Olen saanut kotoani hyvät taidot oman talouden hoitamiseen. Oli täysin itsestäänselvyys, että ekan vakiduunin saatuani 20-vuotiaana ostan omistusasunnon. Minulla on ammattitutkinto, en siis ole korkeasti kouluttautunut. Olen sitten yksiöstä vaihtanut isompaan pikkuhiljaa, tehden jokaisella asunnolla hieman voittoa myydessä. Vuokralaisella ei ole tätä mahdollisuutta. Nyt omaisuutta jo sievoinen summa ja sijoitusasunnot ovat seuraavana mielessäni. Olen nyt 27-vuotias ja pk-seudulta.
Mietin, mikseivät ihmiset osta asuntoa heti kun se on mahdollista. Se on Suomessa pienituloiselle duunarille oikotie onneen. Sen sijaan lototaan ja jännitetään lauantaisin joko se elämä muuttuisi kuin taikaiskusta ihanaksi..
Kun hankkii pienen ja halvan asunnon ja maksaa sitä reippaasti kuukausittain omaksi voi sekä asua halvalla ja kerryttää omaisuuttaan. Jos työpaikka on pk-seudun ulkopuolella, tämä on todella helppoa, sillä asunnot ovat huokeita muualla maassa. Pariskunnille, joilla on kahdet tulot tämä on myös helpompaa kuin yksin asuvalle.
Jos olisin vaikka nyt työuraani aloitteleva lähihoitaja ja saisin nettopalkkaa 1500e/kk ja asuisin vaikkapa Kymenlaaksossa saisin ostettua n. 45.000e maksavan yksiön minkä tahansa Kymenlaakson kaupungin ydinkeskustasta. Omaa rahaa olisi 5000e palkoista säästettynä. 40.000e laina heltiäisi helposti noilla tuloilla. Vastike 100e, lainalyhennys 700e ja elämiseen jäisi ihan kivat 700e/kk. Laina lyhenisi noin 14.500e vuodessa. Kahden vuoden päästä 45.000e asunnosta olisi lainaa enää 25.500e.
Asuttuani 2 vuotta asunnossa vuokraisin sen ja muuttaisin kaksioon. Kaksio maksaisi kauempana keskustaa esim. 60.000e. Tähän asuntoon ottaisin koko summan lainaa ja yksiö toimisi lainan lisävakuutena. Tämäkin lainasumma on vielä 1500e palkan puitteissa. Nyt keskustayksiö kuitenkin tuottaisi n.250e/kk vastikkeen ja verojen jälkeen. Tuloni olisivat siis itseasiassa 1700e. Näillä tuloilla maksaisin lainoja 1050e/kk, jotta elämiseen jää se sama 700e/kk. Lainat lyhenisivät n. 10.000e/v.
Kaksi vuotta kaksion ostamisen jälkeen lainaa on enää n. 65.000e ja asuntojen arvo edelleen sama 60.000e 45.000e = 105.000e. Mahdollisesti asuntojen arvot ovat jopa nousseet. Varallisuutta on siis kertynyt 40.000e neljässä vuodessa. Jos esimerkin lähihoitaja olisi asunut vuokralla ja säästänyt palkastaan sen verran, että käyttörahaa olisi aina 700e/kk, niin 400e vuokrayksiössä asuen säästöön olisi jäänyt alle 20.000e. Kun tämä omistusasumisen hyötyvaikutus huomioidaan koko elämän ajalta, niin varallisuutta kertyy mukavasti eläkeikään mennessä.
Ei se sen vaikeampaa ole. Toivon, että joku hyötyi tästä sepustuksestani. Tai edes jaksoi lukea loppuun..
Jos olisin pienituloinen duunari, ostaisin asunnon
29
556
Vastaukset
- hieno juttu....
Jep. Mutta sinä oletkin fiksu ja tiedät miten hoitaa asiat. Ja oletkin sen kovalla työllä tehnyt. Kaikki eivät saa tuota itse aikaiseksi ja ajan myötä valittelevat että ovat vähävaraisia väliinputoajia ja sinä rikas. Itsellä tai siis perheelläni kohta 500,000 euron omaisuus samalla periaatteella hankittuna. Vaikka köyhina 90-luvulla aloitimme. Pikkuhiljaa poismaksellen ja muusta tinkien. No ei meidän perhe enäää tarvi kaikesta tinkiä mutta joskus täytyi.....
- hieno juttu...
Rupesi oikein nauratta´maan oman tyhmyyteni. Puhut muodossa jos eikä että olet. No ajatukset ja toteutukset kuitenkin eri asia. Oikeilla jalanjäljillä kuitenkin olet...
- nyysnäänees
no noinhan lähes jokainen on asuntosa hankkinut... me ostimme yksiön vanhasta myyntiin tulleesta vuokratalosta v.1978.. sen hinta oli silloin 27500mk rahat olimme säästäneet joten lainaa ei tarvittu vaikka se oli jo valmiiksi anottu ja saatu, aikaa meni sen taloyhtiön perustamiseen senverran jotta koko summa säästyi sillävälin... vähän yli 2v. siinä asuimme ja sitten alkoikin ok-talo kutsua kun kumpikaan ei koskaan ole aiemmin asunut kerrostalossa, nyt oli pakko kun töihin toisaalle johti elämänpolku.Kun sen myimme saatiin siitä 68000mk... rahaa oli kuitenkin säästynyt jo tuollakin välin ja ok-talo, vanha 1957 rakennettu, mutta alkuperäiskunnossa ilman muoviremontteja, eli ei pilattu korjaamalla, maksoi 150000mk... siihen vähän lainaa otimme ja kas, pian oli se remontoitu kattilasta kattoon. Asumme yhä siinä tyytyväisena...hintaa on tämän kokoisella tässä kunnossa 220000e... vertailupohjana saman alueen muut ...eli tulevaisuudessa kun sen myymme pois kun vanhuus aiheuttaa hoito vaikeuksia talon suhteen, niin aika mukava tili tulee. Kun vertaa osto remppakulut markkoina ja myyntitulo euroina.... periaatteessa asumme täysin ilmaiseksi kymmeniä vuosia, vaikka maksammekin nyt maakaasu vesi vakuutus-ym normaali kuluja joita asuminen aiheuttaa.... korvaus tulee myyntihinnan myötä. Ja vaikka ei noin paljon saisikaan mikä on tuo ulkopuolisen tekemä arvio niin hyvä voitto tulee jokatapauksessa.
- Huh huh
Kaikki ei tohon kykene! Sitten yksinään ikääntyneenä pääsee vasta asumisuran alkuun, mutta töitä täytyy painaa täysillä, eikä töiden keventäminen tai vähentäminen tule kuuloonkaan, kun asuntovelkaa täyttyy maksaa. Mutta kyllä on hyvä fiilis, kun ko. hommaan kykenee!
- ajattelen samoin
Sellaiset ihmiset jotka ostavat ajoissa , siis tarpeeksi nuorena, vaikka vanhankin osakkeen tai talon ja itse sen kunnostavat mikäli taito riittää, niin säästävät melkoisen summan niihin nähden jotka vähänväliä vaihtavat ja vielä uuteen. Se vanhana ostettu ja kunnostettu täyttää asumisen tarpeen ja siitähän saa niin hienon kuin on taito/varaa tehdä.Loppujenlopuksi se on ilmaista asumista , kuten tuossa edellä joku jo sanoi, kaikki kulut mitä on ollut rempoista normi kuluihin saa takaisin kun sen myy. Edellyttää tietysti sitä itsetekemisen taitoa.
- nainen 34v
Mielestäsi ihmisen tärkein päämäärä on omaisuuden kartuttaminen?
Minäpä en halua omistaa mitään arvokasta ja kaikkein viimeksi ostaisin asunnon. Haluan olla vapaa muuttamaan mihin päin tahansa työt minua kutsuvat ja tykkään asua pienissä vuokrayksiöissä, sekä kuluttaa tienestejäni tässä ja nyt mukavaan elämään. En näe mitään järkeä kitkuttaa säästäen ja pankkilainoja maksellen elämän parhaita vuosia.- Mitenköhän...
Siitä lähtien kun ostimme oman niin loppui kitkuttaminen ja rahaa jäi eläämisenkin.
Kun asumistarpeet lasten myötä muuttui ¨niin rupesi vuokratasot olemaan sen verran kovia. Ostimme 2002 rivarin ja asumiskulut tippui 1400eur/kk/vuokraa 950 euroon.
Ostimme toukokuussa 215 m2 ok-talon jonka vuokrataso olisi täällä Espoossa noin 2200-2600 euroa kuukaudessa. Maksamme 1050 euroa kuukaudessa ja 500,000 euron talo jossain vaiheessa täysin maksettu.
Olemme vapaaita muuttamaan milloin vain haluamme ja jos tarve siihen tulee. Ei omistusasunto sido sen enempää kuin vuokra asunto. Kun aika koittaa niin myyme talon ja ostamme pienen kerrostalo osakkeen ja rahaa jää silti tilille nykyhinnoilla 200-300,000 euroa. Enemmän valinnavapautta tunnen asuntovelallisena kuin silloin kun asuimme vuokralla.
- dullanduu
minä taas en ikinä suostuisi muuttamaan mihinkään, kotini on kotini, ei sitä vaihdeta johonkin vuokraluukkuun mistään hinnasta.Me asuntomme maksaneet olemme vapaita, kaikin puolin.Rahat ei kulu mihinkään tyhjästä maksamiseen niinkuin vuoraraha on... sillähän saat vain kk ajan asua.Rahaa on säästössä kuluttaa tässä ja nyt tai vasta tulevaisuudessa, sekin on valinta... yleensä se vuokralainen ei oikein pysty kuluttamaan missään vaiheessa kun on aina vaan maksettava sitä vuokraa.Entä kun ne elämän parhaat vuodet on menneet ja ihan yllärinä yht'äkkiä tarvisitkin sitä rahaa jonka jo ennakkoon olet kuluttanut, silloinhan sinulla ei ole rahaa eikä sitä omaisuutta jonka voisit rahaksi muuttaa voitolla. Raha ja omaisuus tuo turvallisuutta... eipä haittaa vaikka työt loppuisi, ei tarvi lähteä tiesminne työn perässä. Jos sairastut, sinulla olisi rahaa jos olisit 'kitkuttanut' vähän aikaa. Eikä huolta siitä iänikuisesta vuokranmaksusta kun tulot tipahtaa lopputilinmyötä, omassa voi asua sinuun verrattuna ilmaiseksi.Toki kerros/rivi talossa on vastikkeet maksettava ja ok-talossa kaikki kulutukseen liittyvä... mutta ne nyt on jotain murusia johonkin vuokranmaksuun verrattuna. Ja sitten kun myy asuntonsa niin siinähän ne kulut saa kuitenkin takaisin, mitä sinä saat takaisin niistä 'tässä ja nyt' -kuluttamistasi...hmmm.Omistaminen sinänsä ei ole mikään itseisarvo... sitäkautta vaan saa niin paljon enemmän sitä 'tässä ja nyt' -käytettävää. Niin se vaan on.
- nainen 34v
Maksan tällä hetkellä vuokraa yksiöstä 320€ kk ja vuokraan sisältyy vesi lämpö ja sähkö. Paljonko halvemmalla sinä asut?
Lopputilit ei minun ammatissani haittaa, kun vaihdan vaan paikkakuntaa ja töitä on aina jossakin. Kun asun vuokralla, olen vapaa omistusasunnon myyntihommista, jotka eivät nekään ihan noin vaan kädenkäänteessä suju. Ei asuntokauppa käy varsinkaan paikkakunnilla, jossa työt ovat vähässä.
Sitten kun minun parhaat vuoteni ovat menneet, olen todennäköisesti eläkkeellä ja matkustelen entistä kiihkeämmin! Voin laittaa sinulle kortin jostain lämpimästä maasta, niin saat huokaista haikeasti omaisuutesi vahtimisen ohessa..
Raha tuo turvallisuutta kyllä, mutta vain siinä tapauksessa, että se on tarvittaessa heti käytettävissä, eli omalla pankkitilillä.
Lopuksihan me mennään monttuun kaikki ja kukaan ei saa taloa mukaansa, eikä säästöjäkään. Se loppu voi tulla vaikkapa jo tänään, joten elämästä pitää nauttia kuin aina ois viimeinen päivä. - mitenköhän...
nainen 34v kirjoitti:
Maksan tällä hetkellä vuokraa yksiöstä 320€ kk ja vuokraan sisältyy vesi lämpö ja sähkö. Paljonko halvemmalla sinä asut?
Lopputilit ei minun ammatissani haittaa, kun vaihdan vaan paikkakuntaa ja töitä on aina jossakin. Kun asun vuokralla, olen vapaa omistusasunnon myyntihommista, jotka eivät nekään ihan noin vaan kädenkäänteessä suju. Ei asuntokauppa käy varsinkaan paikkakunnilla, jossa työt ovat vähässä.
Sitten kun minun parhaat vuoteni ovat menneet, olen todennäköisesti eläkkeellä ja matkustelen entistä kiihkeämmin! Voin laittaa sinulle kortin jostain lämpimästä maasta, niin saat huokaista haikeasti omaisuutesi vahtimisen ohessa..
Raha tuo turvallisuutta kyllä, mutta vain siinä tapauksessa, että se on tarvittaessa heti käytettävissä, eli omalla pankkitilillä.
Lopuksihan me mennään monttuun kaikki ja kukaan ei saa taloa mukaansa, eikä säästöjäkään. Se loppu voi tulla vaikkapa jo tänään, joten elämästä pitää nauttia kuin aina ois viimeinen päivä.Olet asunut pienissä kunnissa missä tosiaan saa yksiöitä 2-300 euron vuokralla. Joten muutto kasvukeskuksiin on rajallista koska silloin maksat vuokraa 5-700 euroa kuukaudessa mikä rajoittaa pikkaisen vapauttasi.
Pahin skenaariosi on että tapaat puolison. Silloin tarvitsette jo kaksion. Jos puolison myötä muutat kasvukeskukseen niin vuokra onkin toista luokkaa. Ja pahin tilanne mikäli hankitte lapsia niin tarve kasvaa. Kolmio/neliö sitten 900-1300 euroa edullisestikin saatuna.
Eläkepäivinä vuokralla asuminen kostautuu eniten kun pienestä eläkkeestä maksetaan ennen niin edulliselta tuntunutta vuokraa ja rahaa jää vain ruokaan.
Harva vuokralla asuva on saannut niin paljon säästöä että eläke päivinä hurvittelevat ympäri maailmaa lähettäen kortteja lämpimistä maista.
Tätä jälkimmäistä herkkua harrastava pikemmin jo asuntonsa maksaneet eläkeläiset. - nainen 34v
mitenköhän... kirjoitti:
Olet asunut pienissä kunnissa missä tosiaan saa yksiöitä 2-300 euron vuokralla. Joten muutto kasvukeskuksiin on rajallista koska silloin maksat vuokraa 5-700 euroa kuukaudessa mikä rajoittaa pikkaisen vapauttasi.
Pahin skenaariosi on että tapaat puolison. Silloin tarvitsette jo kaksion. Jos puolison myötä muutat kasvukeskukseen niin vuokra onkin toista luokkaa. Ja pahin tilanne mikäli hankitte lapsia niin tarve kasvaa. Kolmio/neliö sitten 900-1300 euroa edullisestikin saatuna.
Eläkepäivinä vuokralla asuminen kostautuu eniten kun pienestä eläkkeestä maksetaan ennen niin edulliselta tuntunutta vuokraa ja rahaa jää vain ruokaan.
Harva vuokralla asuva on saannut niin paljon säästöä että eläke päivinä hurvittelevat ympäri maailmaa lähettäen kortteja lämpimistä maista.
Tätä jälkimmäistä herkkua harrastava pikemmin jo asuntonsa maksaneet eläkeläiset."Tätä jälkimmäistä herkkua harrastava pikemmin jo asuntonsa maksaneet eläkeläiset"
Harrastavat, jos ovat voimissaan, tai elossa. Minä olen matkustellut jo vuosia ja tuhlannut muutenkin mielitekojeni mukaan.
Mistä yleensäottaen päättelet, että vuokralla pikkuyksiössä asuva on köyhä? Kaivosalalla hankkii ihan hyvin ja asumisen suhteen alan työpaikat eivät ole kasvukeskuksissa, joten ei ole tiedossa kalliimpia vuokria.
Kyse oli lähinnä siitä, että miksi ihmeessä pitäis elää "sitku"-elämää ja kerätä omaksi kaikkea, mitä ei mukaansa saa.
- dullanduu
enpä todellakaan halvemmalla asu.. ok-talo 3kerrosta neliöitä runsaat 240 ,joten siitä voit laskea jo lämmityskulut vakuutukset ym...mutta itsellenihän niitä makselen kun saan kuitenkin kaikki kulut takaisin kun asuntoni joskus myyn.Ei sitä ilman rahaa kukaan ole ... tilillä pitää aina olla vähintään 3v. nettopalkka, mieluummin enemmän mutta tuo on minimipuskuri.Arvostamme näemmä eri asioita, minä en pidä matkustelusta, en voi sietää ihmispaljouksia mölyämässä ympärilläni.Kuumasta en pidä senkään vertaa. Mutta pidän ylikaiken puutarhasta ja eläimistä sekä valokuvauksesta.Jokainenhan rahansa laittaa mihin tahtojaa, minä noihin em. ,sinä taas johonkin muuhun.
- omistusasunto toki
Vuokralla asujien kannattaa muistaa se, että eläkkeiden määrä pienenee tulevaisuudessa radikaalisti. Elinajanodotekerroin pienentää maksettujen eläkkeiden määrää. Moni haluaisi reissata, käydä ulkona syömässä, hoidattaa itseään yksityisellä hammaslääkärillä, käydä ehkä hierojalla, ostaa laadukkaat kengät jne, mutta sellaiseen ei ole rahaa eläkkeellä, jos jo työssäoloaikana ei ole osannut raha-asioitaan hoitaa.
Omat reilun 70-v ikäiset vanhempani ovat itsekin havahtuneet siihen, että vaikka ovat aina olleet terveinä, niin ehkä reilun viiden vuoden päästä pitäisikin päästä esim. kaihileikkaukseen ja suonikohjuleikkaukseen. Julkisella puolella on tosi pitkät jonot, joten on kiva, että on rahaa säästössä, jotta nämä leikkaukset voi hoidattaa yksityisellä. Myös riski sairastua kasvaa. Moni eläkeläinen syö jotakin lääkitystä pitkäaikaissairauteen esim. diabetes, verenpainetauti ja lääkkeetkin maksaa.
Eläkeläisenä myös riski saada syöpä kasvaa sekin. Tulevaisuudessa köyhät vanhukset eivät pysty hankkimaan kaikkia lääkkeitä varsinkaan, jos syöpä uusiutuu useamman kerran ja uusimmat lääkkeet voivat maksaa jopa muutaman tonnin kuukaudessa. Silloin on vain pakko jättää hoidot ottamatta.
Itse pakkosäästän asunnon muodossa. Nyt maksan asuntolainaa noin 700 euroa kuukausittain, mutta kun laina on maksettu, niin sitten tarvitsee enää maksaa vain yhtiövastiketta. Tavoitteena on vaihtaa tämä asunto sitten eläkepäiviksi pienempään asuntoon, jolloin asumiskulut pienenevät entisestään.
Omassa kotikaupungissani katselemani yksiöt ovat sitä hintaluokkaa, että lainaa ei tarvitse minun ottaa, vaan jää jonkin verran myyntivoitosta rahaa sukanvarteen esim. tulevia remontteja varten. Tällaisista yksiöistä vuokralainen maksaa vuokraa noin 700 e/kk, kun taas omistusasujalle maksettavaksi tulee vain yhtiövastike, mikä on noin 200-250 e/kk. Ero on merkittävä, kun ajattelee, että eläkkeellä ehtii olla esim. 20 vuotta (hyvillä elämäntavoilla jopa 30 vuotta). Eläkeläisellä asumiskulut voivat siis olla esim. 500 e/kk pienemmät, kun asuu omistusasunnossa ja 20 vuoden aikana se tekee peräti 120.000 euroan säästön eläkeläiseen verrattuna !!!!! Kannattaa myös muistaa, että kun yhteiskunnan tuki pienenee koko ajan, niin välttämättä eläkeläisten asumistuet yms. eivät ole niin suuret kuin mitä ne tällä hetkellä ovat. Vuokralainen voi myös joutua poispotkituksi vuokra-asunnostaan.- taskulaskukone
Just! Hyvistä elämäntavoista et taida tietää mitään, saati matematiikasta.
Puhumattakaan ihmisen elinajasta ja elämän tarkoituksesta;)
- Pitkäaikatyötön
Pieni kommentti tähän voiton tekemiseen:
"Olen sitten yksiöstä vaihtanut isompaan pikkuhiljaa, tehden jokaisella asunnolla hieman voittoa myydessä."
Sitä yhtä asuntoa tuijottaen näyttäisi voittoa tulevan, kun myyntihinta on korkeampi kuin alkuperäinen ostohinta. Tosiasiassa se uusi asuntosi on todennäköisesti myös kerännyt lisää hintaa samassa ajassa, mikä tulee vastaavasti tappioksesi ostaessasi sen. Jos vaihdat isompaan asuntoon, yleensä hieman menetät euroja, koska hinnannousu tapahtuu prosentuaalisesti ja isomman hinta euroina nousee enemmän.
Mutta tietysti verrattuna siihen, ettet omistaisi mitään asuntoa, et ole hävinnyt yhtä paljon kuin kokonaan ilman arvonnousua jääden. - nyysnäänees
kun vaihtaa isompaan remppaamattomaan, siis sisältä huonokuntoiseen, niin sen saattaa saada halvemmalla kuin on sen pienemmän hyväkuntoiseksi itse rempaten , myynyt... se pintojen kunto nykyään näyttää vaikuttavan paljonkin.. on kuin kukaan ei osaisi mitään tehdä... jostain halvasta pintaremontoidusta saa paljon enemmän kuin lapsiperheen asumisjäljet näkyvästä.Ja ne asumisen jäljet on kuitenkin niin helppo ja edullista omana työnä tehdä.Yleensä ei kannatakaan vaihdella pikkuhiljaa suurempaan vaan parempi on kerta rytinä ja ostaa sellainen kuin aikoo.Joku yksiö perusvaihtarina ekalla kerralla, jolla tekee hyvän voiton niinkuin tuolla ketjun alkupäässä mainitsin on ihan hyvä alku.
- meizi83
On myös melko todennäköistä, että nämä vuokra-asukit maksattaa vuokransa yhteiskunnalla sitten, kun eläkkeen aika koittaa.
Harvemmin omassa asunnossa asuva eläkeläinen saa tulonsiirtoja asumistaan varten. Poikkeuksia toki on - mutta pääsääntöisesti näin.
Omat vanhemmat asuvat vuokralla, eläkkeellä jo. Ei siinä tehdä mitään muuta, kuin maksetaan vuokraa vaan. Omistusasujat käy jossain etelässä, mun vanhemmat ei käy.
Ainakin omille vanhemmille on käynyt niin, että vuokra-asuminen ei ole ollut juuri missään vaiheessa edullisempaa, kuin omistusasuminen. Päinvastoin.
Eri asia olisikin, jos tilillä olisi asunnon hintainen osakesalkku, jonka osinkotulo kustantaa vuokran ja yhtiövastikkeen erotuksen - mutta kuten usein on, vuokra-asukeilla harvemmin on sitä salkkuakaan. - 1+12
noinhan se menee... monikaan eläkeläinen joka vuokralla asuu ei loppujen lopuksi pysty muutakuin hätäseen sen vuokransa maksamaan ja tinkii sitten ruuasta/lääkkeistään.Ns. normaali ihmiset tekee noin päin, mutta sitten on nämä jotka ei koskaan töissä ole olleet, heille sossu maksaa sen vuokran ja lähes kaiken muunkin. On se niin väärin.Ja luulenpa jotta 'töitä mitä on missä vaan'- eli siivoushommista ei paljon sitä eläkettä kerry... oli sitten siivoamassa kerroksissa tai maan alla toimistoissa.
- ...:))
Vuorotyötä tekevän aloittelevankaan lähihoitajan palkka ei nettona ole 1500e/kk, vaan n. 2000 e/kk.
Peruspalkka n. 2100 e/kk ilman lisiä, sitten yö-lauantai, ilta ,juhlapyhä ym lisät tekee n. kolmanneksen lisää.Sunnuntaityö kaksinkertaisella palkalla.Näin ollen jo aloittelijan palkka bruttona. n. 2700, ja nettona n.2000e/kk. - huhheijaa vaan
täh... kuka mitää lähihoitajista puhunut....palkoista jos puhutaan minäpä saankin3600e/kk ilman mitään vuorojuttuja joihin en ikinä suostuisi... siis päivätöistä saan.
- ..:)
Kuka uskoo köyhyys-palstalaisen saavan yli kolme tonnia kuussa...:::))
Lähihoitajan palkan aloittaja kertoo olevan nettona 1500e/kk, joten tuo oikaisu siksi Lähärit eivät todellakaan ole pienipalkkaisia, vaan keskituloisia. Mitään kikkailua ei vuorotyö ole, vaan kuuluu heidän työhönsä, ja tämä on jokaisella tietona JO alalle hakeutuessa että vuorotyöhön joutuu.
Tuskin kukaan pelkällä peruspalkalla tuohon työhön lähtiskään, joutuuhan siinä opiskelemaan kolme vuotta, ja työ on vastuullista jaraskasta.Lisät tosiaan tekevät ainakin kolmanneksen lisää .
Jos myös on jo hankkinut palveluslisätkin, bruttopalkka menee helposti reilusti yli kolmen tonnin kuussa. - =oikaisu
..:) kirjoitti:
Kuka uskoo köyhyys-palstalaisen saavan yli kolme tonnia kuussa...:::))
Lähihoitajan palkan aloittaja kertoo olevan nettona 1500e/kk, joten tuo oikaisu siksi Lähärit eivät todellakaan ole pienipalkkaisia, vaan keskituloisia. Mitään kikkailua ei vuorotyö ole, vaan kuuluu heidän työhönsä, ja tämä on jokaisella tietona JO alalle hakeutuessa että vuorotyöhön joutuu.
Tuskin kukaan pelkällä peruspalkalla tuohon työhön lähtiskään, joutuuhan siinä opiskelemaan kolme vuotta, ja työ on vastuullista jaraskasta.Lisät tosiaan tekevät ainakin kolmanneksen lisää .
Jos myös on jo hankkinut palveluslisätkin, bruttopalkka menee helposti reilusti yli kolmen tonnin kuussa.Liiton SUPERIN sivuilta poimittua:
Peruspalkka 1.2.2013 alkaen 1935,44 €
Lisät huomioiden keskipalkka alalla Taloussanomien jutun mukaan (juttu tehty tänä vuonna):
Lähihoitaja saa 2522 euroa
Palkka ei siis tosiaankaan ole yli 3000 euroa. Yli kolmentonnin ansioihin pääsevät sairaanhoitajat, jotka tekevät vuorotyötä, mutta jos sairaanhoitaja tekee pelkkää päivävuoroa, niin ilman lisiä hänelläkään ei palkka nouse yli 3000 e/kk - laskepa vaan.
=oikaisu kirjoitti:
Liiton SUPERIN sivuilta poimittua:
Peruspalkka 1.2.2013 alkaen 1935,44 €
Lisät huomioiden keskipalkka alalla Taloussanomien jutun mukaan (juttu tehty tänä vuonna):
Lähihoitaja saa 2522 euroa
Palkka ei siis tosiaankaan ole yli 3000 euroa. Yli kolmentonnin ansioihin pääsevät sairaanhoitajat, jotka tekevät vuorotyötä, mutta jos sairaanhoitaja tekee pelkkää päivävuoroa, niin ilman lisiä hänelläkään ei palkka nouse yli 3000 e/kkLähihoitajan peruspalkka Etelä-Savon alueella 2069eKkk. Alkuvuodesta palkat yleisesti nousevat 20 e.
palveluslisät, itselläni kaksi 170e/kk.=2239 henki.koht lisä, joka voi olle erisuuruinen. Omaani en tässä kerro.
Yhteensä noilla peruspalkka on n. 2300e/kk.Joillain enemmän , joilla esim neljä palveluslisää, sekä Etelä-Suomessa tietenkin jo peruspalkka suurempi .
Lisät n. 500-600 e/kk riippuen kuinka paljon tekee yö, sunnuntai ,ilta ym. vuoroja. Sekä tietenkin lomaraha n. yhden kuukauden palkka , josta tulee suunnilleen yksi kuukauden palkka lisää.
- huhheijaa vaan
metallialalla vakiväkeen kuuluva, 35v. alalla ollut, kaikki talon työt osaava saa tuon reilut19e/tunti tuotantopalkkiot ... siitä se 3600e/kk muotoutuu jotensakin... eli ihan tavis tyyppi tavis hommissa, ei tässä mitään ihmeempiä olla.Ja miksei ihan taviskin voi köyhyyspalstaa lueskella ja välillä laittaa jotain tekstiäkin, vai onko jossain toisin määrätty.Saitsulla tässä olen näitä lueskellut, kaikenlaisia palstoja.
- jiihaa mikä liksa
Oma asunto? Ei se ole oikeesti oma! Jos yhtiöllä on VELKAA, asukas maksaa lyhennyksen vastikkeessa ja näin kk kulut nousee. Asukas siis lyhentää TOISTEN tekemää velkaa. Ainoa järkevä kohde on velaton asunto, jolloin se vastike on pienempi.
Jos sitten DUUNARI sairastuu yms muuta kivaa duunari juttua ja tarvitsee SOSSUN auttavaa kättä voi kämppä mennä myyntiin!! Ihanaa, siihen 30 vuoden valka helllvetti päättyy. Kandee miettiä sitä, et vuokra luukku ja sen kiva vuokra menee kivasti sossun piikkiin huonoina aikoina.
Tuotantopalkkiot on "harha", jonka bossit luo. Firma voi muuttaa ehtoja tai poistaa koko osuuden. Duunari on niin juntti, et uskoo kaikkeen hömppään, et tekemällä enemmän sais enemmän. Tää firmojen juttu on todellakin nähty ja koettu. Duunarilla on yleensä jonkinlainen tiimi, jonka tulos on pohjana. Toimihenkilöillä on taas ihana henkilökohtainen bonus ja siitä ei saa puhua muille.
Kannattaa lukea se "tyhjä" paperi, johon nimen laittaa.
Duunarin pomo on DUU-Narri :)- 4+12 (ap)
Asumistukea ja sosiaalitoimiston harkinnanvaraista toimeentulotukea saa myös omistusasuntoon. Esim. vuokralainen jää työttömäksi ja vuokra yksiöstä on 500e/kk.
Vastaavasti työtön omistusasuja maksaa yksiön vastiketta 100e ja lainankoron esim. 150e. Kyllä sossu mieluummin tuon 250e maksaa omistusasujalle kuin 500e vuokralaiselle. Työttömyyden pitkittyessä omistusasuja voi toki menettää kotinsa kun laina ei tule maksetuksi, mutta varmaan hänellä on siinä suurempi motivaatio työllistyäkin kuin yhteiskunnan varoilla elevällä vuokralaisella.
Omistusasuja aiheuttaa näinollen työttömänäkin pienemmän laskun yhteiskunnalle. Toki vuokralaisen vuokraisäntä maksaa vuokratuloista jotain pientä veroa, mutta yhteiskunta siinä silti häviää verrattuna omistusasujaan. - Pitkäaikatyötön
"Oma asunto? Ei se ole oikeesti oma! Jos yhtiöllä on VELKAA, asukas maksaa lyhennyksen vastikkeessa ja näin kk kulut nousee. Asukas siis lyhentää TOISTEN tekemää velkaa. Ainoa järkevä kohde on velaton asunto, jolloin se vastike on pienempi."
Taloyhtiöiden pitkäaikaiset velat, joita maksetaan pääomavastikkeina varsinaisten hoitovastikkeiden lisäksi, ovat useimmiten rakennusten perusparannuslainoja. Ne kohdistuvat kaikkiin huoneistoihin, ja myös hyödyttävät kaikkia. Tyypillinen esimerkki on putkiremontti, jonka tekeminen on välttämätöntä. Kela myöntää asumistukea myös näihin vastikkeisiin, koska ne ovat normaaleja asumismenoja, joilta ei voi välttyä.
Joissakin yhtiöissä on toki sellaisia lainoja, jotka eivät täytä asumistuen vaatimuksia. Esimerkiksi kaupungin tontilla majaileva yhtiö voi ostaa lainarahalla tonttimaan itselleen, jolloin kyse onkin pääomasijoituksesta, johon ei yhteiskunnan tukea myönnetä. Velat ja niiden käyttötarkoitukset voi selvittää ennen kauppoja. - mellullaa
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
"Oma asunto? Ei se ole oikeesti oma! Jos yhtiöllä on VELKAA, asukas maksaa lyhennyksen vastikkeessa ja näin kk kulut nousee. Asukas siis lyhentää TOISTEN tekemää velkaa. Ainoa järkevä kohde on velaton asunto, jolloin se vastike on pienempi."
Taloyhtiöiden pitkäaikaiset velat, joita maksetaan pääomavastikkeina varsinaisten hoitovastikkeiden lisäksi, ovat useimmiten rakennusten perusparannuslainoja. Ne kohdistuvat kaikkiin huoneistoihin, ja myös hyödyttävät kaikkia. Tyypillinen esimerkki on putkiremontti, jonka tekeminen on välttämätöntä. Kela myöntää asumistukea myös näihin vastikkeisiin, koska ne ovat normaaleja asumismenoja, joilta ei voi välttyä.
Joissakin yhtiöissä on toki sellaisia lainoja, jotka eivät täytä asumistuen vaatimuksia. Esimerkiksi kaupungin tontilla majaileva yhtiö voi ostaa lainarahalla tonttimaan itselleen, jolloin kyse onkin pääomasijoituksesta, johon ei yhteiskunnan tukea myönnetä. Velat ja niiden käyttötarkoitukset voi selvittää ennen kauppoja.ok-talossa mitään yhtiölainoja.... ja omat rempat tehdään kun niitten aika on... sehän on sama kuin panisi rahaa ERITTÄINkorkeakorkoiselle.... takaisin saa ja hyvin....
- huhheijaa vaan
tuotantopalkkioni ei riipu määrästä jonka teen, meillä on tuntipalkka ja kaikki saa samanverran/tunti/tiliväli.Sairastuminenhan ei oo mikään katastrofi... työnantaja maksaa saitsupalkkaa ja kun se pisin aika on loppunkäytetty niin sitten maksaa kela sairauspvrahaa 300pv, jos oot vielä senkin jälkeen sairas niin se on sitten eläke.... siinä mitään sossuja kukaan tarvi, joka vähänkään osaa talouttaan pitää.Tuotantopalkkiot voi muuttua mutta eipä sillä merkitystä vaikka jäisi kokonaankin pois, kyllä pärjään vallan mainiosti palkallani kun ei ole velkaa ollut sitten ok-talon lainan jälkeen... sekin tuli maksetuksi jo 1988 pois, joten on tuota rahhookin jäänyt ihan kohtuullisesti..vaikka muuttaisi koko firma pois huomispäivänä niin ei haittaa, uusia töitä senjälkeen en todellakaan kaipaa ...pääsenpä putkeen , nauttimaan.On tosiaankin kivaa olla DUUNARI... tai vaikka se duu-narri, siinä vaiheessa kun on tarpeeksi ruutia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6935- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes176800