Onpa netissä kirjoitus ja analyysi Sarasvuon kohupuheesta. Toi teksti sanoo ettei Sarasvuo oo uskossa vaa eksyttää kirkkokansaa. Aikamoinen analyysi.
http://www.kotipetripaavola.com/jarisarasvuotuhlaajapoika.html
Jari Sarasvuon kallion kirkon saarnan analyysi!
27
174
Vastaukset
Kun sain tietää, että JS saarnaa siellä kirkossa, ensimmäinen ajatus oli torjuva ja pidin sitä vain julkisuushkauisena toimena. Kun sitten kuuntelin saarnan alusta loppuun, jäin mietteisiin. Hän on joka tapauksessa paininut asioiden kanssa niinkuin hän sanoi tehneensä noin neljänkymmenen vuoden ajan. Siinä oli hyviä linjauksia ja oivallustakin. En osaa sanoa miestä tuntematta voiko hän päästä asiaan ihan järkensä avulla, vai oliko myös Pyhä Henki mukana. Sitä ei voi oikeastaan nauhoitteesta aistia.
Hän puhui avoimesti kokemuksestaan ja se on alku jollekkin isommalle, koska sanan kanssa askarointi altistaa aina myös sanan vaikutukselle ja sehän pitäisi olla sielujen pelastus. Ehkä se oli monelle mediatapahtuma, mutta en pitäisi mahdottomana, vaikka jonkin sisimmässä olisi prosessi käynnistynyt.- pysytään Kristuksess
Sarasvuo ei ole saarnannut. Ja Petri Paavolat me jo tiedämme.
Älkää sotkeko lestadiolaisuudesta keskustelevaa palstaa hömpötyksillänne.
Kiitos.
Kristuksen kirkko ei saarnaa kokemuksista, vaan Jeesuksesta Kristuksesta joka on syntisten vanhurskaus ja syntisten pelastus.
Sinänsä erilaiset luennot ovat (luennoitsijasta rippuen) mielenkiintoisia, niitä ei saa kuitenkaan sekoittaa kristinuskoon, - eikä saarnoihin.Minäkin olen ollut suuren osan elämästäni tuota mieltä. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin särö siihen muuriin ja huomasin, että ulkona paistaa aurinko..
Jos uskovat alkavat pohjoiskorealoisimaan, niin silloin pitää olla pistimet tanassa ja ohjuksia suunnattuna joka puolelle.Vihollinen on joka suunnalla ja paha tunkeaa siälle joka raosta.
Kuitenkin uudentestamentin kulmakivi on: Menkää kaikkeen maailmaan....
Kirkossa on ollut tilaisuus, jossa JS piti saarnaosuuden. Eikä se ollut huono, jos vaikka ajatellaan sitä veljesvihaa, niin kyllä pitäisi meistä monen tulla hyvin syntiseksi.
Tuokin toiminta on osa sitä kirkkoa, johon lestadiolaisetkin kuuluvat. Minä en kehota eroamaan kirkosta, joten on oikeasti hyvä omaksua se Mrtin Lutherin ajatus, että ulkonaisessa seurakunnassa on sekä uskovia, että vähemmän uskovia. Tämän oivaltaminen ei tuo tuomiohenkeä vaan sitä sääliä, jota Jeesuskin tunsi, kun Hänen sanojaan ei otettu vastaan.- muuttis
vihne kirjoitti:
Minäkin olen ollut suuren osan elämästäni tuota mieltä. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin särö siihen muuriin ja huomasin, että ulkona paistaa aurinko..
Jos uskovat alkavat pohjoiskorealoisimaan, niin silloin pitää olla pistimet tanassa ja ohjuksia suunnattuna joka puolelle.Vihollinen on joka suunnalla ja paha tunkeaa siälle joka raosta.
Kirkossa on ollut tilaisuus, jossa JS piti saarnaosuuden. Eikä se ollut huono, jos vaikka ajatellaan sitä veljesvihaa, niin kyllä pitäisi meistä monen tulla hyvin syntiseksi.
Tuokin toiminta on osa sitä kirkkoa, johon lestadiolaisetkin kuuluvat. Minä en kehota eroamaan kirkosta, joten on oikeasti hyvä omaksua se Mrtin Lutherin ajatus, että ulkonaisessa seurakunnassa on sekä uskovia, että vähemmän uskovia. Tämän oivaltaminen ei tuo tuomiohenkeä vaan sitä sääliä, jota Jeesuskin tunsi, kun Hänen sanojaan ei otettu vastaan."Tuokin toiminta on osa sitä kirkkoa, johon lestadiolaisetkin kuuluvat. Minä en kehota eroamaan kirkosta, joten on oikeasti hyvä omaksua se Mrtin Lutherin ajatus, että ulkonaisessa seurakunnassa on sekä uskovia, että vähemmän uskovia. Tämän oivaltaminen ei tuo tuomiohenkeä vaan sitä sääliä, jota Jeesuskin tunsi, kun Hänen sanojaan ei otettu vastaan." -kirjoitti vihne ja näin minäkin ajattelen.
- pysytäänpä asiassa
vihne kirjoitti:
Minäkin olen ollut suuren osan elämästäni tuota mieltä. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin särö siihen muuriin ja huomasin, että ulkona paistaa aurinko..
Tuokin toiminta on osa sitä kirkkoa, johon lestadiolaisetkin kuuluvat. Minä en kehota eroamaan kirkosta, joten on oikeasti hyvä omaksua se Mrtin Lutherin ajatus, että ulkonaisessa seurakunnassa on sekä uskovia, että vähemmän uskovia. Tämän oivaltaminen ei tuo tuomiohenkeä vaan sitä sääliä, jota Jeesuskin tunsi, kun Hänen sanojaan ei otettu vastaan.Tämä ei ole mielipide vaan totuus: Ulkona Kristuksesta ei ole pelastusta.
Tästä lähdetään ja tässä pysytään.
xxxxxxxxx
Maailmassa on ihmisen (minunkin) mittapuulla mitattuna paljon hyviä ihmisiä, paljon ajatuksia herättäviä mielipiteitä, paljon vilpittömästi pelastusta tavoittelevia ihmisiä, paljon rehellisesti itseensä suhtautuvia ihmisiä, paljon sellaisia jotka uhrautuvat toisten puolesta, lahjoittavat paljon hyväntekeväisyyteen rahaa ja tekojaan, ym ym.
Vain yksi puuttuu (sen mukana pelastus), - usko Kristukseen henkilökohtaisena VAPAHTAJANA JA SYNTIEN SOVITTAJANA.
Syyksi Jeesuksen vastaanottamiselle osoittatuu useimmiten se, ettei heillä ole syntiä katumisen vertaa. Jos onkin, niin se on sellaista pikkuista
anteeksiannettavaa syntiä vaan, verrattuna siihen miten syntisiä naapurini ovat ja varsinkin nuo vihatut Jeesuksen seuraajat yliottaen ovat.
Muut tarvitsevat parannusta, minä en.
Jumalalle ei kelpaa kuin täydellinen pyhyys.
Koska kukaan ihminen ei ole Jumalan vaatimukset täyttävä täydellinen pyhä, vaan olemme kaikki syntisiä, vailla Jumalan kirkkautta, kadotukseen tuomittuja, niin Jumala itse tuli apuun. Hän heitti kaikki syntimme ITSENSÄ päälle, ihmiseksi inkarnoituneen Poikansa Jeesuksen Kristuksen lihan päälle.
Pyhä Jeesus tuli SYNNIKSI, ei vain syntiseksi vaan synniksi, ja hänet tuomittiin kuolemaan. Viaton uhri tapettiin jotta meidän syntisten ei tarvitsisi kuolla, jos me vain uskomme tuon uhrin tuoman sovituksen omalle kohdallemme. Tästä on kysymys, ihmiset eivät usko. Eivätkä näinollen myöskään pelastu. Helvetti on täynnä toinen toistaan parempia ihmisiä. Ja vain siksi etteivät he uskoneet Jumalan uhrin tuottamaan sovitukseen. - tesa..
pysytäänpä asiassa kirjoitti:
Tämä ei ole mielipide vaan totuus: Ulkona Kristuksesta ei ole pelastusta.
xxxxxxxxx
Maailmassa on ihmisen (minunkin) mittapuulla mitattuna paljon hyviä ihmisiä, paljon ajatuksia herättäviä mielipiteitä, paljon vilpittömästi pelastusta tavoittelevia ihmisiä, paljon rehellisesti itseensä suhtautuvia ihmisiä, paljon sellaisia jotka uhrautuvat toisten puolesta, lahjoittavat paljon hyväntekeväisyyteen rahaa ja tekojaan, ym ym.
Vain yksi puuttuu (sen mukana pelastus), - usko Kristukseen henkilökohtaisena VAPAHTAJANA JA SYNTIEN SOVITTAJANA.
Syyksi Jeesuksen vastaanottamiselle osoittatuu useimmiten se, ettei heillä ole syntiä katumisen vertaa. Jos onkin, niin se on sellaista pikkuista
anteeksiannettavaa syntiä vaan, verrattuna siihen miten syntisiä naapurini ovat ja varsinkin nuo vihatut Jeesuksen seuraajat yliottaen ovat.
Koska kukaan ihminen ei ole Jumalan vaatimukset täyttävä täydellinen pyhä, vaan olemme kaikki syntisiä, vailla Jumalan kirkkautta, kadotukseen tuomittuja, niin Jumala itse tuli apuun. Hän heitti kaikki syntimme ITSENSÄ päälle, ihmiseksi inkarnoituneen Poikansa Jeesuksen Kristuksen lihan päälle.
Pyhä Jeesus tuli SYNNIKSI, ei vain syntiseksi vaan synniksi, ja hänet tuomittiin kuolemaan. Viaton uhri tapettiin jotta meidän syntisten ei tarvitsisi kuolla, jos me vain uskomme tuon uhrin tuoman sovituksen omalle kohdallemme. Tästä on kysymys, ihmiset eivät usko. Eivätkä näinollen myöskään pelastu. Helvetti on täynnä toinen toistaan parempia ihmisiä. Ja vain siksi etteivät he uskoneet Jumalan uhrin tuottamaan sovitukseen.Olet tunkenut Jeesuksen liian pieneen purkkiin, niin pieneen ettei sinne mahdu kuin muutama sinun kanssasi samalla tavalla ajatteleva mukaan.
Jättäisit synnintunnon Pyhän Hengen tehtäväksi ja avartaisit aitojasi sen verran että riittää että tarvitsemme Jeesusta.
Yksi tarvii parantuakseen, toinen saadakseen anteeksi, kolmas Jumalan voimaksi elää vanhurskaasti ja neljäs löytääkseen viisauden yms.
San. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat,
ne, jotka etsivät, löytävät minut.
18 Minun kanssani tulevat rikkaus ja kunnia,
ehtymätön vauraus ja suuri siunaus. - tesa..
tesa.. kirjoitti:
Olet tunkenut Jeesuksen liian pieneen purkkiin, niin pieneen ettei sinne mahdu kuin muutama sinun kanssasi samalla tavalla ajatteleva mukaan.
Jättäisit synnintunnon Pyhän Hengen tehtäväksi ja avartaisit aitojasi sen verran että riittää että tarvitsemme Jeesusta.
Yksi tarvii parantuakseen, toinen saadakseen anteeksi, kolmas Jumalan voimaksi elää vanhurskaasti ja neljäs löytääkseen viisauden yms.
San. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat,
ne, jotka etsivät, löytävät minut.
18 Minun kanssani tulevat rikkaus ja kunnia,
ehtymätön vauraus ja suuri siunaus.Ps. tämä ei ollut Sarasvuosta kannanotto, vaan tiukkapipoisuudesta jossa vain syntien sovitus kelpaa. Jeesus kantoi myös kipumme ja sairautemme, ja Hän tuli että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys.
Itse tarvitsen Jeesusta joka hetki juttukaverina, neuvonantajana, ja Jumalan voimana elämään vanhurskaasti. Syntien sovittajana tarvitsen ainoastaan silloin kun Pyhä Henki pyytää tekemään jostain parannuksen. - tesa..
tesa.. kirjoitti:
Ps. tämä ei ollut Sarasvuosta kannanotto, vaan tiukkapipoisuudesta jossa vain syntien sovitus kelpaa. Jeesus kantoi myös kipumme ja sairautemme, ja Hän tuli että meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys.
Itse tarvitsen Jeesusta joka hetki juttukaverina, neuvonantajana, ja Jumalan voimana elämään vanhurskaasti. Syntien sovittajana tarvitsen ainoastaan silloin kun Pyhä Henki pyytää tekemään jostain parannuksen.Sarasvuon saarnaamisesta olen tätä mieltä:
1.Timoteuksen kirje:
3:1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
3:6 Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
3:7 Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan. - muuttis
muuttis kirjoitti:
"Tuokin toiminta on osa sitä kirkkoa, johon lestadiolaisetkin kuuluvat. Minä en kehota eroamaan kirkosta, joten on oikeasti hyvä omaksua se Mrtin Lutherin ajatus, että ulkonaisessa seurakunnassa on sekä uskovia, että vähemmän uskovia. Tämän oivaltaminen ei tuo tuomiohenkeä vaan sitä sääliä, jota Jeesuskin tunsi, kun Hänen sanojaan ei otettu vastaan." -kirjoitti vihne ja näin minäkin ajattelen.
Onhan se merkillepantavaa, että kirkkoon haalitaan julkkiksia saarnaamaan jotta kirkko täyttyisi. Pappien saarnoja ei monikaan vaivaudu kuuntelemaan. Mitä se kertoo papeista ja kansasta?
Tällä en moiti Sarasvuota, hän ei suinkaan ole ensimäinen eikä varmaan viimeinenkään "houkutuslintu" :-) - muuttis
pysytäänpä asiassa kirjoitti:
Tämä ei ole mielipide vaan totuus: Ulkona Kristuksesta ei ole pelastusta.
xxxxxxxxx
Pyhä Jeesus tuli SYNNIKSI, ei vain syntiseksi vaan synniksi, ja hänet tuomittiin kuolemaan. Viaton uhri tapettiin jotta meidän syntisten ei tarvitsisi kuolla, jos me vain uskomme tuon uhrin tuoman sovituksen omalle kohdallemme. Tästä on kysymys, ihmiset eivät usko. Eivätkä näinollen myöskään pelastu. Helvetti on täynnä toinen toistaan parempia ihmisiä. Ja vain siksi etteivät he uskoneet Jumalan uhrin tuottamaan sovitukseen.Parannussaarnaa tarvitaan. Jos suola tulee mauttomaksi, millä sitten suolataan, kysyy raamattu. Blassu ei kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi.
- muuttis
muuttis kirjoitti:
Parannussaarnaa tarvitaan. Jos suola tulee mauttomaksi, millä sitten suolataan, kysyy raamattu. Blassu ei kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi.
Kas kun heitätti tänne viestini vaik en pyytänyt! :-)
- tesa..
muuttis kirjoitti:
Parannussaarnaa tarvitaan. Jos suola tulee mauttomaksi, millä sitten suolataan, kysyy raamattu. Blassu ei kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi.
>Jos suola tulee mauttomaksi, millä sitten suolataan,<
Jos pultsari saarnaa älä juo, tai varas saarnaa älä varasta, niin suola on tullut mauttomaksi.
- hubander,
Sarasvuo puhuu 2010 luvun ihmisille, ilman pissihaukkoja yms.. ihan ok äijä, nyt taviksetkin kehtaa liputtaa uskoa. hyvä..
Jotenkin olen ajatellut, että käsitys Jumalan armiosta ja rakkaudesta on mennyt väärille urille.
Helposti tulee ajatus, että armo ja anteeksiantamus Jumalan puolelta on niin varma nakki, ettei sitä tarvitse välttämättä ottaa juurikaan huomioon. Minusta tässä on paatumuksen siemen.
Sen sijaan ne teot, joita teemme toisillemme ovat merkityksellisiä ja väärät teot paheksuttavia. Joissakin keskusteluissa Kotimaan verkkosivuilla tuli voimakkaasti esillese, että ihmisen pitää saada synnistään ehdottomasti maallisen lain tuomio. Jumalan oikeudenmukaisuuden varaan ei juuri kukaan jättäisi asioita. Maallinen on siis tärkeämpääkuin taivaallinen.- muuttis
Luin tuon Paavolan tekstin Sarasvuon puheesta ja täytyy sanoa sen olleen oikea arvio. En tällä mielipiteellä tunnustaudu Paavolan kannattajaksi kaikkineen, mutta tässä kohtaa on oltava samaa mieltä kuin hän.
Koska en tunne alkukieltä, en voi sanoa hävyn näkemisestä sitä enkä tätä. - KristuksesVanhurskas
Helposti tulee ajatus, että armo ja anteeksiantamus Jumalan puolelta on niin varma nakki, ettei sitä tarvitse välttämättä ottaa juurikaan huomioon. Minusta tässä on paatumuksen siemen.
Juuri tällä ajatuksella piru yrittää tehdä Kristuksesta tyhjän. Sinä halveksit ja pilkkaat Kristuksen vanhurskautta ja teet Jumalasta valehtelijan oman järkesi päätelmillä ja valheellisilla tulkinnoillasi.
Se on vaarallista, kun ihminen ei tajua oman syntinsä syvyyttä pituutta ja korkeutta.
Ihmisen geneettinen perimä on selölainen että se ei ymmärrä Jumalan vanhurskautta eikä kykene lakia täyttämään vähäisessäkään määrin, kun ihminen ei tätä tajua (totuutta) niin se johtaa vääjäämättä omanvanhurskauden palvelijaksi. - tesa..
KristuksesVanhurskas kirjoitti:
Juuri tällä ajatuksella piru yrittää tehdä Kristuksesta tyhjän. Sinä halveksit ja pilkkaat Kristuksen vanhurskautta ja teet Jumalasta valehtelijan oman järkesi päätelmillä ja valheellisilla tulkinnoillasi.
Se on vaarallista, kun ihminen ei tajua oman syntinsä syvyyttä pituutta ja korkeutta.
Ihmisen geneettinen perimä on selölainen että se ei ymmärrä Jumalan vanhurskautta eikä kykene lakia täyttämään vähäisessäkään määrin, kun ihminen ei tätä tajua (totuutta) niin se johtaa vääjäämättä omanvanhurskauden palvelijaksi.>Ihmisen geneettinen perimä on selölainen että se ei ymmärrä Jumalan vanhurskautta eikä kykene lakia täyttämään vähäisessäkään määrin, kun ihminen ei tätä tajua (totuutta) niin se johtaa vääjäämättä omanvanhurskauden palvelijaksi.<
Lainaan heppamiehen lausetta: "Tee parannus ja usko evankeliumi".
Hups. anteeksi, ethän sinä voikkaan tehdä parannusta koska vanha ihminen ei tee parannusta vaikka kuinka käskisi tai pyytäisi. Vanhan ihmisen parannus olisi ainoastaan lihan pyhittämistä.
Jos vaihdetaan vähän järjestystä: Usko evankeliumi ja tee parannus.
Nyt voit uskoa että olet uusi luomus kristuksessa, vanha on kadonnut ja uusi on tilalle tullut. Aadamin geneettinen synnin perimä on kadonnut ja taivaasta syntynyt uusi katoamaton luomus on tullut tilalle. Eikä parannuksentekokaan ole enää lihan pyhittämistä, ainoastaan pyhä etenee pyhyyden tietä."
Nyt ei oikein ymmärrä???
- teu,
Kyllä . tesan kirjoitukseen pitä'ä sanoa , että se asia on helppo ymmärtää ,
mitä hän tartkoitti koska KRISTUKSEN asia oli ,tehdä asia selväväksi siksi
että ei ihmisen sana ole mitään JUMALAN sanaa , jota meidän pitää uskoa
Siis Jos Ihmiset alkaa kehumaan ,jotain JS: joka ei ole saanut Saarnaajan
koulutusta , puhumattakaan siitä että hän saa turhaa kunniaa , Kuin se
eräs Herores , josta puhuttiin , että Jumalan ääni , kuinka kävi , Jumala
lähetti Enkelinsä , joka kosketti herodesdta , välittömästi sen jälkeen ,'madot
soivät Heroroseksen elävältä. . - teu,
teu, kirjoitti:
Kyllä . tesan kirjoitukseen pitä'ä sanoa , että se asia on helppo ymmärtää ,
mitä hän tartkoitti koska KRISTUKSEN asia oli ,tehdä asia selväväksi siksi
että ei ihmisen sana ole mitään JUMALAN sanaa , jota meidän pitää uskoa
Siis Jos Ihmiset alkaa kehumaan ,jotain JS: joka ei ole saanut Saarnaajan
koulutusta , puhumattakaan siitä että hän saa turhaa kunniaa , Kuin se
eräs Herores , josta puhuttiin , että Jumalan ääni , kuinka kävi , Jumala
lähetti Enkelinsä , joka kosketti herodesdta , välittömästi sen jälkeen ,'madot
soivät Heroroseksen elävältä. .Aloittaja kävi myös kehumaan, kuinka JR. Puhui tuhylaaja pojan vertauksesta ,
ja miten , ilmeisesti hän oli puhunut ylpistellen ja siihen malliin . Voin kertoa
Sellaisen tapauksen Tuhlaajapojanvertauksen kertomuksesta , jonka kuulin
n.8v. täytettyäni . Se kertoo siitä että hän päätti itsesään : minä nousen ja käyn
minun isäni tykö , menen kotiin ja pyydän, että isäni ottaisi minut takaisin ja
Niin hän lähti , kun hä'n oli vielä taanpana , hänen isänsä huomasi hänet , ja
juoksi häntä vastaan eikäantanut hänen ensin mitaaä sanoa . vaan Armahti häntä
Ja otti hänen Syleilyyn , ja suutaantoi , sitten myös palvelijoita tuli isän jälestä ,
Yksi sai käskyn hakea . Sen parhaan VAATTEEN , JA SORMUKSEN , KENKÄT .
HÄNEN JALKOIHINSA , Vasta sen jälkeen Isä antoi hänen puhua , ja silloin
hän sai esittää anteeksi pyyntönsä , ja anoa syntinsä anteeksi.
No söikö madot hänet?
- teu,
Kyllä, Tarkista : "Apt. 12:20-25. "
Etkö ole ennen lukenut.
- Jaritarja August
Sarasvuo ja Halonen, saarnaajia kumpikin! Nyt kaikki Kallion kirkkoon sanankuuloon!
- teu,
"jari tarja"yms. olisi valtavan paljon kertomista , mutta
jollei tunne Saarnaajan tarvetta , ei voi myös tuntea
sellaista kummallista asiaa ,että joku voi sanoa hyvä saarna
vaikkei ole ainoakaan tieto kohdillaan .
Mitä sitten pläkistään , aivan hunnin joutvaa EI ole JS. mitään
tunnettua Pappiskoulutusta , kuin ei Tarjallakaan Puheet on
kerronko mitä ,minun mielestä ,,kai he pystyvät pouhumaan
tämän päivän asiasta , mutta kukaan ei voi sanoa niitä oikeiksi
Jumalan sanoiksi , mistä te poijat paukutatte , ettekö ymmärrä
mikä asiaa ja milloin se on kerrottu ja kenelle , kaikkiaan pitää
muistaa ,että vain Raamattu kertoo totuuden ,eli ihmisten pitää
olla Jumalan sanan teossa , hivenen toiselviisii kuin nytkin on
taas alettu puhumaan .
- jaritarja sarasvuo
Mitä sitten pläkistään , aivan hunnin joutvaa EI ole JS. mitään
tunnettua Pappiskoulutusta , kuin ei Tarjallakaan
Kerrohan teutatess kuinka monella esikoilestadiolaisen liikkeen puhemiehellä on tunnettua pappiskoulutusta? Yhdellä oli mutta hänetkin heitettiin liikkeestä ulos! Minkälainen teologinen koulutus sinulla on teu? Osaat ainakin olla jokapaikassa suuna ja päänä kera vajallisen kirjoitustaitosi!- teu,
Silloin kun ei tunneta asioita , voi tietenkin luulöo auttaa tai se tekee
tilanteen jollaintavalla niinko luvalliseksi , Jos minä olen tielläs olen
valmis korjaamaan jos on korajattavissa, .
Kaiken voi sanoa kauniimminkin , oletko samaa mieltä . Toinen
tekijä on se , että minä olen omasta mielestä saanut täällä aikaan
jotakin kun tulin palstalle , täällä oli 1 viesti ja 8 lukua sinä päivänä
Siitä on nyt koht 7,5 vuotta . Tietenkin voisin sanoa sinulle toisinkin.
Mutta odotan että otat huomioon , että olen syntynyt 1945. muistan
jo tapauksia kristillisyydestä 1949 , ehkä vain yhden ,1950 useita ,
1951 Tosi monia , 1952 aloitin koulun ja muistini vain parani ,
Se että jos se meni kirjoitus taitoni ohi , voi voi . se on puukstaavi
kun kulettaa ..
svenskin
Niin näyttä olevan kuulijoiten korvasyyhynmukaa puhetapidetään,vanhantestamenti jumala on paha jumala olin lukevinani kirjoitusesta,hän ei tiedä että jumla ei ole pahan kiusattavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453076- 1082493
- 502492
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2392161Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2461771Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4621730- 1011719
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91614Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151567R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi221384