Luominen tyhjästä

Jos Jumala on luonut maailman, ei hän kuitenkaan ole luonut sitä tyhjästä, koska ennen luomista oli kuitenkin olemassa Jumala ja hänen ympäristönsä. Luominen on olemassaolevien asioiden järjestämistä uudelleen ja asioiden tuomista henkimaailmasta tähän maailmaan, ei luomista tyhjästä. www.santavuori.com

10

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumala tietää

      Voi olla, ei meille ole kerrottu tästä Raamatussa, Jumala ei ole ihminen vaan henki joka loi ihmisen.

      • Niin, luominen tyhjästä on vallitsevan kristinuskon, main-strem kristinuskon teologien tulkintaa Raamatusta kreikkalaisen antiikkisen filosofian pohjalta, Raamatusta ei sitä löydy, luominen voidaan tulkita muullakin tavalla.

        Jumala on henki, mutta henkiolennon lisäksi hän on kirkastettu olento, jolla on kirkastettu ruumis, ja ihminen on tämän Jumalan kuva, siis Jumala on samannäköinen, samanmuotoinen kuin ihminen. Ainakin ihminen on samannäköinen kuin Jumala, Jumalan kuva. Katso tapahtumia kirkastusvuorella, Jeesus oli silloin Jumalan näköinen.


    • Mistä on peräisin kaikki raaka-aine, josta kaikkeus on tehty?
      Tiedemiehet ovat saaneet selville,että aine on tiivistettyä energiaa. Ydinpommien
      räjähtäminen osoittaa tämän. Elikkä energia muuttuu aineeksi.( The Universe, Boston 1976, 11 osa, s.17.)
      Mistä energia tuli? Jesaja 40:26" Kohottakaa katseenne korkeuteen ja katsokaa. Kuka on nämä luonut? Hän, joka luvun mukaan tuo esiin niiden armeijan, vieläpä nimeltä kutsuu niitä kaikkia. Dynaamisen energian runsauden ansiosta ja hänen voimansa vahvuuden vuoksi ei yksikään niistä puutu."
      Jumala on siis itse dynaamisen energian lähde jota tarvittiin kaikkeuden luomiseen.

      • Aine ja energia voidaan muuttaa toisiksensa, muttei siitä seuraa, että jostakin kaikkeuden ulkopuolelta olisi tullut energiaa tänne. Kun kaikkeuden ulkopuolta ei ole. Sinä et ymmärrä tätä asiaa. Jumala on suuri, mutta kaikkeuden ulkopuolta ei ole.


      • syntinen
        Olli.S kirjoitti:

        Aine ja energia voidaan muuttaa toisiksensa, muttei siitä seuraa, että jostakin kaikkeuden ulkopuolelta olisi tullut energiaa tänne. Kun kaikkeuden ulkopuolta ei ole. Sinä et ymmärrä tätä asiaa. Jumala on suuri, mutta kaikkeuden ulkopuolta ei ole.

        Vai olisiko se vain niin, että ihmisen ymmärrys ei riitä.
        Eikö Raamatussakin sanota että on salattuja asioita.


      • Olli 22
        syntinen kirjoitti:

        Vai olisiko se vain niin, että ihmisen ymmärrys ei riitä.
        Eikö Raamatussakin sanota että on salattuja asioita.

        Joo, se on kauniimmin sanottu, mutta tämän verran voimme ymmärtää, ei luominen ole luomista tyhjästä vaan olemassaolevien elementtien järjestämistä. Ja Raamatussa puhutaan maapallon, sen taivaan ja ihmiskunnan luomisesta, ei koko universumin luomisesta. Jumala on kyllä luonut lukemattomia maapallon kaltaisia maailmoja universumiin, mikä nyt ei ole aivan salattu asia.


    • ..,

      Joo, kysymys siitä puhuuko Raamatun luomiskertomus tyhjästä luomisesta on ihan mielenkiintoinen, uskonnonfilosofisesti ja muuten. Periaatteessahan siinä on samalla kyse siitäkin onko Jumala niin kaikkivaltias että voi luoda jotain tyhjästä. Jotain komm. & lisälinkkejä niille joita kiinnostaa tutustua lähemmin aiheeseen:

      Raamatun luomiskertomus on ymmärrettävissä niin ettei se puhu tyhjästä luomisesta vaan – muiden vanhojen uskontojen yleisen uskomuksen tavoin – luomisesta jo jotain olemassaolevaa materiaa järjestämällä ja muovaamalla, kaaoksesta. Juutalaisuudessa, jossa sielläkin vallitseva näkemys ainakin nykyään ja ainakin keskiajalta asti on se että Jumala loi tyhjästä, on tuo toinenkin näkemys aika ajoin ollut esillä.
      Linkissä
      http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0005_0_04699.html
      ”Creation and Cosmogony in the Bible”, on mm. vertailuja Gen:n ja muiden Lähi-idän luomiskertomusten välillä, Talmudin rabbien näkemyksiä luomisesta, keskiajan ja myöhempien juutalaisten raamatunkommentaattorien, filosofien ym. näkemyksiä luomisesta. Ja:
      http://formerfundy.blogspot.fi/2010/05/have-jews-always-believed-in-creation.html

      Jewish Publication Society’n Tanakhin englanninnos vuodelta 1985 (JPS 1985 / NJPS) kääntää Genesiksen alun kolme ensimmäistä jaetta seuraavasti:

      Gen 1:1-3 When God began to create heaven and earth – the earth being unformed and void, with darkness over the surface of the deep and a wind from God sweeping over the water – God said, ”Let there be light”; and there was light.
      Eli:
      ”Kun Jumala alkoi luoda taivasta ja maata – maan ollessa (vielä) muodoton ja tyhjä, pimeyden ollessa syvyyden yllä ja Jumalan tuulen [= voimakkaan tuulen] puhaltaessa veden yllä –, Jumala sanoi: ’Tulkoon valkeus’, ja valkeus tuli.”

      Netissä NJPS:n käännös on luettavissa osoitteessa
      http://www.taggedtanakh.org/Parsha/Index/Bere'shit-torah

      NJPS:n Tanakh-painokseen kuuluu myös eräänlainen kommentaari-osa, jossa on mm. perustelut käännöksen käännösratkaisuja; itselläni on siitä vain joitakin joskus (en enää edes muista missä) otettuja kopioita. Ko. Gen:n jakeista 1:1–3 siinä on kirjoitettu mm. (s.51):

      --The implications of the new translation are clear: The Hebrew text tells us nothing about ”creation out of nothing” (creatio ex nihilo), or about the beginning of time.--

      Kommentaari perustelee käännöstä kieliopillisin perustein, muiden muinaisen Lähi-idän luomiskertomusten ym. perusteella. Se siteeraa myös Rashia, tunnettua keskiaikaista juutalaista oppinutta; Rashin selitys ≈ NJPS:n käännös (s.49):

      --Rashi … wrote: ”But if you are going to interpret [this passage] in its plain sense, interpret as thus: At the beginning of the creation of heaven and earth, when the earth was (or the earth being) unformed and void … God said: ’Let there be light.’ For the passage does not intend to teach the order of creation, to say that these [namely, heaven and earth] came first…”--

      Nykyisistä uskonnonfilosofista ja teologisista suuntauksista panenteismi varhaisimmassa muodossaan (esim. Charles Hartshorne) oli selkeästi klassisen teologian tyhjästä luomista vastaan; nykyään panenteismi ei sellaisenaan ole selkeästi tyhjästi luomista vastaan vaan jotkut sen edustajat kannattavat sitäkin. Netissä kristilliseen panenteismiin voi tutustua vaikka sitä edustavalla metodistien Voice-sivustolla; jotain nimenomaan tuosta luomisesta esim.
      http://www.crivoice.org/exnihilo.html

    • Mahtavia viitteitä! Tuossa viimeisessä on tarkkaan selvitetty crestio ex nihilo-ajattelun ongelmat.

    • kjkl

      Energiakvantit muuttuvat materiaalisiksi hiukkasiksi sopivassa energiakentässä, eli tyhjästä ilmestyy tuollaisia materiaalihiukkasia! Luominen on tuolleen mahdollinen.

    • 1213

      "Jos Jumala on luonut maailman, ei hän kuitenkaan ole luonut sitä tyhjästä, koska ennen luomista oli kuitenkin olemassa Jumala ja hänen ympäristönsä."

      Jumala on henki ja henki ei ole materiaalia, eikä siitä riippuvainen.

      "Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
      Joh. 4:24

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      63
      3204
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2437
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2150
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1790
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1397
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1132
    Aihe