helari , jos olette kaatuneet saarnaajientoimesta, niin oletteko kaatunet taakse selälleen vai eteen kasvoilleen. vastaa rehellisesti. taaksepäin kaatumisia ei raamattu tunne eikä mainitse myöskään
KAATUMISET
26
225
Vastaukset
- Uusi luomus
Uskoisin, ettei ole väliä, kaatuuko taakse- tai eteenpäin. Minusta siihen ei löydy Raamatullista perustelua.
- väärin kaatunut
eli olet kaatunut vääräopillisesti taaksepäin, mutta haluat asian salata
- Uusi luomus
väärin kaatunut kirjoitti:
eli olet kaatunut vääräopillisesti taaksepäin, mutta haluat asian salata
Aika hämmentynyt olen kommentistasi. Mikä uusi kaatumisoppi onkaan kyseessä? Itseasiassa en yleensä kaadu rukousjonoissa.
Missä kohden Raamattua sanotaan vääräoppiseksi taaksepäin kaatuminen? - On lupa ihmetellä
Uusi luomus kirjoitti:
Aika hämmentynyt olen kommentistasi. Mikä uusi kaatumisoppi onkaan kyseessä? Itseasiassa en yleensä kaadu rukousjonoissa.
Missä kohden Raamattua sanotaan vääräoppiseksi taaksepäin kaatuminen?Missä Raamatussa puhutaan rukousjonoista? Miksei UT:ssa mainita uskovien kaatuneen, paitsi Johanneksen, kun Herra ilmestyi hänelle kirkastettuna? Ai niin, jumalattomia kaatui UT:ssa aika monta ja potkivat ynnä rimpuilivat maassa. Onko rukousjonoissa, joita ei Raamatussa siis kertaakaan mainita, vain jumalattomia. Jääkö ne pystyyn, jotka on uskossa (tosin mitäs he siellä jonossa tekevätkään).
- Uusi luomus
On lupa ihmetellä kirjoitti:
Missä Raamatussa puhutaan rukousjonoista? Miksei UT:ssa mainita uskovien kaatuneen, paitsi Johanneksen, kun Herra ilmestyi hänelle kirkastettuna? Ai niin, jumalattomia kaatui UT:ssa aika monta ja potkivat ynnä rimpuilivat maassa. Onko rukousjonoissa, joita ei Raamatussa siis kertaakaan mainita, vain jumalattomia. Jääkö ne pystyyn, jotka on uskossa (tosin mitäs he siellä jonossa tekevätkään).
Oliko Johanneksen kaatumisessa jotain väärää?
Ymmärtäsin, että rukousjono on aika neutraali asia - ei siinä ainakaan Raamatun mukaan ole mitään vääräoppisuutta. Vai mitä?
- Kiva1
Lopputulos on tärkeintä,onko esim. parantunut sairaudesta, rukouksen jälkeen.
Ei siis kaatuilusta,vaikkapa sivulle. Eikä koskettako saarnaaja vai ei.Tai onko rukousjonossa.
"ne, jotka uskovat panevat kätensä sairasten päälle ja ne tulevat terveksi" - Huonompi puolisko
Jeesus sanoi fariseuksista siihen tyyliin, että he maksavat kymmenykset mintuista, tilleista ja kuminoista, mikä on ok, mutta unohtavat sen, mikä on tärkeintä laissa: oikeudenmukaisuuden uskollisuuden ja laupeuden. Meniköhän riittävän oikein muistista?
Jotenkin tuntuu, että meidän kristillisessä kulttuurissamme toimitaan samalla tavalla. Ison huomion saavat kaikenlaiset kaikenlaiset minttujen ja tillien kokoiset asiat ja niistä väitellään ja ollaan olevinaan kovin pyhiä ja oikeaoppisia.
Ja todella isot asiat jäävätkin sitten huomiotta.
Tuntuuko kenestäkään yhtään tutulta?
Herra meitä armahtakoon. - Teologiakin kaatuili
Hovioikeudenneuvos ja Suomen Siionin varoittaja Paavo Hiltunen aikoinaan opetti, että Jumalan viholliset kaatuvat taaksepäin. Jumalaa palvovat polvistuvat Herran edessä. Kaatuilu on yleensä perin haitallista ja Hinnin vai Bonnken kokouksissa Afrikassa oli kaatuilun lomassa liiskaantunut ihmisiä hengiltä joskus 2000-luvun alussa.
Kuka tahtoo tulevana talvena kaatuilla liukkailla jäillä tai rappusissa? En ainakaan minä. Eräs Kansanlähetyksen vanha evankelista todisti v. 1995 maissa, että kerran hänelle tarjottiin voimaa, joka kaataa ihmisen. Hän koetteli palveluntarjoajan hengen rukouksessa ja henki paljastuikin itse perkeleeksi.
Jesaja 29:9: "Hämmästykää ja ihmetelkää, tuijottakaa sokeiksi itsenne ja sokeiksi jääkää! He ovat juovuksissa, vaikkeivät viinistä, hoipertelevat, vaikkeivät väkijuomasta."
Väärien voimien kaatama ja parantama puolustaa ahneesti valheprofeettoja samoin kuin kaukoparantajan parantama kaukoparantajaa tai reiki-hoidoista avun saanut hoidon antajaa. Iankaikkisuus äkkiä unohtuu, kun vanha aatu aina vain parantuu, eheytyyy, rikastuu ja köyhtymästä lakastuu.- Huonompi puolisko
Monet ovat kirjoittaneet monenlaista.
Joihinkin lienevät näinä aikoina vaikuttaneet Petri Paavolan kaatumistyylikirjoitukset.
Syvällisesti en ole ehtinyt niihin perehtyä - en kai edes lukenut kokonaan - mutta lukiessani pisti silmään mm. se, että Paavola toistuvasti kuvaa eteenpäin kaatumiseksi sellaista, missä henkilö kumartaa Jumalaa tai polvistuu hänen edessään tai lankeaa kasvoilleen kuten 38/39 -käännös usein sanoo.
Tilanteissa ei ole kyse siitä, että henkilö jotenkin Jumalan voimasta kaatuisi vaikka Paavola monta kertaa antaakin ymmärtää, että niin olisi. He vain polvistuvat suuren Jumalan edessä.
Kreikan sana kyseisissä kohdissa on usein proskuneooa. Hepreaa en osaa, mutta tarkistin jonkin kohdan Septuagintasta (VT:n vanha kreikannos) ja löysin proskuneoo -käännöksen.
Kyseisen termin vaihtoehtoiset käännökset ovat sanakirjan mukaan:
"'Suudella kohti', osoittaa jklle kunnioitusta (esim. kumartamalla hänen eteensä), kumartaa, kumartaen rukoilla, palvoa, rukoilla".
Esimerkkinä Ilm.7:11. Paavola kirjoittaa:
"Kaikki Jumalan enkelit alkutekstin mukaan kaatuivat kasvoilleen Jumalan valtaistuimen eteen, kumartaen ja rukoillen Jumalaa. Enkelit kaatuivat eteenpäin, ei taaksepäin."
Enkelit siis yksinkertaisesti kumartaen rukoilivat Jumalaa (proskyneoo). Raamattu ei sano mitään (tahdottomasta) kaatumisesta. Sama juttu toistuu useamman kerran Paavolan kirjoituksessa: hän liittää kaatumista teksteihin, joissa mitään sellaisesta puhuta.
Eli Paavolan käsittely asiasta ei näiltä osin kestä tarkempaa tutkimista. En tiedä, onko kyse vilpittömistä erehdyksistä; syntyy kyllä vaikutelma tarkoitushakuisesta vääristelystä. Ikään kuin hän uskoisi omaan asiaan lujasti ja haluaisi millä hyvänsä perustelulla vakuuttaa ihmiset siitä. Eikä sitten välitä oikeasta eksegeesistä vaan tekee eisegeesiä, eli liittää Jumalan sanaan merkityksiä tai sisältöä, joita siitä ei todellisuudessa löydy.
En tosiaan jaksa ruveta tarkkaan kirjoituksen tarkkaan ruotimiseen. Tämäkin riitti kertomaan ihan tarpeeksi.
Monet ovat tosiaan kirjoittaneet kaikenlaista. Kaikkea hyvää Petri Paavolankin Raamatun opettamiselle.
Toivottavasti hänkin on sitä mieltä, että ei kannata ottaa ketään sellaiseksi oppi-isäksi, että uskoisi purematta kaiken, mitä tämä sanoo.
Meillä on yksi Isä taivaassa ja yksi kirja uskottavaksi.
Uuskarismaattisista ilmiöistä voi olla montaa mieltä ja varmasti löytyy kaikenlaista, mikä tulee muualta kuin Jumalasta, mutta tästä kaatumissuunta-asiasta minua ei kyllä olla saatu vakuuttuneeksi.
Mutta yrittäkää vaan vielä, jos näette sen tärkeäksi... Huonompi puolisko kirjoitti:
Monet ovat kirjoittaneet monenlaista.
Joihinkin lienevät näinä aikoina vaikuttaneet Petri Paavolan kaatumistyylikirjoitukset.
Syvällisesti en ole ehtinyt niihin perehtyä - en kai edes lukenut kokonaan - mutta lukiessani pisti silmään mm. se, että Paavola toistuvasti kuvaa eteenpäin kaatumiseksi sellaista, missä henkilö kumartaa Jumalaa tai polvistuu hänen edessään tai lankeaa kasvoilleen kuten 38/39 -käännös usein sanoo.
Tilanteissa ei ole kyse siitä, että henkilö jotenkin Jumalan voimasta kaatuisi vaikka Paavola monta kertaa antaakin ymmärtää, että niin olisi. He vain polvistuvat suuren Jumalan edessä.
Kreikan sana kyseisissä kohdissa on usein proskuneooa. Hepreaa en osaa, mutta tarkistin jonkin kohdan Septuagintasta (VT:n vanha kreikannos) ja löysin proskuneoo -käännöksen.
Kyseisen termin vaihtoehtoiset käännökset ovat sanakirjan mukaan:
"'Suudella kohti', osoittaa jklle kunnioitusta (esim. kumartamalla hänen eteensä), kumartaa, kumartaen rukoilla, palvoa, rukoilla".
Esimerkkinä Ilm.7:11. Paavola kirjoittaa:
"Kaikki Jumalan enkelit alkutekstin mukaan kaatuivat kasvoilleen Jumalan valtaistuimen eteen, kumartaen ja rukoillen Jumalaa. Enkelit kaatuivat eteenpäin, ei taaksepäin."
Enkelit siis yksinkertaisesti kumartaen rukoilivat Jumalaa (proskyneoo). Raamattu ei sano mitään (tahdottomasta) kaatumisesta. Sama juttu toistuu useamman kerran Paavolan kirjoituksessa: hän liittää kaatumista teksteihin, joissa mitään sellaisesta puhuta.
Eli Paavolan käsittely asiasta ei näiltä osin kestä tarkempaa tutkimista. En tiedä, onko kyse vilpittömistä erehdyksistä; syntyy kyllä vaikutelma tarkoitushakuisesta vääristelystä. Ikään kuin hän uskoisi omaan asiaan lujasti ja haluaisi millä hyvänsä perustelulla vakuuttaa ihmiset siitä. Eikä sitten välitä oikeasta eksegeesistä vaan tekee eisegeesiä, eli liittää Jumalan sanaan merkityksiä tai sisältöä, joita siitä ei todellisuudessa löydy.
En tosiaan jaksa ruveta tarkkaan kirjoituksen tarkkaan ruotimiseen. Tämäkin riitti kertomaan ihan tarpeeksi.
Monet ovat tosiaan kirjoittaneet kaikenlaista. Kaikkea hyvää Petri Paavolankin Raamatun opettamiselle.
Toivottavasti hänkin on sitä mieltä, että ei kannata ottaa ketään sellaiseksi oppi-isäksi, että uskoisi purematta kaiken, mitä tämä sanoo.
Meillä on yksi Isä taivaassa ja yksi kirja uskottavaksi.
Uuskarismaattisista ilmiöistä voi olla montaa mieltä ja varmasti löytyy kaikenlaista, mikä tulee muualta kuin Jumalasta, mutta tästä kaatumissuunta-asiasta minua ei kyllä olla saatu vakuuttuneeksi.
Mutta yrittäkää vaan vielä, jos näette sen tärkeäksi...Keskustelu - jos tällä nyt jotain tarkoitusta todella on - tulisikin kääntyä kaatumissuunnasta ylipäänsä kumoon menemiseen. Hyviä kohtia otit esille, Huonompi puolisko.
Jumalalla on tapana nostaa ihmisiä pystyyn. Ei tuota kaatumista ainakaan voida Herran piikkiin pistää.
- Mazdels (ei kirj.)
Helluntailais-karismaattisissa kokouksissa kaadutaan yleensä selälleen. Joskus joku rukoiltava voi saada paikaallan tärinä / nykimis -reaktion ja jalat eivät kanna, silloin henkilö lysähtää paikaltaan maahan.
Netistä löytyy näiden "armoitettujen puhujien" tilaisuuksia, joissa näytetään näitä kaatumisia. Älkää hyvät ihmiset menkö tällaisiin rukouspalveluihin mukaan.- ei hellari
Ovat täysin sielullista hurmoshenkisyyttä, eikä Jumalan Henki ole siellä alkuunkaan. Älkää menkö sellaisiin tilaisuuksiin. Itse kierrän sellaiset kaukaa ja varoitan muitakin menemästä sellaisiin tilaisuuksiin. Olipa järjestäjä ta i puhuja mistä kirkosta tahansa!
- Melua tyhjästä?
Miksi täällä puhutaan niin paljon kaatumisesta? Missä niitä tapahtuu? Ainoan kaatumisen olen nähnyt evlutkirkossa Seppo Juntusen kokouksessa, eikä siihenkään liittynyt mitään suurta kauheutta.
- ei hellari
Kun liukastuu liukkaaalla jäällä esim. ei siinä ehdi katsoa minne päin kaatuu. Miksi siis jauhaa tätä väärin kaatumistakaan. Kokouksissa on hurmoshenki ei kä Jumalan Henki, jos ihminen kaatuu sarnaajan toimesta. Se ei oo raitista milloinkaan!
- uskontotuus
http://www.kotipetripaavola.com/kaatumisilmiottarkastelussa.html
Herätti paljon ajatuksia koko kaatumishommasta. - ihmejakummaontää
Nii ei kyllä Jeesus ja apostolit kaataneet ketään.
- Rea Aalto
Petri Paavolan kirjoituksiin ja opetuksiin ei kannata kiinnittää huomiota.
Hänen vääristetyt lakihenkiset opetuksensa ovat hänen omasta päästään keksittyjä tulkintoja!
Varsinkin niihin "sielunhoito" opetuksiin,joissa hän syyllistää lakihenkisillä vaatimuksillaan jo ennestään ahdistuneita pois Kristuksen armosta!- Jumalan laki
Kuinka Rea Aalto suhtautuu Jumalan lakiin, kysytäänpä näinpäin.
- Jumala laki.
Rea Aalto, eikö sinulla ole mielipidettäsi siitä, kuinka suhtaudut Jumalan lakiin?
Puhut paljon, mutta kysymyksiin ei löydy mielipidettän, niin miksi? - Rea Aalto
Jumala laki. kirjoitti:
Rea Aalto, eikö sinulla ole mielipidettäsi siitä, kuinka suhtaudut Jumalan lakiin?
Puhut paljon, mutta kysymyksiin ei löydy mielipidettän, niin miksi?Vanhan Testamentin kymmentä käskyä ei kukaan voi täyttää.
Siksi Kristus kärsi ja kuoli puolestamme, että saisimme armon.
Lakioppi tarkoittaa siis sitä, että aletaan opettaa Vanhan Testamentin
täyttämistä.
Riittääkö vastaukseksi? - Jumalan laki .. Rea?
Rea Aalto kirjoitti:
Vanhan Testamentin kymmentä käskyä ei kukaan voi täyttää.
täyttämistä.
Riittääkö vastaukseksi?Puhutaan Jumalan pelastushistoriasta, eli raamattu on kokonaisuus, ei pilkottu.
Mutta, vastauksesi ei riitä, mutta en johdattele ajatuksiasi, vaan odotan vastauksesi kysymykseen, että miten suhtaudut Jumalan lakiin. Onhan sinulla Jumalan lain suhteen oltava tietoisuus, mitä se on ja mitä se sinulle merkitsee.
Jeesuksen sovitustyö, sillä on merkityksensä pelastuksessa, mutta se juuri pitäisi tehdä sinulle selvän sanan ja opetuksen siitä, mitä Jumalan laki on sinulle tänään.
Eli vastausta edelleen odotellen. - 20p keskiviikko 11
Rea Aalto kirjoitti:
Vanhan Testamentin kymmentä käskyä ei kukaan voi täyttää.
täyttämistä.
Riittääkö vastaukseksi?Odotellaan Rean vastausta... edelleen.
- enkö usko tarpeeksi?
20p keskiviikko 11 kirjoitti:
Odotellaan Rean vastausta... edelleen.
Minä en kaadu, viimeksi eilen olin hellareitten kokouksessa, siellä kaatuili ihmisiä rukoilutilanteessa mutta minä en kaatunut, en edes meinannut kaatua. Ihmettelen miksi jotkut kaatuu mutta minä en, olen uskossa ja tunnustanut KJreesuksen Herrakseni.
- Pysy kaukana
enkö usko tarpeeksi? kirjoitti:
Minä en kaadu, viimeksi eilen olin hellareitten kokouksessa, siellä kaatuili ihmisiä rukoilutilanteessa mutta minä en kaatunut, en edes meinannut kaatua. Ihmettelen miksi jotkut kaatuu mutta minä en, olen uskossa ja tunnustanut KJreesuksen Herrakseni.
Ehkä uskosi oli niin vahva, ettei eksytys päässyt läpi.
enkö usko tarpeeksi? kirjoitti:
Ehkä oli hyvä, että et kaatunut. Ne henget, jotka ovat noissa kaatamistouhuissa mukana, eivät ole Jumalasta. Mieluummin kannattaa olla ylipäätään menemättä noihin kaatajaisiin. Jumala ei ole kehottanut tavoittelemaan tuollaisia kokemuksia, mutta Helluntailiike on mennyt eksytykseen mukaan tässä asiassa.
- juttututtu
Kaatamisesta puheen ollen; osa ihmisistän on helposti manipuloitavissa, olivat sitä jo 1950- luvulla jolloin Lorne Fox ja Tommy Hicks kaatoivat ja paransivat mm. Turussa Kupittaalla teltassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833902
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342833Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä982214Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?271760Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201707- 301664
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731463