Juomisen vähentäminen - mitä olette tehneet?

Janoinen misu

Olen 38-vuotias nainen ja saatan juoda viikossa 16:kin annosta alkoholia. Mielestäni tämä on liikaa ja haluaisin vähentää. En vain tiedä, miksei se onnistu. En koe itseäni alkoholistiksi. Maanantaisin aina ajattelen, että tällä viikolla en juo mitään. Kuitenkin jo keskiviikkoiltana saatan juoda yhden oluen tai kaksi. Perjantaina vähintään ratkeaa ja juon enemmän.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Haluan pysyä terveenä ja hoikkana, viimeiseksi haluaisin alkoholisoitua! Mitä olette tehneet, jotta olette saaneet vähennettyä juomisen määrää?

205

13066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että näin

Pikkuhiljaa vähentänyt viikolla ei oteta yhtään ja siitä sitten jättää viikonloppuna juominen vähemmälle

• 331122

Paras keino mielestäni vähetämiseen on kaivaa itsestään esille syy miksi juo ja tunnustaa se. Uskaltaisin väittää, että ei se ainakaan alkoholin mausta tai terveysvaikutuksista johdu. Itse olen huomannut, että ainakin omalta kohdaltani kyse on tietynlaisesta psykkisestä riippuvuudesta. Pieni masennus tai työstressi päällä niin johan alkoholi kummasti helpottaa oloa, hetkeksi. Tämän jälkeen tulee krapulan kautta vielä alkuperäistä pahempi olo ja fyysinen vointikin kehnonee entisestään, jos tätä yrittää taas paikata juomisella on kierteessä ja omaa suuren riskin alkoholisoitua. Alkoholisoituminen johtaa lopulta fyysiseen ja henkiseen romahdukseen, mistä pahimmillaan aiheutuu elämän halun menettäminen.

Ratkaisu on, että ymmärtää alkoholin haitallisuuden ja pyrkii tietoisesti minimoimaan sen käytön, tietäen että siitä ei seuraa mitään hyvää. Psyykkinen puoli pitää myös ratkaista. Tyhjä tila mikä jää alkoholin käytöstä pitää täyttää jollain. Masennuksen tai stressin iskiessä hoitokeinona käy vaikka lenkille lähtö, tai joku muu mikä johdattaa ajatukset muualle hetkeksi esim. sexi tai vaikka elokuvissa käynti. Mitä pidempään on ilman sitä parempi olo tulee, sekä fyysisesti että psyykkisesti.

• vodka ais vai mikä

itse nautin alkoholin kiraana viinana.se ei lihota ollenkaan vaan saattaa olla vastapäinen vaikutus.kolen ja puolen desin pikku pullo viikossa yhtenä iltana,pitää miehen terveenä.ostan pullon silloin kun on tarvrtta vaikka maanantai iltapäivällä ja seuraavana aamuna ei ole edes rapulaa.ja mikä tärkein vielä on ajokuntoinen ja tietysti alkometrillä tarkistan aamulla ja tietysti illalla kun pullo on tyhjä.koen että harvemminkin olisi hyvä asia.mutta vaimoni ei pidä minua alkoholistina.joskus ostettu kalja tölkkejä pari kolme ja unohtuvat jääkaappiin kun ei muista niitä nauttia.kohtuus kaikessa pullo viikossa ja yöunet paranee ainakin pullon kera jos ei muuten saa nukuttua.

• Robert McKeancy

Suomen aito Kansallistietäjä tietää että avauskirjoituksen tehnyt 38-vuotias nainen on oppinut juomaan alkoholia miesten seurassa. Ja tuon kaltainen seuranpito on ollut pidemmän aikaa osa elämääsi. Ja voidaan todellakin todeta että tavat ja tottumukset alkavat urautumaan elämäntavaksi, joka puolestaan laatunsa mukaisesti rakentaa tahi tuhoaa elämämme mahdollisuuksia. Ja nyt olet havahtunut huomaamaan että aivojesi kemia on alkanut tottumaan päivittäiseen alkoholin käyttöön. Niin riittääkö sinulle sen helpostikin todettavan tosiasia tiedon tunnustaminen että kukaan ihminen ei ole koskaan kyennyt aidolla tavalla rakentamaan elämäänsä paremmaksi alkoholin käytön kautta. Mutta kuitenkin todettakoon kaiken realismin kautta että ihminen kaipaa nautinto tottumuksia elämäänsä. Niinpä sinun tulee rakentaa päivittäisen elämäsi bnautinto tottumukset ehdottomasti terveempään suuntaan ja korvata nautinto tottumuksesi Marihuanalla, jolloin viihdyt kyllä ehdottomasti paremmin myös yksin ollessasi. Ja aikaa myöten löydät varmuudella parempaa seuraa itsellesi.

• Robert McKeancy
        Robert McKeancy kirjoitti:

Suomen aito Kansallistietäjä tietää että avauskirjoituksen tehnyt 38-vuotias nainen on oppinut juomaan alkoholia miesten seurassa. Ja tuon kaltainen seuranpito on ollut pidemmän aikaa osa elämääsi. Ja voidaan todellakin todeta että tavat ja tottumukset alkavat urautumaan elämäntavaksi, joka puolestaan laatunsa mukaisesti rakentaa tahi tuhoaa elämämme mahdollisuuksia. Ja nyt olet havahtunut huomaamaan että aivojesi kemia on alkanut tottumaan päivittäiseen alkoholin käyttöön. Niin riittääkö sinulle sen helpostikin todettavan tosiasia tiedon tunnustaminen että kukaan ihminen ei ole koskaan kyennyt aidolla tavalla rakentamaan elämäänsä paremmaksi alkoholin käytön kautta. Mutta kuitenkin todettakoon kaiken realismin kautta että ihminen kaipaa nautinto tottumuksia elämäänsä. Niinpä sinun tulee rakentaa päivittäisen elämäsi bnautinto tottumukset ehdottomasti terveempään suuntaan ja korvata nautinto tottumuksesi Marihuanalla, jolloin viihdyt kyllä ehdottomasti paremmin myös yksin ollessasi. Ja aikaa myöten löydät varmuudella parempaa seuraa itsellesi.

Mystikko Rudolf Steiner esitti parhaimpina aikoinaan Auringosta saadun tosiasia tiedon jonka mukaan alkoholi on vahvasti ahrimaaninen (tuhoava) nautinto aine.

https://www.google.com/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=978&q=Rudolf Steiner&oq=Rudolf Steiner&gs_l=img.12..0j0i24l9.3089.7769.0.10187.14.9.0.5.5.0.94.826.9.9.0....0...1ac.1.32.img..0.14.858.NIWwrkPcIGU#facrc=_&imgdii=_&imgrc=TI-VqpigTRMNlM:;YYiI8UWXimUniM;http://shoopdogg.net/wp-content/uploads/2013/05/Rudolf-Steiner-Meditation.jpg;http://shoopdogg.net/rudolf-steiner-meditation/;320;334

• Kyllä maistui vielki
        vodka ais vai mikä kirjoitti:

itse nautin alkoholin kiraana viinana.se ei lihota ollenkaan vaan saattaa olla vastapäinen vaikutus.kolen ja puolen desin pikku pullo viikossa yhtenä iltana,pitää miehen terveenä.ostan pullon silloin kun on tarvrtta vaikka maanantai iltapäivällä ja seuraavana aamuna ei ole edes rapulaa.ja mikä tärkein vielä on ajokuntoinen ja tietysti alkometrillä tarkistan aamulla ja tietysti illalla kun pullo on tyhjä.koen että harvemminkin olisi hyvä asia.mutta vaimoni ei pidä minua alkoholistina.joskus ostettu kalja tölkkejä pari kolme ja unohtuvat jääkaappiin kun ei muista niitä nauttia.kohtuus kaikessa pullo viikossa ja yöunet paranee ainakin pullon kera jos ei muuten saa nukuttua.

pikkuhijaa..viina on kavala myrkky ja ovelakin, kaiken lisäks pullos piiloon!
        terveisin ex hohisti. !!!!! nyt 40 viikkoo juomati. Viina on itte piru.

• patuliini

Alkoholi on keskushermostoon vaikuttava myrkky.Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta ihmisille joilla on geeneissään hydrodedraisokinoliini nimistä välittäjäainetta.Aktivoituessaan on todettu aiheuttavan pysyvän riippuvuuden,se aktivoituu siitä ensimmäisesttä ryypystä,eikä palaudu koskaan vertaus vaikka rusina tai suolakurkku. tutkimuksen tulos (tutkija)

• patuliini
        patuliini kirjoitti:

Alkoholi on keskushermostoon vaikuttava myrkky.Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta ihmisille joilla on geeneissään hydrodedraisokinoliini nimistä välittäjäainetta.Aktivoituessaan on todettu aiheuttavan pysyvän riippuvuuden,se aktivoituu siitä ensimmäisesttä ryypystä,eikä palaudu koskaan vertaus vaikka rusina tai suolakurkku. tutkimuksen tulos (tutkija)

Samat tulokset kuin Rudolf Steinerilla.tutkija

• alkoholistiko
        Kyllä maistui vielki kirjoitti:

pikkuhijaa..viina on kavala myrkky ja ovelakin, kaiken lisäks pullos piiloon!
        terveisin ex hohisti. !!!!! nyt 40 viikkoo juomati. Viina on itte piru.

ei ole ex holisteja vaan se kestää koko loppu elämän(vaikka olisit selvin päin).eli jos ottaisit pari lasillista niin eikö tekisi yhtään mieli kolmatta ja siitä se taas lähtisi.

• patuliini3
        331122 kirjoitti:

Paras keino mielestäni vähetämiseen on kaivaa itsestään esille syy miksi juo ja tunnustaa se. Uskaltaisin väittää, että ei se ainakaan alkoholin mausta tai terveysvaikutuksista johdu. Itse olen huomannut, että ainakin omalta kohdaltani kyse on tietynlaisesta psykkisestä riippuvuudesta. Pieni masennus tai työstressi päällä niin johan alkoholi kummasti helpottaa oloa, hetkeksi. Tämän jälkeen tulee krapulan kautta vielä alkuperäistä pahempi olo ja fyysinen vointikin kehnonee entisestään, jos tätä yrittää taas paikata juomisella on kierteessä ja omaa suuren riskin alkoholisoitua. Alkoholisoituminen johtaa lopulta fyysiseen ja henkiseen romahdukseen, mistä pahimmillaan aiheutuu elämän halun menettäminen.

Ratkaisu on, että ymmärtää alkoholin haitallisuuden ja pyrkii tietoisesti minimoimaan sen käytön, tietäen että siitä ei seuraa mitään hyvää. Psyykkinen puoli pitää myös ratkaista. Tyhjä tila mikä jää alkoholin käytöstä pitää täyttää jollain. Masennuksen tai stressin iskiessä hoitokeinona käy vaikka lenkille lähtö, tai joku muu mikä johdattaa ajatukset muualle hetkeksi esim. sexi tai vaikka elokuvissa käynti. Mitä pidempään on ilman sitä parempi olo tulee, sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Rakas Alkoholi miksi sinä et koskaan anna mitään vaan aina olet ottamassa,ensin sinä viet rahat,teet hulluksi,viet ystävät,aiheutat mielipahaa koko lähiympäristölleni,tuhoat perheeni ,työni,terveyteni lopuksi ennen aikaiseen kuolemaan.Tässä sinun rakkautesi Alkoholi.Kiitos etten ole tarvinnut sinua etkä sinä minua 35 vuoteen . (herra 66)

• varo

On tutkittu juttu että naisista tulee helpommin alkoholisteja kuin miehistä.

• sinusta on muka huol
        331122 kirjoitti:

Höpö höpö. Lasillinen viiniä silloin tällöin ei olisi pahitteeksi itsellesikään. Tiukkapipoinen asenne sen sijaan nostaa verenpainettasi ja vie sinut ennenaikaiseen hautaan.

• Vanamo Linnea

Älä suunnittele liian pitkälle, AA:n sääntö on "päivä kerrallaan", ja se pätee myös vähentämiseen. Älä odota liian nopeita tuloksia, uusien tapojen oppiminen on pitkä prosessi.

Minun käyttöni oli suunnilleen samalla tasolla, ja olen vähitellen vuoden mittaan saanut sen pudotetuksi noin puoleen. Minulla oli aikaisemmin tapana juoda noin kolmena päivänä viikosta, kerran arkena ja viikonloppuna sekä perjantaina että lauantaina.

Olen onnistunut lopettamaan arkitissuttelun kokonaan. Koska juon enimmäkseen olutta, helpoin ratkaisu oli siirtyä alkoholittomaan olueen. Sitä käytän muutaman purkin viikossa. Siinä on sekin hyvä puoli, ettei sitä tule juoduksi yhtä paljon kuin tavallista.

Juoman voi vaihtaa myös mehuun tai limsaan. Ainakin aluksi voi olla hyvä ajatus vältellä ravintoloita. Kun juomattomuudesta tulee pääsääntö, ei ole vaikeaa tilata ravintolassakin alkoholitonta.

Viikonloppujuominen on aika tilannekohtaista. Kotona ja jos viikonloppuun ei liity muuta erikoista (kuten sukutapaamisia tms.), on jo melko helppoa olla viikonloppunakin raittiina. Heti kun lähdetään muualle tai tapahtuu jotakin normaalista poikkeavaa, tulee helposti juoduksi.

En ole tehnyt itselleni mitään ehdottomia määräyksiä, koska ehdottomuus johtaa minusta ennemmin tai myöhemmin katastrofiin. Oma vähentämiseni on onnistunut niin, että minulla on välillä raittiita viikkoja, jolloin en juo viikonloppunakaan.

Kerralla juomani määrät ovat suunnilleen samoja kuin ennenkin (5-6 annosta, joskus enemmän), mutta juomiskerrat ovat vähentyneet noin puoleen entisestä. Pääperiaatteeni on nyt, että alkoholi ei kuulu arkeen eikä tavalliseen viikonloppuun, mutta voin juoda silloin tällöin, kun siltä tuntuu.

• meanwhile in russia
      • nyrbtevw

Kyl mä ainakin koen olevani alkkis, vaik juon vähemmän kuin ap ja olen mies...

• hik2
        nyrbtevw kirjoitti:

Kyl mä ainakin koen olevani alkkis, vaik juon vähemmän kuin ap ja olen mies...

perkuses oikeessoot vaiva. antabusko ainoo vaistoehto?

•  K 
      • feikin feikkikö..

Eipä ole feikin feikkikö..tuota aloittajan asiaa kävin läpi vuosia sitten.ja muuten,naiset kirjoittavat täällä hyvin vähän eikä se ihmetytä.

• Janoinen misu

Kiitos, Vanamo Linnea, asiallisesta vastauksesta!

Jotain tällaista täytyy koettaa. Ongelma on myös juova lähipiiri; mies juo viikonloppuisin, mutta hänelle se ei ole ongelma eikä hänen juomisensa aiheuta ongelmia muulle perheelle. Meillä on myös iso ystävä- ja sukulaispiiri, joten juhlia ja tapaamisia riittää. Nyt pikkujouluaikaan on varsinkin ihan mahdotonta olla menemättä noihin juhliin/tapaamisiin! Tietenkään ei ole mahdotonta olla juomatta alkoholia siellä, mutta kyllä selvinpäin oleminen väkisinkin tekee olon ulkopuoliseksi ja tylsäksikin.

Miksei naiset saisi kirjoittaa tänne? Alkoholiriippuvaisten naisten määrä Suomessa kasvaa koko ajan. Mielestäni on terveellistä, jos edes joskus mietitään sitä, mitä syitä on olla juomatta (koska juomiseen löytyy aina hyviä syitä, edes niitä hirveästi hakematta!).

Tuo "päivä kerrallaan" on hirveän hyvä neuvo!

• Vanamo Linnea

Pikkujouluihin ja muihin juhliin vielä sellainen neuvo, että voit juoda esimerkiksi joka toisen annoksen vettä tai limsaa. Ota drinkkilasin viereen iso vesilasi, josta siemailet aina välillä, niin paukku kestää pitempään.

Toinen keino - joka ei juhlatilaisuuksissa toimi, ainakaan jos juhlaväkeä on vähän - on aloittaa juominen myöhemmin kuin tavallisesti. Jos ennen on ottanut ensimmäisen lasillisen alkoholia heti tilaisuuden alussa (tai vaikka kotiin tultuaan klo 17), ottaakin ensin alkoholitonta ja aloittaa ryyppäämisen vasta tuntia-kahta myöhemmin.

Älä välitä noista asiattomista kommenteista. Minusta on hyvä, jos alkoholinkäyttöään miettii jo ENNEN kuin siitä on tullut ongelma. Hankalaa on tietysti yksinään vähentää, jos lähipiiri juo paljon. Minulla on siinä sikäli helppoa, että miehellä on paljon sairauksia ja lääkkeitä, jotka estävät suurien määrien juomisen. Hän saattaa ottaa viikossa muutaman oluen tai paukun, tai sitten olla välillä monta kuukautta kokonaan ilman.

• sisua se vaatii

aika vaikeeta olla juomatta kun mies rahtaa olutta kotiin joka päivä töiden jälkeen.

• Ämmä1981
        sisua se vaatii kirjoitti:

aika vaikeeta olla juomatta kun mies rahtaa olutta kotiin joka päivä töiden jälkeen.

Ei oo kun on tarpeeks hyvä syy olla juomatta.

• herra olut
        sisua se vaatii kirjoitti:

Juu,sama täällä juon n.10tölkkiä päivässä jota olen jo 12vuotta harrastanut...Vielä ei ole mitään terveydellisiä seikkoja ilmentynyt,kun teen aika raskasta työtä joten ilmeisesti ne kaloritkin kuluvat,sydän nyt välillä muljahtelee oudosti,nuo omega 3 kapselit ovat siihen muljahteluun hyvin auttaneet

• Concorde
        Ämmä1981 kirjoitti:

Ei oo kun on tarpeeks hyvä syy olla juomatta.

Totta, sekin on hyvä syy olla juomatta ettei ole varaa juoda.
        Sekin on todettu vaaralliseksi että ottaa vastaan juomia joiden
        kokoomusta ei tunne. Joten paras tapa on juhlistaa viikonvaihde
        viinin kera. Silloin tietää mitä ottaa ja välillä voi sitten vaikka jättää
        viinin hakematta että näkee ettei ole vieläkään tullut riippuvaiseksi
        Oikein nautittuna viini on hyvä tapa rentoutua.

• Riitttääkö rakkaus
        herra olut kirjoitti:

Juu,sama täällä juon n.10tölkkiä päivässä jota olen jo 12vuotta harrastanut...Vielä ei ole mitään terveydellisiä seikkoja ilmentynyt,kun teen aika raskasta työtä joten ilmeisesti ne kaloritkin kuluvat,sydän nyt välillä muljahtelee oudosti,nuo omega 3 kapselit ovat siihen muljahteluun hyvin auttaneet

Sä varmaan odotat, että niitä terveyshaittoja tulee. Nyt tuli ihan oma mies mieleeni, kun tuntuu että tahti vaan kiihtyy. Eihän siinä mitään, jos yksinäinen ihminen päättää tuhota itsensä, se on hänen oma päätöksensä. Mutta yleensä siinä mukana kärsii joko puoliso, lapset tai joku muu alkoholistin läheinen. Meilläkin sujuu ihan kaikki yhdessä, mutta sitten se menee aina tohon juontiin ja nyt kun menin töihin, mies juo myös viikolla. Kun tulen kotia vuorotöistä, minua odottaa oma rakas, mutta päihtyneenä. Me olemme hakeneet kyllä apua, mutta minusta rupee tuntumaan, että voi olla jo myöhäistä. Minä en ymmärrä miksi viisas, rakastettava mieheni käyttää niin paljon viinaa. Te, jotka jotenkin pystytte vielä säätelemään juomistanne, niin kokeilkaa nyt hyvät ihmiset kaikki keinot ennen kuin on myöhäistä.

• feikin feikkikö..

Olen pyörähdellyt palstalla vajaan vuoden.kun kerroin olevani nainen ja toipuva alkoholisti,alkoi valtaisa pjaskan heitto.nainen on pohjasakkaa yleisesti juovien alkoholistien mielestä.on lähes sama mitä kirjoitan,nimimerkistä tunnistavat..miinusteluja riittää ja vettuilua.täältä voi lukea kuinka katkeria ja kateellisia juovia löytyy.joukossa kuitenkin ihan asiallisiakin muutama.täällä käynti todellakin tsemppaa olemaan raittiina.ole armollinen itsellesi ja etene vaikka hetki kerrallaan.

• Muistan sinun eka kirjoitukset.
        Toivoin että olet tarpeeksi kovapintainen ja olethan sinä.

Ironista että häiriköt/haukkujat motivoivat olemaan selvinpäin. :)

• feikin feikkikö..
        ex-tissu5 kirjoitti:

Muistan sinun eka kirjoitukset.
        Toivoin että olet tarpeeksi kovapintainen ja olethan sinä.

Ironista että häiriköt/haukkujat motivoivat olemaan selvinpäin. :)

Iltaa luotsi : ).hilpasen kohta karaokeen ja palailen tänne kun ääni mennyt.rafla hyvin varannut alkottomia juomia,välillä kaik loppu.tee ja hunaja hyvä valinta.hyvää ti iltaa.

• feikin feikkikö..

en silti ole ylpeä, enkä kehu sillä,että ole hetken ollut raitis.en morlisoi,en tuomitse.oikeesi juon vielä itsekkin,joskus vaan haluun kehua olemattomilla :)..

• feikin feikkikö.. kirjoitti:

Iltaa luotsi : ).hilpasen kohta karaokeen ja palailen tänne kun ääni mennyt.rafla hyvin varannut alkottomia juomia,välillä kaik loppu.tee ja hunaja hyvä valinta.hyvää ti iltaa.

Hauskaa iltaa.
        Hunaja kuulemma laulajien juomaa.

• feikin feikkikö..
        feikin feikkikö.. kirjoitti:

en silti ole ylpeä, enkä kehu sillä,että ole hetken ollut raitis.en morlisoi,en tuomitse.oikeesi juon vielä itsekkin,joskus vaan haluun kehua olemattomilla :)..

Sinä mun feikkaaja"fani",alappa nakutella oikein ahkerasti kun taas koet siihen tarvetta.en ole niitä kohta lukemassa..mutta mitäpä jos vihdoinkin tekisit ihan oman nikin ja kertoisit mikä mättää sun maailmassa?eikö tuollainen negatiivisuus ole hyvin syövää?yritä nyt rentoutua edes pikkuisen..

• 5+16

Voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että ainkin minulle oli juomisen lopettaminen kokonaan huomattavasti helpompaa. kuin sen vähentäminen.
      Petin vain itseäni vuosia.

• Janoinen misu

Mun vähentämisen motiivina toimii kaloreiden vähentäminen ruokavaliosta. Ja en todellakaan joka viikko juo 16 annosta alkoholia! Viime viikko nyt sattui olemaan sellainen, tämä viikko menee jo selvästi vähemmällä (kun en ole ottanut pisaraakaan). Ensi lauantaina tapaan kavereita, silloin aion juoda muutaman oluen.

Kyllä, veden juominen on hyvä konsti juoda vähemmän drinkkiä. Tykkään myös juoda ykkösolutta, mutta tavallaan se on vähän siinä ja siinä, sillä siinä on alkoholia kuitenkin.

En halua kuitenkaan alkaa absolutistiksi, sillä esim. hyvä viini kuuluu juhlaruoan kanssa nautittavaksi ja onkin suuri nautinto.

Huomautuksena, että en voi sietää esim. siideriä tai niitä miljoonia makulonkeroita. En juo niitä koskaan, vaikka niitä olisi jääkaapissa ja ei olisi saatavana mitään muuta. Eli en varmaan ole ihan mikään hirveän paatunut juoppo.

• Vanamo Linnea

Alkoholin energian vaikutuksesta painoon:

Olen joskus laskeskellut, että siinä vaiheessa, kun juominen alkaa vaikuttaa painoon, ongelma onkin juominen eikä paino. Toisin sanoen, muutamasta paukusta viikossa ei paino muutu suuntaan eikä toiseen, mutta jos juomia menee jatkuvasti yli 10 annoksen viikossa, silloin se jo voi vaikuttaakin, ainakin jos alkoholin kalorit tulevat normaalista ruuasta saatavien päälle. Jotkut naisethan tarkoituksella syövät vähemmän, että voivat sitten juoda enemmän, mutta silloin ollaan minusta jo ongelmissa syvällä.

Lihavuustutkija Pertti Mustajoki antoi kerran sellaisen nyrkkisäännön, että yksi alkoholiannos päivässä (lisää tai vähemmän) = 6 kg vuodessa. Se tietysti edellyttää, että vähentyneiden alkoholikaloreiden tilalle ei tule energiaa esimerkiksi makeisista. Yhdessä keskioluessa tai viinilasillisessa on noin 120 kcal, väkevissä ja makeissa juomissa tietysti enemmän.

Meillä on myös kaapeissa pullokaupalla miehen työn puolesta lahjaksi saamia juomia, jotka eivät aiheuta minkäänlaisia kiusauksia. Joskus tekee mieli ottaa puna- tai valkoviiniä, mutta en viitsi avata isoa pulloa väljähtymään, jos yksin joisin vain pari lasillista. Niinpä nekin saavat enimmäkseen olla rauhassa.

• lakeus

Minä olen olutalkoholisti, makuuhuoneessani on ollut jo vuosi kahdenlitran whiskypullo vaan eipä huvita. Sen sijaan jos on olutta en saa rauhaa ennenkuin ne on loppuneet.

• PuhunKokemuksesta

"En koe itseäni alkoholistiksi."

Jokainen, joka ei voi olla vuotta juomatta on alkoholisati...

Jokainen, jonka on pakko ottaa toistuvasti viinaa on alkoholisti...

Se vaatii vaan Oman Päätöksen: Korkki kiinni ikuisiksi ajoiksi ja sen jälkeen ei ole enää koskaan viinan aiheuttamia ongelmia!

• m-89

Myös jokainen jonka on pakko lopettaa juominen täysin on alkoholisti, koska silloin alkoholi on jo muodostunut ongelmaksi jos on pakko lopettaa.

• P_Paavali

Näinhän lukee raamatussakin.

• Janoinen misu

Voin hyvin olla juomatta, kyse ei ole siitä, vaan siitä, ettei alkoholia käyttäisi väärin. Alkoholihan on nautintoaine, kyllä sitä voi käyttää, mutta pitää tietenkin aina varoa, ettei käyttö lähde lapasesta. Meillä suomalaisilla se on valitettavan yleistä.

Hyvä viini hyvän ruoan kanssa on ihana nautinto! Mitä muutakaan meillä ihmisillä on, kuin nauttiminen ruoasta ja toisistamme?

Kiitos paljon tähän ketjuun kirjoittaneille, erityisesti Vanamo Linnealle! Annoit paljon hyviä ajatuksia mulle.

• Juoppoa nauratti tuo

"Voin hyvin olla juomatta,"

Etpä vain ole. Etkä ole ensimmäinen - etkä viimeinen - juoppo joka tuota hokee.

• Janoinen misu

Ja PS: Koko viikko ilman yhtäkään olutta! (ei ole kyllä käynyt mielessäkään ottaa, enkä ota tänäänkään)

• feikin feikkikö..

hyvä"janoinen misu"!jokainen raitis pv on eteenpäin.eikös olekin vapauttava tunne kun itse päätät mitä sallit?tsemppiä sulle ja vkonloppua!

• merkitysjuominen

Nythän olen sitten vähentänyt, vai oletko sittenkin lopettanut?

• Janoinen misu
        merkitysjuominen kirjoitti:

Nythän olen sitten vähentänyt, vai oletko sittenkin lopettanut?

Niih! Vähensin, yhdessä viikossa, kun päätin. Ei, en ole lopettanut. Menen huomenna ystävän kanssa ulos syömään ja otan ruoan kanssa viiniä. Mutta tämä viikko ei enää mitenkään nouse alkoholiannoksissa viime viikon tasolle, ei edes lähelle sitä.

Kyllä, "feikin feikkikö", tunne on vapauttava :) Ihanaa!

• Jennika K 84

Joskus oli tv5 kanavalla Täyskäännös ohjelma. Nyt ollut maxilla eri nimellä. sitä kandeisi katsoa. myös vastaavat kirjat ok.

• ratkaisun avain

Olen vähentänyt juomistani menestyksekkäästi olemalla juomatta.

• ja piste.

Näin se juuri on. Juomisen kokonaan lopettaminen on paljon helpompaa kuin sen vähentäminen. Koska vähentäminen ei lopeta juomista. Lopettaminen taas päättää juomisen kokonaan. Siis ohjeena. Älkää vähentäkö juomistanne vaan lopettakaa se kokonaan!

• Parantunut

No se onkin lujapaikka sen sanon minä,joka olen päässyt alkoholista.
        Minulla meni lki 10 vuotta itsevalmennukseen ja sinninkasvatukseen. AA ssa en käynyt,enkä missään muissakaan hoidoissa. Vähentäminen ei todellakaan onnistu,sillä riippuvuisuus kasvaa kokoajan,siis enämpi ja aina vaan enempi alkoholia ja lopulta onkinvain rappio,kuolema jäljellä

• jennika K 84

hei. olen 29v nainen ja ollut juomatta nyt kohta 2,5v. eikä ole juomista/alkoa ikävä.
      kaikki alkoi kun oli yksi juhannus töitä ja kävin salilla ahkerasti sinä keväänä sekä kesänä. alkoholi vaihtui kivennäisveteen. Ohessa linkki:

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/201209250150805_lh.shtml

• jennik K 84

ja juhlat mennyt niin, että sielläkin katsottava että on ns. omat juomat, eli alkoholitonta riittää. ja kuskina olen ollut jo siitä asti kun en ole juonut. mies vasta sanoi kun käytiin siskon kanssa baarissa, että milloinhan viimeksi on ajettu taksilla!

• feikin feikkikö..

Laihduttaminen ja alkoholismi ovat eri asioita.luulin alussa että ketjussa puhuttiin juomisen vähentämisestä.myös jonkinlaista ongelmaa AP käytöstä koki.
      Totta kyllä on massan kertyminen tai ns kuivettuminen.molempiin voi olla syynä aliravitsemus.
      Ravitsemusterapeutti on osaava henkilö terveeseen painonhallintaan.alkoholismiin erilaiset hoitokeinot.

• Eetu1

Itse lopetin juomisen kokonaan. Omasta mielestäni minullakaan ei ollut ongelmia koska olin vain pienessä mutta kokoajan. Loppuaikoina ollakseeen pienessä kului iso viinaleka päivässä. Se meinasi koitua kohtalokkaaksi mutta järkiinnyin. Tuo, että ei koe itseään alkoholistiksi mutta kuitenkin pyytää apua juomisen hillitsemisiksi on oiva osoitus alkoholismin itsepetoksesta. Ja se toinen hälyttävä esimerkki on jos tuottaa vaikeuksia vähentää tai olla kokonaan ilman. Keskustelun aloittajan olisi syytä tehdä kunnollista itsetutkiskelua ja pyrkiä olemaan rehti. Ja eritoten miettimään miksi EI voisi elää elämäänsä vaikka kokonaan selvinpäin. Ja ei, minä en tullut uskoon tai muutakaan. Totesen vain et nyt piisaa ja siihen se loppui.

• opettavaa oli

helppo homma, kun huomaat miten paljon pahaa aikaan juominen saa esm.ystävästä tai muusta läheisestä. Ulkonäköstä jo huomaa, kuka juo paljon ja lopulta hajustakin.

• helpoa se on

lopettaa,kun ei osta alkoholijuomija olenkaan

• Janoinen misu

On ihan liioiteltua elää elämänsä selvin päin. Kuka sellaista haluaa edes? =D Alkoholi on nautintoaine. Yhä edelleenkään en aio lopettaa kokonaan. Ei ole mitään tarvetta sellaiseen. Vähentämiseen - kyllä! Siihen kysyin neuvojakin.

Mä en ole koskaan ollut "koko ajan pienessä". Täysin ilman alkoholia kylläkin olen ollut, pitkiäkin aikoja elämässäni.

Ei kannata alkaa liian dramaattiseksi ainakaan mun alkoholin käytön kohdalla.

• feikin feikkikö..

"Janoinen misu"kuinka meni vkonloppu?mä olen itse raitis alkoholisti mutta kellä juominen onnistuu ongelmitta niin siitä vaan ja onnea.
        Sun viime viikon raittiit pvt antoivat hyvää tukea jatkoa varten.kaikki on vain tahdosta kiinni.
        Alkoholi on nautintoaine,olet oikeassa : ).

• Janoinen misu

"Janoinen misu"kuinka meni vkonloppu?mä olen itse raitis alkoholisti mutta kellä juominen onnistuu ongelmitta niin siitä vaan ja onnea.
        Sun viime viikon raittiit pvt antoivat hyvää tukea jatkoa varten.kaikki on vain tahdosta kiinni.
        Alkoholi on nautintoaine,olet oikeassa : ).

feikin feikkikö: Viikonloppu meni suunnitellusti. Join lauantai-iltana 7kpl juomaa, jos sen nyt voi näin ilmaista. Kotona yhden kevytoluen, kaveri tarjosi kotonaan glögin, ravintolapöytää jonottaessa join 0,33l nelosoluen, ruoan kanssa 16cl punaviiniä, jälkiruoan kanssa portviiniä (ravintola-annos, en tiedä senttilitroja), sen jälkeen baarissa kaksi pientä kolmosolutta. Sen jälkeen vettä, kun ei enää maistunut. Sunnuntaina ei ollut krapulaa.

Vähemmänkin tietysti olisi voinut juoda, mutta ihan tyytyväinen olen tähän ja parasta oli tietysti se, ettei tarvinnut kärsiä krapulasta. Voihan se olla, että joskus lopetan kokonaan. Tupakanpoltonkin lopetin aikoinaan siksi, että yksinkertaisesti vain kyllästyin siihen. Nythän tässä on samoja merkkejä alkoholin kanssa.

Tätä viikkoa en tiedä, lauantaina on jo päiväsaikaan alkavat saunapikkujoulut isolla kaveriporukalla, jotka loppuvat kyllä jo ajoissa illalla (kun ollaan kaikki niin vanhoja jo, ettei jakseta valvoa). En ole suunnitellut mitään, miten paljon joisin tms. Toivottavasti isännällä on myös vissyä tarjolla :)

• feikin feikkikö..
        Janoinen misu kirjoitti:

feikin feikkikö: Viikonloppu meni suunnitellusti. Join lauantai-iltana 7kpl juomaa, jos sen nyt voi näin ilmaista. Kotona yhden kevytoluen, kaveri tarjosi kotonaan glögin, ravintolapöytää jonottaessa join 0,33l nelosoluen, ruoan kanssa 16cl punaviiniä, jälkiruoan kanssa portviiniä (ravintola-annos, en tiedä senttilitroja), sen jälkeen baarissa kaksi pientä kolmosolutta. Sen jälkeen vettä, kun ei enää maistunut. Sunnuntaina ei ollut krapulaa.

Vähemmänkin tietysti olisi voinut juoda, mutta ihan tyytyväinen olen tähän ja parasta oli tietysti se, ettei tarvinnut kärsiä krapulasta. Voihan se olla, että joskus lopetan kokonaan. Tupakanpoltonkin lopetin aikoinaan siksi, että yksinkertaisesti vain kyllästyin siihen. Nythän tässä on samoja merkkejä alkoholin kanssa.

Tätä viikkoa en tiedä, lauantaina on jo päiväsaikaan alkavat saunapikkujoulut isolla kaveriporukalla, jotka loppuvat kyllä jo ajoissa illalla (kun ollaan kaikki niin vanhoja jo, ettei jakseta valvoa). En ole suunnitellut mitään, miten paljon joisin tms. Toivottavasti isännällä on myös vissyä tarjolla :)

Kiva kuulla että vkon tavoite toteutui.pystyithän rentoutumaan eli ettet vahtinut koko ajan itseäsi?kun alkoholi nautintoaine.ei ole meinaan kiva kärvistellä väkisin,kokemusta mulla on.olin loppasuu ja kohtuukäytön totesin mahdottomaksi.
        Yksi mulla toiminut kikka oli juoda joka toisena iso lasi vettä.vähensi aamun nuutunutta oloa.
        Isännällä tapahtuu moka jos alkottomat juomat unohtuu hommata.ilimoottelee kuulumisia ; )!

• Janoinen misu

Kiva kuulla että vkon tavoite toteutui.pystyithän rentoutumaan eli ettet vahtinut koko ajan itseäsi?kun alkoholi nautintoaine.ei ole meinaan kiva kärvistellä väkisin,kokemusta mulla on.olin loppasuu ja kohtuukäytön totesin mahdottomaksi.
        Yksi mulla toiminut kikka oli juoda joka toisena iso lasi vettä.vähensi aamun nuutunutta oloa.
        Isännällä tapahtuu moka jos alkottomat juomat unohtuu hommata.ilimoottelee kuulumisia ; )!

Kyllä pystyin rentoutumaan ja nautin erityisesti viinistä ja tuosta portviinistä, seurasta tietysti enemmän :) Tahti oli lisäksi niin hidas, että kaikesta pystyi nauttimaan senkin takia ihan kaikilla aisteilla.

Tänään mulle tulee ystävä kylään saunaan. Hän on raskaana, joten varasin meille alkoholitonta olutta juotavaksi, myös vissyä.

Toimii! :)

Kiitos tuesta ja tsemppiä sulle, ihanaa kun olet päässyt alkosta kokonaan eroon (kun se kerran on ollut sinulle oikea ratkaisu)!

• feikin feikkikö..
        Janoinen misu kirjoitti:

Kyllä pystyin rentoutumaan ja nautin erityisesti viinistä ja tuosta portviinistä, seurasta tietysti enemmän :) Tahti oli lisäksi niin hidas, että kaikesta pystyi nauttimaan senkin takia ihan kaikilla aisteilla.

Tänään mulle tulee ystävä kylään saunaan. Hän on raskaana, joten varasin meille alkoholitonta olutta juotavaksi, myös vissyä.

Toimii! :)

Kiitos tuesta ja tsemppiä sulle, ihanaa kun olet päässyt alkosta kokonaan eroon (kun se kerran on ollut sinulle oikea ratkaisu)!

hyvää löylynheittoa!

• SAUNATAKKI
        Janoinen misu kirjoitti:

"Janoinen misu". Lueskelin näitä sinun kirjoituksiasi ja tähän mennessä tulin tulokseen, että tulet olemaan alkoholisti aika nopeasti. Seikka, miksi melkeinpä väitän on se, että sinussa on jo alkoholistin merkkejä. Selityksiä, selityksiä ja itsesi puolustelua, sekakäyttöä (juodaan kaiken näköistä sekaisin). Olet hyvällä alkumatkalla alkoholismiin. Se käy niin näppärästi ettet huomaakaan, mutta muut sukulaiset ja kaverit huomaavat sinussa tapahtuneen muutoksen ja mikä pshinta, psyyke muuttuu, mutta sinä se vaan selittelet. "Onnea" valitsemallesi tielle.

• niinpäniin

Itsellä väheni esikoisen synnyttyä ja olen vasta 19 tosin aina välillä kerran kuussa yhessä välissä kyllä meni kuukausiki että joka viikonloppu 2päivää kännissä, mutta ei enää onneks sain lopetettua nyt juon vain saunakaljan lauantaisin ja sitte mennään nukkumaan :)

• oletko tyhmä?

Helppoa, juomalla vähemmän.

• nellyrose

Tässä on minun keinoja:
      -Etsi alkoholittomia alkoholijuomia, kuten olutta, siideriä ja kuohuviinia ja yritä siirtää käyttöä mieluummin niihin
      -Keksi mielekkäämpää tekemistä ja rentouskeinoja jotta ei tarvitisi alkoholiin turvautua niin usein
      -Yritä perustella itsellsi raittuden hyötyjä ja nauti paremmasta olosta minkä juomattomuus aikaansaa
      -Pidä kirjaa siitä että kuinka monta päivää pystyt peräjälkeen olemaan juomatta ole siitä ylpeä. Minun ennätys on 30 pv

Onnea matkaan, minulla on samaa ongelmaa!

• some122

1,5 dl x 7 on hyvä määrä alkoholia viikossa terveyttä ajatellen. Siis 1,5 desiä päivässä, ei kerralla kaikkea. Jos kulutus menee reilusti tuon yli, on juomista todellakin syytä vähentää. Kysy itseltäsi miksi juot, onko se sinulle vain makunautinto vai haluatko saada joka kerta pienen huppelin päälle. Yritätkö paikata juomisellasi tyhjää oloa sisällä? Koetko että elämästäsi puuttuu jotakin?

• elv5

Varaa jääkaappiin runsaasti eilaisia vesijuomia. Esim. rainbow ja pirkka kivennäisvedet ovat todella hyviä ja edullisia. Noitten juomien avulla pääsin eroon liiasta lutraamisesta.

• ratistunut AA:ssa

Jos todella haluaa vähentää alkoholin käyttöä, on parasta sanoa minä en juo alkoholijuomia. Koskaan ei tarvitse ottaa ottaa ensimmäistä ryyppyä ja näin vlttää alkoholin käyttöä.

• Jimmy Hoffa

Moro ap. Täällä miespuolinen ikätoverisi. Itsellä hiukan kovempi kuuri pari viimeistä vuotta .
        Sydänsuruihin : Pullo viinaa , pullo viiniä , mäyräkoira olutta , siis päivittäin , työn ja kodinhoidon ohessa. Jotenkin rankkaa ollut , ei kauheesti muistikuvia kertynyt. Painoa sentään kertyi 40 kg lisää.

Nyt pari kuukautta korkki kiinni , samaa voin suositella kaikille.
        Lujillehan tuo otti lopettaa , aika nihkeä ensimmäinen viikko.

Suosiolla kannattaa lopettaa kokonaan , jos juominen alkaa viemään tilaa elämältä.
        Itse otan seuraavan kaljan , kun olen valmis täältä lopullisesti lähtemään.

• järkihoi?

juomalla vähemmän?

• Ju0pp0

Hyviä ja mietinnän arvoisia vinkkejä oli useita, kiitos! Se vaan että kuinka helposti muutoksen tie lopulta kutsuu? Itse oli 39-vuotias mies ja juon joka viikko 25-50 alkoholiannosta. Olen sitä paitsi työtön, joten jos ei tissuttelu muuten haittaa, niin kukkarossa se tuntuu. Hinnat nousevat taas vuoden alussa, ei paljon, mutta minun kulutuksella se jo tuntuu. Käyttöni on ollut tällä tasolla jo 2-3 vuotta kun olen ollut sinkkuna, eikä ole oikein sosiaalista elämää netin ulkopuolella, ja koneella voit olla kännissä, kirjoittaa oikein, olla häiritsemättä muita. Olen välillä yrittänyt vähentää, mutta pian se palaa samaan määrään takaisin. Terveyteen taikka painoon juomiseni ei ole vaikuttanut, kaikki verikokeet otettu terveyskeskuksessa muutama kuukausi sitten ja kaikki oli normaalilla tasolla.

Tiedän että työllistyminen olisi askel kohti terveempää elämää. On sekin toki onnistunut joskus että juo illalla 8 oilutta ja menee aamulla töihin, eikä kukaan (?) huomaa.

• IHNKOTOSI!!!!!

HYVÄÄ PIKKUJOULUA!PIKKUJOULUT ILMAN PÄIHTEITÄ ON TEESKENTELYÄ KAIKISSA AMMATEISSA!!!!!!!!!!!!!

• perseenhaju.

Itse olen lopettaut juopottelun kokonaan. Join kesällä vielä kunnon ränniputkia ja krapulat alkoivat olla kauheita.

Vähentäminen onnistuu vain jos lopettaa juomisen kokonaan. Kohta olen ollut puolitoista kk ilman ja kaikki on paremmin.

Olen alle 30-vuotias ja nyt työttömänä on helppo kuntouttaa itseään, kun ei ole mitään juoppoja työkavereita tai muita häiritsemässä. Eli homma helpottuu kun jättää juoppokaverit ja työttömänä ei ole velvotteita.

• Jep on se

Kyllä sä olet alkoholisti aloittaja.

• Selvä tapaus

NIIN ON!

• Raittiina 30 v

Mene kapakkaan joka ilta ja tilaa riviin kolme paukkua ja vedä ne joka päivä. Jossain vaiheessa tarjoilia kysyy . Miksi tilaat aina kolme paukkua ? Vastaat ,että juot veljesi ja siskosi seuraksi koska he asuvat muualla . Jatka samaan tahtiin . Jossain vaiheessa tulet tilaamaan vain kaksi paukkua jolloin tarjoilia kysyy. Onko joku sukulaisistasi kuollut? Jos vastaat ei mutta Minä olen lopettanut juomisen . Silloin olet valmis hoitoon.

• Minnesota

Minnesota-hoito auttaa. Ainakin olisi vähemmän rahaa ryypätä.

• Jos tuntuu siltä, että alkoholia kuluu liikaa, parasta on silloin tehdä päätös asiassa.
      Itse lopetin alkoholin käytön kokonaan, koska huomasin etten hallitse sen käyttöä niin kuin mielestäni pitäisi. Siinä voi käydä niin, että alkoholi alkaa hallita eikä toisinpäin. Jollei pysty pidättäytymään rajoissa kannattaa vaikka lopettaa kokonaan.
      Pikku hiljaa huomaat, että et tarvitse alkoholia mihinkään. Elämä on paljon nautittavampaa ilman sitä.

• Juopon tytär

Sinä olet jo alkoholisti, on jo myöhäistä.

Voit vain lopettaa kokonaan juomisen. Alkoholisti ei voi nauttia ollenkaan alkoholia. Ei ole kohtuu juomista kun on juonut itsensä alkoholistiksi.

• suomalainen tyttö

Ihmeen raitista porukkaa on täällä keskustelupalstoilla. Kaikki ovat lopettaneet tipottelun melkein ja nyt on pikkujoulujen aika.

Pidän rommista, mutta ryypyn mittaan, se on 1 cm. Oluesta myös, mutta sitä menee , koska ei tarvitse sekoitella.

Paras tapa on syödä aamulla hyvä aamiainen.
      Iltapäivällä, se on yksinäisin hetki ja ruokaa laittaessa viikonloppuisin tulee otettua drinkit tai kaljat.

Olen alkoholisti, koska viiden raittiin päivän jälkeen alkaa tehdä mieli jotakin kosteaa ja se ei ole piimää.

Tunnustakaa itsellenne. Se on tie totuuteen.

• 77888899999999999999

Näissä alkoholin käyttö asioissa pitäisi lopettaa puhuminen näillä epämääräisillä annosmitoilla ja kaljapulloilla ja viinellä. Ei näistä selvää saa paljonko oikeasti alkoholia käyttää. Yleensä aina tiedot on saatavissa juman alkoholiprosentista, ja tämä asia alkohlipitoiasten juomapullojen päälläkin ilmaistaan. Ei pitäisi olla vaikeata siitä arvioida paljonko puhtaaksi alkoholiksi muunnettuna tulee juoduksi.
      Näitä 'ravintola-annoskisia' aina vaan käytetään mittareina. Mitä ne on ja minkäprosenttista juomaa ne sisältävätkään ? Tarvitaanko tällaisen asian räknäämiseen joku sitä varten pestattu alan mmattihenkilö ?

Sanoisin että jos mies juo päivittäin 2dl tai yli sen puhtaana 100% alkohlina niin se on jo liikaa, jollain naisella ehkä 1dl on vastaava raja.

• ei noin

No olet kyllä väärässä. 2dl puhdasta alkoholia päivässä on Melko Paljon.

• 17+15

Kun perjantai lähestyy, hiipii myös ajatus juomisesta mieleen. Mitä ajatus on, mistä se on tehty ja ennen kaikkea, mitä sille voi tehdä? Nuo kun selvität, niin alat olemaan varsinaisten syiden äärellä. Tutustu sellaiseen kuin Alkuajatukseen, siitä löytyy suoraa, selkeää ja toimivaa tietoa sisäisestä, ja sieltä se kaikki lähtee eli kannattaa panostaa sen selkeyttämiseen. Itse olen syventynyt siihen jo jonkin aikaa ja huomannut toimivaksi, ja myös ettei sitä kukaan olisi edes voinut tehdä puolestani, Googlaamalla löytyy.

• 4 v raitista elämää

kyllä toi viittaa jo riippuvuuteen alkoholista.

• älkää naurattako

Heh heh! Hauskoja olette. Tuo on vielä pientä naukkailua, jos rehellisiä ollaan.
        Krapulan hankkimisessa ei tietenkään ole pienintäkään järkeä. Silloin juo liikaa.

• suomalainen tyttö

Minusta taas, kun olutta alettin juoda, mitä naiset eivät yleensä juoneet ja olin 22 vuotias kun join ensimmäiset oluet ulkomaille muutettuani. Olutbaarit olivat nuorten kokoontumispaikkoja.

Nyt on lisääntynyt viinin juonti, koska ihmiset matkustavat niin paljon viinimaihin. Ravintolassa, ruuan kanssa, jos vien ystäviä, tilaan kaksi pulloa italialaista punaviiniä pöytään. Kyllä mitat ja määrä on tärkeää.

Jos kaataa pullosta, tulee tublia tai isommat juomat.

• kimiz

Mie oon vetäny tässä kuussa jo 230 annosta... hurahuhhahhei ja rommia pullo :)

• suomalainen tyttö

Kimiz, nyt kuuluu oikein...kotona ei ole tipan tippaa....nyyh..

• Jippiajeii

Ota hota, ei pakota.

• heppuli1

Noinhan se alkoholisoituminen alkaa..vähättelyllä ei pidä itseään alkoholistina...noi on ne nyky naisten yleiset sanonnat jos et vain ota itseäsi niskasta kiinni ja tunnusta olevasi alkoholisti niin et ikinä pääse viinasta eroon....eli itse kuria ja paremmat harrastukset....tyypillistä nyky suomi naista vähättelee ryyppäämistä...

• säälin paikka

Juopporetkuhan se siinä on äänessä.

• Ahaa!!!

Helppo tapa vähentää ja jopa lopettaa juominen on kun vältät tarttumasta
      lasiin!

Kannattaa aloittaa heti.

• hieho

Oliko tuo vitsi, taisi olla. Ihmisillä joilla on alkoholiongelmia, ei vain pysty noin vain olemaan tarttumatta lasiin.

Se on vaan niin helppo sellaisen ihmisen sanoa, joka ei tiedä asiasta mitään.

• Korkki auki

Korkki narahti, nyt taitaa yhteiskunnan tukipilareita ja moraalinvartijoita vituttaa :) Leka päivässä pitää tiukan mielen loitolla. Kippis ja kulaus!

• jJarmo S.

tietty samaa merkkiä useimmiten, sama seura eikö niin ja samat paikat, jossa otat, ajatusmaailmasi on palautuva samaan asiaan, samat reitit, joita pitkin kuljet eikö niin, seuraat...paljonko kello eikö niin, pukeudut saman tyylisesti, sinulla ei ole kunnon lemmikkiä eikö niin, menetit neitsyytesi murrosikäisenä niin, että sulla ei ole kovin hyvät muistot nuoruudestasi, masennus kalvaa mieltä, rytmitys on kaavamaista...niin mikä auttaa...vaihda merkkiä ja samalla vähennät tottumustasi eikö niin...muuta reittejä..älä kulje niitä samoja reittejä pitkin..yritä hakeutua uuteen, mutta turvalliseen seuraan...et harrasta öljymaalausta eikö niin..olet työssä käyvä..eikö niin?..minkälainen on sinun työympäristön ilmapiiri..et ole tainnut perehtyä asian sisältöön vaan silleen sivusta olet seurannut..onko kiireitä..ajattele kaavamaista ajattelua sekä myös osittain käyttäytymistäsi..kyllä se siitä...

• Hell of a drug

Ylläkirjoittava on mainio esimerkki siitä, että muutkin huumeet kuin alkoholi vaurioittavat mielenterveyttä.

Jaksamisia jJarmolle!

• tyhmyyttä se on

Minä olin nuori nainen n. 20v, kun järki alkoi puhumaan, että mitä helvetin järkeä on ryypätä! Tulee krapula ja helvetin moinen morkkis ja töistäkin tuli kerran lintsattua. Pomo kysyi, miksi en ollut töissä ja sanoin rehellisesti, että oli krapula. Tää vanhan ajan pomo suuttui :D Mutta rehellisyys kunniaan ja järki päähän. Rahaakin siinä viinan juonnissa palaa! Juopottelu on ihan perseestä ja typerää, jos niinkuin on järkee yhtään, niin ymmärtää tämän asian. Nyt on jo ikää 54v ja olen ylpeä itsestäni.

• Helppoa se

lopettaminen on,kun ei osta mitään alkohoolijuomia jo menossa kolmaskymmenesviidesvuosi ilman alkoholia.

• sitten totuus

No tuota, joo et koe itseäsi alkoholistiksi, mutta olet sellainen. Alkoholi hallitsee elämääsi, vaikka pitäisi olla toisinpäin. Sen kun myönnät itsellesi, niin olet hyvällä alulla.

• täh?

Jospa et saattaisikaan juoda keskiviikkona?

• N37

Jos päättää tietyn määrän, jonka itselleen sallii ja pysyy siinä, eikö se juuri ole oikeaa kohtuukäyttöä? Tyhmää ajatella etten ikinä enää voi juoda, jos ongelmaa ei ole.

Turha alkoholia on kaikkien kohdalla demonisoida sen vuoksi että joillekin ihmisille se on paha ongelma. Yhtä lailla ruoka aiheuttaa joillekin ongelmia, mutta normaali ihminen voi herkutella tai pitää dieetin ilman vaaraa häiriöistä. Ei kaikkia voi eikä kannata patistaa samaan ruotuun vähemmistöjen takia.

Aloittaja on herännyt ajoissa, hyvä niin ja onnea! Fiksuja ja nipottamattomia alkon käyttäjiä tarvitaan lisää, ehkä saadaan sitten tämä suomalaisten ongelmainen viinasuhde pikkuhiljaa raiteilleen.

Itse pyrin myös samaan, että hauskaa voi olla ilmankin, mutta joskus saa ottaa vapaasti, ettei mene tylsäksi nipottamiseksi 10 annosta/vko on riskiraja ja se on hyvä pitää mielessä. On kyettävä olemaan viikkoja ilmankin eikä tuota 10 annosta ole hyvä kuluttaa joka vko.

• Absolutismi ei ole sairautta. Se voi itsestä tuntua sairaalta, tai kuvittelemme muiden hyljeksivän jos emme juo seurassa. Loppujen lopuksi tämäkin "demoni" asuu omassa mielikuvituksessamme, ei realimaailmassa.

Opiskele mitä mielihyvä tarkoittaa aivokemian kannalta. Millä tavoin dopamiini vaikuttaa mielihyvään yms. Tietoa ja videoita on pilvin pimein, esimerkiksi http://www.youtube.com/watch?v=K3gfzfqEre0

Tällöin opit ehkä ymmärtämään syitä miksi juot. Ehkä se on vain tapa, ehkä se on addiktio. Kumpi hyvänsä, muutos lähtee itsestäsi.

• äly hoi nyt jo

Jaa että ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, että joko juo tai sitten ei? Jotenkin latteaa ajattelua.

• no joo
        äly hoi nyt jo kirjoitti:

Jaa että ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, että joko juo tai sitten ei? Jotenkin latteaa ajattelua.

Jos itse huolestuu omasta juomisestaan eikä onnistu viikkoa olemaan ilman, on se ongelma. Osalla ei vaan onnistu se, että ottaa yhden saunan päälle, osalla lähtee lapasesta. Tietenkin helpommin onnistuu, jos pitää ns. nenänvalkaisu kuurin, kuukauden-pari täysin ilman, ja sitten ostaa saunan päälle yhden-kaksi, ja pysyy siinä. Joka viikkoinen känni on jo ongelma, jos ei pysty yhtä viikonloppua olemaan ilman, niin se on jo ongelma.

• loppu.slut!

Älä ihmeessä yritä vähentää alkoholin käyttöäsi.

Koska alkoholi tuottaa mielihyvää sinulle niin ..(vähentämällä) jatkat alkoholisoitumistasi !

Älä siis yritäkkään vähentää sitä!

Vaan sensijaan että vähentäisit edes (vähän?) niin lopeta kokonaan!

• Hammaslärvänen

Hei Misu!

Mulla tehosi se, kun työpaikan työterveys puuttui asiaan.
      Minut lähetettiin päihdetyöntekijän juttusille ja kävin hänen luonaan yhden kesän ajan!
      Vähentäminen on rankkaa, mutta suosittelen sitä vaikeuksista huolimatta.
      Pikkuhiljaa huomaa, kun oma vointi paranee ja energiaa tulee lisää!

• ei näin

Sattumalta juuri 16 annosta? Ettei olisi näitä työnpuolesta tehtyjä aloituksia.
      Ja ex alkoholistit sitten vastaavat, että ei tippaakaan tai käy huonosti.

• olutholisti

minulla on juominen hallinnassa vaikka onkin runsasta. sairauteni on se että lähes koskaan ei tule krapulaa niin se on varmaan vaikuttanut alkoholismin kehittymiseen. ennen join joka päivä, saattoi mennä pari viiniputelia ja kori kaljaa. päivärutiini oli seiskaan töihin, seiskalta kämpille, korkki auki, kahelta nukkuun, kuudelta ylös. rupes pelikunto oleen kovilla niin vähensin aika radikaalisti, ensin jätin arkijuomiset kerralla, sitten sunnuntait. nykyisin voin ottaa arkenakin jos on vapaapäivä. vastaavasti en ota viikonloppuna ja menen sit sillon töihin. ikinä en ole harrastanut "paria saunaolutta." juon kaikki tai ei mitään. kirkkaita ei tule juotua kun todella harvoin. oluen kanssa puolestaan käy niinkuin täällä toinenkin nimimerkki sanoi, en saa rauhaa niin kauan kun on tölkkejä laatikossa... mutta toivotan menestystä valitsemallesi tielle! itse lopetan juomisen sinä päivänä kun tämä paskavaltio korjaa yhteiskunnan kuntoon. eli en ikinä.

• raitismies1

Jokainen joka juo joka viikkon ja yhtenä iltana ottaa kunnon humalan joka viikkon. Ja sanoo noin että ei tunnista ihteään alkoholistiksi on ALKOHOLISTI aivan varmasti!!. Itse olin samanlainen ennen aikaa sanoin itselleni maanantaina ja sunnuntaina aloitin jo sanomaan että nyt viikolla en juo. Ja kun se lupaus ei pitänyt niin se on alkoholistin merkki. sulla ei ole ku yksi vaihtoehto kun et mukamas juo tuosta suurempia määriä?? Niin lopetat sen kerralla ja alat liikkumaan ja harrastamaan jotain. Ja vaihdat kaveripiirin ihan toiseen itä se nyt on.

Itse tein samoin lopetin kerralla ja aloiharrastamaan kahta kauheammin.Kun harrastin jo muutenkin liikuntaa ku vähemmällä innostuksella. Ja vaihdoin samalla Ne kaverit parempii kavereihin jotka ei dokaa joka viikko jos ollenkaan. Ja hyvin olen selvinnyt nyt yli 5 vuotta ja treenitkin maistuu ja kunto on mitä aprhain. Mitä nyt pari paikkaa hajalla. Mutta ei muutaku kerralla se korkki kiinni se on itsestäsi kiinni tahdotko lopettaa ei siinä muiden mielipiteet auta. Ja mun mielestä tuolla AA: Ei anneta tarpeeksi tukea. Etsi sellainen kavberi kenen kanssa voit vittää viikonloput ilman alkoholia ja virtikkeitä jne.

• Viinaaaaaaaaaaaaaaaa

Minullakin on ollut erittäin runsasta alkoholin käyttö ja se lopahti siihen kun sitten kerran join todella paljon,halusin eroon huonosta itse tunnostani ja siitä häpeästä kun join.
      Kerran sitten kävi huonosti ryyppyreisun päätteeksi sillä muisti meni totaalisesti,heräsin sairaalan sängystä kovissa kivuissa ja säryissä,enkä tiennyt missä olen ja mitä oli tapahtunut. Olin maannut jo kaksi viikkoa tiedottomassa tilassa. Olin todella pahassa kuosissa niin ruummillisesti kuin henkisestikkin.
      Olin töppäillyt kännipäissäni jotain tosi tyhmää ja ihme että yli päänsä selvisin siitä hengissä. Juomiseni loppui siihen kun minulle selvisi mitä oli tapahtunut.
      Viina piru on niin ovela veikko että se vie mennessään jos ei tajua ajoissa lyödä jarruja päälle ja korkkia kiinni. Aina se ei tietysti ole helppoa mutta kun selvittää itsensä kanssa asioita ja pohtii sitä miksi on pakko juoda?Itseänsä ei kannata ruoskia.Liiallinen alkoholin käyttö alkaa näkymään myös kasvoista se vanhentaa tekee ihon kalpeaksi ja kurttuisaksi.Minä olen kuin tsompi koko ruumiltani ja naama taulu niin ruma että voisin tyrkyttää itseäni johonkin kauhu elokuvaan tai sitten varoitukseksi alkon pullojen etiketiin siitä mitä liiallinen alkoholin käyttö aiheuttaa. Toivon sinulle kaikea hyvää ja voimia jokaiselle vuoden päivälle.Olet viellä nuori ihminen sinun kannatta miettiä sitä miten haluat viettää elämäsi loppu päivät,selvinpäin vaiko alati humalassa ja vailla muistia.

• kummalla?

Kysymys alkoholisteille.

Kumpi on parempi keino?

Onko parempi vähentää alkoholin kulutusta?
      Vai lopettaa kokonaan?

Kumpi olisi parempaa?

• Kohtuus tuntematonta

Kaikki tietävät, että alkoholisti ei voi vain vähentää, hän ei pysty siihen. Alkoholisti voi vain ja ainoastaan lopettaa, ei tipan tippaa, koska tippa 'tappaa' tässä tapauksessa, ts. alkoholisti retkahtaa uudelleen.

• Ei kantsi bullaroida
        Kohtuus tuntematonta kirjoitti:

Kaikki tietävät, että alkoholisti ei voi vain vähentää, hän ei pysty siihen. Alkoholisti voi vain ja ainoastaan lopettaa, ei tipan tippaa, koska tippa 'tappaa' tässä tapauksessa, ts. alkoholisti retkahtaa uudelleen.

Näin on armoton totuus kertakaikkisesti. Se kannattaa bullarien uskoa kerralla, eikä yrittää rimpuilla toivossa niinsanotuksi kohtuukäyttäjäksi.

• Bullarit herätys

Vähentäminen? Ainoa ratkaisu on lopettaa juominen KOKONAAN!

• dave65

annoin olla pullon kiinni! ennen mäyräkoira joka ilta ja viikonloppuna 2x! ei sitä kukaan oo tullu kurkkuun kaatamaan?

• moi! kirjottele niin kirjotellaan asiasta...itsellä samanlaisii ongelmii...

• Mieti, mihin tarkoitukseen koet tarvitsevasi alkoholia ja mieti, voitko saavuttaa sen olotilan jotenkin muuten. Luota itseesi, että voit saavuttaa sen muulla tavoin. Seuranvaihto ei ole pahitteeksi, jos kyse on seurasta/kutsuista illanviettoon.

Tee jotain muuta, joka kiinnostaa sinua paljon, osallistu juttuihin tai tapahtumiin, jotka kiinnostavat ja jotka eivät sisällä alkoholia. Tällaisia voivat olla kaikenlaiset messut. Messujen pääsylipun hinta tuskin on este, jos alkoholiinkin voit käyttää saman summan ;) Harrastukset myös yksi vaihtoehto. Idea on kuitenkin se, että tekeminen on KIINNOSTAVAA tai MIELEKÄSTÄ. Jotain, mistä koet SAAVASI jotain.

Jos et tiedä mikä sinua kiinnostaa, etsi sellainen. Mikäänhän ei ole viehättävämpää, kuin ihminen joka on kiinnostunut jostain! Kiinnostus lisää kiinnostusta, joka suhteessa ja joka suuntaan. Kun löydät yhden jutun, se automaattisesti vie sinut toisten asioiden äärelle.

Jos oot pitkään juonut tähän tyyliin, on tottakai yhtä pitkä aika oppia siitä pois, joten ei pidä lannistua ;) Samalla tavalla ihminen oppii uusille tavoille kuin oppi vanhoihinkin.

Itse join nuorempana 5-7 kertaa viikossa kolme vuotta kokonaisuudessaan. Ja annokset.. No, en halua edes laskea. Siihen ei välttämättä enää toi 16 riitäkään. Mulla se loppui siihen, että asiat meni liian perselleen ja tajusin sen muutaman paskamaisen tilanteen kautta. En halunnut, että mahdolliset lapset tulevat näkemään äidin, joka örveltää pitkin katuja, milloin naama veressä ja milloin minkäkin miehen luona, putkassa tai järvessä.

Takanahan oli masennusta, hallitsemattomuutta, traumoja ja ties mitä, mutta aloin pistää elämääni kuntoon. Sillon siis olin pelkän peruskoulun käynyt enkä omistanut mitään harrastuksia tai muutenkaan mitään sen ihmeempää. Olin vaihtanut paikkakuntaakin. Nykyään oon ylioppilas, opiskelen ammattia, oon saanut lisää työkokemusta, en enää juo enkä polta tupakkaa (sitäkin poltin kuus vuotta), omistan mielenkiinnon kohteita ja harrastuksia, pidän itsestäni huolta syömällä hyvin ja liikkumalla sekä huolehtimalla päivittäisestä hygieniasta.

En tiedä mikä sun tilanne siis on ja miten "vakavana" koet sen, mutta jos mä oon päässyt ns. ääripäästä toiseen, niin etköhän sinäkin saa juomisesi sille tasolle kuin haluat :)

• Pari pointtia vielä.

Usko siihen, että on myös ihmisiä, jotka eivät tarvitse alkoholia pitääkseen hauskaa. Heitä on. Myös sellaisia, jotka eivät ole kiihkouskovaisia tai muuten vaan huumorintajuttomia perunanuijia.

Ja sitten tosiaan, jos kyse on jostain masennuksen tyylisestä, siitä, ettei oikeastaan hallitse tunteitaan tai halua elää niitä. Tai ylipäänsä, oli ongelman syy mikä tahansa. Pienet askeleet, siksi mainitsin ruokavalion, liikunnan ja hygienian. Samoin lepo on yks tämmönen asia.

Ja semmonenkin on hyvä tiedostaa, että ihmismieli on vähän sellanen, että se haluaa itselleen jotain ongelmia, jotta sillä olis tekemistä ja ratkottavaa. Eli jos elämä käy tietyllä tavalla liian helpoksi, mieli alkaa etsiä ongelmia, joita ei alunperin ollut. Tää saattaa joillakin olla syy juomiseen, samoin kuin se, että ongelmia on liikaa. Senkin takia kaikki harrastukset ja kiinnostuksen kohteet ovat hyvästä - ne antavat sopivasti ongelmia tai ne tasapainoittavat elämää antamalla muutakin ajateltavaa kuin ns. omat ylitsepursuvat ongelmat.

Mun näkemys on se, että alkoholilla etsitään jotain korvausta. Täytetään jotain, mitä puuttuu. Mut mikä se puuttuva osa on, on jokasen itse määriteltävä.

• dididam

Et kertonut lainkaan missä tilanteissa juot alkoholia. Yksi tapa vähentää juomista on muuttaa elämäntyyliä siten, että niitä tilanteita joissa normaalisti juo, on vähemmän, tai ei lainkaan. Tupakoinnin lopettaminenkin on aika vaikeaa jos aina lähtee sinne tupakkapaikalle muiden mukana.

Jos juominen tapahtuu yksin kotona, niin vähentäminen on varmaan vaikeampaa.

• sarana55

kannattaa juoda ainakin yksi pullo olutta vuodessa ( niin kuin minä juon ), ettei maksa luule että on jo kuollut :D

• zöxlgjozdg zohf<ds<k

Voi hitsi miten tyuperä kommnetti tämä ja on täällä moni muukin. Ihan kuin joku luulisi olevansa parempi ihminen kuin joku joka juo. Tollaset kommnetit voi jättää kirjoittamatta. ketään paljoa kiinnosta että juot yhden pullon olutta vuodessa.

• terse vaan!

Kiinnostais tietää, kuka on foorumin omistaja, alkaa sen verran rasittaa tän Suomi24:n törkykirjoittelu... Nimimerkillä esiintyvä itsensä "38-vuotiaaksi naiseksi" väittävä on kuitenkin joku 25- 44- vuotias finneistä kraaterinaamainen erilaisilla feikkinimimerkiellä netissä ja seuranhakufoorumeilla esiintyävä kunnollisten ihmisten pilkkaaja - rahasta en koskaan löisi vetoa, mutta melko varma olen, koska siltä tuntuu...

Vai että alkkis olet, sä nimetön kirjoittaja? No veikkaan, että kukaan allkisongelmainen ei esittelisi itseään Suomi24.ssa esiintymällä iällään ja sukupuolellaan, koska siitähän jokainen henkilön tunteva voisi tunnistaa. Muutenkin ällötttää, että aina tässä Suomi24ssa nimettömät naamattomat kertoo noissa etusivun aloituksissa mukamas ikänsä ja sukupuolensa keskustelupalsta-avauksissa, kun kaikki lienee kuitenkin p*skaa ja valhetta. Lienee keksittyä tarinaa tuokin kaikki tyynni, enkä käsitä miten Suomen sivistyneistö voi hyväksyä tällaisen foorumin Suomi24 nykyvalvonnallaan edes olemassaolon, jos suoraan sanon lukemaani liittyen!

Älä sinä ole huolissasi tahi kiinnostunut ihmisten alkoholin käytöstä. Tai jos olet, esiinny omalla nimelläsi. Etusivulta tälle palstalle tulin, ja luulisin että alkoholiongelmaisia ei helpota, että joku pässi laatii mustamaalaavia tarinoita. Käytän minäkin jonkin verran alhoholia, mutta en ole alkoholiongelmainen ainakaan siten, että netissä profiloituisn persoonatasolla aiheesta missään määrin kiinnostuneena.

Nuo kirjoitukset vie halun oikeasti niiltä, jotka haluaisivat vertaistukea elämäntilanteissa, kirjoittaa ehkä mtään.

• mene katsomaan

Jossain on tommonen salaliittopalsta

• doomon75

Itse jätin alkoholin kokonaan 9 vuotta sitten, eipä tuo hankalaa ollut ja itsestähän se on kiinni vähentäminen, itselläni vaikutti tuohon päätökseen paljonki kokemus jonka koin viimeisen kerran aikana ja myös se että suvussa on alkoholiongelmaisia ja en itse halua muuttua samanlaiseksi ja sitä hauskaa voi pitää myös ilman viinaa.

• harvenna

Avaa harvemmin pullon korkkia

• on taa se aika

viikosta kun spuget tulee tänne avautumaan kuinka he " eivät juo enää ikinä" :-) Miksi he tekevät aina näin eivätkä osaa silti oikeasti lopettaa sitä läträämistä? En keksi muuta syytä kuin syvälle juurtunut alkoholismi josta ei paluuta ole. Onko paha olo? Tuliko puhuttua tyhmiä? Harmittaako, kaduttaako, onko morkkis? Aina sama laulu alkoholisteilla " en muuten sit juo enää koskaan " menee viikko tai max 2 niin sama homma jatkuu, oravan pyörästä ei ole paluuta kuin harvoilla. Se vaatii selkärankaa! Sitä ei monella ole. Ja turha loukkaantua, esitän asian tarkoituksella tuomitsevasti, turha loukkaantua kun kerron vain tosiasiat. Totuus asioista ei ole aina miellyttävä, mutta kun se on asian totuus niin kannattaisi toimia sen mukaan ja ottaa opiksi. Kukapa haluaisi kuulla kuolevansa esim. tupakkaan, mutta fakta se on silti, että siihen ennenpitkään kuolee, miksi asiaa pitäisi täten hissutella? Eikö olisi väärin kertoa ja lässyttää, että et suinkaan siihen kuole, tupakka on ihan terveellistä polta vaan vaikka 5 askia päivässä, kaikki on hyvin. Eikö siinä tekisi hallaa tällä ihmiselle? Sama pätee alkoholia ja montaa muutakin asiaa, piste.

• Entinen riippuvainen

Hankala neuvoa sillä toisten on hankalampi vähentää tai lopettaa alkoholin käyttö kokonaan, kuin toisten. Itse kuulun niihin joilla oli lyhyt kierre, mutta paljon meni alkoholia. Vuoden aikana join joka viikonloppu ja junassa. Opiskelin tuolloin toisella paikkakunnalla ja asuin arjet solussa, mutta viikonloppuisin kun saapui kotiin niin ei mennyt tuntiakaan kun jo alkoi juominen. Yleensä aloitin jo junassa juomalla viitisen olutta. Perjantain junassa kotiin niin join ja sunnuntain junassa koululle ja join silläkin matkalla. Sitten joskus solukämppikset salakuljettivat omatekoista alkoa mehu tai limsapurkeissa ja tuli arkena solussa ryypättyä samalla kun pelattiin korttia. Viimeisin kerta oli pahin. Silloin olin juonut niin, että 3 päivää poltteli sisuskaluissa sen jälkeen ja kun olo siitä sitten koheni niin katsoin tiliäni: kaikki ne säästöt mitä olin markkojen ajoilta säästäny oli mennyt juomiseen (yli 3000e) ja siihen päälle opiskeluun menevistä tuista osa. Sillä hetkellä päätin lopettaa juomisen. Olin noin 3 vuotta juomatta yhtään kunnes päätin höllätä vähän ja nyt juon noin kerran 4kk aikana lasillisen sakea, viskiä tai rommia ja yleensä silloinkin kun kavereita kylässä.

• Jos et pysty vähentämään juomistasi - niin anteeksi vain - minusta sinulla on ongelma.

Apua kannattaa hakea.

Ongelmatonta alkoholinkäyttö on silloin, kun sen käyttämistä ei tarvitse erikseen pohtia. Eli voi oll aottamatta tai ottaa oli vappu tai pyhä tai vaikka lauantai...

Tsemppiä!

• Et ole sinä?!
      Tossa etusivulla avautuvassa profiilikuvassa.

Ihako oikeasti tällaista dokailuun liittyvää täällä kysyt?! Haloo, sammuta kone ja tee jotain. Mitä kaipaat? Jotain vitun sparrausta täältä?

V***tu tämä on naurettavaa, vai mitä Savolaiset ääskaksneljä-psygologit?

Hei mun hammasta kolottaa, onko vika systeemissä vai minussa? avaanko ranteet vai hehkuuko hampaani kerran vielä valkoisina kuin ameeriikan ihanuksilla? nimim. epätoivoinen.

• suomalainen tyttö

Hyviä kertomuksia ja neuvoja. Olin 25 vuotta ottamatta, koska ei ollut aikaa ja meillä oli lapset ja harrastukset, mutta sitten kun hän sairastui, kuoli, tapasin toisen, ei ollut juoppo, jutta ei sylkenyt lasinkaan, meillä oli hauskaa, kalastettiin ja metsästettiin, pelattiin kortia, katsottiin kumman oli talo tai mökki, mutta hänkin sitten halvaantui, kuoli pois. Räsypokalla kummalle jäi sukat jalkaan..

Kai vietiin. Seksi, kaveri, rakkaus. Nyt on liian paljon aikaa.
      Onneksi kaupat ovat kaukana ja baariin en mene. Yksinäisyyteen monet käyttävät. Selvä viikonloppu. Keskiviikkona otin saunakaljat.

• Oyutta

Hei!

Olet kyllä nainen ihanassa iässä ;) Sääli kuitenkin, että juot olutta :( Mikset voisi vaihtaa vaikka viiniin ;) Sitä voi huoletta ottaa lasin kaksi joka aterialla =)

• Suhteellisuudentaju

Vähäinen määrä viiniä on sydämelle hyväksi, mutta "lasi kaksi joka aterialla" ei ole vähäinen määrä.

• Bullarit hei!
        Suhteellisuudentaju kirjoitti:

Vähäinen määrä viiniä on sydämelle hyväksi, mutta "lasi kaksi joka aterialla" ei ole vähäinen määrä.

• Luja halle

Bullarit herätys
        25.11.2013 02:07

Ottakaa iisisti alkoholihörhöt. Älkää käykö kuumina. Täällähän keittää asiallisten viestien poistojen määrästä päätellen.

Raittiusko on nykyään jo rikos Suomessa ja sen puolustamine

• Oyutta
        Suhteellisuudentaju kirjoitti:

Sori, en tarkoittanutkaan, että pitäisi aamiaisella tai päiväkaffeilla napsutella...:/

Lunssi ja päivällinen riittää tai vaikka vain toinenkin näistä (tai YKSI 12cl lasillinen kummallakin). Aikuisista naisista tulee ihania, kun ne saa vähän viiniä (huom. vähän!). ;)

Tosiaan, jotain suhteellisuudentajua tähän =)

• Mikä on bullari ?
        Bullarit hei! kirjoitti:

Ei sitä tarvitse kokonaan lopettaa, jos osaa juomisen jalon taidon ja pysyy kohtuudessa. Kävitko Heurekassa Body Worldissä, siellä oli paljon hyvää asiaa ja taulussa luki mm.: "vähäinen määrä punaviiniä on sydämelle hyväksi".

Alkoholistien pitää lopettaa kokonaan, koska he eivät osaa eivätkä tunne sanaa kohtuus.

• salatut fanittaja!!!

salkareissa vedetään jokajaksossa viinii tai kumppaa!!!

• jepajee

Mut sai vähentämään urheilu. Löysin harrastuksen mist tykkään ja aloin kilpailemaan siinä. Alkoholi vaan hidastais kehitystä ja tossa mun lajissa voi huonokuntosena tulla turpaan

• Tonttu-69

Viimeiset 15 vuotta on mennyt alkoholia nauttien . syy moiseen on se että aloin viikonloppuisin ottaaan muutamann drinkin tainnuttaakseni ikusen seksin vonkaamisen .tämä on johtanut siihen että siitä on tullut tapa. joka ei todellakaan ole hyvä juttu ajatellen omaa terveyttä.nyt viimeinen vuosi on vaan pahentanut tilannetta kun menetimme poikamme vakavan sairauden vuoksi. nyt on mennyt diapamit ext lääkkeet kossun kanssa hyvin alas. mutta lääkkeistä koetan päästä eroon mutta tuo alko tuottaa ongelmia. fiilis ei ole kovin hyvä mutta ehkä joskus aurinko paistaa risukasaan!!

• antaja saa

mites seksielämä nyt sitten?

• suomalainen tyttö

Viini villitsee, olut masentaa, rommi laulattaa...

• nei1

Jeesus vapauttaa kaikesta !

• sopulikansa

Suomalaiset ovat sopulikansaa. Jo teininä alotetaan juoda viinaa, kun kaikki muutkin juovat. Perinne jatkuu täysi-ikäisenä, kun pääsee baariin. Raitista opiskelijaa katsotaan kuin ruttoa. Eipä ole kansa päässyt junttiuden kehästä, ei. Kun ei enää kehdata baariin mennä, juodaan "sivistyneesti" kotona.
      Hankkikaa elämä.

• qhj5

mitä se sinua haittaa jos joku muu juo?

• 45u7ui

eihän tuo paljoa ole verrattuna kahteen litraan kirkasta viikonloppuisin.

• pelkokerroin

Alkoholismi on seuraamusta pelkäämisestä. Alkoholismista pääsee eroon lääkkeillä. Alkoholistit pelkäävät myöskin leimaantumista mielisairaaksi, mutta useimmat voittavat tämän pelon, jos saavat rahaa alkoholiin.

• lgyo

Millä vuosisadalla oikein elät? Typerä kommentti.

• popupo

kielletään alkoholi, tupakka, seksi, casinot

• hupista

Vaikka nyt satunnaisesti juotkin tuon verran kerran elämässäsi, niin se ei tee sinusta alkoholistia. Turhaa ihmisten pelottelua ja propagandaa, että olisi alkoholisti kun juo tietyn määrän alkoholia tietyssä ajanjaksossa.

Nauti vaan elämästä, kerranhan täällä ollaan ja jos tuntuu olo huonolta ja sairaalta, niin silloin on syytä vähentää juomista. Ne yksi tai kaksi pulloa viikossa ei tee kenestäkään juoppoa, ainoastaan Suomen ahdistuneessa yhteiskunnassa, kun jokainen on toisensa moraalivartija.

• Samaottitahiei

Tarpeeksi kokenut kyllä pystyy näkemään käytönsä rajat. Ja miksi pitää ottaa liikaa? Siinä menee minun rajani, ei tarvitse seuraavana päivänä sairastaa ja on ajokunnossa. Mutta osalla kaipa ajan mittaan luisuu käyttö ihan kohtuuttomaan, ja sellaisia ikäviä olen nähnyt sekä nuorten että vanhempienkin osalta.
      Minä käytän silloin tällöin, eikä se minua ihmisenä sen kummeksi tee, on se sellainen seurustelutapa ja luontevaa, kun ollaan ravintolassa muiden kanssa.
      Enkä näe siinä mitään pahaa, ihmettelen ihmisten moraalia arvostella yhdenkin oluen juojaa. Ei puita näe metsältä! Minä olen ihan sama ihminen sekä selvinpäin että jos olen yhden oluen ottanut. Ei se mitään kesää tai talvea tee!
      Sama temperamentti on tallella ja sama fiilis. Äitinikin ennen sanoi, että joskus sinusta voisi joku luulla, että olet humalassa! Naureskellen kertoilin sattumuksia elämän varrelta värikkäin sanakääntein. Sallittakoon tässä maailmassa värikkäitä persoonia, ihan muutoinhan menee kaikki elämän maku tästä... laiffia... ja hattaroita!

• VINK VINK

Lopettamalla

• huuhuuuhaa

on!! mulla toi 16 annosta saattaa mennä päivässä, viikossa vähintään 40 annosta menee. työni hoidan ja liikuntaa harrastan. illalla se aina maistuu. nyt itellä toistaviikkoo joka pv vähintää 10 annosta. silti työni hoidan ja urheilun eka sit vähä viihteen puolelle

• huuhuuuhaa

kyllä itekkii tähän muutoksen haluaisin

• Ensin kuuluu

pulpul pulpul,sitten kul kul,sitten poks haimahalkes,kansi lok,laulaen ja itkien viedään kuoppaa

• lasinen lapsuus

Turha sitä on kierrellä ja vähätellä. Sinä olet alkoholisti ja alkoholismista ei parane koskaan. Vaikka lopettaisit juomisen, olet silti alkoholisti lopun elämääsi. Juomisen lopettaminen kannattaa silti. Korkki kiinni vaan. Ei se ole sen kummallisempaa. Tsemppiä!

• Red vine

16 annosta viikossa ei oo mitään... 50 annosta saattaa mennä viikossa, vielä oon työelämässä, tulevaisuudessa joudun ehkäpä lopettamaan, ei naisen keho kestä.

• spukke

ilo ilman viinaa on teeskentelyä
      ja viinan kanssa se on tehtyä.

• vakio3

Kotiin ei kannata ostaa mitään alkoholipitoista juotavaa, niin silloin on jo paljon helpompaa olla juomatta.

• Toma

En ole juonut muuta alkoholipitoista juomaa vuoden 1995 jälkeen kuin lasillisen shampanjaa. Sitä ennenkään en juonut paljon. Päätin vain että en juo enää mitään alkoholipitoista juomaa. Tämä "repsahdus" tapahtui yksillä syntymäpäivillä. Päätökseni olen pitänyt, eikä ole ollut vaikeatakaan.

• Hae apua

Jos totuus sanotaan niin kyllä ketjun aloittaja on jo pahasti alkoholisoitunut. Kannattaa ajatella ulkopuolista apua ennenkuin on myöhäistä

• Punisher#72

Ryyppääminen pitää rypyt loitolla. Eli juominen kannattaa, aina.

Selvinpäin ei kukaan tässä maailmassa täysijärkinen kestä muutoinkaan.

Hyvä joskus riipasta ihan kunnon kännit.

Ja joka iltahan lääkäri suosittelee paukkua yhtä. Pitää verenkierronkin toiminnassa.

Eli hölkyn kölkyn mutta ei liikaa.

• Tehkää niin

Minä kestän selvinpäin. Ei pidä yleistää. Olette heikko ja tyhmäkin.
        Te olette heikkoja.

• yököttävä kulttuuri

Onhan näitä juoppoja suomalaisämmiä.

Varmaankin nautit viinilasillisista kuten kuvan nainen: haistelet ensin bouquen ja sitten nautit viinin hyvän ja sopivan ruoan kera. Niinkö?

Vaiko: juon, koska nyt vain haluan päihtyä.

• comasyster

Ei sun ketjun aloittanut juoppo misu tartte lopettaa kun et edes oo juoppo. Ma juon ton 16 annosta mun systerin kanssa harva se paiva ja usein enemmankin, ei se ole meille mikaan ongelma. Valilla tosin pittaa kayda Meilahdessa toiumassa kun ei elimisto enaa oikein tahdo kestaa kun on viela bentso-laakityskin ja otan valilla myos kivojen ystavieni laakkeita.
      MUTTA elemasta pitaa nauttia ja antaa kaikkien kukkasten ruikkia kuten Caligula sanoi joskus aikanaan. Jos et koe olevasi juopo niin et ole! Minullakin on valila tuolaisia ajatuksia kun heraan letkuista enka muista oikein mitaan, lehdista saa sitten jalkikateen lukea kaikkea paskaa mita on muka sattunut. Isaukko, perhana kimpussa eika paasta huvilallen...tana! Muutta ei pida antaa ton kaiken masentaa kun on ollut rikas elama ja nahnyt maailman kaikki seitseman merta ja mannerta! Kuohuva kuuluu kulttuuriin kuin kulttuurin ja tekihan venajan edestamennyt presidentti Jelsinkin valtiovierailuja ja piti puheita iloisesti hiprakassa ja kaikille jai hyva mieli tasta sympaattisesta herrasmiehesta joka ei kaavoihin kangistunut vaan ns. yhdisti tyon ja huvin, ehka joku paiva jopa me kaiki Suomalaiset pystymme siihen. Ihopeso..
      Anyway nyt pitanee lahtea baariin kun kello alkaa olla jo niin paljon ja sisko tulee kohta hakemaan jos saa kyydi. Jos ei saa niin konttaan ...tu! Anyway.Aartsille terkkuja..she still loves you..ja night kaikille. T Kooma.

• Bullarit huom!

• blob

Jos noin ahdistaa juominen niin se pitää lopettaa kokonaan. Omasta mielestä tuo ei ole mikään ongelma. Ihminen saa kyl nautiskellakkin... jos ei pysy hanskassa niin sit eriasia.

Viikolla saatat ottaa oluen? hehe...sähän oot jo melkein sillan alla. ....ja tuo oli sit ironiaa.

• Täysin raitis aina

No joo. Jopa tätä tulikin hörhöpalstaa. Poistun lopullisesti näiltä hörhöpalstoilta.
      Lähinnä sattumalta tänne tulin. Saatte rauhan nyt lopullisesti. En kuulu tänne.
      Kiitän seurastanne. Emme tapaa enää.

• Suomalainen mies

Tässä sinulle nainen tai mies hyvä neuvo. Älä juo ja piste.
      Kierrä kaukaa kaljakuppiloita ja ravintoloita. Älä katso edes sinne päinkään.
      Itse en ole kuin yhden ainoan kerran käynyt kaljakuppilassa ja ravintoloissa kaksi kertaa kymmenessä vuodessa syömässä.
      Ei tee lainkaan mieli. Kotiruoka on riittävän hyvää, kalja ja hapåan viini haisevatkin niin pahalle, että oikein yököttää ajatellakin.

• huono malli

kotimainen sarja joka päivä tulee ja siinähän koko ajan juodaan, ompa opettavaista?, myös aamu tv_ssä jo viinipulloja verrataan?

• höpö, höpö

Eipä ne mitään opetussarjoja ole ja ei kannata ottaa niitä niin vakavasti. katsotko sinä tv sarjoja oetusmielessä? Jokin mättää tosi pahasti silloin.

Onko suomalaiset edelleenkin noin holhottavia, että tv: ssä ei voisi vilauttaa viinipulloja tms. Eihän siellä voisi kohta näyttää mitään sarjoja, kun niissä aina juodaan kuten esim. Kauniissa ja Rohkeissa ja Emerdalessa-

• kohtuus kaikessa

yksi hyvä konsti on kun tekee mieli ottaa kahdet, niin ottaa vaan yhdet ja sitä rataa puolittaa, niin loppua kohti se vähenee että se pysyy kohtuudessa, näin minä tein ja lopussa huomasin ettei lasissa ollut mitään ja viina jäi pois SE kannatti

• +++++?

Olet nainen rankkitynnyri, jos et lopeta. Onko sitten elämä ihanaa ?

• JR22

Alkoholihan on puhdas luonnontuote. Ja pikku hiprakka ihan mukava olotila.

• Itselle rehellinen

"...haluaisin vähentää. En vain tiedä, miksei se onnistu. En koe itseäni alkoholistiksi."

Tässä koko tarina.

Haluat ajatella, että lkoholinkäyttösi on täysin hallinnassasi (näinhän se olisi, jos et olisi alkoholisti), mutta kuitenkaan alkoholinkäyttö ei ole hallinnassasi.

Ole itsellesi rehellinen ja toimi sen mukaisesti.

• SAUNATAKKI

Olet jo alkoholisoitunut. Vaikka kuinka väität "haluan pysyä terveenä ja hoikkana", niin tuo määrä näkyy sinussa. Sinä uskot itse ettei näy, eikä kukaan huomaa että juot. Kaikki näkevät sen, mutta sinä itse et. Olet ihan tyypillinen alkoholisti selityksineen ja luuloineen. Usko pois, ihan vierestä seuraneena voin sanoa, että olet alkoholisti ja koko ajan pahenee. Sinulla on siinä mielessä toivoa, että tunnustat jo itsellesi sen, että tiedostat juomisesi määrän. Hankkiudu äkkiä hoitoon.

• "Raittiina 6 vuotta"

Jos haluat tehdä testin, googlaa www.aa.fi/ Tietoa AA:sta/ 44 kysymystä ja vastausta. Jos olet rehellinen, tiedät oletko alkoholisti vai et.

• mek

Keksi jotain muuta tekemistä sen tissuttelun ajaksi ja paras on liikunnan lisääminen niin ei tule otettua kun pitää lenkille mennä.

• selityksiähän löytyy

alkoholistilta aina, seliseliseliseli ja seliseliseli! Mutta juomatta ei pysty olemaan kun max. pariviikkoa. Se on alkoholistin varma merkki ja myös se, että keksii sen 1000 selitystä hetkessä miksi voi taas juoda. Miksi selitätte itsellenne, turhaa, täysin turhaa!

• Janoinen misu

Voin kyllä viime viikonlopun jälkeen myöntää, että juominen on ehkä pienoinen ongelma. En lauantaina pysynyt enää laskussa enkä jossain vaiheessa enää välittänytkään. Riita tuli miehen kanssa ja muisti meni :/

Ankeaa. Täytyy varmaan yrittää lopettaa kokonaan. Hooh!

• Uusi tie

Mene Janoinen misu AA-ryhmän sivuille ja tee kysymykset.
        Onnea uudelle tielle.

• Noh, Janoinen misu. Tällä viikolla uusi yritys. Kuulostaa tutulta :/ Täällä jo asiassa paremmalla puolella. Luulisin ja toivoisin.

• Kotuus

Kyllä ei tarvitse olla mikään asiantuntia tunnistaakseen alkoholistin ,tiukkapipoisia akressiiviä sompeja joita toiset samanlaiset taluttelee ja jos voivat hyväksikäyttäävät taloudellisesti hyväksi,sanonta että hullumman viinat juodaan ensin pitää paikkansa.menee työt ja asunnot ja ihmissuhteet ja itkeskeleevät miten yhteikunta on kohdellut heitä kaltoin.hyvin näkyvä ihmisryhmä joka kuolee kyllä aika nuorena.Itsestäni täytyy sanoa että en juo alkoholia koskaan yksin on mitä hyvänsä alkoholia kotona.Alkoholi on sopivaa ruoan kanssa hyvässä seurassa.

• Sisältöä elämään

Älä ainakaan lähde A-klinikan hömppää mukaan, et pysty enään vähentämään. Vaan mene AA-ryhmän sivuille ja hae sielä kysymykset ja kokeile kuinka moneen vastaat kyllä....tiedän jo nyt, että sun pitää kokonaan lopettaa. Ole rehellinen vastatessasi itsellesi.
      Olet kuitenkin jo noin iäkäs muutenkin juomaan...nuoruus meni ja kohellukset jo.
      Itse tajusin 22v. että dokaaminen on syvältä ja sisältö elämään löytyy ihan muualta.
      Olen 35 ja elämääni ei enään kuulu alkoholi ja olen todella iloinen siitä.
      Toivot että löydät elämääsi oikean suunnan, ettet ole 39v. ja edelleen samassa jamassa. Elämä on ihanaa!

• ytdfdsfsfsd

Ei se ole mitään muuta kuin päättää, että ei juo. Tietenkään asunnossa ei kannata olla alkoholia, jotta ei tule langettua niin helposti. Kynnys ostaa kaupasta on paljon korkeampi kuin hakea jääkaapista.

Mielestäni jos epäilee, että voi olla ongelmia alkoholin kanssa niin kannattaa jättää koko aine muutamaksi kuukaudeksi ja sen jälkeen jos himo juomaan on lähes kokonaan kadonnut niin silloin voi palata juomaan muutaman juoman toisinaan, mutta ei edes joka viikonloppu.

Jos himo on sietämätön tuon muutaman kuukauden aikana niin mielestäni se on vihje siitä, että alkoholin pariin ei kannata palata enää lainkaan.

Itse juon alkoholia maun ja humaltumisen takia, mutta teen sitä noin kerran kuukaudessa tai kahdessa. Alkoholi hidastaa urheilusuorituksesta palautumista, joten en tissuttele pitkin viikkoa eikä kyllä tekisi mielikään jos pitäisi töihin seuraavana päivänä.

• Olen viiskymppinen nainen ja nyt lopettelen kokonaan alkoholin käyttöä. Taidan jo sanoa että se on kokonaan loppu. Tiesin jo vuosia sitten että yhtenä päivänä en enää ota lasillistakaan.

Mua ei vaan enää kiinnosta huuruiset illat ja varsinkaan ne järkyttävät krapulapäivät kun mikään ei pysy sisällä. Olen ollut myös armoton oksentelija krapulassa eli olen ottanut liikaa yhdellä kertaa. En hallinnut määriä.

Paino ei ole tämän takia pudonnut eli ei sitä nyt sitten liian paljoa ole mennyt mutta lopettelen jo ihan terveydellisistä syistä.

Kerta-annokset kotona jäivät lasilliseen tai pariin mutta kun kaupungilla illanvietossa en osannut sanoa ettei ei.. Paremminkin olin se joka sanoi ensimmäisenä että otetaan vaan vielä yhdet..

Se harmittaa lähipiirissä kun asiasta tehdään joka kerta iso numero että miksei ota. Ja otahan nyt edes lasillinen.. Miksi? Mietin myös pikkujouluihin osallistumista jne ja varsinkin ulkomailla lomaa viettäessä että mitenkähän käy.. Ja hyvin se menee kun tietää mistä on kysymys.

Mutta meidän lopettaneiden täytyisi muistaa se, että vaikka itse on lopettanut -ystävien ei tarvitse sitä tehdä. Ystäväpiirissäni on muutama jotka ovat lopettanueet alkoholin käytön kokonaan ja heistä on tullut tiukkapipoisia moralisteja. Eihän ystävien tarvitse muuttua jos itse muuttuu??

• 8543099

Ketju meni pilalle kun ylläpito nosti sen esille. Tissu poista jo... Ai niin, ei ole valtuuksia enää poistaa etusivun ketjua;)

• feikin feikkikö..

"8543099"miten niin meni ketju pilalle?

• ripax

Alkoholijuomat ovat nautintoaineita. Kuitenkin ne saattavat muuttua polttoaineeksi, jota on tankattava joka päivä käyninistyäkseen. Itselleni alholi ei ole polttoaine vaan nautintoaineen osa. Minulla on baarikaappi, jossa juomat säilyvät keskimäärin vuoden laatua kohden. Baarikaappi on hyvä kulutusmittari minulle. Voin ostaa juomia varastoon vaikka kahdeksi vuodeksi, sillä en juo määräänsä enempää enkä koskaan yksin! Jääkaapissa minulla ei ole olutta, vaan ostan olutta tarvittaessa. Oluessa minua ei kiehdo määrä vaan maku, joten ostan tuolloin aina useita erilaisia oluita. Olut on todella petollinen juoma, jos sitä käyttää vain humaltumiseen tai krapulan hoitoon. Itse en ole krapulaihminen vaikka joisin enemmänkin.

Olen 58-vuotias kristitty mies, joten mielestäni on synti turmella omaa ruumista kohtuuttomuudella esim. alkoholilla, ylensyönnillä tai huumeilla. Älköön teitä mikään vallitko, sanotaan raamatussa. Itselläni alkoholin kulutus on jatkuvasti laskussa. Tunnen itseni onnelliseksi armahdettuna syntisenä, joten en tarvitse alkoholia mielialalääkkeeksi. Olen himopyöräilijä, joten sekin vähentää myös alkoholin käyttöä uskon lisäksi. Tahdon tukea ja rukoilla kaikkien alkoholistien puolesta, jotta he voisivat lopettaa juomisen. Ainoa vaihtoehto etanolitoleranssiin on raittius. Raittius ei ole koskaan häpeä vaan se osoittaa suurta viisautta!

• ripax

Korjaus toiseksi viimeiselle riville etanoli-intoleranssiin eli alkoholismiin.

• Militantti Antti

Kyllä sinulla on jo vahvat alkoholistin oireet! Alaspäin menoa koko ajan....

• pasi viheraho

Ite juon sisuviinaa 2 kertaa viikossa perjantaisin ja lauantaisin. Muina päivinä en juurikaan juo. Muutama ehkä kymmen vitun vuosi takaperin niin oli pisin putki pualtoist vuotta. Pitää yrittää aineki et ei viikol jua kait. Tosin ei viikonloppuläträäminenkään terveellistä ole ja voi aiheuttaa paskaa viikonaloitusta. Ainakin työtä tekevillä.

• Sisu on ihan jes

Moro Pasi! Dikkaan sun videoista, kun oot asia äijjä. Skoolataan jos joskus rupattelemaan kanssas pääsen. Oot äijjä! Ja monellako muulla on munaa tulla tänne omalla nimellä? Niimnpä!

• missä sisu?
        Sisu on ihan jes kirjoitti:

Moro Pasi! Dikkaan sun videoista, kun oot asia äijjä. Skoolataan jos joskus rupattelemaan kanssas pääsen. Oot äijjä! Ja monellako muulla on munaa tulla tänne omalla nimellä? Niimnpä!

Asia äijät elättävät itse itsensä. Toiset elävät almuilla ja kehtaavat vielä valittaa kaikesta mahdollisesta suureen ääneen.

• vesilinjalla

Kokeile Champix nimistä lääkettä. Auttaa minulla silloin en tupakoi tai juo. Mutta kuitenkin juominen minun piti aluksi lopettaa kokonaan, ja tilalle tarvitsin sisarteni ja vanhempieni seuraa, kuten myös muita selväpäisiä terveitä ihmisiä. Kusipäisten ihmisten seura saa janottamaan. En tiedä miksi juon, uskon sen olevan minun yleisestä mielialastani kiinni. Alkoholia on myös helposti tarjolla, siitä tulee helpottava olo mikä tosin kostautuu seuraavana päivänä vaikkei ryyppäisikään. Syyllisyys kontrollin menettämisestä. Opettele olemaan röyhkeä, ja hölmö myös selvinpäin :) Pakkaa aikatauluusi tekemistä ettet kerkeä tai jaksa juoda.

• Janoinen misu

Kylläpä tämä aihe on saanut ihmiset kirjoittamaan :) Kaikilla on sanansa sanottavana, hienoa!

Kävin tekemässä noita alkoholitestejä. Olen ne itseasiassa tehnyt jo aiemmin tänä vuonna, sillä tyttäreni neuvolakäyntiä varten molempien vanhempien piti ne täyttää ja toimittaa neuvolatädille. Hyvä menetelmä! Jos vain ihmiset vastaavat rehellisesti. Neuvolantäti sanoi, että näyttää hyvältä.

Sain tulokseksi "lievä riippuvuus" ja toisesta testistä "riskit lievästi kasvaneet" ihan rehellisillä vastauksilla. Sehän nyt oli tiedossakin. Mutta kunhan nyt aikani puntaroin ja aprikoin, olen matkalla kohden raitista elämää. Mun pitää aina saada miettiä kauan ennen isoja muutoksia.

Nyt en jaksa enempää märehtiä tätä täällä, mulla on paljon harrastuksia, raittiita ystäviä ja muita mielenkiinnon kohteita elämässäni kuin alkoholi ja yhä edelleen koen, että en ole menetetty tapaus. Olen vain kyllästynyt janooni.

• mmmitä

Sulla on lapsi mutta oot joka viikonloppu jossain dokaamassa, etkä voi olla kotonakaan juomatta kun miehes juo? mitä hittoo, joutuuko sun lapses kattoo koko ajan ku porukka ryyppää, varmaan loistava tulevaisuus silläki edessä. Ja ite kyl muistan että noi testit piti tehä sillon ku oli raskaana, eikä sen jälkeen!

• suklaaholisti

Suunnittele mitä ostat kaupasta jo etukäteen, ja osta vain listalla olevat asiat. (Näin säästää muuten myös rahaa!) Koita kiertää oluthyllyt kaukaa kaupassa käydessäsi. Jos tuntuu vaikealta niin koita vaikka aluksi keksiä jokin toinen lemppari ruoka/juoma tilalle, koska mielihyväähän se olutkin tyydyttää. Monelle se on vain ns. tapa juoda se olut, ei niinkään pakko.

• 36v ammattilainen..

Ei tuo kuulosta paljolle.
      - Tärkeintä on ettei SYYLLISTÄ itseään tai anna kenenkään muun tuomita tapojaan.
      - Pitää osata ottaa oikeaan aikaan. Ei missään nimessä pahaan stressiin tai masennuksen poikasen unohtamiseen..
      - Ja pari lasia viiniä ei kyllä lihota ketään..

• Saatika mielellä

Riippuu ihan siitä mistä roikkuu. Kuiva viini sinällään ei lihota, mutta se merkkaa muihin jutskiin, miten usein ne pari lasillista ottoo. Muita kannattaa aina kuunnella herkällä korvalla.

• Tissu tassuttelee

Olen pystynyt vähentämään juomani alkoholin määrää ostamalla vähemmän alkoholia juotavaksi.

• 34332

Jos sinun pitää oikeasti miettiä miten vähentää alkoholin kulutuksen määrää, niin uskoisin, että sinulle on kehittymässä(tai on jo kehittynyt) ainakin jonkinasteinen alkoholismi.

Jos taas et ole alkoholisti, niin vähentämisen, tai vaikka kokonaan lopettamisen pitäisi olla aika helppo homma.

Itse olen alkoholisti, mutta nykyään juon vain pari kertaa vuodessa. En ole saanut lopetettua kokonaan, koska välillä tekee mieli. Silloin kun juon, niin juon paljon.

Ei ole kuitenkaan enää vaikeuksia olla vaikkapa 4-6kk kokonaan ilman.

Alkoholismi kehittyy salakavalasti, ja harva tuleva alkoholisti uskoo, että heistä tulee alkoholisteja, asia tuntuu vain niin etäiseltä kun itsellä on vielä joku kohtuus alkoholin käytössä.

Jos otat viikolla vain pari kaljaa, niin se on vielä hyvä merkki, koska pystyt pitämään kontrollin, mutta tuollaisesta silloin tällöin tissuttelusta oma ongelmani kehittyi pikkuhiljaa pahemmaksi. En todellakaan uskonut että mitään ongelmaa onkaan, kunnes huomasin hakevani saikkua krapulan takia, koska se pari pulloa arkipäivänä-suunnitelma menikin aivan vituiksi.

Jos olet huolestunut asiasta, ja joka viikko on pakko ottaa, niin todennäköisesti lähentelet jo sitä ongelmakäyttöä.

Kannattaa lopettaa arkipäivisin ottaminen kokonaan, jos et kykene siihen, niin sinulla on jo paha ongelma, ja jokaisen juomiskerran jälkeen se lopettaminen on yhä vaikeampaa.

• Totuus

Sinä olet alkoholisti noilla määrillä. Katso peiliin ja totea se, sen jälkeen hae itsellesi oikeesti apua ammattiauttajalta, esim.Sovatek.
      Sinulla on riippuvuus juomiseen ja tulet tarvitsemaan alkoa aina enemmän ja enemmän tulevaisuudessa tuolla menolla. Alkoholi on hyvin petollista ja sen tehtävä on vaan saada sinut valtaansa. Seuraan tälläkin hetkellä yhtä läheistä, jolle on käynyt noin.

• ammattilainen1

jätä lantringit pois

• puli.

Tätä lukiessa tuli mieleen itseni kymmenisen vuotta sitten. Kyselin täällä mielipiteitä ja jatkoin juomista. Oon kyllä nyt semmosessa jamassa, että pelottaa. Oon semmosessa kierteessä, että retkahtelen vähän väliä ja vajoon yhä syvemmälle. Tarkoitan vaan että vaimoni tuossa vielä on, mutta hänen jaksaminen on lopussa. Jos hänkin tuosta lähtee, niin jääpi pullo jäljelle. Kaikki vaan on mennyt viimestä silausta myöten.

Kuulostaa niin minulta ennen. Enkä silloin vielä tiennyt mikä on edessä. Alkoholi on aika kavala aine. En haluaisi sinun enkä kenenkään kokea alkoholisoitumista. Joka kymmenes alkoholisoituu, niin toivottavasti et sinä. Kuulostit niin minulta.

Kielsin alkoholisoituneeni jo silloin, epäilin ja olin oikeassa. Se alkoholisoituminen tapahtuu hyvin nopeasti. Mulla alamäki alkoi ekoista muistikatkoista joissa tiloissa sotkin asioita. Silloin oli myöhästä.. Naureskelin niille. Enää ei oikeen naurata.

Kolmen kympin paikkeilla juominen alkaa näkyä naamasta. Punertava kuiva iho, tummat silmän aluset. Lemmy Kilmesteriltä alkaa näyttää. Lopeta juominen - älä koskaan juo - niin olisin itselleni ennen sanonut. Sullekin sanon, mutta sinä päätät mitä teet. Joillekin se on hyvä aine, mutta mulle erittäin paha..

• doku

Jätin taannoin alkoholin, ja nyt lääkäri valitti kohonneesta verenpaineesta. Täytyy kai jatkaa ryyppäämistä, sillä eihän nykyelämää muuten kestä. Eikä elämästä ylipäätään selviä hengissä, eli parasta nautiskella nyt kun vielä on elossa.

Ketjusta on poistettu 84 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe