Vähän lunta maassa ja urat taas päin peetä

Joka talvi

Käsittämätöntä ettei porukka pysy keskellä kaistaa, vaan urat vedetään ihan päin peetä. Jos ei osata ajaa, kannattaa tyytyä julkisiin.

49

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös kesällä

      Ajoneuvon paikka ajoradalla on kaistan oikeassa reunassa.

      • ....

        Toki on mutta ei kuitenkaan reunaviivoituksen päältä vedetä niitä uria vaikka reunassa ajetaankin.


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Toki on mutta ei kuitenkaan reunaviivoituksen päältä vedetä niitä uria vaikka reunassa ajetaankin.

        Kyllä. Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Kun näin toimitaan talvellakin, niin urien pitäisi syntyä oikeisiin kohtiin, mutta kun ei.


    • Joka talvi

      OK. Olisi pitänyt kirjoittaa että käsittämätöntä ettei porukka pysy oikealla kohdalla omaa kaistaa, vaan urat vedetään ihan päin peetä.

      Tarkoittaa siis sitä että välilä urasta paista keskiviiva ja välillä toisesta urasta pientareen puolen viiva.

    • 14+16

      Näin se on, ainakin tuolla Kankaanpäässä. Kaistojen välinen viiva on kahden uran puolivälissä. No, tuollaisessa tuppukylässä tuosta nyt ei ole paljon haittaa, mutta kaupunkipaikassa olisi hyvä, jos kaksi kaistaa todella tarkoittaisi kahta kaistaa.

    • yksinkertaiset..

      Tämä on kumma ilmiö mutta vain yksi muiden joukossa, asioita jotka ei
      koskaan tule kuntoon mutta kiva niistä on kirjoittaa ei siinä mitään.
      Samaan olen iät ja ajat kiinnittänyt huomiota, pahimmillaan 3-4 kaistaisella motarilla (Länsiväylä) menee vain 2 lumelle luotua kaistaa mitkä mutkittelee laidasta laitaan, ajaakohan nämä kaistat jotkut vähän maistissa ja loput seuraa sitten perässä.

      • Mennään missä sattuu...

        Se taitaa pitkälti mennä niin että kun yöllä on satanut lunta ja sitten aamulla ensimmäiset autot ajavat jäljet tiehen niin sen jälkeen sitten muut ajavat samaa latua meni ne kaistat oikeasti miten ja missä tahansa. Monella kun järki ei riitä itse päättelemään missä kohtaa oikea ajorata/kaista kulkee. Ja toispaikkakuntalaiset ovat sitten vielä enemmän kuutamolla kun eivät voi ajaa "niinkuin aina ennenkin on ajettu"!


      • Voe, voe
        Mennään missä sattuu... kirjoitti:

        Se taitaa pitkälti mennä niin että kun yöllä on satanut lunta ja sitten aamulla ensimmäiset autot ajavat jäljet tiehen niin sen jälkeen sitten muut ajavat samaa latua meni ne kaistat oikeasti miten ja missä tahansa. Monella kun järki ei riitä itse päättelemään missä kohtaa oikea ajorata/kaista kulkee. Ja toispaikkakuntalaiset ovat sitten vielä enemmän kuutamolla kun eivät voi ajaa "niinkuin aina ennenkin on ajettu"!

        "ensimmäiset autot ajavat jäljet tiehen niin sen jälkeen sitten muut ajavat samaa latua meni ne kaistat oikeasti miten ja missä tahansa. Monella kun järki ei riitä itse päättelemään missä kohtaa oikea ajorata/kaista kulkee."

        Enemmistö taitaa olla noita kädettömiä joiden omat aivot eivät tarpeeksi ohjaa mitä pitäisi tehdä. Jos ei osata, ei pitäisi olla ajokorttia laisinkaan.

        "toispaikkakuntalaisten" liikennekäyttäytymisen tosin ymmärtää, sillä oudossa ja uudesssa paikassa ei osata ajaa samalla tavalla kuin paikalliset (turisti on maailman tyhmin eläin.)


      • ei motari...

        Länsiväylä ei ole moottoritie.


      • on on
        ei motari... kirjoitti:

        Länsiväylä ei ole moottoritie.

        nykyään helsingistä aina kirkkonummelle asti.


      • perhana....
        on on kirjoitti:

        nykyään helsingistä aina kirkkonummelle asti.

        No perkele. Itäväylä ei ainakaan ole.


      • Anonyymi
        Voe, voe kirjoitti:

        "ensimmäiset autot ajavat jäljet tiehen niin sen jälkeen sitten muut ajavat samaa latua meni ne kaistat oikeasti miten ja missä tahansa. Monella kun järki ei riitä itse päättelemään missä kohtaa oikea ajorata/kaista kulkee."

        Enemmistö taitaa olla noita kädettömiä joiden omat aivot eivät tarpeeksi ohjaa mitä pitäisi tehdä. Jos ei osata, ei pitäisi olla ajokorttia laisinkaan.

        "toispaikkakuntalaisten" liikennekäyttäytymisen tosin ymmärtää, sillä oudossa ja uudesssa paikassa ei osata ajaa samalla tavalla kuin paikalliset (turisti on maailman tyhmin eläin.)

        Eli suomalainen kun matkailee etelässä, hän muuttuu "maailman tyhmimmäksi eläimeksi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli suomalainen kun matkailee etelässä, hän muuttuu "maailman tyhmimmäksi eläimeksi"

        Jos ihminen tulee täysin uuteen paikkaan, niin voi hyvinkin vaikuttaa hivenen "tyhmältä" paikallisväestön mielestä. Turistien osalta noin voi olla.


    • tiede ja kulttuuri

      Oudolta tuntuva ilmiö, jonka syntymä on kuitenkin luonnollinen. Ihminen kun pyrkii vaistomaisesti ajamaan valmista uraa pitkin. Jonkun puolihuolimaton ratin heilautus kertautuu, kun seuraava tekee samanlaisen pikku mutkan. Pippeli. Ja samoin seuraava, ja seuraava, ja niin edelleen.

      Ei tuosta haittaa ole paitsi silloin, kun se uusi ura menee kaistan ulkopuolella.

      • Sitähän juuri...

        "Ei tuosta haittaa ole paitsi silloin, kun se uusi ura menee kaistan ulkopuolella."

        Aika useinhan urat menevät kaistan ulkopuolelle. Vasemmasta urasta paistaa kaarteissa keskiviiva tai keltainen sulkuviiva ja oikeasta urasta paistaa reunaviiva. Ei siis pysytä kaistan sisäpuolella.


    • 2-v-ajanut

      Olen tätä itsekin miettinyt. Jotkut varmaan pelkäävät ajavansa ojaan kun lumi naamio reunan niin ettei sitä näy.

    • ääliötrekkapaskat

      Niimpä. Rekkapenat hyvin useasti tulevat vastaan keskiviivan väärällä puolella. Pitäähän se vähintään metri olla siihen reunaviivaan väliä, ettei vaan paskakasa mene ojaan. On ne sen verran tyhmiä otuksia rekkapaavot.

      • haispaska

        homo perse!


    • toinen totuus ?

      Muistan lukeneeni joskus venäläisestä tavasta tehdä kävelyväylät uusille asuinalueilleen siten jotta annettiin ihmisten kävellä nurmet ja hiekat poluikseen ja kun reitit olivat auenneet notta siihen asvalti ja reunat laitettiin.Kas tiet olivat juuri siinä missä ihmisetkin kulkevat.

      Eikös vanhat tiet maaseudulla vieläkin polkuile torppien kautta mutkitellen.

      Tieurat ovat insinöörien suunnittelemat ja kun lumi peittää primitiivisyys kukoistaa.

    • Ymmärtämättömyyttä

      "Käsittämätöntä ettei porukka pysy keskellä kaistaa, vaan urat vedetään ihan päin peetä. Jos ei osata ajaa, kannattaa tyytyä julkisiin. "
      Käsittämättömämpää on että niitä uria ei saada korjattua. Vielä kääsittämättömämpää, että syytetään onnettomuuteen joutunutta osaamattomuudesta. Tuossa on suuri vaara saada omaan nilkkaansa.
      Osaavia mailmanparantajia riittää aina, mutta aikaansaavista on huutava pula.

      • ???

        "Käsittämättömämpää on että niitä uria ei saada korjattua."

        Jos kädettömät 90% ajaa sokeana samoja uria, niin miten ne sitten korjaantuisi?


    • Into Greippi

      Itse olen sitä mieltä, että pitäisi ajaa uuteen lumeen aina vähän eripaikasta, kun muut ja näin ei kulu asfaltti urille keväällä.
      Monestihan valoista lähdettäessä pinta on kulunut hiekalle asti, kun mennään aina samaa latua, ainakin meilläpäin, mutta meilläpäin ei mitään yleiskäsitystä olekkaan liikenteestä, vaan minä ekana ja muut painukoot vaikka hevon...

      • Ura Ohjus

        Ja tiet urautuisivat muutenkin vöhemmän JOS porukka ei ajaisi niissä urissa nii orjallisesti. Monesti näkee kun vesikeleillä urat on täynnä vettä mutta silti niissä vaan täytyy ajaa vaikka vesi roiskuu rajusti lokasuojissa ja auto heiluu ja huojuu urien ohjaamaan. Kun ymmärrys riittää vain auton liikkeessä pitämiseen niin muut tärkeätkin asiat menee ohi. Ja tiet kuluu ja turvallisuuskin vaarantuu urissa heittelemisestä.


    • tyhmiä laumasieluja

      "Käsittämätöntä ettei porukka pysy keskellä kaistaa, vaan urat vedetään ihan päin peetä. Jos ei osata ajaa, kannattaa tyytyä julkisiin."

      Tarkoitit varmaan oikealla kohtaa omaa kaistaa. On se todellakin enemmistölle ylivoimaisen vaikeaa talvella ajaa siellä missä kuuluu. Seurataan sokeasti edellisen jälkiä ja näin urat syntyvät vääriin paikkoihin. Ei uskalleta mennä lumiselle alueelle peläten jotakin.

      Tänäkin aamuna näin "ammattilaisen" raskaan kaluston ratissa joka seilasi missä sattuu. Onnetonta toimintaa.

      • Anonyymi

        Jos ei osata ajaa kesälläkään siellä, missä kaistalla kuuluu ajaa, niin ei sitä osata talvellakaan.


    • rata rane

      Koko tien leveys kannattaa hyödyntää, jos haluaa liikkua tehokkaasti.

      Useampikaistaisella on toki suositeltavaa pyrkiä valitsemaan linjat omalta kaistalta, mutta ajetaanhan sitä vastaantulijan puolella ohituksissakin.

      Pimeissä mutkissa ja mäkien harjanteilla pitää pysyä joka tapauksessa omalla tontilla. Muutoin uskaltaa kyllä aika huoletta lainata vihollisen reviiriä.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen kun ajaa väärästä kohtaa, kuten toisen kaistan puolella mutkassa, niin kaikki muut laumasielut ajavat samoja jälkiä seuraten. Aivokapasiteetti ei ilmeisesti riitä toimimaan järkevästi?


    • Anonyymi

      Jokavuotinen ihmetyksen aihe alkoi taas, kun ensilumi tuli.

    • Anonyymi

      Mitä väliä sillä on, missä kukin ajaa silloin kun ei tule vastaantulijoita tai ohittajia? Ei ylipäänsä ole järkevää, että kaikki ajavat sitä samaa kohtaa, koska tiehen muodostuu silloin ne urat ja pian pitää päällystää tie uudelleen. Jaetaan kulutus mieluummin koko tien leveydeltä, niin tien huoltoväli kasvaa. Lisäksi omat renkaat kuluvat reunoistaan ennenaikaisesti, jos jurnuttaa urien pohjalla. Parempi ajella harjanteilla silloin kun ei ole muita.

      • Anonyymi

        Kysymys lienee siitä, että aloittaja on hieman epävarma kuljettaja ja tarvitsee ne toisten tekemät urat ohjaamaan omaa kulkuaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys lienee siitä, että aloittaja on hieman epävarma kuljettaja ja tarvitsee ne toisten tekemät urat ohjaamaan omaa kulkuaan.

        Ei tainnut olla ihan tuosta kysymys, hölmö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys lienee siitä, että aloittaja on hieman epävarma kuljettaja ja tarvitsee ne toisten tekemät urat ohjaamaan omaa kulkuaan.

        Ei sitten pitäisi olla niitä kaistamerkintöjäkään asfaltillakaan, jos millään ei ole väliä, niinkö meinaat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitten pitäisi olla niitä kaistamerkintöjäkään asfaltillakaan, jos millään ei ole väliä, niinkö meinaat?

        Jokainen kysymyksesi on tyhmempi kuin edellinen, vaikka se ensimmäinenkin oli jo todella tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen kysymyksesi on tyhmempi kuin edellinen, vaikka se ensimmäinenkin oli jo todella tyhmä.

        Et kuitenkaan osannut vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitten pitäisi olla niitä kaistamerkintöjäkään asfaltillakaan, jos millään ei ole väliä, niinkö meinaat?

        No eipä ne kovin tärkeitä ole, eikä niitä läheskään kaikkialla olekaan, ja hyvin pärjätään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan osannut vastata.

        En ole tarpeeksi tyhmä vastatakseni noin tyhmään kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä ne kovin tärkeitä ole, eikä niitä läheskään kaikkialla olekaan, ja hyvin pärjätään.

        Vatipäiden ajatusmaailma on tuollainen. Järkevät tajuavat tiemerkintöjen tarkoituksen ja vaikutuksen tilanteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vatipäiden ajatusmaailma on tuollainen. Järkevät tajuavat tiemerkintöjen tarkoituksen ja vaikutuksen tilanteisiin.

        Just. Järkevällä varmaan sitten menee sormi suuhun, kun sataa 2 cm lunta eikä tiemerkinnöistä ole enää jälkeäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just. Järkevällä varmaan sitten menee sormi suuhun, kun sataa 2 cm lunta eikä tiemerkinnöistä ole enää jälkeäkään.

        Kun osaa kesällä ajaa kaistan oikeassa kohdassa, niin kyllä sen osaa sitten myös talvellakin. Kädettömät eivät osaa kesällä, joten eivät tietenkään sitten osaa talvellakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun osaa kesällä ajaa kaistan oikeassa kohdassa, niin kyllä sen osaa sitten myös talvellakin. Kädettömät eivät osaa kesällä, joten eivät tietenkään sitten osaa talvellakaan.

        Yhdessä suosikkikohdistani on neljä kaistaa suuntaansa. Siinä kun lunta tulee, maalauksia ei näy ja tie tekee vielä pientä mutkaa, niin ei ole keskimmäisellä kaistalla ajavalla kuin arvaus siitä, missä kaistat menevät.

        Tietysti kun ne tulevat näkyviin, niin sittne pitäisi niitä noudattaa. Lampaat tykkäävät kuitenkin ajella urissa, mistä seuraa välillä jänniä ilmiöitä, kun itse viereisellä kaistalla en olekaan valmis väistämään, vaan ajan kaistamaalausten mukaan...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Yhdessä suosikkikohdistani on neljä kaistaa suuntaansa. Siinä kun lunta tulee, maalauksia ei näy ja tie tekee vielä pientä mutkaa, niin ei ole keskimmäisellä kaistalla ajavalla kuin arvaus siitä, missä kaistat menevät.

        Tietysti kun ne tulevat näkyviin, niin sittne pitäisi niitä noudattaa. Lampaat tykkäävät kuitenkin ajella urissa, mistä seuraa välillä jänniä ilmiöitä, kun itse viereisellä kaistalla en olekaan valmis väistämään, vaan ajan kaistamaalausten mukaan...

        Kylkikosketus tuollaisen lampaan kanssa on hyvin helppo välttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylkikosketus tuollaisen lampaan kanssa on hyvin helppo välttää.

        Kaikki eivät osaa. Paniikissa ajavat niitä väärässä kohdassa meneviä uria.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen lähtee liikkeelle tyhjälle tielle neitseelliseen lumeen ja ajaa mahdollisimman suoraan välittämättä missä kohtaa kaistat menee ja seuraavat seuraavat tätä linjaa ja kaikki menee päin persausta niin kauan kuin lumet sulaa.
      Itse yritän ajaa kaikesta huolimatta "oikeaa" ajolinjaa ja teen uudet jäljet ja toivon, että joku muukin olisi yhtä viisas ja huippuälykäs kuin minä.

    • Anonyymi

      Eikai vaikeissa keliolosuhteissa olisi mitään ongelmaa, jos vaan tajuttaisiin ajaa riittävän hitaasti ja muut huomioiden. Ei tulisi niitä peltikolareitakaan paljon. Ihmiset eivät vaan osaa ajaa.

      Sitä kun tavallisella autolla ajaa pöperössä ja jatkuvasti korjaa menoa ohjaamalla, vastaan suhahtaa joku kokoomus-katumaasturi melkein kylkiä pyyhkien hyvin kapealla tiellä muutenkin. Sitä voi miettiä, että piittaamattomuus muista on huipussaan.

      • Anonyymi

        Toyotakuski pelkää vastaantulijaa, ei se ilmavirta autoasi ojaan heitä, vaikka sitä heiluttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotakuski pelkää vastaantulijaa, ei se ilmavirta autoasi ojaan heitä, vaikka sitä heiluttaa.

        No mitäpä sinun kokoomuslaisen tarvitsee muista ihmisistä välittää. Sieltä vaan säästämään lisää tienpidosta ja muilta. Pistät säästöt omaan taskuusi.


    • Anonyymi

      Moottoritien kiihdytyskaistalla oli tänä aamuna sentin kerros valkoista lunta. Monikohan näistä liittyvistä noudatti väistämisvelvollisuutta, kun kaikki renkaanjäljet päättyi 10m kaistan alusta?
      Ihme ettei ole julistettu valtakunnallista poikkeustilaa.

      • Anonyymi

        Jos renkaan jäljet päättyivät, olivat ne siinä kohti lähteneet lentoon. Tai pysähtyneet ja peruuttaneet omaa jälkeaan takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos renkaan jäljet päättyivät, olivat ne siinä kohti lähteneet lentoon. Tai pysähtyneet ja peruuttaneet omaa jälkeaan takaisin.

        Olen joskus miettinyt, että miten laumasielun kävisi, jos ajaisi urat niin, että ne päättyvät juuri ennen ojaa. Itse ajaisi ne siihen ja sitten peruttaisi samoja uria pois. Seuraisiko laumasielu niitä ja päätyisi itse ojaan?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe