Aamuisin kun kulkee nykyisen Kummun Koulun läheistä pyörätietä Polvijärven pyörätien puoleisessa päässä seisoo ryhmä nuoria tupakoimassa. Noita lapsia on siinä useampiakin, niin tyttöjä kuin poikiakin. Koulun alueella tupakointi on kiellettyä, mutta salllittuako heti koulualueen ulkopuolella`? Lapsosillekin? Eikö opettajat enää valvo lapsukaisten tupakanpolttoa? Kun itse olin koulussa kymmeniä vuosia sitten, tupakan ostaminen oli kielletty alle 15 vuotiailta. Nyt se on kielletty alle 18 vuotiailta. Mutta nyt lapsukaiset tupakoivat avoimesti julkisella paikalla. Salliiko nyky-yhteiskunta tupakoinnin, salliiko sen myös koulu? Eikö kukaan enää valvo, jaa rangaistuksia, puutu lasten tupakanpolttoon?
Koululaiset ja tupakointi onkin sallittua??
16
535
Vastaukset
- ---------
Poliisin pitäisi puuttua. Tietenkin myös opettajien. Jos tupakointi on kielletty alle 18v, kieltoa on noudatettava. Tupakoinnista jää elimistöön haittavaikutuksia koko loppuelämäksi.
Tupakointi opetellaan hyvin nuorena, jos ja kun tulee ikää ja järkeä, siihen ei kosketa enää, mikäli ei ole onnistunut kehittämään ala-ikäisenä riippuvuutta.- Köh köh
Höpö höpö.Itse aloitin aikanaan16v ja polttelin noin 10v. Toista askia päivässä.Nykyisin no smoking.Poikani oppi tupakoimaan armeijassa ja polttaa edelleen.Tupakka myrkkyä ikään katsomatta .Vslistustyötä ja kauhuvideoita tupakasta kaiken ikäisille.
- niinsenkuuluisolla
Onko aloittaja pysähtynyt, kysynyt nuorilta asiaa ja puuttunut siihen? Tai soittanut Kummun koulun kansliaan ja kertonut havainnostasi? Aloittaja ja sinä ja minä olemme yhteiskunta, jonka pitäisi pitää huolta nuorista.
Oma vuorokausirytmini ei näitä lapsisavuttelijoita tavoita mutta meillä kylän aikuisilla on mahdollisuus pysähtyä ja puuttua kaikkiin vastaantuleviin asioihin, tähänkin. Eli huomisaamuna ota ja pysähdy ja mene juttelemaan asiasta. - Savutellaan vaan
Eikö opettajista kukaan muka ole tuota nähnyt? Näkyy varmaan koulun pihaltakin, kun vain vähän siihen suuntaan vilkaisee. Tupakointia on varmaankin jatkunut jo alkusyksystä asti. Tällä lailla saamme varmasti savuttoman suomen, jos ei edes sen vertaa välituntivalvojat nuorisoa seuraa. Ei tarvitsisi montaa askelta koulun pihalta valvojankaan astella. Mutta onko tuo välituntivalvontakin jo historiaa? Itse en keskustassa asu, satuin vain kyläilessäni P-aholla tuon huomaamaan maanantaiaamuna lapsosia koulun lähellä tupakalla. Tutun kertoman mukaan lapset käyvät tupakalla myös ainakin Pohjoiskaari 3:sen asunnon lähellä ruokatunnilla.
- Näin meillä
Itse käyn lukiota, mutta lukioni oheessa on myös yläkoulu. Useamman kerran kun olen hyppytunnilla käynyt kylällä, olen nähnyt näitä "nuoria hurjia" tupakalla. Yleensä yläkoulun opettaja on pyytänyt heitä poistumaan koulun alueelta tupakoimaan tai pyytänyt, että jättäisivät tupakat siihen ja poistuisivat nurkalta.
- Ummetus
En tupakoi mutta olen sitä mieltä että tupakan varjolla kiristetään työilmapiiriäkin.Joissakin työpaikoissa täytyy leimata kellokortti tupakkataukojen ajaksi.Ennen sai poltella työn lomassa mutta nykyisin tupakkalaki hankaloittaa polttelua.Kuinkas wc käynti.Pitäskö leimata?
- ........
Ummetus kirjoitti:
En tupakoi mutta olen sitä mieltä että tupakan varjolla kiristetään työilmapiiriäkin.Joissakin työpaikoissa täytyy leimata kellokortti tupakkataukojen ajaksi.Ennen sai poltella työn lomassa mutta nykyisin tupakkalaki hankaloittaa polttelua.Kuinkas wc käynti.Pitäskö leimata?
WC käyntiä ei tietenkään tarvitse leimata, tuon sanoo järki.
Mutta tupakkatauot ovat työnantajan aikaa, eikä kaikki nauti siitä edusta.
Lakisääteisillä tauoilla voi polttaa niin kauan kuin taukoa riittää. - Savutellaan vaan
........ kirjoitti:
Lakisääteisillä tauoilla voi polttaa niin kauan kuin taukoa riittää.Miten tupakantauot ja koululaiset (alaikäiset) liittyvät aiheeseen? Ei heille kuulu tietääkseni tupakkataukoja. Ja suoraan vieraille lapsille tupakoinnista sanomaan meneminen saa aikaan v**** ja panettelun. Joten itse en lapsille mitään sanomaan mene. Koulun tulisi puuttua asiaan, vai eikö koulullakaan ole mitään valtaa lasten kasvatustyössä enää?
- viisijakaksi
Savutellaan vaan kirjoitti:
Miten tupakantauot ja koululaiset (alaikäiset) liittyvät aiheeseen? Ei heille kuulu tietääkseni tupakkataukoja. Ja suoraan vieraille lapsille tupakoinnista sanomaan meneminen saa aikaan v**** ja panettelun. Joten itse en lapsille mitään sanomaan mene. Koulun tulisi puuttua asiaan, vai eikö koulullakaan ole mitään valtaa lasten kasvatustyössä enää?
Jos koulu ei voi mitään, niin viranomaisille.
- Kessu
viisijakaksi kirjoitti:
Jos koulu ei voi mitään, niin viranomaisille.
Mitäpä viranomaiset voisivat tehdä?Ehkä takavarikoida savukkeet alaikäisiltä.Vanhemmat maksaa sakot ja tupakointi vaan jatkuu.Pattitilanne.Hyviä neuvoja tarvitaan.Koulussa taskutarkastus? Joidenkin vanhemmat jopa ostavat tupakat ettei edes niitä varastettaisi.Harmillista.
- tuota
........ kirjoitti:
Lakisääteisillä tauoilla voi polttaa niin kauan kuin taukoa riittää.noooooo.... jos menet 15min ulostamaan ruskeaa möhnää suolestasi tai 5min tupakkatauolle, niin kumpi on enemmän pois työnantajalta ?
- hajatelmia
So?
Ehkä sunkin kannattais herätä muuttuneeseen maailmaan.
Muutenkin tuo tupakkakeskustelu vaikuttaa menevän jo ihan naurettavuuksiin.
Holhoaminen on saanut Suomessa aivan liian suuren mittakaavan. - 612
Laki kieltää tupakanmyynnin alaikäisille, mahdoton valvoa kun vanhemmat ikäluokat, kaverit on ostomiehinä. Valvonta kuuluu ensikädessä koululle, sitten viranomaisille, tupakat pois pysyvästi alaikäisiltä jos sellaisia löytyy, roskiin vaan suoraan.
Opettajille lain suoma oikeus tasku ja repputarkastuksiin jos epäilyksiä on tupakan tai minkä tahansa sopimattoman hallussapitoon. Vanhemmat myös vastuunkantajiksi omalla osallaan. - josses
Onko hajatelmia itsekin nuori? Tupakka aiheuttaa sairauksia. Esim. keuhkoahtaumaan tai keuhkosyöpään kuolevan katsominen ei ole mitään kaunista katseltavaa.
- punasta kolttia
Tais olla 16 v. "Tukkarilta" ostin ekan tupakka-askin n. 10 vuotiaana. Uuno suhahti että "Pistä piiloon".
- 270
Sama tuo polttakoot nuoret ei kiinnosta... omat lapsetkin aloitteli noin 12 vuotiaina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313874- 412599
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut422558Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82345- 292148
- 381779
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461623Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3011505Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t461468- 1411467