Nihilismi

Art

Mielipiteitä nihilismistä? Miksi ollaan nihilistejä? Minkälaisesta ympäristöstä nihilismi nousee? Konkreettisia esimerkkejä?

(Niille, jotka eivät tiedä - nihilismi on ajatussuunta, joka kieltää tiedon, arvojen ja normien olemassaolon).

Mielestäni nihilismi ei niin kummallinen ajatussuunta ole. Se on varsin looginen, ehkä loogisempi kuin mikään muu. Normit ja arvot ovat ihmisten keksintöä, kukaan ihmistä lukuun ottamatta tuskin välittää niistä tuon taivaallista. Ja mitä merkitystä ihmisen olemassaololla on? Mitä merkitystä olemassaololla yleensä? Mitä merkitystä on kellolla koneistoineen, kun kukaan ei katso sitä kelloa?

12

7275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kekeke

Nihilismiä syntynee kun ihmisillä on liikaa aikaa ajatella. Yleensä nihilisti on nihilisti kai vain siitä syystä, että hän ei ole löytänyt pohjaa arvoille ja normeille. Taidan itsekin olla enemmän tai vähemmän nihilisti. Harmi että se nihilismi leimataan yleensä teinien jutuksi.

• Verna

Minusta tämä nihilismin selitys on sinun esittämääsi vähän laajempi: Nihilismi on yhteuiskunnassa vallisevat säännöt, arvot tai käsitykset hylkäävä tai niitä vastustava ajatussuunta.

Teoreettinen nihilismi kieltää totuuden tietämisen mahdollisuuden, eettinen nihilismi hylkää eettiset arvot ja normit ja poliittinen nihilismi kaiken yhteiskuntajärjestyksen.

Onpahan nihilismiä myös kokeiltu. Venäjällä syntyi sivistyneen nuorison keskuuteen 1860-luvulla suunta, joka asetti järjen korkeimmaksi tuomariksi ja hylkäsi sovinnaiset käsitykset, tavat ja laitokset.

Nihilistit tahtoivat aluksi valistaa kansaa, hävittää taikauskoa ja ennakkoluuloja. Pian syntyi salaseuroja, jotka alkoivat levittää näitä aatteita talonpoikien ja työväen keskuuteen. Kun Venäjän hallitus alkoi vainota nihilistejä, niin heidän keskuuteensa syntyi terroristiryhmä, joka vaati valtiollista vapautta ja alkoi tehdä murhayrityksiä virkamiehiä ja keisaria vastaan.

Nihilismikin näköjään voi johtaa terrorismiin, vaikka ei noin pessimistisestä ajatussuunnasta sitä luulisikaan.

• Tyhmä

Sinulla se on oikea mielipide joka asiaan ja joka kysymykseen ja joka palstalla. Hyvä, että saamme olla itseämme viisaammassa seurassa jatkuvasti.

• Verna
        Tyhmä kirjoitti:

Sinulla se on oikea mielipide joka asiaan ja joka kysymykseen ja joka palstalla. Hyvä, että saamme olla itseämme viisaammassa seurassa jatkuvasti.

Hyvä, että sinä et ole niitä, jotka lukevat mieluummin itse keksittyjä herjauksia kuin lähdekirjoista etsittyjä totuuksia.

• Verna
        Verna kirjoitti:

Hyvä, että sinä et ole niitä, jotka lukevat mieluummin itse keksittyjä herjauksia kuin lähdekirjoista etsittyjä totuuksia.

Minun vilpitön tarkoitukseni on auttaa nitä, jotka eivät viitsi itse tarkistaa mistään, mutta ovat kyllä kuitenkin kiitollisia, kun joku muu sen tekee. Nihilismikeskustelukin olisi mennyt helposti päin prinkkalaa, jos jokainen olisi vain puhunut pelkkää mutua kyseisestä aiheesta.

• Ens Rationis

Yhä useammat sekoittavat Anarkismin ja Nihilismin. Itseasiassa luulen, että suurin osa nykyään itseään anarkisteiksi kutsuvista mustavihreiden päivien osanottajista on itseasiassa nihilistejä.

Nihilistin perusajatus on kaataa yhteikuntajärjestys, mutta nihilisti ei tarjoa vaihtoehtoa, joka tulisi sen tilalle. Puhdas anarkisti taas on pikkuisen vasemmalle kommunistista ja niin yllättävää kuin se onkin, hänellä on moraalinen yhteiskunta järjestys, jonka hän haluaisi luoda. Ei sillä, että se toimisi, mutta nihilistillä ei ole edes tätä.

• RBG

Anarkisti voi olla nihilisti tai sitten ei. Minä olen anarkisti mutten nihilisti.
        Anarkistisia yhteisöjä on ollut ja on ja on olemassa myös teoreettisia malleja siitä millainen olisi anarkistinen yhteiskunta. Anarkismin suuntauksesta riippuen tietenkin.

On harhaanjohtavaa sanoa anarkismin olevan "pikkuisen vasemmalle kommunismista". Anarkismi perustuu täysin eri asioille kuin mitkään muut järjestelmät tai poliittiset ideat.

• Bah

Menehän BM.fi kanavalle ja etsi thread nihilismistä. Hyviä ajatuksia.

• F@@@

Nykyinen systeemi ei toimi

• barrikaadeille

Turgenev, Ivan "Isät ja pojat". Lienee ensimmäinen kirja, missä ajatussuunta mainitaan nihilismin nimellä.

• Niih2001

Tämä keskustelu lienee täysin turhaa.

• arjuuna

Verna on kyllä oikeassa, mutta kyllä nihilismiiläkin on oikeutuksensa kun se pysyy vain negatiivisena ajatteluna eikä johda mihinkään ulkoisiin toimenpiteisiin
      Täytyyhän jonkun kyseenalaistaa vallisevat arvot muuten se johtaa pysähtyneisyyden tilaan ja sitä kautta diktatuuriin
      Ihmisen psykologinen perimä on käyttää toista hyväkseen sekä taloudellisesti että henkisesti, joten demokratia on riiston vapautta kaikille ja diktatuuri, että tuo vapaus on vain yhdellä tai yksillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1293
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1115
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe