Tesa,
Olet viime aikoina paljon kirjoitellut täällä, mutta en ole kovin paljoa ajatuksella ehtinyt lukea kirjoituksiasi eri sekalaisissa ketjuissa.
Siksi ajattelin tarkistaa kantaasi yhdellä kertaa, jos sen sallit.
Olenko käsittänyt oikein, että:
- Et tunnusta perisyntiä, et siis tunnusta a) synnin syyllisyyttä etkä b) synnin turmelusta
- Ihmisellä on luonnollisessa tilassaan vapaa tahto valita hyvä tai paha (vapaa ratkaisuvalta)
Sitten muutamia pikku kysymyksiä - en tässä kysy kaikkea mitä uskonelämään liittyy. Joihinkin asioihin olen jo saanut jonkinlaista käsitystä. En halua enempää kirjoittaa miten luulen että ajattelet, joten kysyn sinulta itseltäsi.
Synti. Voiko tosikristitty tehdä syntiä?
Saako tosikristitty tuntea itsensä syntiseksi? Pitääkö tästä synnintunteesta päästä eroon? Onko synnintunto heikon kristityn tuntomerkki?
Usko. Mitä itse asiassa on usko?
Hyvät teot. Tarvitaanko hyviä tekoja pelastukseen?
Tarvitaanko pyhitystä pelastukseen? Mitä on pyhitys?
Sakramentit. Tunnustatko Nikean uskontunnustuksen? Mikä on mielestäsi sakramenttien merkitys?
Kirkko. Mikä on Kristuksen kirkko? Miten se ilmenee ? Mikä on seurakunnan merkitys?
.
.
.
Pyytäisin siis aluksi täsmällisiä vastauksia Tesalta ja vain Tesalta. Toivon, ettette te muut vielä kommentoiko ennen kuin Tesa on vastannut. Keskustellaan sitten sen jälkeen.
Syy, miksi kysyn Tesalta näitä, on se, että asiat liittyvät oleellisesti meidän kaikkien pelastukseen. Tesaa "kiusaan" myös siksi, että hän on mielellään halunnut vastata ja kestää keskimääräistä paremmin kritiikkiä.
Tesalle kysymyksiä
89
122
Vastaukset
- tesa..
>- Et tunnusta perisyntiä, et siis tunnusta a) synnin syyllisyyttä etkä b) synnin turmelusta<
Syyllisyys tulee jos olet tehnyt väärin.
Turmelus kuvaa lihaa joka pitää kuollettaa hengen avulla.
>- Ihmisellä on luonnollisessa tilassaan vapaa tahto valita hyvä tai paha (vapaa ratkaisuvalta)<
Kyllä
>Voiko tosikristitty tehdä syntiä?<
Kyllä voi jos kasvu ei vielä edellytä Kristuksen täyttä miehuutta.
>Saako tosikristitty tuntea itsensä syntiseksi? <
Pitääkin jos on tehnyt syntiä, mutta turhaan ei saa itsensä päälle valehdella.
>Pitääkö tästä synnintunteesta päästä eroon?<
Turhasta synnintunteesta pitää päästä eroon, mutta ei oikeasta.
>Onko synnintunto heikon kristityn tuntomerkki?<
Oikea synnintunto on elävän uskon tuntomerkki.
>Usko. Mitä itse asiassa on usko?<
"Usko on sen näkemistä mitä et vielä näe, ja ojentautumista sen mukaan."
>Hyvät teot. Tarvitaanko hyviä tekoja pelastukseen?<
Pelastus tulee lahjana Kristukselta ja pelastuksen kasvaessa hedelmät tulee seurauksena. "Olemme nyt lähempänä pelastusta kuin uskoon tullessamme".
>Tarvitaanko pyhitystä pelastukseen? Mitä on pyhitys?<
Pelastus kasvaa pyhityksessä.
Sakramentit ovat kirkon keksintöjä, ja eri kirkoilla on niitä eri lukumäärä.
>Kirkko. Mikä on Kristuksen kirkko? Miten se ilmenee ? Mikä on seurakunnan merkitys?<
"Kristukseen uskovien yhteisö".
Ilmenee kaikkialla maailmassa ja myös taivaassa (juhlaa viettävä esikoisten seurakunta).
Merkitys on että jokainen löytäisi toisia uskovia vierelleen. - Pelle, - men kottiis
"Pelastuksen kasvaessa"?
"Syyllisyys tulee"?
"Täydessä miehuudessa kristitty ei enää tee syntiä"?
"Turha synnintunto"?
"Pelastus kasvaa pyhityksessä."
"Sakramentit ovat kirkon keksintöjä, ja eri kirkoilla on niitä eri lukumäärä. "
Ei se nyt ole kovin suuri vaatimus tunnistaa edes jotain Raamatusta oikein, mutta kun ei yhtään mitään ole jutuissasi ei Henkeä ei Elämää !=?
- Kiitos avaajalle
Sitten viisaslinin avaukseen.
Taitavasti laadittu hyvä ja asiallinen avaus, paljastaa kirkkaasti omavanhurskaan.- Kuolleista eläviä
Kasteen Sakramentti: Jeesuksen asettama.
Herran Pyhä Ehtoollinen: Jeesuksen asettama.
Mies joka elää ilman seurakuntayhteyttä ja tekeytyy vanhurskaaksi, väittää näitä kirkon keksimiksi.
"Pyhittävä" piru on härski pelle!
Huonosti käy, jos parannusta ei tule!
Henkilö joka kirjioituksillaan pilkkaa Jeesuksen ruumiin uhria ja polkee maahan Jeesuksen veren, esiintyy täällä parhaana uskovana. Ei häntä auta kuollut usko, ei luonnollinen siveus, eikä omavanhurskaus. - Että kehtaakin, sanon minä.
1. Kor. 11:23-24 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, ...
***) ... että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
1. Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
***) 1. Kor. 11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
1. Kor. 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
1. Kor. 11:29 sillä joka syö ja juo ...
- ... erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Jeesus Herramme:
Joh. 6:52-58
Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti." - tesa..
>Taitavasti laadittu hyvä ja asiallinen avaus, paljastaa kirkkaasti omavanhurskaan.<
Ei sinunkaan heppamies kannattaisi ulkoistaa omaavanhurskautta. Kyllä se löytyy jokaisella oman paidan alata jos ei valvo. - hah näitä
Kuolleista eläviä kirjoitti:
Kasteen Sakramentti: Jeesuksen asettama.
Herran Pyhä Ehtoollinen: Jeesuksen asettama.
Mies joka elää ilman seurakuntayhteyttä ja tekeytyy vanhurskaaksi, väittää näitä kirkon keksimiksi.
"Pyhittävä" piru on härski pelle!
Huonosti käy, jos parannusta ei tule!
Henkilö joka kirjioituksillaan pilkkaa Jeesuksen ruumiin uhria ja polkee maahan Jeesuksen veren, esiintyy täällä parhaana uskovana. Ei häntä auta kuollut usko, ei luonnollinen siveus, eikä omavanhurskaus. - Että kehtaakin, sanon minä.
1. Kor. 11:23-24 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, ...
***) ... että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
1. Kor. 11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
1. Kor. 11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
***) 1. Kor. 11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
1. Kor. 11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
1. Kor. 11:29 sillä joka syö ja juo ...
- ... erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Jeesus Herramme:
Joh. 6:52-58
Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."Ja siinä toinen joka ei Raamatusta mitään tajua !
noita veren syömisiä ja juomisia hoet jokapaikassa, etkä ole vielä koskaan tajunnut mistä niissä on kysymys.
Ihmissyöntiäkö se on pelastuksen tie häh ?!
Kiitos Tesa nopeista vastauksista.
Nopean analyysin mukaan ajattelet suurin piirtein kuten vapaissa suunnissa ja reformoiduissa liikkeissä ajatellaan. Ainakaan et ole luterilainen. Etkä ole puoliluterilainen - osabaptisti - osareformoitu lestadiolainen.
Veikkaan että tunnet vetoa eniten reformoituun kalvinismiin - olenko oikeassa ? Vai pidätkö sittenkin uudestikastamista tärkeänä?- tesa..
Tähän en osaa vastata koska en ole näistä niin hyvin perillä.
Minulle Pyhä Henki opettaa, eniten juhlaa viettävä seurakunta enkä tiedä mitä laisuutta se on. - muuttis
tesa.. kirjoitti:
Tähän en osaa vastata koska en ole näistä niin hyvin perillä.
Minulle Pyhä Henki opettaa, eniten juhlaa viettävä seurakunta enkä tiedä mitä laisuutta se on.Ei siis ole omaa seurakuntayhteyttä ollenkaan? tesa?
- tesa..
muuttis kirjoitti:
Ei siis ole omaa seurakuntayhteyttä ollenkaan? tesa?
Muuttis, olen useamman kerran kertonut mikä on oma seurakuntani, ja jos se ei kelpaa sinulle seurakuntayhteydeksi niin en voi sille mitään.
- vanha harmajapää
Ihmettelen näitä täällä useimpien "uskovaisten" kirjoituksia. Tulee sellainen tunne, etteivät he ole sattuneet koskaan lukemaan Sanasta, että millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan tai että jokaisesta sanasta pitää tili tekemän.
Pöyristyttää pikkkasen tällaista elämää nähnyttä vanhaa harmajapäätä, millaista kielenkäyttöä ja toisten tuomitsemista mm. omavanhurskaaksi vaikka omat kirjoitukset suorastaan tihkuvat omahyväisiä tuomioita kanssakulkijoita kohtaan.
Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi!- Hiskias
Näille ei näytä auenneen, mitä tarkoittaa omavanhurskaus.
- Totuus usein loukkaa
Omavanhurskaus per'kele panee ihmisen suuttumaan, kun kaikki se hyvä mitä hän itsessään luulee olevan, revitään juurineen pois. Inhimillisen luonnon puolesta tämä on täysin ymmärrettävää. Kun ihminen ei tahdo tunnustaa syntiään hänellä on aina voimakas itsepuolustusdefenssi päällä. Kun kristitty tuo kaikki paljastavan Kristus valon (JUmalan sana) eteen ja kertoo että sinäkin (noin siveä ja kunniallinen ihminen) olet Jeesuksen teoillasi tappanut. Olet kadotettu syntinen, anna Jeesuksen pelastaa sinut kadotuksesta. Henkilö joka haluaa salata syntinsä, sattuu hirveästi kun kirkas Kristus valo sokaisee hänen silmänsä.
Me joilla on asuva Pyhä Henki, ja Kristus elää sydämissämme, olemme käyneet tämän mankelin jo lävitse, kaikki oma hyvä on loppuun kaluttu, kädet on nostettu pystyyn ja huudettu irkun keskeltä, Jeesus Daavidin Poika Armahda minua. Meidät on vihnottu puhtaiksi Jeesuksen verellä, olemme saaneet syntimme anteeksi, Jeesuksen nimessä ja veressä. Emme siis ole sen parempia kuin muutkaan ihmiset, monesti paljon huonompiakin inhimillisillä mittareilla tarkasteltuna, (epäuskoiset mittaavat meitä mikroskoopeillaan joka päivä ja TOTTA kai löytävät sitä mitä etsivat). Mutta me tunnustamme syntimme, ja sen tähden me elämme Kristuksessa Jeesuksessa ARMAHDETTUINA syntisinä.
Emme puolustele omia emmekä toisten syntejä, vaan kerromme uskosta osattomille, ANTAKAA PELASTAA ITSENNE, JUMALAN VALTAKUNTA ON TEITÄ LÄHHESTYNYT Jeesuksen omien välittämän evankeliumin kautta. Koska sinäkin olet syntinen, kadotukseen tuomittu, niin sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa pelastua, kun tunnustaa syntisi ja anoa armoa Kristuksen uhrin tähden. Anna elämäsi Jeesukselle
Me teemme työtä Jeesuksen nimessä, ja siksi kerromme kaikille syntisille tämän saman ilosanoman, - että Jeesus on tie.
Nyt on Tesa sellainen juttu että oppisi mukaan et tarvitse Jeesusta Kristusta oikeasti mihinkään.
Mihin tarvitset Kristuksen sovintotyötä ja armoa, kun pystyit valitsemaan "pyhittymisen", synnittömyyden vähenemisen muutenkin? Oikea pyhittyminen on jotain ihan muuta.
Ymmärrätköhän että ihminen on kokonansa paha, eikä siitä pääse pois kuin kuolemalla. Pahuus ei ole kuin joku lika, jonka voi hinkata pinnalta pois. Päinvastoin - pahuus tulee esiin yhä enemmän ja enemmän kun itseänsä oikeasti tutkii.
Sanot keskustelevasi Pyhän hengen kanssa. Onkohan kuitenkin niin, että luullessasi keskustelevasi Pyhän Hengen kanssa, keskustelet itsesi kanssa?
Sakramentteihin sisältyvällä Kristuksella pyyhit lattiaa. Tiesitkö, miksi Kristus tuli ihmiseksi? Siksi että ihmiset ovat ihmisiä, jotka koostuvat sielusta ja ruumiista. Ilman sakramentteihin sisältyvää ihmisKristusta ruumiisi ei voi pelastua.
Kristuksen seurakuntaa et ilmeisesti arvosta. Tiesitkö, että seurakunta on Kristuksen ruumis. Se on näkymätön ja samalla näkyvä. Jos ei tarvitse näkyvää seurakuntayhteyttä, se on vakava ongelma ja merkki itseriittoisuudesta.
Tiedätkö, Tesa, mistä tie menee taivaaseen? Olen huolissani sinusta.- muuttis
Olen huolissani tesan tilanteesta myöskin. Hänellä on halu ja tahto pelastua, mutta hän on eksynyt. En ymmärrä miten niin kierästi voikaan sanaa lukea itselleen.
Muuten tesa, et ole mielestäni vastannut seurakuntaasi kysyttäessä muuta kuin sanomalla, että "siellä ja täällä" ja se ei kerro muuta kuin että käyt noukkimassa "rusinoita" hengen nostatukseksi ja oman mielesi nouteeksi. Ei hyvä, ei hyvä. Näin kasvaa uskonelämässään vinoon. - teu.
muuttis kirjoitti:
Olen huolissani tesan tilanteesta myöskin. Hänellä on halu ja tahto pelastua, mutta hän on eksynyt. En ymmärrä miten niin kierästi voikaan sanaa lukea itselleen.
Muuten tesa, et ole mielestäni vastannut seurakuntaasi kysyttäessä muuta kuin sanomalla, että "siellä ja täällä" ja se ei kerro muuta kuin että käyt noukkimassa "rusinoita" hengen nostatukseksi ja oman mielesi nouteeksi. Ei hyvä, ei hyvä. Näin kasvaa uskonelämässään vinoon.Jos ajatellaan , mitä saa ta na vastasi Job.Kirjassa Junalalle , kun Hän kysyi
missä olet ollut ,,saa ta na vastasi siellä täällä maita kiertämässä .
Tästä voi päätellä aivan hyvin kuinka asia on ,,tai ainakin saa sen ajatuksen
kuinka se on .
Job. 1:7. vastaukset ,alkuun .
Uusin maassa oli mies , jonka nimi oli Job.Tämä mies oli nuhteeton ja rehellinen , pelkäsi jumalaa , ja karttoi pahaa.
2. hänelle syntyi 7 poikaa ja 3 tyttöä , ja
Karjaa hänellä oli Seitsemän tuhatta Lammasta , kolme tuhatta Kamelia , viisi sataa
Härkäparia ja viisisataa aasintammaa ,sekä ylen paljon palvelijoita , Tä'mä mies oli kaikista Idän miehistä mahtavin .
Hänen Pojillaan oli tapana laittaa pitoja , kullakin oli talossaan pidot vuoro päivinä ; he lähettivät silloin sanan ja kutsuivat kolme sisartaan syömään ja
JUOM,AAN KANNSSAAN ...
saa ta na sai vielä koetella jobia . Jobin sairaus . hänedn Vaimonsa ja kolme ystäväänsä. 1, Ja kun eräänä päivä'nä Jumalan Pojat tulivast ja asettuivat Herran eteen , tuli myös saa ta na heidän joukossaan , ja asettui Herran eteen . Niin Herra kysyi saa ta nalta : #mistä sinä tulet ?". saa ta na vastaa Herralle ja Sanoo; "maata kiertämästä ja siellä kuljeksimasta . .
Niin Herra sanoi saa ta nalle "oletko pannut palvelijani Jobin ". Sillä ei oler maan päällä hän vertaistaan :hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa .. Vielä hän pysyy Hurskaudessaan , ja sinä olet yllyttänyt minut
häntä vastaan ,tuhoamaan hänet syyttömästi.. .
saa ta na vastasi Hedrralle , ja sanoi : "Nahka ,nahasta ; ja kaikki mitä ihmisellä
on, hän antaa hengestänsä .
ja näin sai saa ta na Herrasta luvan mutta sanoi : hän olkoon sinun käsissäasi ;
Säätä kuiternkin hänen henkensä . Se ei ollut pelkkä kehoitus . vaan siinä oli saa ta nan pidettävä Herran vaatimus . - Tienaamal ei pelastu
muuttis kirjoitti:
Muuten tesa, et ole mielestäni vastannut seurakuntaasi kysyttäessä muuta kuin sanomalla, että "siellä ja täällä" ja se ei kerro muuta kuin että käyt noukkimassa "rusinoita" hengen nostatukseksi ja oman mielesi nouteeksi. Ei hyvä, ei hyvä. Näin kasvaa uskonelämässään vinoon.Halu ja tahto on kyllä esalla, mutta kun kristinuaskossa pitäää tappaa oma tahto ja alistua Jumalan tahdon alle.
Elävällä kristityllä on aina yhtä aikaa läsnä, sekä elävä synnin tunto ja elävä armon tunto. Jumalan kirkkaassa valossa elävä ihminen on aina tietoinen läpitunkemattomasta saastaisuudestaan, eikä hän näe edessään muita teitä kun Jeesuksen Kristuksen. PImeydessä elävä elää omissa pyhittyneissä mielikuvituksissaan, kaikki tapahtuu pääkopan sisällä. Siksi he eivät kuulu mihinkään seurakuntaankaan eivätkä alistu JUmalan tahtoon, koska totuus heistä itsestään uhkaa palajastua heille kun muut sen heille kertovat. Omassa vanhurskaudessa elävä ei kestä koetusta. Omanvanhurskauden rääpäleet on hyvin läpinäkyvä ja pahalta lemuava vaate.
Eikä Esa ainoa ole, näitä rittää eksyttäjiä. Ei tarvi kun avata TV7, niin melkein aina siellä on joku omanvanhurskauden julistaja kertomassa, mitä sinun pitää tehdä ja mitä sinä et saa tehdä, jos autuaaksi meinaat tulla. Autuus kun ei ole ihmisen tekoa, eikä se sellaiseksi ikinä tule. Töitä tekevä on renki, eikä renki peri koskaan isäntää. Vain isännän siittämät lapset ovat isännän perillisiä, ihan ilman mitään tekoja he ovat perillisiä, Kristuksen tähden ovat perillisiä koska he Jumalan sanan USKOVAT. - 19+7
Tienaamal ei pelastu kirjoitti:
Halu ja tahto on kyllä esalla, mutta kun kristinuaskossa pitäää tappaa oma tahto ja alistua Jumalan tahdon alle.
Elävällä kristityllä on aina yhtä aikaa läsnä, sekä elävä synnin tunto ja elävä armon tunto. Jumalan kirkkaassa valossa elävä ihminen on aina tietoinen läpitunkemattomasta saastaisuudestaan, eikä hän näe edessään muita teitä kun Jeesuksen Kristuksen. PImeydessä elävä elää omissa pyhittyneissä mielikuvituksissaan, kaikki tapahtuu pääkopan sisällä. Siksi he eivät kuulu mihinkään seurakuntaankaan eivätkä alistu JUmalan tahtoon, koska totuus heistä itsestään uhkaa palajastua heille kun muut sen heille kertovat. Omassa vanhurskaudessa elävä ei kestä koetusta. Omanvanhurskauden rääpäleet on hyvin läpinäkyvä ja pahalta lemuava vaate.
Eikä Esa ainoa ole, näitä rittää eksyttäjiä. Ei tarvi kun avata TV7, niin melkein aina siellä on joku omanvanhurskauden julistaja kertomassa, mitä sinun pitää tehdä ja mitä sinä et saa tehdä, jos autuaaksi meinaat tulla. Autuus kun ei ole ihmisen tekoa, eikä se sellaiseksi ikinä tule. Töitä tekevä on renki, eikä renki peri koskaan isäntää. Vain isännän siittämät lapset ovat isännän perillisiä, ihan ilman mitään tekoja he ovat perillisiä, Kristuksen tähden ovat perillisiä koska he Jumalan sanan USKOVAT.Aivan, uskosta nimenomaan on kysymys. Kun usko loppuu teot alkaa.
- Rengit eivät peri
19+7 kirjoitti:
Aivan, uskosta nimenomaan on kysymys. Kun usko loppuu teot alkaa.
Tragikoomista kyllä. Uskosta Kristukseen tulevat myöskin teot.
Mutta uskon teoissa ja omanvanhurskauden teissa on ero kuin yöllä ja päivällä.
Uskon teot tulevat rakkaudesta, eikä niistä huudella kaduilla. Me onnelliset jotka olemme tulleet siunatuiksi kristittyjen rakkaudenteoista, tiedämme sen. KUkaan näistä tekijöistä ei ole sanaakaan täällä hiiskunut tekemisistään. :-) niin se vain toimii.
Mutta annas olla kun työn teettäjänä on luonnollinen siveys, omasvanhurskaus, taikka kuollut usko "pyhitysoppeineen", niin itsekehujen meteli on niin kova, että korvia särkee.
Huuteleeko omenapuu hedelmistään?
Tekeekö omenapuu hedelmiä tullakseen omenapuuksi,
taikka saadakseen olla omenapuu?
EI mitään edellä mainituista!
Omenapuu kantaa hedelmiä siksi, - kun se ON OMENAPUU.
Kristittykin tekee hyviä töitä ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaisesti siksi,
- koska hän ON Jumalan lapsi. - muuttis
Rengit eivät peri kirjoitti:
Tragikoomista kyllä. Uskosta Kristukseen tulevat myöskin teot.
Mutta uskon teoissa ja omanvanhurskauden teissa on ero kuin yöllä ja päivällä.
Uskon teot tulevat rakkaudesta, eikä niistä huudella kaduilla. Me onnelliset jotka olemme tulleet siunatuiksi kristittyjen rakkaudenteoista, tiedämme sen. KUkaan näistä tekijöistä ei ole sanaakaan täällä hiiskunut tekemisistään. :-) niin se vain toimii.
Mutta annas olla kun työn teettäjänä on luonnollinen siveys, omasvanhurskaus, taikka kuollut usko "pyhitysoppeineen", niin itsekehujen meteli on niin kova, että korvia särkee.
Huuteleeko omenapuu hedelmistään?
Tekeekö omenapuu hedelmiä tullakseen omenapuuksi,
taikka saadakseen olla omenapuu?
EI mitään edellä mainituista!
Omenapuu kantaa hedelmiä siksi, - kun se ON OMENAPUU.
Kristittykin tekee hyviä töitä ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaisesti siksi,
- koska hän ON Jumalan lapsi.Viinipuuvertaus on ihana. Siinähän Jeesus itse kertoo uskovan elämästä, kuinka villiviinipuun oksasta tulee hedelmää tuottava, Hänen hoidossaan.
Kun saa tulla oksastetuksi Jaloon Viinipuuhun, Tarhuri itse puhdistaa oksia, jotta ne kantaisivat suurempaa satoa.
Eihän Tarhuri revi ja raasta oksia, vaan puhdistaa.
Hedelmät tulevat ajallaan, luonnostaan. Tarhurin hoidossa ne tuottavat satoa Tarhurille. Ne oksat, jotka irtautuvat Puun nestekierrosta, kuivettuvat hedelmää tuottamattomiksi ja ne Hän karsii ja viimein vie tulella poltettavaksi. - teu,
muuttis kirjoitti:
Viinipuuvertaus on ihana. Siinähän Jeesus itse kertoo uskovan elämästä, kuinka villiviinipuun oksasta tulee hedelmää tuottava, Hänen hoidossaan.
Kun saa tulla oksastetuksi Jaloon Viinipuuhun, Tarhuri itse puhdistaa oksia, jotta ne kantaisivat suurempaa satoa.
Eihän Tarhuri revi ja raasta oksia, vaan puhdistaa.
Hedelmät tulevat ajallaan, luonnostaan. Tarhurin hoidossa ne tuottavat satoa Tarhurille. Ne oksat, jotka irtautuvat Puun nestekierrosta, kuivettuvat hedelmää tuottamattomiksi ja ne Hän karsii ja viimein vie tulella poltettavaksi.Jeesuis kertoi sen toisenkin viinitarhusi vertauksen , Tämä tarhuan tekijä oli
matkustanut pois , ja hä'n vuokrasi viinitarhansa jonka oli tehnyt ,
Kun hän lähetti Palvelijansa hakemaan vuokraa , hänet kidutettiin ja tapettiin
Hän laittoi 2-3 palvelijaa suorittamaan saamaa homaa , heille kävi kuin
ensimmäisille heidät tapettiin .
Ja tätä vertausta käytettiin ,ikään kuin Jumalan pojan tapauksena elikkä.
siellä annettiin samaan lainen vastaanotto Jeesukselle Kristukselle paikka
en nyt muista , mutta periaatteessa vertaus oli noin . .
- tesa..
Tyhmeliinille ja muuttikselle.
Ensimmäisenä tulee ajatus: antaa olla, mutta se olisi vihollisen tarkoitus.
Vihollinen haluaa että kaikki uskovat olisimme omissa klooseissa ja nekin mahdollisimman riitaisia keskenään.
Niin kauan kun etsimme vikoja tai sitä missä olemme eri mieltä toisistamme saamme aikaan ainoastaan riitaa. En ole tyhmä, vaikka Jumalan hullu olisinkin. Minäkin osaan tehdä kysymyksiä ja röyhistellä egoani: olimpa taas taitava kun sain kaverin vastaamaan niin että voin tuomita sen.
Sanotte olevanne huolissanne, vaikka tarkoituksenne on näyttää että itse olette oikeassa ja tesa väärässä. Tämä ei ole aitoa huolta vaan tekopyhyyttä, valhetta jolla ylpeys naamioidaan kaanaankieleksi niin että näyttäisimme toisten silmissä hurskailta. Vaikka voisittekin itseänne ja ystäviänne pettää, niin Pyhää Henkeä ette voi.
Ps. Heppamies huutelee puskista ja jos sitä pyytää perustelemaan niin se ei vastaa, siksi jätän hänet omaan arvoonsa. Mutta teitä pidän sen verran Jumalaa pelkäävinä että kannatte vastuun sanoistanne.- muuttis
tesa, huoli on aitoa. Sinä et tahdo tulla totuuden tuntoon. Jokainen kristitty, joka kantaa sydämessään elämän Henkeä, ei tahdo että yksikään eksyisi. Minun haluni on ollut kaikissa viesteissäni kertoa siitä totuudesta, joka Jumalan suuresta armosta on itselleni avautunut ja joka sinua ei miellytä:
Syntinen on pyhä
Väärä on vanhurskas
Saastainen on puhdas
Yksin uskosta
Yksin armosta
Yksin Kristuksen tähden.
Ihminen ei ikinä koskaan omin töin ja ponnisteluin tule Jumalalle kelvolliseksi. Ei pyhity pyhäksi. Vaan tämä kaikki tulee USKOSTA Herraan Jeesukseen= Häneen liittyneinä, Hänessä, olemme noita kaikkia. Aivan niinkuin pää on kiinni kehossa, on Kristus Jeesus Päänä seurakuntaruumiissaan, joka on täällä maan päällä. Näin ollen ruumiimme on samassa nestekierrossa ja pysyy elävänä, puhtaana ja pyhitettynä. Jos jäsen irtautuu tästä Kristuksen ruumiista, se kuivettuu, eikä kanna hedelmää.
Muuttis.
Jos tuo on kaikki totta mitä sanot, niin eikö houkuttele yhtään se elämä, mitä kristityt elivät helluntain jälkeen. Vanhurskautettuna ei tarvitse koko ajan vakuutella sitä, vain uskossa omistaa. Toisaalta saa elää Pyhän Hengen yhteydessä samanlaista elämää Jeesuksen kanssa kuin Hän asuisi teidän kodissanne fyysisenä henkilönä.- neuvo hyvä tässä
Miksi vihne tahallaan vääntelee?
Kristittyä ei yksin kiinnosta, vaan hän elää, kantaen hedelmää Jumalalle.
Omavanhurskaiden tekopyhät itseään kerskuvat höpinät eivät kiinnosta meitä Kristuksessa vanhurskautettuja. Me tiedämme jo millainen teko ihminen on. Leukojaan osaa kuka hyvänsä loukuttaa. Eikä hedelmien kokoamisessa itselleen ole kenelläkään mitään vaikeuksia koskaan ollutkaan, sen osaavat epäuskoisetkin.
Muuttista ei ainoastaan kiinnosta, vaan hän elää tuottaen kunniaa Jumalalle ja hyviä tekoja lähimmäisilleen. Hänen rakkaudenteoistaan osalliseksi tulleena kiitän Jumalaa hänestä.
Älä sinä vihne enää vääntele, vaan kuuntele.
Katsotaan vaikkapa Paavalia, joka on prototyyppi siitä, mitä ihmiselle tapahtuu, kun hän oikeasti uudestisyntyy ja saa Pyhän Hengen lahjan.
Hän vetäytyi kuuntelemaan Mestariaan ja saatuaan kutsun Herran palvelukseen hän astui epäröimättä. Hän ei taistellut enää omanvanhurskautensa kanssa eikä kipuillut joka päivä syntisyyttään. Hänelle tuli tärkeäksi toisten sielujen pelstus. Hän noudatti jopa niin pitkälle kutsumuistaan, että oli uninäyn perusteella valmis tulemaan Eurooppaan. Hän oli valmis antamaan henkensä ja lopulla sanoo: Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut...
Oikeasti uudestisyntynyt ei potki koko ajan toista uskovaa nilkkoihin, koska Pyhä Henki näkee suitsevankin kynttilän eikä yritä sammuttaa sitä.- muuttis
vihne on minut punninnut ja köykäiseksi havainnut.
Hän jopa arvuuttelee olenko ollenkaan uudestisyntynyt.
Sitähän sielunvihollinenkin minulle sanoo.
Toisinaan epäilen itsekin.
Silloin täytyy ottaa raamattu käteen ja antaa Jumalan sanan hoitaa itseäni. Ja se hoitaa.
Itsessäni en ole mitään. Joka päivä on armosta uskominen. Niin monta kertaa nousee kärsimättömät ajatukset ja jopa sanatkin purskahtavat ulos niiden ajatusten tuottamana. ja muuta samankaltaista. Elämiseni onkin jokapäiväistä katumusta ja parannusta.
Ihana lohtu on, että joka aamu on armo uusi.
Onko potkimista se, kun vuorille eksynyttä tahtoo ohjata pois elämän tielle? Pitäisikö sanoa, että hyvä, oikein, pysy sinä siellä? Mitä väliä? - tesa..
muuttis kirjoitti:
vihne on minut punninnut ja köykäiseksi havainnut.
Hän jopa arvuuttelee olenko ollenkaan uudestisyntynyt.
Sitähän sielunvihollinenkin minulle sanoo.
Toisinaan epäilen itsekin.
Silloin täytyy ottaa raamattu käteen ja antaa Jumalan sanan hoitaa itseäni. Ja se hoitaa.
Itsessäni en ole mitään. Joka päivä on armosta uskominen. Niin monta kertaa nousee kärsimättömät ajatukset ja jopa sanatkin purskahtavat ulos niiden ajatusten tuottamana. ja muuta samankaltaista. Elämiseni onkin jokapäiväistä katumusta ja parannusta.
Ihana lohtu on, että joka aamu on armo uusi.
Onko potkimista se, kun vuorille eksynyttä tahtoo ohjata pois elämän tielle? Pitäisikö sanoa, että hyvä, oikein, pysy sinä siellä? Mitä väliä?>Toisinaan epäilen itsekin. muuttis.<
Täällä varmaan saatte tällaisesta säälipisteitä toisiltanne, mutta raamatusta et saa.
"Henki todistaa meidän hengemme kanssa että olemme Jumalan lapsia".
Jos todistus puuttuu, niin silloin on jotakin pielessä.
Pyhä Henki pyytää tekemään parannuksen riitelemisestä, ja jos ylpeyttään ei suostu niin ääni vaikenee sisälläsi. Silloin vaikenee myös todistaja joka "todistaa sinun henkesi kanssa." - muuttis
tesa.. kirjoitti:
>Toisinaan epäilen itsekin. muuttis.<
Täällä varmaan saatte tällaisesta säälipisteitä toisiltanne, mutta raamatusta et saa.
"Henki todistaa meidän hengemme kanssa että olemme Jumalan lapsia".
Jos todistus puuttuu, niin silloin on jotakin pielessä.
Pyhä Henki pyytää tekemään parannuksen riitelemisestä, ja jos ylpeyttään ei suostu niin ääni vaikenee sisälläsi. Silloin vaikenee myös todistaja joka "todistaa sinun henkesi kanssa."Epäilys on syntyjään epäuskon juuresta. Tiedän ja tunnen sen synniksi.
Olen useasti täälläkin tunnustautunut syntiseksi omasta puolestani ja juuri siksi ainoa turvan ja suojan paikkani on Jeesus. Tarvitsen Häntä joka päivä.
Kaikessa onnistuneet eivät Häntä tarvitse? - tesa..
muuttis kirjoitti:
Epäilys on syntyjään epäuskon juuresta. Tiedän ja tunnen sen synniksi.
Olen useasti täälläkin tunnustautunut syntiseksi omasta puolestani ja juuri siksi ainoa turvan ja suojan paikkani on Jeesus. Tarvitsen Häntä joka päivä.
Kaikessa onnistuneet eivät Häntä tarvitse?Sananlaskut:
28:13 "Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon."
>Kaikessa onnistuneet eivät Häntä tarvitse?<
Kaikessa onnistuneet eivät tarvitse vapahtajana, mutta tarvitsevat senkin edestä Jumalan voimana.
Jeesus on kyllä uhrikaritsa mutta Hän on myös Juudan leijona. Hän on seimenlapsi mutta myös kuninkaitten kuningas. Hän on lammaspaimen mutta myös taivaan sotajoukkojen johtaja. Hän on armahtaja mutta myös kaikkien tuomari. Hän otti orjan muodon mutta myös nousi kaikkia taivaita korkeammalle. Hän rakastaa oikeamielistä mutta vääryyttä Hän vihaa.
Hän rakastaa nöyrää mutta kääntyy ylpeää vastaan. - Hiskias
muuttis kirjoitti:
Epäilys on syntyjään epäuskon juuresta. Tiedän ja tunnen sen synniksi.
Kaikessa onnistuneet eivät Häntä tarvitse?Muuttis, sinähän annat kaiken aikaa ymmärtää, miten onnistunut ja hyvä ja oikealla tavalla uskova sinä olet ja miten kelvottomia ja väärällä tavalla uskovia ovat monet muut täällä.
En oikein ymmärrä, miksi koko ajan väität muita kaikessa onnistuneiksi? Etkö ole ollenkaan lukenut Tesan ja Vihneen viestejä siitä, kenestä he puhuvat - eivät itsestään, vaan Kristuksesta. Sinä sen sijaan puhut kaiken aikaa omasta ja toisten onnistumisesta (tai onnistumattomuudesta) et Kristuksesta.
Sinä toimitat juuri sielunvihollisen virkaa kyseenalaistaessasi kaiken aikaa muiden ihmisten uskoa täällä. Etkö kuitenkaan ole uskossasi niin onnistunut kyin annat ymmärtää ja koetat siitä itseäsi ja muita vakuuttaa koettamalla muilta ottaa uskoa pois? Ei sillä oma uskosi lisäänny, päinvastoin!
Tämä sama koskee myös hevosmiestä ja tyhmeliniä. Kukin teistä katsoo kaiken aikaa omaa napaa ja miltä siellä näyttää. Sellainen vie kaiken voiman.
Katse Kristukseen! Hänessä on kaikki.
Ihmeellistä muiden sättimistä ja toisten uskon laadun tarkistelua.
Muuttis sanoo tuossa yllä: "Itsessäni en ole mitään. Joka päivä on armosta uskominen."
Armosta uskovalla ei ole varaa tapaiseesi kirjoitteluun kenenkään uskosta. Ansiosta uskova voi mennä kanssapalvelijaltaan vaatimaan parempaa ja oikeammanlaatuista uskoa...
Mites se Johanneksessa ilmaistaankaan ala muuttis, tyhmelin ja hevosmies:
"Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaa pelastamaan, vaan tuomitsemaan sen."
Ehkäpä tuo on vauhtisokeutta, joka niin helposti syntyy, kun on selkääntaputtelijoita.
- muuttis
Jesus kulki alennuksen tietä aina kuolemaansa asti, antaen henkensä, jotta saisimme elää.
Onko siis palvelija Herraansa suurempi?
Eläisimmekö täällä ylennyksessä, voiton huumassa, kilpien kiilloituksessa; kuka enimmin loistaisi?
Joka itsensä alentaa, hänet ylennetään.
Jeesus on esikuvamme. Seuraamme Häntä läpi pilkkakaupungin ja läpi erämaan. Vaikka tie on vaivaloista, se vie elämään. Ei siitä seuraa maallista kunniaa, ei ruumiin terveyttä, ei ylenpalttista elämää. Hengellisesti eikä maallisesti. Liharuumiimme on kuoltava ja se maatuu. Se on syntiinlankeemuksen seuraus. Uusi ihana elämä alkaa vasta kun henkemme jättää maallisen asuinsijansa. Taakse jäävät matkan vaivat ja kilvoitus. Sitä päivää odotellessa.- Hiskias
Etköpä juuri kilpeäsi kiillota kertomalla, miten syntinen ja alennuksessa ja kelvoton olet, pahin kaikista?
Pieni omahyväisyyden hymy kasvoilla muihin vertaat, miten kelvoton olet, kun taas nuo toiset, jotka niin paljon puuhaavat, ovat suoraan kadotukseen matkalla koska eivät ymmärrä olla puuhaamatta. - vaikene saastainen
Hiskias kirjoitti:
Etköpä juuri kilpeäsi kiillota kertomalla, miten syntinen ja alennuksessa ja kelvoton olet, pahin kaikista?
Pieni omahyväisyyden hymy kasvoilla muihin vertaat, miten kelvoton olet, kun taas nuo toiset, jotka niin paljon puuhaavat, ovat suoraan kadotukseen matkalla koska eivät ymmärrä olla puuhaamatta.Hiskias. On parempi ettet kirjoita mitään henkilöstä jota et tunne! - Häpeä!
- Hengen vapaus
muuttis 13.11.2013 klo 11:51
Ennen kaikkea me kristityt ylistämme Kristusta Kristusta joka on meidän:
vanhurskautemme
pyhyytemme
ja puhtautemme
Koska me olemme hänessä täydelliset meillä ei ole mitään syytä korottaa iseämme missään asiassa. Me olemme juuri tällaisina rakkaan Abbamme silmäterä.
Jumalattomilla, tekoyhillä ja itsevanhurskailla on hirvittävä työ kasvojensa (virheettömän julkikuvansa) säilyttämisessä. Me olemme vapaat Jeesuksessa kristuksessa ja ylistämme siitä häntä, hallelujaa kiitos Jeesus. - muuttis
Hiskias kirjoitti:
Pieni omahyväisyyden hymy kasvoilla muihin vertaat, miten kelvoton olet, kun taas nuo toiset, jotka niin paljon puuhaavat, ovat suoraan kadotukseen matkalla koska eivät ymmärrä olla puuhaamatta.Onneksesi itse olet täysin vapaa siitä mitä minun kirjoituksistani luet.
Olen totuudellisesti kirjoittanut miten uskon ja kuinka tunnen. Otan nuhteet vastaan ja pyydän anteeksi kaikilta jotka ovat kokeneet tulleensa loukatuiksi.
Uskon, että mitä en uskomisen asiassa vielä ymmärrä, se minulle avataan.
En varmasti osaa kirjoittaa taidollisesti, enkä alkuunkaan niin hyvin kuin tahtoisin.
Toivon kuitenkin sydämestäni, että kaikku uskovat pääsisivät kerran kotiin ja minä muiden mukana.
Jumalan armosta Kristuksen ansiosta. - Hiskias
vaikene saastainen kirjoitti:
Hiskias. On parempi ettet kirjoita mitään henkilöstä jota et tunne! - Häpeä!
Sinulle, hevosmies, ei ole taida mikään olla syntiä, kun kerran kaikki on sovitettu, voit potkia lähimmäisiäsi mennen tullen. Ja puet sen vielä ulkokullaisuuden ja pyhyyden verhoon.
Muuttis ei sentään vaikuta paatuneelta, kuten sinä olet kirjoitustesi perusteella arvioiden. - Hiskias
muuttis kirjoitti:
Onneksesi itse olet täysin vapaa siitä mitä minun kirjoituksistani luet.
Olen totuudellisesti kirjoittanut miten uskon ja kuinka tunnen. Otan nuhteet vastaan ja pyydän anteeksi kaikilta jotka ovat kokeneet tulleensa loukatuiksi.
Uskon, että mitä en uskomisen asiassa vielä ymmärrä, se minulle avataan.
En varmasti osaa kirjoittaa taidollisesti, enkä alkuunkaan niin hyvin kuin tahtoisin.
Toivon kuitenkin sydämestäni, että kaikku uskovat pääsisivät kerran kotiin ja minä muiden mukana.
Jumalan armosta Kristuksen ansiosta."Onneksesi itse olet täysin vapaa siitä mitä minun kirjoituksistani luet."
Etkö ollenkaan näe, mitä tuokin lause ajattelustasi kertoo? Täydellisethän täällä vain saavat kirjoittaa, muiden saastaisten on poistuttava, niinhän meille hevosmies kovin koettaa opettaa... Ja oppi näyttää menevän perille.
Olen viime aikoina joskus suu auki hämmästellyt kirjoituksiasi, millaisia arvioita teet toisten ihmisten uskosta. Siksi kirjoitin. Hieman ravistaakseni sinua ennenkuin lopullisesti ajaudut tuohon hevosmiehen maailmaan. Jonka hedelmät kertovat siitä, mitä rungossa liikkuu... - muuttis
Hiskias kirjoitti:
"Onneksesi itse olet täysin vapaa siitä mitä minun kirjoituksistani luet."
Etkö ollenkaan näe, mitä tuokin lause ajattelustasi kertoo? Täydellisethän täällä vain saavat kirjoittaa, muiden saastaisten on poistuttava, niinhän meille hevosmies kovin koettaa opettaa... Ja oppi näyttää menevän perille.
Olen viime aikoina joskus suu auki hämmästellyt kirjoituksiasi, millaisia arvioita teet toisten ihmisten uskosta. Siksi kirjoitin. Hieman ravistaakseni sinua ennenkuin lopullisesti ajaudut tuohon hevosmiehen maailmaan. Jonka hedelmät kertovat siitä, mitä rungossa liikkuu...Minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä
ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyisyys eikä tulevaiset
ei voimat, ei korkeus eikä syvyys,
eikä mikään muu luotu
voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta,
joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrasamme.
Room. 8: 38-39
Aamen. - tesa..
muuttis kirjoitti:
Minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä
ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyisyys eikä tulevaiset
ei voimat, ei korkeus eikä syvyys,
eikä mikään muu luotu
voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta,
joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrasamme.
Room. 8: 38-39
Aamen.Muuttis, huomaatko mikä puuttuu luettelosta?
Sieltä puuttuu minä itse.
Jeesus sanoo: "Tuon eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitse siunaus ja valitse elämä." - muuttis
Hiskias kirjoitti:
Olen viime aikoina joskus suu auki hämmästellyt kirjoituksiasi, millaisia arvioita teet toisten ihmisten uskosta. Siksi kirjoitin. Hieman ravistaakseni sinua ennenkuin lopullisesti ajaudut tuohon hevosmiehen maailmaan. Jonka hedelmät kertovat siitä, mitä rungossa liikkuu...Täydellisethän täällä vain saavat kirjoittaa, muiden saastaisten on poistuttava, niinhän meille hevosmies kovin koettaa opettaa... Ja oppi näyttää menevän perille. -"Hiskias"
Minä en milloinkaan ole ollut ajamassa ketään pois täältä. Enkä ala ajamaan. Tämä on vapaa areena kaikille, jotka haluavat kirjoittaa lestadiolaisuudesta. Koska lestadiolaiset ovat evlut kirkon herätysliike, uskonasiat liittyvät aika laajasti nimikkeen alle. Siis minun mielestäni.
Usko on myös asia, jossa liikkuu syvät ajatukset ja - tunteet. Siksi ei voi välttyä siltä, että välillä keskustelu kuumenee. Ja tulee ylilyöntejä.
En ole vastuussa muiden kuin omista kirjoituksistani. Ja sillä mielellä olen, että tahdon tehdä parannusta sopimattomasta tyylistä/sanoista.
Täällä on monenlaista pilkkaajaa ja ivaajaa, jotka polkevat jalkojensa alle Jumalan sanan. Heitä tulee ymmärtää siksi, etteivät tiedä, mitä tekevät. - teu,
Hiskias kirjoitti:
Olen viime aikoina joskus suu auki hämmästellyt kirjoituksiasi, millaisia arvioita teet toisten ihmisten uskosta. Siksi kirjoitin. Hieman ravistaakseni sinua ennenkuin lopullisesti ajaudut tuohon hevosmiehen maailmaan. Jonka hedelmät kertovat siitä, mitä rungossa liikkuu...Teksti jonka hiskias väänsi ,on selvää Tesan tekstiä , olen tutkinut teidän
kirjoituksia ja ne ei ollenkaan ole sellaisia kuin yritätte ,esittää.
Eipä silti etteikö kaikissa ole sanomisen makua , mutta mitä sanotaan
se on toinen asia , ei täällä tärvitse ketään ravistella , se on nimittäin
yksi mikä on varma , että tesa menee noilla tiedoilla hunnikoon .
ellei ota tarkasti muuttiksen ohjeista vaarin . - muuttis
tesa.. kirjoitti:
Muuttis, huomaatko mikä puuttuu luettelosta?
Jeesus sanoo: "Tuon eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitse siunaus ja valitse elämä."tesa..
13.11.2013 15:09
Muuttis, huomaatko mikä puuttuu luettelosta?
Niinpä, ihminen voi hyljätä Kristuksen.
.
Muuttis!
Nyt annan perusteellisen raportin tilanteesta. Lähdemme siitä, etten oikeasti tunne sinua. Olen kuullut jonkin viisaan pappismiehen sanoneen ihmisen tuntemisesta: Oletko asunut tai matkustanut hänen kanssaan?
En ole asunut kanssasi enkä muista matkustaneeni. Koko minun ymmärrykseni perustuu näihin yhteyksiin, mitä virtuaaalisesti on ollut.
Jotenkin olen kokenut niin, että ymmärrät välillä varsin hyvin mitä tarkoitan ja olen aistivinani jopa hyväksyntää.
Sitten yllättäen vetäydyt kauemmaksi. Minä kirjoitan yleisellä tasoilla ja visusti vältän osoittelevaa tapaa, mutta jos koet että osittelen, niin tutki itseäsi kuuluuko sinun ottaa minun sanojani jonkinasteisena moitteena. Jos tulet siihen tulokseen, että aihetta ei ole, iloitse siitä. Jos taas tunnet, että aihetta on niin ala tutkia sitä kohtaa mikä satuttaa. Kysy vaikka minulta tarkennusta niin voimme yhdessä purkaa sen vyyhden.- muuttis
Kiitos vihne rakentavasta palautteesta. Otan neuvosta vaarin :-)
Monista kirjoituksistasi olen iloinnut. Monista olen oppinut.
Vaikka emme tunnekaan elävässä elämässä toisiamme, uskon pitäväni sinusta jos joskus jossain tapaamme. Toivottavasti kuitenkin viimeistään taivaassa. Eikä minulla ole ketään vastaan yhtään mitään kannemieltä.
Täällä on aika huteraa kirjoittaa kun emme tunne toistemme olosuhteita missä elämme arkipäiväämme.
Ihmisillä voi olla kovat koittelemukset ja syvä ahdinko ympärillään, sairautta, ongelmia moninaisia ym.
Tällöin saattaa kovilla sanoillaan lyödä lyttyyn jo maassa makaavaa ihmistä.
En todella sitä haluaisi tehdä ikinä.
Mutta niinkuin aiemmin kirjoitin, uskomisen asiat luotaavat hyvin syvältä, herättävät tunteita ja silloin kun kuumenemista tapahtuu, harkinta pettää helpommin. Ei voi valvoa kuin itseään paremmin. Toisen vikojen valvominen ei tuota tulosta.
Minulla on monta vastusta ja murhetta arkipäivässäni. Herra koettelee mutta ei hylkää. Siihen luotan.
Tesa,
toivottavasti et ottanut kovin pahasti nokkiisi vastauksestani. Tarkoitukseni ei ollut pönkittää oma egoa tai nolata sinua. Mitä sillä voittaisin ? Riitaa tosin usein syntyy aina tällä foorumilla, siitä en välitä. En ole täällä rauhaa rakentamassa, tosin en riidastakaan tykkää. Asiallisesta keskustelusta nautin.
Kuten alustuksessa sanoin, valitsin sinut testikohteeksi, koska olen nähnyt että jaksat vääntää asioista eli toisin sanoen perustella.
Huoleni on aitoa, Tesa. Eikä vain sinusta vaan monista muista. Tämä on tuskallista, kun näkee että toiset sekoittavat olkia kristinoppiin. Seurauksena on massatuho, aivan kuin sopulien sanottiin juoksevan peräkanaa jyrkänteeltä alas. Hengellisen elämän pitää olla kivaa ja voitokasta. Sen pitää olla uskonsankarin elämää. Ainakin minun kohdallani, kristityn elämä on ollut suuren vapauden ja armon tunteen sekä syvän ahdistuksen ja kärsimyksen tunteen vuorottelemista. Syviä tuskan laaksoja ja korkeita, avaria paikkoja. Jumala koettelee ja kasvattaa lapsiaan kurittamalla heitä. Kunnia Jumalalle ja Kristukselle Vapahtajalle !
Kuinka vähän onkaan ihmisiä, jotka ovat käsittäneet elävän uskon. Ja kuinka paljon onkaan ihmisiä, jotka luulevat sen käsittäneensä. En väitä että Tesa ei olisi kristitty. Kukaan aidosti luterilainen ei voi sanoa, että kastettu ihminen ei olisi kristitty tai Jumalan lapsi. Viinipuun oksat voivat olla kuolleita ja kuivettuneita, mutta ne ovat silti kiinni puussa. Vasta kuolemassa oksat irtoavat. Siksi voin huoletta sanoa, että myös SU on Jumalan lapsi (hän kysyi sitä jossain ketjussa). Se ei vielä tarkoita että kaikki olisi hyvin, mutta toivoa on vielä. Sitä toivon että Savon ukkokin käsittäisi synnin ja armon. Pahimmallakin pilkkaajalla on toive selviytyä elämästä hengissä. Se on vielä täysin mahdollista.
Kuinka paljon onkaan ihmisiä, jotka eivät käsitä olevansa pohjattoman, peruuttamattoman syntisiä ja pahoja. Jota suurta syntisyyttä ei kompensoi mikään parhaansa yrittäminen = "hengellinen kasvu", vaan ainoastaan armo. YKSIN ARMO !
Kuinka paljon onkaan ihmisiä, jotka halveksivat Jumalan Poikaa ja hänen sovintotyötään Golgatalla. Halveksunta tapahtuu niin monin tavoin. Selvää kastekäskyä pilkataan. Lapsilta evätään armo. Ehtoollinen tyhjennetään merkityksestään. Rippiä halveksitaan. Raamatusta luetaan valittuja paloja ja selitetään aivan miten sattuu. Raamattu käännetään oman esiymmärryksen mukaan. Ja niin edelleen ja edelleen.- tesa..
Jesaja 35
Kukkiva autiomaa ja pyhä tie
1 Aavikko iloitsee, autiomaa iloitsee,
aro riemuitsee, se puhkeaa kukkaan!
Kuin lilja kukkikoon maa,
2 se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta.
3 Voimistakaa uupuneet kädet,
vahvistakaa horjuvat polvet,
4 sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät: "Olkaa lujat, älkää pelätkö. Tässä on teidän Jumalanne! Kosto lähestyy, tilinteon hetki. Jumala itse tulee ja pelastaa teidät."
5 Silloin aukenevat sokeiden silmät
ja kuurojen korvat avautuvat,
6 rampa hyppii silloin kuin kauris,
mykän kieli laulaa riemuaan.
Lähteitä puhkeaa autiomaahan,
vuolaina virtaavat purot arolla.
7 Hehkuva hiekka muuttuu lammikoiksi, janoinen maa pulppuaviksi lähteiksi. Siellä, missä hyeenat lepäilivät, kasvaa silloin rantakaislaa ja papyrusta.
8 Ja sinne syntyy tie, valtatie,
sitä kutsutaan Pyhäksi tieksi.
Epäpyhä ei saa sille astua:
Herran tien kulkijoille se kuuluu, heille yksin.
Siellä ei tyhmäkään eksy.
9 Leijona ei nouse sille tielle,
ei yksikään raateleva peto,
ei yksikään.
Vain vapaiksi lunastetut sitä vaeltavat.
10 Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin. He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja huokaus pakenevat kauas. - tesa..
tesa.. kirjoitti:
Jesaja 35
2 se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta.
4 sanokaa niille, jotka sydämessään hätäilevät: "Olkaa lujat, älkää pelätkö. Tässä on teidän Jumalanne! Kosto lähestyy, tilinteon hetki. Jumala itse tulee ja pelastaa teidät."
7 Hehkuva hiekka muuttuu lammikoiksi, janoinen maa pulppuaviksi lähteiksi. Siellä, missä hyeenat lepäilivät, kasvaa silloin rantakaislaa ja papyrusta.
ei yksikään.
10 Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin. He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja huokaus pakenevat kauas.8 Ja sinne syntyy tie, valtatie,
Kiinnostaako sinua tyhmeliini tämä "pyhä tie"?
Pyhille tarkoitettu tie tarkoittaa tietä jota vain pyhät saavat kulkea, suomeksi sanottuna vain ne jotka jo uskovat, ovat uudestisyntyneet katoamattomasta siemenestä ja syntyneet Jumalan lapsiksi.
Tämä pyhille tarkoitettu tie tarkoittaa pyhitystä, pyhityksen tietä. - muuttis
tesa.. kirjoitti:
Jesaja 35
ei yksikään.
10 Herran vapaiksi ostamat palaavat ja saapuvat riemuiten Siioniin. He kantavat päänsä päällä ikuista iloa. Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja huokaus pakenevat kauas.Tuo Jesaja 35 on sanomattoman ihana, ajatella että hän jo noin 700 vuotta ennen Kristuksen syntymää kirjoitti tämän. Kohtsillään 3000 vuotta vanhaa sanomaa! :-)
- tesa..
tesa.. kirjoitti:
Kiinnostaako sinua tyhmeliini tämä "pyhä tie"?
Pyhille tarkoitettu tie tarkoittaa tietä jota vain pyhät saavat kulkea, suomeksi sanottuna vain ne jotka jo uskovat, ovat uudestisyntyneet katoamattomasta siemenestä ja syntyneet Jumalan lapsiksi.
Tämä pyhille tarkoitettu tie tarkoittaa pyhitystä, pyhityksen tietä.Jos joskus tuntuu että tielleni on tullut leijona tai raateleva peto, niin se kertoo että olen astunut pois tältä valtatieltä. Kun ajaudun tien sivuun, niin pedot herättelevät korjaamaan suuntaa. Toisessa avauksessa kuvaan (pakotan itseni tottelemaan) erämaata joka on inhottava paikka, enkä halua sakkokierrokselle. Eli en halua tien sivuun vaan haluan pysyä "pyhän tien" keskellä.
- tesa..
tesa.. kirjoitti:
Jos joskus tuntuu että tielleni on tullut leijona tai raateleva peto, niin se kertoo että olen astunut pois tältä valtatieltä. Kun ajaudun tien sivuun, niin pedot herättelevät korjaamaan suuntaa. Toisessa avauksessa kuvaan (pakotan itseni tottelemaan) erämaata joka on inhottava paikka, enkä halua sakkokierrokselle. Eli en halua tien sivuun vaan haluan pysyä "pyhän tien" keskellä.
Tämä jesajan kuvaama raateleva peto on sama mikä kuvataan ilmestyskirjassa.
Ilm.17:15 Ja hän sanoi minulle: "Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.
17:16 Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa.
Vedet olivat väkijoukkoja...
Portto on uskoton Kristuksen morsian.
Tämän kimppuun pedolla on lupa hyökätä, ja tämä tapahtuu jokaisen uskovan elämässä.
Jos astumme "pyhältä tieltä" sivuun niin vihollinen on heti kimpussamme. - muuttis
muuttis kirjoitti:
Tuo Jesaja 35 on sanomattoman ihana, ajatella että hän jo noin 700 vuotta ennen Kristuksen syntymää kirjoitti tämän. Kohtsillään 3000 vuotta vanhaa sanomaa! :-)
Tämä pyhä Tie on se joka vie perille. Hän on Jeesus itse.
Eikä sitä kulje epäpyhät, eikä tyhmätkään eksy.
Tie kantaa.
Pitää vain pysyä Tiellä.
Usko Herraan Jeesukseen puhdistaa kaikesta synnistä. Hän on armoalttari. Armonvirrassa, joka siitä vuotaa, ei ole sekunninkaan katkoa.
Sydämen uskolla ja suun tunnustuksella! tesa.. kirjoitti:
Tämä jesajan kuvaama raateleva peto on sama mikä kuvataan ilmestyskirjassa.
Ilm.17:15 Ja hän sanoi minulle: "Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.
17:16 Ja ne kymmenen sarvea, jotka sinä näit, ja peto, ne vihaavat porttoa ja riisuvat hänet paljaaksi ja alastomaksi ja syövät hänen lihansa ja polttavat hänet tulessa.
Vedet olivat väkijoukkoja...
Portto on uskoton Kristuksen morsian.
Tämän kimppuun pedolla on lupa hyökätä, ja tämä tapahtuu jokaisen uskovan elämässä.
Jos astumme "pyhältä tieltä" sivuun niin vihollinen on heti kimpussamme.Tesa, hyvän kohdan olet löytänyt Raamatusta. Tottakai tie kiinnostaa - sillä tiellä ollaan. En väitä että ettet sinäkään olisi. Haluan vain varoittaa Tesaa omavanhurskaasta "menestyksen" teologiasta ja vauhtisokeudesta. Minua te muut saatte varoittaa jostain muusta. Tesan kuten minunkin pelastuksena on Kristus. Loppupelissä Kristus päättää, kenet hän haluaa pelastaa.
Mieleeni muistuu John Bunyanin kirja Kristityn Vaellus. Koko kirja kuvaa samaa tietä kuin Jesaja 35. Oletko lukenut? Kirjassa on paljon esimerkkejä vaaroista, joihin kristitty voi langeta. Hyvä olisi kaikkien lukea. Suosittelen vaikka ei olekaan dogmaattisesti jossain kohdassa ihan puhdasoppinen. Hyvää käytännön kristillisyyttä kuitenkin.- teu,
muuttis kirjoitti:
Tuo Jesaja 35 on sanomattoman ihana, ajatella että hän jo noin 700 vuotta ennen Kristuksen syntymää kirjoitti tämän. Kohtsillään 3000 vuotta vanhaa sanomaa! :-)
Aivan , Jesaja kertoo saaneeneensa USSIAN kuolinvuotena 740. eKr. Hän kertoo
toimineesa ,eri kunkigaiden aikana jolloin heitä oli Jootamin Aahaan , Hiskiaan . ja Manasseen aikana Perimä tiedon mukasan hän kärsi Marttyyri kuoleman Manassen vainoterssa Herran Profettoja tämä tapahtui nähtävästi ,680. luvun lopussa ,tai niillä
main .( 687-682. ), Nyt voin laskea Jesajan Iän ,Hän on tullut nuorena Jumalan
palveluun (30) jolloin syntynyt n. 770 eKr. Kun hän aloitti Profeettana 740. eKr. ja
Kuningas USSIAN oli vielä kunigas , saadaan tästä 740 2013 = 2753. jolloin olemme
Jeesuksen syntymä vuodessa .. - tesa..
tyhmelin kirjoitti:
Tesa, hyvän kohdan olet löytänyt Raamatusta. Tottakai tie kiinnostaa - sillä tiellä ollaan. En väitä että ettet sinäkään olisi. Haluan vain varoittaa Tesaa omavanhurskaasta "menestyksen" teologiasta ja vauhtisokeudesta. Minua te muut saatte varoittaa jostain muusta. Tesan kuten minunkin pelastuksena on Kristus. Loppupelissä Kristus päättää, kenet hän haluaa pelastaa.
Mieleeni muistuu John Bunyanin kirja Kristityn Vaellus. Koko kirja kuvaa samaa tietä kuin Jesaja 35. Oletko lukenut? Kirjassa on paljon esimerkkejä vaaroista, joihin kristitty voi langeta. Hyvä olisi kaikkien lukea. Suosittelen vaikka ei olekaan dogmaattisesti jossain kohdassa ihan puhdasoppinen. Hyvää käytännön kristillisyyttä kuitenkin.En ole lukenut kirjaa, mutta kuullostaa ihan hyvältä.
Jesaja 35 kannattaa lukea huolella ja omistaa sen Kristuksessa jo nyt. Ja jos joskus ei tunnu siltä, niin kannattaa kysyä Jumalalta missä olen poikennut pois pyhien valtatieltäsi? - tesa..
muuttis kirjoitti:
Tämä pyhä Tie on se joka vie perille. Hän on Jeesus itse.
Eikä sitä kulje epäpyhät, eikä tyhmätkään eksy.
Tie kantaa.
Pitää vain pysyä Tiellä.
Usko Herraan Jeesukseen puhdistaa kaikesta synnistä. Hän on armoalttari. Armonvirrassa, joka siitä vuotaa, ei ole sekunninkaan katkoa.
Sydämen uskolla ja suun tunnustuksella!>Tie kantaa. Pitää vain pysyä Tiellä.<
Tie on myös hyvä kertomaan sen jos olen poikennut pois tieltä tai olenko koluamassa ojanpenkkoja.
2 se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta. tesa.. kirjoitti:
>Tie kantaa. Pitää vain pysyä Tiellä.<
Tie on myös hyvä kertomaan sen jos olen poikennut pois tieltä tai olenko koluamassa ojanpenkkoja.
2 se riemuitkoon, huutakoon ääneen! Sen osaksi tulee Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. Kaikki saavat katsella Herran kunniaa, meidän Jumalamme ihanuutta.Laulujen laulu 2
8 Kuule! Rakkaani tulee! Katso, tuolla hän tulee hyppien vuorilla, kiitäen kukkuloilla.
9 Rakkaani on gasellin kaltainen tai nuoren peuran. Katso, tuolla hän seisoo seinämme takana, katsellen ikkunasta sisään, kurkistellen ristikoista.
10 Rakkaani lausuu ja sanoo minulle: "Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.
11 Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan.
12 Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme.
13 Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.
14 Kyyhkyseni, joka piilet kallionkoloissa, vuorenpengermillä anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä suloinen on sinun äänesi ja ihanat ovat sinun kasvosi."
Tuo kallionkolo on Kristuksen kylkihaava, jossa saamme piileskellä ja sieltä saamme hakea turvaa.- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
Laulujen laulu 2
8 Kuule! Rakkaani tulee! Katso, tuolla hän tulee hyppien vuorilla, kiitäen kukkuloilla.
9 Rakkaani on gasellin kaltainen tai nuoren peuran. Katso, tuolla hän seisoo seinämme takana, katsellen ikkunasta sisään, kurkistellen ristikoista.
12 Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme.
13 Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.
14 Kyyhkyseni, joka piilet kallionkoloissa, vuorenpengermillä anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä suloinen on sinun äänesi ja ihanat ovat sinun kasvosi."
Tuo kallionkolo on Kristuksen kylkihaava, jossa saamme piileskellä ja sieltä saamme hakea turvaa.Tuo kallionkolo on Kristuksen kylkihaava, jossa saamme piileskellä ja sieltä saamme hakea turvaa -lainaus-
Niinpä onkin Kristuksen kylkihaava!
Siitä vuoti vettä ja verta Golgatalla. - tesa..
tyhmelin kirjoitti:
Laulujen laulu 2
Tuo kallionkolo on Kristuksen kylkihaava, jossa saamme piileskellä ja sieltä saamme hakea turvaa.14 "Kyyhkyseni, joka piilet kallionkoloissa"... anna minun kuulla äänesi,
Tästä tulikin mieleen hauska näky.
Metsäkyyhky ei ole kovin kaunis lintu, eikä sen äänikään ole kovin kaunis.
Kuuntelin näyssä: huhuu, huhuu, huhuu, huhuu, ja sitten menin katsomaan jossa metsäkyyhky (pulun näköinen) lintu huhuili. Pyhä Henki sanoi: Tämä kuvaa minua, huhuu minäkin olen olemassa, huhuu täällä ollaan, huhuu kuuleeko kukaan...
Tämä vaatimattoman näköinen lintu joka huhuili yksinään ei ollut kovin imarteleva näky, mutta kuvasi nöyryyden viittaa. Ja juuri silloin jumala sanoo: "anna minun kuulla äänesi".
"Jumalalle kelpaava uhri on särjetty sydän ja murtunut mieli."
Taistelemme viimeiseen asti vastaan ettei mieli murtuisi, mutta vasta silloin kun mieli murtuu Jumala voi sen täyttää. Kun oma tahtoni murtuu voi Jumala täyttää sen omalla tahdollaan. tesa.. kirjoitti:
14 "Kyyhkyseni, joka piilet kallionkoloissa"... anna minun kuulla äänesi,
Tästä tulikin mieleen hauska näky.
Metsäkyyhky ei ole kovin kaunis lintu, eikä sen äänikään ole kovin kaunis.
Kuuntelin näyssä: huhuu, huhuu, huhuu, huhuu, ja sitten menin katsomaan jossa metsäkyyhky (pulun näköinen) lintu huhuili. Pyhä Henki sanoi: Tämä kuvaa minua, huhuu minäkin olen olemassa, huhuu täällä ollaan, huhuu kuuleeko kukaan...
Tämä vaatimattoman näköinen lintu joka huhuili yksinään ei ollut kovin imarteleva näky, mutta kuvasi nöyryyden viittaa. Ja juuri silloin jumala sanoo: "anna minun kuulla äänesi".
"Jumalalle kelpaava uhri on särjetty sydän ja murtunut mieli."
Taistelemme viimeiseen asti vastaan ettei mieli murtuisi, mutta vasta silloin kun mieli murtuu Jumala voi sen täyttää. Kun oma tahtoni murtuu voi Jumala täyttää sen omalla tahdollaan.Tesa, ollaan melkein samaa mieltä. Melkein.
Kyyhkynen on ruma lintu - se kuvaa harmaata likaista syntisyyttä. Pulu silti kelpaa Jumalalle. Ei tosin nöyryyden teon takia, vaan uskon takia. Pulua kehutaan, jotta se tulisi esiin ja iloitsisi eikä ajattelisi likaisuuttaan.
Pulu oli mennyt kallionkoloon suojaan - sillä oli särjetty sydän ja etsivä usko - kaipaus Jumalan puoleen. Kallionkolo on vertauskuva Kristuksen haavoista, joista vuoti verta ja vettä. Kallionkolosta kutsuttiin iloitsemaan - uskonvarmuuteen. Jumala tuli ja sanoi: "anna minun kuulla äänesi". Se tarkoittaa: nyt olet vapaa, voit alkaa kiittää Herraa pelastuksestasi !
Tämä puluvertaus on todella kaunis kuvaus kääntymyksestä.
Herra olkoon kiitetty!- tesa..
tyhmelin kirjoitti:
Tesa, ollaan melkein samaa mieltä. Melkein.
Kyyhkynen on ruma lintu - se kuvaa harmaata likaista syntisyyttä. Pulu silti kelpaa Jumalalle. Ei tosin nöyryyden teon takia, vaan uskon takia. Pulua kehutaan, jotta se tulisi esiin ja iloitsisi eikä ajattelisi likaisuuttaan.
Pulu oli mennyt kallionkoloon suojaan - sillä oli särjetty sydän ja etsivä usko - kaipaus Jumalan puoleen. Kallionkolo on vertauskuva Kristuksen haavoista, joista vuoti verta ja vettä. Kallionkolosta kutsuttiin iloitsemaan - uskonvarmuuteen. Jumala tuli ja sanoi: "anna minun kuulla äänesi". Se tarkoittaa: nyt olet vapaa, voit alkaa kiittää Herraa pelastuksestasi !
Herra olkoon kiitetty!>Tämä puluvertaus on todella kaunis kuvaus kääntymyksestä. tyhmeliini<
On kaunis kuvaus kääntymyksestä mutta kuvaus ei mene vanhaksi käytön jälkeen.
Kuvaus on kaunis kuvaus myös nöyryydestä kääntymyksen jälkeen. tesa.. kirjoitti:
>Tämä puluvertaus on todella kaunis kuvaus kääntymyksestä. tyhmeliini<
On kaunis kuvaus kääntymyksestä mutta kuvaus ei mene vanhaksi käytön jälkeen.
Kuvaus on kaunis kuvaus myös nöyryydestä kääntymyksen jälkeen.Niin - kristitty kääntyy joka päivä - eilinen kääntymys ei ketään pelasta.
- yht.lasku
tyhmelin kirjoitti:
Tesa, ollaan melkein samaa mieltä. Melkein.
Herra olkoon kiitetty!No voi ihme, miten eri tavalla voidaan yksi sana käsittää. Minulle "kyyhkynen" ei tuo mieleen pulua, vaan mielikuvan valkoisesta ja kauniista linnusta! Ja Laulujen laulun miehen sanat rakastetulleen ovat osoitus siitä, että kyyhkynen ON kaunis lintu.
Täytyy myöntää, että joskus tuntuu väkivallalta kaiken Raamatussa olevan kääntäminen hengelliseksi.
Sanon tämän siitä huolimatta, että pidän esim. Norvannon opetuksista. Mutta mutta...
Vanhemmassa VT:n käännöksessä sanottiin vähän toisin kuin uudessa käännöksessä, vanhemmassa kehotettiin Jerusalemin tyttäriä :"älkää häiritkö, älkää herätelkö rakkautta, ennenkuin se itse haluaa". Eräs ystäväni eli tämän asian omassa elämässään - hän avioitui hyvin nuorena ajatellessaan, ettei voi muutakaan kuin avioitua siinä elämänsä tilanteessa... Aviolitto oli pettymys molemmille, ja hän lainasi sitten sydän tuskaisena juuri näitä sanoja: älkää herätelkö, älkää häiritkö rakkautta ennenkuin se itse haluaa.
Voisikohan Laulujen laulua pitää myös aidosti rakkauslauluna? - tesa..
yht.lasku kirjoitti:
No voi ihme, miten eri tavalla voidaan yksi sana käsittää. Minulle "kyyhkynen" ei tuo mieleen pulua, vaan mielikuvan valkoisesta ja kauniista linnusta! Ja Laulujen laulun miehen sanat rakastetulleen ovat osoitus siitä, että kyyhkynen ON kaunis lintu.
Täytyy myöntää, että joskus tuntuu väkivallalta kaiken Raamatussa olevan kääntäminen hengelliseksi.
Sanon tämän siitä huolimatta, että pidän esim. Norvannon opetuksista. Mutta mutta...
Vanhemmassa VT:n käännöksessä sanottiin vähän toisin kuin uudessa käännöksessä, vanhemmassa kehotettiin Jerusalemin tyttäriä :"älkää häiritkö, älkää herätelkö rakkautta, ennenkuin se itse haluaa". Eräs ystäväni eli tämän asian omassa elämässään - hän avioitui hyvin nuorena ajatellessaan, ettei voi muutakaan kuin avioitua siinä elämänsä tilanteessa... Aviolitto oli pettymys molemmille, ja hän lainasi sitten sydän tuskaisena juuri näitä sanoja: älkää herätelkö, älkää häiritkö rakkautta ennenkuin se itse haluaa.
Voisikohan Laulujen laulua pitää myös aidosti rakkauslauluna?>Minulle "kyyhkynen" ei tuo mieleen pulua, vaan mielikuvan valkoisesta ja kauniista linnusta! <
Tällainen mielikuva on myös itselläni, ja näky jonka kerroin tuli mieleen raamatunkohdasta josta puhuttiin. Metsäkyyhky on eri näköinen, mutta en pidä sitä saastasena niin kuin tyhmeliini kuvaa.
Pidän metsäkyyhkyä kauniina taivaallisena lintuna jolla on harmaa nöyryyden viitta päällä. - muuttis
yht.lasku kirjoitti:
No voi ihme, miten eri tavalla voidaan yksi sana käsittää. Minulle "kyyhkynen" ei tuo mieleen pulua, vaan mielikuvan valkoisesta ja kauniista linnusta! Ja Laulujen laulun miehen sanat rakastetulleen ovat osoitus siitä, että kyyhkynen ON kaunis lintu.
Voisikohan Laulujen laulua pitää myös aidosti rakkauslauluna?Voi varmaan pitää mitä kauneimpana rakkauslauluna, yhteenlasku.
"...että kyyhkynen ON kaunis lintu."
Ennen muuta se on kuvaus Kristuksen ja Hänen morsiamensa rakkaudesta. Ja todella Yljän silmissä Hänen morsiamensa "kyyhkynen" on kaunis. Vaikka moni kyyhkynen tahtoisi itsessään olla puhtaan valkoinen joutsen. Mutta tässä kuvataan morsiamen iloitsevan siitä, että hän on tummuudestaan huolimatta Sulhaselleen mitä kaunein ja rakastetuin. yht.lasku kirjoitti:
Voisikohan Laulujen laulua pitää myös aidosti rakkauslauluna?yht.lasku, pohdit että voiko Laulujen laulua pitää aidosti rakkauslauluna. Kyllä voi pitää. Tuossa kirjassa on monta kerrosta, joista päällimäinen on rakkauslaulu - muinaisjuutalainen lemmenlaulu.
Mutta kyllä siellä se Kristuksen ja morsiamen kerroskin löytyy. Morsian on seurakunta tai yksittäinen kristitty - taitaa olla taivaasta katsottuna melkein sama asia. Kristitythän ovat yhtä ruumista Kristuksen kanssa.
Kirja voidaan tulkita myös uskovan suhteena seurakuntaan (ilmeisesti roomalaiskatolinen tulkinta?).
Juutalaiset tulkitsevat Laulujen laulun Jumalan rakkautena Israelin kansaa kohtaan.
Sitten on olemassa tulkinta, jonka mukaan on kyse Salomosta joka houkuttelee tummaa tyttöä haaremiinsa. Mutta tyttö on uskollinen nuoruuden rakastetulleen, paimenelle.
Kyyhkynen voi todella olla valkoinen, mutta ei se aina ole valkoinen. Huvikseni etsiskelin äsken valokuvia Palestiinan puluista - ne ovat tosiaan paljonkin vaaleampia kuin meidän katupulumme, mutta eivät yleensä aivan puhtaan valkoisia. Edelleenkin vähän tahriintuneen näköisiä. Kyllä siellä joku oli kuvannut hienon valkoisenkin kyyhkyn.
(Että tällainen tutkimus tällä kertaa;)- *sisar*
tyhmelin kirjoitti:
yht.lasku, pohdit että voiko Laulujen laulua pitää aidosti rakkauslauluna. Kyllä voi pitää. Tuossa kirjassa on monta kerrosta, joista päällimäinen on rakkauslaulu - muinaisjuutalainen lemmenlaulu.
Mutta kyllä siellä se Kristuksen ja morsiamen kerroskin löytyy. Morsian on seurakunta tai yksittäinen kristitty - taitaa olla taivaasta katsottuna melkein sama asia. Kristitythän ovat yhtä ruumista Kristuksen kanssa.
Kirja voidaan tulkita myös uskovan suhteena seurakuntaan (ilmeisesti roomalaiskatolinen tulkinta?).
Juutalaiset tulkitsevat Laulujen laulun Jumalan rakkautena Israelin kansaa kohtaan.
Sitten on olemassa tulkinta, jonka mukaan on kyse Salomosta joka houkuttelee tummaa tyttöä haaremiinsa. Mutta tyttö on uskollinen nuoruuden rakastetulleen, paimenelle.
Kyyhkynen voi todella olla valkoinen, mutta ei se aina ole valkoinen. Huvikseni etsiskelin äsken valokuvia Palestiinan puluista - ne ovat tosiaan paljonkin vaaleampia kuin meidän katupulumme, mutta eivät yleensä aivan puhtaan valkoisia. Edelleenkin vähän tahriintuneen näköisiä. Kyllä siellä joku oli kuvannut hienon valkoisenkin kyyhkyn.
(Että tällainen tutkimus tällä kertaa;)Shalom...
On tosiaankin monia eri kyyhkyslajeja olemassa.
Korkea Veisussa luvussa 2:14...kuvataan kalliokyyhkyä, joka vuoren raossa ja kivirauniossa kurkistelee...tämä kuvaa juuri säikkyä neitoa...
Jeesus kutsuu seurakuntaansa armonsa ja suloisen rakkauden alle.
Korkea Veisu 2:16...
Ystäväni on minun ja minä hänen.
Herra tahtoo sydämemme kokonaan valloittaa.
Runsain siunauksin...
- *sisar*
Shalom...
Korkea Veisussa luvussa 1 jakeessa 15 Jeesus kuvaa morsiamen silmiä kyyhkyläisiksi...
Kyyhkynen toi myös viestin arkkiin.
Pyhää Henkeäkin kuvataan kyyhkyseksi eli tällä linnulla on tärkeä osa Raamatussamme.
Siunausta päivään...- muuttis
Luin näistä kirjoituksista innoitettuna Laulujen laulun. Miten ihana kuvaus Kristuksen ja Hänen morsiamensa suhteesta!
Kuinka neito etsii rakastettuaan ja kuinka hän iloitsee Hänet löydettyään. Kuinka ihanin sanoin Ylkä kuvailee rakastettuaan, joka itsessään on tummaksi paahtunut mutta kuinka kauniina hänet Ylkä näkee ja kuinka ihanaksi hänet pukee ja koristaa. Ylistys ja Kunnia Veriyljälle!
Kannattaa jokaisen lukea tuo Korkea Veisu. - *sisar*
muuttis kirjoitti:
Luin näistä kirjoituksista innoitettuna Laulujen laulun. Miten ihana kuvaus Kristuksen ja Hänen morsiamensa suhteesta!
Kuinka neito etsii rakastettuaan ja kuinka hän iloitsee Hänet löydettyään. Kuinka ihanin sanoin Ylkä kuvailee rakastettuaan, joka itsessään on tummaksi paahtunut mutta kuinka kauniina hänet Ylkä näkee ja kuinka ihanaksi hänet pukee ja koristaa. Ylistys ja Kunnia Veriyljälle!
Kannattaa jokaisen lukea tuo Korkea Veisu.Shalom...
Kuuntelin eilen taas Norvannon opetusta Korkeasta Veisusta Radio Deiltä illalla tulee taas klo. 21.00...
Ollaan menossa toisessa luvussa.
Suloista Sanaa morsiamen ja Yljän suhteesta...
Norvanto osaa hyvin opettaa, on armolahjan siihen saanut...
Ylistys VeriYljällemme Jeesukselle Kristukselle
Siunaten... - muuttis
*sisar* kirjoitti:
Shalom...
Kuuntelin eilen taas Norvannon opetusta Korkeasta Veisusta Radio Deiltä illalla tulee taas klo. 21.00...
Ollaan menossa toisessa luvussa.
Suloista Sanaa morsiamen ja Yljän suhteesta...
Norvanto osaa hyvin opettaa, on armolahjan siihen saanut...
Ylistys VeriYljällemme Jeesukselle Kristukselle
Siunaten...Totta, Norvanto on varustettu opettamisen armolahjalla.
Niin tarkkaa ja perusteellista tutkintaa alkukieliä myöten, kiihkotonta ja rehellistä. Kuuntelen usein itsekin kuinka hän selittää erilaisia paikkoja, enkä voi muuta sanoa kuin aamen niiden päälle.
- oi auttuutta
Mutta kasteen asia ei ole selovinnyt Norvannollekkaan kaikesta muusta löytämisestä huolimatta !
Siinä se veivaa lutterin baskerinnappia sinne tänne siinä asiassa.
Kumma paikka että ei ihminen pääse omaan vapauteen Jumalansa kanssa vaan aina jumittaa tähän munkkiin aina ja yhä vaan uudestaan!
Ihana on kun ei ole tarvinnut päivääkään seurata muuta kuin Apostolien tietä Jeesuksen askelissa.
EI ole viidensadan vuoden painolastia kölissä, kevyttä on kulku.- muuttis
Onhan se hienoa, että on kevyttä. Tunne oma arvosi, mutta anna arvo toisillekin sanoo vanha sananlasku.
Toinen sananlasku: Ylpeys käy lankeemuksen edellä. - Hallelujaa
Sulla on oma haiseva paskalasti kannettavana, hautaanko asti vedät ja helvettiin päädyt, vasi kuinka?
Me kristityt uskomme evankeliumin, niin uskoi Luther, niin apostolit, ja niin opetti Jeesus.
Lähdeppä jo mätänemstä täältä, sinä omavanhurskas tekopyhä. Sama jehovalainen harhaoppinen, ilmeisesti tesa itse, eri nimimerkillä. "..apostolien tietä", sanoo nollanolla.
Tiesitkö , että suurin osa apostoleista kärsi vainoa ja kuoli marttyyrikuoleman Jeesuksen askelissa.
Tuon kun näkis sinusta ja kuulisi kolinaa.- hyi olkoon
Hallelujaa kirjoitti:
Sulla on oma haiseva paskalasti kannettavana, hautaanko asti vedät ja helvettiin päädyt, vasi kuinka?
Me kristityt uskomme evankeliumin, niin uskoi Luther, niin apostolit, ja niin opetti Jeesus.
Lähdeppä jo mätänemstä täältä, sinä omavanhurskas tekopyhä. Sama jehovalainen harhaoppinen, ilmeisesti tesa itse, eri nimimerkillä.Anna sen halleluujan olla kun et mitään tiedä sen sisällöstä !
Olet saastainen suustasi ja sisältäsi ja pilaat koko foorumin ilmaston ! - vainon pesä
tyhmelin kirjoitti:
"..apostolien tietä", sanoo nollanolla.
Tiesitkö , että suurin osa apostoleista kärsi vainoa ja kuoli marttyyrikuoleman Jeesuksen askelissa.
Tuon kun näkis sinusta ja kuulisi kolinaa.Olen kaiken ikäni ollut luterilsen mafian vainon kohteena, eli tiedän paljonkin Apostolien tiestä.
Vai oliko niiden kohtalo jotenkin helpompi joita on tämä laitoskirkon toimesta poltettu ja lykitty jään alle tuhansia ja tuhansia oliko ?
Lueppas esm Eriksonin veljesten elämänkerta niin saat hieman tuntumaa tähän "kristikuntaan" !
vai ettekö uskalla tututustua vauvakasteen historiaan edes sen vertaa ! - vanhus harmajapää
Hallelujaa kirjoitti:
Lähdeppä jo mätänemstä täältä, sinä omavanhurskas tekopyhä. Sama jehovalainen harhaoppinen, ilmeisesti tesa itse, eri nimimerkillä.Jeesus sanoo fariseuksista, ettei se ihmistä saastuta, mikä menee suusta sisään. Se ulostuu ja menee "kiertoon". Se saastuttaa, mikä tulee suusta ulos. Näin näyttäis täälläkin olevan.
- oliko niin
Oliko Paavali ylpeä kun sanoi mm, "hyvän kilvoituksen olen kilvoitellut.."!
mitens ajatellaan ?- muuttis
..ja uskon säilyttänyt. Pääpointti tuossa ja lopputulema on...uskon säilyttänyt.
Kun kilvoitus päättyy Jeesuksen uskossa, on päämäärä saavutettu.
Emme kukaan voi verrata itseämme apostoleihin. Vai mites ajatellaan? - totuuttakin saa olla
muuttis kirjoitti:
..ja uskon säilyttänyt. Pääpointti tuossa ja lopputulema on...uskon säilyttänyt.
Emme kukaan voi verrata itseämme apostoleihin. Vai mites ajatellaan?Eikös -ja- sana kerro teille sen enempää ?
minulle se kertoo kahdesta asiakokonaisuudesta, kilvoituksesta JA uskon säilyttämisestä, jotka ovat ihan kaksi eri kokonaisuutta.
ilman USKOA ei voi mitään tehdä, ja ILMAN tekoja ei ole mitään USKOA, kuten Jaakoppi asian valaisee,. - tesa..
muuttis kirjoitti:
Emme kukaan voi verrata itseämme apostoleihin. Vai mites ajatellaan?>Emme kukaan voi verrata itseämme apostoleihin. Vai mites ajatellaan?<
Miksi emme voi verrata?
Eihän kukaan voi edes ymmärtää apostolien opetuksia jos ei omassa elämässä ole yhtymäkohtia. Ilman samoja kokemuksia sanat jäävät ainoastaan sanoiksi ja tällaisista ihmisistä sanotaan: "On toiset jotka myös tekee ja toiset jotka vaan puhuu".
Ei silti kaikessa kuulu / tarvitse verrata: Paavali oli poikamies joten ei pidä matkia siinä asiassa, tai välillä oli niin suuri riita että lähtivät eri suuntiin. Anteeksiantamattomuuskin näkyi siinä ettei riitaa pystytty sopimaan. Eli ei ihan kaikessa kuulukkaan verrata, ettei ottaisi virheistä itselleen luvallisuuksia. - muuttis
tesa.. kirjoitti:
>Emme kukaan voi verrata itseämme apostoleihin. Vai mites ajatellaan?<
Miksi emme voi verrata?
Eihän kukaan voi edes ymmärtää apostolien opetuksia jos ei omassa elämässä ole yhtymäkohtia. Ilman samoja kokemuksia sanat jäävät ainoastaan sanoiksi ja tällaisista ihmisistä sanotaan: "On toiset jotka myös tekee ja toiset jotka vaan puhuu".
Ei silti kaikessa kuulu / tarvitse verrata: Paavali oli poikamies joten ei pidä matkia siinä asiassa, tai välillä oli niin suuri riita että lähtivät eri suuntiin. Anteeksiantamattomuuskin näkyi siinä ettei riitaa pystytty sopimaan. Eli ei ihan kaikessa kuulukkaan verrata, ettei ottaisi virheistä itselleen luvallisuuksia.Hyvä. Minä en kumminkaan samana päivänäkään voi verrata itseäni ja elämääni Paavaliin. Hän kulki niin raskaan tien vaivoissa ja vaaroissa aina marttyyrikuolemaansa asti valittamatta. Korottaen aina Jeesusta Kristusta ja julistaen evankeliumia kaikkialla.
Minä usein olen vaivattuna monista pikkumurheista ja vaivoista, enkä saa suutani auki ollenkaan niin kuin pitäisi. - Tiedoksi sokealle
tesa.. kirjoitti:
>Emme kukaan voi verrata itseämme apostoleihin. Vai mites ajatellaan?<
Miksi emme voi verrata?
Ei silti kaikessa kuulu / tarvitse verrata: Paavali oli poikamies joten ei pidä matkia siinä asiassa, tai välillä oli niin suuri riita että lähtivät eri suuntiin. Anteeksiantamattomuuskin näkyi siinä ettei riitaa pystytty sopimaan. Eli ei ihan kaikessa kuulukkaan verrata, ettei ottaisi virheistä itselleen luvallisuuksia.Jehovantodistajilla ei todellakaan ole mitään yhtymäkohtia apostoleihin, apostoliseen uskoon, eikä Kristukseen.
- Kristukses Jeesukses
muuttis kirjoitti:
Hyvä. Minä en kumminkaan samana päivänäkään voi verrata itseäni ja elämääni Paavaliin. Hän kulki niin raskaan tien vaivoissa ja vaaroissa aina marttyyrikuolemaansa asti valittamatta. Korottaen aina Jeesusta Kristusta ja julistaen evankeliumia kaikkialla.
Minä usein olen vaivattuna monista pikkumurheista ja vaivoista, enkä saa suutani auki ollenkaan niin kuin pitäisi.muuttikselle, sinulla on ihan sama usko kuin apostoli Paavalillakin oli, nimittäin usko Kristukseen. Silloinhan me olemme heidän kanssaa veljiä ja sisaria Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan lapsia. Paavali suostui vaikka "ky6nnysmatoksi" kunhan hänen kuulijansa ottaisivat vastaan sen vanhurskauden joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Kristinuskossa ei vertailla itseään toisiin, olemme veljiä ja sisaria.
Paavali aikanaan tinkasi että Jumala ottaisi pois hänen pistimensä. Hän sai vastauksen: Tyydy minun armooni, sillä minun voimani on heikoissa väkevä. Mehän olemme Jeesuksen Kristuksen todistajia, emme itsemme todistajia. Kukaan ei hyödy mitään uskomalla meitä taikka joitakin muita ihmisiä. Kristukseen uskomalla syntisistä tulee vanhurskaita ja JUmalan lapsia. - Jeesus on Herra
totuuttakin saa olla kirjoitti:
Eikös -ja- sana kerro teille sen enempää ?
minulle se kertoo kahdesta asiakokonaisuudesta, kilvoituksesta JA uskon säilyttämisestä, jotka ovat ihan kaksi eri kokonaisuutta.
ilman USKOA ei voi mitään tehdä, ja ILMAN tekoja ei ole mitään USKOA, kuten Jaakoppi asian valaisee,.Totuus ON, mutta ei sinulla. Ikävä kyllä.
Kilvoitus on kilvoittelemista Kristuksessa Jeesuksessa. Ja tämä kilvoitus tapahtuu nimenomaan USKOSSA.
Mutta eihän sydämeltään särkymätön, omassa valheessaan muhiva, uskosta osaton voi tällaisia käsittääkkään.. - tesa..
muuttis kirjoitti:
Hyvä. Minä en kumminkaan samana päivänäkään voi verrata itseäni ja elämääni Paavaliin. Hän kulki niin raskaan tien vaivoissa ja vaaroissa aina marttyyrikuolemaansa asti valittamatta. Korottaen aina Jeesusta Kristusta ja julistaen evankeliumia kaikkialla.
Minä usein olen vaivattuna monista pikkumurheista ja vaivoista, enkä saa suutani auki ollenkaan niin kuin pitäisi.>enkä saa suutani auki ollenkaan niin kuin pitäisi.muuttis<
Anna Jumalan tehdä tämäkin, kyllä Hän saa suusi auki. Mutta jos haluat tuntea vainoa jota Paavali tunsi, niin voit tänään tehdä sen avaamatta edes suutasi.
Tee koe: Sano Jumalalle että nyt lähdet harjoittelemaan hyvyyttä joka on hengen hedelmää. Sen jälkeen kävele vaikka kaupungin läpi ja kerää ylös jokainen löytämäsi roska ja vie ne roskikseen. Et pääse kovin pitkälle kun ensimmäinen vainoojasi tulee sanomaan: "mikä tekopyhä luulet olevasi".
Jos se ei pysäytä sinua, niin vihollinen lähettää seuraavan joka sylkee seuraavan roskan päälle jota olet keräämässä. Jos edelleen jatkat niin tulee seuraava joka potkaisee takapuoleesi kun kyyristyt ottamaan roskaa ylös.
Kun teet Jumalalle sen minkä teet, niin viholliselle tulee kiire pysäyttämään sinut. - tesa..
Tiedoksi sokealle kirjoitti:
Jehovantodistajilla ei todellakaan ole mitään yhtymäkohtia apostoleihin, apostoliseen uskoon, eikä Kristukseen.
Heppamies, tuliko jehovantodistajista sinulle uusi sana pirun ja ulosajamisen tilalle? Ymmärrätkö että nyt käytät Jumalan nimeä (Jehova) kiroamiseesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1131818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1501272- 49992
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126942Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75896- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771