"Henkikaste ja Pyhän Hengen lahjat on palautettava helluntailiikkeessä takaisin niille kuuluvalle paikalle"- näin siis Saalem-seurakunnan johtaja Mika Yrjölä, ja tähän on tietenkin " ameriikasta" rantautunut Empowered21-liike.
Itse mietin, että missä vaiheessa nämä lahjat ovat kadotettu ja kuinka kauan ovat jo olleet teillä tietämättömillä. No onhan se voimaannuttavaa, että Jumala on "rapakon" takana herätellyt Billy Wilsonia, täällä Suomessa ei olisi tullut edes mielen viereen.
Pyhä Henki kadoksissa?
34
313
Vastaukset
- Raamatut esiin
Niinhän se helluntailiike vain ohjailee ja määräilee Pyhää Henkeä! Ja varsin ikävää, että Pyhä Henki on ollut aivan hukassa. Kyllä ihmisten helluntailiikkeessä pitäisi sääliä Pyhä Henki-parkaa ja palauttaa häneet oikealla paikalle. Hänellä on varmasti ollut paha mieli siellä hukassa. Teidän pitäisi varmaankin yrittää kutsua Pyhä Henki paikalle joka kokoukseen ja sitten lähteä etsimään, jos hän ei itse löydä paikalle. Mainostakaa vaikka niitä Pyhän Hengen iltoja, niin hän itsekin näkee mainoksen ja leijailee paikalle sovittuna ajankohtana. Saatte sitten käyttää Henkeä tahtomallanne tavalla!
Hei, ihan totta! Minusta tämä helluntailiikkeen yritys tehdä Jumalan Hengestä jokin leijaileva voima tai energiapläjäys on kauhistuttavaa. Henkikaste-oppi on okkulttinen, spiritistinen tapa saada sisällensä joku riivaajahenki. Oikealla kristitylle tulee Pyhä Henki silloin kun hän tulee uskoon. Raamattu ei tunne henkikaste-oppia, sen sijaan Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä uskoontulohetkellä jokaisen uskovan seurakuntaruumiiseen sen jäseneksi.
Raamattu ei kehoita ketään ikinä etsimään henkikastetta tai odottamaan,että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä seurakuntaan. Uskovaisilla se on jo tapahtunut! Sen sijaan Raamatun KÄSKY on täyttyä Pyhällä Hengellä jatkuvasti! Se ei ole vieno pyyntö tai toivomus, vaan oikeasti käsky! Siihen ei todellakaan liity mikään okkulttinen siansaksa-kokemus, vaan se, että ihminen antaa Jumalan Pyhän Hengen ohjata tekojaan, ajatuksiaan, mielipiteitään - eli koko elämäänsä! Hengellä täytetty elämä on sama kuin Jumalan tahdon mukainen elämä. Lukekaa mieluummin Raamattua kuin valheellista helluntaioppia.- ml213.
Täydet pisteet ja aaaaaaaaaaaamen!
"Tuuli puhaltaa missä se tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee. Näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt". ml213. kirjoitti:
Täydet pisteet ja aaaaaaaaaaaamen!
"Tuuli puhaltaa missä se tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee. Näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt".* ml213, osoittaa täydellistä tietämättömyyttä, täysin asiayhteyteen sopimaton on lainauksesikin !
- etsiväkö löytää?
Hei!
Voisiko joku (tai Mika Yrjölä) kertoa minulle MISSÄ KOHTAA Raamattua ihmistä kehoitetaan etsimään Henkikastetta?
Entä missä kohdassa kehoitetaan uskomaan omiin tai veljien ja sisarten saamiin profetioihin, ilmestyksiin, näkyihin, uniin?
Voisitteko ilmoittaa tarkat Uuden Testamentin jakeet, kiitos!- ~~tähkäpää~~
Lähinnä tai voisiko sanoa, että selkeimmin tuossa 1 Kor. 14 luvun 15 jakeessa, mutta kaikissa näissä kohdin tulee esille armolajojen merkitystä ja tarkoitusta.
1 Kor. 14
1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
1 Kor. 12
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; - Nuo armolahjoja
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Lähinnä tai voisiko sanoa, että selkeimmin tuossa 1 Kor. 14 luvun 15 jakeessa, mutta kaikissa näissä kohdin tulee esille armolajojen merkitystä ja tarkoitusta.
1 Kor. 14
1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
2. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.
4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
5. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
12. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.
13. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
14. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
1 Kor. 12
4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
12. Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;Missä se henkikaste?
- ~~~tähkäpää~~
Nuo armolahjoja kirjoitti:
Missä se henkikaste?
Ahaa, anteeksi että toimin sen oletukseni pohjalta, että olet uskovainen
ja tiedät perusasiat?
Tarkennukseksi vielä, että "henkikaste" eli Pyhän Hengen lahja on myöskin armolahja.
Tässä mm. Johannes ilmoitta tuosta "henkikaste" asiasta:
Matt. 3
11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella»
Myös nämä kohdat puhuvat Pyhän Hengen lahjasta / kasteesta:
1 Kor 12
3 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme
saaneet juoda samaa Henkeä.
Apt 2
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Apt 10
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin
Tässä nyt muutamia, mutta ellet ole vielä uudestisyntynyt, tulee ensiksi ottaa Jeesus vastaan Pelastajanaan ja Vapahtajanaan ja sen jälkeen saadaan Pyhän Hengen lahja, kuten tuo Apt 2:38 ilmoittaa ja opettaa. - ml213.
~~~tähkäpää~~ kirjoitti:
ja tiedät perusasiat?
Tarkennukseksi vielä, että "henkikaste" eli Pyhän Hengen lahja on myöskin armolahja.
Matt. 3
11. Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella»
1 Kor 12
3 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme
Apt 2
38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Apt 10
45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin
Tässä nyt muutamia, mutta ellet ole vielä uudestisyntynyt, tulee ensiksi ottaa Jeesus vastaan Pelastajanaan ja Vapahtajanaan ja sen jälkeen saadaan Pyhän Hengen lahja, kuten tuo Apt 2:38 ilmoittaa ja opettaa.Matt. 3
Tuon Hengellä kastamisen kokee JOKAINEN ihminen , joka on JUMALASTA syntynyt. Tätä kastetta ei tarvitse anoa ja pyydellä, koska se liittyy uudestisyntymiseen ja ,- erikoisesti,- seurakuntaan/Kristuksen ruumiiseen liittymiseen.
Niin, totuus on,- jos tutkit JUMALAN ilmoituksia puolueettomasti,- ilman puolueesi opin ohjausta, niin koko Henkikastetta ei löydä koko Raamatusta.Mutta, kuten tiedämme ja näemme, niin koko oppi rakentuu JUMALAN ilmoitusten vääristämiseen.
Sanottakoon, miten tässä asiassa monet Luterilaisen kirkon sisaret/veljet (=JUMALASTA syntyneet) näkevät tämän asian paljon laajemmin ja juuri JUMALAN ilmoitusten mukaisesti. - ~~tähkäpää~~
ml213. kirjoitti:
Matt. 3
Tuon Hengellä kastamisen kokee JOKAINEN ihminen , joka on JUMALASTA syntynyt. Tätä kastetta ei tarvitse anoa ja pyydellä, koska se liittyy uudestisyntymiseen ja ,- erikoisesti,- seurakuntaan/Kristuksen ruumiiseen liittymiseen.
Niin, totuus on,- jos tutkit JUMALAN ilmoituksia puolueettomasti,- ilman puolueesi opin ohjausta, niin koko Henkikastetta ei löydä koko Raamatusta.Mutta, kuten tiedämme ja näemme, niin koko oppi rakentuu JUMALAN ilmoitusten vääristämiseen.
Sanottakoon, miten tässä asiassa monet Luterilaisen kirkon sisaret/veljet (=JUMALASTA syntyneet) näkevät tämän asian paljon laajemmin ja juuri JUMALAN ilmoitusten mukaisesti.Miksi ml213 vastustat Pyhän Hengen armolahjaa?
- ~~tp~~
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Miksi ml213 vastustat Pyhän Hengen armolahjaa?
Piti siis olla: Pyhän Hengen armolahjOJA.
- ml213.
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Miksi ml213 vastustat Pyhän Hengen armolahjaa?
Ei enempää, eikä vähempää, mutta koko mielikuvastasi näkee, miten puolueesi on sinua vienyt kuin pässiä narusta.
KUKAAN,- en myös minä,- ei vastusta Pyhän Hengen toimintaa. Todellisuus on, miten juuri JUMALA jakaa AIVOITUKSIENSA MUKAISESTI lahjojaan uskovien keskuuteen seurakunnnan rakentumiseksi.
PS.
Asian viereen, mutta lähelle kuitenkin.Huomautan myös sinulle tärkeän asian. Älä luule ja kuvittele asiaa toisen sanonnaksi,- jota toinen ei ole edes ajatellut. Tuo ajattelusi on todella sairautta,- mutta lievemmässä muodossa. pahimmassa tapauksessa se aktivoi väkivaltaisuutta/masentuneisuutta. Luulevaisuuden mieli on raskas ja vaikuttava. - ~~tähkäpää~~
ml213. kirjoitti:
Ei enempää, eikä vähempää, mutta koko mielikuvastasi näkee, miten puolueesi on sinua vienyt kuin pässiä narusta.
KUKAAN,- en myös minä,- ei vastusta Pyhän Hengen toimintaa. Todellisuus on, miten juuri JUMALA jakaa AIVOITUKSIENSA MUKAISESTI lahjojaan uskovien keskuuteen seurakunnnan rakentumiseksi.
PS.
Asian viereen, mutta lähelle kuitenkin.Huomautan myös sinulle tärkeän asian. Älä luule ja kuvittele asiaa toisen sanonnaksi,- jota toinen ei ole edes ajatellut. Tuo ajattelusi on todella sairautta,- mutta lievemmässä muodossa. pahimmassa tapauksessa se aktivoi väkivaltaisuutta/masentuneisuutta. Luulevaisuuden mieli on raskas ja vaikuttava.En halua lähteä kanssasi tuollaiseen solvaavaan keskusteluun, enkä
usko että Jumalan Pyhä Henki haluaa, että tuolla tavoin halvennamme
ketään uskonsisartamme tai -veljeämme, minulla ei ole minkäänlaista
tarvetta ja halua moiseen.
Kun kirjoitat näin:
>"koko Henkikastetta ei löydä koko Raamatusta."<
...niin mielestäni se on erään hyvin tärkeän Raamatun totuuden
vastustamista, mutta en halua tästä asiasta kanssasi kiistellä,
sillä olen aiemminkin jo sanonut, että Pyhä Henki on mielestäni
liian arvokas asia käsiteltäväksi tällä muodoin, kuin mihin jälleen
kerran juuri Pyhästä Hengestä keskustelu kanssasi ajautui.
Mielestäni Natanael tuolla jäljempänä kirjoitti hyvin asiasta ja
suosittelen Sinua lukemaan Hänen tekstinsä. - ml213.
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
En halua lähteä kanssasi tuollaiseen solvaavaan keskusteluun, enkä
usko että Jumalan Pyhä Henki haluaa, että tuolla tavoin halvennamme
ketään uskonsisartamme tai -veljeämme, minulla ei ole minkäänlaista
tarvetta ja halua moiseen.
Kun kirjoitat näin:
>"koko Henkikastetta ei löydä koko Raamatusta."<
...niin mielestäni se on erään hyvin tärkeän Raamatun totuuden
vastustamista, mutta en halua tästä asiasta kanssasi kiistellä,
sillä olen aiemminkin jo sanonut, että Pyhä Henki on mielestäni
liian arvokas asia käsiteltäväksi tällä muodoin, kuin mihin jälleen
kerran juuri Pyhästä Hengestä keskustelu kanssasi ajautui.
Mielestäni Natanael tuolla jäljempänä kirjoitti hyvin asiasta ja
suosittelen Sinua lukemaan Hänen tekstinsä.Minäkin kysäisen. MIssä on se Henkikaste ilmoitettu? Siis selkein sanoin, ilman fiktiivistä kuvittelua.
- hoh hoijaa
ml213. kirjoitti:
Minäkin kysäisen. MIssä on se Henkikaste ilmoitettu? Siis selkein sanoin, ilman fiktiivistä kuvittelua.
Etkö ymmärrä selvää suomenkieltä? Tähkis sanoi ihan oikein, että tuollaisen herjaajan ja solvaajan eteen on turha heitellä helmiä tallattavaksi.
hoh hoijaa kirjoitti:
Etkö ymmärrä selvää suomenkieltä? Tähkis sanoi ihan oikein, että tuollaisen herjaajan ja solvaajan eteen on turha heitellä helmiä tallattavaksi.
* Aivan oikein, ml213 vastustaa mennentullen Pyhää henkeä, ja siksikin on varmaan parempi, kun ei kinaamaan hänen epäuskoiden sydämensä " aivoituksista"!
~~~tähkäpää~~ kirjoitti:
ja tiedät perusasiat?
Matt. 3
1 Kor 12
Apt 2
Apt 10
Tässä nyt muutamia, mutta ellet ole vielä uudestisyntynyt, tulee ensiksi ottaa Jeesus vastaan Pelastajanaan ja Vapahtajanaan ja sen jälkeen saadaan Pyhän Hengen lahja, kuten tuo Apt 2:38 ilmoittaa ja opettaa.>>>tulee ensiksi ottaa Jeesus vastaan Pelastajanaan ja Vapahtajanaan ja sen jälkeen saadaan Pyhän Hengen lahja,, kuten tuo Apt 2:38 ilmoittaa ja opettaa.
Apostoleilla oli apostolien lahjat virkansakin tähden. Sitten 1800 vuotta Kristus-ruumis eli ja selvisi, teki parannusta, laajeni ja kasvoi ilman Pyhän Hengen täyteyttä.. Kunnes Azusa-kadulla Hänet löydettiin uudestaan! :)
Onhan henkikaste ja Pyhän Hengen lahjat hyvä palauttaa siihen minne ne kuuluvat. Mutta tässä on monta näkemystä siitä, minne ne kuuluvat!
P.S. Tuo ensimmäinen tekstiosa oli tarkoitettu sarkasmiksi. Ettei tule väärinkäsityksiä.Voimme vain arvailla, mitä Mika Yrjölä tarkkaan ottaen on tarkoittanut, huolissaan helluntailiikkeen tilanteesta hän näyttää joka tapauksessa olevan. Jos hän ajattelee, että Pyhän Hengen merkitys on liikkeessä väljähtynyt, niin silloin helluntailaisuus ei ole hänen mielestään enää Kristus-keskeinen. Ei ole olemassa mitään irrallista Pyhää Henkeä ilman Jeesuksen läheisyyttä. Jokaisessa uskovassa on Pyhä Henki, joka on sama asia kuin käsite ”Kristus meissä”. Room 8:9: ”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.”
Nimim. Raamattu esiin tuo esille tärkeän asian kirjoittaessaan: ”Minusta tämä helluntailiikkeen yritys tehdä Jumalan Hengestä jokin leijaileva voima tai energiapläjäys on kauhistuttavaa.” Hän jatkaa myös: ”Sen sijaan Raamatun KÄSKY on täyttyä Pyhällä Hengellä jatkuvasti!”
Paavali kuvaa monin tavoin, kuinka Pyhä Henki toimii hänen heikkoudessaan; Pyhä Henki toimii voimallisesti, mutta Paavali itse kokee heikkoutta eikä Henki ole mitään energiajuomaa, jota Paavali nauttisi ja käyttäisi oman mielensä mukaan. Me emme voi itse täyttää itseämme Pyhällä Hengelle, vaan kaiken tekee Herra. Kehotus ”täyttykää Hengellä” on käskymuodossa, mutta kreikankielinen pleroo-verbi on passiivin preesensin imperatiivissa. Kehotuksessa on kaksi tärkeää puolta: me olemme vain vastaanottajia emmekä aktiivisia täyttäjiä (Pyhä Henki täyttää meitä) ja toisaalta preesens viittaa jatkuvaan, jokahetkiseen tapahtumaan. Ajatus on: ”Antakaa Hengen jatkuvasti täyttää…”
Ei ole väärin janota Pyhän Hengen täyteyttä ja läsnäoloa, sehän on samaa kuin halua elää aina Jeesuksen lähellä ja Hänen johdatuksessaan. Meidän ylistyksemme kohde on kuitenkin ristillä syntiemme vuoksi kuollut ja ylösnoussut Kristus, jota Pyhä Henki aina kirkastaa. Jos Pyhä Henki nousee seurakunnassa sille palvonnan paikalle, joka kuuluu Jeesukselle, asiat ovat sekaisin.
Emme voi itseämme Hengellä täyttää, mutta me voimme estää Hengen vaikutusta. Pyhä Henki on elävä persoona, joka ansaitsee kaiken kunnioituksemme.
Efesolaiskirje huomauttaa mahdollisuudesta tehdä Pyhä Henki murheelliseksi: ”Älkää murehduttako Jumalan Pyhää Henkeä, joka on annettu teille sinetiksi lunastuksen päivään saakka.” Paavali kuvaa samassa yhteydessä laajasti, miten Pyhä Henki voidaan tehdä murheelliseksi. Entäpä, jos Mika Yrjölä on huolissaan siitä, että laittomuus on saanut valtaa ja kristityt eivät tee parannusta synneistään vaan suosivat monin tavoin syntejä ja ovat mukautuneet tämän maailmanajan mukaan? Ajatteleeko Mika Yrjölä, että Pyhä Henki on monin tavoin tehty murheelliseksi?" Jokaisessa uskovassa on Pyhä Henki, joka on sama asia kuin käsite ”Kristus meissä”."
Mielestäni tuo on hyvin sanottu. "Kristus on jo uskovissa" ja PH myös. Ei kai erillistä Pyhää henkeä tarviste erikseen hakea?
Kun ihminen on tullut uskoon, niin hänessä jo vaikuttaa Kristuksen henki eli PH.
Ainakin mitä olen jutellut uskovien kanssa, niin he vakuuttavat että heitä johtaa PH eli "Kristus meissä". Se ilmenee usein niin että kun he puhuvat, niin minä en ymmärrä mitään. Se johtuu siitä, että en ymmärrä hengelliseti käsitettäviä asioita ollenkaan.- ~~tähkäpää~~
Tämä niin hyvin selitetty ja ilmaistua, että haluan tätä vielä erikseen nostaa ja korostaa:
>>"Me emme voi itse täyttää itseämme Pyhällä Hengelle, vaan kaiken tekee Herra. Kehotus ”täyttykää Hengellä” on käskymuodossa, mutta kreikankielinen pleroo-verbi on passiivin preesensin imperatiivissa. Kehotuksessa on kaksi tärkeää puolta: me olemme vain vastaanottajia emmekä aktiivisia täyttäjiä (Pyhä Henki täyttää meitä) ja toisaalta preesens viittaa jatkuvaan, jokahetkiseen tapahtumaan. Ajatus on: ”Antakaa Hengen jatkuvasti täyttää…”
Ei ole väärin janota Pyhän Hengen täyteyttä ja läsnäoloa, sehän on samaa kuin halua elää aina Jeesuksen lähellä ja Hänen johdatuksessaan. Meidän ylistyksemme kohde on kuitenkin ristillä syntiemme vuoksi kuollut ja ylösnoussut Kristus, jota Pyhä Henki aina kirkastaa." ~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Tämä niin hyvin selitetty ja ilmaistua, että haluan tätä vielä erikseen nostaa ja korostaa:
>>"Me emme voi itse täyttää itseämme Pyhällä Hengelle, vaan kaiken tekee Herra. Kehotus ”täyttykää Hengellä” on käskymuodossa, mutta kreikankielinen pleroo-verbi on passiivin preesensin imperatiivissa. Kehotuksessa on kaksi tärkeää puolta: me olemme vain vastaanottajia emmekä aktiivisia täyttäjiä (Pyhä Henki täyttää meitä) ja toisaalta preesens viittaa jatkuvaan, jokahetkiseen tapahtumaan. Ajatus on: ”Antakaa Hengen jatkuvasti täyttää…”
Ei ole väärin janota Pyhän Hengen täyteyttä ja läsnäoloa, sehän on samaa kuin halua elää aina Jeesuksen lähellä ja Hänen johdatuksessaan. Meidän ylistyksemme kohde on kuitenkin ristillä syntiemme vuoksi kuollut ja ylösnoussut Kristus, jota Pyhä Henki aina kirkastaa."* Kyllä, Jeesus on A ja O, myös uskovaiisille. Muta kun Jeesus sanoo vähän enen taivaaseen astumistaan, " Älkää lähtekö, ennen kuin teidän päällenne tulee Pyhä Henki, te saatte voiman, ja tulette olemaan minun todistajiani, Jerusalemista maailman ääriin asti." Apt.1: 4,8.
* Ja lupauksen Jeesus täytti, 2.1-4. Ja tämä sama lupaus on voimassa edelleen aina siihen saakka, kun Kristus ilmestyy omilleen ja tempaa heidät taivaaseen.
* Pyhä Henki on jokaisessa uudestisyntyneessä uskovassa, mutta tämä Pyhän Hengen kaste annetaankin voimaksi palvelemaan Jeesusta, ja uskovan uskon sisäiseen rakentamiseen ja seurakunnan rakentamiseksi. Eikä myöskään voi saada armolahjoja, ellei ole ensin täyttynyt Pyhällä Hengellä !
- Näin asia on
Samuel Yrjölä opetaa Hakunilan kotikirkossa ihan hyvin.
MIka taas on pihalla kun lintulauta.
Launonen kirjoitti hyvin RVssa että Jeesus pitäisi olla kaiken toiminnan ydin ja motiivi. - juttututtu
Erään itsensä kuuluisaksi tehneen (USA) julistajan Suomen vierailun jälkeen jotkut esittivät kysymyksen: Voiko ihminen hallita Pyhää Henkeä, niin että Hän toimii tietyssä paikassa tietyn julistajan käskystä?
Sen verran asioita seuranneena, en ole kuullut kenenkään esittävän yleispätevää "konstia" Pyhän Hengen ohjailusta. No, yrityksiä kyllä on ollut.
Jos Pyhän Hengen läsnäolo ja vaikutus olisi saavutettavissa ihmisvoimin ja teoin, ansaintaperiaatteella, niin eiköhän menisi raskaasti pieleen ?- ~~tähkäpää~~
Ei todellakaan ihminen voi hallita Pyhää Henkeä, mutta on muistettava,
että Pyhä Henki voi kyllä hallita ihmistä ja joskus me ihmiset erehdymme luulemaan jotain Pyhän Hengen aikaansaama asiaa tai kehoitusta
ihmisen yritykseksi hallita Pyhää Henkeä, eli tämäkin on hyvä muistaa
ja ottaa huomioon, me kun jokainen olemme "vain" ihmisiä.
Jos meillä ei ole itsellämme armolahjana saatua hengen tuntemusta,
me arvioimme usein kaiken vain lihallisella ihmisjärjellä ja se ei
läheskään aina ole tasapainossa Pyhän Hengen toiminnan kanssa. :)
(Mistähän tuo "läheskään aina" tuohon tuli, kun olisi kai pitänyt olla
"tuskin koskaan"!)
Enkä nyt ota mitään kantaa tuohon mainitsemaasi USA-julistajan tapaukseen, sillä en tiedä, mitä tai ketä tarkoitat ja mistö tai kenestä puhut.
- juttututtu
Benny Hinn on henkilön nimi.
Kaikenkaikkiaan ainakin minua mietityttää, miksi "jenkeistä" tuotetaan monelaista "muotivirtausta"? Siellähän on toki Jumala paljon suurempi, sekä ilmeisesti ihmisetkin, koska joltain oli häipynyt painosta silmänräpäyksessä sata kiloa, Suomessa ollaan hieman maltillisempia, on puhuttu vain muutamista kiloista.
Jos Jumala joutuu ilmoittamaan kaikki innovaatiot ensin "usassa," niin kyllä oudolta tuntuu, vai onko Suomen hengelliset johtajat kyvyttömiä (hengettömiä) ? - Saalem on harhassa
Mika Yrjölä ja Marko Selkoma saavat "voimaantua" toistensa voiteluista ihan rauhassa.
Torontolaisuuden Helsingin Saalemiin toi Vellu Suonperä joka otti käyttöön Kosososen metodin levittää väärää opetusta musiikin ohessa. Kun kuuntelee näitä helluntailaisia nuoria jotka ovat ylistysharhassa niin puheen sisältö on ihan samaa kun mitä näissä torontolaisissa uuskarismaattisissa seurakunnissa puhutaan. Sama koskee Selkomaatakin jonka vain käyttää helluntailaista terminologiaa leivttääkseen väärää opetusta.
Norjalainen Barrat toi Suomeen järkevän helluntailaisuuden jota järkevästi Pekka Brofeldt sitten alkoi täällä opettaa. Ei helluntaiherätys ollut mitään karismaattista sekoilua ennen Ylivainion aikaa.
Ja Helsingin Saalemin Kai Antturi sai muut ylipuhuttua ja Ylivainio sai jäädä helluntaiherätykseen vaikka Eino Ahonen olisi halunnut hänet pois.
Helsingin Saalemin Seppo Pehkonen oli tuomassa torontolaisuutta Suomen helluntaiherätykseen mutta epäonnistui tässä.
Helsingin Saalemin Vellu toi torontolaisuuden nuorten kautta helluntaiherätykseen.- Mennarit harhassa
Eyewitness kirjoitti:
Tässä helluntaiherätyksen tämänhetkinen keihäänkärki!
http://instagram.com/p/gkjqOhyOyU/Seinäjoki on ripulinhajuista mennarisettiä.
Benny Hinnin kutsuivat omaksi opettajakseen kun etelässä Helsingin Saalemin Seppo Pehkonen ja Keravan Helluntaiseurakunnan Seppo Kohvakka innostuivat torontolaisuudesta.
- juttututtu
1960-luvulla opetettiin Helluntaiherätyksen Raamattuopistolla mm. näin: Seurakunta (vanhimmisto) valvoo julistustaan ja julistajiaan". Onkohan nykyisin mitään kontrollia, kun mitä ihmeellisimmät ulkolaiset julistajat läpäisevät seulan. Ymmärtääkseni mitään kummempaa näyttöä ei ole jäänyt, kuin menoerä kirjanpidossa. Vai tuoko ne kassavirtaa seurakuntaan, tilejä joskus tarkastelleena muistelisin, että ei mitenkään mainittavammin.
- Mazdels (ei kirj.)
Tarkoittako Mika Yrjölä Pyhän Hengen lahjojen palauttamisella sitä, että helluntaiseurakunnissa pitäisi yhä enemmän siirtyä amerikkalaistyyliseen sekasortoiseen menoon? Eli helluntaipastorit huitomaan takeillaan ihmisiä kumoon, lattialla makaavien päähänpotkimisia lisätään, saarnaajien kierimistä puheensa aikana lattioilla epämääräisine huudahduksineen, pastorit puhaltamaan Pyhää Henkeä kuulijoihin, epämääräisiä "voimisteluliikkeitä" Pyhän Hengen voimassa lisätään jne.
Vai tarkoittaako Mika Yrjölä sitä, että tällä hetkellä helluntaiseurakunnissa olevasta jo pitkälti edelläkuvaamistani asioista tulisi luopua ja ottaa käyttöön terve Pyhä Henki? - juttututtu
"Mazdels (ei kirj.)23.11.2013 19:010
Tarkoittako Mika Yrjölä Pyhän Hengen lahjojen palauttamisella sitä, että helluntaiseurakunnissa pitäisi yhä enemmän siirtyä amerikkalaistyyliseen sekasortoiseen menoon".
Mika Yrjölä: Konkreettinen missio on se, että jokainen ihminen saisi vuoteen 2030 menessä kosketuksen Jeesukseen Kristukseen Pyhän Hengen voiman kautta.
Minkälaisena kosketus koetaan, tai mitkä ovat ulkoiset merkit, onkin sitten vaikeampi kysymys- kuka alkaa opettajaksi ja ottaa vastuun opetuksesta. Voi ennustaa, että tyyli on "ameriikasta," Ken elää, niin näkee ja ehkä kokee.- Mazdels (ei kirj.)
Tuota harhaoppista äärikarismaattisuutta ajattelinkin enemmän Mika Yrjölän tarkoittaneen. Yrjölälle olisi tarjolla helluntailais-karismaattisia cityseurakuntia ja elämänsana-seurakuntia ym ilmestysmajoja, joissa Yrjölän tarkoittamaa "Hengen lahjojen palauttamista" ei tarvitsisi enää tehdä. Miksi hän ei mene mukaan noihin seurakuntiin, vaan haluaa viedä helluntaiherätyksen lopulliseen kaaokseen?
- Retu3
Pyhästähengestä
Ihmisen uskoontulon alussa Pyhähenki alkaa vetämään ihmistä parannukseen.
Pyhähenki herättää synnintunnon ja pelon kadotukseen joutumisesta.
Sana alkaa elämään . Tuota en osaa sanoa että saako se ihminen siinä vaiheessa jo Pyhänhengen kun Herra armossaan alkaa vetämään. Pyhähenki tekee kaiken tämän työn Jeesuksen kirkastumiseen asti, ainoana pelastajana. Siitä tulee rakkaus ja kiitos mieli Jeesusta kohtaan, eikä siinä mitään teko ylistyksiä enää tarvita , eikä semmoinen ihminen voisi sellaiseen valheeseen ryhtyä , koska tietää että ei mikään valhe eikä tekoylistys sinne kelpaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973