Mikä perämoottoreissa oikein maksaa??

Havukka-aholainen

Olen pitkään ihmetellyt että mikä noissa perämoottoreissa oikein maksaa. Ja miksi hinnat nousevat 1000 euroa jokaista 10 lisähevosvoimaa kohti?? Joku tuossa hinnoittelussa mättää, sen kertoo jo se että itse kone saattaa olla käytännössä ihan sama vaikka teho olisi parikymmentä heppaa eri.

Itse perämoottorihan on hyvin yksinkertainen laite, käyttötunnit jäävät hyvin vähäisiksi verrattuna esim. autoon, jäähdytys on helppoa kun koneella ajetaan jäähdytysaineessa, rasittavaa talvikäyttöä ei ole, jne.

Paljonkohan nuo kiristyneet ekomääräykset nostavat hintaa? Epäilen myös että perämoottoreista tehdään "liian hyviä" tarkoituksella. On myös selviä merkkejä hintakarteilleista, suuria valmistajia on vähän ja aina ei tiedä kuka koneen oikeasti on valmistanut. Tuntuu että hintataso sovitaaan markkinakohtaisesti.

Sanoisin että riittävän hyvän 100-heppaisen perämoottorin voisi ilman CE-määräyksiä saada valmistettua 1000-2000 eurolla ja siihen katteet päälle. Huolloksi riittäisi normaali "ruohonleikkuri"-tason huolto jonka jokainen osaa.

Mielestäni perämoottorien ylitiukat ekomääräykset ovat naurettavia. Esim. Saksa rakentaa uusia hiilivoimaloita kiihtyvällä tahdilla ja yksi hiilivoimala aiheuttaa enemmän päästöjä kuin kaikkien suomalaisten veneilyt vuosisadan ajalta.

23

494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ndldlndmdd

      Itse asiassa perämoottorit ovat melko kovilla. Vastaa tilannetta missä autolla ajetaan jatkuvasti jyrkkään ylämäkeen, toisinaan kaasupohjassa mikäli kone on alitehoinen veneeseen. Talvella ei ajeta, mutta usein on sanottu että koneen seisottaminen talvella kuluttaa konetta enemmän kuin kesäkauden ajot. Koneessa myös voimansiirto, sekää ei aivan ilmainen ole.

      Myönnetään toki että hinnoittelussa on paljon ilmaa. Kuten kaikessa veneilyyn liittyvässä.

    • bnbnbnbbn
      • Tdkkcfoohkbkfkk

        11ke?? Eiköhän tuon Suomesta saa myyjältä kuin myyjältä halvemmalla, aivan järkyttävä hinta!


      • Pasi4

        Eivät näytä ainakaan Yamahan hinnat mitenkään halvoilta. Suomesta saa Kehä III pohjoispuolelta veroineen kaikkineen asennettuna edullisemmin.


    • jepu3

      Aikamoista sekoilua.

      Suomesta kun katsoo niin satanen Mercury on hinnastossakin 10990e? Miksi lähteä Saksaan ostamaan jotain ylivuotista tsusukia, ku sais ihan oikeen perämoottorin Suomesta takuulla ja paikallisella palvelulla?

      Aina ei ymmärrä...

    • Maahantuojat JA

      Jälleenmyyjät niissä maksaa !!!

      Tehtaalta saisi kaiken viidesosalla, mutta kun ne tuodaan muitten toimesta torille, niin hinta on pompsahtanu järjettömiin sfääreihin !

    • vm 41

      Uskoisin että verottaja on jotenkin näppinsä lykännyt tähänkin soppaan.
      Myös valmisteiden määrän vähyys, ja pitkäkestoisuus vaikuttaa hintaan.

    • shshshssh

      115 nelikko merkkuuri usasta.


      5900€

      http://www.edsmarinesuperstore.com/mercury_motors.htm

      Usasta, taitaa merkurista löytyy ihan kaikki eu merkinnätkin että voi tullata soomeen.

      Esim Suomalainen Casagrande niminen konttidiileri tuo kuukausittain konttia helsingiin, kyseinen perämoottori kysyttynä 300usd suomeen kontissa, jenkeissä tuo myyjä lupaa ilmaiseksi tai kohtuu hintaan rahdin Floridaan.

      Suomen alvin ja tullin maksat kuitti hinnasta.

      • Jepu3

        Alvin ja tullin maksat siis kuitti kuljetushinnasta.

        Oletetaan niin että kaikkineen sivukuluineen rahteineen muineen tohon tulee 1000e päälle. Eli yhteensä 6900e että se on suomessa, siihen kun laittaa päälle 8% verot ja 24% alvit, hinta onkin jo melkeen kympin.

        Uskoisin että aika lähelle samaan hintaan pääset ihan täältä paikalliselta kauppiaalta kun vähän puristelet. Toimiipahan takuut jne helpommin.

        Oliko se sitten kaiken vaivan arvoista tilata jenkkilästä?


    • 15151515

      Siis tuon konttimiehen osuus oli 300usd, ja 50-100usd välissä tuo paikallis rahti.


      Ja myyjä kirjoittaa haluamasi kuitin tullille suomeen.


      400 usd kulut jenkkeihin, ja suomen tulliin 4500 usd ostohinnasta alvit ja tullit.


      Koko moottori tullattuna suomessa alta 6900€. On siinä aikas tavalla vaivan palkkaa, puhumattakaan jos otat 200 konisen.

    • Ei toimi edes linkki

      "Ja myyjä kirjoittaa haluamasi kuitin tullille suomeen."
      Siis huijausta! Meinaatko että suomen tulli ei osaa katsoa jenkkilän listahintoja? Näytti Edillä olevan päivän kurssilla 6020 € 115 heppanen. Voi epäilykset herätä jos oikein paljon poikkeaa.
      Ilmaiseksi saa kun nostaa naapurin veneestä omaansa...

    • eikade

      Ja kesko sitten maksaa tullille oikeat hinnat vai ? älä unta näe

      Aivan yleismaailmallinen käytäntö ettei koko summaa makseta tullin kautta.


      Ensimmäisessä siirrossa haluttu summa josta jää pankkikuitit ja seuraavassa loput.


      Jopa isot firmat tekevät näin. Verojen optimointia.

      • Ei toimi edes linkki

        No, keskolla on maahantuojana Yamahoille n. 70% kate listahinnasta laskettuna, joten heidän kuitissaan on ostohintana ihan mukavanpieniluku jo ihan ilman kikkailujakin!
        Sinä yksityishenkilönä diileriltä ostaessasi et pääse ihan yhtä halvalla!


    • gldksjgsdoihghnWRE

      Mä tässä laskeskelin ohimennen teidän keskustelun tuloksena sen että jos ostat jenkeistä koneen, rehellisesti tullaat sen niinkuin pitää, sen jälkeen maksat rahdit, niin on se ihan saman hintainen kun Suomessa käyt liikkeestä tinkasemassa.

      Tietenkin jos verottajaa vedättää ja saa siksi halvemmalla, no, tapansa kullakin, mutta ei silloin voi paikallisia myyjiä haukkua kalliiksi, alvi on just se mitä sun kuitissa lukee, eikä yhtään vähempää, verosuunnittelee tai ei.

      Naurattaa muutenkin, mielellään ostettais ulkomailta vaikka ja mitä, eikä varmana haluttais maksaa siitä juurikaan mitään. Mutta sitten kun tulee ongelmia tai tarvitaan teknistä neuvoa, pitäisi olla kaikennäköistä ilmasta apua kauppiailta ja maahantuojilta. Ja sitten jos sitä ilmaista apua ei saada, itketään täällä kun on niin huono palvelu! Juuri sitä ennen ostaessa ulkomailta meinattiin että ne on ihan turhia välikäsiä jotka vie vaan rahaa välistä ja haluttiin säästää ne pois, kuka sitten maksaa niiden palkat?

      Surkuhupaisaa Suomalaiset skotit.

    • vasuri69

      No vaikka joka latin maksaisit eu liittoon..

      Jää vaan parit tonnit säästöön, ja osalta usa myyjistä saat international takuun.

      Muttan oma on kokoomuslaisesi valikointi.

      • Ihan puolueeton

        Kun kaikki ajattelee noin niin Jutta mätkäisee veroa johonkin semmoiseen mitä et voi "netistä tilata" mutta sun on sitä pakko kuitenkin hankkia!
        Verottaja ottaa kuitenkin omansa.


    • PuSe

      gldksjgsdoihghnWRE:n kanssa samaa mieltä. Jos ostaa ulkomailta, kannattaa ne takuu- ym. asiat hoitaa suoraan sinne eikä yritä paikallista kauppiasta ja maahantuojaa saada vastuuseen vetoamalla johonkin "International-takuuseen"

      Ei täällä monikaan myynti-/huoltofirma enää ole pystyssä jos ostajat vain käyt tsekkaamassa mallia ja hintaa, tilaavat ulkomailta ja tulevat sitten kitisemään takkuukorjausta jos joku koneessa sitten leviää takuuaikana.

      Omat Jammun moottorin takuuasiat on hoituneet puhelimessa kotimaisen myyjän kanssa. Tilaavat osat ja vien sen sitten veneen moottoreineen trailerilla ja homma on ohi parhaimmillaan alle tunnissa.

    • osta-keskolta lisaa

      http://www.edsmarinesuperstore.com/honda_outboards.htm
      honda 200 nelikko 9642 €
      Floridaan casagranden konttiin maan sisäiset kulut 100 usd, kontissa suomeen 300 usd.


      Kokonais hinta 10000€, lailliset tullit ja alvit 2800€

      Yhteensä suomeen tuotuna 12800€

      Suomessa vastaava: 21990€ toimituskulut
      http://www.hondamarine.fi/mallisto/honda-bf-mallisto/bf-250-150/bf-200-xu-peramoottori

      Vaatimaton 10000€ säästö, ja tuo jenkki myjä vielä lähettää takuun piikkiin hajonneen osan soomee hänen kustanuksella, samoin maksaa kohtuu hinnan vaihtotyöstä, ei 79€ alv. Ja jos luovut takuusta niin 1000 usd hinnasta vielä pois.

    • vain kolme pakkoa

      Ylellisyysveroa lätkäistään roppakaupalla kaikkeen, mikä ei ole pakollista vaan liittyy enemmänkin harrastuksiin. Moottoripyörissäkin on aika kova "kilohinta", mopoautot maksavat enemmän kuin oikeat pienet autot jne.

      • niinpä niin

        Sama mönkijöissä ja moottorikelkoissa. Hinnat uutena liikkuu 8000-15000 euroa. Pidän aika sikamaisena kun vertaa henkilöauton autoverottomaan hintaan!

        Pienet valmistusmäärät...? Kun oikein tutustuu näihin perämoottoreihin tai vaikka kelkkoihin, niin huomaa kuinka pitkiä sarjat ovat esim moottoreilla. Niitä käytetään ristiin eri malleissa ja merkeissä. Peräprutkuissa myös 2-3 eri tehomallia per sama moottori.

        Siitä kyllä kunniaa perämoottorivalmistajille että yllättävän kestäviä ja helppohuoltoisia vehkeitä nykyisessä kertakäyttökulttuurissa!


    • jotain jostain

      Onko nuo ameriikan poikien hinnat paikallisverotettu?
      Eikös sielä lisätä osavaltiokohtaiset verot ostohinnan päälle?

      • hintansa väärtti

        Kysymykseen "mikä perämoottoreissa maksaa" voisin sanoa sen ,että perämoottori on laite, josta valmistaja eikä jälleenmyyjä pääse kovinpaljon hyötymään enää myynnin jälkeen, esim autoihin ja muihin maaliikenne vehkeisiin verraten. Perämoottori on pitkäikäinen, pieni huoltoinen, voidaan jopa puhua kestävän "isältä pojalle", joten hankintana se on hyvin edullinen, verrattuna esim. autoon joka todella pistää miettimään, mikä ihme siinä oikein maksaa?


    • Miten niin

      En tajunnut tota perämoottorin hyvin edullista hankintahintaa verrattuna esim. autoon.Otetaan esim yamaha 115hp perämoottori ja vaikkapa toyota prius(hv136)eli aika samaa luokkaa.Jammu maksaa n.16000 ja prius n.35000.Prius on kokonainen paketti jampukka vain moottori voimansiirto joten täytyy ottaa mukaan vene,että päästään vertailemaan.Otetaan keskiverto vene tohon teholuokkaan,vaikkapa yamariin 63DC.Pakettihinta on 38000.En tiedä paljonko keskiverto ajotuntimäärä kaudessa on tuontyyppisillä veneillä,mutta otetaan esimerkiksi 100h.vastaa 50km keskituntinopeudella 5000 km vuodessa autolla,eli tuolla ajomäärällä autokin on todennäköisesti melko pitkäikäinen.Vene paketti oli kuitenkin 3000 kalliimpi.Eikä auton maahantuoja välttämättä hyödy kaupan jälkeen yhtään keskoa enempää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe