Minulla on yksinkertainen kysymys: millaista on yhteiskuntapolitiikan opiskelu?
Ja kyllä, ymmärrän kysymyksen ylimalkaisuuden, mutta melkein kaikenlainen informaatio kelpaa. Kertokaa vaikka siitä, oletteko itse kokeneet yhteiskuntapolitiikan opiskelun mielenkiintoisena, millaista metodologiaa yhteiskuntapolitiikassa käytetään noin yleisesti ottaen, millaisia tutkimusongelmia ko. alla on jne. Kaikenlainen höpinä kelpaa aiheeseen liittyen. Kertokaa vaikka työllisyydestä tai minne kannattaisi mennä opiskelemaan (vaikka Helsinki vs. Jyväskylä) yms.
Yhteiskuntapolitiikan opiskelu
8
1543
Vastaukset
- vvb
Luetaan paljon kirjoja ja kuunnellaan luentoja, opetellaan määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Kannattaa käydä läpi nettisivut ja selvittää mitä eri yliopistot painottavat tutkimuksessaan ja sitten miettiä mikä niistä painotuksista eniten itseä kiinnostaa. Itse suosittelen Joensuuta, hyvin kriittinen ote.
- vp354325
Itsellä ei kyllä ole kokemusta kuin perusopinnoista, mutta ne nyt ainakin ovat täyttä roskaa. Tylsää kuin saatana ja saatu tieto on yhtä tyhjän kanssa. Hyvä puoli on se, että kolmosia keräilee huonollakin lukemisella.
- Kirjan tenttimistä
"...millaista on yhteiskuntapolitiikan opiskelu?"
Se on samankaltaista, kuin näissä muissakin työttömiä maistereita tuottavissa oppiaineissa.
Luetaan kirja, ja kirjoitetaan tenttitilaisuudessa jostakin kirjan sisältöä koskevasta kysymyksestä esseevastaus.
Kukaan ei osaa tähdentää, mitä kirjoja sinun kannattaisi valikoimasta jonkun työllistävän ammatin oppiaksesi tenttiä, sillä kaikkien kohdalla koulutusohjelma tähtää pelkästään tutkijantyöhön, ja näitä töitä ei laitoksen ulkopuolella ole käytännössä olemassakaan.
Laitokselle tutkijan töihin työllistyy muutaman vuoden välein yksi opiskelija. - kaali
Itse tykkäsin. Parasta oli monipuoliset ja itseä kiinnostavat aihekokonaisuudet. Opintojaan voi painottaa haluamaansa suuntaan ja kandintyössä ja gradussa aihe voi olla melkein mikä vaan, ohjeeksi annettiin, että "pitäisi liittyä jollakin tavalla ihmisiin" :). Itse keskityin perhepolitiikkaan, mutta vaihtoehtoja on monia: työttömyys, hyvinvointi, ympäristöpolitiikka, elämänkaaripolitiikka, koulutuspolitiikka....
Opiskelu hyvin pitkälti käytännössä on tosiaan tentteihin lukemista. Monet kurssit voi kuitenkin suorittaa myös luentokursseina, joita on vaihtelevantasoisia. Paljon on tosiaan menetelmäopintoja ja koulutus antaa hyvät lähtökohdat tutkijan uralle. Toisaalta, koen oppineeni myös yleisesti työelämässä tarvittavia taitoja kuten kirjoittamista, asiakokonaisuuksien hallintaa, kriittistä ajattelua ja tilastojen tulkintataitoja.
Huonoina taloudellisina aikoina tutkinto yhteiskuntapolitiikasta on hyödyksi, koska se tarjoaa eväät hakea tosi monenlaisia tehtäviä. Miinuksena on toki se, ettei vastavalmistuneella ole myöskään mitään erityistaitoja, joiden perusteella työllistyisi. Itse valmistuin pari vuotta sitten ja olen työllistynyt, kuten kaikki opiskelukaverinikin.- Kiinnostaisi tietää
"...tutkinto yhteiskuntapolitiikasta on hyödyksi, koska se tarjoaa eväät hakea tosi monenlaisia tehtäviä."
Joo, kyllä tutkinnon perusteella voi hakea vaikka minkälaisia tehtäviä.
Mutta kerropa esimerkkejä työnantajista, jotka ovat valmiita työllistämään yhteiskuntapolitiikasta maisteriksi valmistuneen johonkin valkokaulustyöhön.
Jos sellaisen työnantajan voit oikeasti nimetä, ryntään heti ilmoittautumaan töihin ja jättämään hänelle verokorttini ja palkanmaksua varten tiliyhteystietoni.
Saattaahan hyvinkin olla, että sinä olet se ensimmäinen, joka osaa tähän lukemattomia kertoja esittämääni kysymykseen vastauksen antaa. Jään jännittyneenä odottamaan. - YKP
Kiinnostaisi tietää kirjoitti:
"...tutkinto yhteiskuntapolitiikasta on hyödyksi, koska se tarjoaa eväät hakea tosi monenlaisia tehtäviä."
Joo, kyllä tutkinnon perusteella voi hakea vaikka minkälaisia tehtäviä.
Mutta kerropa esimerkkejä työnantajista, jotka ovat valmiita työllistämään yhteiskuntapolitiikasta maisteriksi valmistuneen johonkin valkokaulustyöhön.
Jos sellaisen työnantajan voit oikeasti nimetä, ryntään heti ilmoittautumaan töihin ja jättämään hänelle verokorttini ja palkanmaksua varten tiliyhteystietoni.
Saattaahan hyvinkin olla, että sinä olet se ensimmäinen, joka osaa tähän lukemattomia kertoja esittämääni kysymykseen vastauksen antaa. Jään jännittyneenä odottamaan.Olen valmistunut yhteiskuntapolitiikasta, sivuaineena mm. Psyka. Olen työskennellyt valmistumisesta lähtien yrityksissä HR tehtävissä.
- Y.K.P
Tässä yhteiskuntapolitiikassa on kyllä kokemukseni mukaan eroja yliopistojen välillä. Aloitin Joensuun yliopistossa akoinaan silloin kun yhteiskuntapolitiikka oli siellä oma hakukohde. Vaihdoin kahden vuoden jälkeen siirtovalinnassa Jyväskylän yliopistoon. Syy vaihtoon oli Joensuun yliopiston ilmapiiri jossa opiskelija oli henkilökunnalle välttämätön paha. Opiskelijoita ei pidetty oikein missään arvossa ainakaan yhteiskuntatieteillä. Jyväskylässä oli eri meininki ja myönteinen asenne opiskelijoita kohtaan heijastui myös opetuksen hyvään laatuun. Valmistuin jo vuosia sitten ja olen työskennellyt Kelalla, sairaalan hallinnossa ja nyt kaksi vuotta erään yliopiston hallinnossa.
- haogunn
ainakin eräässä yliopistossa tenttikysymykset ovat ilman minkäänlaista käytännöllisyyttä ja niihin saa vastattua ehkä puuta heinän muuttamisella upeamman näköiseksi, vaikka oikeasti kysymys on turhaakin turhempaa.
hyödyllisempi kysymys on se, johon vastaaminen saattaa vaatia enemmän lukemista
en tarkenna sen enempää, koska syyttely ei kannata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019