä aggressiivinen oikein on...?

        Omasta puolestani jätän jankkauksen tähän, koska se on näkemä kuin seinille puhuisi. Olisi ollut viisainta jättää sikseen ennen kuin ollenkaan vastasin.


      • Isoisä
        Öh, siis miten? kirjoitti:

        Ei, vaan sinä nyt katsot tätä asiaa eri näkökulmasta. Minun mielestäni se on aivan eri asia, onko vauva isänsä vai isovanhempansa kanssa, koska isä on vauvalle tuttu, jokapäiväinen hoitaja. Ei tässä pelkästä imetyksestä ole kyse. Isovanhemmat eivät ole vauvalle ensisijaisia hoitajia, joten asioita ei voi oikein minun mielestäni verrata.

        "Ei, vaan sinä nyt katsot tätä asiaa eri näkökulmasta. Minun mielestäni se on aivan eri asia, onko vauva isänsä vai isovanhempansa kanssa."

        Nyt oli kyse vauvasta, jolla on ikää viikkoja. Ainoa ero, jonka tuonikäinen tunnistaa, on se onko hoitajalla imetystä varten rinta vai ei. Isovanhemmat, sisarukset tai kuka tahansa, jolla on jotain kokemusta vauvoista pärjää vauvan kanssa vallan mainiosti.

        Ei pidä kuvitella, että vauva on jotenkin ohjelmoitu elämään vain ydinperheen kanssa. Ihminen on laumaeläin ja laaja perhekäsitys on meille lajityypillinen. Vauvan käyttöliittymä ei ole muuttunut sataantuhanteen vuoteen. Jos lapselle pystyy luomaan mahdollisimman varhain kuvan laajennetusta perheestä, johon kuuluu muitakin kuin omat vanhemmat ja mahdolliset sisarukset, niin se vain tukee lapsen kehitystä ja parantaa hänen turvallisuudentunnettaan.


      • Vsldh
        Isoisä kirjoitti:

        "Ei, vaan sinä nyt katsot tätä asiaa eri näkökulmasta. Minun mielestäni se on aivan eri asia, onko vauva isänsä vai isovanhempansa kanssa."

        Nyt oli kyse vauvasta, jolla on ikää viikkoja. Ainoa ero, jonka tuonikäinen tunnistaa, on se onko hoitajalla imetystä varten rinta vai ei. Isovanhemmat, sisarukset tai kuka tahansa, jolla on jotain kokemusta vauvoista pärjää vauvan kanssa vallan mainiosti.

        Ei pidä kuvitella, että vauva on jotenkin ohjelmoitu elämään vain ydinperheen kanssa. Ihminen on laumaeläin ja laaja perhekäsitys on meille lajityypillinen. Vauvan käyttöliittymä ei ole muuttunut sataantuhanteen vuoteen. Jos lapselle pystyy luomaan mahdollisimman varhain kuvan laajennetusta perheestä, johon kuuluu muitakin kuin omat vanhemmat ja mahdolliset sisarukset, niin se vain tukee lapsen kehitystä ja parantaa hänen turvallisuudentunnettaan.

        Kyllä. JOS vauvalle on luotu laajennettu perhe, niin sehän toimii. Se vain ei monessa tapauksessa nykyään ole mahdollista, koska isovanhemmat ja vanhemmat eivät enää asu samassa talossa tai pihapiirissä. Ja kyllä viikon ikäinen ihmislapsi äitinsä tunnistaa, jokainen nisäkäs tunnistaa emonsa ihan syntymästään lähtien. Joten äläpä sinäkään aliarvioi vastasyntyneen vaistoja.


    • EL.aiM

      milloin

      Sun vanhemmat on kasvattanut sut. Jos ne on tehnyt pas-kaa duunia, niin ei koskaan. Mutta mä lottoan, että pikku piltti on ihan turvassa isovanhempien luona. Sitä pilttiä ei olisi edes ilman niitä...

    • pööööööööööööööööööö

      Meillä oli pullovauva toisin kuin teillä, joten ei ole ihan vastaava tilanne. Vastaan kuitenkin, koska osuuhan tämä aihe muilta osin omaankin kokemuspohjaan :)

      Vauva pärjäsi hyvin jo reilun viikon iässä, kun hän vietti joitakin tunteja kahdestaan isänsä kanssa. Kolmen viikon iässä hän oli muutaman tunnin myös isovanhempiensa hoivissa. Hyvin oli mennyt.

      Ei kai siinä parissa tunnissa vielä ole mitään niin kamalaa ettet voisi sen verran irrottautua, jos kerran täytyy? Ja voihan se olla itsellesikin ihan terveellistä ja tuoda hyvää mieltä, että pääset käymään rauhassa jossain vaikkakin lyhyesti?

    • EiIkinä

      Minä en ainakaan veisi lastani vanhemmilleni. He on alkoholisoituneet eläkepäivinä, luulevat etten tiedä. Mutta kuinka sen voi olla huomaamatta kun molemmat tuoksuvat voimakkaasti viinalta.

      • Korjaus:he ovat alkoholistuneet........OVAT, EI ON !!!!


    • Pirre 75

      Minun mielestä osa vauvoista on rintamaitoa käyttäviä.
      Toiset eivät äidistä johtuen käyttävät ns. korvikkeita.
      Joten voit huoletta noin 2-viikkoisena viedä kauppa-
      ajaksi luotetulle hoitajalle.

    • mummiska

      Kuukauden ikäinen lapsi muistaa äidin tunnin, kahden kuukauden ikäinen kaksi tuntia jne. Lapsen ja äidin välisen kiintymyssuhteen syntymiseksi/ turvaamiseksi äiti ei voisi olla pois kerrallaan tuota pidempään.

      Ota lapsi mukaan, on sitä ennenkin kauppareissut tehty lapsen kanssa ja avuksi vaikka se isoäiti.

    • 3vuotta kotona

      Kyllä lapsen parhaat hoitajat ovat vanhemmat ,siinä se hoito opetellaan kun sitä tehdään.Nykyvanhemmat haluaavat omaa aikaa mitä meillä 40-50 lukuvulla vanhemmiksi tulleilla ei ollut .Ei ollut mukavuuksia ei pesukoneita eikä lämmintä vettä kertakäyttövaipoista puhumattakaan ei myöskään valmiita lastenruokia että näillä mentiin ja aika meni tiiviisti että sai päiväntyöt tehtyä.Radiota kuunneltiin ei ollut Tv.Nyt omanajan saaminen on tätä päivää vaihka on kaikki mukavuudet niin ei jakseta omia lapsiaan hoitaa kun täytyy harrastaa ja päästä tuulettumaan.Kyllä isovanhempienkin on mukava nähdä lapsenlapsia mutta jos se on jokaviikoista että vanhemmat pääsee bilettämään niin sillon ollaan hakoteillä.Työssäkäyvät isovanhemmatkin tarvitsevat leponsa että jaksaavat viimeiset työvuotensa olla työssä.

    • ÄitiMuori

      Me vanhemmat olemme hoitaneet lapset itse, perheeseen kuuluu äiti ja isä ja lapset. Tärkeätä on lapsen perusturvallisuus, vahva kiintymyssuhde äitiin ja isään ja lapsentahtinen täysimetys.

      Lapset pitäisi hoitaa kotona ainakin ensimmäiset 3-4 vuotta ja mahdollisuuksien mukaan kouluikään asti. Vanhemmilla on Suomessa lakisääteinen oikeus hoitovapaaseen ja kotihoidontukeen. Yli 3-vuotiaita lapsia voi hoitaa kotona vanhempien työaikajärjestelyillä, osa-aikatyöllä ja vuorotteluvapaalla. Päivähoito on enimmäkseen lasten säilytyspaikka. Päivähoidon lapsiryhmät ovat liian suuria, hoidossa on kiusaamista ja infektiotaudit tarttuvat.

      Minkä syyn takia vauva pitäisi laittaa isovanhemmille hoitoon, vieläpä yöksi? On surullista, että vanhempien itsekkyyden ja mukavuudenhalun takia isovanhemmista tehdään päätoimisia lastenhoitajia 24/7! Samoin on kummallista, että leikki-ikäisiä kyyditään joka viikonlopuksi mummoloihin hoitoon. Alle kouluikäinen - jopa 2-3-vuotias - saattaa olla mummolassa jopa 1-2 viikkoa putkeen!

      Kasvatusvastuu on VANHEMMMILLA eikä sitä pidä siirtää isovanhemmille! Tänä uusvuttomuuden ja uushaluttomuuden aikakaudella 70-vuotiaat, raihnaiset isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän kuin lapsen oma äiti ja isä.

      Kysymys on arvovalinnoista. "Meidän tyttönen syntyi viikko sitten, joten kovin pieni on vielä. Missä iässä vauvan voi jättää hoitoon isovanhemmille pariksi tunniksi? Imetän lasta, joten jättäisin äidinmaitoa tuttipulloon, jotta häntä voi tarpeen vaatiessa syöttää."

      Viikon vanha vauva syö kun hänellä on nälkä. En jättäisi näin pientä vauvaa hoitoon isovanhemmille. Suosittelen vauvan mukaan ottamista lastentarvike- tai alusasuliikkeeseen. On myös verkkokauppoja (mm. Bebes, Lumingerie ja Lindex), joista voit tilata imetysliivit kotiin sovitettavaksi vaihto- ja palautusoikeudella.

    • Hauska lukea monenlaisia ehdottomia näkemyksiä ja luuloja sisältävää ketjua. Asia näkyy herättävän suuria intohimoja. Hyvä. Lapset ovat tärkeitä ja useimmat onneksi rakkaita myös. Järjen käyttöä ei kuitenkaan kannattaisi unohtaa. Vaikka vastasin jo kerran, jatkan vielä nostamalla esiin muutaman ajatuksen ja tietoa lähihistoriasta. Toivon nuorten vanhempien avaavan mielensä pohtimaan sekä omaa että lastensa parasta.

      Mitä merkitsee muutama tunti lapsen elämässä?
      Synnytyssairaaloissa on monenlaisia käytäntöjä. Jossain Euroopassakin vastasyntyneet viettävät edelleen yöt erossa äidistään tai lapset tuodaan vain imetettäväksi.
      Vuonna 1970 äitiysloman pituus Suomessa oli 56 vuorokautta ja 1971 alettiin maksaa äitiyspäivärahaa 72 vuorokaudelta.
      Joku kirjoitti, että äidit ovat hoitaneet useita lapsia ilman hetkenkään taukoa. Jotkut äidit ovat jättäneet joko vapaaehtoisesti tai pakosta hyvin pienetkin lapset keskenään kotiin moniksi tunneiksi.

      Tärkeätä on, että myös äidin on hyvä olla. Lasten hoidossa ja kasvatuksessa on paljon erilaisia näkemyksiä ja oppisuuntia. Lapset ovat hämmästyttävän vahvoja. Siihen, millainen ihminen lapsesta kehittyy, vaikuttavat monet tekijät. Kun lapsella on rakastavat vanhemmat, hän saa hyvän hoidon ja hellyyttä osakseen, hänestä kasvaa luultavasti onnellinen ihminen. - Vanhemmat antavat parhaan lahjan lapsilleen rakastamalla toisiaan.

      • Imetys kunniaan!

        "Vuonna 1970 äitiysloman pituus Suomessa oli 56 vuorokautta ja 1971 alettiin maksaa äitiyspäivärahaa 72 vuorokaudelta."

        Ja onneksi ollaan kaukana näistä pimeistä ajoista! Meillä on lakisääteinen äitiys- ja vanhempainloma, erityisäitiysraha ja isyysvapaa. On lakisääteinen hoitovapaa ja kotihoidontuki alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmille. Lisäksi on kuntakohtaisia kotihoidontuen kuntalisiä.

        On vuorotteluvapaa, jonka voi käyttää hoitamalla omia lapsia kotona. On oikeus osittaiseen hoitovapaaseen ja lyhennettyyn työaikaan. On työaikajärjestelyjä, liukuvaa työaikaa, työaikapankkia ja osa-aikatyötä. Kaikki nämä auttavat pienten lasten ja koululaisten vanhempia perheen ja työn yhteensovittamisessa.

        Lasten kotihoitoa pitää tukea paljon nykyistä enemmän. Kodin tulee olla ensisijainen hoitopaikka pienelle lapselle. Pitkä imetys on erittäin tärkeää ja siihen pitää saada parempaa ohjausta synnytyssairaaloissa, neuvoloissa ja kotikäynneillä.

        Imetysperinne on Suomessa katkennut. Nykyajan isoäidit eivät osaa opastaa tyttäriään ja miniöitään imetysasioissa. Isoäidit ovat heti sormi suussa, kun pitäisi tietää imetyksen alkeista. He neuvovat asiat päin honkia, koska eivät itse ole saaneet aikanaan oikeaa imetysohjausta. Vauvoille on juotettu mehuja ja korvikkeita, vaikka äidiltä olisi tullut rintamaitoa kuinka paljon.

        1960- ja 70-luvulla äidit on pakotettu Neuvostoliiton ihanteen mukaan aikaisin töihin. Jopa 2-3 kk ikäiset vauvat on viety päivähoitoon, kouluttamattomille perhepäivähoitajille ja päiväkotiin. Onneksi ei enää eletä näitä pimeitä aikoja!


    • ukki

      Et muuten taida olla kovin viisas? Kukas on sinut hoitanut vauvan, kuka kasvattanut, lellinyt ja hellinyt. Keneltä olet oppinut äidin tai isä elkeet, kysyn vaan? Jos haluat anna ohjeet miten haluat asiat hoituvan! Mikä on että yksinkertaisetkin asiat pitää kysellä huutoäänestyksenä, voihan vitsi?

      • Ihan normaalia

        Kuules ukki. Sinä et tiedä uunituoreen äidin tuntemuksista, herkkyydestä ja hormonimyrskyistä mitään. Ei siinä tarvitse olla tyhmä kysyäkseen jotain asiaa, joka saattaa ulkopuolisesta vaikuttaa itsestäänselvältä. Aivan pieni vauva tunnistaa äitinsä tuoksusta ja on mieluiten äitinsä lähellä. Ehkä aloittaja pohtii, onko vauvalle jotenkin haitallista, jos hän ei olekaan saatavilla. Herkässä tilassa sitä tulee mietittyä kaikenlaista, eikä se ole lainkaan tyhmää. Näissä nimettömissä keskusteluissa ihmiset ovat kyllä tosi ilkeitä ja unohtavat alkeellisimmatkin käytöstavat...


    • jJarmo S.

      Kun olet syöttänyt kultasi niin sitten, kun tulee vaippojen vaihtaminen niin etusormi keskisormi, jos menee vatsapuolelta vaippojen välistä silleen nätisti niin ne ovat sopivan tiukalla, ettei kullalla tule "ökly" siis aikuisen sormilla. Jos tutti tipahtaa lattialle...keitä tuttia 20 minuuttia ja jäähdytä.

      • Ei ahdista

        Aikamoinen opastaja tuntuu Jarmo-setä olevan. Ihan pimeää tarinaa. Missä porkkanataistelussa mahdoit päähän haavoittua, että aloit kuvitella vaavin aivojen kehityksestä noita aiemmin esittämiäsi päätelmiä?


    • joopa joo

      Muistaisivatpa kaikki sitten huolehtia ja olla läsnä lastensa elämässä myöhemminkin, niin pitkään kuin lapsi tarvitsee. Mutta niinhän se ei mene aina, laiminlyötyjä lapsia on paljon, kiireeltään aikuiset eivät jouda oikeasti olemaan läsnä.
      Ja omaa järkeä saa ihan vapaasti käyttää noissa vauvahommissakin, tuollaiset kysymykset kertovat epävarmuudesta, mikä sinällään on ihan ymmärrettävää.
      Mutta ehkä tuohon ei ole mitään oikeaa vastausta, on vain näkemyksiä. Pääasia, että lasta ei jätetä yksin.

    • vahinkolapsi MIRJA
    • No, eiköhän isovanhemmat osaa käsitellä vauvaa, onhan he sun tai miehesi vanhem -mat. Tai mikset ottaisi vauvaa mukaan ? Mikä sen estää ?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe