ateismi/spiritualismi?

ihmisoppi

Näettekö rajoja ateismin ja spiritualismin väluillä? Mitä?

8

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskoisin, että ateistien enemmistö kokee spiritualismin vieraaksi, koska se lähtökohtaisesti olettaa sellaisen todellisuuden, jota ei voi todentaa. Tämä ajatus perustuu tähän spiritualismin määrittelyyn: http://www.henkinenkehitys.fi/

      Spirituaalisuus taas on eri asia. En usko että ateistien enemmistö kategorisesti vastustaa ajatusta ihmisen spirituaalisuudesta hengelisyydestä/henkisyydestä.

      No, tämä on mun omaa mutua aiheesta.

    • Spiritualismi on 1800-1900 luvun taitteessa muotiin noussutta joutilaitten kotirouvien harrastamaa roskaa.


      • epikuros kirjoitti:

        Tässäpä vasta "jytky" aine joka sai hengen lentämään.
        Sitä käytettiin mm. hienostoväen keskuudessa.

        Todellista pirtualismia .)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hoffmannin_tipat

        LSD:nkin keksi Hoffmann.


    • Ateismi on tarkalleen ottaen jumaluskon puuttumista, joten ateisti voisi uskoa jumalaa vähäisempiin henkiolentoihin ja olla edelleen ateisti.

      Minä en kuitenkaan usko spiritualismiin ja luullakseni ei hirveän moni muukaan meistä uskomattomista .

    • Frans II

      Nykysuomen sanakirja ( v. 1989) ei tunne sanaa "spirituaalinen" joten kertoisiko joku mitä se on.

      Mainittu kirja tuntee sanan "spirituaali", joka substantiivina tarkoittaa
      - luostarien, pappisseminaarien ym katolisten laitosten jäsenten sielunhoitaja
      - fransikaanimunkkikuntaan kuuluva puolue, joka vaatii Franciscuksen periaatteiden, nimenomaan köyhyysvaatimuksen, ankaraa noudattamista.

      • Spirituaalinen tarkoittaa hengellistä ja myös henkistä.


    • valistunut

      Piritualismi on maailmanlaajuinenliike jot amerikassa sanottiin 1800 luvulla loveen langenneiksi,
      Liike järjestää suomessakin maksullisia tilaisuuksia, jossa otetaan
      yhteyksiä vainajien henkiin, tai toisinpäin vainajat ottavat meedion välityksellä yhteyttä omaisiin jos nämä sattuvat olemaan paikalla.

      Olen ollut muutamissa tilaisuuksissa mukana kun tätä on tapahtunut
      Voidaanhan sillä saada lohtua omaisille jotka ovat kärsineet omaisen poismenosta

      EN kuitenkaan suosittele sitä kenellekkään koska se ei paranna ihmisen henkistä kasvua, koska ne vetävät vainajia maan piiriin, kun päinvaston niiden olisi mentävä eteenpäin
      niinkuin syyn ja seurauksen laki vaatii.

      Hän on kiinnostunut vain omasta hekilökohtaisesta psykologisesta perimästään, että miksi ja minkä vuoksi se on syntynyt ja miksi se seuraa ihmistä sukupolvesta toiseen ja aiheittaa kärsimystä tuskaa.
      Kun tuo perimä ymmärretään kokonaisvaltaisesti, ei pelkästään älyllisesti.
      Kohdistumaton tunnevoima joka on ääretöntä rakkautta voi ovaltaa miten tuo kaikki on tapahtunut menneisyydessä
      Siitä on seurauksena,että tuo perimä perisynti hajoaa, ja voimme elää nykyhetkessä joka on ajaton
      Seurauksena on myös tuon perimän aihettamien ongelmien päättyminen

      Se on ainut terapia mikä auttaa, siilä ongelmat päättyvät ,.
      monet ovat jo tehneet sen, mutta se on jokaisen henkilökohtainen asia sillä kukaan ulkopuolinen ei voi siinä asiassa , ei edes uskonto jumalineen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1035
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      633
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      556
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe