Pelargonia huonekasvina talven yli ?

Eikö onnistu ?

Lasitetun parevekkeen pelargoniat voivat vielä loistavasti, ovat vehreitä ja kukkivat täällä eteläisessä Suomessa. Talvetuspaikkaa ei ole.
Kun otan ne kohta ennen yöpakkasia huoneeseen, mitä tapahtuu ?
Kuolla kupsahtavat vähitellen ?
Vai miksi puhutaan vain viileään viemisestä talven ajaksi ?
Eikö ne säily kevääseen huoneessa ? Jos ne ovat keväällä kulahtaneita, eikö onnistu uusi kasvu, jos leikkaa tyvestä poikki ?
(Tiedän, että voi ottaa latvapistokkaita)

8

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä menestyy

Säilyy hyvin ikkunalaudalla, voi rupsahtaa talven aikana ruman näköiseksi, mutta leikkaus keväällä ja taas alkaa kasvamaan. Itsellä on kukkinutkin talvella.

• Aiheeseen liittyen

Tietääkö kukaan, kukkiiko pelargoniat etelässä ympäri vuoden? Yritin googlettaa, mutta en ole löytänyt vastausta. Minullakin on vielä lasitetulla parvekkeella täydessä kukassa ja aloittaa aikaisin, muistaakseni ensimmäinen tuli maaliskuussa. Ollut jotain 5 vuotta, korkeutta 80cm ja kymmeniä kukkia kerrallaan koko kesän.

Talven ollut makuuhuoneessa valoisalla ikkunalla, enkä edes saa asuntoa 23 astetta viileämmäksi. Aikaisemmin tiputti enemmän lehtiä, viime talveksi ostin ilmankostuttimen niin säilytti paremmin. Suosittelen tälläistä, toimii kylmänä , mutta ei kerää bakteereita (evapolator ja hopeatikku). Piti vaan laittaa kumin pala vedenkorkeuden tunnistimen taakse, muuten jäi naksuttamaan pitkäksi aikaa kun oli loppumassa(kapillaari-ilmiö).
      http://hintaseuranta.fi/tuote/boneco-bo2055dnew-ilmankostutin/779843

Saa nähdä miten isoksi tuo pelargoni kasvaa, vie jo melkoisen tilan, mutta on niin komea, etten hävitä ikinä. En ole edes leikannut yhtään, tuuhentunut itsestään.

• Löytyikin jotain

• ei osaa levätä
        Löytyikin jotain kirjoitti:

Englanninkielisiltä sivuilta, keväästä syksyyn tai kevät kesä lajikkeesta riippuen, mutta myös jatkuvasti tai toistuvasti. Tässä yksi talvehdittamisohje.

http://www.weekendgardener.net/perennial-flowers/overwintering-geranium-110811.htm

Muutaman kukan teki talvellakin, nyt yksi aika iso. Tekee jo isoja lehtiäkin, onneksi saa kohta parvekkeelle, tänään oli 18 astetta.

• Mutu

Myös minulla kukkii pelakuut (jonkun verran)vielä parvekkeella (lasitettu).
      Ihan näinä päivinä nostan sisälle yöpakkasten pelossa.
      Kokeilen säilyttää ne leikkaamatta yli talven, koska ne on niin valtavan komeita, en raaski leikata niitä. En usko, että sellaista maailmankolkkaa onkaan etteikö kukat tarvitse lepoaikansa eli kukkivat vähemmän tai ei ollenkaan. Mutu-teoriaa...

• Komistuut vaan

Minulla ei ole mitään merkkejä vieläkään, että lopettaisi kukkimisen, paljon nuppuja ja kukat kestää pitempään viileässä. Varmasti kun sisälle ottaa, loppuu kukinta pian tai pitäisi olla paljon viileämpi paikka.

Vältän leikkaamista siksikin, koska joskus kuollut oksa tai jopa koko kukka kun katkaissut. Alkaa tummua (mädäntyä), eikä pysähdy vaikka katkaisisi uudesta kohdasta. Olisi ehkä parempi vääntää oksa poikki kuten kuivanut kukka, jos tarvitsee pistokasta. Yksi oksa katkesi vahingossa ja haava parantui hyvin.

• O-mukulakiurunkannus
        Komistuut vaan kirjoitti:

Minulla ei ole mitään merkkejä vieläkään, että lopettaisi kukkimisen, paljon nuppuja ja kukat kestää pitempään viileässä. Varmasti kun sisälle ottaa, loppuu kukinta pian tai pitäisi olla paljon viileämpi paikka.

Vältän leikkaamista siksikin, koska joskus kuollut oksa tai jopa koko kukka kun katkaissut. Alkaa tummua (mädäntyä), eikä pysähdy vaikka katkaisisi uudesta kohdasta. Olisi ehkä parempi vääntää oksa poikki kuten kuivanut kukka, jos tarvitsee pistokasta. Yksi oksa katkesi vahingossa ja haava parantui hyvin.

Jossakin puutarhalehdessä luki, että pelargonit pitäisi ottaa sisälle riittävän aikaisin syksyllä, ettei tule turhan voimakasta lämmönvaihtelua. Ne kuulemma saattavat säikähtää kuoliaiksi, jos yhtäkkiä joutuvat muuttamaan parista lämpöasteesta yli kahteenkymmeneen. Olen muutaman kerran yrittänyt talvettaa mahdollisimman hyvin ohjeiden mukaan, mutta huonolla menestyksellä.

Riippuu varmaan todella paljon siitä, millainen perimä sattuu kukalla olemaan. Jos löydätte sellaisen kannan, joka talvehtii hyvin sisällä, pitäkää sitä kuin kukkaa kämmenellä. Jakakaa pistokkaita ystäville, sukulaisille, tuttaville, työkavereille ja kylänmiehille, niin on suurempi mahdollisuus saada taas itselle jos oma sattuu nääntymään. Sama tietysti koskee kaikkia muitakin kasveja, jotka arvostatte korkealle.

• Tänä vuonna
        O-mukulakiurunkannus kirjoitti:

Jossakin puutarhalehdessä luki, että pelargonit pitäisi ottaa sisälle riittävän aikaisin syksyllä, ettei tule turhan voimakasta lämmönvaihtelua. Ne kuulemma saattavat säikähtää kuoliaiksi, jos yhtäkkiä joutuvat muuttamaan parista lämpöasteesta yli kahteenkymmeneen. Olen muutaman kerran yrittänyt talvettaa mahdollisimman hyvin ohjeiden mukaan, mutta huonolla menestyksellä.

Riippuu varmaan todella paljon siitä, millainen perimä sattuu kukalla olemaan. Jos löydätte sellaisen kannan, joka talvehtii hyvin sisällä, pitäkää sitä kuin kukkaa kämmenellä. Jakakaa pistokkaita ystäville, sukulaisille, tuttaville, työkavereille ja kylänmiehille, niin on suurempi mahdollisuus saada taas itselle jos oma sattuu nääntymään. Sama tietysti koskee kaikkia muitakin kasveja, jotka arvostatte korkealle.

On niin komeassa kukassa, että täytyy ensimmäisinä pakkasöinä tuoda sisälle ja päiväksi taas parvekkeelle. Saa jatkettua kukintaa eikä säikähdä ilmaston muutosta. Liikakastelua ainakin kannattaa talvella välttää.

Tuo on ostettu muistaakseni Lidlistä. Sipuli- ja muut ulkokasvit sieltä ei ole parvekkeella menestyneet, mutta sisäkasvit hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe