Mitkä akut käyttöakuiksi?

Akutti

Hei,

Mitä suosittelette n. 300 ah käyttöakuiksi? Lähinnä olen katsellut avoimia lyijyakkuja mutta AGM akutkin käyvät jos niitä voi tasata (equalisation). Korkeus ei saa ylittää 240 mm. Syväpurkausominaisuudet päällimmäisenä kun starttiakku on erikseen. AGM epäilyttää kun niitä ei voi huoltaa

Kannattaako satsata ns. laatuakkuihin kuten Rolls tai Trojan vai pääseekö halvemmalla halpis vapaa-ajan akkujen kanssa kuten vaikka Sznajder?

66

2577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gh34

      Meillä on 4 kpl 155 Ah Marathon-akkuja. Ilmeisen laadukkaita ovat, huonona puolena on hinta josta pääsee jyvälle SLO:n sivuilta http://www.slo.fi/www/fi/Tuotteet/Tuoteluettelo/Sivut/tuotetietosivu.aspx?partno=8766826

      Hakukoneen kautta löysin siitä myös tällaisen lupauksen "Design Life : "12 years and longer - Long Life" according to EUROBAT Classification. " sekä tiedon, että korkeus on 283mm, joten eipä sovi veneeseesi mutta lähetänpä kun tuli jo kirjoitettua :-)

    • Yo lupukki

      Meillä kypsyi Sznajder vuodessa. Etsiskelin myös aikoinani, kun tuota hommasin, mielipiteitä kyseisen firman tuotteista. Oli puolesta ja vastaan. Eli varmaan on hyviä yksilöitä ja maanantaimalleja. Meillä oli maanantaikappale. Pistin tilalle Boschin, joka nyt kai on ihan peruslaadukas akku. AGM:ään en vielä sijoittanut. Ei oikein tunnu että olis kuitenkaan niin paljon parempi kuin on kalliimpi.

    • Osta kunnolliset

      Sznajder akut ovat surkeita, meillä kesti kasksi vuotta ja alkoivat hyytymään.

      Akkujen tasaus on muuten aivan turhaa hommaa. Parempi kun lataat vaan kunnollisella älylaturilla esim. Ctek MXS 25 aina kun mahdollista ja vaikka kerta vuoteen laturin elvytysohjelmalla.

    • halpikset

      Juuri jäi eläkkeelle Energie-merkkinen 4x175Ah hupipatteri. Otettu käyttöön 2005 - maksoivat 139e/kpl. En tiedä olisivatko vielä yhden kesän menneet, alkoi jännite pudota lämppäriä käynnistäessä alle 12V. Samanlainen paketti maksoi viime vuonna kysyessäni 800e.

    • Bossu

      Bilteman akut on olleet tasalaatuisia. Uskon,vaan en tiedä, että lyijyakuissa ei saa venekäytössä hintaeroa vastaavaa hyötyä, jos ostaa kalliita akkuja.

    • Cruiseri

      Samoin: kaks vuotta vanha Biliksen akkupari hyytyi. Ei ole nekään niinkuin ennen.

    • Kkdkkkdujeo

      Tässä se taas nähdään, Biltemasta ja Motonetista ostamalla saat huonon ja joudut heti kohta taas akkukauppaan, halvaksi tulee Sznajderit ja Biltemat... Kunnollisen akun kun ostaa, niin saa rahoilleen vastinetta eikä pelkkää mätiksen ja biltsun kuraa.

      Kumma juttu kun veneen huoltoon ja varaosiin ei saisi mennä yhtään rahaa... Tuulipukukansan kustannuksella biltsun omistajat käärii suuret rahat ja kunnollista tavaraa myyvät liikkeet joutuvat kärvistelemään todella ahtaalla vaikka hinnat eivät olisi edes paljoa kalliimpia, joissakin tuotteissa ovat jopa halvempia kuin biltema ja motonet

      • Joakim_

        Noissa Bilteman akuissa on 3 tai 4 vuoden takuu ja takuuasiat Biltema on aina hoitanut mukisematta, joten ei noiden ostossa sinänsä ole mitään ongelmaa. Eikä Bilteman omistajakaan kääri noista suuria voittoja, jos joutuu kaikista takuuna uuden antamaan.


      • kotikommunisti
        Joakim_ kirjoitti:

        Noissa Bilteman akuissa on 3 tai 4 vuoden takuu ja takuuasiat Biltema on aina hoitanut mukisematta, joten ei noiden ostossa sinänsä ole mitään ongelmaa. Eikä Bilteman omistajakaan kääri noista suuria voittoja, jos joutuu kaikista takuuna uuden antamaan.

        Juuri näin. Tietysti joissain asioissa kannattaa sijoittaa ns. merkkitavaraan, mutta pääsääntöisesti Biltsusta ja Motonetistä saa ihan hyvälaatuista kamaa. Tietysti jos on niin totaalisen uusavuton, kuin ilmeisesti kirjoittelija kkdkkkdujeo on, ei tietenkään kykene erottamaan, koska haetaan sitä merkkitavaraa. Usein noissa laatutavaraliikkeissä myydään ihan samaa tavaraa kolminkertaiseen hintaan kuin B- ja M-marketeissa. Joten lopputuloksena kkdkkkdujeon kaltaisten tupeloiden huutelut suurista voitoista kääntyvä itseään vastaan.


    • minua ei ryöstetä
      • kunhan järjestelet

        Minimum order quantity: 100 pcs...

        Eikä kiinalaisetkaan pysty toimittamaan lyijyakkuja murto-osalla lyijyn maailmanmarrkinoiden kilohinnasta.


      • 2332122
        kunhan järjestelet kirjoitti:

        Minimum order quantity: 100 pcs...

        Eikä kiinalaisetkaan pysty toimittamaan lyijyakkuja murto-osalla lyijyn maailmanmarrkinoiden kilohinnasta.

        "Eikä kiinalaisetkaan pysty toimittamaan lyijyakkuja murto-osalla lyijyn maailmanmarrkinoiden kilohinnasta. "

        Pystyvät, tuotantokustannukset kaikissa tuotteissa ovat murto osa siitä mitä esim. eurostoliitossa.


      • ostan 1000
        2332122 kirjoitti:

        "Eikä kiinalaisetkaan pysty toimittamaan lyijyakkuja murto-osalla lyijyn maailmanmarrkinoiden kilohinnasta. "

        Pystyvät, tuotantokustannukset kaikissa tuotteissa ovat murto osa siitä mitä esim. eurostoliitossa.

        Tiedänhän minä, että kiinalaiset ovat nokkelia ja työvoima halpaa. Silti temppu, jolla tuote myydään oleellisesti raaka-ainekustannuksia halvemmalla on liian itämainen temppu ymmärrettäväksi. Lyijy ei ole ilmaista Kiinassakaan. Ja jos olisi, se takuulla kannattaisi myydä monin kerroin paremmalla hinnalla harkkoina kuin vaivalloisesti akuiksi tehtynä halvalla. Kannattaisi nimittäin vaikka eurostoliittoon ostaa akkuja ja myydä niistä lyijyt.


      • 1346234623
        ostan 1000 kirjoitti:

        Tiedänhän minä, että kiinalaiset ovat nokkelia ja työvoima halpaa. Silti temppu, jolla tuote myydään oleellisesti raaka-ainekustannuksia halvemmalla on liian itämainen temppu ymmärrettäväksi. Lyijy ei ole ilmaista Kiinassakaan. Ja jos olisi, se takuulla kannattaisi myydä monin kerroin paremmalla hinnalla harkkoina kuin vaivalloisesti akuiksi tehtynä halvalla. Kannattaisi nimittäin vaikka eurostoliittoon ostaa akkuja ja myydä niistä lyijyt.

        Tuo on metäkansalaisen kommentti, joka ei tiedä missä kiina nyt menee. Harjoitustehtävä, etsi mitä suomessa maksaa tätä vastaava älypuhelin:

        http://www.fasttech.com/products/1101/10006243/1477602-thl-w100-4-5-qhd-quad-core-android-4-2-jellybean


      • koko kuukauden
        1346234623 kirjoitti:

        Tuo on metäkansalaisen kommentti, joka ei tiedä missä kiina nyt menee. Harjoitustehtävä, etsi mitä suomessa maksaa tätä vastaava älypuhelin:

        http://www.fasttech.com/products/1101/10006243/1477602-thl-w100-4-5-qhd-quad-core-android-4-2-jellybean

        Univajakin jodlausta pohtia kinkkituotteita tuolla älyllä, tosi metsäläistä. Jos akkua tarjotaan murto-osalla siihen käytetyn lyijyn hinnasta, voisin minäkin ostaa heiltä vaikka kuukauden tuotannon. Et taida ymmärtää käsitettä raaka-aineen kustannus.

        Saman hintainenhan toi Fasttech on maahantuotuna kuin muutkin täällä kaupassa. Mitä ihmeellistä siinä on?


      • 1541
        koko kuukauden kirjoitti:

        Univajakin jodlausta pohtia kinkkituotteita tuolla älyllä, tosi metsäläistä. Jos akkua tarjotaan murto-osalla siihen käytetyn lyijyn hinnasta, voisin minäkin ostaa heiltä vaikka kuukauden tuotannon. Et taida ymmärtää käsitettä raaka-aineen kustannus.

        Saman hintainenhan toi Fasttech on maahantuotuna kuin muutkin täällä kaupassa. Mitä ihmeellistä siinä on?

        "Saman hintainenhan toi Fasttech on maahantuotuna kuin muutkin täällä kaupassa."

        Fastech on honkkongilainen verkkokauppa. THL on kiinalainen älypuhelin, jota ei suomessa myydä. Esimerkin puhelinta vastaa esim samsung s3 joka maksaa 2x enemmän:

        http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/SAMI9305WHITE/samsung-galaxy-s3-i9305-4g-alypuhelin-valkoinen


      • hongkingkong
        1541 kirjoitti:

        "Saman hintainenhan toi Fasttech on maahantuotuna kuin muutkin täällä kaupassa."

        Fastech on honkkongilainen verkkokauppa. THL on kiinalainen älypuhelin, jota ei suomessa myydä. Esimerkin puhelinta vastaa esim samsung s3 joka maksaa 2x enemmän:

        http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/SAMI9305WHITE/samsung-galaxy-s3-i9305-4g-alypuhelin-valkoinen

        Maksoin Suomessa S3:sta 199 euroa. Fastechiin toimitus ja ALV, niin aivan samoissa ollaan rahassa ja sulla vain kiinalainen halpis kädessä. Kiinalaisetkin kun tekevät eritasoisia laitteita erilaisilla hinnoilla.

        Jäi sulta edelleen selittämättä se kiinalaisten nerous, jolla tehdään akkuja halvemmalla kuin niihin käytetty lyijy.


      • 214
        hongkingkong kirjoitti:

        Maksoin Suomessa S3:sta 199 euroa. Fastechiin toimitus ja ALV, niin aivan samoissa ollaan rahassa ja sulla vain kiinalainen halpis kädessä. Kiinalaisetkin kun tekevät eritasoisia laitteita erilaisilla hinnoilla.

        Jäi sulta edelleen selittämättä se kiinalaisten nerous, jolla tehdään akkuja halvemmalla kuin niihin käytetty lyijy.

        "Fastechiin toimitus ja ALV"

        Niin jos jää tuuliin kiinni, yleensä ei jää. Niillä on muutakin puhaa kuin availla pikkupaketteja, joissa on kovaa rautaa.


      • 12341253
        214 kirjoitti:

        "Fastechiin toimitus ja ALV"

        Niin jos jää tuuliin kiinni, yleensä ei jää. Niillä on muutakin puhaa kuin availla pikkupaketteja, joissa on kovaa rautaa.

        "äi sulta edelleen selittämättä se kiinalaisten nerous, jolla tehdään akkuja halvemmalla kuin niihin käytetty lyijy. "

        Ota selvää mitä lyijy kiinassa maksaa ja mitkä ovat tuotantomäärät.


      • äläuntanää
        12341253 kirjoitti:

        "äi sulta edelleen selittämättä se kiinalaisten nerous, jolla tehdään akkuja halvemmalla kuin niihin käytetty lyijy. "

        Ota selvää mitä lyijy kiinassa maksaa ja mitkä ovat tuotantomäärät.

        Lyijy maksaa Kiinassa sen mitä maailmanmarkkinoilla siitä maksetaan. Vai myisitkö itse lyijytehtailijana sitä jollekin hyväntekeväisyytenä? Alibaban hinta oli tuon mukaan 18 USD 200 Ah geeliakusta, joka painaa 44 kg. Edes romurautaa ei saa Kiinassakaan siihen hintaan siis n. 30 snt/kg, saati puhdasta lyijyä.


      • 21513215
        äläuntanää kirjoitti:

        Lyijy maksaa Kiinassa sen mitä maailmanmarkkinoilla siitä maksetaan. Vai myisitkö itse lyijytehtailijana sitä jollekin hyväntekeväisyytenä? Alibaban hinta oli tuon mukaan 18 USD 200 Ah geeliakusta, joka painaa 44 kg. Edes romurautaa ei saa Kiinassakaan siihen hintaan siis n. 30 snt/kg, saati puhdasta lyijyä.

        tajuutsä mikä on tukkuhinta? vertaa vaikka sähköhintaa suomesa, mitä loppukäyttäjät maksaa vs millä sähköyhtiöt ostavat.


      • hyvä diili
        12341253 kirjoitti:

        "äi sulta edelleen selittämättä se kiinalaisten nerous, jolla tehdään akkuja halvemmalla kuin niihin käytetty lyijy. "

        Ota selvää mitä lyijy kiinassa maksaa ja mitkä ovat tuotantomäärät.

        Tiedätkö sinä, mitä lyijy Kiinassa maksaa? Lontoon metallipörssissä se on 20 euroa kilo, Kiinassa vain 15 euroa. Ei siis mikään ihme ne orjatyövoimaa käyttämällä puristaa sen sinne akkuun alle 50 senttiä kilohintaan. Taidan minäkin laittaa sinne tilauksen menemään. Ehkä saisin ostettua pelkät akun levyt vielä vähän halvemmalla. Pystyisivät noin puolivalmisteena varmasti parempaankin kuin 5000 akkua kuukaudessa toimittamaan.


      • Joakim_
        hyvä diili kirjoitti:

        Tiedätkö sinä, mitä lyijy Kiinassa maksaa? Lontoon metallipörssissä se on 20 euroa kilo, Kiinassa vain 15 euroa. Ei siis mikään ihme ne orjatyövoimaa käyttämällä puristaa sen sinne akkuun alle 50 senttiä kilohintaan. Taidan minäkin laittaa sinne tilauksen menemään. Ehkä saisin ostettua pelkät akun levyt vielä vähän halvemmalla. Pystyisivät noin puolivalmisteena varmasti parempaankin kuin 5000 akkua kuukaudessa toimittamaan.

        Kilohinta on Lontoossa sentään "vain" 2 €/kg ei 20. Suomessa halpa 60 Ah akku maksaa 60 € . Tuollainen painaa esimerkiksi 17 kg ja on tilavuudeltaan n. 10 l. Pääosa tilavuudesta on akkuhappoa, muovia ja ilmaa, joiden tiheys on keskimäärin ~1 kg/l eli niitä on ~10 kg. Lyijyä voisi olla siis 7 kg eli pelkän lyijyraaka-aineen osuus akun hinnasta ilman veroja olisi 14 €.

        Kiinassa (Sanghai) lyijy näyttää maksavan 15000 RMB/mt eli 1,8 €/kg. Vastaavasti laskien tuo Alibaban 200 Ah akussa olisi lyijyä 17 kg eli sen lyijyraaka-aineen hinta Kiinassa olisi 31 €.


      • Joakim_
        Joakim_ kirjoitti:

        Kilohinta on Lontoossa sentään "vain" 2 €/kg ei 20. Suomessa halpa 60 Ah akku maksaa 60 € . Tuollainen painaa esimerkiksi 17 kg ja on tilavuudeltaan n. 10 l. Pääosa tilavuudesta on akkuhappoa, muovia ja ilmaa, joiden tiheys on keskimäärin ~1 kg/l eli niitä on ~10 kg. Lyijyä voisi olla siis 7 kg eli pelkän lyijyraaka-aineen osuus akun hinnasta ilman veroja olisi 14 €.

        Kiinassa (Sanghai) lyijy näyttää maksavan 15000 RMB/mt eli 1,8 €/kg. Vastaavasti laskien tuo Alibaban 200 Ah akussa olisi lyijyä 17 kg eli sen lyijyraaka-aineen hinta Kiinassa olisi 31 €.

        Lisätään vielä, ettei $1-18 ole mikään hinta. Yritäppä ostaa tuolta! Tässä on saman valmistajan 150 Ah akku $208-250. Sillä ehkä jo ostaminenkin onnistuu, tosin tuolla hinnalla saa helposti halpis-AGM:n Suomestakin.

        http://www.alibaba.com/product-gs/698705576/batteries_solar_12V_150A_OPZV_batteries.html


    • Entä Vetus-akut?

      Omaa kokemusta on tullut Vetus-akuista. Nykyiset akkuni, käyttöakut 145Ah x2 starttiakku 85Ah, ovat nyt 8-vuotiaita ja edelleen kunnossa. Suomessa Vetus-akkuja näyttää myyvän ainakin Marinea:
      http://www.marinea.fi/vetus_akku_120_ah?
      En tiedä halvinta jälleenmyyjää Suomessa, en liioin Vetus-akkujen valmistajaa. Omat Vetus-akkuni ostin purjehdusreissun aikana ulkomailta.

    • -Mika-

      Olen suosinut tuollaisia keskihintaisia akkuja omissa veneissäni. Hyviä kokemuksia erityisesti kahdesta merkitä: Fiamm kesti useita vuosia välillä melko epämääräistäkin käyttöä. Trane oli hiemen lyhytikäisempi, mutta kuoli sitten laakista. Molemmat on pärjänneet testeissäkin malko tasaisen hyvin.

      • Pihisaita

        Ostin yhdeksän vuotta sitten kolme 100 Ah:n AGM-akkua hupiakuiksi. Ne kestivät hyvin kuusi kautta, mutta vaihdoin koko satsin uusiin samanlaisiin pidempää reissua ennen. Akut olivat nimettömiä atk-keskuksen vara-akkuina käytettäviä AGM-akkuja. Hinta oli silloin yhdeksän vuotta sitten noin puolet merkillisten AGM-akkujen hinnasta. Nyt pari vuotta sitten ostettujen hinta oli edelleen n. 30% alle seuraavaksi edullisemman akun.
        Kyselkää atk-ihmisiltä, mistä niitä halpoja kiinalaisia AGM-akkuja ostavat UPSeikseen.


    • Perusasiat

      Alkuperäiselle kysyjälle, oletko miettinyt mitä ne akut saa maksaa? Entä latauspuoli, onko kunnossa, koneen oma laturi ja mahdollinen maasähkö? Onko järjestelmässä kunnollinen erotusrele starttiakun ja käyttöakkujen erotukseen?

    • Akkunatsi

      Akkujen kestävyys on mitoituskysymys.
      1. Latauksemattomalle ajanjaksolle aiottu kulutus (Ah) tulisi kertoa vähintään kahdella, mielellään kolmella.
      2. Laturin tehon (A) tulisi olla 25-35 % ladattavien akkujen kapasiteetista (Ah). Tavalliset lyijyakut eivät enempää lataustehoa pysty vastaanottamaan. AGM, Li-ion ja geeliakkuja voi ladata isommalla teholla (jopa 90%)
      3. Latausjännitteen tulee sopia käytetylle akkutyypille. AGM ym. massimiesten akuista ei saada hyötyä jos niitä ladataan alimittaisilla vehkeillä. Latausjärjestelmä kuntoon!
      4. Ylläpitolataus aurinkopaneelilla tai maasähköllä pidentää akkujen ikää jopa vuosilla. Aurinkopaneeli MPPT säätimellä varustettuna on yleensä akkujen kannalta parempi, koska latausjännite on suuri ja virta pieni, jolloin akkulevy pysyvät terässä.

      Miä tahansa akku kestää viisi vuotta, jos edellä olevat asiat ovat kunnossa ja virtaa riittää!

      • Jsk1234

        Kiitoksia hyvästä tiivistelmästä! Akun vaihto itselläkin edessä.


    • Akutti

      Kiitoksia jo vastauksia ja tietoa antaneille!

      Mielestäni 300 ah ei saa maksaa enempää kuin 700 e. Koneen laturi on 115 A ja käytössä on "älykäs" maasähkölaturi. Käyttöakut on erotettu releellä startista. Shuntti tai muuta akkumittaria ei ole käytössä.

      Mitä mieltä tästä: http://www.youtube.com/watch?v=ZG9UDyz1dis

    • sy Snoopy

      Mulla on Trojanin 6 V golfauton akut. Ensimmäinen satsi kesti 8 vuotta ja ehkä nämä uudetkin kestää. Aikaisemmin käytin Bilteman halpisakkuja. Hyvin nekin kestivät aikansa. Itse asiassa niiden käyttötuntikustannus jäi kaikkein edullisimmaksi, mutta kun paketin vaihto on hieman hankalaa, niin nyt pääsee vähemmällä työllä, kun akut kestää kauemmin. www.snoopy.fi

      • paljon käytetty

        Golf-kärryn akkuja käytetäänkin paljon maailmalla veneissä. Halvin ratkaisu pitkäikäisistä ja saatavuuskin aika hyvä.


    • köliakku
      • Bossu

        Sailjetissä noin onkin tehty. Siinä on nostoköli, joten painolasti on rungon sisällä. Siinä on lisäksi iso moottori, jolla latailee helposti sen 1000 Ah:n akuston. Varmaan akut kestääkin paremmin, kun lataustaso ei laske niin paljon kuin pienemmällä akustolla.


    • Hintareferenssiä

      Minulla on Zenithit SVB:stä. Takana vasta kaksi kautta, joten kestävyydestä ei osaa sanoa mitään. Varaus pysyy selvästi paremmin kuin aiemmilla lyijyakuilla ja niinhän pitäisi AGM:llä tapahtuakin. Myyvät kahtakin mallia Zenithiä, lisäksi ConTec-merkkiä sekä Exiden geeliakkuja ja Vetuksen huoltovapaita.

      Zenithin akkujen navat sopivat sekä perinteiselle kengälle, että ruuvikiinitykselle, joka sopii paremin, jos korkeus on tiukka.

      http://www.svb24.com/en/category/marine-batteries-12943.html

      • mitä tarkoitat

        "Varaus pysyy selvästi paremmin kuin aiemmilla lyijyakuilla "

        Mulla lyijyakut Bilteman hopeastartti akussa ja Zapin marineakuissa pysyy täysi varaus läpi talven.


      • reilu hintaero

        Heavy Dutyt vai tavalliset Zenithit sulla?


      • Faktatieto
        mitä tarkoitat kirjoitti:

        "Varaus pysyy selvästi paremmin kuin aiemmilla lyijyakuilla "

        Mulla lyijyakut Bilteman hopeastartti akussa ja Zapin marineakuissa pysyy täysi varaus läpi talven.

        Varmasti ei pysy täysi varaus läpi talven missään kussa varaamatta, mutta AGM-tyyppisissä varaus pysyy paremmin kuin avoimissa lyijyakuissa. Yksilöeroja voi tietysti olla.


      • Joakim_
        Faktatieto kirjoitti:

        Varmasti ei pysy täysi varaus läpi talven missään kussa varaamatta, mutta AGM-tyyppisissä varaus pysyy paremmin kuin avoimissa lyijyakuissa. Yksilöeroja voi tietysti olla.

        Miten hyvin noissa AGM-akuissa sitten pysyy, kun tavallisissakin lepojännite on uudehkoissa 12,6-12,7 ja vanhemissa 12,5 V talven jäljiltä ilman latausta? Ei tietysti aivan täysi varaus, muttei paljon muutakaan.


      • Hintareferenssiä
        Joakim_ kirjoitti:

        Miten hyvin noissa AGM-akuissa sitten pysyy, kun tavallisissakin lepojännite on uudehkoissa 12,6-12,7 ja vanhemissa 12,5 V talven jäljiltä ilman latausta? Ei tietysti aivan täysi varaus, muttei paljon muutakaan.

        Minulla ero näkyy siinä, miten akut latautuvat täyteen, eli kuinka kauan menee ja miten ampeerimittari käyttäytyy ladattaessa. Ampeerimittari näyttää koko akuston tulot ja menot. Tietysti akuston vastaanottokyvyissäkin voi olla eroa, mutta kaapelit ja sekä moottorin, että maasähkön lataussäätimet ovat edelleen samat ja lopputuloksessa, eli latauksen päättymiseen tarvittava aika on nyt selvästi lyhyempi.


      • Hintareferenssiä
        reilu hintaero kirjoitti:

        Heavy Dutyt vai tavalliset Zenithit sulla?

        Tavalliset ovat


      • 34+33
        Hintareferenssiä kirjoitti:

        Minulla ero näkyy siinä, miten akut latautuvat täyteen, eli kuinka kauan menee ja miten ampeerimittari käyttäytyy ladattaessa. Ampeerimittari näyttää koko akuston tulot ja menot. Tietysti akuston vastaanottokyvyissäkin voi olla eroa, mutta kaapelit ja sekä moottorin, että maasähkön lataussäätimet ovat edelleen samat ja lopputuloksessa, eli latauksen päättymiseen tarvittava aika on nyt selvästi lyhyempi.

        "latauksen päättymiseen tarvittava aika on nyt selvästi lyhyempi. "

        Mitä väliä jos on tarpeeksi tehokas eli 10% ah lukemasta oleva maasähkölaturi. Esim 15A laturilla lataa taiteen sääntöjen mukaan 150Ah akuston, tällöin aikaa menee max 10 tuntia, sen verran jokainen paatti pysähtyy sähkösatamassa, jos sinne sähkön takia päätyy.


      • Joakim_
        34+33 kirjoitti:

        "latauksen päättymiseen tarvittava aika on nyt selvästi lyhyempi. "

        Mitä väliä jos on tarpeeksi tehokas eli 10% ah lukemasta oleva maasähkölaturi. Esim 15A laturilla lataa taiteen sääntöjen mukaan 150Ah akuston, tällöin aikaa menee max 10 tuntia, sen verran jokainen paatti pysähtyy sähkösatamassa, jos sinne sähkön takia päätyy.

        Onhan sillä paljonkin väliä silloin kun lataus tehdään koneella, joka purjeveissä usein käy vain lyhyitä pätkiä. Vielä tärkeämpää on akun parempi lataussyklien ja syväpurkausten sieto.


      • Hintareferenssiä
        34+33 kirjoitti:

        "latauksen päättymiseen tarvittava aika on nyt selvästi lyhyempi. "

        Mitä väliä jos on tarpeeksi tehokas eli 10% ah lukemasta oleva maasähkölaturi. Esim 15A laturilla lataa taiteen sääntöjen mukaan 150Ah akuston, tällöin aikaa menee max 10 tuntia, sen verran jokainen paatti pysähtyy sähkösatamassa, jos sinne sähkön takia päätyy.

        Viestin pointti oli se, että siitäkin olen päätellyt nykyisten akkujen pitävän varauksen paremmin kuin aiempien. Yksityisen henkilön on tietysti vaikea testata erilaisia akustoja ja niiden ominaisuuksia itse, vaan on luotettava erilaisten lähteiden kertomiin. Omat kokemukset ovat kuitenkin samanasuuntaiset, mitä agm-akuista yleisesti väitetään verrattuna lyijyakkuihin. Voit puolestani ihan vapaasti latailla, testailla ja uskoa mitä haluat ja tehdä valintasi niin kuin parhaaksi näet.


      • r3+33
        Joakim_ kirjoitti:

        Onhan sillä paljonkin väliä silloin kun lataus tehdään koneella, joka purjeveissä usein käy vain lyhyitä pätkiä. Vielä tärkeämpää on akun parempi lataussyklien ja syväpurkausten sieto.

        "purjeveissä usein käy vain lyhyitä pätkiä."

        Niin purjehtivissa veneissä sen tasan 10 minsaa per päivä, 5 minsaa kun vene lähtee satamasta ja 5 minsaa kun tullaan satamaan. Eli koneella latamisen voi unohtaa.

        Toki eläkepapat tms. mopottavat tuntitolkulla, että akut latautuu.


      • 3+13
        34+33 kirjoitti:

        "latauksen päättymiseen tarvittava aika on nyt selvästi lyhyempi. "

        Mitä väliä jos on tarpeeksi tehokas eli 10% ah lukemasta oleva maasähkölaturi. Esim 15A laturilla lataa taiteen sääntöjen mukaan 150Ah akuston, tällöin aikaa menee max 10 tuntia, sen verran jokainen paatti pysähtyy sähkösatamassa, jos sinne sähkön takia päätyy.

        Ei se valitettavasti ihan noin mene. Latausteho eli akun vastaanottokyky alenee koko ajan akun täyttyessä. Toisaalta koskaan ei ladata ihan tyhjää akkua eli saattaa tuossa 10 tunnissa täyteen mennäkin. Koneella, jossa on vanhalle lyijyakulle säädetty latausjännite ei AGMakku tule koskaan täyteen. Jää useimmiten jonnekin 85%:n tasolle. Laturin latausjännitettä on nostettava hieman.


      • niin, ja
        r3+33 kirjoitti:

        "purjeveissä usein käy vain lyhyitä pätkiä."

        Niin purjehtivissa veneissä sen tasan 10 minsaa per päivä, 5 minsaa kun vene lähtee satamasta ja 5 minsaa kun tullaan satamaan. Eli koneella latamisen voi unohtaa.

        Toki eläkepapat tms. mopottavat tuntitolkulla, että akut latautuu.

        Ja jodlarit jodlaa vain säihköistetyissä vierassatamissa.


      • Tarvetta korjaukseen
        3+13 kirjoitti:

        Ei se valitettavasti ihan noin mene. Latausteho eli akun vastaanottokyky alenee koko ajan akun täyttyessä. Toisaalta koskaan ei ladata ihan tyhjää akkua eli saattaa tuossa 10 tunnissa täyteen mennäkin. Koneella, jossa on vanhalle lyijyakulle säädetty latausjännite ei AGMakku tule koskaan täyteen. Jää useimmiten jonnekin 85%:n tasolle. Laturin latausjännitettä on nostettava hieman.

        Eikä mene ihan noinkaan. Suljetuissa akuissa, kuten AGM:ssä on paras keino tuhota akku lataamalla se yli, eli isolla jännitteellä pitkän aikaa. Siksi nykyiset laturit ovat monivaiheisia, eli ensin ladataan isolla jännitteellä jonnekin 80%:n varaustilaan, sitten pudotetaan latausvirtaa ns absorptiotasolla ja sen jälkeen vielä jännitettä matalammalla ylläpitotasolla. AGM:n tarvitsemat ja sietämät jännitteet ovat likimain samat kuin avoimen lyijyakunkin, mutta avointa lyijyakkua voi ladata "tyhmällä" laturilla ja korkeintaan kiehuttaa akku kuiviin ja saada vielä takaisin palveluun lisäämällä nestettä. Geeliakut sen sijaan eivät siedä samanlaisia latausjännitteitä kuin AGM-akut ja avoimet lyijyakut. Lyijyakkujen asetuksilla täyttyvät myös AGM-akut, mutta parempaankin pystyy, jos laturista löytyy asetukset.


      • 3+13
        Tarvetta korjaukseen kirjoitti:

        Eikä mene ihan noinkaan. Suljetuissa akuissa, kuten AGM:ssä on paras keino tuhota akku lataamalla se yli, eli isolla jännitteellä pitkän aikaa. Siksi nykyiset laturit ovat monivaiheisia, eli ensin ladataan isolla jännitteellä jonnekin 80%:n varaustilaan, sitten pudotetaan latausvirtaa ns absorptiotasolla ja sen jälkeen vielä jännitettä matalammalla ylläpitotasolla. AGM:n tarvitsemat ja sietämät jännitteet ovat likimain samat kuin avoimen lyijyakunkin, mutta avointa lyijyakkua voi ladata "tyhmällä" laturilla ja korkeintaan kiehuttaa akku kuiviin ja saada vielä takaisin palveluun lisäämällä nestettä. Geeliakut sen sijaan eivät siedä samanlaisia latausjännitteitä kuin AGM-akut ja avoimet lyijyakut. Lyijyakkujen asetuksilla täyttyvät myös AGM-akut, mutta parempaankin pystyy, jos laturista löytyy asetukset.

        Sulla ei ole ihan hallinnassa noi jännitteet ja virrat. Jännite eli voltti pysyy samalla eli hieman tavallista lyijyakkulaturia korkeammalla tasolla, mutta virtaa eli amppeereja lasketaan älykkäässä laturissa. AGMakku ei tosiaankaan tule täyteen koneen omalla laturilla, jos latausjännitettä ei nosteta. Noston voi teettää asiantuntevalla verstaalla. Laittavat sinne jonkun diodin sisään. En ole ihan noin insinööri, että osaisin sen tarkemmin kertoa.
        Toinen asia on tuo akun vastaanottokyvyn laskeminen akun täyttyessä.


      • Uri Ups
        3+13 kirjoitti:

        Sulla ei ole ihan hallinnassa noi jännitteet ja virrat. Jännite eli voltti pysyy samalla eli hieman tavallista lyijyakkulaturia korkeammalla tasolla, mutta virtaa eli amppeereja lasketaan älykkäässä laturissa. AGMakku ei tosiaankaan tule täyteen koneen omalla laturilla, jos latausjännitettä ei nosteta. Noston voi teettää asiantuntevalla verstaalla. Laittavat sinne jonkun diodin sisään. En ole ihan noin insinööri, että osaisin sen tarkemmin kertoa.
        Toinen asia on tuo akun vastaanottokyvyn laskeminen akun täyttyessä.

        Tai sitten sinulla ei ole. Alkuvaiheessa puolityhjää akkua ladatessa nykyaikainen kolmivaiheinen laturi puskee akkuun energiaa isommalla jännitteellä ja isolla virralla. Sitten, kun akku on n. 80 % täynnä, pudotetaan latausvirtaa ja viimeisessä vaiheessa myös latausjännitettä. Ideana on saada akku täyteen mahdollisimman nopeasti, mutta suojata sitä myös ylikuumenemiselta ja kiehumiselta. Laturi toteuttaa sitä seuraamalla akun jännitetasoja ja vastusta. Hyvässä laturissa on myös akun lämpötilamittaus, jonka avulla latausta voidaan vielä tehostaa.

        Näistä jutuista löytyy paljon tekstiä netistä, esim. tässä:
        http://www.batterystuff.com/blog/3-stages-of-smart-chargers.html

        Ja graafista kuvaajaa jännitteistä ja ampeereista esim. tässä:

        http://www.theresourcestore.ca/images/3_Stage_Battery_Charging.gif


      • Joakim_
        Uri Ups kirjoitti:

        Tai sitten sinulla ei ole. Alkuvaiheessa puolityhjää akkua ladatessa nykyaikainen kolmivaiheinen laturi puskee akkuun energiaa isommalla jännitteellä ja isolla virralla. Sitten, kun akku on n. 80 % täynnä, pudotetaan latausvirtaa ja viimeisessä vaiheessa myös latausjännitettä. Ideana on saada akku täyteen mahdollisimman nopeasti, mutta suojata sitä myös ylikuumenemiselta ja kiehumiselta. Laturi toteuttaa sitä seuraamalla akun jännitetasoja ja vastusta. Hyvässä laturissa on myös akun lämpötilamittaus, jonka avulla latausta voidaan vielä tehostaa.

        Näistä jutuista löytyy paljon tekstiä netistä, esim. tässä:
        http://www.batterystuff.com/blog/3-stages-of-smart-chargers.html

        Ja graafista kuvaajaa jännitteistä ja ampeereista esim. tässä:

        http://www.theresourcestore.ca/images/3_Stage_Battery_Charging.gif

        On kovin keinotekoista, vaikkakin hyvin yleistä, jakaa laturin toiminta kolmeen vaiheeseen noin. Oikeasti laturin kannalta vaiheita on vain kaksi ja niiden ainoa ero on rajoitusjännite. Aivan tavallinen minkä tahansa auton tai sisämoottorisen veneen laturi hoitaa tuon ensimmäisen vaiheen (siis kolmivaiheisen kaksi ensimmäistä vaihetta).

        Moottoreiden latureissahan on pelkkä jännitesäätö. Pyrkivät nostamaan jännitteen vaikkapa 14,4 V, mutta samalla laturin koko rajoittaa virtaa eli rajoittaa myös jännitettä. Kun akku alkaa täyttyä, jännite nousee ja lopulta saavuttaa 14,4 V säätöarvon. Tämän jälkeen virta alkaa vähentyä.

        Aivan samoin toimii kolmivaiheinen "älylaturi". Siinä on vain sitten myös lisätoimintona joku ajoitus- tai virranmittauspohjainen systeemi, jolla säätöjännite alennetaan tuohon toiseen vaiheeseen (siis kolmas kolmivaiheisessa). Äly- tai ylläpitolatureissa ainoa ero on siis latausjännitteen alentaminen ylläpitotasolle. Tällä on merkitystä vain silloin kun akkua ladataan pitkään (>10h).

        Akun hyvä latauksen vastaanottokyky näkyy siinä, että se latautuu täydemmäksi ennen kuin päästään säädettyyn jännitteeseen eli virran laskeminen alkaa myöhemmin (tai suuremmalla virralla).


      • Säätimestä
        Uri Ups kirjoitti:

        Tai sitten sinulla ei ole. Alkuvaiheessa puolityhjää akkua ladatessa nykyaikainen kolmivaiheinen laturi puskee akkuun energiaa isommalla jännitteellä ja isolla virralla. Sitten, kun akku on n. 80 % täynnä, pudotetaan latausvirtaa ja viimeisessä vaiheessa myös latausjännitettä. Ideana on saada akku täyteen mahdollisimman nopeasti, mutta suojata sitä myös ylikuumenemiselta ja kiehumiselta. Laturi toteuttaa sitä seuraamalla akun jännitetasoja ja vastusta. Hyvässä laturissa on myös akun lämpötilamittaus, jonka avulla latausta voidaan vielä tehostaa.

        Näistä jutuista löytyy paljon tekstiä netistä, esim. tässä:
        http://www.batterystuff.com/blog/3-stages-of-smart-chargers.html

        Ja graafista kuvaajaa jännitteistä ja ampeereista esim. tässä:

        http://www.theresourcestore.ca/images/3_Stage_Battery_Charging.gif

        Ei kai säädin sitä latausvirtaa pudota, sehän tippuu ihan itsestään, kun akku ei enään ota niin paljoa virtaa vastaan. Säädin taitaa säätää vain jännitettä.


      • Akuutti
        Joakim_ kirjoitti:

        On kovin keinotekoista, vaikkakin hyvin yleistä, jakaa laturin toiminta kolmeen vaiheeseen noin. Oikeasti laturin kannalta vaiheita on vain kaksi ja niiden ainoa ero on rajoitusjännite. Aivan tavallinen minkä tahansa auton tai sisämoottorisen veneen laturi hoitaa tuon ensimmäisen vaiheen (siis kolmivaiheisen kaksi ensimmäistä vaihetta).

        Moottoreiden latureissahan on pelkkä jännitesäätö. Pyrkivät nostamaan jännitteen vaikkapa 14,4 V, mutta samalla laturin koko rajoittaa virtaa eli rajoittaa myös jännitettä. Kun akku alkaa täyttyä, jännite nousee ja lopulta saavuttaa 14,4 V säätöarvon. Tämän jälkeen virta alkaa vähentyä.

        Aivan samoin toimii kolmivaiheinen "älylaturi". Siinä on vain sitten myös lisätoimintona joku ajoitus- tai virranmittauspohjainen systeemi, jolla säätöjännite alennetaan tuohon toiseen vaiheeseen (siis kolmas kolmivaiheisessa). Äly- tai ylläpitolatureissa ainoa ero on siis latausjännitteen alentaminen ylläpitotasolle. Tällä on merkitystä vain silloin kun akkua ladataan pitkään (>10h).

        Akun hyvä latauksen vastaanottokyky näkyy siinä, että se latautuu täydemmäksi ennen kuin päästään säädettyyn jännitteeseen eli virran laskeminen alkaa myöhemmin (tai suuremmalla virralla).

        Tästä videosta tulee kuva että latureiden latausjännitettä säätämällä ja diodeista luopumalla saadaan latausvirtaa moninkertaistettua?

        http://m.youtube.com/watch?v=hKURbJOoICk&desktop_uri=/watch?v=hKURbJOoICk


      • Joakim_
        Akuutti kirjoitti:

        Tästä videosta tulee kuva että latureiden latausjännitettä säätämällä ja diodeista luopumalla saadaan latausvirtaa moninkertaistettua?

        http://m.youtube.com/watch?v=hKURbJOoICk&desktop_uri=/watch?v=hKURbJOoICk

        Tuohan oli mainosvideo, johon tietysti valittu mahdollisimman äärimmäinen tapaus. Videossahan ei ollut mistään muusta kysymys kuin siitä, että akuille saadaan oikea napajännite. Videossa se oli alkuperäiselle systeemillä vain 13 V, mikä on naurettavan vähän. Ehkä sellaisiakin on, mutta en muista törmänneeni alle 13,8 V jännitteisin ellei virta ole maksimissa. Omissa veneissä napajännite on latauksessa ollut 14-14,4 V ihan normaaleilla lataussysteemeillä. Normaaliakuilla ei ole syytä mennäkkään yli 14,4 V, jotta akku ei "kiehu" tyhjäksi.

        Jos veneessä on latausdiodisilta, pitää latausjännitettä nostaa sen kompensoimiseksi. Sen voi tehdä valitsemalla lataussäätimen, jonka säätöjännite on suurempi tai käyttämällä lataussäädintä, jossa on erillinen mittausjohdin, jonka voi viedä akulle. Sterlingin on jälkimmäinen, mutta sellaisia löytyy myös latureista valmiina.

        Videon jälkimmäisessä osassa oli selkeä mittausvirhe. Siinähän mitattiin laturilta lähtevää virtaa, vaikka välissä oli vekotin, joka nosti jännitettä korkeammaksi. Mittauksessa jäi siis huomioimatta sekä jännitteen noston väkin aiheuttama viran aleneminin että laitteen hyötysuhteen aiheuttama virran aleneminen. No eihän noista tule kuin ehkä 20-30% ero, mutta selkeä virhe kuitenkin.


      • Agm
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuohan oli mainosvideo, johon tietysti valittu mahdollisimman äärimmäinen tapaus. Videossahan ei ollut mistään muusta kysymys kuin siitä, että akuille saadaan oikea napajännite. Videossa se oli alkuperäiselle systeemillä vain 13 V, mikä on naurettavan vähän. Ehkä sellaisiakin on, mutta en muista törmänneeni alle 13,8 V jännitteisin ellei virta ole maksimissa. Omissa veneissä napajännite on latauksessa ollut 14-14,4 V ihan normaaleilla lataussysteemeillä. Normaaliakuilla ei ole syytä mennäkkään yli 14,4 V, jotta akku ei "kiehu" tyhjäksi.

        Jos veneessä on latausdiodisilta, pitää latausjännitettä nostaa sen kompensoimiseksi. Sen voi tehdä valitsemalla lataussäätimen, jonka säätöjännite on suurempi tai käyttämällä lataussäädintä, jossa on erillinen mittausjohdin, jonka voi viedä akulle. Sterlingin on jälkimmäinen, mutta sellaisia löytyy myös latureista valmiina.

        Videon jälkimmäisessä osassa oli selkeä mittausvirhe. Siinähän mitattiin laturilta lähtevää virtaa, vaikka välissä oli vekotin, joka nosti jännitettä korkeammaksi. Mittauksessa jäi siis huomioimatta sekä jännitteen noston väkin aiheuttama viran aleneminin että laitteen hyötysuhteen aiheuttama virran aleneminen. No eihän noista tule kuin ehkä 20-30% ero, mutta selkeä virhe kuitenkin.

        Niinpä, kumma kun porukka katselee juutupesta mainosvideoita ja luulee, että kaikki niissä esitetty on totta. Mainoksiin sokeasti uskominen vaatii suurta tyhmyyttä.

        Akkujen erotuksessa ne diodit kannattaa heittää mäkeen ja laittaa kunnollinen erotusrele, joka ei aiheuta jännitehäviötä.

        AGM-akkujen kanssa latausjännite täytyy säätää korkeammaksi, muuten niistä ei ole hyötyä kun AGM-akku ei lataudu täyteen normaalilla 14,4V latausjännitteellä. Tätä varten on olemassa säätimiä, joilla se homma hoituu. Laturin säädin säätää jännitettä ja virta säätyy laturin maksimivirran ja ladattavan akun vastaanottokyvyn mukaan, isokaan laturi ei pysty väkisin puskemaan virtaa akkuun enemmän kuin akku pystyy vastaanottamaan.


      • Testattu ja tiedetty
        Agm kirjoitti:

        Niinpä, kumma kun porukka katselee juutupesta mainosvideoita ja luulee, että kaikki niissä esitetty on totta. Mainoksiin sokeasti uskominen vaatii suurta tyhmyyttä.

        Akkujen erotuksessa ne diodit kannattaa heittää mäkeen ja laittaa kunnollinen erotusrele, joka ei aiheuta jännitehäviötä.

        AGM-akkujen kanssa latausjännite täytyy säätää korkeammaksi, muuten niistä ei ole hyötyä kun AGM-akku ei lataudu täyteen normaalilla 14,4V latausjännitteellä. Tätä varten on olemassa säätimiä, joilla se homma hoituu. Laturin säädin säätää jännitettä ja virta säätyy laturin maksimivirran ja ladattavan akun vastaanottokyvyn mukaan, isokaan laturi ei pysty väkisin puskemaan virtaa akkuun enemmän kuin akku pystyy vastaanottamaan.

        AGM-akut latautuvat vallan mainiosti täyteen 14,4 voltin jännitteellä. Itse asiassa tuo 14,3-14,4 V on se, mitä useat akkuvalmistajat suosittelevat.


    • Akku ankka

      Kuinkahan moni näistä edellä luetelluista akuista tulee samasta pajasta?
      Akkujen valmistajia ei ole maailmassa montaa.

      • Kiina rules

        Tuossa on listaa eurooppalaisista akuufirmoista, mutta vaikka firma on eurooppalainen, voi itse valmistus tapahtua Kiinassa.
        http://www.eurobat.org/members


      • Akku ankka
        Kiina rules kirjoitti:

        Tuossa on listaa eurooppalaisista akuufirmoista, mutta vaikka firma on eurooppalainen, voi itse valmistus tapahtua Kiinassa.
        http://www.eurobat.org/members

        Kyseessä ei ole valmistajat. Toki osa valmistaa ja monet valmistaa jotain kokoa. Suuri osa ostaa joko osan tai koko valikoimansa muilta.


    • 3+17

      eli noin 3 KW (300 *12V) Ilmeisesi kuitenkin olit ajatellut purkaa niitä vain puoleeen eli 1500 KW ennen uudelleen latausta.

      Litiumpuolella vois vaikka kehitellä Priuksen akkukompneneteista sopivan satsinn
      http://www.ebay.com/bhp/prius-hv-battery

    • M.D.

      Itsellä käyttöakkuina Exiden Heavy Dutyt 4x100 Ah. Näistä yksi hajosi, koska nestepinta oli päässyt liian alas. Korvasin uudella Exiden 95Ah Dual Marine mallilla, joka oli ulkokuoriltaan identtinen alkuperäisten kanssa. Näillä on nyt ikää muutama vuosi, ja hyvin toimivat, kunhan muistaa huoltaa. Exiden Marine -akku ei ollut juurikaan Biltema, Snadjer, yms. halpisakkuja kalliimpi:
      http://suomenakut.fi/vk/index.php?main_page=product_info&cPath=1001_77&products_id=24035996&zenid=ea16eb76aafdcb9c0dda9e00973c5eb6

    • Akutti

      Me purjehdimme kesäisin paljon luonnon- ja retkisatama hyödyntäen, emme siis ole päivittäin maasähkön varassa. Akuston nopea latautuminen on siis tärkeää, kun konetta käytetään. Minulle on syntynyt käsitys että tähän voi vaikuttaa eniten latausjännitteellä. Lataussäätimet, kaapelointi, jännitehäviöttömät akkujen erottimet. Toki akun lastaustilan lisäksi. Akkujen latautumiskyvyillä ei olisi niin isoa merkitystä?

      • Sähkönatsi

        Mikäli sähkön riittävyydessä on ollut ongelmia niin kannattanee satsata ulkoiseen lataussäätimeen, joka syöttää akulle suurta virtaa pulsseissa silleen että akku ei keitä. Tavallisella laturilla ei saa kuudessakaan tunnissa alle puolilleen imettyä akustoa täyteen. Purjeveneilijän ajotunnit ovat usein niin hätäisiä pyrähdyksiä, että sähköä ei millään jää säästöön. Sitten marssitaan taas akkukaupassa, kun ongelma on latauspuolella ja/tai liiallisessa kulutuksessa. Ongelma voi olla myös laturin liian vähäiset kierrokset mikäli hissutellaan vaan pintakaasulla akkuja lataillessa. Vaihtamalla ledeihin ja parempaan latauskäyrään voidaan karsia myös tarvittavaa akkukapasiteettia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3336
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe