Kulut dieselsisäperä vs moderni perämoottori

6+5

Kumpi on kokonaiskuluiltaan edullisempi noin 7-8-metrisessä liukuvassa veneessä, sisäperädiesel vai perämoottori. Teholuokka noin 200 hv ja käyttötunteja noin 100 kaudessa.

Sisäperä kuluttaa ehkä alle litran mailille perämoottorin kuluttaessa noin1,5 l/mpk. Onko sisäperäkoneen huoltaminen paljon kalliimpaa kuin ison perämoottorin?

16

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Diiselin hankinta tuossa teho/ metriluokassa ei käytännössä koskaan ole taloudellisesti järkevää. Hankintahinta liian suuri.

      • Ahtaaja

        Ja jenkeistähän saa kontissa 200 hp hondan kympillä. Eli semmoinen vaan tilaukseen!


      • Dzldzldzl

        haarukka on aika iso. 7m luokassa peris menee 1,5 litralla, mutta jos on 8m ja 3tn tyhjäpaino, alkaa olla karummat kulutukset. Nykydzl yhä litran pinnassa. Hyötyinä myös mahd. ajolämmitys, webasto ja dieselliesi. Ja painopiste!


      • satamaan töitä
        Ahtaaja kirjoitti:

        Ja jenkeistähän saa kontissa 200 hp hondan kympillä. Eli semmoinen vaan tilaukseen!

        Kotiovelle maksaa kympin vai?
        Annas osoite, ni tilaan pari kappaletta heti!


      • yyhhyyh54tgrg4tt4gr4
        satamaan töitä kirjoitti:

        Kotiovelle maksaa kympin vai?
        Annas osoite, ni tilaan pari kappaletta heti!

        Tarkasta kuitenkin e.d.k:iltä että männäntapit ovat kiinteät!


      • tonnisinnetaitänne
        satamaan töitä kirjoitti:

        Kotiovelle maksaa kympin vai?
        Annas osoite, ni tilaan pari kappaletta heti!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11744448
        No muistin väärin, olikin vain kympin säästö vs. suomen hintaan, sorry!!


    • onko niitä montaa

      Onko niitä veneitä paljoa missä voi edes valita sisäperän tai perämoottorin välillä?

    • Yhtälö

      Hommaatko ensin koneen ja sitten sille sopivan veneen,vaiko toisin päin?

    • yh55yhretgbrtgry

      Jos on varaa ajaa liukuvalla guttabergakipolla, niin ei pitäisi kysellä kulutuksen hintoja!

    • Neptunus

      Kulutus ja huoltokulut ovat vain yksi kriteerii monista - sivuutan ne ja vastaan tuohon huoltamiskysymykseen.

      Oikein asenetun sisäperäkoneen huoltaminen on rationaalimpaa, helpompaa ja motivoivampaa kuin perämoottorin, koska se sujuu kontrolloidummin, valvotummin ja yksityskohtaisemmin. Näin siitäkin huolimatta sen huoltaminen on "työvoittoisempaa"

      Sisäperämoottorin toimintojen monitorointi voidaan järjestää täsmennetymmin.

      Siitä saatavat muut hyödyt ovat myös merkittävämmät.

      • Luvunhäkyttäjä

        No kerropa miten sen "väärinasennetun" huoltaminen eroaa tuosta "oikeinasennetusta" ?


      • Hfyrjsuencbv

        Yritin ymmärtää tota Neptunuksen kirjoitusta. Siinä ei tainut olla yhtäkään järkevää osaa, ihan uskomatonta soopaa. Siis mistä noi sanat oli revitty? Sisäperäkoneen huoltaminen on valvotumpaa jne? Työvoittoisempaa? Monitorointi hoidetaan täsmennetymmin?
        Voisiko Neptunus avata vähän joka väitettä, esim esimerkillä miten toisen nonetyypin huolto on valvotumpaa? Tuleeko siihen maahantuojan edustaja viereen valvomaan huoltoa?


      • Neptunus
        Luvunhäkyttäjä kirjoitti:

        No kerropa miten sen "väärinasennetun" huoltaminen eroaa tuosta "oikeinasennetusta" ?

        Oikein asennetun koneen keskeiset huollettavat kohteet ovat helposti tai helpohkosti käsillä.


      • Neptunus
        Hfyrjsuencbv kirjoitti:

        Yritin ymmärtää tota Neptunuksen kirjoitusta. Siinä ei tainut olla yhtäkään järkevää osaa, ihan uskomatonta soopaa. Siis mistä noi sanat oli revitty? Sisäperäkoneen huoltaminen on valvotumpaa jne? Työvoittoisempaa? Monitorointi hoidetaan täsmennetymmin?
        Voisiko Neptunus avata vähän joka väitettä, esim esimerkillä miten toisen nonetyypin huolto on valvotumpaa? Tuleeko siihen maahantuojan edustaja viereen valvomaan huoltoa?

        Jos haluat esittää kysymyksesi nasevammin, voinet konsultoida maahantuojan edustajan kanssa. Hän varmaankin ohjaa myös valvotusti tiedon lähteille.


    • Minulla juuri tuollainen 7,5 m 225 hv diesel. Painaa kai 2700 kg. Kulutus on noin 1,4 l /mmaili , kokeiltu noin 80 merimailin matkalla, joka ajettiin 24 s nopeudella.
      Huolto on hiukan vaivalloista verrattuna 2-T perämoottoriin, jossa vain peräöljy pitää vaihtaa.
      Eli vetolaitteen peräöljy 2 ja puoli litraa (ei mene tuubista kuten perämoottorissa) sinkit on aina vaihtokunnossa (taitaa olla 4 kpl) perämoottorissa 10 v välein. Siipipyörän irrotus (ei tarvi tehdä periksessä) Akselin ja laakerien rasvaus (ei tarvi tehdä periksessä) Glykoli merivesipuolelle (ei tarvi tehdä periksessä) Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto (ei tarvi tehdä periksessä) Merivesisuodattimen vaihto (ei tarvi tehdä periksessä) Polttoainesuodattimien (2 kpl) vaihto (ei tarvi tehdä periksessä kuin ehkä 5 v välein)
      Ei tainnu kaikki edes tulla mainituiksi. Kyllä perämoottori on helpompi , varsinkin 2-T.

      • Täsmähuolto

        Itse vaihdoin sisäperäkoneen perämoottoriin, ja venekkin vaihtui siinä välissä. Ja polttoainekkin.

        Kyllä se kausihuolto on nyt niin paljon helpompaa. Ihan niin kuin jokander kirjoitti.

        Eli perämoottorin huolto on on rationaalimpaa, helpompaa ja motivoivampaa kuin sisäperän, koska se sujuu kontrolloidummin, valvotummin ja yksityskohtaisemmin. Ja siten se on "työvoittoisempaa", koska ei tarvitse pyllistellä ahtaan konetilan yläpuolella.

        Itse olen sitäpaitsi järjestänyt perämoottorin toimintojen monitoroinnin täsmennetymmin :) :) :)

        Siitä saatavat muut hyödyt ovat myös merkittävämmät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      222
      13981
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      57
      7146
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      194
      6781
    4. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      98
      4704
    5. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      72
      4630
    6. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      21
      4451
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      72
      4305
    8. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4102
    9. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      100
      3886
    10. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      93
      3671
    Aihe