Tietoa Mannerheimistä

merkki-erkki

30

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Tämä ei ole kyllä mitään uutta tietoa, Mannerheim sotilaana tajusi erittäin hyvin Neuvostoliiton tavoitteet, koska oli entinen Venäjän armeijan kenraali.

    • Tämä asia on

      selvitetty lukuisissa historioissa ja Mannerheim-elämäkerroissa jo vuosikymmeniä sitten.

      "Uutta tietoa"

      Höpöhöpö. Vain huttuloille.

      Se osoittaa vain, miten Mannerheim vielä vanhana ja sairaana yritti työskennellä Suomen puolesta.

      Todettakoon YYA-sopimuksesta, että sen pääarkkitehdit oli porvarit Paasikivi ja Kekkonen.

      Merkki-Erkki ajaa tässäkin asiassa jälkijunassa yhtä uskollisesi kuin idolinsa vienohuttula.

      • kuka mitä häh ?

        -----Todettakoon YYA-sopimuksesta, että sen pääarkkitehdit oli porvarit Paasikivi ja Kekkonen----

        Huoh, m-heimin laatiman valmiin tekstin pohjalta. Pilkunviilaajia olivat, eivät luoneet periaatteita.

        Mutta jos YYA oli huono asia kuten porvarit ovat tähän asti reuhtoneet niin eikös m-heim ollutkin siinä tapauksessa Suomensyöjä.


      • Taas valehtelet!!
        kuka mitä häh ? kirjoitti:

        -----Todettakoon YYA-sopimuksesta, että sen pääarkkitehdit oli porvarit Paasikivi ja Kekkonen----

        Huoh, m-heimin laatiman valmiin tekstin pohjalta. Pilkunviilaajia olivat, eivät luoneet periaatteita.

        Mutta jos YYA oli huono asia kuten porvarit ovat tähän asti reuhtoneet niin eikös m-heim ollutkin siinä tapauksessa Suomensyöjä.

        "Huoh, m-heimin laatiman valmiin tekstin pohjalta. Pilkunviilaajia olivat, eivät luoneet periaatteita."

        Hölynpölyä, vieno. Heinrichs laati luonnoksen, jota Zdanov ei halunnut ryhtyä käsittelemään.

        Paasikivi laati kokonaan uuden tekstin, jonka Kekkonen Moskovassa esitteli.
        Mannerheim suhtautui sopimukseen epäluuloisesti, mutta oli jo eläkkeellä.

        "Mutta jos YYA oli huono asia kuten porvarit ovat tähän asti reuhtoneet niin eikös m-heim ollutkin siinä tapauksessa Suomensyöjä. "

        Valehtelet kuten aina. YYA-sopimus hyväksyttiin hallituksessa ja eduskunnassa. Sen takana olivat myös porvarit.

        Miten yritys hyvien suhteiden luomiseksi naapurimaahan voisi olla tuomittavaa muualla kuin stallarien ajatuksissa?

        Avaus on tavanomaista tökeröä ja asiantuntematonta valehtelua.


      • Samaa kieltä
        Taas valehtelet!! kirjoitti:

        "Huoh, m-heimin laatiman valmiin tekstin pohjalta. Pilkunviilaajia olivat, eivät luoneet periaatteita."

        Hölynpölyä, vieno. Heinrichs laati luonnoksen, jota Zdanov ei halunnut ryhtyä käsittelemään.

        Paasikivi laati kokonaan uuden tekstin, jonka Kekkonen Moskovassa esitteli.
        Mannerheim suhtautui sopimukseen epäluuloisesti, mutta oli jo eläkkeellä.

        "Mutta jos YYA oli huono asia kuten porvarit ovat tähän asti reuhtoneet niin eikös m-heim ollutkin siinä tapauksessa Suomensyöjä. "

        Valehtelet kuten aina. YYA-sopimus hyväksyttiin hallituksessa ja eduskunnassa. Sen takana olivat myös porvarit.

        Miten yritys hyvien suhteiden luomiseksi naapurimaahan voisi olla tuomittavaa muualla kuin stallarien ajatuksissa?

        Avaus on tavanomaista tökeröä ja asiantuntematonta valehtelua.

        Olet nyt näköjään sitten sitä mieltä että tuo YYA-sopmus oli Suomelle ja suomalaisille hyvä asia.

        Olen täysin samaa mieltä nyt kanssasi.


      • Näkikö tarkkis
        Samaa kieltä kirjoitti:

        Olet nyt näköjään sitten sitä mieltä että tuo YYA-sopmus oli Suomelle ja suomalaisille hyvä asia.

        Olen täysin samaa mieltä nyt kanssasi.

        kerrankin valon? Miltä nyt tuntuu?


      • kato pöhveli !!
        Näkikö tarkkis kirjoitti:

        kerrankin valon? Miltä nyt tuntuu?

        Mikäs nyt pöhveliämme taas kerran vit...... eiku harmittaa?
        Suomen itsenäisyys ,vai mikä?:-D


      • miksi harmittaisi
        kato pöhveli !! kirjoitti:

        Mikäs nyt pöhveliämme taas kerran vit...... eiku harmittaa?
        Suomen itsenäisyys ,vai mikä?:-D

        "kato pöhveli"

        Minkä takia esim. minua harmittaisi? Sekö, että minä olen lukenut ja ymmärrän historiaa? Vai sekö, että NL ei yrityksistä huolimatta vallannut Suomea?
        Se ei ainakaan harmita, että sinä et ennen/nyt/tulevaisuudessa tajua mitään, mistään.
        Tämä asia on suorastaan riemastuttavaa, eikö? :-) DDDDD DDDDD
        Jospa nuo hymiöt saisivat sinut tajuamaan kanssasi eri mieltä olevien mielentilan.
        Kokeilenpa vielä korottaa ääntäni: MEILLÄ MENEE HYVIN JA MUKAVAA ON.
        MUKAVUUTTA VAIN LISÄÄ SE, ETTÄ SINÄ OLET ÄÄLIÖ!!!


      • kerrohan pöhveli !!
        miksi harmittaisi kirjoitti:

        "kato pöhveli"

        Minkä takia esim. minua harmittaisi? Sekö, että minä olen lukenut ja ymmärrän historiaa? Vai sekö, että NL ei yrityksistä huolimatta vallannut Suomea?
        Se ei ainakaan harmita, että sinä et ennen/nyt/tulevaisuudessa tajua mitään, mistään.
        Tämä asia on suorastaan riemastuttavaa, eikö? :-) DDDDD DDDDD
        Jospa nuo hymiöt saisivat sinut tajuamaan kanssasi eri mieltä olevien mielentilan.
        Kokeilenpa vielä korottaa ääntäni: MEILLÄ MENEE HYVIN JA MUKAVAA ON.
        MUKAVUUTTA VAIN LISÄÄ SE, ETTÄ SINÄ OLET ÄÄLIÖ!!!

        Että vieläkö sinä onneton yksinäinen pöhveli imet isäsi kortongit kuiviksi?:-D

        heh hee..


      • miksi harmittaisi
        kerrohan pöhveli !! kirjoitti:

        Että vieläkö sinä onneton yksinäinen pöhveli imet isäsi kortongit kuiviksi?:-D

        heh hee..

        "kerrohan pöhveli"

        Niin, olen naimisissa, mulla on jälkikasvua. Soitan useammassa rock-bändissä. Pelaan yhä futista seurassa, jonka pj:ksi mut taas valittiin. Reissaan paljon. Tänä vuonna mm. Ruatti, Abu Dhabi ja Teneriffa. Kuulostaako kurjalta tahi yksinäiseltä?

        Kerrohan papukaija vähän itsestäsi, keksi vaikka valeita. 100 varmasti ei sinusta ole edes tähän. Sekin vain lisää mun hyvää oloa, dorka.


      • HEH HEE!!
        miksi harmittaisi kirjoitti:

        "kerrohan pöhveli"

        Niin, olen naimisissa, mulla on jälkikasvua. Soitan useammassa rock-bändissä. Pelaan yhä futista seurassa, jonka pj:ksi mut taas valittiin. Reissaan paljon. Tänä vuonna mm. Ruatti, Abu Dhabi ja Teneriffa. Kuulostaako kurjalta tahi yksinäiseltä?

        Kerrohan papukaija vähän itsestäsi, keksi vaikka valeita. 100 varmasti ei sinusta ole edes tähän. Sekin vain lisää mun hyvää oloa, dorka.

        Se rotta taas heti inahi johon kalikka kolahti.
        OSUI JA UPPOS KUIN VEITSI VOIHIN.:-D


    • olet oikeassa

      Mannerheim oli tosiaan jatkosodan lopussa vanha väsynyt mies eikä hän ollut mikään etevä sotastrategi. Häneltä puuttui korkeatasoinen sotataidon koulutus mutta hänellä oli muuten laaja-alainen näkemys asioista ja hän oli melkoinen auktoriteetti, sopi hyvin keulakuvaksi. Hän vain tarvitsi ympärilleen taitavia upseereja, joita myös löytyi päämajasta.
      Monissa lähteissä on maininta siitä että Mannerheim oli joskus päättämätön ja horjui päätöksissä. Tämä voi johtua iästä ja sairauksista. Tämä tulee ilmi hyvin Felix Forsmanin leikkaamattomasta TK-filmistä, joka esitettiin muutama vuosi takaperin YLE:llä. Mannerheim on siinä Saksassa Hitlerin vieraana vastavierailulla Hitlerin vierailulle Mannerheimin 75 vuotis päiville. Filmissä Mannerheim ei pääse edes suoraan kävelemällä rappuja alas vaan hänen piti tulla sivuttain rappukerrallaan.
      Hänen toinen polvilumpionsa meni kolmeen osaan Tsaarin hevosten ostomatkalla Wilhelm II talleilta, kun hevonen potkaisi häntä polveen. Wilhelm II henkilääkäri kuroi polvilumpion yhteen hopealangalla (vai oliko se terästä). Sen jälkeen Mannerheim sai lisäksi reumatismin Japanin sodassa huonojen, kosteiden ja kylmien majoitusolojen takia.
      Varmasti nämä vaivat vain pahenivat iän karttuessa. Olis mielenkiintoista tietää minkälainen lääkitys Mannerheimillä oli jatkosodan lopussa, kuin hänen mielialansa vaihteli ja hän oli yhä päättämättömämpi, jahkaili asioiden kanssa mutta kun päätös oli tehty hän piti siitä jääräpäisesti kiinni.
      Joitakin komentajia olis voinut vaihtaa esim. Taavetti Laatikainen mutta hän oli niin mukava mies, josta marski piti.

      • Saksan vierailulla

        Marski käytti keppiä ja liikkui vaikeasti, koska oli loukannut kipeän polvensa rintamakäynnillä.

        Marski oli erittäin pätevä sodanjohtaja loppuun asti.
        Hänen voimansa vähenivät ja päättämiskyky heikkeni varsinaisesti vasta loppuvuodesta -45.

        Arvelisin, että hän ei henkisesti palannut koskaan entiselleen kevään -43 vaikean sairauden jälkeen, vaikka hän fyysisesti paranikin.


      • Nasse setä on hyvin

        Nimimerkille "olet oikeassa":

        Eipäs kopioida toisten tekstejä, suora copy/paste kirjoittamastani kommentista aivan muuhun yhteyteen.


      • Nasse setä on hyvin
        Nasse setä on hyvin kirjoitti:

        Nimimerkille "olet oikeassa":

        Eipäs kopioida toisten tekstejä, suora copy/paste kirjoittamastani kommentista aivan muuhun yhteyteen.

        Nimimerkille "Nasse setä on hyvin"

        Eipäs kopioida toisten tekstejä, suora copy/paste kirjoittamastani kommentista täysin oikeaan yhteyteen.


      • vjvgjvf

        Olen samaa mieltä. Näen Mannerheimin suurimpana ansiona sen, että hänen katsonta kantansa oli kosmopoliittinen. Ehkä tahrana kilvessä on miekantippi-päiväkäsky. Sotatoimien johtajana hän ei ollut ainutlaatuinen. Mutta kokonaisuuksien hallinta oli ainutlaatuinen Suomen mittakaavassa. Näen itse hänet johtajana ja diplomaattina, joka luovi Suomen maailmanmyrskyissä väljemmille vesille.
        Sotilaana Mannerheim oli parempaa keskiluokkaa, mutta ei huippu.


      • näin se
        vjvgjvf kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Näen Mannerheimin suurimpana ansiona sen, että hänen katsonta kantansa oli kosmopoliittinen. Ehkä tahrana kilvessä on miekantippi-päiväkäsky. Sotatoimien johtajana hän ei ollut ainutlaatuinen. Mutta kokonaisuuksien hallinta oli ainutlaatuinen Suomen mittakaavassa. Näen itse hänet johtajana ja diplomaattina, joka luovi Suomen maailmanmyrskyissä väljemmille vesille.
        Sotilaana Mannerheim oli parempaa keskiluokkaa, mutta ei huippu.

        Mannerheim oli senverran älykäs tyyppi, ettei sekaantunut yksittäiseen sotatoimeen, eli ymmärsi olla sotkematta asioita, kyllä ne alaiset paremmin tietää, mitä pitää tehdä ja mitä voidaan tehdä milloinkin.

        Tämmönen usko, että jollakin johtajalla olisi hallussaan jokin ainutlaatuine näkemys tai tieto, mitä muilla ei ole, on vain sattuman luoma harha, silloin ollaan vaarallisella tiellä, kun johtaja itse alkaa uskoa omaan ainutlaatuisuuteensa liikaa.

        Siinä vaiheessa kun alaiset alkaa vakuuttaa johtajaa siitä, että sillä tämmönen kyky on ja se johtaja itekkin siihen uskoo, niin peli on menetetty.
        Kansakunta on tuhon oma, sitä ei pelasta enää mikään.


    • 090909

      Ei YYA-sopimus ollut voimassa kuin vain 40 vuotta.

      • hiukan tarkennusta

        Tarkemmin sanoen 44 vuotta.
        Eli vuosina 1948-1992


    • oolii8l8uygt

      Valehtelette! Ei voi ilman Korkkarin lukemista tietää Manneneidistä yhtään mitään. Setan surin jäsenhän M on!

    • yya-mekaniikkaa

      Oli ihan hyvä asia.

      • fiipa daapa

        Ainakin siihen asti kunnes sen pykäliä oltaisi sovellettu käytännössä.


      • ????????????????????
        fiipa daapa kirjoitti:

        Ainakin siihen asti kunnes sen pykäliä oltaisi sovellettu käytännössä.

        Niin sanottu "idän kauppahan" aikoinaan nosti Suomen elintasoa todella paljon.


      • nosti tai ei
        ???????????????????? kirjoitti:

        Niin sanottu "idän kauppahan" aikoinaan nosti Suomen elintasoa todella paljon.

        Kiristys hyödyttää joskus molempia osapuolia. Ei ne yhteiset sotaharjoitukset toisaalta mihinkään miehitykseen olisi johtaneet. Pielaveden myrysmies pelotteli kansaa pysyäkseen vallassa.


      • Suomen idänkauppa
        nosti tai ei kirjoitti:

        Kiristys hyödyttää joskus molempia osapuolia. Ei ne yhteiset sotaharjoitukset toisaalta mihinkään miehitykseen olisi johtaneet. Pielaveden myrysmies pelotteli kansaa pysyäkseen vallassa.

        Idänkauppa oli aikansa lapsi, jota jopa Suomen presidentti piti erittäin tärkeänä osana Suomen puolueettomuus- ja turvallisuuspolitiikkaa. Suomen huima talouskasvu 1950–1980 perustui vilkkaaseen idänkauppaan. Presidentti Kekkonen oli idänkaupan suvereeni ja aloitteellinen mestaroija, joka käytti hyväkseen kaikki mahdolliset tilaisuudet kaupan edistämiseen. Onnistuminen perustui toimiviin henkilösuhteisiin naapurimaan kulloisenkin johdon kanssa.

        Kekkosen keskeinen ajatus idänkaupassa oli: kun talous on kunnossa ja kauppa käy, poliittiset suhteetkin ovat kunnossa.

        Neuvostoliittolaisten tärkein vaihdon väline oli energia eri muodoissaan. Suomalaiset kävivät kauppaa teollisuuden tuotteilla, elintarvikkeilla ja mittavilla rakennusprojekteilla, kuten atomivoimaloilla ja Kostamuksella. Kekkosella oli suorat yhteydet Kremlin ylimpään johtoon. Kun hän näki mahdollisuuden kaupantekoon, hän pystyi ohittamaan Neuvostoliiton raskaan byrokratian ja hitaat virkamiehet.

        Presidentti jopa joutui kerran kylmän talven takia loppumassa olevan öljyn saamiseksi lähettämään itään hätäisen avunpyynnön. Öljyä saatiin nopeasti. Solmituilla sopimuksilla hoidettiin usein suomalaisen teollisuuden ylikapasiteetin markkinointi ja maan työllisyys matalasuhdanteissa. ”Operaatio voi” esimerkiksi madalsi voi- ja maitojauhevuoret.


    • Merkki kohallaan?

      "Mites porvari nyt suunsa laittaa kun kaikkien porvarien kiroama YYA-sopimus onkin ollut epäjumalanne laatima."

      Ei YYA ole mitenkään 'kaikkien porvareitten kiroama' vaan välttämätön ja ohimennyt vaihe historiassamme. Avaajan väittämä on tältä osin omituinen?

    • En tunne ketään "porvaria" joka olisi "kironut" YYA-sopimusta. Päinvastoin, sitä pidettiin hyvänä Suomen ja NL:n välisen ristiriidan poistaneena ratkaisuna.

      Sen sijaan voisikin kysyä: Muutuiko talvi- ja jatkosodat hyviksi asioiksi, kun tieto Marsalkan osuudesta YYA-sopimuksen luomisessa on tullut julkisuuteen?

      Toisin sanoen, hyväksyvätkö nämä rauhan opposition hengenheimolaiset nyt sen, että suomalaiset puolustivat omaa maataan? Sitä on syytä kysyä, koska 1970-luvulla isänmaallisuuta ja YYA-sopimusta pidettiin keskenään ristiriidassa olevana asiana.

      Tosin minulle Mannerheimin osuus on ollut tiedossani ainakin 1980-luvulta alkaen.

      • nimimerkki

        ----En tunne ketään "porvaria" joka olisi "kironut" YYA-sopimusta.----

        Juuri päinvastoin, sitähän on näissäkin keskusteluissa pidetty suomettumisen esikuvana ja nöyristelyn malliesimerkkinä.


    • Vai että uutta

      tietoa. Niin kuin täällä on todettu, niin ko. tieto voi olla vaikka mitä, muttei "uutta". Itse en taida täyttää edes "historian harrastajan" muottia, olen ehkä ennemminkin "historiasta kiinnostunut". Mutta siitä huolimatta olen tiennyt jo varmaan joitakin vuosikymmeniä, että Mannerheim luonnosteli sodan jälkeen eräänlaisen YYA sopimuksen esiversion. Aloittajan kysymykseen vastaa arvelevani, ettei porvari laita suutaan mitenkään. Tilannehan on sama kuin lukisi viikon vanhaa hesaria - ei se hätkäytä. Mutta "merkki-erkille" menestystä historiaan tutustumisen jatkamiselle. Siitä se lähtee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      428
      9347
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2446
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      44
      1855
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1659
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1428
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1349
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      366
      1240
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      141
      1179
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      19
      1139
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1042
    Aihe