Pyöritän pientä tilitoimistoa, se on ollut pystyssä vuodesta 2009. Tarkoituksenani on aina ollut lähinnä saada kohtuullista palkkaa opiskelun ohella. Kun aloitin veloitin 30e/h alv0% ja asiakkaani olivat lähinnä ystäviäni/tuttujani. Myöhemmin on kertynyt myös ulkopuolisia asiakkaita ja pikkuhiljaa olen nostanut veloitustani. Tällä hetkellä perin uusilta asiakkailta 38e/h alv 0%, mutta moni vanha asiakas on alkuperäisellä veloituksella, eli 30e-35e/h. Tiedän että olen naurettavan alihintainen... Pitäisikö kaikki asiakkaat laittaa tuon 38e/h -veloituksen piiriin? Miten hinnannoususta voisi ilmoittaa asiakkaille? Lähetänkö kirjallisen ilmoituksen vai riittääkö sähköposti? Miten asian voisi muotoilla?
Miten ilmoittaa hintojen noususta asiakkaille?
4
5483
Vastaukset
- rtyuiolöä9åäp0o8liku
Itse aloitin samalla tavalla kuin sinäkin. Ensimmäiset asiakkaat tuli vanhoista tuttavista ja alihintaan. Veloitukseni oli niin ikään sama 30€/h. Olen sen jälkeen nostanut hintaa kahdesti, ensin 35€/h ja parin vuoden kuluttua 40€/h. Nyt on tarkoitus nostaa veloitus vuoden vaihteessa 45€/h. Siltikin olen moneen muuhun verrattuna halpa.
Hinnannousut olen ilmoittanut hyvissä ajoin ennen korotuksen voimaan tuloa sähköpostilla. Ajoissa siksi että jätän asiakkaalle hyvin aikaa miettiä haluaako jatkaa yhteistyötä senkin jälkeen.
Yhdenkään hinnan korotuksen jälkeen kukaan ei ole lähtenyt pois. Itseasiassa kukaan ei ole edes mitenkään kommentoinut asiaa. Jos hintasi on edelleen korotuksen jälkeenkin yksi paikkakunnan halvimmista, ei hinta voi olla peruste yhteistyön päättämiselle. Jos niin käy että joku lähtee pois niin korotus kyllä korvaa pois lähteneen jättämän aukon ja kyllä kohta joku tilalle tulee.
Itsekin olen hieman liian kiltti enkä oikein osaa pyytää työstäni sitä hintaa joka kuuluisi. Suurin virhe on se että alun alkujaan on alkanut tekemään liian halvalla. Myöhemmin oikean hintatason saaminen on paljon hankalampaa jos on totuttanut asiakkaat alhaisiin hintoihin. - ewef3wer4
Myös se että asiasta nimenomaan ilmoittaa selkeästi ja hyvissä ajoin antaa hyvän kuvan että tässä ei yritetä mitenkään vaivihkaa korottaa hintoja. Jos asiakkaalle yhtään pääsee syntymään kusetuksen maku niin luultavimmin vaihtaa firmaa vaikka joutuisikin maksamaan enemmän toisaalla.
- pitkän linjan yrittäjä
Minun mielestä olisi ihan hyvä näille vanhoille (joita ei ilmeisesti ole kauheasti) pitää ihan pikku palaveri ja kertoa että tilanne on muuttunut ja joudut ottamaan nykyään oikean mrkkinahinnan.
Ja todellakin se että uusi hinta alkaa esim vuodenvaihteesta. - Yrittäjä2010
Hyvä kysymys, hintojen nosto on aina hankalaa.
Itse yrittäjänä olen havainnut, että paras tapa nostaa hintoja on tehdä se joka vuosi, ja käyttää perusteena esimerkiksi inflaatiota (elinkustannusindeksi), TES-sopimuskorotuksia tms. Jos laskutetaan, niin laskut maksetaan koneella ja sama se on näpytellä 10 tunnin työstä palkkioksi 312,30 euroa kuin 300 euroa - mutta pitkällä aikavälillä se korotus kertyy.
Ei minullakaan asiakkaat ole korotuksista valittaneet, lähinnä jotkut isot asiakkaat saattavat olla happamina (ammattiostaja). Mutta loppuviimeksi ostajallekin on parempi että toimittajan liiketoiminta on terveellä pohjalla.
Sitten aivan eri asia on hintojen systemaattinen vedättäminen, eli alihintainen alkutarjous ja sen jälkeen ruvetaan nostamaan hintoja 5-15% vuodessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko1952747Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83042673Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy442355Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1591424Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har171132Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään481106- 57812
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j11801- 19709
- 55702