Vl-uskontunnustus kuuluu : "Haluan uskoa syntini anteeksi"
Ja kristillinen uskontunnustus kuuluu näin: "Haluan uskoa että Jeesus on Herra ja Messias ja Jumala on hänet kuolleista herättänyt"
Lestadiolaisessa uskontunnustuksessa objekti, eli uskon kohde on synti, kun kohde pitäisi oikeasti olla Jeesus ja usko Häneen.
Uskooko vanhollislestadiolainen syntiin?
96
378
Vastaukset
- Tunnustus
Vl:n uskontunnustus kuuluu:
"Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,.."
Sinullakin olisis oppimista, että ISÄ on kaikkivaltias.
Rukoile Isää Kesitas, ehkä Hän avaa sen myös sinulle.Nimimerkki tunnustus, miksi kuitenkin vl,t haluavat uskoa syntinsä anteeksi? Miksi he eivät halua uskoa Jeesukseen?
- Tahdon asia
Devoit kirjoitti:
Nimimerkki tunnustus, miksi kuitenkin vl,t haluavat uskoa syntinsä anteeksi? Miksi he eivät halua uskoa Jeesukseen?
>miksi kuitenkin vl,t haluavat uskoa syntinsä anteeksi? Miksi he eivät halua uskoa Jeesukseen?<
Vl:t uskovat Jeesukseen ja haluavat uskoa syntinsä anteeksi. Anteeksiuskominen on tahdon ja halun asia. Jeesus totesi kerran, "ettekö tekin tahdo mennä.."
Niin, varmaan kuulijoilla oli lihan tahto lähteä, mutta hengelle ei löytynyt uutta kotia.
S.na myös uskoo Jeesukseen, vaikka ei kotia olekaan. Uska taas tietää, ettei s:na pelastu uskollaan.
>Tunnustus Tunnustukselle;
Jos katsot omaa kopiointiasi; Jumalan ainoaan Poikaan, MEIDÄN HERRAAMME,..
Kirjoituksesi myöntää Jeesuksen Herraksi, mutta sinä et.
Tunnistatko mitään ristiriitaa? Minä tunnistan.
Jeesus on Herra, kaikkivaltias, joten ositan rukouksen Hänelle.
Jos minulla on asiaa Presidentille, en lähesty edellistä pressaa, vaan sitä, jolla on valta.
Sitten; Rukoile Isää Kesitas, ehkä Hän avaa sen myös sinulle.???
Voisitko valaista Raamatusta, viimeisen 2500 vuoden aikana, että Jumala olisi jollekin ( Jeesusta lukuun ottamatta) puhunut suoraan?
En usko, että Hän pitää minua niin tärkeänä, etkä oikeasti sinäkään.
Kes.- Kesitakselle
Kesitas kirjoitti:
Tunnustukselle;
Jos minulla on asiaa Presidentille, en lähesty edellistä pressaa, vaan sitä, jolla on valta.
Voisitko valaista Raamatusta, viimeisen 2500 vuoden aikana, että Jumala olisi jollekin ( Jeesusta lukuun ottamatta) puhunut suoraan?
Kes.Tunnustan kyllä Jeesuksen Herraksi kuten yllä kirjoitin, mutta en sinun tavallasi.
Tunnustan myös tämän todeksi:
Abram sanoi: Herra, minun Jumalani.
Meidän tunnustusten välillä on ristiriita!
Toivottavasti sinua nyt helpotti!
>Tunnustus - pääkaupungin vl-mies
Kesitas kirjoitti:
Tunnustukselle;
Kes."Voisitko valaista Raamatusta, viimeisen 2500 vuoden aikana, että Jumala olisi jollekin ( Jeesusta lukuun ottamatta) puhunut suoraan?"
2. Kor. 5:20
Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa.
Tällä tavalla apostolit. - työjuhta
pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
"Voisitko valaista Raamatusta, viimeisen 2500 vuoden aikana, että Jumala olisi jollekin ( Jeesusta lukuun ottamatta) puhunut suoraan?"
2. Kor. 5:20
Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa.
Tällä tavalla apostolit.olipa hyvä vastaus kesitakselle
Kesitakselle kirjoitti:
Tunnustan kyllä Jeesuksen Herraksi kuten yllä kirjoitin, mutta en sinun tavallasi.
Tunnustan myös tämän todeksi:
Abram sanoi: Herra, minun Jumalani.
Meidän tunnustusten välillä on ristiriita!
Toivottavasti sinua nyt helpotti!
>Tunnustus>>>Tunnustan kyllä Jeesuksen Herraksi kuten yllä kirjoitin, mutta en sinun tavallasi.** Et todella. Et tunnusta, että Hän on Kaikkivaltias Herra.
Siinä on pelastuksen välinen ero.
>>Tunnustan myös tämän todeksi:
Abram sanoi: Herra, minun Jumalani.** Hyvä. Minä myös juutalaisena tunnustan saman ja teologina tiedän sen, että sillä ei kukaan enää pelastu.
Abrahamin tunnustus on edellisen liiton, eli juutalaisen uskon mukainen tunnustus, jota heimoani käyttää vielä, mutta hiukset on rullalla molemmin poskin.
Minä olen messiaaninen.
Olet ajastasi jäljessä, n 2000 vuotta.
>>Meidän tunnustusten välillä on ristiriita! *** Niin on.
>>Toivottavasti sinua nyt helpotti!** Ei, koska harmittaa tuo tiesi kadotukseen.
Kukaan ei pelastu uskomalla Jumalaan, siihen uskoo jopa saata..nakin, kuten sinä. Mutta kumpikaan ette usko, että nasaretilainen on Messias ja vain se pelastaa.
Kes.työjuhta kirjoitti:
olipa hyvä vastaus kesitakselle
Niin hyvä vastaus, mutta KAUTTAMME jäi ilmiesiesti tavaamatta.
Kirjoitin, että PUHUNUT SUORAAN.
Järki hoi. äly älä jätä.
Olisi mielenkiintoista joskus kuulla että saarnaat, tuolla hermeneutiikalla??
Varmaan saisit abloodit ja suuren kolehdin.
Kes.
- Vastaisitko?
Olenko väärässä, ja jos olen pyydän anteeksi.
Muistelen, että olet joskus kirjoittanut olevasi tietyn vl-saarnamiehen toimesta saatanalle heitetty, pitääkö paikkansa?
Jos pitää paikkansa niin ihmetytää tuo ajoittainen lestojen nuoleskelu- Vastaisitko?
Devoit kirjoitti:
Ala-arvoisiin ja herjaaviin kysymyksiin en vastaa, piste.
Ei siis ole kanttia vastatata oletko saatanalle heitetty?
Vastaisitko? kirjoitti:
Joka toisessa kommentissaan Devoit arvostelee vanhoillislestadiolaisia ja joka toisessa kommentissaan nuolee niiden anusta.
Melkoinen tuuliviiri.- Ei henkilökohtaista
Vastaisitko? kirjoitti:
On aivan oikein jättää vastaamatta henkilökohtaisiin kysymyksiin yleisillä palstoilla.
Henkilökohtaiset kysymykset ovat esitty pilkkamistarkoituksessa, joten tuokin kysymyksesi tulisi pyytää poistettavaksi. Ehkä se poistetaankin. - Vastaisitko?
Melperi1 kirjoitti:
Joka toisessa kommentissaan Devoit arvostelee vanhoillislestadiolaisia ja joka toisessa kommentissaan nuolee niiden anusta.
Melkoinen tuuliviiri.Äläpä muuta sano, juttunsa on tyhjää löpinää.
- Vastaisitko?
Ei henkilökohtaista kirjoitti:
On aivan oikein jättää vastaamatta henkilökohtaisiin kysymyksiin yleisillä palstoilla.
Henkilökohtaiset kysymykset ovat esitty pilkkamistarkoituksessa, joten tuokin kysymyksesi tulisi pyytää poistettavaksi. Ehkä se poistetaankin.No, eihän siihen tarvitse vastata, jos ei pysty
- Tämäkö
Melperi1 kirjoitti:
Melkoinen tuuliviiri.asiallista sinulta Melperi?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11891611 - Häpeisit
Tämäkö kirjoitti:
asiallista sinulta Melperi?
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11891611Sinustahan vois tehdä tutkimuspyynnön perättömistä jutuista.
En ymmärrä miten Melperi liittyy jotenkin tuohon linkkiin? - Parempi
Häpeisit kirjoitti:
Sinustahan vois tehdä tutkimuspyynnön perättömistä jutuista.
En ymmärrä miten Melperi liittyy jotenkin tuohon linkkiin?jättää tutkintapyyntö tekemättä. Tiedät kuka herjaviestin takaa paljastuisi.
- Taju kankaalla
Vastaisitko? kirjoitti:
Äläpä muuta sano, juttunsa on tyhjää löpinää.
Tuskin Devoit itsekään tajuaa, kuinka hölmö hän on.
- Häpeisit
Parempi kirjoitti:
jättää tutkintapyyntö tekemättä. Tiedät kuka herjaviestin takaa paljastuisi.
Tiedän kyllä, ja kaikki tietää kuka sieltä paljastuisi.
- Heikkopäällä
Melperi1 kirjoitti:
Melkoinen tuuliviiri.Se on anus aukko mielessä. Liekkö riittävän tiukka hänelle? Toki parempi kun haaveilee homojen tiukasta kuin pikkutyttöjen.
Älä nyt Devoit yritä mestaroida. Kun sanotaan esim. "Haluan uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi", siinä ei ole mitään väärää, tiedä se.
- Kyselevä veli
Oletko weha vielä Luthersäätiössä ?
*****Älä nyt Devoit yritä mestaroida. Kun sanotaan esim. "Haluan uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi", siinä ei ole mitään väärää, tiedä se. ******
Tuollainen opetus on ohi Raamatun ja korostaa syntiä Jeesuksen sijaan.
- Eeva Saukkonen
Eihän siinä olekaan mitään väärää kun sanoo sydämessään: ""Haluan uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä synnit anteeksi"
Mutta on outoa, että jos näin voi sanoa ainoastaan silloin, kun puhujaveli tai joku muu uskovainen julistaa synninpäästön. luterilaisina olemme tottuneet, että voimme tehdä sen missä ja milloin vain vaikka ollessamme Raamatun lukemisen äärellä kotona. Jumala on valmistanut meille syntien anteeksisaamisen Jeesuksessa Kristuksessa, kun vain otamme sen uskossa Jeesukseen Kristukseen vastaan. Tämä syntien anteeksisaaminen on Jumalan sanan voimalla ilmoitettu meille Raamatussa. Sen saman julistuksen voimme kuulla sitten kirkoissa ja seuroissa. Jotkut meistä kaipaavat myös kuulla ikäänkuin vahvistuksena sen myös äänellisenä, mutta missään Raamatussa ei mainita, että se olisi välttämätöntä.Eeeva Saukkonen, "mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä", sanoo luterilaiset tunnustuskirjamme. Näin opettaa myös Raamattu, että kaikki ihmiset syntyvät siionissa/kirkossa. On turha alata vähätteleemään ja perustamaan uskoa luuloille.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/IX.html- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Hyvä Eeva, miksi katse pitää kohdistaa omaan napaan, omaan syntiin Jeesuksen sijaan?
Katse pitää kohdistaa kahtaalle, ei tosin yhtä aikaa. Ensin näkemään oma syntisyys ja syyllisyys, ja sitten näkemään tuosta synnistä vapahtaja Herra Jeesus Kristus ristillä. Oman syyn näkeminen on Jumalan lahjaa Pyhän Hengen työnä. Samanlaista Jumalan lahjaa Pyhän Hengen työnä on halu, kyky ja ilo ottaa vastaan, kun synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään.
Oletko sinäkin niitä ihmisiä, jotka kyllä uskovat kaikella mahdollisella tavalla sen, mitä Jeesuksesta esim. kirkossa opetetaan ja jopa Raamatun itsenäisen lukemisen kautta saa todeta, mutta henkilökohtaisesti omalle kohdalle ei olekaan sitten käytännössä todellisesti tarvetta uskoa, kun ei ole syyllisyyttä, mistä vapauttaa?
Tämä vaikutelma vahvistuu kirjoituksistasi, joita olen ehtinyt seurata jo tuhansia.
Sillä elävä usko ei ole staattista vaan Jumalan tekoja. Jeesus ei tullut vain olemaan Jeesus vaan toteuttamaan Isän tahdon. Saako Jumalan tahto ja teot toteutua sinun uskossasi ja elämässäsi? pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Katse pitää kohdistaa kahtaalle, ei tosin yhtä aikaa. Ensin näkemään oma syntisyys ja syyllisyys, ja sitten näkemään tuosta synnistä vapahtaja Herra Jeesus Kristus ristillä. Oman syyn näkeminen on Jumalan lahjaa Pyhän Hengen työnä. Samanlaista Jumalan lahjaa Pyhän Hengen työnä on halu, kyky ja ilo ottaa vastaan, kun synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään.
Oletko sinäkin niitä ihmisiä, jotka kyllä uskovat kaikella mahdollisella tavalla sen, mitä Jeesuksesta esim. kirkossa opetetaan ja jopa Raamatun itsenäisen lukemisen kautta saa todeta, mutta henkilökohtaisesti omalle kohdalle ei olekaan sitten käytännössä todellisesti tarvetta uskoa, kun ei ole syyllisyyttä, mistä vapauttaa?
Tämä vaikutelma vahvistuu kirjoituksistasi, joita olen ehtinyt seurata jo tuhansia.
Sillä elävä usko ei ole staattista vaan Jumalan tekoja. Jeesus ei tullut vain olemaan Jeesus vaan toteuttamaan Isän tahdon. Saako Jumalan tahto ja teot toteutua sinun uskossasi ja elämässäsi?******synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään.*****
Ei Raamattu kehoita noin menettelemään, vaan kehoittaa uskomaan että Jeesus on Jumalan poika ja että Jumala on hänet kuolleista herättänyt. Siinä ihminen tajuaa sen että on armosta pelastettu eikä omien tekojen kautta.
*****Oletko sinäkin niitä ihmisiä, jotka kyllä uskovat kaikella mahdollisella tavalla sen, mitä Jeesuksesta esim. kirkossa opetetaan ja jopa Raamatun itsenäisen lukemisen kautta saa todeta, mutta henkilökohtaisesti omalle kohdalle ei olekaan sitten käytännössä todellisesti tarvetta uskoa, kun ei ole syyllisyyttä, mistä vapauttaa?*****
En ole
Täytyy todeta että Jumalan lähettämä väkevä eksytys on päälläsi vl-mies.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
******synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään.*****
Ei Raamattu kehoita noin menettelemään, vaan kehoittaa uskomaan että Jeesus on Jumalan poika ja että Jumala on hänet kuolleista herättänyt. Siinä ihminen tajuaa sen että on armosta pelastettu eikä omien tekojen kautta.
*****Oletko sinäkin niitä ihmisiä, jotka kyllä uskovat kaikella mahdollisella tavalla sen, mitä Jeesuksesta esim. kirkossa opetetaan ja jopa Raamatun itsenäisen lukemisen kautta saa todeta, mutta henkilökohtaisesti omalle kohdalle ei olekaan sitten käytännössä todellisesti tarvetta uskoa, kun ei ole syyllisyyttä, mistä vapauttaa?*****
En ole
Täytyy todeta että Jumalan lähettämä väkevä eksytys on päälläsi vl-mies.Tästä minä en kovinkaan paljon piittaa, mitä mieltä uskonelämästäni olet:
"Täytyy todeta että Jumalan lähettämä väkevä eksytys on päälläsi vl-mies."
Mutta siitä olen pahoillani, että et osannut ottaa kristityn kirjoituksestani edes esimerkkiä, sillä minä en vääriä todistuksia sinusta lausunut, esitinhän vain kysymyksiä sekä arvion, millainen VAIKUTELMA kirjoitustesi pohjalta syntyy.
Lisäksi olen pahoillani, että esitit näin myös väärän todistuksen Raamatun sanasta ja apostoleista:
"Ei Raamattu kehoita noin menettelemään"
Kyllä Raamattu kehottaa näin menettelemään
"synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään"
Apostolit toimivat näin ja joiden tavoin uskovaiset Kristuksen kirjeinä edelleen toimivat:
Ap. t. 13:38
Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi
Raamatun sana ei ole väkevää eksytystä, ei myöskään julistamanani. Jospa tuokin sanan kohta sinulle vielä avautuisi ja jonakin päivänä kelpaisi. Silloin kelpaa myös uskovaisen ihmisen seura etkä heittele perättömiä lausumia Jeesuksen lähettiläästä. Hyvää adventtia ja Jeesuksen mieltä sinulle toivottaen, käypä tutustumassa seuroissa, miten Jumalan sanaa pidetään arvossa ja sitä kuulutetaan.
Minä olen juuri klo 16 seuroihin menossa. pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Tästä minä en kovinkaan paljon piittaa, mitä mieltä uskonelämästäni olet:
"Täytyy todeta että Jumalan lähettämä väkevä eksytys on päälläsi vl-mies."
Mutta siitä olen pahoillani, että et osannut ottaa kristityn kirjoituksestani edes esimerkkiä, sillä minä en vääriä todistuksia sinusta lausunut, esitinhän vain kysymyksiä sekä arvion, millainen VAIKUTELMA kirjoitustesi pohjalta syntyy.
Lisäksi olen pahoillani, että esitit näin myös väärän todistuksen Raamatun sanasta ja apostoleista:
"Ei Raamattu kehoita noin menettelemään"
Kyllä Raamattu kehottaa näin menettelemään
"synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään"
Apostolit toimivat näin ja joiden tavoin uskovaiset Kristuksen kirjeinä edelleen toimivat:
Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi
Raamatun sana ei ole väkevää eksytystä, ei myöskään julistamanani. Jospa tuokin sanan kohta sinulle vielä avautuisi ja jonakin päivänä kelpaisi. Silloin kelpaa myös uskovaisen ihmisen seura etkä heittele perättömiä lausumia Jeesuksen lähettiläästä. Hyvää adventtia ja Jeesuksen mieltä sinulle toivottaen, käypä tutustumassa seuroissa, miten Jumalan sanaa pidetään arvossa ja sitä kuulutetaan.
Minä olen juuri klo 16 seuroihin menossa.*****Kyllä Raamattu kehottaa näin menettelemään
"synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään"*****
Laitatko vielä Raamatunkohdan näkyviin että asia voidaan tarkistaa. Ei riitä että sanoo sen olevan Raamatusta.
****Ap. t. 13:38
Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi****
Tuossahan se sanotaan että joka uskoo Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi. Ei sillä Raamatunkohdalla voi perustella vl-parannusta.
Sinullekin näyttää olevan ylivoimaista ymmärtää että Jeesus kantoi kaikki synnit kerralla ristille, ei niitä tipottain anteeksi anneta.
Hyvää adventtia ja Jeesuksen mieltä myös sinulle :-)- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
*****Kyllä Raamattu kehottaa näin menettelemään
"synnit julistetaan katuvalle anteeksi Jeesuksen ansioon ja käskyyn pohjautuen, Hänen nimessään ja sovintoveressään"*****
Laitatko vielä Raamatunkohdan näkyviin että asia voidaan tarkistaa. Ei riitä että sanoo sen olevan Raamatusta.
****Ap. t. 13:38
Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi****
Tuossahan se sanotaan että joka uskoo Jeesukseen, saa syntinsä anteeksi. Ei sillä Raamatunkohdalla voi perustella vl-parannusta.
Sinullekin näyttää olevan ylivoimaista ymmärtää että Jeesus kantoi kaikki synnit kerralla ristille, ei niitä tipottain anteeksi anneta.
Hyvää adventtia ja Jeesuksen mieltä myös sinulle :-)Tässä rakkaudella sinulle vielä toinenkin tähän kirkkopyhään liittyvä teksti:
1. Pietarin kirje 1:
3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista.
4 Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa
10 Tätä pelastusta ovat profeetat etsineet ja tutkineet. He ovat ennustaneet ja puhuneet teidän osaksenne tulevasta armosta
11 ja tutkineet, mihin ja millaiseen aikaan heissä vaikuttava Kristuksen Henki viittasi todistaessaan Kristuksen kärsimyksistä ja niitä seuraavasta kirkkaudesta.
12 Heille ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.
Eli kun luet tarkkaan jo edellisessä viestissäni ollutta raamattusitaattia, huomaat kenties, että eivät pyhät tekstit itsestään mitään julistelleet, vaan Jumalan lähettiläs apostoli Pietari sanoo Pyhän Hengen voimassa, että "tietäkää siis veljet: hänen (Jeesuksen Kristuksen) ansiosta teille julistetaan synnit anteeksi---". Joka tämän viestinviejän sanoman uskoo, tulee autuaaksi. Mutta joka viestintuojan torjuu, torjuu samalla Jeesuksen Kristuksen. Se on sanottu toisaalla Raamatussa. Uskovainen ihminen palvelee tässä alamaisena lähimmäistään hyvällä ilosanomalla.
Nyt tässä Pietarin 1. kirjeessä puolestaan sanotaan
"---etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen."
Eli tässäkin uskovainen ihminen Jumalan Pyhän Hengen valtuuttamana ja Jeesuksen käskyn mukaisesti julistaa ilosanomaa ja saarnaa syntejä anteeksi Jeesuksen ansiosta. Evankeliumin sana Pyhän Hengen eläväksi tekemänä tekee ihmisestä Jumalalle kelpaavan lapsen, Jeesuksen veljen ja sisaren, joka on enkeleitä korkeampi.
Mikä sinua niin kiusaa näissä kahdessa raamatunkohdassa, että pitää väittää vl-opetusta Raamatun vastaiseksi? Näissä aivan selvästi tavallinen kuolevainen uskovainen saarnaa syntiselle syntejä anteeksi Jeesuksen korkeassa nimessä Pyhän Hengen valtuutuksella. Sillä eihän uskovainen omaa itseään suosittelekaan vaan Vapahtajaa Jeesusta Kristusta! Syntien anteeksijulistaminen on palvelutyötä, jota Jeesus on käskenyt tekemään ja jossa palvelija pitää palveltavaansa itseään parempana.
Jotta Jumalan lupauksen perilliseksi pääsisi, tulee syntisen tulla Jumalan kutsumaksi ja katumukseen ja tehdä parannus kuolleista teoistaan ja ajatuksistaan, kuolleesta elämästään. Sitten on eläväksi tekevä lääke: evankeliumi. Näin syntyy pelastava usko. - lukija5
Tässä rakkaudella sinulle vielä toinenkin tähän kirkkopyhään liittyvä teksti:
1. Pietarin kirje 1:
3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista.
4 Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa
10 Tätä pelastusta ovat profeetat etsineet ja tutkineet. He ovat ennustaneet ja puhuneet teidän osaksenne tulevasta armosta
11 ja tutkineet, mihin ja millaiseen aikaan heissä vaikuttava Kristuksen Henki viittasi todistaessaan Kristuksen kärsimyksistä ja niitä seuraavasta kirkkaudesta.
12 Heille ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.
Eli kun luet tarkkaan jo edellisessä viestissäni ollutta raamattusitaattia, huomaat kenties, että eivät pyhät tekstit itsestään mitään julistelleet, vaan Jumalan lähettiläs apostoli Pietari sanoo Pyhän Hengen voimassa, että "tietäkää siis veljet: hänen (Jeesuksen Kristuksen) ansiosta teille julistetaan synnit anteeksi---". Joka tämän viestinviejän sanoman uskoo, tulee autuaaksi. Mutta joka viestintuojan torjuu, torjuu samalla Jeesuksen Kristuksen. Se on sanottu toisaalla Raamatussa. Uskovainen ihminen palvelee tässä alamaisena lähimmäistään hyvällä ilosanomalla.
"---etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen."
Eli tässäkin uskovainen ihminen Jumalan Pyhän Hengen valtuuttamana ja Jeesuksen käskyn mukaisesti julistaa ilosanomaa ja saarnaa syntejä anteeksi Jeesuksen ansiosta. Evankeliumin sana Pyhän Hengen eläväksi tekemänä tekee ihmisestä Jumalalle kelpaavan lapsen, Jeesuksen veljen ja sisaren, joka on enkeleitä korkeampi.
Mikä sinua niin kiusaa näissä kahdessa raamatunkohdassa, että pitää väittää vl-opetusta Raamatun vastaiseksi? Näissä aivan selvästi tavallinen kuolevainen uskovainen saarnaa syntiselle syntejä anteeksi Jeesuksen korkeassa nimessä Pyhän Hengen valtuutuksella. Sillä eihän uskovainen omaa itseään suosittelekaan vaan Vapahtajaa Jeesusta Kristusta! Syntien anteeksijulistaminen on palvelutyötä, jota Jeesus on käskenyt tekemään ja jossa palvelija pitää palveltavaansa itseään parempana.
Jotta Jumalan lupauksen perilliseksi pääsisi, tulee syntisen tulla Jumalan kutsumaksi ja katumukseen ja tehdä parannus kuolleista teoistaan ja ajatuksistaan, kuolleesta elämästään. Sitten on eläväksi tekevä lääke: evankeliumi. Näin syntyy pelastava usko.Kiitos rakentavasta käsittelystä.
Tässä rakkaudella sinulle vielä toinenkin tähän kirkkopyhään liittyvä teksti:
1. Pietarin kirje 1:
Jotta Jumalan lupauksen perilliseksi pääsisi, tulee syntisen tulla Jumalan kutsumaksi ja katumukseen ja tehdä parannus kuolleista teoistaan ja ajatuksistaan, kuolleesta elämästään. Sitten on eläväksi tekevä lääke: evankeliumi. Näin syntyy pelastava usko.Pitipä kaivaa tuo Raamatunkohta esille
1.Pietarin kirje:
1:1 Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,
1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
1:4 turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,
1:5 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
1:6 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
1:7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
1:8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
1:9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
1:10 Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
1:12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa. >> Jakeen lisätiedot
1:13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
1:14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
1:15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
1:17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
1:18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
1:19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
1:21 jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1:24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti." Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.
Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan käsketään Rakastaa, Uskoa ja Toivoa.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Pitipä kaivaa tuo Raamatunkohta esille
1.Pietarin kirje:
1:1 Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,
1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
1:4 turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten,
1:5 jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
1:6 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
1:7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
1:8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
1:10 Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
1:11 ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
1:12 Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa. >> Jakeen lisätiedot
1:13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
1:14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
1:15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
1:17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
1:18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
1:19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
1:21 jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1:24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti." Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.
Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan käsketään Rakastaa, Uskoa ja Toivoa.Sinun täytyy todella olla sokea, kun sanot
"Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta---"
Siinähän se on: jae 12
Heille ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.
minkä teille nyt ovat julistaneet ne, taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet evankeliumin.
julistaneet evankeliumin=saarnanneet evankeliumin
ne=Jumalan lähettiläät, apostolit Pyhässä Hengessä
eli Jumala käytti valitsemiaan IHMISIÄ tuomaan anteeksiantonsa niille, joilla oli vastaanottavaista mieltä Jeesuksen evankeliumille.
Miksi yrität tehdä tyhjäksi sen tosiseikan, että läpi Raamatun Jumala on käyttänyt ihmisiä työkaluinaan, oman sanansa ja armonsa viestinviejinä? - toinen vl Hgistä
Sinun täytyy todella olla sokea, kun sanot
Heille ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.
minkä teille nyt ovat julistaneet ne, taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet evankeliumin.
eli Jumala käytti valitsemiaan IHMISIÄ tuomaan anteeksiantonsa niille, joilla oli vastaanottavaista mieltä Jeesuksen evankeliumille.
Miksi yrität tehdä tyhjäksi sen tosiseikan, että läpi Raamatun Jumala on käyttänyt ihmisiä työkaluinaan, oman sanansa ja armonsa viestinviejinä?todella tärkeä huomio
Sinun täytyy todella olla sokea, kun sanot
Miksi yrität tehdä tyhjäksi sen tosiseikan, että läpi Raamatun Jumala on käyttänyt ihmisiä työkaluinaan, oman sanansa ja armonsa viestinviejinä?Tiedoksi pääkaupungin vl-miehelle, tämä on oikea evankeliumi:
Joh
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen
Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan kehoitetaan USKOMAAN Jeesukseen.
****Miksi yrität tehdä tyhjäksi sen tosiseikan, että läpi Raamatun Jumala on käyttänyt ihmisiä työkaluinaan, oman sanansa ja armonsa viestinviejinä? ****
Väärin väität minusta, esim Raamattu on ihmisten kirjoittama ja otan sen hyvin tosissaan. Lisäksi ihmsset voivat viedä tietoa ylösnousseesta Kristuksesta suusanallisestin, mutta vain että ihmiset uskoisivat häneen. Syntejä ei erikseen tarvitse anteeksi julistaa kun usko Jeesukseen pitää sisällään jo sen.
Vl-ihmiset tuijottavat omaan syntisyyteensä Kristuksen sijaan. Tämä on merkittävä asia.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Tiedoksi pääkaupungin vl-miehelle, tämä on oikea evankeliumi:
Joh
3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen
Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan kehoitetaan USKOMAAN Jeesukseen.
****Miksi yrität tehdä tyhjäksi sen tosiseikan, että läpi Raamatun Jumala on käyttänyt ihmisiä työkaluinaan, oman sanansa ja armonsa viestinviejinä? ****
Väärin väität minusta, esim Raamattu on ihmisten kirjoittama ja otan sen hyvin tosissaan. Lisäksi ihmsset voivat viedä tietoa ylösnousseesta Kristuksesta suusanallisestin, mutta vain että ihmiset uskoisivat häneen. Syntejä ei erikseen tarvitse anteeksi julistaa kun usko Jeesukseen pitää sisällään jo sen.
Vl-ihmiset tuijottavat omaan syntisyyteensä Kristuksen sijaan. Tämä on merkittävä asia."Syntejä ei erikseen tarvitse anteeksi julistaa kun usko Jeesukseen pitää sisällään jo sen."
No mistä nämä olisivat entuudestaan uskoon tulleet ja pelastavan uskon omistajiksi päässeet, jos heille ei ole pelastavaa Jeesuksen evankeliumia julistettu?
En suinkaan väärin väittänyt sinusta, ETTÄ ET OTTAISI RAAMATTUA TOSISSAAN. Kirjoitin, että sinä väität, että alla olevassa raamatunkohdassa ei muka sanota sanaakaan anteeksiannon saarnasta, jonka uskovaiset ihmiset toivat anteeksiannon sitä halajaville. Siinähän sanotaan todella selvästi, ja tämä saarna on korvin kuultavaa evankeliumin julistusta pyhän hengen valtuutuksella, ihminen ihmiselle
1. Piet. 1:12
Heille [profeetoille] ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.
Sen sijaan tuomasi ns. pienoisevankeliumi, Johanneksen evankeliumin sanat, on totuus universaalista vanhurskautuksesta. Siitä, että koko ihmiskunnan velan Jumalan Poika Jeesus Kristus on maksanut. Tämä vanhurskautus on varattuna myös ateisteille. Mutta tämä raamatunkohta ei kerro, kuinka syntinen voi omistaa tämän vanhurskauden omalle kohdalleen.
Syntejä on saarnattu Jeesuksen evankeliumin kautta suullisesti anteeksi läpi Raamatun. Miksi siis yhä väität, että "ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta"? Ja näitä raamatunkohtia on muitakin. pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
"Syntejä ei erikseen tarvitse anteeksi julistaa kun usko Jeesukseen pitää sisällään jo sen."
No mistä nämä olisivat entuudestaan uskoon tulleet ja pelastavan uskon omistajiksi päässeet, jos heille ei ole pelastavaa Jeesuksen evankeliumia julistettu?
En suinkaan väärin väittänyt sinusta, ETTÄ ET OTTAISI RAAMATTUA TOSISSAAN. Kirjoitin, että sinä väität, että alla olevassa raamatunkohdassa ei muka sanota sanaakaan anteeksiannon saarnasta, jonka uskovaiset ihmiset toivat anteeksiannon sitä halajaville. Siinähän sanotaan todella selvästi, ja tämä saarna on korvin kuultavaa evankeliumin julistusta pyhän hengen valtuutuksella, ihminen ihmiselle
1. Piet. 1:12
Heille [profeetoille] ilmaistiin, etteivät he palvelleet itseään vaan teitä puhuessaan siitä, minkä teille nyt ovat julistaneet ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat tuoneet teille evankeliumin. Tähän pelastukseen haluavat enkelitkin päästä edes luomaan silmäyksen.
Sen sijaan tuomasi ns. pienoisevankeliumi, Johanneksen evankeliumin sanat, on totuus universaalista vanhurskautuksesta. Siitä, että koko ihmiskunnan velan Jumalan Poika Jeesus Kristus on maksanut. Tämä vanhurskautus on varattuna myös ateisteille. Mutta tämä raamatunkohta ei kerro, kuinka syntinen voi omistaa tämän vanhurskauden omalle kohdalleen.
Syntejä on saarnattu Jeesuksen evankeliumin kautta suullisesti anteeksi läpi Raamatun. Miksi siis yhä väität, että "ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta"? Ja näitä raamatunkohtia on muitakin.*****Syntejä on saarnattu Jeesuksen evankeliumin kautta suullisesti anteeksi läpi Raamatun.*****
Tuopa niitä Raamatunkohtia esiin. Sellaisia jossa asia selvästi sanotaan. Kohta jossa sanotaan että julisti evankeliumia, ei tarkoita syntien anteeksi saarnaamista.
Vaikeaa keskustella kun meillä ei näytä olevan yhteistä kieltä. Et näytä ymmärtävän mitä sanat usko ja evankeliumi tarkoittavat.
****koko ihmiskunnan velan Jumalan Poika Jeesus Kristus on maksanut. Tämä vanhurskautus on varattuna myös ateisteille. ****
Tässä sanot totuuden ymmärtämättä sitä.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
*****Syntejä on saarnattu Jeesuksen evankeliumin kautta suullisesti anteeksi läpi Raamatun.*****
Tuopa niitä Raamatunkohtia esiin. Sellaisia jossa asia selvästi sanotaan. Kohta jossa sanotaan että julisti evankeliumia, ei tarkoita syntien anteeksi saarnaamista.
Vaikeaa keskustella kun meillä ei näytä olevan yhteistä kieltä. Et näytä ymmärtävän mitä sanat usko ja evankeliumi tarkoittavat.
****koko ihmiskunnan velan Jumalan Poika Jeesus Kristus on maksanut. Tämä vanhurskautus on varattuna myös ateisteille. ****
Tässä sanot totuuden ymmärtämättä sitä.Ei todellakaan ole yhteistä kieltä meillä. Minä ymmärrän, mitä usko ja evankeliumi tarkoittavat. Mutta sinä puolestasi näyt päättääneen päässäsi, että minä en ymmärrä. Ei tuo minua loukkaa, eikä asenteessasi ole mitään uutta.
Usko on ei ole minulle vain järkeilyn tai logiikan tuloksena saatua tietoa, itse päätettyä uskomista. Pelastava usko on Jumalan lahjaa ja pyhä, ihmeellinen ja ylimaallinen asia. Evankeliumi puolestaan on ilosanomaa Vapahtajasta Jeesuksesta. Sekä julistaminen että absoluutio ovat molemmat evankeliumin saarnaa, Jumalan antamaa palvelutehtävää.
"Tuopa niitä raamatunkohtia esiin",sanot. Kuule, vaikka kopioisin tänne koko Raamatun, et tule olemaan kanssani samaa mieltä, eikö niin? Olenhan jo tuonut joita kuita raamatunkohtia, mutta vallassani ei ole saada sinua näkemään niistä sitä ydintä, jonka minä näen.
Laita raamattuhakuun vaikkapa sana "julistetaan", niin ehkä näet, sanon ehkä, että Jumalan lähettiläät ihmiset ovat julistaneet hyvää sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja iloissaan ovatkin julistaneet! Eivät vanhan testamentin tekstit ole itsestään hypänneet kirjan lehdiltä julistelemaan.
Se mutta onkin siinä, että ET USKO, että syntien anteeksi julistaminen on todellakin syntien anteeksisaarnaamista, vakuuttamista ja rohkaisua, mutta etenkin Jumalan pyhän hengen valtuudella niistä vapauttamista. Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. Kysymys ei ole vain tiedottajan tiedottamistehtävästä vaan sanoman VAIKUTTAVUUDEN välittämisestä: Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella vapauttaa synnin kahleista!
tarkoittaa tässäkin tietenkin, että se jonka Jumala on saanut valmistaa ottamaan vastaan tämän huomaa suullisen julistuksen, tulee vanhurskaaksi, tässä ja nyt, pelastuu. Ei suinkaan ole niin, että nyt tässä ikään kuin pienen keskustelupaneelin tavoin tiedotettiin teille nämä asiat ja menkääs nyt kotiin nurkkiinne odottamaan, jospa alkaisi tuntua olo vapautuneemmalta ja saisitte varmuuden syntien anteeksiannosta, pelastuksesta ja pyhästä hengestä.
Olihan fariseuksillakin tietoa vaikka muille jakaa. Itse asiassa he olivat oppineistoa, lukeneistoa, joka oli paljon tiedon vartijana. Mutta heistä Jeesus sanoi:
Matt. 23:13
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät"
Mutta tieto monesti tekee ylpeäksi, ei tieto esim. sanoma itsessään pelasta. Tärkeämpää on se, mitä Jumalan henki tiedosta avaa.
Voi Devoit sinua, kun sanot "Tässä sanot totuuden ymmärtämättä sitä." Sinun olisi ehkä kannattanut sanoa mieluummin näin:
"Minun mielestäni tässä sanot totuuden ymmärtämättä sitä"
taikka
"Vaikuttaa ettet ymmärrä totuutta, jonka tulit tässä sanoneeksi". Sillä kaikella muulla väittämällä annat väärän todistuksen minusta ja sinähän haluat ottaa Raamatun tosissaan?
Vielä kerran: uskoni ja Jumalan pyhän hengen mukaan evankeliumin kokonainen sanoma on ilosanoma Jeesuksesta ja tämän vaikuttavuuden välittämistä syntiselle eli syntien anteeksisaarnaamista Jeesuksen pyhässä nimessä ja sovintoveressä tarvitsevalle. pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Ei todellakaan ole yhteistä kieltä meillä. Minä ymmärrän, mitä usko ja evankeliumi tarkoittavat. Mutta sinä puolestasi näyt päättääneen päässäsi, että minä en ymmärrä. Ei tuo minua loukkaa, eikä asenteessasi ole mitään uutta.
Usko on ei ole minulle vain järkeilyn tai logiikan tuloksena saatua tietoa, itse päätettyä uskomista. Pelastava usko on Jumalan lahjaa ja pyhä, ihmeellinen ja ylimaallinen asia. Evankeliumi puolestaan on ilosanomaa Vapahtajasta Jeesuksesta. Sekä julistaminen että absoluutio ovat molemmat evankeliumin saarnaa, Jumalan antamaa palvelutehtävää.
"Tuopa niitä raamatunkohtia esiin",sanot. Kuule, vaikka kopioisin tänne koko Raamatun, et tule olemaan kanssani samaa mieltä, eikö niin? Olenhan jo tuonut joita kuita raamatunkohtia, mutta vallassani ei ole saada sinua näkemään niistä sitä ydintä, jonka minä näen.
Laita raamattuhakuun vaikkapa sana "julistetaan", niin ehkä näet, sanon ehkä, että Jumalan lähettiläät ihmiset ovat julistaneet hyvää sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta ja iloissaan ovatkin julistaneet! Eivät vanhan testamentin tekstit ole itsestään hypänneet kirjan lehdiltä julistelemaan.
Se mutta onkin siinä, että ET USKO, että syntien anteeksi julistaminen on todellakin syntien anteeksisaarnaamista, vakuuttamista ja rohkaisua, mutta etenkin Jumalan pyhän hengen valtuudella niistä vapauttamista. Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. Kysymys ei ole vain tiedottajan tiedottamistehtävästä vaan sanoman VAIKUTTAVUUDEN välittämisestä: Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella vapauttaa synnin kahleista!
tarkoittaa tässäkin tietenkin, että se jonka Jumala on saanut valmistaa ottamaan vastaan tämän huomaa suullisen julistuksen, tulee vanhurskaaksi, tässä ja nyt, pelastuu. Ei suinkaan ole niin, että nyt tässä ikään kuin pienen keskustelupaneelin tavoin tiedotettiin teille nämä asiat ja menkääs nyt kotiin nurkkiinne odottamaan, jospa alkaisi tuntua olo vapautuneemmalta ja saisitte varmuuden syntien anteeksiannosta, pelastuksesta ja pyhästä hengestä.
Olihan fariseuksillakin tietoa vaikka muille jakaa. Itse asiassa he olivat oppineistoa, lukeneistoa, joka oli paljon tiedon vartijana. Mutta heistä Jeesus sanoi:
Matt. 23:13
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät"
Mutta tieto monesti tekee ylpeäksi, ei tieto esim. sanoma itsessään pelasta. Tärkeämpää on se, mitä Jumalan henki tiedosta avaa.
Voi Devoit sinua, kun sanot "Tässä sanot totuuden ymmärtämättä sitä." Sinun olisi ehkä kannattanut sanoa mieluummin näin:
"Minun mielestäni tässä sanot totuuden ymmärtämättä sitä"
taikka
"Vaikuttaa ettet ymmärrä totuutta, jonka tulit tässä sanoneeksi". Sillä kaikella muulla väittämällä annat väärän todistuksen minusta ja sinähän haluat ottaa Raamatun tosissaan?
Vielä kerran: uskoni ja Jumalan pyhän hengen mukaan evankeliumin kokonainen sanoma on ilosanoma Jeesuksesta ja tämän vaikuttavuuden välittämistä syntiselle eli syntien anteeksisaarnaamista Jeesuksen pyhässä nimessä ja sovintoveressä tarvitsevalle.Pääkaupungin vl-mies, rukoile etrtä silmiltäsi otetaan peite pois.
2Kor. 4:3
Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
Rinnakkaisviitteet
1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
2Kor. 2:15 Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:
2Tess. 2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2Tess. 2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.Devoit kirjoitti:
Pääkaupungin vl-mies, rukoile etrtä silmiltäsi otetaan peite pois.
Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
Rinnakkaisviitteet
1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
2Kor. 2:15 Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:
2Tess. 2:9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2Tess. 2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.Pääkaupungin vl-mies, luepa kertomus miten Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa ja kerro minulle miten se sinulle avautui. Ole huoleti, minä kyllä tulen asian valkaisemaan sinulle.
- sivusta seurannut
Devoit kirjoitti:
Pääkaupungin vl-mies, luepa kertomus miten Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa ja kerro minulle miten se sinulle avautui. Ole huoleti, minä kyllä tulen asian valkaisemaan sinulle.
Tuollaiseksi "perukan profeetaksi" sinä esittelet aika reteitä mielipiteitä, että oiliskohan syytä pitää vähän matalampaa profiilia?
sivusta seurannut kirjoitti:
Tuollaiseksi "perukan profeetaksi" sinä esittelet aika reteitä mielipiteitä, että oiliskohan syytä pitää vähän matalampaa profiilia?
*****Tuollaiseksi "perukan profeetaksi" sinä esittelet aika reteitä mielipiteitä, että oiliskohan syytä pitää vähän matalampaa profiilia?*****
Jaak. 2:5
Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
Rinnakkaisviitteet
Luuk. 6:20 Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Autuaita olette te, köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta.
1Kor. 1:26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
1Kor. 2:9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat."- vielä toinen sivusta
Devoit kirjoitti:
*****Tuollaiseksi "perukan profeetaksi" sinä esittelet aika reteitä mielipiteitä, että oiliskohan syytä pitää vähän matalampaa profiilia?*****
Jaak. 2:5
Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
Rinnakkaisviitteet
Luuk. 6:20 Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Autuaita olette te, köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta.
1Kor. 1:26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
1Kor. 2:9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat."Ensin olet ylimielinen, asetut toisten yläpuolelle ja sitten muka olet "köyhä marttyyri". Vieläpä nostat esiin monikollisia raamatunkohtia, vaikka et kenenkään kanssa yhtä voi olla. Hoh hoijaa...
- On tullut seurattua
vielä toinen sivusta kirjoitti:
Ensin olet ylimielinen, asetut toisten yläpuolelle ja sitten muka olet "köyhä marttyyri". Vieläpä nostat esiin monikollisia raamatunkohtia, vaikka et kenenkään kanssa yhtä voi olla. Hoh hoijaa...
Tämä tyyppi on tuttu useammalta palstalta, eikä suinkaan missään rakentavassa mielessä.
- mene kotiisi
Devoit kirjoitti:
Pitipä kaivaa tuo Raamatunkohta esille
1.Pietarin kirje:
Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan käsketään Rakastaa, Uskoa ja Toivoa.>>Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan kehoitetaan USKOMAAN Jeesukseen.
On tullut seurattua kirjoitti:
Tämä tyyppi on tuttu useammalta palstalta, eikä suinkaan missään rakentavassa mielessä.
Ammutte viestin tuojan, tottakai minä olen viheliäinen kun en mielistele vääryyttä..
mene kotiisi kirjoitti:
>>Ei sanaakaan syntien anteeksisaarnaamisesta, vaan kehoitetaan USKOMAAN Jeesukseen.
"Mene kotiisi"
Jeesuksella on valta antaa synnit anteeksi ja sen anteeksiannon saa kohdalleen USKOMALLA Jeesukseen.- Lopeta!!!
Devoit kirjoitti:
Ammutte viestin tuojan, tottakai minä olen viheliäinen kun en mielistele vääryyttä..
Todella naurettava yritys heittäytyä marttyyriksi, kun ottaa huomioon aiemmat retostelusi näillä palstoilla.
Lopeta!!! kirjoitti:
Todella naurettava yritys heittäytyä marttyyriksi, kun ottaa huomioon aiemmat retostelusi näillä palstoilla.
En lopeta. Odotellaanpa mitä pääkaupungin vl-mies vastaa. Hän on sentään asiallinen ja keskittyy asiaan minun haukkumisen sijaan.
Ota hänestä oppia.- Lopeta!!!
Devoit kirjoitti:
En lopeta. Odotellaanpa mitä pääkaupungin vl-mies vastaa. Hän on sentään asiallinen ja keskittyy asiaan minun haukkumisen sijaan.
Ota hänestä oppia.Kuuleppas, kun minä en ota kaltaisiltasi oppia missään asiassa.
Lopeta!!! kirjoitti:
Kuuleppas, kun minä en ota kaltaisiltasi oppia missään asiassa.
Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. En kehottanutkaan ottamaan oppia minusta vaan pääkaupungin vl-miehestä :-)
- Lopeta!!!
Devoit kirjoitti:
Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. En kehottanutkaan ottamaan oppia minusta vaan pääkaupungin vl-miehestä :-)
Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.
En ota oppia kaltaisiltasi, kaltaistesi porukkaan kuulut myös sinä itse ,YMMÄRSITKÖ???
Voit ne typerät hymiöt heittää h........n, kun olet sentään keski-ikäinen tyyppi, eikös ne ole enempi teinien pelleilyä? - etsivä-xx
EevaSaukkonen. Et nyt opeta kuten luterilaisuus opettaa.
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)
Sidottu ratkaisuvalta on luterilaisen uskon ydin. Se on luterilainen vanhurskauttamisoppi. Joka tulee vastaan myös tunnustuskirjoissa.
Luther Sidottu ratkaisuvalta sivu156-157
Jos Järki nyrpistää nenäänsä ja sanoo: ”Miksi Jumala tahtoo kaiken tämän tapahtumaan sanallansa, kun kuitenkin moisin sanoin ei päästä puusta pitkään ja kun tahto ei voi kääntyä kumpaankaan suuntaan? Minkä tähden Jumala ei tee sitä, minkä tekee, puhumatta sanaa, kun voi tehdä kaiken ilman sanaa, ja vaikka tahto sellaisenaan, sanaa kuultuaan, ei voi tehdä eikä tee enempää, jos puuttuu sisäisesti liikkeellepaneva Henki, eikä se voi eikä tee vähempää, vaikka sanaa ei puhutakaan, jos Henki on saapuvilla, koskapa kaikki riippuu Pyhän hengen voimasta ja vaikutuksesta”, niin me tahdomme vastata: Jumalalle on otollista antaa Henki sanan kautta eikä ilman sanaa, saadakseen meistä työtovereita (1.Kor. 3, 9) meidän ulkonaisella tavalla julistaessamme sitä, minkä hän yksin sisäisellä tavalla henkeyttää, missä milloinkin tahtoo; hän voi tämän tehdä ilman sanaa, mutta ei tahdo.
Eeva Saukkosella on nyt hukassa se mikä parannus epäuskosta ja mikä on jalkojen pesua.
Paluu lukemaan vanhempaan katekismukseen sisällytettyä kristinoppia selkeyttäsi asioita monelle, mutta nykykatekismus siltä osin aika vajaa laitos, että se ei oikeastaan kerro luterilaisuudesta.
On ainakin täysin hyödytöntä eva saukkosen tulla tänne "opettamaan" vanhan katekismuksen oppineita luterilaisuudesta. En ole kasvanut lestadiolaisuudessa mutta kuulun siihen ikäluokkaan jonka rippikoulukirjana oli vuoden 1948 katekismus (käytössä muistaakseni johonkin 1980-luvun lopulle). Nykynuoriso joka "meuhkaa" vanhojen luterilaisen kirkon kristittyjen olevan harhaoppisia, voisivat "panua helskutan kuuseen" oppeineen. Tämän päivän luterilaisen kirkon ongelma on, että nykynuoret kristinuskon hylänneine liberaalipappeineen haluavat "opettaa" vanhat kristityt pois tästä hyvästä ja terveellisestä opetuksesta.
Minä olen luterilaisen kirkon perusseurakunnan kasvatti enkä allekirjota kirjoitustasi ollenkaan perinteisenä luterilaisena opetuksena. - "Mene kotiisi"
Devoit kirjoitti:
"Mene kotiisi"
Jeesuksella on valta antaa synnit anteeksi ja sen anteeksiannon saa kohdalleen USKOMALLA Jeesukseen.Jeesus opettaa, että kysymyksessä on toisen ihmisen suullinen ilmaisu anteeksiantamisessa.
"Sanoa halvaantuneelle".
Ei Jeesus opettaisi "sanomaan" halvaantuneelle, mikäli halvaantunut saisi anteeksi / pelastuisi >uskomalla Jeesukseen<
Jos naapurisi käy "vetämässä" eukkoasi ja samalla uskoo Jeesukseen, ei kai sinun kulu puuttua enää asiaan, sillä hän on oppisi mukaan saanut tekonsa anteeksi? - pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Devoit!
sanoit: "Odotellaanpa mitä pääkaupungin vl-mies vastaa. Hän on sentään asiallinen ja keskittyy asiaan minun haukkumisen sijaan."
Odottelusi palkitaan nyt. Mutta kun asiallisuutta kaipaat, sinun tulisi itsekin olla esimerkkinä asiassa. Kun pitemmästikin esittelin sinulle, kuinka minä uskon ja kuinka seuroissa opetetaan, et teekään vastaavasti samoin, vaan heität ikään kuin yläpuolelta raamatunkohtia
Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat
sekä
1Kor. 1:18
2Kor. 2:15
2Tess. 2:9
2Tess. 2:10
Keihin sinä Devoit kuulut, joiden muassa ikään kuin saarnaat minut jo evankeliumista osattomana kadotukseen? Millä valheen voimalla ja vääryyden viettelyksillä ja ihmeillä minä olen mielestäsi saatanan voimalla tässä ketjussa esiintynyt tai sinua ja muita lähestynyt (yo. raamatunjakeiden mukaan)?
Tässä se sinun ylimielisyytesi tai ainakin hyvin huonosti valitut sanasi näkyvät. Minä voisin samoin sanoa tähänastisen viestinvaihtomme perusteella, että kun sinulla on vaikeuksia ainakin minun sanomani luetun ymmärtämisessä, onko mieltä jatkaa keskustelua? Jos jatkaisin kanssasi lisää, se on "kuin heittelisi oman uskonsa helmiä sikojen tallattavaksi". Tällaisesta sanomisesta sinä loukkaantuisit, mutta kuitenkin, tunteet ne on minullakin. Muuten minäkään en pidä hymiöistä.
Sanoit ylimielisesti myös näin:
"Pääkaupungin vl-mies, luepa kertomus miten Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa ja kerro minulle miten se sinulle avautui. Ole huoleti, minä kyllä tulen asian valkaisemaan sinulle."
Kannattaako minun "vääristyneitä" ja "mustia" käsityksiäni tänne vaivautua kirjoittamaan, jotka sinä käyt sitten "oikaisemassa" ja "valkaisemassa"?
4. Moos. 21:8-9
ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon." Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon.
Tämä on minulle esikuva Jeesuksen Kristuksen kärsimyksestä ristillä sekä ylösnousemuksesta kuolleista. Käärme yleensä symboloi myrkkyä ja sen tappavuutta. Käärme tankoon lävistettynä on muistaakseni myös apteekkien jossakin logossa symboloiden alistettua käärmettä, jossa muutoin tappava myrkky on taivutettu lääkkeeksi parantamaan sairautta. Tässä Mooseksen kohdassa se symboloi myös Kristusta, joka on polkenut käärmeen pään (sielunvihollisen) rikki ja raivannut tien kuolemasta elämään. Kepin nokkaan ripustettu käärme on ristille nostettu ja ylösnoussut Jeesus Kristus.
Uskon kannalta tärkeää tässä kertomuksessa on, että Mooses totteli Jumalaa. Tärkeää on myös, että aika ajoin uppiniskaiset israelilaiset uskoivat Jumalan lähettämää Moosesta ja tottelivat ja katsoivat käärmeeseen. Ne, jotka katsoivat, parantuivat. Ei siis tullut Jumalan suopeus kenenkään osaksi tyhjyydestä vaan ihmisen Mooseksen kautta. Emmehän mekään täällä elä vain itseämme varten vaan elämme ja vaikutamme toisten ihmisten keskellä, kaikkien parhaaksi.
Paavali kirjeessään roomalaisille 10:5-8
5Siitä vanhurskaudesta, joka perustuu lain noudattamiseen, Mooses kirjoittaa: "Joka tekee, mitä laki vaatii, saa siitä elämän."
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle --
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
Minäkin toimin Jumalan, Herran Jeesuksen Kristuksen lähettiläänä ja palvelijana, ja tuon elämän evankeliumia. Sitä minä julistan. Mutta sinä ET HALUA NÄHDÄ, että Jumala käyttää viestinviejinään uskovaisia ihmisiä. Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua? Ei ole. Jos joku haluaisi saarnata sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kuinka suhtautuisit? Hänhän käsittää tekevänsä hyvää, mutta sinä pitäisit häntä paremmaksi tekeytyvänä?
Jes. 45:19
En ole puhunut salassa, jossakin maan hämärässä kolkassa. En ole neuvonut Jaakobin jälkeläisiä etsimään minua autiudesta ja tyhjyydestä. Ei, minä olen Herra, minä puhun julki totuuden ja minun sanani ovat oikeat.
Miksi sinulle uskon saarna ei tunnu kelpaavan? Se tuntuu olevan sinulle kuin myrkkyä. Haluat itse lukea Raamattua tavallasi; seurakunta ja pyhien yhteys, mitä se mahtaakaan olla sinulle? Et ainakaan minun sanomani kanssa tunne pyhien yhteyttä. Sen sijaan laitat yliolkaisia, besserwisserimäisiä heittoja ja viitteitä siitä, että itse kyllä tiedät, et tarvitse ketään - ja lopuksi että peite on minun silmilläni ja että olen matkalla kadotukseen. Missä ovat argumenttisi väitteiden tueksi, missä on keskustelusi?
Jos et minua kuule, kuule sitten vaikka mitä umquam, etsivä-xx tai joku muu uskovainen puhuu. - paavin poikia
etsivä-xx kirjoitti:
EevaSaukkonen. Et nyt opeta kuten luterilaisuus opettaa.
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)
Sidottu ratkaisuvalta on luterilaisen uskon ydin. Se on luterilainen vanhurskauttamisoppi. Joka tulee vastaan myös tunnustuskirjoissa.
Luther Sidottu ratkaisuvalta sivu156-157
Jos Järki nyrpistää nenäänsä ja sanoo: ”Miksi Jumala tahtoo kaiken tämän tapahtumaan sanallansa, kun kuitenkin moisin sanoin ei päästä puusta pitkään ja kun tahto ei voi kääntyä kumpaankaan suuntaan? Minkä tähden Jumala ei tee sitä, minkä tekee, puhumatta sanaa, kun voi tehdä kaiken ilman sanaa, ja vaikka tahto sellaisenaan, sanaa kuultuaan, ei voi tehdä eikä tee enempää, jos puuttuu sisäisesti liikkeellepaneva Henki, eikä se voi eikä tee vähempää, vaikka sanaa ei puhutakaan, jos Henki on saapuvilla, koskapa kaikki riippuu Pyhän hengen voimasta ja vaikutuksesta”, niin me tahdomme vastata: Jumalalle on otollista antaa Henki sanan kautta eikä ilman sanaa, saadakseen meistä työtovereita (1.Kor. 3, 9) meidän ulkonaisella tavalla julistaessamme sitä, minkä hän yksin sisäisellä tavalla henkeyttää, missä milloinkin tahtoo; hän voi tämän tehdä ilman sanaa, mutta ei tahdo.
Eeva Saukkosella on nyt hukassa se mikä parannus epäuskosta ja mikä on jalkojen pesua.
Paluu lukemaan vanhempaan katekismukseen sisällytettyä kristinoppia selkeyttäsi asioita monelle, mutta nykykatekismus siltä osin aika vajaa laitos, että se ei oikeastaan kerro luterilaisuudesta.
On ainakin täysin hyödytöntä eva saukkosen tulla tänne "opettamaan" vanhan katekismuksen oppineita luterilaisuudesta. En ole kasvanut lestadiolaisuudessa mutta kuulun siihen ikäluokkaan jonka rippikoulukirjana oli vuoden 1948 katekismus (käytössä muistaakseni johonkin 1980-luvun lopulle). Nykynuoriso joka "meuhkaa" vanhojen luterilaisen kirkon kristittyjen olevan harhaoppisia, voisivat "panua helskutan kuuseen" oppeineen. Tämän päivän luterilaisen kirkon ongelma on, että nykynuoret kristinuskon hylänneine liberaalipappeineen haluavat "opettaa" vanhat kristityt pois tästä hyvästä ja terveellisestä opetuksesta.
Minä olen luterilaisen kirkon perusseurakunnan kasvatti enkä allekirjota kirjoitustasi ollenkaan perinteisenä luterilaisena opetuksena.Eli olet todellisuudessa paavin kasvatti !
Ja sen kyllä huomaa kirjoituksistasi. Etsiminen siis jatkukoon, toivottavasti jotain löytyykin ennenkuin valot sammuu kokonaan. pääkaupungin vl-mies kirjoitti:
Devoit!
sanoit: "Odotellaanpa mitä pääkaupungin vl-mies vastaa. Hän on sentään asiallinen ja keskittyy asiaan minun haukkumisen sijaan."
Odottelusi palkitaan nyt. Mutta kun asiallisuutta kaipaat, sinun tulisi itsekin olla esimerkkinä asiassa. Kun pitemmästikin esittelin sinulle, kuinka minä uskon ja kuinka seuroissa opetetaan, et teekään vastaavasti samoin, vaan heität ikään kuin yläpuolelta raamatunkohtia
Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat
sekä
1Kor. 1:18
2Kor. 2:15
2Tess. 2:9
2Tess. 2:10
Keihin sinä Devoit kuulut, joiden muassa ikään kuin saarnaat minut jo evankeliumista osattomana kadotukseen? Millä valheen voimalla ja vääryyden viettelyksillä ja ihmeillä minä olen mielestäsi saatanan voimalla tässä ketjussa esiintynyt tai sinua ja muita lähestynyt (yo. raamatunjakeiden mukaan)?
Tässä se sinun ylimielisyytesi tai ainakin hyvin huonosti valitut sanasi näkyvät. Minä voisin samoin sanoa tähänastisen viestinvaihtomme perusteella, että kun sinulla on vaikeuksia ainakin minun sanomani luetun ymmärtämisessä, onko mieltä jatkaa keskustelua? Jos jatkaisin kanssasi lisää, se on "kuin heittelisi oman uskonsa helmiä sikojen tallattavaksi". Tällaisesta sanomisesta sinä loukkaantuisit, mutta kuitenkin, tunteet ne on minullakin. Muuten minäkään en pidä hymiöistä.
Sanoit ylimielisesti myös näin:
"Pääkaupungin vl-mies, luepa kertomus miten Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa ja kerro minulle miten se sinulle avautui. Ole huoleti, minä kyllä tulen asian valkaisemaan sinulle."
Kannattaako minun "vääristyneitä" ja "mustia" käsityksiäni tänne vaivautua kirjoittamaan, jotka sinä käyt sitten "oikaisemassa" ja "valkaisemassa"?
4. Moos. 21:8-9
ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon." Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon.
Tämä on minulle esikuva Jeesuksen Kristuksen kärsimyksestä ristillä sekä ylösnousemuksesta kuolleista. Käärme yleensä symboloi myrkkyä ja sen tappavuutta. Käärme tankoon lävistettynä on muistaakseni myös apteekkien jossakin logossa symboloiden alistettua käärmettä, jossa muutoin tappava myrkky on taivutettu lääkkeeksi parantamaan sairautta. Tässä Mooseksen kohdassa se symboloi myös Kristusta, joka on polkenut käärmeen pään (sielunvihollisen) rikki ja raivannut tien kuolemasta elämään. Kepin nokkaan ripustettu käärme on ristille nostettu ja ylösnoussut Jeesus Kristus.
Uskon kannalta tärkeää tässä kertomuksessa on, että Mooses totteli Jumalaa. Tärkeää on myös, että aika ajoin uppiniskaiset israelilaiset uskoivat Jumalan lähettämää Moosesta ja tottelivat ja katsoivat käärmeeseen. Ne, jotka katsoivat, parantuivat. Ei siis tullut Jumalan suopeus kenenkään osaksi tyhjyydestä vaan ihmisen Mooseksen kautta. Emmehän mekään täällä elä vain itseämme varten vaan elämme ja vaikutamme toisten ihmisten keskellä, kaikkien parhaaksi.
Paavali kirjeessään roomalaisille 10:5-8
5Siitä vanhurskaudesta, joka perustuu lain noudattamiseen, Mooses kirjoittaa: "Joka tekee, mitä laki vaatii, saa siitä elämän."
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle --
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
Minäkin toimin Jumalan, Herran Jeesuksen Kristuksen lähettiläänä ja palvelijana, ja tuon elämän evankeliumia. Sitä minä julistan. Mutta sinä ET HALUA NÄHDÄ, että Jumala käyttää viestinviejinään uskovaisia ihmisiä. Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua? Ei ole. Jos joku haluaisi saarnata sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kuinka suhtautuisit? Hänhän käsittää tekevänsä hyvää, mutta sinä pitäisit häntä paremmaksi tekeytyvänä?
Jes. 45:19
En ole puhunut salassa, jossakin maan hämärässä kolkassa. En ole neuvonut Jaakobin jälkeläisiä etsimään minua autiudesta ja tyhjyydestä. Ei, minä olen Herra, minä puhun julki totuuden ja minun sanani ovat oikeat.
Miksi sinulle uskon saarna ei tunnu kelpaavan? Se tuntuu olevan sinulle kuin myrkkyä. Haluat itse lukea Raamattua tavallasi; seurakunta ja pyhien yhteys, mitä se mahtaakaan olla sinulle? Et ainakaan minun sanomani kanssa tunne pyhien yhteyttä. Sen sijaan laitat yliolkaisia, besserwisserimäisiä heittoja ja viitteitä siitä, että itse kyllä tiedät, et tarvitse ketään - ja lopuksi että peite on minun silmilläni ja että olen matkalla kadotukseen. Missä ovat argumenttisi väitteiden tueksi, missä on keskustelusi?
Jos et minua kuule, kuule sitten vaikka mitä umquam, etsivä-xx tai joku muu uskovainen puhuu.******Keihin sinä Devoit kuulut, joiden muassa ikään kuin saarnaat minut jo evankeliumista osattomana kadotukseen? Millä valheen voimalla ja vääryyden viettelyksillä ja ihmeillä minä olen mielestäsi saatanan voimalla tässä ketjussa esiintynyt tai sinua ja muita lähestynyt (yo. raamatunjakeiden mukaan)*****
En ole kuin vl,t, en jakele kenellekään kadotustuomioita, eikä Raamattukaan anna siihen lupaa. Toinen asia jos ihminen tuomitsee itsensä ja minä varoitan siitä.
Sen valheen itsekin näet jos olet rehellinen itsellesi.
****Tässä se sinun ylimielisyytesi tai ainakin hyvin huonosti valitut sanasi näkyvät.***
En mielistele ja se tuntuu sinusta ylimielisyydeltä.
Tuo Mooseksen käärme oli tosiaan vertaus tulevasta Kristuksesta siinäkin mielessä että kaikki jotka luovat katseensa uskolla Kristukseen pelstuvat, sen sijaan että he loisivat katseensa omaan syntisyyteensä.
*****Jos joku haluaisi saarnata sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kuinka suhtautuisit? *****
En ottaisi synninpäästöä vastaan, sanoisin että Kristuksen ansio riittää minulle. Jos ottaisin "synninpäästön vastaan", ottaisin myös alamaisuuden ihmisten edessä.
****Miksi sinulle uskon saarna ei tunnu kelpaavan? Se tuntuu olevan sinulle kuin myrkkyä. Haluat itse lukea Raamattua tavallasi;****
Luen niin kuin on Raamattuun kirjoitettu. Haluan uskoa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Luon katseen ristille nostettuun Jeesukseen, sen sijaan että tuijottaisin omaan syntisyyteeni, katsomalla ihmismieli muuttuu.- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
******Keihin sinä Devoit kuulut, joiden muassa ikään kuin saarnaat minut jo evankeliumista osattomana kadotukseen? Millä valheen voimalla ja vääryyden viettelyksillä ja ihmeillä minä olen mielestäsi saatanan voimalla tässä ketjussa esiintynyt tai sinua ja muita lähestynyt (yo. raamatunjakeiden mukaan)*****
En ole kuin vl,t, en jakele kenellekään kadotustuomioita, eikä Raamattukaan anna siihen lupaa. Toinen asia jos ihminen tuomitsee itsensä ja minä varoitan siitä.
****Tässä se sinun ylimielisyytesi tai ainakin hyvin huonosti valitut sanasi näkyvät.***
Tuo Mooseksen käärme oli tosiaan vertaus tulevasta Kristuksesta siinäkin mielessä että kaikki jotka luovat katseensa uskolla Kristukseen pelstuvat, sen sijaan että he loisivat katseensa omaan syntisyyteensä.
*****Jos joku haluaisi saarnata sinulle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kuinka suhtautuisit? *****
En ottaisi synninpäästöä vastaan, sanoisin että Kristuksen ansio riittää minulle. Jos ottaisin "synninpäästön vastaan", ottaisin myös alamaisuuden ihmisten edessä.
****Miksi sinulle uskon saarna ei tunnu kelpaavan? Se tuntuu olevan sinulle kuin myrkkyä. Haluat itse lukea Raamattua tavallasi;****
Luen niin kuin on Raamattuun kirjoitettu. Haluan uskoa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Luon katseen ristille nostettuun Jeesukseen, sen sijaan että tuijottaisin omaan syntisyyteeni, katsomalla ihmismieli muuttuu.Eli: Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua. Olet erehtynyt pahasti. Evankeliumin julistaminen ja esillä pitäminen on palvelutyötä.
Sinulla ei myöskään ole seurakuntaa, koska haluat olla yksin. Seurakunta on Kristuksen ruumis ja monikollinen asia. Seurakunta on pyhien yhteyttä maan päällä ja taivaissa. Tässä yhteydessä ei ole kateutta eikä vääränlaista kilpailua. Sen sijaan kilvoittelua toinen toisensa kunnioittamisessa voi olla. Seurakunnallinen evankeliumista keskusteleminen, kahden ihmisen kesken toisen rohkaisemisen ja syntien anteeksisaamisesta vakuuttaminen (synninpäästö) merkitsee sinulle siis sitä, että toinen ihminen alistaa toista. Todellisuudessa evankeliumin julistaja näistä kahdesta itse asiassa on alamaisempi kuin se, jota hän palvelee: se on Kristuksen rakkautta. Eli tämänkin asian olet ymmärtänyt väärin.
Uskoontuleminenkin on sinulle sitä, että evankeliumista jaetaan vain tietoa. Sinulle Raamatun sana ja uskoontulo tapahtuu siis niin, että nyt tässä ikään kuin pienen keskustelupaneelin tavoin tiedotettiin teille nämä asiat ja menkääs nyt kotiin nurkkiinne odottamaan, jospa alkaisi tuntua olo vapautuneemmalta ja saisitte varmuuden syntien anteeksiannosta, pelastuksesta ja pyhästä hengestä.
Iso MUTTA onkin siinä, että sinä et usko, että syntien anteeksi julistaminen on todellakin syntien anteeksisaarnaamista, vakuuttamista ja rohkaisua, mutta etenkin Jumalan pyhän hengen valtuudella niistä vapauttamista. Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, Ananiaksella, Filippoksella, Pietarilla, Paavalilla jne. Itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. Sinä näet nämä apostolitkin siis vain ihmisinä, joiden ei olisi pitänyt kyseistä tointa hoitaa: pois hikiliinat, käsien päällepanemiset jne. Mutta olet pahasti erehtynyt. Kysymys ei ole vain tiedottajan tiedottamistehtävästä vaan sanoman VAIKUTTAVUUDEN välittämisestä: Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella vapauttaa synnin kahleista!
Toinen vielä isompi MUTTA on sinulla se, että synnistä ei saa puhua, herää ihmetys, mille ristille ja ketä olet katsomassa, koska Jeesus Kristus vapauttaa ihmisen juuri synnin vallasta. Se oli Isän Jumalan tahto, jota varten Poika Jeesus Kristus tuli maan päälle.
Voit toki Raamattua edelleenkin "niin kuin on kirjoitettu". Eivät tosin sitä kaikki oppineetkaan Jeesuksen aikana ymmärtäneet, vaikka lukivat aamusta yöhön, sen mitä on kirjoitettu. Jeesushan siitä huomattikin: Ettekö ole lukeneet, että...?
Meillä ei tunnu olevan paljon yhteistä uskossamme. - etsivä-xx
Devoit kirjoitti:
Pääkaupungin vl-mies, luepa kertomus miten Mooses ylensi vaskikäärmeen erämaassa ja kerro minulle miten se sinulle avautui. Ole huoleti, minä kyllä tulen asian valkaisemaan sinulle.
Ei tässä Devoittia tarvita.
Kansan erämaassa tuli tuntea tehneensä syntiä ja katua. Eikä vaskikäärme ilmaantunut sinne itsekseen vaan sen toi Jumalan mies ja seurakunnan paimen Mooses:
4. Mooseksen kirja 21
6 Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia.
7 Kansa tuli Mooseksen luo sanomaan: "Me teimme synnin, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän ottaisi nämä käärmeet pois meitä ahdistamasta." Mooses rukoili kansan puolesta,
8 ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon."
9 Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon. [2. Kun. 18:4; Joh. 3:14]
Ja nämä jakeet eivät ole vanhoillislestadiolaisista saarnoista tai julkaisuista vaan sleyn sivuilta:
"Henki ei siis vain johdata meitä, kuten israelilaisia kerran, vaan asuu meissä. Pysykäämme Jumalan seurakunnan yhteydessä ja kuunnelkaamme Jumalan sanan nuhdetta, lohdutusta, varoitusta, ettei meille kävisi niin kuin israelilaisille, että he kyllä lähtivät matkaan, mutta eivät koskaan päässeet perille. Saamme luottaa Jumalan uskollisuuteen ja rakkauteen, Hän pitää meistä huolen. Vain Jumalan seurakunnan yhteydessä kuljemme oikeassa joukossa. Rukoilkaamme Jumalalta kestävyyttä, että pääsemme perille taivaan kotiin." - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Ei tässä Devoittia tarvita.
Kansan erämaassa tuli tuntea tehneensä syntiä ja katua. Eikä vaskikäärme ilmaantunut sinne itsekseen vaan sen toi Jumalan mies ja seurakunnan paimen Mooses:
4. Mooseksen kirja 21
6 Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia.
7 Kansa tuli Mooseksen luo sanomaan: "Me teimme synnin, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän ottaisi nämä käärmeet pois meitä ahdistamasta." Mooses rukoili kansan puolesta,
8 ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon."
9 Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon. [2. Kun. 18:4; Joh. 3:14]
Ja nämä jakeet eivät ole vanhoillislestadiolaisista saarnoista tai julkaisuista vaan sleyn sivuilta:
"Henki ei siis vain johdata meitä, kuten israelilaisia kerran, vaan asuu meissä. Pysykäämme Jumalan seurakunnan yhteydessä ja kuunnelkaamme Jumalan sanan nuhdetta, lohdutusta, varoitusta, ettei meille kävisi niin kuin israelilaisille, että he kyllä lähtivät matkaan, mutta eivät koskaan päässeet perille. Saamme luottaa Jumalan uskollisuuteen ja rakkauteen, Hän pitää meistä huolen. Vain Jumalan seurakunnan yhteydessä kuljemme oikeassa joukossa. Rukoilkaamme Jumalalta kestävyyttä, että pääsemme perille taivaan kotiin."Jatketaan vielä siitä mitä Jeesus oikein sanoi puhuessaan vaskikäärmeestä.
Johannes 3
11 "Totisesti, totisesti: me puhumme mitä tiedämme ja todistamme siitä mitä olemme nähneet, mutta te ette ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos te ette usko, kun puhun teille tämän maailman asioista, kuinka voisitte uskoa, kun puhun taivaallisista!
13 Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika. [1. Kor. 15:47; Ef. 4:9]
14 "Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava,
15 jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän. [Joh. 4:14, Joh. 5:24, Joh. 6:27, Joh. 10:28]
16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, Room. 8:32]
17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.
18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. [Mark. 16:16; Joh. 5:24; Ap. t. 4:12]
19 Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. [Joh. 1:4 ]
20 Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.
21 Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat lähtöisin Jumalasta."
Johannes 12
26 Jos joku tahtoo olla minun palvelijani, seuratkoon minua. Missä minä olen, siellä on oleva myös palvelijani, ja Isä kunnioittaa sitä, joka palvelee minua. [Joh. 14:3, Joh. 17:24; 1. Tess. 4:17]
27 "Nyt olen järkyttynyt. Mitä sanoisin? Isä, pelasta minut tästä hetkestä! Ei! Juuri tähän on elämäni tähdännyt. [Mark. 14:35,36; Luuk. 12:50; Hepr. 5:7]
28 Isä, kirkasta nimesi!" Silloin kuului taivaasta ääni: "Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen."
29 Paikalla oleva väkijoukko kuuli äänen ja sanoi ukkosen jyrähtäneen. Jotkut kyllä sanoivat: "Enkeli puhui hänelle." [Ilm. 10:3]
30 Silloin Jeesus sanoi: "Ei tämä ääni puhunut minun tähteni, vaan teidän tähtenne. [Joh. 11:42]
31 Nyt tämä maailma on tuomiolla, nyt tämän maailman ruhtinas syöstään vallasta. [Luuk. 10:18; Joh. 16:11; Kol. 2:15; Ilm. 12:9]
32 Ja kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni." [Joh. 3:14, Joh. 8:28]
33 Näillä sanoilla Jeesus ilmaisi, millainen tulisi olemaan hänen kuolemansa.
34 Ihmiset sanoivat Jeesukselle: "Me olemme laista oppineet, että Messias pysyy ikuisesti. Kuinka voit sanoa, että Ihmisen Poika on korotettava? Kuka tämä Ihmisen Poika on?" [2. Sam. 7:16; Ps. 89:37,38, Ps. 110:4; Jes. 9:6; Dan. 7:14]
35 Jeesus sanoi heille: "Vielä hetken aikaa valo on teidän keskellänne. Kulkekaa niin kauan kuin teillä on valo, ettei pimeys saisi teitä valtaansa. Joka kulkee pimeässä, ei tiedä, minne on menossa. [Joh. 1:4 ]
36 Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia." Tämän sanottuaan Jeesus lähti ja poistui heidän näkyvistään.
Kristuksen korottaminen on sama kuin yleisen koko maailmaa koskevan vanhurskauttamisen perusta, ristinkuolema. - pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
******Keihin sinä Devoit kuulut, joiden muassa ikään kuin saarnaat minut jo evankeliumista osattomana kadotukseen? Millä valheen voimalla ja vääryyden viettelyksillä ja ihmeillä minä olen mielestäsi saatanan voimalla tässä ketjussa esiintynyt tai sinua ja muita lähestynyt (yo. raamatunjakeiden mukaan)*****
Luen niin kuin on Raamattuun kirjoitettu. Haluan uskoa Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä. Luon katseen ristille nostettuun Jeesukseen, sen sijaan että tuijottaisin omaan syntisyyteeni, katsomalla ihmismieli muuttuu.Devoit, tämä väittämäsi/heittosi vanhoillislestadiolaisista uskovaisista ei ole totta:
"En ole kuin vl,t, en jakele kenellekään kadotustuomioita---" - pääkaupungin vl-mies
Eli: Luulet, että tämä on ihmisten keskista kilpailua paremmuudesta, lihasten pullistelua. Olet erehtynyt pahasti. Evankeliumin julistaminen ja esillä pitäminen on palvelutyötä.
Sinulla ei myöskään ole seurakuntaa, koska haluat olla yksin. Seurakunta on Kristuksen ruumis ja monikollinen asia. Seurakunta on pyhien yhteyttä maan päällä ja taivaissa. Tässä yhteydessä ei ole kateutta eikä vääränlaista kilpailua. Sen sijaan kilvoittelua toinen toisensa kunnioittamisessa voi olla. Seurakunnallinen evankeliumista keskusteleminen, kahden ihmisen kesken toisen rohkaisemisen ja syntien anteeksisaamisesta vakuuttaminen (synninpäästö) merkitsee sinulle siis sitä, että toinen ihminen alistaa toista. Todellisuudessa evankeliumin julistaja näistä kahdesta itse asiassa on alamaisempi kuin se, jota hän palvelee: se on Kristuksen rakkautta. Eli tämänkin asian olet ymmärtänyt väärin.
Uskoontuleminenkin on sinulle sitä, että evankeliumista jaetaan vain tietoa. Sinulle Raamatun sana ja uskoontulo tapahtuu siis niin, että nyt tässä ikään kuin pienen keskustelupaneelin tavoin tiedotettiin teille nämä asiat ja menkääs nyt kotiin nurkkiinne odottamaan, jospa alkaisi tuntua olo vapautuneemmalta ja saisitte varmuuden syntien anteeksiannosta, pelastuksesta ja pyhästä hengestä.
Iso MUTTA onkin siinä, että sinä et usko, että syntien anteeksi julistaminen on todellakin syntien anteeksisaarnaamista, vakuuttamista ja rohkaisua, mutta etenkin Jumalan pyhän hengen valtuudella niistä vapauttamista. Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, Ananiaksella, Filippoksella, Pietarilla, Paavalilla jne. Itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. Sinä näet nämä apostolitkin siis vain ihmisinä, joiden ei olisi pitänyt kyseistä tointa hoitaa: pois hikiliinat, käsien päällepanemiset jne. Mutta olet pahasti erehtynyt. Kysymys ei ole vain tiedottajan tiedottamistehtävästä vaan sanoman VAIKUTTAVUUDEN välittämisestä: Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumi todella vapauttaa synnin kahleista!
Toinen vielä isompi MUTTA on sinulla se, että synnistä ei saa puhua, herää ihmetys, mille ristille ja ketä olet katsomassa, koska Jeesus Kristus vapauttaa ihmisen juuri synnin vallasta. Se oli Isän Jumalan tahto, jota varten Poika Jeesus Kristus tuli maan päälle.
Voit toki Raamattua edelleenkin "niin kuin on kirjoitettu". Eivät tosin sitä kaikki oppineetkaan Jeesuksen aikana ymmärtäneet, vaikka lukivat aamusta yöhön, sen mitä on kirjoitettu. Jeesushan siitä huomattikin: Ettekö ole lukeneet, että...?
Meillä ei tunnu olevan paljon yhteistä uskossamme.Tämän koosteen tarkoituksena ei ole esittää lopullisia väittämiä sinusta, se kertoo siitä, miten olen ymmärtänyt sinun vakaumuksesi. Sinulla on aina mahdollisuus tarkentaa.
- pääkaupungin vl-mies
"Mene kotiisi" kirjoitti:
Jeesus opettaa, että kysymyksessä on toisen ihmisen suullinen ilmaisu anteeksiantamisessa.
"Sanoa halvaantuneelle".
Ei Jeesus opettaisi "sanomaan" halvaantuneelle, mikäli halvaantunut saisi anteeksi / pelastuisi >uskomalla Jeesukseen<
Jos naapurisi käy "vetämässä" eukkoasi ja samalla uskoo Jeesukseen, ei kai sinun kulu puuttua enää asiaan, sillä hän on oppisi mukaan saanut tekonsa anteeksi?Kyllä näin on.
Me puhumme, koska uskomme. Ja me teemme Jeesuksen käskystä niitä tekoja lähimmäisen hyväksi, joita meille on annettu, tärkeimpänä näistä saarnaamme syntejä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, Jeesuksen ansiosta.
- Eeva Saukkonen
## Eeeva Saukkonen, "mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä", sanoo luterilaiset tunnustuskirjamme. ##
Sinäpä sen sanoit weha! ILMAN SANAA, aivan oikein, mutta minähän sanoin Jumalan sanan äärellä, vai eikö se ole Raamatussa se sana puhdasta?Lestadiolaiset eivät ymmärrä sitä että SYNNIT OVAT ANTEEKSIANNETUT jo noin kaksituhatta vuotta ennen meidän syntymää, silloin kun Jeesus kuoli ristillä. Silloin annettiin jo tehdyt-, parhaillaan tehtävät ja tulevaisuudessa tehtävät synnit anteeksi KAIKKI MAAILMAN SYNNIT kertaheitolla.
Tämän anteeksiantamuksen voi vaan vastaanottaa uskolla Jeesukseen..- pääkaupungin vl-mies
Devoit kirjoitti:
Lestadiolaiset eivät ymmärrä sitä että SYNNIT OVAT ANTEEKSIANNETUT jo noin kaksituhatta vuotta ennen meidän syntymää, silloin kun Jeesus kuoli ristillä. Silloin annettiin jo tehdyt-, parhaillaan tehtävät ja tulevaisuudessa tehtävät synnit anteeksi KAIKKI MAAILMAN SYNNIT kertaheitolla.
Tämän anteeksiantamuksen voi vaan vastaanottaa uskolla Jeesukseen..Mutta mihin unohtui parannuksenteko? Kenen pitää tehdä parannusta ja mistä?
- 222+333
Eikö se ole parannuksenteko, kun huomaa oman syntisyytensä ja tulee tuska sieluntilasta ja kääntyy Jeesuksen Kristuksen puoleen ja huutaa apua ja pyytää nöyrästi Jeesuksen Kristuksen rakkauteen ja ristinkuolemaan vedoten syntejään anteeksi ja haluaa muuttaa elämäänsä Jeesuksen Kristuksen tahdon ja Hänen sanojensa mukaiseksi ja kiittää Jumalaa siitä, että Hän on lähettänyt meidän tähtemme maailmaan syntiemme sovittajaksi oman Poikansa Jeesuksen Kristuksen, että saisimme Hänen tähtensä olla vapaat ja iloita Hänen yhteydessään Jeesuksessa Kristuksessa.
Parannuksenteko oli kohdallani tämä ennen kuin sain parannuksen armon ja palasin Jumalan valtakuntaan. Elämässä on tärkeysjärjestys: Ensin Jeesus Kristus ja vasta sitten seurakunta. - 77+33
##Parannuksenteko oli kohdallani tämä ennen kuin sain parannuksen armon ja palasin Jumalan valtakuntaan. Elämässä on tärkeysjärjestys: Ensin Jeesus Kristus ja vasta sitten seurakunta. ##
Oikea järjestys! - Perukan mies...
Jaa, vai sen poikia, kyllä minä isäs tunsin.
- Perukan mies
Devoit kirjoitti:
Paljon mahdollista että tunsitkin isäni, jos luulet tuntevasi sitten minut.
Ei millään pahalla, mutta kyllähän minä sinut tunnen.
Perukan mies kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta kyllähän minä sinut tunnen.
Kunhan ei perukan miehen etunimi ole Teuvo ;-)
- Perukan mies
Devoit kirjoitti:
Kunhan ei perukan miehen etunimi ole Teuvo ;-)
No ei todellakaan ole mikään Teuvo, mistä sulle tuollainen tuli mieleen.
Miksi yleensäkin asetut, ikäänkuin agressiivisiin puolustusasemiin, enhän minä ole mitään pahaa sulle halunnut?
Jos noita nimiä aletaan luetteleen, niin mullakin on niitä pitkä litania:-)
***Miksi yleensäkin asetut, ikäänkuin agressiivisiin puolustusasemiin,***
No siksi kun oletin sinun olevan Teuvo...- talvilintu
Löysinpä tällaisen ihanan kirjoituksen parannuksen teosta:
###Eikö se ole parannuksenteko, kun huomaa oman syntisyytensä ja tulee tuska sieluntilasta ja kääntyy Jeesuksen Kristuksen puoleen ja huutaa apua ja pyytää nöyrästi Jeesuksen Kristuksen rakkauteen ja ristinkuolemaan vedoten syntejään anteeksi ja haluaa muuttaa elämäänsä Jeesuksen Kristuksen tahdon ja Hänen sanojensa mukaiseksi ja kiittää Jumalaa siitä, että Hän on lähettänyt meidän tähtemme maailmaan syntiemme sovittajaksi oman Poikansa Jeesuksen Kristuksen, että saisimme Hänen tähtensä olla vapaat ja iloita Hänen yhteydessään Jeesuksessa Kristuksessa.####- 1-1
Nikkisi vaihtuu,linjasi horjuu.
- 1+1
1-1 kirjoitti:
Nikkisi vaihtuu,linjasi horjuu.
Kuka on nikki?
- fraasi tehtaalta
mikä se on tämä ikuinen fraasi..sai parannuksen armon..!!??
missä Raamatussa sellaisesta puhutaan?- etsivä-xx
Jeesuksen oma kehoitus ja mitä Jeesus sanoi viimeisenä kehoituksena
Luukas 24
Kirjoitusten täyttyminen
44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu."
45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. [Luuk. 2:50 ]
46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, [Ap. t. 17:3]
47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. [Ap. t. 2:38, Ap. t. 3:19, Ap. t. 10:43, Ap. t. 13:38,39, Ap. t. 22:16]
48 Te olette tämän todistajat. [Joh. 15:27; Ap. t. 1:8, Ap. t. 2:32, Ap. t. 10:41; 1. Kor. 15:15]
49 Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta." [Jes. 44:3; Joel 3:1,2; Joh. 14:26; Ap. t. 1:4; Gal. 3:14]
Mitä on parannus Raamatun mukaan
Ap. t. 26:20
Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy. [Ap. t. 9:20-30 | Matt. 3:8]
2. Kor. 7:10
Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua, sillä se johtaa pelastukseen. Maallinen murhe sen sijaan tuottaa kuoleman. [Luuk. 18:13,14]
- teuvotti
"Lestadiolaisessa uskontunnustuksessa objekti, eli uskon kohde on synti, kun kohde pitäisi oikeasti olla Jeesus ja usko Häneen. "
Voihan sitä kaikkea paskaa suussaan jauhaa, kun muuta ei päänupista jauhettavaksi anneta. - 57-35
##### Uskooko vanhollislestadiolainen syntiin? ####
Uskoo syntiin ja uskoo synninpäästöön, mutta ei usko niin, että pelkkä usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi.- stadin vl
"Uskoo syntiin ja uskoo synninpäästöön, mutta ei usko niin, että pelkkä usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi. "
Paskanjauhantaa tässäkin. Parempi olis lopettaa paskanpuhuminen. Ei sillä tee muuta kuin vahinkoa omalle sielulleen.
Jumala antaa synnit anteeksi. Usko on Jumalan antamaa lahjauskoa, joten semmoinen usko uskoo sataprosenttisesti Jeesukseen.
- Jeesuksen oma
Totta. Uskon kohde on Jeesus. Sen seurauksena saa mm. synnit anteeksi.
- kaksi uskovaista
### Totta. Uskon kohde on Jeesus. Sen seurauksena saa mm. synnit anteeksi. ###
Miksi vanhoilliset eivät usko tuohon? Olin viime sunnuntaina ystäväni kanssa ensi kertaa vanhoillisten seuroissa ja kahvitauon aikana meiltä kohteliaasti kysyttiin olemmeko uskomassa ja sanoimme, että olemme ja sitten kysyttiin, onko myös syntimme pesty pois, niin sanoimme, että uskomme Jeesukseen Kristukseen, joten syntimme on annettu Hänen nimensä tähden anteeksi, mutta vastaus oli heiltä, että se ei ole tarpeeksi ja katsoimme hämmentyneinä toisiimme ja hiljaa hiipien lähdimme seuroista pois. - Saas nähdä?
http://aijaa.com/CfgHe8
Jokos oot löytänyt kustantajan kirjallesi, vai onko kirjan kirjoittaminen jäänyt pelkäksi uhoamiseksi?- Hyvä juttu
Devoit kirjoittaa ilmeisesti kirjaansa kokopäivätoimisesti, kun ei näy palstalla, "viisauksiaan" jakamassa
- viisvitonen 7
Pääkaupungin vl-mies kirjoittaa:
### Tämä jalo tehtävä on aina ollut Jumalan lähettimillä apostoleilla, itseään nämä eivät ole korostaneet taikka suositelleet vaan Herraa Jeesusta Kristusta. ####
Kumma kun ovat korostaneet ja suositelleet, mutta kun kuulija on suosituksen mukaan ottanut elämäänsä Jeesuksen Kristuksen Vapahtajakseen ja syntien Anteeksiantajakseen, niin sitten kuitenkaan se ei riitä, vaan kutsutaan suosittelijan luokse, koska vain hänen synninpäästöllä on merkitystä. Outoa sakkia!- pääkaupungin vl-mies
Kuinka kukaan voi julistaa ellei häntä ole lähetetty?
En minä voi sanoa esim. tällaisen nettipalstan kautta sinun uskostasi nimim. viisvitonen 7 juuri mitään. Mutta mietipä, onko omassa asenteessasi tarkistamista? Jospa asia onkin niin, että kirjoituksesi on projektio?
Minä en vaadi sinulta mitään mutta sinä saatatkin vaatia, että minun vl:na tulee hyväksyä sinun uskosi, mutta yrität piilottaa tämän vaativan asenteen ja puet sen muotoon, että vl on tuomiohenkinen? Jos sinulla on rauha ja hyvä omatunto Jumalan kanssa, ei sinun tarvitse asiaa vatvoa.
On myös oikein ja rehellistä, jos kerron, mikäli en usko samalla tavalla.
- 56-33
## On myös oikein ja rehellistä, jos kerron, mikäli en usko samalla tavalla.##
Ihan oikein! - 555-245
## Kuinka kukaan voi julistaa ellei häntä ole lähetetty? ###
Kristuksen sanaa eli Raamattua on painettu ja lähetetty ympäri maailmaa. Hengellisiä kirjoja ja traktaatteja samoin, sekä kasetteja, videoita ja muita äänitteitä. Kristuksen sanaa levitetään monipuolisesti koko maailmaan. On menty monipuolisesti (tärkein tietysti julistajina saarnaamaan) maailmaan Jeesuksen kehoituksen ja käskyn mukaan. Mottomme on ollut: "Menkää ja tehkää kaikki kansat Jeesuksen Kristuksen opetuslapsiksi". Mutta mottomme ei ole ollut: "Tulkaa seuroihin ja muuttukaa kaltaisiksimme".- pääkaupungin vl-mies
On niitäkin, jotka ramppaavat ympäri maailmaa evankelioiden. Mutta tässä 'lähetetty' tarkoittaa pyhän hengen valtuutta.
Ei kaikessa Jeesuksesta kohkaamisessa ole välttämättä pyhä henki mukana. Jeesuksen nimeä on kyllä käytetty, mutta oletko varma, että on aina tehty oikeutta, menetelty Jeesuksen tahdon opetuksen ja tahdon mukaan?
- 555-245
## Ei kaikessa Jeesuksesta kohkaamisessa ole välttämättä pyhä henki mukana. ##
Tästä olen yhtä mieltä pääkaupungin vl-miehen kanssa! Mutta siitä en ole, että Pyhä Henki kirjoitetaan pienellä kirjaimella. - Jäin kaipaamaan
Ei liity varsinaisesti avaukseesi. Kinnostais tietää kenen intresseissä oli poistattaa se mielenkiintoinen avauksesi ###Hoitokokouksista se toinenkin puoli###
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661555Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841193
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023