Kesä ruokinta!!

Hevosen vuokraaja

Heipsan! Olen seitsemättä luokkaa käyvä tyttö, ja ajattelin ensikesänä ottaa ponin ylläpitoon, olisi tavallaan harjoitus oikeaa omaa hevosta kohtaan. Ratsastanut olen virallisesti 3v, ja epävirallisesti ja pätkittäin noin. 2v. Olisinko mielestänne pätevä/ valmis ottamaan ponin kesäksi? Ajattelin ottaa jonkin ratsuponin. Olen 156cm pitkä. Olisi mukava, jos saisin asiallisia kommentteja ja ehdotuksia sopivaksi hevoseksi pituutta ja näin ''alkuponiksi'' kelpaavaa hepoa. Poni asustelisi kesän läheisellä tallilla, on yksityistalli ja nyt tyhjillään. Omistaja luvannut ponille tallipaikan kesäksi, jos nyt edes sen otan. Poni olisi suurimman osan päivästä pihalla, kun ei oikein ilkeäisi sisällekkään teljetä kesällä. Mitä mieltä olette, kaipaan rakentavaa palautetta ja ihan asiallisia vinkkejä. :)

4

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hevosen vuokraaja

      Ja nyt viellä lisään tähän, että tarvitseeko ponille antaa mitään lisäravinteita, kuten kauraa yms. vai pärjäisikö ihan laitumen ruoholla ja kuivaheinällä? ja suolakivellä tietysti.

    • Kasiro

      Vaikutat aika kokemattomalta, saatko apua tarvittaessa? Vaikka sen tallin omistajalta jos hän on kokenut hevosihminen.
      Mitään tiettyä rotua en voi suositella mutta ota väh. 140 cm:nen poni kun olet jo tuon pituinen. Pikkuponia ei kannata ottaa, et saa siitä mitään tukea.

      Kesällä riittää pelkkä vesi, laidunheinä ja suolakivi jos laitumella on hyvää heinää. Kuivaheinää voi antaa, moni hevonen napostelee mielellään kuivaakin tuoreheinän lomaan mutta välttämätöntä se ei ole.
      Tallissa ei kannatakkaan kesällä pitää mutta sääsuoja hevoselle täytyy järjestää, joko niin että hevonen pääsee halutessaan talliin tai laitumelle katos. Ja sitäpaitsi mäkäräiset ja paarmat vaivaa pahasti, siksi olisi toivottavaa että hevonen tuodaan tai se pääsee itse sisälle päivän kuumimmaksi ajaksi. Peltolaitumella hevonen voi saada lämpöhalvauksen kuumana kesäpäivänä vaikka sillä olisikin vettä. Vesi suojaa kuivumiselta, ei kuumuudelta.

    • -----

      Nyt korjaan vähän kasiron sanomisia.

      Laidunheinä riittää, jos laitumella on riittävästi ruohoa ja hevonen on siellä vuorokauden ympäri.

      Jos laidun on todella hyvin hoidettu, voi olla että ruoho on varsinkin alkukesästä liiankin voimakasta, jolloin ponia ei voi pitää ympäri vuorokauden laitumella. Tällöin lisäheinä on tietysti tarhassa/tallissa tarpeen. Jos hevonen haetaan vaikka päiväksi tai yöksi sisään, on myös usein tarpeen antaa vähän lisäheinää, ettei ruokintavälistä tule liian pitkä.

      JOs taas laidun on kovin heikkolaatuinen, ruohoa on vähän, laidun on pieni ja ruoho tallautuu tms. niin silloinkin tarvitaan lisäheinää.


      Paarmojen ja mäkäräisten määrä riippuu pitkälti sijainnista ja lämpötilasta. Ei niiden määrä kaikkialla ole niin paha, että pitäisi hevosta sen takia hakea sisään.

    • Hevosen vuokraaja

      Kiitokset vastauksista, tallin omistaja on kokenut hevosihminen. ja talli sijaitsee Haukiputaalla, sellaisessa paikassa jossa olen nähny aika vähän paarmoja, on kuitenkin pari näkynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe