Kantaluuni murtui 10 päivää sitten ja siihen laitettiin kipsi,joka ylettyi polveen asti.
Nyt kyllästyin kutisevaan möhkäleeseen ja revin koko haisevan kipsin itse pois puukolla ja saksilla.
Jalalla on pystynyt varaamaan jo muutaman päivän niin arvelin etten tarvi kipsiä enää.
Mitäköhän ne tohtorit sanoo sitte kun on aika sinne kipsin poistoon :)
Oletteko muut itse kotona poistanu kipsiä?
Poistin kipsin itse!!
17
10300
Vastaukset
- akilles
Tiedä mitä sanovat, mutta todennäköisesti kirjataan hoitotietoihin, että potilas ottanut kipsin pois ennenaikojaan ja jos myöhemmin pahenee, niin vamma voi olla sen seurauksena osittain itseaiheutettu.
- Kipsikäs
Vakuutus ei ainakaan korvaa, jos tai siis kun, jatkossa tulee jotain.
Miks ihmeessä menit tekemään noin?
- -- . --
Jos kyllästyy haisevaan, painavaan ja likaiseen kipsiin, niin polilla kyllä tehdään uusi, puhdas, hajuton ja kevyt kipsi.
- tenula
Jotenkin "ylihoitoa" (ehkä jopa väärää) laittaa kipsi kantaluun murtumaan.
Eikö näillä ollut antaa tilapäinen "proteesi"?
Siis sellainen,että kantapään ei tarvitse tehdä töitä mutta jalan kaikki muut osat joutuu.
Kipsillä on tunnettu vaikutus; kaikki sen alla muuttuu spagetti-asteelle ja äkkiä.
Minusta teit ihan oikein kun poistit kipsin.
Ja jos yuntuu olevan ok niin unohda koko lekuri. - Kantapää
Kävely sujuu jo melkein normaalisti kun varoo ottamasta kokopainoa murtuneelle kantapäälle. Eniten kävely sattuu nilkkaa, sekin varmaan johtuu siitä kipsin aiheuttamasta jäykkyydestä, jänteet jumissa. Nilkan seutu ja jalkapohja on vielä mustelmilla ja vähän turvonnut.
Eikä murtuma ollu mikään vakava vaan pieni hius murtuma, jota ei tarvinut edes leikata ja ajattelin että parhaiten se paranee kun jalkaa käyttelee varovasti.
Mutta ehkä en kuitenkaan suosittele tätä ennen aikaista kipsin poistoa, Lauantaina kävin kapakassa linkuttamassa. Sielä juttelin yhden vanhan eläke lekurin kans. Se sano että teit virheen ja pahimmassa tapauksessa jalka luutuu väärään asentoon ja linkutat loppuelämän. Mutta katsotaan miten tässä käy, kerron sitten jos ja kun jalka paranee täysin :)- Ei hyvänen aika
Miten joku voi olla noin tyhmä? Ei niitä kipsejä turhaan ihmisten jalkoihin laiteta. No siinäpähän lenksutat loppuelämäsi, tyhmästä päästä kärsii koivetkin. Toivottavasti kukaan ei korvaa sulle itseoikeutetun sairasloman jatkoa. Ja eniten ehkä ihmettelen, miten kehtaat tällä palstalla kehuskella tolla asialla.
- Kolju Geee
Jos jalka luutuu väärään asentoon tapauksessasi, niin se onkin suoranainen ihme. Kerroit että kyse hiusmurtumasta, joten vaarana kipsin aikaisessa poistossa pahimmillaan murtuman hidas paraneminen. Tietysti pahimmissa skenaarioissa murtuma voisi laajentua, mutta sen varmaan huomaisit. Hyvä että se kommentoinut lekuri onkin jo eläkkeellä niin on yksi puoskari vähemmän.
- Kantapää
Noniin, vai ettei kipsejä turhaan laiteta!? Jalka on nyt täysin entiselleen parantunut, eikä kantapää kivuista tai muurtumasta tietoakaan. Kävely sujuu aivan kuten ennen murtumaa :) Lääkärin ohjeen mukaan olisin vielä kolme viikkoa kipsissä ja jalka varmaan olisi surkastunut luuranko asteelle ja nilkka olis jumissa, hyvä jos kevättalveksi olis parantunu. Onneksi on sen verran järkeä että itse tajusin että on hieman väärää hoitoa pistää koko jätkä kipsiin kantapään hiusmurtuman takia.
Taianki lähteä tästä lenkille :)
Ps. Mukava nautiskella sairaslomasta vielä se kolme viikkoa.- Lvm_
Tainnut olla lääkärillä vanhentunutta tietoa kantaluun murtuman hoidosta. Nykyään ainakaan kantaluun murtumia ei kipsata. Alkuvaiheessa voidaan käyttää kimmosidosta ehkäisemään yleensä runsasta turvotusta. 8-12 viikkoa pitäisi pääsääntöisesti olla niin ettei varaa jalalle kuin osittain painoa.
- Nmt
Sua pitäis vetää nyrkillä turpaa
- Imbesilli
Näitä aivovammasia riittää
- Kokemustalöytyy
Jos menee hermot kipsiin ni sitten menee eikä kyllä siinä vaiheessa kauheasti jälkiseurakset kiinnosta. Jos tulee jälkikäteen jotakin niin sitten tulee, itseppähän siinä kärsii. Joten en ymmärrä miten se teidän "pitäisi vetää nyrkillä turpaan" kommentoijien elämään vaikuttaa ja tiedän, että ei sitä kipsiä kauhean kauaa jaksa kattella kun kaikki sujuisi helpommin ilman. Olen puhunut. (anteeksi mahdollisista kirjoitusvirheistä)
- 197
Itselläni vaihdettiin 3 kertaa kipsi, 7 viikon aikana- Lasikuituinen. Mielummin vaihto, kuin itsepoisto ja loppuelämän seuraukset...
- sdfdshh
Kyllä siinä kärsii myös veronmaksaja, joka sinunkin sairauskulusi maksaa.
- 197
Itse maksoin poliklinikkakäynnit jotka sain takaisin vakuutusyhtiöstä kun oli jo alkuvuonna mennyt omavastuu umpeen. Yksityisellä olen sen jälkeen käynyt ja maksanut omavastuuseen asti. Veroeuroja minäkin maksellut, kun olen työkuntoinen ollut. Edelleen teen lyhyitä työkeikkoja. En pysty sitoutumaan pitkään työsuhteeseen, jos jalan kunto sattuisi huononemaan.
- Hölmön...hommaa
197 kirjoitti:
Itse maksoin poliklinikkakäynnit jotka sain takaisin vakuutusyhtiöstä kun oli jo alkuvuonna mennyt omavastuu umpeen. Yksityisellä olen sen jälkeen käynyt ja maksanut omavastuuseen asti. Veroeuroja minäkin maksellut, kun olen työkuntoinen ollut. Edelleen teen lyhyitä työkeikkoja. En pysty sitoutumaan pitkään työsuhteeseen, jos jalan kunto sattuisi huononemaan.
Luuletko oikeesti, että ne sun poliklinikkakäynnit maksavat yhteiskunnalle sen, mitä itse olet käynnistäsi maksanut? Kyllä se käynti maksaa oikeesti yhteiskunnalle monta kertaa enemmän mitä itse olet maksanut. Luuletko saavasi röntgenit, magneettikuvaukset, lääkäri- ja hoitajapalvelut, kaikki lääkkeet jne. kaikilla mausteilla sillä maksamallasi muutamalla kymmenen euron käyntimaksulla?
- Noidannuoli
Kyllä vain. Exäni poisti sen minulta, kun se kipsi murtui jalkaterän kohdalta. Kerkesi olla 4 viikkoa ja 6 viikkoa olisi pitänyt odottaa.
Lääkäri kyllä ymmärsi ja kuljinhan keppien kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827066Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267033Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845218Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605163Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274575Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163417Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003360