Yhteiskuntapolitiikan opiskelu

17+12

Minulla on yksinkertainen kysymys: millaista on yhteiskuntapolitiikan opiskelu?

Ja kyllä, ymmärrän kysymyksen ylimalkaisuuden, mutta melkein kaikenlainen informaatio kelpaa. Kertokaa vaikka siitä, oletteko itse kokeneet yhteiskuntapolitiikan opiskelun mielenkiintoisena, millaista metodologiaa yhteiskuntapolitiikassa käytetään noin yleisesti ottaen, millaisia tutkimusongelmia ko. alla on jne. Kaikenlainen höpinä kelpaa aiheeseen liittyen. Kertokaa vaikka työllisyydestä tai minne kannattaisi mennä opiskelemaan (vaikka Helsinki vs. Jyväskylä) yms.

8

1430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvb

      Luetaan paljon kirjoja ja kuunnellaan luentoja, opetellaan määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Kannattaa käydä läpi nettisivut ja selvittää mitä eri yliopistot painottavat tutkimuksessaan ja sitten miettiä mikä niistä painotuksista eniten itseä kiinnostaa. Itse suosittelen Joensuuta, hyvin kriittinen ote.

    • vp354325

      Itsellä ei kyllä ole kokemusta kuin perusopinnoista, mutta ne nyt ainakin ovat täyttä roskaa. Tylsää kuin saatana ja saatu tieto on yhtä tyhjän kanssa. Hyvä puoli on se, että kolmosia keräilee huonollakin lukemisella.

    • Kirjan tenttimistä

      "...millaista on yhteiskuntapolitiikan opiskelu?"

      Se on samankaltaista, kuin näissä muissakin työttömiä maistereita tuottavissa oppiaineissa.

      Luetaan kirja, ja kirjoitetaan tenttitilaisuudessa jostakin kirjan sisältöä koskevasta kysymyksestä esseevastaus.

      Kukaan ei osaa tähdentää, mitä kirjoja sinun kannattaisi valikoimasta jonkun työllistävän ammatin oppiaksesi tenttiä, sillä kaikkien kohdalla koulutusohjelma tähtää pelkästään tutkijantyöhön, ja näitä töitä ei laitoksen ulkopuolella ole käytännössä olemassakaan.

      Laitokselle tutkijan töihin työllistyy muutaman vuoden välein yksi opiskelija.

    • kaali

      Itse tykkäsin. Parasta oli monipuoliset ja itseä kiinnostavat aihekokonaisuudet. Opintojaan voi painottaa haluamaansa suuntaan ja kandintyössä ja gradussa aihe voi olla melkein mikä vaan, ohjeeksi annettiin, että "pitäisi liittyä jollakin tavalla ihmisiin" :). Itse keskityin perhepolitiikkaan, mutta vaihtoehtoja on monia: työttömyys, hyvinvointi, ympäristöpolitiikka, elämänkaaripolitiikka, koulutuspolitiikka....

      Opiskelu hyvin pitkälti käytännössä on tosiaan tentteihin lukemista. Monet kurssit voi kuitenkin suorittaa myös luentokursseina, joita on vaihtelevantasoisia. Paljon on tosiaan menetelmäopintoja ja koulutus antaa hyvät lähtökohdat tutkijan uralle. Toisaalta, koen oppineeni myös yleisesti työelämässä tarvittavia taitoja kuten kirjoittamista, asiakokonaisuuksien hallintaa, kriittistä ajattelua ja tilastojen tulkintataitoja.

      Huonoina taloudellisina aikoina tutkinto yhteiskuntapolitiikasta on hyödyksi, koska se tarjoaa eväät hakea tosi monenlaisia tehtäviä. Miinuksena on toki se, ettei vastavalmistuneella ole myöskään mitään erityistaitoja, joiden perusteella työllistyisi. Itse valmistuin pari vuotta sitten ja olen työllistynyt, kuten kaikki opiskelukaverinikin.

      • Kiinnostaisi tietää

        "...tutkinto yhteiskuntapolitiikasta on hyödyksi, koska se tarjoaa eväät hakea tosi monenlaisia tehtäviä."

        Joo, kyllä tutkinnon perusteella voi hakea vaikka minkälaisia tehtäviä.

        Mutta kerropa esimerkkejä työnantajista, jotka ovat valmiita työllistämään yhteiskuntapolitiikasta maisteriksi valmistuneen johonkin valkokaulustyöhön.

        Jos sellaisen työnantajan voit oikeasti nimetä, ryntään heti ilmoittautumaan töihin ja jättämään hänelle verokorttini ja palkanmaksua varten tiliyhteystietoni.

        Saattaahan hyvinkin olla, että sinä olet se ensimmäinen, joka osaa tähän lukemattomia kertoja esittämääni kysymykseen vastauksen antaa. Jään jännittyneenä odottamaan.


      • YKP
        Kiinnostaisi tietää kirjoitti:

        "...tutkinto yhteiskuntapolitiikasta on hyödyksi, koska se tarjoaa eväät hakea tosi monenlaisia tehtäviä."

        Joo, kyllä tutkinnon perusteella voi hakea vaikka minkälaisia tehtäviä.

        Mutta kerropa esimerkkejä työnantajista, jotka ovat valmiita työllistämään yhteiskuntapolitiikasta maisteriksi valmistuneen johonkin valkokaulustyöhön.

        Jos sellaisen työnantajan voit oikeasti nimetä, ryntään heti ilmoittautumaan töihin ja jättämään hänelle verokorttini ja palkanmaksua varten tiliyhteystietoni.

        Saattaahan hyvinkin olla, että sinä olet se ensimmäinen, joka osaa tähän lukemattomia kertoja esittämääni kysymykseen vastauksen antaa. Jään jännittyneenä odottamaan.

        Olen valmistunut yhteiskuntapolitiikasta, sivuaineena mm. Psyka. Olen työskennellyt valmistumisesta lähtien yrityksissä HR tehtävissä.


    • Y.K.P

      Tässä yhteiskuntapolitiikassa on kyllä kokemukseni mukaan eroja yliopistojen välillä. Aloitin Joensuun yliopistossa akoinaan silloin kun yhteiskuntapolitiikka oli siellä oma hakukohde. Vaihdoin kahden vuoden jälkeen siirtovalinnassa Jyväskylän yliopistoon. Syy vaihtoon oli Joensuun yliopiston ilmapiiri jossa opiskelija oli henkilökunnalle välttämätön paha. Opiskelijoita ei pidetty oikein missään arvossa ainakaan yhteiskuntatieteillä. Jyväskylässä oli eri meininki ja myönteinen asenne opiskelijoita kohtaan heijastui myös opetuksen hyvään laatuun. Valmistuin jo vuosia sitten ja olen työskennellyt Kelalla, sairaalan hallinnossa ja nyt kaksi vuotta erään yliopiston hallinnossa.

    • haogunn

      ainakin eräässä yliopistossa tenttikysymykset ovat ilman minkäänlaista käytännöllisyyttä ja niihin saa vastattua ehkä puuta heinän muuttamisella upeamman näköiseksi, vaikka oikeasti kysymys on turhaakin turhempaa.

      hyödyllisempi kysymys on se, johon vastaaminen saattaa vaatia enemmän lukemista

      en tarkenna sen enempää, koska syyttely ei kannata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe