onko saarnaajan sopivaa nuhdella yli 90 v helluntailaista sotaveteraania hänen sodanaikaisesta seksisuhteesta
nuhdella synnistä
1
55
Vastaukset
Kysymyksesi lienee retorinen - joten vastauksen tiedät: ei ole sopivaa. Myöskään ei olisi sopivaa nuhdella ketään viimeviikkoisista synneistä tai eilisistä synneistä. Vain niistä synneistä, joita ihminen ei tunnusta synneiksi, joita hän ehdoin tahdoin suosii ja joissa hän elää tekemättä parannusta, on lupa nuhdella.
Kaikki oikea nuhtelu perustuu rakkauteen, siihen, että nuhtelijalla murhe lähimmäisen vaarasta joutua kaidalta tieltä lavealle tielle. Nuhteleminen on äärimmäisen vaikea asia, kukaan uskova ei haluaisi niin tehdä - joudumme joskus nuhtelemaan jotakin heikkoutta tuntien Jumalan Sanan totuuden tähden. Meidän on ensin nähtävä tukki omassa silmässä, jotta näemme ottaa roskan myös veljemme silmästiä. Ennen nuhtelua on hyvä tunnustaa omat syntinsä Jeesukselle ja lukea Raamatusta korinttolaiskirjeen rakkauden määritelmä: "...vaikka minä puhuisin enkeltein kieltä, eikä minulla olisi rakkautta, ei se mitään hyödyttäisi".
Kuvaamasi tilanne on hieman outo. Kuinka kyseinen nuhtelu edes tuli mahdolliseksi, menikö sotaveteraani itse kertomaan sota-ajan elämästään keventääkseen omantuntonsa taakka. Jos asia oli painanut miestä kaikki nämä vuodet, hänelle on julistettava kaikki hänen menneet ja nykyisetkin synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jos asia vain nimettiin synniksi, tunnustettiin ja saatiin anteeksi, kaikki on hyvin. Tuntuu lähes tulkoon mahdottomalta, että saarnaaja oma-aloitteisesti ottaisi jonkin vanhan synnin esille ilman, että henkilö itse sielunhoitotilanteessa niin tahtoo tehdä.
On aina mahdollista, että kyseinen saarnaaja on kovasydäminen, jonka on itse vaikea elää armon varassa. Kaikki syntimme, niin vanhat, nykyiset, kuin tulevatkin - ne, jotka osaamme tunnustaa ja nekin, joita emme edes tiedosta - synnit, joista pääsemme eroon ja ne synnit, joista emme tässä ajassa pääse näkyvästi voitolle - kaikki syntimme Jeesus antaa ristin sovitustyönsä vuoksi anteeksi. Hän antaa anteeksi myös kovasydämisyytemme toisiamme kohtaan, lakihenkisyytemme ja lain alla rämpimisemme. Jeesus ei tullut parantamaan terveitä, vaan sairaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2582810Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse992257Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121960Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841403- 681384
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181300TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161138Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901120Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43974- 71973