voiko 10w-40 öljyjä käyttää ympärivuotisesti huoletta?
10w-40 talvella?
23
21608
Vastaukset
- tigre
SAE 10W-40 sopivat Suomen oloissa ympärivuotiseen käyttöön. Suositellut ulkoilman lämpötilat 10W-40 öljyille ovat -20 - 35 Celsius -astetta ja ne ovat pumpattavissa yli 30 asteen pakkasilla, varsinkin jos sinulla on käytössä lohkolämmitin.
- Anonyymi
Mitä lohkolämmitin vaikuttaa öljyyn
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lohkolämmitin vaikuttaa öljyyn
Lohkolämmitin lämmittää moottorissa olevaa jäähdytysnestettä, jota kautta lämpöä johtuu myös varsinaiseen lohkoon ja sitä kautta myös öljypohjaan.
Jos öljy lämpenee vaikka vain 5 astetta, se voi olla kovassa pakkasessa merkittävä asia.
- Fireblade
Moi
Tollasen 10W öljyn alinpana käyttölämpötilana suositellaan yleensä -20 tai -25, vähän lähteestä riippuen. Harvassahan ne kovemmat pakkasaamut eteläsuomessa on. Tollanen 5W öljy riittää sitten yleensä jo -30 pakkasiin.
Kuitenkin tollanen 5W öljy on kovilla (-20 ja kovemmat kylmät) notkeampaa, jolloin voitelee nopeammin....ja lähtee yleensä paremmin käymään.
Suosittelen käyttämään 5W öljyjä talvella, yksikin kova pakkasaamu kun kone ei lähde käyntiin.....niin miettii kummasti, että olisko sittenkin pitänyt vaihtaa ne 5W-40 öljyt 10W-40 öljyjen sijaan...
Noita 10W-40 öljyjähän sitten on erilaisia, mineraaleja, puolisynteettisiä ja täyssynteettisiäkin kuulemma. Yleensä noi mineraalit on halvimpia ja jäykimpiä talvella.
Itse käytän talvella aina vähintään 5W öljyjä.- Idiootti
entä talvikäyttöön nollanelikymppinen??mitkä ovat pakkasrajat??
- tigre
Idiootti kirjoitti:
entä talvikäyttöön nollanelikymppinen??mitkä ovat pakkasrajat??
Hei !
SAE 0W-40 suositellut ulkolämpötilat ovat -30 - 35 Celsius -astetta ja öjjyt ovat pumpattavissa yli 40 asteen pakkasilla.
Pari talvea sitten jouduin käynnistelemään dieselautoa -37 asteen pakkasilla. Autosssa oli 10W-30 öljyt ja vanha akku. Sain sen juuri ja juuri käyntiin kahden tunnin moottorilämmityksen jälkeen.
Joulu-, tammi- ja helmikuu ovat kylminpiä kuukausia, jos öljynvaihto sattuu silloin niin kannattaa harkita 5W tai 0W öljyjä. - Fireblade
Idiootti kirjoitti:
entä talvikäyttöön nollanelikymppinen??mitkä ovat pakkasrajat??
Moi
Ei mikään huono valinta talviöljyksi. SAE-luokituksen mukaan tollasen 0W-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on vähintään -40, siis vähintään.
Esim. Mobil 1 0W-40 ja Neste City Pro 0W-40 jähmepisteet ovat luokkaa -54. Pumpattavuuden rajalämpötila tolla Nesteen litkulla on -45.
Luulis riittävän.
Pieni esimerkki käytännöstä:
Kun SAE-luokituksen mukaan 10W öljyn pitää olla pumpattavissa vähintään -30 lämpötilassa, niin esim. Neste Farm Universal 10W-30 on pumpattavissa vielä -37 lämpötilassa. Tätä öljyä käytetään yleisesti työkoneissa (dieseleissä).
Käytännössä 5W öljy yleensä riittää, tosin eipä 0W öljystä haittaakaan ole.
Muista, että vanha öljy ei voitele kuten uusi öljy. Tuoreet voiteluaineet talveksi! - Six
Fireblade kirjoitti:
Moi
Ei mikään huono valinta talviöljyksi. SAE-luokituksen mukaan tollasen 0W-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on vähintään -40, siis vähintään.
Esim. Mobil 1 0W-40 ja Neste City Pro 0W-40 jähmepisteet ovat luokkaa -54. Pumpattavuuden rajalämpötila tolla Nesteen litkulla on -45.
Luulis riittävän.
Pieni esimerkki käytännöstä:
Kun SAE-luokituksen mukaan 10W öljyn pitää olla pumpattavissa vähintään -30 lämpötilassa, niin esim. Neste Farm Universal 10W-30 on pumpattavissa vielä -37 lämpötilassa. Tätä öljyä käytetään yleisesti työkoneissa (dieseleissä).
Käytännössä 5W öljy yleensä riittää, tosin eipä 0W öljystä haittaakaan ole.
Muista, että vanha öljy ei voitele kuten uusi öljy. Tuoreet voiteluaineet talveksi!... on autotehtaita, jotka eivät suosittele 0W-öljyn käyttöä.
Sitä paitsi öljyt vaihdetaan nykyisin autoihin ajettujen kilometrien mukaan, ei vuodenaikojen mukaan. Kun ajaa ympäri vuoden esimerkiksi 5W-öljyillä, ei niitä tarvitse talveksi erikseen vaihdella. - Fireblade
Six kirjoitti:
... on autotehtaita, jotka eivät suosittele 0W-öljyn käyttöä.
Sitä paitsi öljyt vaihdetaan nykyisin autoihin ajettujen kilometrien mukaan, ei vuodenaikojen mukaan. Kun ajaa ympäri vuoden esimerkiksi 5W-öljyillä, ei niitä tarvitse talveksi erikseen vaihdella.Moi
Niinpä niin, näinhän meille kerrotaan.
Taas talvella saa kuulla valituksia kaikenmaailman jäätymisistä.....koneen poikimisista ja öljyjen pullauttamisista.
Voisiko olla niin, että autonvalmistajat eivät olisi ottaneet huomioon näitä Suomen olosuhteita kun tälläistä pääsee tapahtumaan...
....Eihän se ole mahdollista, eihän? - Synt.
Fireblade kirjoitti:
Moi
Niinpä niin, näinhän meille kerrotaan.
Taas talvella saa kuulla valituksia kaikenmaailman jäätymisistä.....koneen poikimisista ja öljyjen pullauttamisista.
Voisiko olla niin, että autonvalmistajat eivät olisi ottaneet huomioon näitä Suomen olosuhteita kun tälläistä pääsee tapahtumaan...
....Eihän se ole mahdollista, eihän?...ne pelkää, että vanha kulunut (p*ska) moottori vuotaa tiivisteistään/stefoistaan notkeat huippuöljyt ulos eli tiputtelee...
Hyvään moottoriin vain parasta öljyä, tai oikeastaan kaikkiin moottoreihin! - urvelo
Fireblade kirjoitti:
Moi
Ei mikään huono valinta talviöljyksi. SAE-luokituksen mukaan tollasen 0W-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on vähintään -40, siis vähintään.
Esim. Mobil 1 0W-40 ja Neste City Pro 0W-40 jähmepisteet ovat luokkaa -54. Pumpattavuuden rajalämpötila tolla Nesteen litkulla on -45.
Luulis riittävän.
Pieni esimerkki käytännöstä:
Kun SAE-luokituksen mukaan 10W öljyn pitää olla pumpattavissa vähintään -30 lämpötilassa, niin esim. Neste Farm Universal 10W-30 on pumpattavissa vielä -37 lämpötilassa. Tätä öljyä käytetään yleisesti työkoneissa (dieseleissä).
Käytännössä 5W öljy yleensä riittää, tosin eipä 0W öljystä haittaakaan ole.
Muista, että vanha öljy ei voitele kuten uusi öljy. Tuoreet voiteluaineet talveksi!Tuo on täyttä asiaa että tärkeää on kun on tuoreet öljyt koneessa, vanha litku ei voitele kunnolla, jos ollenkaan.
10w/40:llä pärjää talvellakin, etenkin jos käyttää lohkolämmitintä. Itse ostin juuri 10w/40:set Valvolinen öljyt, vaihtovälinä käytän 5000km:iä.
Tosin 5w öljyt on notkeampia pakkasilla. - API...
Fireblade kirjoitti:
Moi
Ei mikään huono valinta talviöljyksi. SAE-luokituksen mukaan tollasen 0W-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on vähintään -40, siis vähintään.
Esim. Mobil 1 0W-40 ja Neste City Pro 0W-40 jähmepisteet ovat luokkaa -54. Pumpattavuuden rajalämpötila tolla Nesteen litkulla on -45.
Luulis riittävän.
Pieni esimerkki käytännöstä:
Kun SAE-luokituksen mukaan 10W öljyn pitää olla pumpattavissa vähintään -30 lämpötilassa, niin esim. Neste Farm Universal 10W-30 on pumpattavissa vielä -37 lämpötilassa. Tätä öljyä käytetään yleisesti työkoneissa (dieseleissä).
Käytännössä 5W öljy yleensä riittää, tosin eipä 0W öljystä haittaakaan ole.
Muista, että vanha öljy ei voitele kuten uusi öljy. Tuoreet voiteluaineet talveksi!"Muista, että vanha öljy ei voitele kuten uusi öljy. Tuoreet voiteluaineet talveksi!"
Etenkin mineraaliöljyä käyttävien kannattaa muistaa tämä...
Tämä siksi, että mineraaliöljyjen perusöljy on yksinkertainen raakaöljy-tisle. (50-luvulla koneöljy oli vain raakaöljy tisletta, nykyään öljyihin lisätään monenlaisia lisäaineita.)
Kaikki vähääkään tislauksesta tietävät, tietävät sen, että tislaaminen ei ole 100% tarkka menetelmä.
Tämän vuoksi mineraaliöljyt ovat aina sekoituksia, jotka koostuvat kevyemmistä ja raskaammista jakeista. Näiden yhdistelmä on sellainen, että öljy vastaa sille annettuja SAE-luokituksia... Mutta jos öljyä kuumennetaan, niin että osa öljystä haihtuu, niin täytyy muistaa, että ensiksi haihtuvat kaikkein kevyimmät jakeet.
Tämän vuoksi öljy saattaa muuttua paksummaksi, kuin mitä se oli alunperin. - Oljami
API... kirjoitti:
"Muista, että vanha öljy ei voitele kuten uusi öljy. Tuoreet voiteluaineet talveksi!"
Etenkin mineraaliöljyä käyttävien kannattaa muistaa tämä...
Tämä siksi, että mineraaliöljyjen perusöljy on yksinkertainen raakaöljy-tisle. (50-luvulla koneöljy oli vain raakaöljy tisletta, nykyään öljyihin lisätään monenlaisia lisäaineita.)
Kaikki vähääkään tislauksesta tietävät, tietävät sen, että tislaaminen ei ole 100% tarkka menetelmä.
Tämän vuoksi mineraaliöljyt ovat aina sekoituksia, jotka koostuvat kevyemmistä ja raskaammista jakeista. Näiden yhdistelmä on sellainen, että öljy vastaa sille annettuja SAE-luokituksia... Mutta jos öljyä kuumennetaan, niin että osa öljystä haihtuu, niin täytyy muistaa, että ensiksi haihtuvat kaikkein kevyimmät jakeet.
Tämän vuoksi öljy saattaa muuttua paksummaksi, kuin mitä se oli alunperin.Kumpi tämänhetken keliin 5w50 vai 5w40 dieselissä?
- Six
Fireblade kirjoitti:
Moi
Niinpä niin, näinhän meille kerrotaan.
Taas talvella saa kuulla valituksia kaikenmaailman jäätymisistä.....koneen poikimisista ja öljyjen pullauttamisista.
Voisiko olla niin, että autonvalmistajat eivät olisi ottaneet huomioon näitä Suomen olosuhteita kun tälläistä pääsee tapahtumaan...
....Eihän se ole mahdollista, eihän?Taas talvella saa kuulla valituksia kaikenmaailman jäätymisistä.....koneen poikimisista ja öljyjen pullauttamisista."
=> Nämä ongelmat ovat moottorin ongelmia (ja vain tietyillä merkeillä), eli ne eivät riipu öljyistä. - Six
Oljami kirjoitti:
Kumpi tämänhetken keliin 5w50 vai 5w40 dieselissä?
Vähänkään uudempiin autoihin ei voida missään olosuhteissa suosittaa 5W-50 -öljyjä. Suuntaus kun on nimenomaan ohuempiin viskositeetteihin.
- castrol
Six kirjoitti:
Vähänkään uudempiin autoihin ei voida missään olosuhteissa suosittaa 5W-50 -öljyjä. Suuntaus kun on nimenomaan ohuempiin viskositeetteihin.
Laitoin sitten omaani 10w60, saas nähdä kuinka pojan käy talvella. Ainakin on tehtaan hyväksymä öljy.
- Typerys...
castrol kirjoitti:
Laitoin sitten omaani 10w60, saas nähdä kuinka pojan käy talvella. Ainakin on tehtaan hyväksymä öljy.
10w 60?
Olenko minä ihan umpi-mettässä, eli hakoteillä, jos väitän, että minulla olisi sellainen hämärä muistikuva, että SAE 60 on jo vaihteistoöljyjen puolella...
Siis tarkoitan sitä, että vaihteisto- ja kone-öljyjen SAE luokathan eivät ole jatkoa toisilleen, vaan niillä on eri asteikot sekaannusten välttämiseksi... - Mobil Oil
Typerys... kirjoitti:
10w 60?
Olenko minä ihan umpi-mettässä, eli hakoteillä, jos väitän, että minulla olisi sellainen hämärä muistikuva, että SAE 60 on jo vaihteistoöljyjen puolella...
Siis tarkoitan sitä, että vaihteisto- ja kone-öljyjen SAE luokathan eivät ole jatkoa toisilleen, vaan niillä on eri asteikot sekaannusten välttämiseksi...Guten Tag
http://www.prod.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf
Sivut 10 ja 11 - talvi
castrol kirjoitti:
Laitoin sitten omaani 10w60, saas nähdä kuinka pojan käy talvella. Ainakin on tehtaan hyväksymä öljy.
Itselläni on nyt vastaavat liemet koneessa. Eiköhän ne ole ainakin täällä eteläisessä Suomessa ok, kun ei ole pakollisia kylmäkäynnistyksiä ja muuulloinkin käyntiin lohkolämppärin avustuksella.
- bmw
talvi kirjoitti:
Itselläni on nyt vastaavat liemet koneessa. Eiköhän ne ole ainakin täällä eteläisessä Suomessa ok, kun ei ole pakollisia kylmäkäynnistyksiä ja muuulloinkin käyntiin lohkolämppärin avustuksella.
Juu pitäisi niiden riittää ainakin -30 asteen pakkasille, joita ei liiemmälti täällä etelä-suomessa ole.
- Typerys...
Mobil Oil kirjoitti:
Guten Tag
http://www.prod.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf
Sivut 10 ja 11Näemmä tuli taas, eli jälleen kerran, mokattua...
75 on se mistä laatikkoöljyt alkaa...
Ja 60 on se mihin koneöljyt loppuu...
Minun moka. Kiitos oikaisusta.
- KooKoo
Aivan huoletta 10-40 normaalia mineraalia ,ainoa ongelma tulee vasta kovilla pakkasilla jos ei ole lohkolämmitintä.Itse olen ajanut aina (25 vuotta ) eikä öljyn takia ole tullut remonttia.
- Romukauppias
12 talvea menty 10w-30 pesevällä mineraalilla, eikä mitään ongelmaa. Tosin 1 270 000km ajetussa myllyssä ei ohkaisempi enää sisällä pysyisikään. -37C vaatii joko vebastoakunkin kytkemisen startin käyttöön, tai sitten hiukan lohkolämppäriä. Kun mylly käy, ei muuta kuin usvaa putkeen ja romuille kyytiä.
Vaihtoväli 5000 km, tulee ajankohtaiseksi joka toinen torstai.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831579Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä721390Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2271354Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2311291Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041059Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341029Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65973- 89960
- 11941