Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hei

jennaliini

Kertokaas mitä minun pitäisi tehdä olen siis velkaa noin 9000e 10 eripaikkaan ja olen saanut lyhennettyä velkojani aika hyvin.Mutta nyt tuntuu että rahaa ei jää enää elämiseen.
Käyn kuitenkin töissä joten pystys lyhentämään mutta siirrän laskuja usein seuraavaan tiliin kun saan 2 kertaa kk tilin.Minulla on mieheni kanssa asuntolaina ja olen nekin kulut pystynyt hoitamaan.Pystynkö selviämään turhista veloistani.Uusia lainoja en ole ottanut ja en otakaan.Olen oppinut nyt.kiitos!

17

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • simplesolution

      Asuntolainan lyhennysvapaa, mikäli se on mahdollista. Pitäisi olla mahdollista semmonen vuodenkin verran jos pystytte osoittamaan että muuten ette pärjää... ja ainahan sitä voi vähän valehdella velkojaan suuremmiksi, ei ne niitä niin tarkkaan syynää.

      Ja sillä säästyneellä rahalla maksat/te KAIKKI kulutusluotot säntillisesti pois ette käytä sitä elämiseen, ettekä ota lisää lainaa.

      • mummo+

        Hienoa, että olet kyennyt lopettamaan velkaantumisen! Se on tosi tärkeä ja upea alku uuteen elämään. Nyt sinun pitää vain sinnikkäästi elää suu säkkiä myöden. Peruselämiseen (asunto ruoka) menevien maksujen jälkeen laita KAIKKI rahat velkojen maksuun. Voi tuntua tylsältä, mutta muista, että pihtausvaihe kestää vain jonkin aikaa ja sitten helpottaa.

        Asumismenot ovat mitä ovat, ei niistä voi pihistää, mutta ruokakuluista hyvinkin voi. Laita itse ruokaa halvoista perusaineista (luullinen liha, juurekset, silakat, itse kerätyt marjat ja sienet). Netistä löydät paljon hyviä ohjeita pihtarikokille. Yllättävän paljon ruokamenoissa voi säästää, jos tekee safkat itse. Olen itsekin kauan sitten ollut tilanteessa, jossa rahat olivat todella tiukalla. Mutta sain tehtyä yllättävän hyvää ruokaa todella halvoista aineksista. Vaikka olot ovat parantuneet eikä rahapula enää ole ongelma, teen yhä samoja halpisruokia, kun ne maistuvat niin hyvältä. Halvalla hyvää -reseptit tosin vaativat usein paljon aikaa (pataruokien hauduttamiset yms) mutta tein niitä viikonloppuisin isomman satsin ja pakastin ylimääräiset.

        Tuosta pihtausvaiheesta oli muuten seurauksena, että minusta tuli intohimoinen kotikokki. Nautin ruoanlaitosta yleensä ja "halvasta hyvää" - tekemisestä erityisesti, vaikka siihen ei talouden kannalta ole enää vuosikymmeniin ollut tarvetta.


    • KKHS

      Jos tulot nyt riittävät jotenkuten lyhennyksiin, niin eiköhän se maksaminen onnistu. Kannattaa priorisoida maksamista, niin että pyydät lyhennysvapaata muihin, paitsi yhteen velkaan, jota maksat sitten koko vapautuvalla summalla. Siitä mitä kannattaa maksaa ensinnä, on eri mielipiteitä, mutta lähtökohtaisesti korkeakorkoisinta kannattaa lyhentää eniten, paitsi jos osa veloista on poikkeuksellisen pieniä, jossa tapauksessa ne kannattaa maksaa pois. Kun saa velkoja lukumääräisesti vähenemään vapautuu rahaa käyttöön ja velanmaksunopeus kasvaa. Aiemminmainiottua asuntolainan lyhennysvapauttakin voi harkita

      • Juuri noin KKHS. Itselläni oli 5 eri velkaa ja kaikkiin otin minimilyhennyksen/vapaan ja maksoin yhden pois ja sitten seuraava pois jne. 6/13 aloitin ja nyt jäjellä 2 luottoa ja 5000e, kun vielä kesäkuussa oli 8500e. Kulutus minimiin ja ja tekee itse ruuan ja pitää kirjaa mihin rahat menee mm. kaupaan.
        Itselleni tein budjetin ihan paperille jotta tiedän kiinteät menot jo etukäteen ja vähennäön ne tuloista jo valmiiksi.
        Lyhyesti neuvoen: tiedä mihin rahasi menevät jotta voit karsia turhia menoja.


    • saman koeknut...

      No eläämiseen sinulle ei varmaan rahaa juuri pidäkään jäädä koska olet ne käyttänyt etukäteen. No hoidan nyt vaan lainat pois niin sitten jää jo paremmin elämiseenkin rahaa.

    • Vaihtoehtoja on

      Hyvät on neuvot ja kannattaa siis harkita niitä.

      Vaikka velkaantuminen ei ole tällä hetkellä ongelma, onko mahdollista laittaa omaehtoinen luottomerkintä luottotietoihin, et pystyisi ottamaan lisää velkaa.

      Sitten voit tarvittaessa katsoa takuusäätiön sivut. www.takuu-saatio.fi heillä on tietenkin omat kriteerit, lue huolella heidän www sivut.

      Tässä on pähkinänkuoressa heidän kriteerit, en siis tiedä kaikkia, joten ei voi laittaa 100 % vastausta tähän, muttä ei lisää velkaa ja velkoja on hoidettava sillä summalla, kun on maksuvara.

      Asuntolaina ei ole realivakuudeton laina, joten sitä ei oteta huomioion tuossa, kun haet takausta takuusäätiöön. Mutta se täytyy ilmoittaa heille ja olla hoidossa, eli ei saa olla maksamatta, lisäksi puolenvuoden tiliotteet ja puolison tulot on ilmoitettava. Eli vaatii yhteistyöhalua myös puolisoltasi. Ei siis kannnata yrittää sitä, että vain osan veloista ilmoittta, jos jää kiinni niin takaus purkaantuu.

      Kannattaa siis kysyä kunnan velkaneuvojalta ennen, kun korttitalo lyhistyy kokonaan.

      Tietenkin voit päästää lainat ulosottoon, mutta silloin tule kuluja ja eilisessä ohjelmassa oli. että velkomistuomio maksaa käräjäoikeudessä 200 euroa, joka tulee siis velan päälle, llisäksi kaikki muut kulut eli 50 euron laina voi tulla ulosotossa maksamaan yli 300 euroa riippuen koroista ja muista kuluista.

      Joten mieti mikä on sinun tiesi.

    • tervetuloa joukkoon

      Nöyrry kun olet tuhlannut. Toimeen tulee yllättävän pienellä kun hiukan ( paljon ) muuttaa tottumuksiaan. Niillä pelataan mitä on.

    • jennaliini

      kiitos kaikille tähän astisista vastauksista:) en aio päästä velkojani ulosottoon en ota lisälainaa maksan laskut sitten vaikk 2 viikkoa myöhässä mut onneksi tulee tili 2 viikon välein.Yritän selvitä tästä sopasta niinkuin muustakin olen tässä elämässä selvinnyt.Kaikki järjestyy aikanaan on hyvä sanonta ja toivon että se auttaa nytkin.MInä selviän !

      • Vanha täti

        Hyvä asenne ja voimia jatkoon!! Ota tavoitteksi selvitä veloista mahdollisimman nopeasti. Mieti mistä kaikesta voit luopua ja käytä kaikki liikenevä raha velkojen lyhentämiseen.
        Velkasi kasvavat koko ajan korkoa eli mitä pidempään takaisinmaksu venyy, niin sitä suurempia summia niihin joudut uhraamaan.
        Kaurapuurolinja käyttöön. Aikuinen tulee todella vähällä toimeen, kun oikein miettii ja toteuttaa. Ja siitäkin saa tyydytystä elämäänsä, kun huomaa, että velat todella lyhenevät pikavaihtia.
        Voimahali sulle!


    • lokomo 69

      Jaksaa jaksaa.... Kun pahimmat velat on maksettu, aloitatte säästöjen kerryttämisen. Valmisruoka on tie köyhyyteen, se on täysin varmaa. Lidlistä saa perunoita oliko se 60 vai 80 c/kilo. Joskus kun olin nuorempi ja PA, nolotti ostaa alennustuotteita joten en ostanut. Olin ylpeä :D Nykyään kun voisi käydä taksilla kaupassa ilman että se on pois ruoasta niin kyttään kaikki alelaput tarkasti. Lohi -70% on jo vähän riskisijoitus mutta jos heti paistaa niin hyvin se menee. Elokuvat ja kirjat saa kirjastosta, miten nerokas tapa säästää. Uutuuselokuvat ja -sarjat ovat 95% hirveetä ****** kuitenkin ja hyvää jaksaa vähän odottaa.
      Olen siis 30v mies. Taulukkolaskelma otsikolla velat ja varat. Selventää kivasti

      • 18+16

        Ostan harvoin jos koskaan viimeisen käyttöpäivän tuotteita, vaikka olisi minkälainen alennus. Kaupat säilyttävät tuotteita usein liian lämpimässä ja tuotteet saattavat olla jo viimeisenä käyttöpäivänä laadultaan alentuneita. Sen sijaan tarjoustuotteita tulee ikävä kyllä ostettua. Sitä luulee säästävänsä jotain, jos ostaa sellaisen tuotteen jota muuten ei ostaisi 30 prosentin alennuksella.


    • Vaihda nimeä

      Jennaliini on lapsukaisen nimi. Rupea käyttämään Jennaa, niin itsekin koet olevasi aikuinen ja toimit aikuisen tavoin.

    • Jenna :)

      voi olla et nimimerkki on lapsukaisen nimi :) mut vaihdan sen.Kyl mä tarkkaan lasken mitä kaupasta otan ja olen ruvennut budjetoimaan menojani.Tässä kuussa on yhdestä viimeinen maksuerä ja joulukuussa yhdestä joten eikähän tämä ala helpottaan.Mut kirppareilta esim.Vaatteita katselen ja hyviä löytöjä tekeekin.Kyllä tässä elämässä pitää joskus virheistään oppia ja niin teen nyt.Säästeliäisyys kuriin.Kaveriani olen yrittänyt saada samalle linjalle.Hän on mahdoton osteleen koko ajan merkkiä pitää olla kaiken ja hänelläkin tilejä on.Mulle kelpaa esim.halvempikin voide ei sen tarvi olla laadukas.Mut jokanen tekee niinkuin tekee.Minä olen oppinut :)

    • sovinismisucks

      En tiedä onko täällä samanlaista porukkaa kun tuo oma rakas vaimo

      • daadaa

        Taisit aikoinaan sitte valita vaimosi ihan vain ulkonäön perusteella. Noinhan siinä sillon tuppaa käymään...


    • Jenna

      pakko kertoa että joulukuussa maksettu kaksi ensimmäistä luottoa ja heti on parempi fiilis kun saa maksuja hoidettua ei nytkään jäänyt tilistä rahaa,mutta myyn sitten vaikka jotain vanhaa tavaraani jotta saan ruokaa :) mutta kyllä tämä tästä pikkuhiljaa alkaa helpottaa laskin et jos oikein hyvin menee olen ensi syksynä melkein velaton :) mitä ny asuntovelka mut sitä maksetaan pitkään !

      • Ja myötätuulta

        Tsemppiä :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      80
      2387
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      80
      1764
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1567
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1330
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      85
      1289
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe