Olen nyt vuoden omistanut suomenhevostamman, luonteeltaan kiltti, mutta erittäin tammamainen. Tarhasta haettaessa tulee vastaan, eikä yleensä luimi ja antaa ottaa kiltisti kiinni. Harjatessa luimii ja huiskii häntänsä kanssa, samoin satuloidessa ja satulavyötä kiristäessä. Karsinassa hevosta ei voi hoitaa ollenkaan, koska siellä luimii ja on todella stressaantunut ja kiukkuinen. Hoidan ja varustan aina käytävällä. Karsinasta haettaessa luimii ja " irvistelee ".
Hevonen kuitenkin kunnioittaa minua, ei esimerkiksi koskaan yritä litistää seinään, eikä tosissaan purra, uhkailee vain.
Mielestäni hevonen saa ilmaista oman mielipiteensä asiaan, mutta jos katsoo minua vihaisella ilmeellä, huomautan sanoen painokkaasti " lopeta " tai " ei ".
Jatkuva luimiminen melkein kaikissa hoitotilanteissa kuitenkin häiritsee minua. Miten sitä saisi kytkettyä pois ? Miksi hevonen käyttäytyy tällä tavalla ?
Hevonen luimii melkein joka tilanteessa, neuvoja ?
3
2170
Vastaukset
- sirkka k.
ÄLKÄÄ VASTATKO! TÄÄ ON PROVO!!
- viivasto
Miks tää olis provo? Kyllähän tuollaisia hevosia on vähän joka puolella.
Veikkaan vähän, että hevonen on jostain kipeä tai se on ollut aiemmin kipeä ja muistaa vielä sen.
Eka mieti ainakin nämä
A. Ethän harjaa liian kovalla harjalla? Toiset hevoset on tosi herkkiä ja tarvitsevat pehmeän harjan. Toisaalta liian pehmeä harja saattaa kutittaa, mikä sekin ärsyttää hevosta. Kokeile erilaisia harjoja ja harjaustyylejä.
B. Tarkistuta satula ammattilaisella. Epäsopiva satula aiheuttaa kipua ja siksi hevonen voi vastustella.
C. Varmista että satulahuopa on puhdas, eikä hierrä tai paina säkää. Muotoillut huovat on parhaita, sellaiset joissa säälle on riittävästi tilaa. Varsinkin halvat huovat usein painuu hevosen säkään ja painaa.
D. Tarkista satulavyö. Satulavyön pitää olla puhdas, eikä se saa hiertää. Esim. joku kova ja kapea kangasvyö tuo paineen niin pienelle alueelle että se voi tuntua ikävältä. Nahkavyössä taas hiki ja karvat hiertää tosi helposti. Koulusatulavyön pitää tulla riittävän ylös, jos soljet jää kovvin alas, ne voi hiertää.
E. Tarkistuta hevosen selkä.
Jos hevosessa ei vaikuta olevan mitään vikaa, on paras keino olla huomioimatta luimimista ollenkaan. Pidä hevonen kiinni sidottuna äläkä reagoi luimimiseen. Älä missään nimessä lopeta hoitamista, jos hevonen luimii, koska tällöin palkitset sen (harjaat --> hevonen yrittää häätää sinut luimimalla --> lopetat harjauksen --> hevonen oppii että luimiminen toimii). Lopeta hoitaminen sillä hetkellä kun hevonen ei luimi.
"Lopeta" ja "Ei" sanat harvoin toimii, jos hevoselle ei ole opetettu mitä "painokas äänensävy" tarkoittaa. Varsinkin jos samalla lopetat hoitamisen, ainoastaan palkitset hevosen ja opetat että "lopeta" on sama kuin "hyvä kun luimit".
Toiset hevoset on tosi tarkkoja sitä, että karsina on oma tila. Tällöin on parempi antaa olla näin. Eli hoida hevonen aina muualla kuin karsinassa. - Anonyymi
Hevonen on voinut oppia huonon tavan jostakin. Mahdollisesti entisestään kodissaan? Tai sitten sillä on huonoja kokemuksia ihmisistä. Tai hevonen on kipeä. Kannattaa tutkia ja paneutua asiaan enemmän. Jos hevosesi on oppinut huonon tavan, niin kannattaa ainakin tahrasta, ja karsinasta hakemassa, olla rauhallinen, mutta määrätietoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389