Mihin ihmeeseen tarvii yli 100 hv autoa ????

horsepower1

Jos ajelet rajoitustenmukaan niin 100 hv riittää ihan varmastti,pääsee jopa moottoritiellä(120) rajoitusten yli.ohittaminen käy ihan vaivattomastti, mikään fakta ei puolla tehokkaampia. eri asia jos menee ratakisoihin mutta yleisessä liikenteessä ei ole ratakisoja,sitäpaitsi isoveli alkaa valvoa nopeuksia sateliittipaikannuksella missään et voi enää kaahata .

77

3761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nysvää sinä

      Lutuskakinnerilläsi ja ole hiljaa..

      • autoilija3

        Aika hyvää huumoria tarvitaan yli 300hv:n auton omistajlta kun joutuu köröttelemään talvella 80km/h.


      • ^^^^^^^^
        autoilija3 kirjoitti:

        Aika hyvää huumoria tarvitaan yli 300hv:n auton omistajlta kun joutuu köröttelemään talvella 80km/h.

        Suurin osa autoistani on ollut n.300hv:n tehoisia, mutta ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia ajaa 80km/h nopeutta, ei edes kesällä.
        Myöskään 156hv:lla moottoripyörälläni se ei ole vaikeaa.

        Koko homman salaisuutena on kaasupoljin/kahva, josta portaattomasti voi säätää moottorin polttoaineen ja ilmansyöttöä.

        Olen joskus myös joutunut ajamaan jopa n.50hv "autolla". Se oli kamalaa.
        Sillä ajoin huomattavasti enemmän ylinopeuksia, kuin tehokkaammilla autoilla. Syy oli yksinkertainen. Sillä kinnerillä ajoin koko ajan ns. kaasu pohjassa ja kun sen vihdoinkin jonkinlaiseen vauhtiin sai kiihdytettyä,ei siitä saavutetusta vauhdista enää halunnut luopua, kun sen uudestaan kelaaminne oli niin kovanvaivan takana.

        Tehokkaalla autolla siihen samaa kiihdytykseen riittää, kun hieman muuttaa isovarpaan asentoa kengän sisällä.

        Jos joskus saat mahdollisuuden, niin koita ihmeessa tehokkaalla autolla ajoa.


      • Bug bug
        autoilija3 kirjoitti:

        Aika hyvää huumoria tarvitaan yli 300hv:n auton omistajlta kun joutuu köröttelemään talvella 80km/h.

        Moniko ajaa Drifteriautolla alle 110hp???
        Hajotkaa sporttimalleihinne :D


      • autoilija3
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Suurin osa autoistani on ollut n.300hv:n tehoisia, mutta ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia ajaa 80km/h nopeutta, ei edes kesällä.
        Myöskään 156hv:lla moottoripyörälläni se ei ole vaikeaa.

        Koko homman salaisuutena on kaasupoljin/kahva, josta portaattomasti voi säätää moottorin polttoaineen ja ilmansyöttöä.

        Olen joskus myös joutunut ajamaan jopa n.50hv "autolla". Se oli kamalaa.
        Sillä ajoin huomattavasti enemmän ylinopeuksia, kuin tehokkaammilla autoilla. Syy oli yksinkertainen. Sillä kinnerillä ajoin koko ajan ns. kaasu pohjassa ja kun sen vihdoinkin jonkinlaiseen vauhtiin sai kiihdytettyä,ei siitä saavutetusta vauhdista enää halunnut luopua, kun sen uudestaan kelaaminne oli niin kovanvaivan takana.

        Tehokkaalla autolla siihen samaa kiihdytykseen riittää, kun hieman muuttaa isovarpaan asentoa kengän sisällä.

        Jos joskus saat mahdollisuuden, niin koita ihmeessa tehokkaalla autolla ajoa.

        Siihen kyllä riittäisi 20hv auto. Miksi ostat hevosvoimia liikaa, kun et niitä edes käytä????


      • ^^^^^^^^
        autoilija3 kirjoitti:

        Siihen kyllä riittäisi 20hv auto. Miksi ostat hevosvoimia liikaa, kun et niitä edes käytä????

        Miksi kuvittelet tietäväsi, minkä verran käytän autojeni ja moottoripyörieni tehoja?

        Ja toisaalta, mitä v:ttua se sinulle kuuluu, mihin minä omat rahani käytän.
        Sinä voit minun puolestani ajella sillä alitehoisella tojotallasi, mutta älä puutu terveiden ihmisten autovalintoihin.


      • Niin . . .

        Eihän niitä tarvitakkaan mihinkään. Mutta ei tarvita montaa muutakaan asiaa tässä maailmassa ja silti niin tehdään. Eihän sinun ole aivan välttämätöntä netissäkään roikkua ja tätä palstaa lukea, silti niin teet.

        Eipä näitä autoasioita voi siksi paljon järjellä perustella, pääasiassa tunnepuolen hommia, kuten moni muukin asia.

        Ainut ongelma siinä tietenkin tulee siitä, että kun moottorit on mitoitettava huipputehon mukaan, tulee tuloksena selvästi suurempi kulutuksinen auto, mitä olisi tarpeen liikkumisen kannalta. 100 km/h vauhdin ylläpitämiseen pari tonnia painava auto, tarvitsee noin 15 hevosvoimaa kenties. Kiihdytykseen vähän enempi, riippuen tietysti, miten nopeasti haluaa kiihdyttää, ja ylämäessä vaste luonnolisesti kasvaa aavistuksen.

        Eli tehokkailla autoilla ajetaan, koska se on kivaa.


      • vai aavistuksen
        Niin . . . kirjoitti:

        Eihän niitä tarvitakkaan mihinkään. Mutta ei tarvita montaa muutakaan asiaa tässä maailmassa ja silti niin tehdään. Eihän sinun ole aivan välttämätöntä netissäkään roikkua ja tätä palstaa lukea, silti niin teet.

        Eipä näitä autoasioita voi siksi paljon järjellä perustella, pääasiassa tunnepuolen hommia, kuten moni muukin asia.

        Ainut ongelma siinä tietenkin tulee siitä, että kun moottorit on mitoitettava huipputehon mukaan, tulee tuloksena selvästi suurempi kulutuksinen auto, mitä olisi tarpeen liikkumisen kannalta. 100 km/h vauhdin ylläpitämiseen pari tonnia painava auto, tarvitsee noin 15 hevosvoimaa kenties. Kiihdytykseen vähän enempi, riippuen tietysti, miten nopeasti haluaa kiihdyttää, ja ylämäessä vaste luonnolisesti kasvaa aavistuksen.

        Eli tehokkailla autoilla ajetaan, koska se on kivaa.

        Vastus nousee aivan älyttömästi jyrkässä mäessä. Huomaa hyvin täyteen lastatuista rekoista tai vaikka rättisitikasta.


      • Anonyymi

        Hoi Rainerrr!


      • Anonyymi
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Suurin osa autoistani on ollut n.300hv:n tehoisia, mutta ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia ajaa 80km/h nopeutta, ei edes kesällä.
        Myöskään 156hv:lla moottoripyörälläni se ei ole vaikeaa.

        Koko homman salaisuutena on kaasupoljin/kahva, josta portaattomasti voi säätää moottorin polttoaineen ja ilmansyöttöä.

        Olen joskus myös joutunut ajamaan jopa n.50hv "autolla". Se oli kamalaa.
        Sillä ajoin huomattavasti enemmän ylinopeuksia, kuin tehokkaammilla autoilla. Syy oli yksinkertainen. Sillä kinnerillä ajoin koko ajan ns. kaasu pohjassa ja kun sen vihdoinkin jonkinlaiseen vauhtiin sai kiihdytettyä,ei siitä saavutetusta vauhdista enää halunnut luopua, kun sen uudestaan kelaaminne oli niin kovanvaivan takana.

        Tehokkaalla autolla siihen samaa kiihdytykseen riittää, kun hieman muuttaa isovarpaan asentoa kengän sisällä.

        Jos joskus saat mahdollisuuden, niin koita ihmeessa tehokkaalla autolla ajoa.

        Eli onnistut vääntämään ajatuksenkulkusi ajamaan ylinopeutta autolla, jonka kiihtyvyys on hitaampi kuin mihin olet tottunut? Jumaliste, suosittelisin vapaaehtoisesti ajokortin (jos sinulta sellainen löytyy) palauttamista lähimmälle poliisiasemalle.


      • Anonyymi
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

        Suurin osa autoistani on ollut n.300hv:n tehoisia, mutta ei minulla ole ollut mitään vaikeuksia ajaa 80km/h nopeutta, ei edes kesällä.
        Myöskään 156hv:lla moottoripyörälläni se ei ole vaikeaa.

        Koko homman salaisuutena on kaasupoljin/kahva, josta portaattomasti voi säätää moottorin polttoaineen ja ilmansyöttöä.

        Olen joskus myös joutunut ajamaan jopa n.50hv "autolla". Se oli kamalaa.
        Sillä ajoin huomattavasti enemmän ylinopeuksia, kuin tehokkaammilla autoilla. Syy oli yksinkertainen. Sillä kinnerillä ajoin koko ajan ns. kaasu pohjassa ja kun sen vihdoinkin jonkinlaiseen vauhtiin sai kiihdytettyä,ei siitä saavutetusta vauhdista enää halunnut luopua, kun sen uudestaan kelaaminne oli niin kovanvaivan takana.

        Tehokkaalla autolla siihen samaa kiihdytykseen riittää, kun hieman muuttaa isovarpaan asentoa kengän sisällä.

        Jos joskus saat mahdollisuuden, niin koita ihmeessa tehokkaalla autolla ajoa.

        Koska moottoripyörä ajanut rajoitusnopeutta???


    • Se vääntö

      Kunnon turbomoottori vääntää alhaalta ja se on tärkeää, ei se huipputeho.

      • nisu-kahvi

        Tarkoitat kiihtyvyyttä.
        Se on tarpeetonta. On aivan sama liikahtaako auto 0-100 3,9 sek tai 13,9 sek. Kun liikennerajoitusten mukaan ajellaan suomen liikenteessä, ero on mitätön.

        Helsingistä Ouluun (600km) rajoitusten mukaan ajettuna 3,9 sekuntia kiihtyvällä ollaan noin 10 minuuttia aikaisemmin kuin 13,9 sekuntia kiihtyvällä.
        Käytännössä pienimoottorisen kuski voi senkin ajana tasoittaa lähtemällä matkaan vain pikkuisen aikaisemmin esim. 20 minuuttia ja matkalla voi käydä nauttimassa 10 minuutin nisu-kahvit.


      • Ei sama
        nisu-kahvi kirjoitti:

        Tarkoitat kiihtyvyyttä.
        Se on tarpeetonta. On aivan sama liikahtaako auto 0-100 3,9 sek tai 13,9 sek. Kun liikennerajoitusten mukaan ajellaan suomen liikenteessä, ero on mitätön.

        Helsingistä Ouluun (600km) rajoitusten mukaan ajettuna 3,9 sekuntia kiihtyvällä ollaan noin 10 minuuttia aikaisemmin kuin 13,9 sekuntia kiihtyvällä.
        Käytännössä pienimoottorisen kuski voi senkin ajana tasoittaa lähtemällä matkaan vain pikkuisen aikaisemmin esim. 20 minuuttia ja matkalla voi käydä nauttimassa 10 minuutin nisu-kahvit.

        On edes kiihtyvyydestä iloa jos ei voi kovaa ajaa ja turvallisempikin kun ohitukset sujuu nopeasti.


    • Jouko Liikkuja

      Huoleton on hevoseton mies. Kun liikkuu julkisilla, niin ei tarvitse yhtään hevosvoimaa, ts. 100:ssakin on sata liikaa.

      • Mitenkäs ne julkiset sitten liikkuu jos niissä ei kerta hevosvoimia ole laisinkaan?


      • Anonyymi

        Mites pysäkillä räntäsateessa värjöttely?


    • ---

      1.2 turbo on ihan riittävä

    • 100+11=mm

      Amispoika tasoisille kuljettajille välttämätön kikkelinjatke.

    • voi näitä kurjia

      hyvät tahot ja vääntö tekee ajamisesta mukavaa ja huoletonta. Ohittaminen on nopeaa ja turvallista. Tehokkaat autot ovat yleensä myös niitä parempia autoja joissa on sellaisia ominauisuuksia mitä kinnereissä ei ole.
      Joten kateellinen aloittaja voi vetää kinnerinsä vaikka kaiteeseen.

    • söpö bi_boy

      On se ihan mukavaa ottaa kisaa liikenteessä ja kyykyttää kaltaisiasi luusereita.

      • kanssasi kyykyssä

        Onhan pyllykin nätimpi kun kyykyssä ollessa on housut piukkana pakaroiten ympärillä.


      • tööötti
        kanssasi kyykyssä kirjoitti:

        Onhan pyllykin nätimpi kun kyykyssä ollessa on housut piukkana pakaroiten ympärillä.

        Parempi ilman housuja!


    • metsämies

      oletkos joskus ajanut yli 3 tonnia painavaa henkilöautoa johon on kytketty 3,5 tonnin perävaunu ? väittäisin että sillä 100 hepalla rupee olemaan huumori koetuksella.

      • Aygoko

        Mietin ihan samaa kun autossani on 3500kg koukku.
        Väännöllähän niitä liikutellaan mutta saa olla melkoinen laivan moottori että 100hp riittää.


    • liisinghoro..

      Niin ja kovin monella ei riitä ajotaidot yli 30km/h nopeuksiin eli nopeus jolla se
      inssiajo saatiin läpi on suurin missä kyetään vielä jollakinlailla hallitsemaan auton normaalia hallintaa kuten pysymään kaistalla ilman että ajaminen näyttää päihtyneen seilaamiselta, vilkkuakin keritään käyttämään jopa ajoissa, turvavälit säilyy juuri suhteessa nopeuteen sopivina.

      Annas olla kun nopeus on jo huimat 80km/h niin ajotaidot on
      siellä 40km/h tasolla. Siihen lisätään vielä stressiä tai vaikka luuriämmä eli kännykkään lörpöttävä ämmä joka ei kuule eikä näe muuta kuin sen puhelimensa ja sen toisessa päässä olevan toisen kännykkä-ämmän.


      Turvallista matkaa..

      • rin-ti-tin-tin

        Vanhassa 2T Warressa oli 37 kW eli n. 50 hv. Se oli ihan riittävä, kun sillä pystyi rikkomaan kaiki Suomessa olevat nopeusrajoitukset, siis jopa motarilla kulki 130 km/h eli yli sakkorajan. Eihän sillä juurikaan pystynyt ohittamaan rekkoja, mutta paras matkanopeus olikin 80-90.


      • nykyaikainen
        rin-ti-tin-tin kirjoitti:

        Vanhassa 2T Warressa oli 37 kW eli n. 50 hv. Se oli ihan riittävä, kun sillä pystyi rikkomaan kaiki Suomessa olevat nopeusrajoitukset, siis jopa motarilla kulki 130 km/h eli yli sakkorajan. Eihän sillä juurikaan pystynyt ohittamaan rekkoja, mutta paras matkanopeus olikin 80-90.

        Siinähän oli jopa joustava konepelti, mikä tullut vasta viimeaikoina muihin autoihin.


    • ._._.

      Eihän toi 100hv riitä muuhun, kuin kinnereihin. Itselläni on 100hv farmari ja se kaipaisi todellakin lisää tehoa ja mitään peräkärryä (1200kg jarrullinen) sillä ei mielellää yritä edes vetää..

    • Ifakin

      ""Vanhassa 2T Warressa oli 37 kW eli n. 50 hv. Se oli ihan riittävä "".
      Niinpä kun ajoit sen kaatopaikalle, sanoit paalaajalle :
      Mä jätän tän, tän, tän, tän, tän, tänne.

    • ei alle 200hv

      Fakta on et noutaja tulee 100hv kinnerillä ku tehokkaammat kyykyttävät joka valoissa.

    • Autos on antiikkia

      >Koko homman salaisuutena on kaasupoljin/kahva, josta portaattomasti voi säätää
      >moottorin polttoaineen ja ilmansyöttöä.

      Öö.. Miksi moottoriin pitäisi syöttää ilmaa? Paineilmallako ajelet?

      www.tesla.com

      • Siihen asti, että akkuteknologia kehittyy niin paljon, että sähköautosta tulee järkevä vaihtoehto, suurin osa meistä ajaa palotapahtumaan perustuvalla moottorilla varustetulla autolla. Niitä on sitten kahta laatua, sellaisia, jotka saavat ilmansa ns. vapaasti hengittäen, ja kehittyneempiä, joissa ilma syötetään moottoriin.

        Vähän toimimattomaan linkkiisi viitaten: http://www.teslamotors.com/


      • Paineilmaa

        Sitä sanotaan autoissa turboksi


    • voimapuhuu

      Itsellä on runsas sata hevosvoimaa ja sillä pärjää kun ajelee useimmin kaupungissa eikä tarvitse ohitella. Jos joskus joutuu änkemään ahtaampaan rakoon liikenteessä tai ohittamaan maantiellä ylämäessä niin koneesta joutuu ottamaan kaiken irti. Ja tämä on pienehkö auto, isommassa perheautossa ei takuulla 100 hevosvoimaa riitä.

    • MotoAuto

      Tässä on tullut autoiltua joka puolella Eurooppaa. Saksa-Italia-Itävalta akselilla kun ajelin 2000km viimekesänä, niin 150hv diisseli riitti hyvin. Monta kaistaa ja nopeudet 120-150 lälissä sujuvaa liikkumista.
      Kun tulin taas Suomeen takas, niin 200hv ei tunnu riittävän millään?
      Ei tahdo ehtiä ohi, kun 3 autoa ajaa "perstuntumalla" ja näkyvyys sata metriä eteenpäin:( Kun en viitsi körötellä 70km/h monta sataa kilometriä!

      Kun niillä 100hv autoilla ei PÄÄSE ohi, ilmeisesti? Perseessä niillä kyllä voi roikkua ja viedä muilta ohitusmahdollisuuden.

    • Hummani hei

      Aloitin autoilun 1976 autolla, jonka moottori kehitti alle 40 hv. Viimeistä edellisellä autolla ajelin toistakymmentä vuotta. Sen 132 hv tuntuivat jokseenkin riittäviltä. Nykyisessä autossani on 160 hv ja mukavanmuhjakka 240 newtonmetrin vääntö laajalla kierroslukualueella. Koska auto painaa yli 1 400 kg, ei noissa lukemissa tunnu olevan yhtään liikaa. Jokainen hevosvoima palvelee turvallisuutta ja vaivatonta mukavuutta.

      Noita tehoja ja vääntöjä ei tietenkään tarvitse kaivaa täysimääräisesti esiin arkisessa liikenteessä. Tehtaan mukaan autoni yltää 220 km/h huippunopeuteen. Eipä ole tullut tarvetta kokeilla. Tieto siitä, että pellin alta löytyy tarvittaessa papua, rauhoittaa kummasti.

      26,25-metristä moduulirekkaa ohittaessa osaa suorituskyvylle antaa arvoa.

      Ajelen ihan muun liikenteen tahtiin. Ohitan hitaampia ja minut ohitetaan vastaavasti tuon tuostakin. Kisaamaan minua on turha provosoida; yleinen tie ei ole kilparata.

    • Ex_Alhambra

      Edellisessä autossa oli papereitten mukaan 116 hp ja se riitti kuskaamaan 7 hengen tilatötteröä ihan kiitettävästi....MUTTA vääntöä löytyi 310Nm...
      Parhaimmillaan tuonne 2 aikuista ja 4 lasta kyytiin ja perään 1800 kg painava asuntovaunu, mutta uskokaa tai älkää, ei tarvinnut olla tien tukkeena.
      Eli, pelkkiä hevosvoimia tuijottamalla voi mennä harhaan, vääntö on se joka vie.
      Nykyisessä kakkos autossa on 98 heppaa, mutta vääntöö ei nimeksikkään. Sillä liikkuminen on yksinkin tuskaa, saati että joku tulee kyytiin.

      • raaka veturi

        Ihmeekseni kuitenkin havaitsin, että 130 hv, 200Nm bensavaparikin jaksaa vetää vaunua ihan hyvin. Automaatti huolehtii vaihtamisesta.
        Tuolla onnistuu rekan ohittaminenkin, kujn vain antaa säälimättömästi kaasua. Ei ole muuta sanomista kuin se, että 4 vaihdetta on liian harva porrastus. Pitäisi olla 5-6 vaihdetta, niin meno olisi jouhevampaa.
        SEn verran voi vielä sanoa, että vaununkin vetoon riitti 90 hv, 150 Nm, kun osasi kayttää vaihteita . Eli matka-ajossa rekkavauhtia meni 4. vaihteella ja jos halusi säilyttää vauhdin, niin piti jo ennen mäkeä laittaa kaasu pohjaan ja pitää se siellä. JOs oli iso mäki, niin ennen mäkeä 3 vaihde sisään ja pedaali pohjaan koko mäen ajaksi. Kun tuo auto ei ollut volkkari, niin se kesti hyvin vaunun vetoa yli 10 vuotta samalla koneella, laatikolla ja ennen kaikkea kytkimellä.
        Ohittamaan ei pystynyt kuin ohituskaistalla tai motarilla, mutta ei vaunu perässä sitä ohitustarvetta tulekaan kovin usein.


    • tehoj

      EI noilla mopoautoilla kyllä ohi pääse. Kerää vaan jonoja niin perkeleesti, kun jokainen odottaa omaa kilometrin baanaa ohitukseen.

    • Räsämies

      Heh! Ihan sama kuin kysyisit mihin tarvitsee hifi-stereoita kun wanhalla putkiratiolla pääsee samaan. Et ole vissiin ikänä ajanut vaikkapa 200-300 hv kaaralla? Kokeileppas joskus, vois tehdä gutaa. Nyt uusi Oktaavi Räsä alla ja on joka kerta kiva lasketella ramppia menemään ja saksan osuudella voi polkasta kunnolla. Ainoa onkkelma on nuo perskutan hakkis kasit eli nastarinkulat vaan sutiin viel kolmosella ja vasta nelosella saadan jonkinlainen pito nopeusalueen ollessa saksan osuudella 150.

      • unelmien oikaisu

        Eikös saksassa ole nastarenkaat jopa kiellettyjä ?
        H8 sulaa alle, jos ajelee 150 , isin räsällä.
        Putkivahvistimissa on sitäpaitsi parhaat soudit sanoo asiantuntijat.


      • vaarallista . .

        jos ei osaa säädellä kaasua eikä ole toimivaa tekniikkaa estämässä sutimista.


    • fastfurious

      Joo ei tarvi, Oli aika jolloin taksimersuissa taisi olla valtavat 60 hv ja ihmisiä kyydittiin ihan normaalistti ,Nykyajan hätähousut ei vaan osaa ajaa ja käyttää vaihteita ,aika harva auto lähtee rekan takaa vitos tai kutos vaihteella lentämällä ohi, ja kuinkas tuossa on saako ohittaessa vetää 150kmh 80 rajoitusalueella muutenkaa ..

    • slant six

      Ohitella ei juurikaan tarvitse, jos ajelee niinkuin muutkin kansalaiset eli sivistyneesti. Mutta jos pitää tiellä töytäillä kuin raivotautinen piski koko ajan ohi toisista, niin silloin ongelma löytyy helposti peiliin katsomalla.
      Ennen ohitettiin tehokkalla autolla laittamalla 1 pykälä pienemmälle ja heikkotehoisella 2 vaihdetta alemmas, mutta nykypelle si siihen pysty.
      Vanha, laiska suora kuutonen kun oli konehuoneessa, niin 3-vaihteinen automaatti ei vaihtanut rekan ohituksessa lainkaan vaihdetta, vaikka nopeus nousi ohituksen kuluessa 70->120 kohtuudella kiihdyttäen.

      • ^^^^^^^^^^

        Miksi sinulle ohittaminen on ongelma?
        Minulle se on aivan normaali liikenteeseen kuuluva tapahtuma siinä missä nopeusrajoituksen noudattaminen, kaistan vaihtaminen ja liikennesäntöjen noudattaminen.

        Sulla on varmaan ollut siinä slantin perässä oleva automaattilaatikko rikki, ellei se ole vaihtanut pienemmälle tuossa nopeudessa "kiihdyttäessä".
        Mulla kutoskoneiden perässä olleet 904, 727 ja th350 on kaikki vaihtaneet tuollaisessa nopeudessa pienemmälle joko yhden tai kaksi pykälää.
        Hiukankin rankemmin kiihdyttäessä, 70km/h nopeudessa laatikko vaihtoi 1.-vaihteelle.


      • vanhat jenkit
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Miksi sinulle ohittaminen on ongelma?
        Minulle se on aivan normaali liikenteeseen kuuluva tapahtuma siinä missä nopeusrajoituksen noudattaminen, kaistan vaihtaminen ja liikennesäntöjen noudattaminen.

        Sulla on varmaan ollut siinä slantin perässä oleva automaattilaatikko rikki, ellei se ole vaihtanut pienemmälle tuossa nopeudessa "kiihdyttäessä".
        Mulla kutoskoneiden perässä olleet 904, 727 ja th350 on kaikki vaihtaneet tuollaisessa nopeudessa pienemmälle joko yhden tai kaksi pykälää.
        Hiukankin rankemmin kiihdyttäessä, 70km/h nopeudessa laatikko vaihtoi 1.-vaihteelle.

        Ongelma tuntuu piilevän kuitenkin siellä luetun ymmärtämisessä.
        Se 3 lovinen ei vaihda "kohtuudella" kiihdytettäessä, mutta tietysti vaihtaa jos painaa pedaalin pohjaan. Eipä tarvinnut vaihdella v8 Caminossakaan pienemmälle, vaan ohitukset sujuivat ihan hyvin suurimmalla vaihteella. Paikaltaan lähtiessä meni 1=) 90 2 =) 160 ja 3 =) 200 , siis manuaalilla. Suurin vaihde käy siis mainiosti nopeusalueelle 50-200. Jos vaihtaa ykköselle 70 nopeudessa, niin voisi vähän säätää.
        MInä en harrasta kiihdytyskilpailua vaan ajan sivistyneesti tiellä.


    • Ikuinen lapsi II

      Just päivitin 270hp autoon kun 170 tuntui nuhaiselle. 270hp kiihtyy paremmin ja tilanteitahan riittää päivittäin jossa siitä on iloa. Toyotapapat yrittää aina estää kaistanvaihon, liittymistä pitää ehtiä eteen ennen kuin kiihdytyskaista loppuu kun suomessa ei tilaa tehdä. Toisinaan on myös lapsellisen kivaa kiihdytellä valoista toisen yhtä lapsellisen miehen tai naisen kanssa rinnan. Jos oma jää, pitää alkaa selailemaan nettiautoa illalla.

      • Aaämgee

        500hv SL55 AMG alla ja heppojen ja kiihtyvyyden vuoksi ostin sen. Nautin täysillä äänistä ja vauhdista. Sakkoja on tullut toki muutamia


      • coot
        Aaämgee kirjoitti:

        500hv SL55 AMG alla ja heppojen ja kiihtyvyyden vuoksi ostin sen. Nautin täysillä äänistä ja vauhdista. Sakkoja on tullut toki muutamia

        co2 päästöön perustuva käyttömaksu varmaan kivan edullinen eikä toi polttoainekkaan ole vielä kallista.sanoi kun peruutti Mersua tallista.


      • huomaa . .

        volvokuskeja lapsettaa useinkin tienpäällä ja harmittaa älyttömästi jos häviävät. Itsekin kiihdyttelen huvikseni, mutta lähden suht rauhallisesti, ettei toiset provosoituisi. Radalla tai sovitusti tyhjällä tiellä olisi hauska kilpaillakin, mutta risteyksissä kilpailua haluavat tuntuvat lähinnä noloilta. Nuorilla vasta kortin saaneilla ymmärtää, niille sattuu vaan sitten usein onnettomuuksiakin.


    • esdrtyfuiguiopå'oäö

      Riippuu aika paljon auton koosta. Jossakin pikku tojotassa tai kiiassa sata heppaa riittää vaikka mihin mutta jos auto on vaikkapa työkoneeksi tehty Dodge RAM niin sata heppaa ei taida riittää edes voimansiirron pyörittämiseen.

    • MrHunter

      Milläköhän keinoin nämä AP:n kaltaisten pelkurivauvojen synnytys saataisiin estettyä?

      "yksikin uhri on liikaa"
      Näin ajattelee todellisuudesta vieraantuneet paranoidit. Kuolla voi milloin ja missä tahansa. Jopa kotisohvallakin on mahdollista kuolla vaikka sairauteen.

    • inssi

      Sotaveteraanit täällä näkyy kirjoittelevan. Suomi siirtyi 70-luvulla SI-järjestelmään jossa tehon yksikkö on watti.1000 wattia on kilowatti.

      Vanhat hevosmiehet tietysti puhuvat sen mukaan millä ajavat. Siis hevosella.

      • 440 cid

        Vanhojen vehkeiden tehoja ei ole koskaan ilmoitettukaan kilowatteina, vaan niiden papereissa on aina ollut hevosvoimat ellei nyt trafi ole sotkenut vaikka rekisteröintitodistukseen jotakin muuta.


      • niinkööö

        On sitten paljon nuoria sotaveteraaneja. Tehoyksiköissä siirtymistä voi puolustellakin, vaikka hevosvoimia on helppo verrata johonkin kaikille tuttuun mielessään.

        Eipä hävinnyt celsiusasteetkaan mihinkään vaikka piti, onneksi ei.


    • Nainen69876

      Minulla on auto jossa tasan 100hv ja aivan riittävä suomen teille. Miehillä auto on munan jatke. Kun ei pelitä tai ei muuten saa naisia niin kuvittelee jos autolla saisi. Ovat niin väärässä. Nainen katsoo aivan muita asioita kuin auto. Ainakin suurin osa. On tietysti niitä jotka on rahan perässä mutta kannattaako sellaista naista ottaa joka valitsee sinut auton perusteella? Haloo miehet! Jos ette kasva aikuisiksi niin yrittäkää ainakin käyttää yläpään järkeä .

      • köyhyys_ei_ilo

        Tämä on ihan sama juttu kuin polkuautolla ajavien selitykset siitä, miksi automaatti on huono: kun ei ole varaa parempaan, pitää selittää pihlajanmarjat happamiksi.


    • Miksi_yli_100_Hv

      Vanha keskustelu tiedän. Mutta miksi auto jossa on yli 100 Hv. ? Tiedän; täysin tarpeeton suomen teillä, mutta:

      SE ON Hauskaa. Se on se tunne kun selkä painuu penkkiin.. se on se kun on jotain jota pitää hallita, tai pelätä.. itseä vai autoa? Omaa kaasujalkaa vai hevosvoimia?

      Siksi että jos ei ole koskaan ajanut autolla jossa on yli 100 Hv tehoa ei voi ymmärtää sitä. 100 hv ja 110 Hv on melkoinen ero puhumattakaan jos ajaa autolla jossa on 350 Hv. Sitä vaan ei voi ymmärtää jos ei aja autolla jossa tehoa yli 100 Hv. Kun kerran ajaa autolla jossa on yli 100 Hv tehoa ei halua palata entiseen.

    • Autolllaonkivaaaa

      Kyllä se ajo 300hv autolla vaan on miehekkäämpää ja helpompaa sekä turvallisempaa. Lyhyt elämä niin miksi tuhlata sitä jonkun tojon tuhnun tai rellunrimpulan ratissa kun on olemassa autoja jotka tuottaa ajonautintoa ja joilla voi ajella ihan huvikseenkin nauttien kiihdytyksistä ja ajo-ominaisuuksista. Itse esim useasti iltaisin otan sportti audini ja löhden ajelemaan 100km huviajelua, saatan käydä jostain hakemassa hyvää ruokaa ja kuuntelen musiikkia laadukkaista hifilaitteista. Se on mahtavaa touhua. Kun on hyvä ja nopea auto niin monesti on jäänyt baariinmeno kakkoseksi ja nautin ajamisesta.

    • TSoini_ja_perSut

      Yhdellä autolla voi järjestää yli sadan hevosvoiman ravit. Se on kuule monta hevosta.

    • kulkee-herkästi

      Kilowattifriikkien 66 kW/90 hv on selkeästi liian vähän, minkä havaitsee esim. perävaunun vedossa, kun kaasupoljinta voi pitää vain 3/4 tai 4/4 asennoissa jotka matka taittuisi.
      Toisaalta paljoa ei tarvitse lisääkään, sillä esim. 96 kW/ 130 hv toimii jo ihan mainiosti samassa vetotehtävässä. Jos vedettävänä on 1500-2000 kg:n asuntovaunuproomu, niin sitten on syytä olla lisää tehoja ettei tarvitse kepittää joka mäessä.
      Maatiellä vain 1-2 henkilön kuormalla riittää jo Warren tehot eli 37 kW/ 50 hv.

    • Anonyymi

      Bassojakaan ei tarvii neliön tilaan.

    • Anonyymi

      Miksi ihminen ostaa aina isomman ja isomman perärutkun? Kuka järvellä ihailee???

    • Anonyymi

      SE ON TOSIASIA, ETTÄ LAITTEET JOTKA KUNKIN AUTON AJONOPEUKSIA SAADAAN VALVOMAAN JA PYSTYTÄÄN NOPEUKSIA SEURATA JA TARKISTAA SAKOITUSTA VARTEN.
      SE TIETÄÄ TULOJA VALTIOLLE.....HE.....HEEE.....LOPPUU KAAHAILU

    • Anonyymi

      He heh hee heh he.. hoitaja tulee, pittää lopettaa, mut heh heh he älä pistä sitä piikkii ny oon suomi palst🤪

    • Anonyymi

      Eihän sitä tarvitsekaan. Ihmisille myydään mielikuvia ja jotkut hörhöt sellaisiin myyntipuheisiin sitten lankeavat.

      • Anonyymi

        Voihan kiesus mitä viisautta setä jakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan kiesus mitä viisautta setä jakaa.

        En vedä traileria, asuntovaunua tai muutakaan, johon tarvitsisin hirveästi tehoja. Jos joku haluaa haaskata rahansa tarpeettomaan tehoon, jota ei Suomen tieliikenteessä missään hirveästi tarvitse, niin siitä vaan vapaasti niin tekemään.


    • Anonyymi

      No onhan se nyt välillä kiva kun saa kiihryttää kunnolla, ei nuhapumput lähe mihkään

      • Anonyymi

        En koe tuon suhteen mitään kivaa.


    • Anonyymi

      Harva kulkee nykyään hevosilla, teho ilmoitetaan kilowatteina.

    • Anonyymi

      Kaikissa autoissa pitäisi olla vähintään 150 heppaa, siis vähintään että niillä mitään tekee

    • Anonyymi

      Kysymys kuului mihin yli 100 hv autoja tarvitaan?
      Vaikkapa veneliikkeen omistavana kuljettamaan suurta traileria ja sen päällä olevaa venettä. Kytkin ei kestä pienitehoisissa autoissa, eikä auton paino riitä veneen vetämiseksi märästä luiskasta ylös.

      Toyota Yariksellako, vaikka yhteisteho ylittäisi 100 hv?

      • Anonyymi

        Kerran vetelin hätätilassa 1.3 Corollalla venetraileria+venettä. Oli melkoinen kokemus.
        Hurjaa kepittämistä joka mäessä ja risteyksessä. Mutta kun oli vaunun vedosta vuosien
        kokemus, niin helposti sai kuorman perille kytkintä rääkkäämättä.


    • Ellei suostu huomaamaan, että Suomi on vain pieni osa maailmaa, niin silloin auton 100hv voi paikoittain riittää.
      Jos kuitenkin on tarkoitus edes kerran käydä tutustumassa vaikkapa moottoritieliikenteeseen Saksassa, väitän, että 150 hv riittää hyvin.
      Voi tietenkin pienempitehoisella - 120 hv - yrittää, mutta vaarana on, että moottori ylikuumenee pitkissä useiden kilometrien pituisissa nousuissa.
      Kannentiiviste palaa usein silloin.
      160 km/t on Saksassa aivan normaali nopeus oli nousu tai ei, eikä silläkään nopeudella ole mitään asiaa ohituskaistalle.
      Jos yrittää, niin kuskin niska valaistaan hetkessä kaukovaloilla - että hus, pois tieltä!
      Olen toistakymmentä kertaa ajanut Välimerelle, joten tiedän kyllä mistä puhun.

      • Anonyymi

        Saksassa motareiden kohdalla suositusnopeus on 130 km/h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe