Leikattiin juuri selkäydinkanavan ahtauma ja välilevyn pullistum

selkätoipilas

Hei

Minulta leikattiin juuri muutama päivä sitten selkäydinkanavan ahtauma sekä välilevyn pullistuma lannerangan alueelta eri nikamaväleistä.

Kipu alkoi elokuun lopussa ja oikeastaan kipua oli ollut jo ennen sitä, mutta se oli "harmitonta" eikä haitannut elämää. Suuri vaiva alkoi elokuun lopussa, jota kesti kesti kolme kuukautta ja päättyi leikkaukseen.

Kipu oli yhtä helvettiä kaikki nämä kolme kuukautta. En pystynyt istumaan, kävelemään tai seisomaan. Kaupassa jonotin toinen polvi maassa jos sinne pääsin. Muuten elämä oli pelkkää sängyssä makoilua. Elämä oli kivun osalta helvetillistä. Kuin kidutusta. Jos on olemassa jumala niin hän rankaisi minua ja kovalla kädellä.

Viime perjantaina oli leikkaus ja nyt siitä on siis kulunut kolme päivää. Kivut hävisivät leikkauspöydälle.

Tosin täytyy sanoa, että pullistumat olivat niin isoja ja syvällä, että hermoa oli kopeloitu oikein olan takaa ja ilmeisesti siksi oikean jalan jalkapohja oli puutunut leikkauksen jälkeen ja on sitä vieläkin osittain. Tosin se ei ole haitannut liikkumista millään tavalla. Leikkauspäivän jälkeisenä yönä kipu oli helvetillistä vasemman jalan alueella, missä ei ollut kipua aiemmin edes ollut. Olen lukenut, että kun hermopinne on vapautettu niin se on kuitenkin ehtinyt jo litistyä ja palautuessaan "normaalimpaan" muotoon luo heijastavaa hermokipua. No se kipu loppui melko lyhyeen.

Leikkaushaavakipua on tietenkin, mutta tämä kipu kutittaa verrattuna välilevyn pullistuman aiheuttamaan kipuun.

Käytännössä enään mitään kipuja ei ole. Vähän jäykkyyttä esiintyy tietysti, koska on kuitenkin puukotettu vasta muutama päivä sitten ja kuten arvata saattaa niin leikkausalue on parantumassa ja sisältää hyytynyttä verta. Leikkaushaavat ja dreenin ulostuloaukot ovat pienet ja siistit.

Sängystä täytyy nousta sivuttain. Varonkin selkää ja liikkuminen sängystä pystyyn on hidasta, mutta kivutonta.

Nyt kun tulin leikkauksesta niin ymmärsin, että minulla on ollut ahtauma jo vuosikausia, koska kävely tuntuu aivan ällistyttävän kevyeltä. Paljon kevyemmältä kuin ennen leikkausta. Olin kuin ällikällä lyöty ja ajattelin: tätäkö se kävely sitten on ? Tuntuu nimittäin kuin kävelisin ilmassa. On niin kevyttä. Ja ryhtikin parani super ryhdikkääksi. Leikkaus oli fantastisen menestyksekäs. Tai no nuo ylisanat tulevat mieleeni, kun yritän löytää jotain suuria sanoja kuvaamaan miten leikkaus auttoi kivun poistamisessa ja selkäydinkanavan ahtauman hoidossa (jonka olemassaoloa en edes tiennyt).

Onnea kaikille leikkaukseen ja toivottavasti tämä kertomus tuo lohtua joidenkin ihmisten leikkauspelkoihin.

38

19689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 48mäsänä

      Kiitos hienosta kokemuksesta
      Minkäikäisenä päädyit leikkauspöydälle
      Oma selkäni oireilee kaikintavoin ,ahtaumaa pullistumaa , nikamasiirtymää, ym

      Huonojen hoitokokemusten seurauksena pelkään todellakin leikkaukseen päätymistä.

      • aloittaja...

        25 v mies. Salilla tuhosin välilevyt painoja nostellessa.

        Ei ole pelättävää. Leikkaus on vapautus.


    • burana

      Mulla leikattiin myös 3.12 ja jalat kuin uudet!Leikkauskipukin helpottaa päiväpäivältä, buranaa ja panadolia olen vain syönyt,en vahvempia kotiuduttua 4pv ole tarvinnut.Toivottavasti vain selkä pysyisi kunnossa, tämä toinen leikkaus,eikä aivan samanlaiseksi voi tietenkään palutua, mutta jalat toimii.Hyvää joulua ja parempaa ensi vuotta!

    • toivoton tapaus1111

      mulla on lannerangassa ahtauma ja nikamasiirtyma nelos ja vitos välissä. Nyt vetää kivun vasempaan kylkeen ja ylämahaan, Varmaan tuossa rintarangassa on jotain vikaa myös. Olen menossa fysiatrille. Lanneranka määrättiin leikattavaksi mutta tuon kylkikivun vuoksi määrättiin lisätutkimulsiin. Kävely sattuu rintaan ja lannerankaan. Tiistaina on fysiatrin vastaanotto toivottavasti saan jotain apua sieltä.Pelottaa leikkaus kun on ikää kohta 70 ja parkinsonintauti.

      • th8th9l3l4l5l6

        Mulla meni vatsa/suolisto toimimattomaksi, kipua lapojen välissä jne.Vasenvoittoinen prolapsi th8-th9 välissä, mutta on jo kuivunut.Harvinaisempia nuo rintarangan prolapsit ja niitä ei mielellään leikkaamaan lähdetä, niin kuin muutenkaan leikkaus ole tuo ensimmäinen vaihtoehto.Älä missään nimessä anna kenenkään manipuloida selkääsi, vaikka kuinka ammattilaisia, koska seuraukset voivat olla kohtalokkaat.Minulle ehdoton kielto selän käsittelyyn fysikaalisessa, mutta ehkä tuo lymfahoito,akupunktio olisi ranka ystävällisempiä vaihtoehtoja.Jokaisen täytyy kuitenkin itse kokeilla mikä paras vaihtoehto, mikä toiselle hyvä voi toiselle olla paha.Jaksamisia, kyllä sinä toivut, vaikka aikaa ja omaehtoista elämänpituista kuntoutusta vaatiikin.


    • Grr ja kääk

      Itse menossa tammikuussa leikkaukseen. Yli 10 vuotta kärsinyt erilasista selkäkivuista! Nyt vuoden ollut yhtäjaksoista kipua ja hermokipu vetää tuonne vasemmanjalan varpasiin asti. Nyt vasta sitten suostuttiin leikkaukseen. Kolme alinta nikamaa paskana ja kahdessa välilevypullistumaa ja vasemalla juuriaukkostenoosia. En oikeen vieläkään tiedä, minkälainen leikkaus tehdään. Paperissa lukee , että dekompressioidaan nikama ja avarretaan juuriaukko?
      Nyt yrittänyt edes hiukan liikkua, kun sairaslomilla ollu koko syksyn. Nitkautin sitten selkäni uimahallissa, kun meinasin liukastua! Nyt kivut olleet sietämättömiä ja ei mitään saa tehtyä. Ei edes tiskejä saa koneeseen laitettua, että se siitä vesijuoksusta ja jumpasta sitten. Toivottavasti leikkaus auttaa. Kiitos, kun kerroit tarinasi. Lyrikaa syödään kuin karkkia sekä burana 800 mg ja viekä yöksi klotriptyliä, jotta saan edes nukuttua jotenkuten. Tuntuu, ettei mun mieskään oiken tätä ymmärrä ja luulee, etttä muuten vaan makoilen täällä himassa :(

      • ikuinen selkä vaiva

        Heippa.Minulle tehtiin tuo dekompressio mikroskooppi avusteinen leikkaus.Leikkaus meni hyvin ja samana iltana hoitajien avustaman kävelin Evan avulla vessaan ja seuraavana päivänä kotiin.Kivut toisenlaisia, leikkauskipua, joten lääkkeitä täytyy syödä, mutta n. viikko leikkauksesta vointi huomattavan hyvä, ei apuvälineitä eikä vahvoja kipulääkkeitä ole tarvinnut.Ei kannata pelästyä vaikka kipuja tuntuu, vie aikansa kunnes kivut häviää ja jonkin asteisia kiputuntemuksia,kramppeja,jäykkyyttä, tunnottomuutta,säteilyoireita tulee leikkauksesta huolimatta toisille jäämään.Odotan innolla fysioterapeutille pääsyä ja tulevia kuntoutusjaksoja.Uskon että leikkaus tuo sinulle avun, tulet huomaamaan sen heti toimenpiteen jälkeen.Tsemppiä


      • Anonyymi

        Moi mulla avartettiin 5selän juuriaukkoa 15.8.2019 6vk.kovat kivut enkä pystynyt kuntouttamasn vieläkin kova hermoku yöllä oikean jalan varpaissa ja nukun lattialla petauspatjalla mutta pikku askelin tulee parempi jumppaa uimahallia ja sauvakävelyä ortopedi sano että voi kestää 3v. Ennenkö hermo hellittää mutta ääntä kohti liike on lääke


    • aloittaja.

      Kohta kaksi viikkoa leikkauksesta ja ei minkäänlaisia kipuja, jalkojen ja alaselän voimat ovat vahvemmat kuin ennen kipuoireiden alkamista elokuun lopussa (eli ahtauma on ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa), liikeradat ja liikkuvuus on aivan eri luokkaa. Toisinsanoen, olen kuin uusi ihminen. Leikkaus oli parasta mitä voi tapahtua. Jos leikkaus ei jostain syystä onnistu, on mielestäni syy jossain muussa kuin leikkauksen epäonnistumisessa esimerkiksi siinä, että ongelma on ehtinyt pahentua siihen pisteeseen, että leikkauksella ei välttämättä edes voisi saavuttaa mitään.

      Mutta kuitenkin. Alan olemaan elämäni kunnossa, koska leikkaus sujui niin hyvin. Näköjään ahtauma oli aiheuttanut jo vuosia jäykkyyttä ja pienehköä kipua aika ajoin, mutta nyt niitäkään ei ole.

      Kaaduin eilen pyörällä aika pahasti ja lensin kädet edellä tielle. Selälle ei käynyt mitenkään, koska se on parantunut niin hyvin. Tämä oikeastaan todisti, että leikkaus on parantunut hyvin. 10 päivää ja selkä on parempi kuin ikinä ennen. Tietenkin odotan lääkärin määräämän 6 viikkoa, jonka jälkeen alan urheilemaan, mutta rohkaisun sana kaikille operaatioon meneville: tulette toipumaan siitä hyvin ja nopeasti! Nimittäin Suomen ortopedian kirurgit ovat myös maailman huippuluokkaa! Suomen terveydenhuolto on maailman huippuluokkaa! (hitaus tosin miinuksena)

      Ikä vaikuttaa paranemiseen, mutta uskallan luvata vanhemmillekin, että 2 viikkoa leikkauksesta ja liikkuminen alkaa olemaan uskomattoman hyvää.

      Kaikkea hyvää ja yrittäkää kestää! Tiedän mitä helvettiä joudutte kokemaan. Leikkaus auttaa teitä ja se on elämän pelastus! Uskon, että voitte tehdä sellaisia asioita, joita ette ole kyenneet tekemään pitkiin aikoihin ja mahdollisesti elämäntyyli ja tavatkin voivat muuttua.

      Voisin kertoa vielä leikkauksen jälkeisestä ajasta. Viikon jälkeen leikkauksesta, oli herkkyyttä leikkausalueen kohdalla, mutta liikkua pystyi silti hyvin. Nouseminen sängystä oli varovaista. Kipua ei ollut, mutta leikkauksen aiheuttamaa jäykkyyttä oli, koska onhan se kuitenkin melkoinen shokki solutasolla esimerkiksi iholle ja lihaksille, kun lihakset "avataan" selkärangan tieltä.

      Kun on kulunut kohta kaksi viikkoa niin tosiaankin minkäänlaista kipua ei ole. Tikit olen jo poistattanut ja leikkauksen aiheuttama jäykkyys alkaa olemaan loppu. Selän kestämä painorasitus vahvistuu huimasti päivä päivältä ja pystyn kantamaan helposti jo yli 6 kilon kauppakassin (6 kg on raja 6 vk)..jne

      Hermokivusta ei ole tietoa. Tai no sellaista puutumista, joita en voi sanoa kivuksi ilmaantui, kun jouduin istumaan monta tuntia koulussa ja nousen seisomaan. Huom: istumista ei suositella kuuteen viikkoon, mutta minun kohdalla se on pakko, koska muuten kaikki asiat mene vessasta alas.

      Leikkaus auttaa.

      • aloittaja.

        Unohdin kertoa, että kipulääkkeitä en syö. Viimeksi otin pari buranaa hammaskipuihin pari päivää sitten, mutta melkein voisi sanoa, että välilevyn pullistuman aiheuttamat kivut loppuivat melkein kuin seinään leikkauksen avulla.


      • aloittaja..
        aloittaja. kirjoitti:

        Unohdin kertoa, että kipulääkkeitä en syö. Viimeksi otin pari buranaa hammaskipuihin pari päivää sitten, mutta melkein voisi sanoa, että välilevyn pullistuman aiheuttamat kivut loppuivat melkein kuin seinään leikkauksen avulla.

        Laitetaan vielä semmoinen huomio, että selkäkramppeja tuli useasti viikon ajan leikkauksesta. Enää niitä ei ole.

        Selkä meni ikäänkuin lukkoon ja alkoi krampata. Veikkasin, että se johtuu siitä kun lihakset avataan leikkauksessa selkärangan tieltä.

        Toinen huomio. Jo järjenkin mukaan selkäleikkauksesta toipuminen vie aikaa, koska jos selkä on ollut jumissa ja kipeänä pidempään ja keho on muokkaantunut siihen tilaan niin selän pitkittynyt jäykkyys ei lähde sormia napsauttamlla vaikka kivut lähtisivätkin.

        Kolmantena huomiona sanoisin vielä, että leikkaus aiheittaa "trauman". Eli vaikka leikkaus on lopulta helpottava tekijä niin siinä tehdään asioita, joka aiheuttaa esimerkiksi verenvuotoa, lihasten avaamista ja solurakenteiden muokkaamista ja täten eräänlaista tuhoamista.

        Teidän täytyy siis toipua leikkaushaavoista ja pitkän ajan aiheuttamasta jäykistymisestä, mutta välilevyn pullistuman aiheuttama hermokipu tulisi lähteä melko nopeasti pois. Itsellä ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen oli todella inhottavaa ja hermokipu tuntui todella kipeältä, kun hermo oli vapautunut. Pitkään puristuksissa ollut hermo oli siis nyt vapaa ja sykki käyttäytyi ihmeellisesti. Sen kaltainen kipu lähti 1-2 päivässä ja nyt sitä ei ole enää lainkaan.

        Ja ainiin. Oikean jalanpohjan puutuneisuus, josta taisin mainita aloitusviestissäni, niin sitä ei enää ole. Jalka on tunnoltaan nyt täysin normaali.

        Pahoittelen useista viesteistäni ja höpötyksestäni, mutta haluan antaa infoa teille kohtalontovereille ja rohkaista, että leikkaus todella auttaa ja hyvin. Olen itse lukenut useita kirjoituksia ennen operaatiota ja yrittänyt miettiä, että mitäköhän leikkauksesta sitten tulee, mutta vastaukset ovat olleet ympäripyöreitä ja semmoisia, että "Joo, kai se auttoi, en ole varma. Kipuja on vielä, en parannu koskaan.Yyh" Valitetaan vain ja ei välttämättä ymmärretä, että kipujen tulisi loppua kuin seinään kun suomalainen ortopedi sen leikkaa ja jos kipuja on niin ne johtuu jostain muusta, esimerkiksi hitaasta paranemisesta tai että hermo on jo vioittunut pysyvästi..jne Väitän, että tässä maassa kirurgi ei tee virheitä ellei ne sitten ole kännissä niinkuin 45 minuuttia ohjelmassa kerran kerrottiin.

        Ja sitten ne, jotka on jo leikattu niin aivan helvetin itsekkäästi lähtevät keskustelupalstoilta pois eivätkä halua auttaa kohtalontovereita kertomalla kokemuksestaan. Eli, kun vaivat häviävät niin jatketaan omaa itsekästä elämäänsä eikä ole enää kiinnostusta auttaa kärsimyksessä olevia kohtalontovereita kertomalla onnistuneesta leikkauksesta ja onnistuneesta paranemisesta.

        Vielä kerran: kaikkea hyvää ja koittakaa kestää!


      • 74vuotias
        aloittaja. kirjoitti:

        Unohdin kertoa, että kipulääkkeitä en syö. Viimeksi otin pari buranaa hammaskipuihin pari päivää sitten, mutta melkein voisi sanoa, että välilevyn pullistuman aiheuttamat kivut loppuivat melkein kuin seinään leikkauksen avulla.

        Tuleeko leikkauksessa metallia selkään ,vai millä se tuetaan .Voisiko joku selventää ,miten leikkaus tehdään .Selkä nikamien ahtauma leikkauksessa .


      • Selkäsairas

        .Onnittelen sydämeni pohjasta sinua/ teitä joilla on leikkaus onnistunut täydellisesti.
        Itse menin hyvällä mielellä puukon alle, koska selkäni rajoitti elämää niin paljon ja lopussa suoli i ja virtan häiriö oli sellainen, että suolii ei toiminut kunnolla ja pissa valu housuihin. Jalkaterä rupesi läpsymään ja varpaat toisesta jalasta ei toiminnut. Eli halvauntui. Tämä oli The end of yli kahden vuoden saikun jälkeen ja yli kymmenen vuoden
        selkävaivojeni jälkeen.

        No, päivystys leikkaukseen päätyi.
        Leikkaus aloitettiin illalla kahdeksalta. Eka kerran heräsin ja klo oli 03.00 kipuja oli kovasti. Sain siihen i helpotusta. Seuraavan kerran mitä muistan klo oli ,,06.00 pohtivat osastolle viemistä, mutta eivät huolinut kipujen takia sinne vielä, joten jäin sinne kipuheräämöön muutamaksi tunniksi vielä.

        Osastolla sängystä nouseminen eka kertaa hoitohenkilökunnan avustamana oli tosi kivulias. Mutta kyllä minä sieltä nousin ja Eva telineen kanssa kävelin. Kovasti sätelivia kipuja oli ja sain tarqinikkia aina tarvittaessa.
        12 vuorokautta olin sairaalahoidossa , josta 9 oli leikkauksen jälkeen. Aika leikkauksen jälkeen on näin jälkikäteen vähäsen epä seävää,
        koska olin varmaan niin lääketokkurassa.

        Nyt olen ollut kotona 1,5 viikkoa ja käytössä on oxycontin gababentin Panadol. Ilman en pärjää. Yöt on huonoja kivun ja painajaisten takia. Painajaiset on vähenny. Kivut ei.

        Minulle tehtiin avaruus leikkaus plus ,että sieltä löytyi sellainen yllätys, synovialikystä.

        Kahden kuukauden päästä jälkitarkastukseen ja uusiin taivutusröntgenin. Koska yliliikkuvat nivekeni on kuulemma riskisuunnassa johonkin istabiliteettiin.
        No aika näyttää.
        En omalla jeromukselkani halua ketään säikäyttää, mutta haluan kertoa, että näinkin asiat voi olla pari kolme viikkoa leikkauksen jälkeen.
        Olen kuitenkin vaikka monena aamuna olenkin itkenyt ja itsemielessa pohtinut, että teinkö oikean valinnan, vain oliko minulla valinnanvaraa . Hyvällä mielellä ja ajattelen, että onhan siitä kulunut niin vähäsen aikaa leikkauksesta, että keholenii pitää nyt antaa aikaa, parantua.


      • Anonyymi
        aloittaja.. kirjoitti:

        Laitetaan vielä semmoinen huomio, että selkäkramppeja tuli useasti viikon ajan leikkauksesta. Enää niitä ei ole.

        Selkä meni ikäänkuin lukkoon ja alkoi krampata. Veikkasin, että se johtuu siitä kun lihakset avataan leikkauksessa selkärangan tieltä.

        Toinen huomio. Jo järjenkin mukaan selkäleikkauksesta toipuminen vie aikaa, koska jos selkä on ollut jumissa ja kipeänä pidempään ja keho on muokkaantunut siihen tilaan niin selän pitkittynyt jäykkyys ei lähde sormia napsauttamlla vaikka kivut lähtisivätkin.

        Kolmantena huomiona sanoisin vielä, että leikkaus aiheittaa "trauman". Eli vaikka leikkaus on lopulta helpottava tekijä niin siinä tehdään asioita, joka aiheuttaa esimerkiksi verenvuotoa, lihasten avaamista ja solurakenteiden muokkaamista ja täten eräänlaista tuhoamista.

        Teidän täytyy siis toipua leikkaushaavoista ja pitkän ajan aiheuttamasta jäykistymisestä, mutta välilevyn pullistuman aiheuttama hermokipu tulisi lähteä melko nopeasti pois. Itsellä ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen oli todella inhottavaa ja hermokipu tuntui todella kipeältä, kun hermo oli vapautunut. Pitkään puristuksissa ollut hermo oli siis nyt vapaa ja sykki käyttäytyi ihmeellisesti. Sen kaltainen kipu lähti 1-2 päivässä ja nyt sitä ei ole enää lainkaan.

        Ja ainiin. Oikean jalanpohjan puutuneisuus, josta taisin mainita aloitusviestissäni, niin sitä ei enää ole. Jalka on tunnoltaan nyt täysin normaali.

        Pahoittelen useista viesteistäni ja höpötyksestäni, mutta haluan antaa infoa teille kohtalontovereille ja rohkaista, että leikkaus todella auttaa ja hyvin. Olen itse lukenut useita kirjoituksia ennen operaatiota ja yrittänyt miettiä, että mitäköhän leikkauksesta sitten tulee, mutta vastaukset ovat olleet ympäripyöreitä ja semmoisia, että "Joo, kai se auttoi, en ole varma. Kipuja on vielä, en parannu koskaan.Yyh" Valitetaan vain ja ei välttämättä ymmärretä, että kipujen tulisi loppua kuin seinään kun suomalainen ortopedi sen leikkaa ja jos kipuja on niin ne johtuu jostain muusta, esimerkiksi hitaasta paranemisesta tai että hermo on jo vioittunut pysyvästi..jne Väitän, että tässä maassa kirurgi ei tee virheitä ellei ne sitten ole kännissä niinkuin 45 minuuttia ohjelmassa kerran kerrottiin.

        Ja sitten ne, jotka on jo leikattu niin aivan helvetin itsekkäästi lähtevät keskustelupalstoilta pois eivätkä halua auttaa kohtalontovereita kertomalla kokemuksestaan. Eli, kun vaivat häviävät niin jatketaan omaa itsekästä elämäänsä eikä ole enää kiinnostusta auttaa kärsimyksessä olevia kohtalontovereita kertomalla onnistuneesta leikkauksesta ja onnistuneesta paranemisesta.

        Vielä kerran: kaikkea hyvää ja koittakaa kestää!

        Kiitos avartavasta kertomuksesta hoidon ja operaation suhteen. Erittäin mukava lukea näin operaatioon menossa kun ollaan.


    • Grr ja kääk

      Kiitos sinulle positiivisesta kannustuksesta! :) Toivon todella, että itsekkin olisin jo maaliskuussa siinä kunnossa, että pääsen töihin ja voin taas aloittaa kunnolla liikunnan. Vesijumpissa ym olen käynyt. Paitsi nyt tän niksautuksen takia selkä ihan totaalijumissa ja koko viikko menny vaan töpötellessä hissukseen :( Toivotaan, että minullakin leikkaus auttaisi. Mulla tuossa vasemassa jalassa kaksi kroonista hermovauriota, että mahtaakohan ne parantuu ennalleen vielä? Hermoratatutkimuksessa todettiin kesäkuussa.

      Joulunalushommat on nyt jääneet täysin tekemättä. Tarvii aamulla koittaa, jos pääsis lääkäriin ja sais kunnon troppia, että pystys ees liikkuun. Hommaa olisi vaikka kuinka ja kauppoihinkin pitäisi lahjoja ym hakemaan. Saas nähdä...
      Työikääkin mulla vielä se 18 vuotta, että silleen olisi kiva tästä vielä kuntoutua :)

    • Aloittaja..

      Voi parka. Säälittää toden teolla, kun tiedän täsmälleen miltä sinusta tuntuu.

      Hermothan paautuu, mutta ehkä tärkeämpi kysymys on, että miten pitkään paranemisessa kestää. Meneekö ennalleen palautumisessa kuukausia , vuosi vai vuosia. Sitä en tiedä, mutta sen voin sanoa, että leikkauksella saadaan pinteessä oleva hermo irroitettua ja kivulias olo poistettua.

      • montavuottavaivaa

        Hyvää Joulua kaikille täällä.Kerronpa oman tarinani.Kohta 12v sitten selkäni leikattiin
        kookkaan välilevy prolapsin vuoksi.Leikkaus meni hyvin ja jo seuraavana päivänä olin jalkeilla.Toipuminen eteni mutta:noin kolmen kuukauden jälkeen kivut palasivat.
        Siitä asti elämä on kivun täyttämää.Neurostimulaattoria yritettiin Eka kerran 8v sitten,ei onnistunut.Kipu puudutuksia laitettiin PALJON.Siinäkin lopulta tuli seinä vastaan.Monia vaikeita kokemuksia,nöyryyttämistä...Kipupoli laittoi tkn hoitoon kun ei
        lääkäri osannut tehdä mitään,hirveä virhe!Monen mutkan jälkeen pääsin Töölöön sairaalassa neurokirurgin hoitoon.Simulaattori asennettiin 1,5v sitten.Apu
        melko vähäinen,yöllä paras.Kipulääkkeitä menee ja joten kuten pärjään.Vuosi sitten kipuun tuli pahenemis vaihe,jalat puutuvat ja sitä simulaattori pahentaa.Töölössä todettiin selän skolioosi,en ymmärrä miksi ei aiemmin huomannut kukaan kun MRI monta kertaa.Tässä jotain omasta kohtalosta.Olen silti aika onnellinen ihminen!


      • chiligirl
        montavuottavaivaa kirjoitti:

        Hyvää Joulua kaikille täällä.Kerronpa oman tarinani.Kohta 12v sitten selkäni leikattiin
        kookkaan välilevy prolapsin vuoksi.Leikkaus meni hyvin ja jo seuraavana päivänä olin jalkeilla.Toipuminen eteni mutta:noin kolmen kuukauden jälkeen kivut palasivat.
        Siitä asti elämä on kivun täyttämää.Neurostimulaattoria yritettiin Eka kerran 8v sitten,ei onnistunut.Kipu puudutuksia laitettiin PALJON.Siinäkin lopulta tuli seinä vastaan.Monia vaikeita kokemuksia,nöyryyttämistä...Kipupoli laittoi tkn hoitoon kun ei
        lääkäri osannut tehdä mitään,hirveä virhe!Monen mutkan jälkeen pääsin Töölöön sairaalassa neurokirurgin hoitoon.Simulaattori asennettiin 1,5v sitten.Apu
        melko vähäinen,yöllä paras.Kipulääkkeitä menee ja joten kuten pärjään.Vuosi sitten kipuun tuli pahenemis vaihe,jalat puutuvat ja sitä simulaattori pahentaa.Töölössä todettiin selän skolioosi,en ymmärrä miksi ei aiemmin huomannut kukaan kun MRI monta kertaa.Tässä jotain omasta kohtalosta.Olen silti aika onnellinen ihminen!

        Hyvää Joulua vain kaikille ja terveempää ja parempaa ensi vuotta kaikille! Minulla myös toinen selkäleikkaus oli juuri äskettäin,ensimmäinen leikkaus meni hyvin,mutta jo muutamien viikkojen jälkeen meni uudestaan tuo leikattu väli.Enään leikkaukseen en mene,ellei aivan pakko.Leikkaukset ovat onnistuneet kyllä hyvin,mutta eivät apua tuo tuohon itse syyhyn.Välilevyt rappeutuneet,lihakset surkastuneet,naksuu,lonksuu ja muljahtelee,kramppaa,puutuu,säteilykipua jne.Tämän kanssa vain elettävä ja oltava onnellinen että pystyy omilla jaloilla kävelemään joten kuten.Erilaisia hoitomenetelmiä on käytettävissä tuohon selkäkipuun,itse olen miettinyt noita punapippurilaastareita,joista kovasti puhutaan.Ovat arvokkaita yli 400e kpl ja tarkemmin en tiedä kuinka kauan yhden laastarin vaikutusaika on, ja nuo kela korvaukset,paljonko kela korvaa.Jos kokemuksia laastareista,laittakaa kokemuksia.


      • eläkemummi

        En tiedä minkälaisia kipulaastareita tarkoitat, mutta Virosta saa apteekista pippurilaastareita 1 e /kpl ilman reseptiä ja vaikka kuinka paljon.


    • jpo1

      Moi !
      Mulla oli spinaalistenoosi eli ahtauma selässä, joka leikattiin kolmisen viikkoa sitten. Kaikki meni hienosti ja pääsin kotiin seuraavana päivänä. Kipua ei ole kuin pikkuvarpaissa , jotka ovat yliherkät kosketukselle. Lisäksi leikkaushaavan kohdalle on tullut pieni kohouma. Onko kellään toiselle tälläistä tullut ?
      Kohouma ei punota eikä se ole tulehtumisen seurausta.

    • akkarukka

      Tämä on vanha ketju ja en tiedä, saanko enää vastauksia. Mutta: minulla on skolioosi, selkäydinkanavan ahtautuma, välilevytyrä (voi olla useampiakin), spondylolyysi ja spondylolisteesi ja kipuja on ollut jo varmaan ainakin pari-kolmekymmentä vuotta. Nykyään pystyn kävelemään enintään noin 200 m, seisomaan max. 10 minuuttia ja sitten on pakko päästä istumaan.
      Selkää on tutkittu monin tavoin ja keväällä reumatologi sanoi, ettei leikkaushoito ole vielä tarpeen! Minulla ei ole reumaa, sen sijaan mm. psoriasis ja muita kroonisia sairauksia.

      Ihmettelenkin, miten sairas pitäisi olla, jotta leikkaus katsottaisiin aiheelliseksi?!

      • Stenoosipase

        Hei Akkarukka, luin kirjoituksesi ja minulla nousi niskavillat pystyyn. Olen juuri toipumassa selkäydinkanavan avarrusleikkauksesta. Operaatio tehtiin vajaa kolme viikkoa sitten ja kivut ovat jääneet pääsääntöisesti leikkauspöydälle. Omat diagnoosini olivat kutakuinkin yhteneväiset sinun diagnoosien kanssa, paitsi että minulla ei ole muita kroonisia sairauksia kuin laaja-alainen nivelrikko. Kuvittelen tietäväni miten pahalta sinusta tuntuu ja millaiset ovat kivut. Olet käynyt reumatologin juttusilla ja hänen mielestään ei ole leikkaustarvetta. Katsoikohan hän kokonaistilannetta, esim. juuri tuota selkäydinkanavan ahtaumaa, joka aiheuttaa (tai ainakin minulle aiheutti kun se oli erittäin tiukka) helvetilliset kivut. Selästäsi on varmaankin otettu magneettikuvat jossa nuo mainitsemasi vaivat on todennettavissa. Oletko käynyt magneettikuvien lausunnon kanssa neurokirurgin vastaanotolla? He varmaan suhtautuvat tuohon ahtaumaan hieman eri tavoin kuin reumatologit.


    • Jäinenjänis

      Olipa ilo kuulla aloittajan kokemuksista leikkauksesta ja että selkä tuli kuntoon! Minulla ilmeni magneettikuvissa selkäydinkanavan ahtauma ja välilevyn pullistuma. Olen kärsinyt kivuista tammikuusta lähtien ja vihdoin sai edes selvyyden mikä vaivaa. Särkylääkkeitä pitää syödä päivittäin. Olen 26 vuotias mies. Myötämieltä muiden selkäkipuihin!

    • Huoma1

      Akkarukalle,
      mene ihmeessä neurokirurgin vastaanotolle, kuten Stenoosipase ehdotti. Itseltäni leikattiin ahtauma 2 viikkoa sitten. Ennen sitä pystyin kävelemään tuon samaisen 200 metriä, kuten sinäkin. Minut pantiin 1-kiireellisyyysluokkana leikkaukseen eli leikkauspöydälle heti, kun olin mennyt sairaalaan.
      Sinun vaivasi ovat varmaan jo ratkenneet, kun tämä on niin vanha ketju. Itselläni on nyt se vaiva, ettei selkäni tahdo pysyä suorassa, vaan olen kumarassa. Tietääkö joku, kohentuuko tuo asento?

      • Stenoosipase

        Hei, Minulla alkaa nyt olla puoli vuotta ahtauman avarruksesta ja elämänlaatu on tosiaan kohentunut olennaisesti. Pientä takapakkia on tullut kun olin lähellä joutua kolariin ja siinä tein sitten hätäpäissäni voimakkaita äkkiliikkeitä. Tämän jälkeen on varpaissa tuntunut pistelyä ja muuta kramppi on tullut jalkaan. Luotan edelleen, että nämä em. menevät ohi. Käyn säännöllisesti edelleenkin fysioterapeutilla ja jumppaan annettujen ohjeiden mukaan... tämä varmaan jatkuu hamaan tappiin asti :)

        Minä kävelin myös kumarassa ennen tuota avarrusta... etunoja kuulemma helpottaa hetkellisesti stenoosi-ihmisiä. Tästä johtuen varmaankin alitajuisesti asento muuttuu etukumaraksi. Minulta karsi fysioterapeutti tuota etukumaraa pois, itse en edes huomannut vinossa olevani. Se oli pitkälti jäänne kipujen ajoilta.

        En ole varma luinko tästä ketjusta vai jostain muusta ketjusta, että stenoosin avarruksen jälkeen on joillekin tullut voimakkaita kramppeja jonkin ajan päästä operaatiosta. Itselläni jäi kivut käytännössä sinne leikkaus-saliin, mutta nyt tuon läheltä piti tilanteen jälkeen nuo aiemmin kertomani oireet ilmestyneet. Toivottavasti ovat ohimenevää , mutta kertokaa kokemuksianne... onko teille tullut kramppeja tms. ja ovatko ne jääneet pysyviksi?


    • Potilas69v

      Minulta leikattiin rintarangan alaosan (Th11-12) alueen spinaalistenoosi 15.6.2017. Ei alksi näyttänyt paranevan ollenkaan. Ny noin puolen vuoden jälkeen tilanne on jo hieman parantunut. Ei mainittavia särkyjä ja tuntohäiriöt jaloissa vähentyneet.

      Edelleen kuitenkin ongelmia liikkeellelähdössä jos istuu pitkään. Samoin aamulla sängystä noustessa jalat jäykät ja puutuneet. Rentoutuvat kuiten melko pian kun lähtee kävelemään.

      Itse pystyn kyllä ävelemään hyvin vaikka 10 km ja hiihtämään 20 km. Tasapaino kuiten edelleen heikko, johtuen ilmeisesti ylivillkaista reflekseistä. Selkäkipuja ei ollenkaan ja ryhti melko suora.

      Onko kellään muulla kokemuksia rintaran alueen ahtauman tai prolapsin leikkauksesta. ?

      Käsittääkseni nämä ahtaumat tällä alueella ovat harvinaisia

    • puutunut57

      Moi. Oli kiva lukea kokemuksista. Mulla spinaalistenoosi 4-5 välissä, lisäksi nikamat liikkuu sivuttain molempiin suuntiin ja likvor-nestettä tihkuu jonnekkin. Vaiva alkoi varpaiden puutumisella 1,5 v sitten ja pikkuhiljaa eteni ensin toiseen, sitten toiseen jalkaan.Nyt pystyn kävelemään n. 300 m, välillä jalat puutuu ihan kauppareissulla. Kaatuminenkin on usein lähellä kun nilkat taittuu miten sattuu.Leikkausta odotan mutta tämä suomen hoitotakuu on syvältä, vielä olisi 5 kk aikaa jäljellä.Töitä en pysty tekemään vaikka kipuja ei ole mutta puutuminen on niin voimakasta,että jalat saattaa lähteä alta. Hermo on aika tiukilla kun on niin hemmetin avuton olo.Lääkärit antoivat ensin ohjeeksi syödä buranaa...kunnes löytyi fysiatrian lääkäri, joka oikeasti kuunteli ja uskoi.Laittoi magneettiin yms ja siitä suorilta lähete leikkaukseen.Rahat on vähissä ,olen pienyrittäjä ja olisi kiva päästä kuntoon,koska kohta alkaa olla edessä velkaisen asunnonkin myynti että pärjää.Sorry avautuminen mutta monessa maassa minut olisi jo leikattu,ei tämä suomen systeemi kaikille sovi.

    • Todellisuutta

      No nuorten ihmisten pullistumat sun muut kuin uuden auton korjausta - no problem mutta iäkkäämilmillä jo rappeumaa eli vrt auto jolla ajettu 500000 km jossa kaikki paskana eli en suosittele leikkausta , sinne ehtii aina myöhemmin eli mobiilisaatio oikeat asennot oikea liike niin kroppa osaa korjata itseään paljonkin!
      Ja kun vuosia takana 3 x nuoriin verrattuna on hermotkin jo raunioituneet ei leikkaus voi auttaa , pikemmin pahentaaa varsinkin jos lekuri tunaroi..

    • Tuskaa

      Hei, satutin selkäni yli 3 kk sitten, vasen pakarakipu alkoi heti heijastui koko jalkaan ja levinnyt toiseen jalkaan, polttavat kivut nivusissa pakaroissa, koko vasen puoli kovassa jännityksessä, kipu oli kova heti siirsin vähän pesukonetta siitä alkoi, joudun käyttämään koviakin kipulääkkeitä, minulle sanoi Helsingin erään sairaalan ylilääkäri puhelimessa leikkaus, hän on nyt lomalla on tutkinut selkääni pari. vuotta sitten sanoi L5-4 välissä hermoille ei tilaa, ja nyt meni toinenpuoli L5s1 iso tuore fasettiartroosi ja maininta nesteily sopii instabiliteettiin kipu on kova, ainoastaan kipupuudutepiikki auttoi 2 h. Menin toiselleneurokirurgille ei leikattavaa? Näin kaksi neurokirurgia voi sanoa erilailla hän joka sanoi puhelimessa on sairaalan ylilääkäri jota arvostetaan paljon, Minulla on vuosia repinyt reidensisäosat jatkuvasti, ja pari vuotta sitten menin hierojalle oikean lapaluun alla kipupiste, siitä tuli kovat kivut kävelin kumarassa laitettiin tietokoneavusteinen piikki puudute ja kortisonia auttoi pahimpaan. Minulla on ollut todella kovia polttoja mol, jaloissa luulin johtuvan niskasta on leikattu, nyt ymmärrän se on selästä johtuvaa jalat ja selkä nykii paljon varsinkin makuuasennossa lihakset väsyvät paljon, outo oire käsivarsien yläosat polttaa voisiko johtua selästä.

    • Kivalikka

      Mikä sairaala ei Töölö ota Vakavasti lannerangan 5,4s1 molemminpuolinen hermoärsytystä jalat polttaa, onneksi löysin hyvän fysiatria on samaa mieltä on hermo ahtauma 7 kk kun pääsisi leikkaukseen jalkoihin pistää polttaa, nivusissa polttava kipu neuvokaa mistä apu, luotan enemmän ortopediin neurokirurgi ynseitä ei puhu, meinaa että olen hullu.

    • Julli93

      Itsellä luudutettiin 2 qlinta selkänikamaa marraskuun alussa. Nikamasitymä, välilevynpullistuma. 4kk leikkauksesta aikaa ja aloitin 5vk sitten kuntosalitreenit. Treenit sujuu kivasti vaikka vähän kipeää tekee. Ensimmäiset 3kk leikkauksesta selkää ei saanut taivuttaa tai kiertää eikä kuormittaa yli 5kg taakoilla. Onko täällä muita kenellä ollut sama leikkaus?

    • Anonyymi

      Minut kuvattiin n.kuulausi sitten ja löytyi pullistuma ja lsmnersngan ahtauma.Olen ollut nyt 3vko:a sairaslomalla koska oikea jalka puutuu ja menee alta.Lääkkeet jonkin verran suttavat kipuihin.Nyt onnuusi sika varattu,että saisin vahvempia lääkkeitä.Voi kuulema olla vuodenkin jonot tällä hetkellä.Omslääkäri yrittää kiirehtiä laittamalla lähetettä.Olen kohta 60v. ja halusisinnpäästä mahdollisimman nopeasti leikksukseen.Leikkaus ei pelota,koska olen kuullut siitä niin paljon hyviä tuloksia.

    • Anonyymi

      Voiko noin pusn leikattu.

    • Anonyymi

      Minkänimisiä tabletteja syötte nivelrikkoon.
      Jos on selkäranka on vammautunut.

    • Anonyymi

      Minulla leikattiin 2001 Töölössä päivityksessä koska halvaantui vasen puolella virtsarakko ei toiminut.Oli kukkakaalimainen välilevytyrä joka vakavavampi kun pullistuma..Jouduin 2 leikkaukseen 2 viikkoa ekan selkä leikkauksen jälkeen tuli taas halvaus ei kuvattu koko selkäranga kanavaa löydettiin välilevy pullistuma useammasta välitä ..Minulle jäi pysyvä hermovaurio vasempaan jalkaan pereuspareesi olin 8 vuotta kuntoutus tuella kunnes myönnettiin pysyvä työkyvyttömyys eläke. Leikkaukssa tapahtui potilasvahinko josta tuli myönteinen päätös sain kivusta ja särystä ja pysyvästä hermovauriosta pikku korvaukset ihan mitättömät kun ei leikattu ajoissa. Jos tulee halvaus pitää 6 tunnin sisällä leikata eikö leikattu.
      Nyt olen 63 vuotias todettu koko selkäranga kanavassa ahtatuma ja madaltumia ja hermopinne en ole pääsyt leikkaukseen ollut 3,6 vuotta vasen jalkapohja puutunut kuin kulpamuovi jalkapohjan alla ..saanut 2 kertaa selän hermojuuri puudutus piikin auttoi vain 5 viikkoa.....nyt lääkäri soittaa 22.5 mulle aamusin molemmat jalat kun puupökkelöt selkä ei kestä mitään rasitusta pitäsi päästä leikkaukseen vaikea kävellä enään .Elämänlaatu on huonontunut tämän takia.Ei kipu lääkkeitä voi määrämättömästi syödä maha ei kestä niitä ..tosi vaikea päästä leikkaukseen tänä päivänä on noin 2 vuoden selkä leikkaus jonot ..olin 9 kk.nilkan tekonivel leikkaus jonossa peijaksessa 7 kk sitten oli iso harvinainen leikkaus onneksi nilkka toipunut mutta selkä pitäisi saada kuntoon ..Tsemmiä kaikille selkä kipu potilaille.

    • Anonyymi

      Hei ent.selkäpotilas! Hieno kirjoitus leikkauksesi vaiheista. Itse olen menossa ( jos uskallan) nyt tammikuun lopussa avarrusleikkaukseen. Kirjoituksesi antoi uskoa siihen, että ehkä kannattaa lopettaa tämä eipäs, juupas mietintä ja rohkaista mielensä ja mennä. Olen kärsinyt ahtaumasta 10 VUOTTA! Voihan se olla, etteivät hermot sitten osaakaan nauttia vapautumisestaan, kun ovat olleet noin kauan puristuksissa. Mutta sitähän ei tiedä ennenkuin leikkaus on tehty.
      Kiitos Sinulle. Taidan uskaltautua operaatioon!

      • Anonyymi

        Ikävä kyllä, 10 vuoden jälkeen hyvin todennäköisesti jää pysyvää oireilua. Tavallisesti leikkauksissa helpottaa eniten kipu , kun taas voimattomuus ja tuntohäiriöt korjaantuu huonommin eli halvaustyyppiset oireet ainakin pitää pyrkiä hoitaan nopeammin, jopa tunneissa tai päivissä. Miettisin kyllä, jos vain pärjää, sillä leikkauksissa on aina riskinsä.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Hienoa, kun onnistui! Minulle tehtiin myös tuollainen leikkaus helmikuussa ja kivut jäivät leikkauspöydälle. Hyvin olen kuntoutunut ja käyn kuntosalillakin nyt säännöllisesti, olen harrastanut kuntosalia jo 20vuotta, joten ehkä tämä nopea toipuminen johtui hyvästä peruskunnosyani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe