Osaisko joku kertoa sen määritelmän ja mistä sen tunnistaa jne?
Mikä on vähäinen tie?
18
4608
Vastaukset
- häh
osaisitko sinä kertoa vähän enempi asiasta. Yhteyttä? Missä asia tullut esille?
- asetuksesssa
...lta, tai muulta vähäiseltä tieltä, ....
- vähän sitäkin
Olisiko tuo kutakuinkin sama kuin vähäpätöinen aloittaja.
- törppöh
joo. EHKÄ auttais jos selvitykseen sais edes muutaman lauseen, kuin pari sanaa joista niistäkään ei kokonaisia.
- Päivystävä neuvoja
14 §
Väistämisvelvollisuus
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä- ABC.
Eli tasa arvoisessa tienristeyksessä oikealta tulevalle kuuluu antaa
etuajo oikeus, vaikka tämä oikelta tuleva tie olisi pienempi kuin
aikaisemmin mainittu tie, juuri niin kuin autokoulussa opetettiin.
Näin eivät kaikki näytä kuitenkaan tekevän. - klmno
ABC. kirjoitti:
Eli tasa arvoisessa tienristeyksessä oikealta tulevalle kuuluu antaa
etuajo oikeus, vaikka tämä oikelta tuleva tie olisi pienempi kuin
aikaisemmin mainittu tie, juuri niin kuin autokoulussa opetettiin.
Näin eivät kaikki näytä kuitenkaan tekevän.Sulla ei taida olla kaikki muumit laaksossa eikä edes äitiskään olis nyt susta ylpeä...
- Anonyymi
Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Tämä on syytä huomioida.
- muu ei niin vähäinen
Liikennesääntöjen mukaan pysäkiltä lähtevälle linja-autolle on annettava tietä jos nopeusrajoitus on 60 tai pienempi. Päätepysäkkiä tämä sääntö ei koske. Siksi päätepysäkki on lain mukaan "muu vähäinen tie". Tämä tieto on pommin varma.
Toinen ei aivan pomminvarma tilanne on kerrostaloalueella olevat väylät, joilla on ajoneuvolla ajo kielletty merkki, mutta ei esim. kärkikolmiota. Jos sieltä oikealta tällaiselta väylältä tulee huoltofirman traktori, niin käsittääkseni se tulee "muulta vähäiseltä tieltä."
Näille idioottikirjoittelijoille tiedoksi, että älkää ottako kantaa asioihin, joista ette selvästikään ymmärrä mitään. Keskustelkaa te vaikka jäniksen papanoista. Se sopii teille paremmin.- Simpson
"Liikennesääntöjen mukaan pysäkiltä lähtevälle linja-autolle on annettava tietä jos nopeusrajoitus on 60 tai pienempi. Päätepysäkkiä tämä sääntö ei koske. Siksi päätepysäkki on lain mukaan "muu vähäinen tie". Tämä tieto on pommin varma."
Kerrot, että "lain mukaan" päätepysäkki on vähäinen tie.
Kerrotko tuon pykälän, jonka sanot löytyvän laista. - ABC.
Kaada itsellesi vaan, tasa arvoinen risteys tarkoittaa että ne ovat normaaleja ajoratoja, normaalissa liikenne käytössä, ilman kielto tai väistämisvelvollisuus merkkejä.
- muu ei niin vähäinen
Anteeksi virhe kirjoituksessani. Tarkoitin, että päätepysäkki on lain tarkoittama"muu vähäinen tie."
Tästä on oikeuden ennakkopäätös, enkä jaksa sitä Simpsonille etsiä. Kuitenkin kuten sanoin, niin asia on pommin varma.- -87k
Pommi se on suutarikin. Mistä tietää ajoradan reunassa olevan pysäkin "päätepysäkiksi"?
- Simpson
Menin kaikki päätökset mitä netissä löytyy sekä KKO:n ja Hovien osalta ( ja niitähän on aika pitkälle ) eikä liikennevahinkoa koskevaa päätöstä vähäisestä tiestä ollut.
Nyt sun täytyy ryhdistäytyä ja vetästä esiin päätös.
Sitä päätöstä nimittäin tarvittaisiin, kun ministeriökään ei tiedä määritelmää. - matsonation
Simpson kirjoitti:
Menin kaikki päätökset mitä netissä löytyy sekä KKO:n ja Hovien osalta ( ja niitähän on aika pitkälle ) eikä liikennevahinkoa koskevaa päätöstä vähäisestä tiestä ollut.
Nyt sun täytyy ryhdistäytyä ja vetästä esiin päätös.
Sitä päätöstä nimittäin tarvittaisiin, kun ministeriökään ei tiedä määritelmää.Tässä ratkaisussa KKO on pohtinut ajoväylien eriarvoisuutta ja juuri tuota TLL 14 § 3 momenttia; vähäinen tie:
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihasta.....tai muulta vähäiseltä tieltä.
Jotta tieliikennelain 14 §:n 3 momentista ilmenevää oikeusohjetta voitaisiin soveltaa, on edellytettävä, että ajoväylien eriarvoisuus on yhtä ilmeinen kuin lainkohdassa mainittujen alueiden tai vähäisten teiden eriarvoisuus on.
B ei siten tieliikennelain 14 §:n 1 momentissa olevan pääsäännön mukaisesti ole ollut velvollinen väistämään A:n ajoneuvoa kanteessa esitetyin tavoin. A:lla ei näin ollen ole oikeutta saada korvausta B:n auton vakuutuksesta.
Tässä hovioikeuden perusteluja ko. tapauksesta:
A:n käyttämä ajoväylä oli ollut paikoitusalueella sijaitsevan Torivoudintien jatke, joka oli johtanut pysäköintialueelta pois. B:n käyttämä ajoväylä oli johtanut vain pysäköintialueella oleville pysäköintiruuduille eikä sitä asiassa esitetyn selvityksen mukaan ollut käytetty muuhun liikennöimiseen kuin ajamiseen pysäköintiruuduille.
Tällä perusteella hovioikeus on katsonut, että A:n ja B:n käyttämät ajoväylät olivat olleet luonteeltaan erilaiset ja että B olisi ollut velvollinen väistämään pysäköintialueelta ulosjohtaneella väylällä kulkevaa A:n autoa. - Desert storm
matsonation kirjoitti:
Tässä ratkaisussa KKO on pohtinut ajoväylien eriarvoisuutta ja juuri tuota TLL 14 § 3 momenttia; vähäinen tie:
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihasta.....tai muulta vähäiseltä tieltä.
Jotta tieliikennelain 14 §:n 3 momentista ilmenevää oikeusohjetta voitaisiin soveltaa, on edellytettävä, että ajoväylien eriarvoisuus on yhtä ilmeinen kuin lainkohdassa mainittujen alueiden tai vähäisten teiden eriarvoisuus on.
B ei siten tieliikennelain 14 §:n 1 momentissa olevan pääsäännön mukaisesti ole ollut velvollinen väistämään A:n ajoneuvoa kanteessa esitetyin tavoin. A:lla ei näin ollen ole oikeutta saada korvausta B:n auton vakuutuksesta.
Tässä hovioikeuden perusteluja ko. tapauksesta:
A:n käyttämä ajoväylä oli ollut paikoitusalueella sijaitsevan Torivoudintien jatke, joka oli johtanut pysäköintialueelta pois. B:n käyttämä ajoväylä oli johtanut vain pysäköintialueella oleville pysäköintiruuduille eikä sitä asiassa esitetyn selvityksen mukaan ollut käytetty muuhun liikennöimiseen kuin ajamiseen pysäköintiruuduille.
Tällä perusteella hovioikeus on katsonut, että A:n ja B:n käyttämät ajoväylät olivat olleet luonteeltaan erilaiset ja että B olisi ollut velvollinen väistämään pysäköintialueelta ulosjohtaneella väylällä kulkevaa A:n autoa.Terve Matsonation
http://goo.gl/maps/AwP7i
Auto A oli tullut kuvassa vasemmalta tulevalta kadulta Oulunkylän tori. Oli kääntynyt siltä vasemmalle parkkipaikan läpi kohti Torivoudintietä. Oulunkylän tori -katu oli hänen osalta päättynyt ja Torivoudintie on alkanut tuon kuvassa olevan suojatien kohdalta eteenpäin. Ennen suojatietä A oli töötännyt oikealta tulleen B:n kanssa.
KKO katsoi paikan tasa-arvoiseksi.
Vähäisen tien –käsitteeseen päätös liittyy siltä osin ettei KKO katsonut B:n käyttämää väylää vähäiseksi tieksi. Päätös määrittelee vähäisen tien siltä osin, että sen ero varsinaiseen tiehen on ”ilmeinen”. Eli lähtötilanteessa ollaan – ei ole KKO:n määrittelyä vähäisestä tiestä.
Päätöksen kohdat, joissa puhutaan vähäisestä tiestä:
"Pysäköintialueella olevien ajoväylien eriarvoisuus ei ollut yhtä ilmeinen kuin tieliikennelain 14 §:n 3 momentissa mainittujen alueiden tai vähäisten teiden ja varsinaisen tien välinen eriarvoisuus."
"Saman pykälän 3 momentin mukaan kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä."
"Jotta tieliikennelain 14 §:n 3 momentista ilmenevää oikeusohjetta voitaisiin soveltaa pysäköintialueella tapahtuvaan liikenteeseen on kuitenkin edellytettävä, että ajoväylien eriarvoisuus on yhtä ilmeinen kuin lainkohdassa mainittujen alueiden tai vähäisten teiden eriarvoisuus on suhteessa varsinaiseen tiehen." - muu ei niin vähäinen
-87k kirjoitti:
Pommi se on suutarikin. Mistä tietää ajoradan reunassa olevan pysäkin "päätepysäkiksi"?
Mietippä sitä hiljaa mielessäsi.
- Anonyymi
Vanha mutta niin ajankohtainen keskustelu.
Suomen liikennesääntöjen harmaa alue: kuka väistää mökkitiellä, kun edes virallinen ohje ei ole yksiselitteinen
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/0c7ab543-b7a3-4d08-9bd8-8930cd3ebff7
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset25217397Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"18012358Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El696147MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny214965Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään694965Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.314074Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta843635Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja233622NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun413141Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1463119