Kumpi on kokonaiskuluiltaan edullisempi noin 7-8-metrisessä liukuvassa veneessä, sisäperädiesel vai perämoottori. Teholuokka noin 200 hv ja käyttötunteja noin 100 kaudessa.
Sisäperä kuluttaa ehkä alle litran mailille perämoottorin kuluttaessa noin1,5 l/mpk. Onko sisäperäkoneen huoltaminen paljon kalliimpaa kuin ison perämoottorin?
Kulut dieselsisäperä vs moderni perämoottori
16
276
Vastaukset
- näin on
Diiselin hankinta tuossa teho/ metriluokassa ei käytännössä koskaan ole taloudellisesti järkevää. Hankintahinta liian suuri.
- Ahtaaja
Ja jenkeistähän saa kontissa 200 hp hondan kympillä. Eli semmoinen vaan tilaukseen!
- Dzldzldzl
haarukka on aika iso. 7m luokassa peris menee 1,5 litralla, mutta jos on 8m ja 3tn tyhjäpaino, alkaa olla karummat kulutukset. Nykydzl yhä litran pinnassa. Hyötyinä myös mahd. ajolämmitys, webasto ja dieselliesi. Ja painopiste!
- satamaan töitä
Ahtaaja kirjoitti:
Ja jenkeistähän saa kontissa 200 hp hondan kympillä. Eli semmoinen vaan tilaukseen!
Kotiovelle maksaa kympin vai?
Annas osoite, ni tilaan pari kappaletta heti! - yyhhyyh54tgrg4tt4gr4
satamaan töitä kirjoitti:
Kotiovelle maksaa kympin vai?
Annas osoite, ni tilaan pari kappaletta heti!Tarkasta kuitenkin e.d.k:iltä että männäntapit ovat kiinteät!
- tonnisinnetaitänne
satamaan töitä kirjoitti:
Kotiovelle maksaa kympin vai?
Annas osoite, ni tilaan pari kappaletta heti!http://keskustelu.suomi24.fi/node/11744448
No muistin väärin, olikin vain kympin säästö vs. suomen hintaan, sorry!!
- onko niitä montaa
Onko niitä veneitä paljoa missä voi edes valita sisäperän tai perämoottorin välillä?
- Yhtälö
Hommaatko ensin koneen ja sitten sille sopivan veneen,vaiko toisin päin?
- yh55yhretgbrtgry
Jos on varaa ajaa liukuvalla guttabergakipolla, niin ei pitäisi kysellä kulutuksen hintoja!
- Neptunus
Kulutus ja huoltokulut ovat vain yksi kriteerii monista - sivuutan ne ja vastaan tuohon huoltamiskysymykseen.
Oikein asenetun sisäperäkoneen huoltaminen on rationaalimpaa, helpompaa ja motivoivampaa kuin perämoottorin, koska se sujuu kontrolloidummin, valvotummin ja yksityskohtaisemmin. Näin siitäkin huolimatta sen huoltaminen on "työvoittoisempaa"
Sisäperämoottorin toimintojen monitorointi voidaan järjestää täsmennetymmin.
Siitä saatavat muut hyödyt ovat myös merkittävämmät.- Luvunhäkyttäjä
No kerropa miten sen "väärinasennetun" huoltaminen eroaa tuosta "oikeinasennetusta" ?
- Hfyrjsuencbv
Yritin ymmärtää tota Neptunuksen kirjoitusta. Siinä ei tainut olla yhtäkään järkevää osaa, ihan uskomatonta soopaa. Siis mistä noi sanat oli revitty? Sisäperäkoneen huoltaminen on valvotumpaa jne? Työvoittoisempaa? Monitorointi hoidetaan täsmennetymmin?
Voisiko Neptunus avata vähän joka väitettä, esim esimerkillä miten toisen nonetyypin huolto on valvotumpaa? Tuleeko siihen maahantuojan edustaja viereen valvomaan huoltoa? - Neptunus
Luvunhäkyttäjä kirjoitti:
No kerropa miten sen "väärinasennetun" huoltaminen eroaa tuosta "oikeinasennetusta" ?
Oikein asennetun koneen keskeiset huollettavat kohteet ovat helposti tai helpohkosti käsillä.
- Neptunus
Hfyrjsuencbv kirjoitti:
Yritin ymmärtää tota Neptunuksen kirjoitusta. Siinä ei tainut olla yhtäkään järkevää osaa, ihan uskomatonta soopaa. Siis mistä noi sanat oli revitty? Sisäperäkoneen huoltaminen on valvotumpaa jne? Työvoittoisempaa? Monitorointi hoidetaan täsmennetymmin?
Voisiko Neptunus avata vähän joka väitettä, esim esimerkillä miten toisen nonetyypin huolto on valvotumpaa? Tuleeko siihen maahantuojan edustaja viereen valvomaan huoltoa?Jos haluat esittää kysymyksesi nasevammin, voinet konsultoida maahantuojan edustajan kanssa. Hän varmaankin ohjaa myös valvotusti tiedon lähteille.
Minulla juuri tuollainen 7,5 m 225 hv diesel. Painaa kai 2700 kg. Kulutus on noin 1,4 l /mmaili , kokeiltu noin 80 merimailin matkalla, joka ajettiin 24 s nopeudella.
Huolto on hiukan vaivalloista verrattuna 2-T perämoottoriin, jossa vain peräöljy pitää vaihtaa.
Eli vetolaitteen peräöljy 2 ja puoli litraa (ei mene tuubista kuten perämoottorissa) sinkit on aina vaihtokunnossa (taitaa olla 4 kpl) perämoottorissa 10 v välein. Siipipyörän irrotus (ei tarvi tehdä periksessä) Akselin ja laakerien rasvaus (ei tarvi tehdä periksessä) Glykoli merivesipuolelle (ei tarvi tehdä periksessä) Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto (ei tarvi tehdä periksessä) Merivesisuodattimen vaihto (ei tarvi tehdä periksessä) Polttoainesuodattimien (2 kpl) vaihto (ei tarvi tehdä periksessä kuin ehkä 5 v välein)
Ei tainnu kaikki edes tulla mainituiksi. Kyllä perämoottori on helpompi , varsinkin 2-T.- Täsmähuolto
Itse vaihdoin sisäperäkoneen perämoottoriin, ja venekkin vaihtui siinä välissä. Ja polttoainekkin.
Kyllä se kausihuolto on nyt niin paljon helpompaa. Ihan niin kuin jokander kirjoitti.
Eli perämoottorin huolto on on rationaalimpaa, helpompaa ja motivoivampaa kuin sisäperän, koska se sujuu kontrolloidummin, valvotummin ja yksityskohtaisemmin. Ja siten se on "työvoittoisempaa", koska ei tarvitse pyllistellä ahtaan konetilan yläpuolella.
Itse olen sitäpaitsi järjestänyt perämoottorin toimintojen monitoroinnin täsmennetymmin :) :) :)
Siitä saatavat muut hyödyt ovat myös merkittävämmät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta
Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee4231826Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli1861475- 1091411
Miksi koulut pakottavat
Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja1561358- 451046
Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024
Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit0980- 63966
Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!119923Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!
Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s93900Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt32886