Hei, nyt olisi mahdollista todennäköisesti puolitutulta saada ostaa FG335. Monta vuotta oon ihallut venetä ja kuvia katsonut ja tämän foorumin vanhat keskustelut lukenut (aika vanhoja). Mutta millainen purjehtia? löytyykö täältä semmoisia jotka oikeasti tuolla on purjehtineet? Kiinnostaisi nyt ensikäden kokemukset ominaisuuksista ei lys ja gph löpinät. Tilojen toimivuus kiinnostaa myös, kun on aika kapea. Tässä tavallinen sisäratkaisu, ei pentry pitkittäin.
Tarkoitus pitää pääasia perheveneenä ja käydä aina joskus vähän kisaamassa. Nopea vene olisi kiva erityisesti tietysti silloin. Onko tämä? Hinta kai olisi aika kohdallaan kun voisi vaihtaa omistajaa noin 75 keur. Löysin nettiveneestä pari vanhaa ilmoitusta, nekin siis katottu. Näitä ei taida paljon olla tehty, FG-sivu sanoo noin 20. Kiitos!
Millainen vene Finngulf 335?
27
3476
Vastaukset
- LYS 1,15
Toi oli meidänkin ihannevene v.2006. Ostettiin kuitenkin uusi, tilavampi ja kohtuullisesti purjehtiva perhevene. Sillä on nyt purjehdittu vajaat 20000 nm Itämerellä, Pohjanmerellä ja Atlatilla. Rahaakin on venevalinnasta johtuen ollut käytettävissä n. 50000 € enemmän. Kaikki tekevät omat ratkaisunsa itenäisessä Suomessa!
- 46t
Hyvä siinä vanhanaikaisessa lootassaan. Ruma ja pieni verrattuna moneen moderniin. Ei pärjää uusille kisassa. Mutta vanhassa skandiluokassa hyvä.
- Joakim_
Noitahan ei tosiaan montaa tehty FG:llä, mutta niitä on tehty samoista muoteista harrastelijavoimin useita (kymmenkunta?), ainakin Vaasan lähistöllä. Muotit ovat olleet moneen otteeseen myynnissä. FG:n tekemässä oli pentteri pitkittäin ellei sitten jostain erikoistilauksesta ole kyse. Mahtaako ko. yksilö olla siis noita muualla tehtyjä, joiden jälleenmyyntiarvo ei varmasti ole FG:n veroinen eikä niitä saisi FG-nimellä myydä.
Tuo purjehtii nopeutensa puolesta hyvin samalla tavalla kuin viimeinen FG-33(1), joka tosin kovemmalla tuulella on nopeampi luovilla. FG-335 on samaa Södergrenin ideologiaa kuin Sirena 36 Stormfågel ja Sera 29. Niillä on varsin kapea vesilinja, josta seuraa myös aika vaatimaton oikaiseva momentti, varsinkin kun noissa ei ole nykyisten C/R-veneide kaltaisia syviä ja painavia bulbikölejä. Vene vaatii siis aktiivista purjehdusta.
Lähin vertailukohta tuolle lienee FG-33. Noita alkupään veneitä on jo saanut alle 100 k€, joten 75 k€ kuulosta aika normaalihinnalta lähes10 vuotta vanhemmasta veneestä, joka on kuitenkin vanhempaa suunnittelua. - Fkfkfkfj
Kaverin perheellä on gulf 335. Tykkäävät kyllä ja pärjäävät välil kilpailussa. Aika haastava lys sillä. Pari kertaa oon ollu mukana, hieno vene on ja ei uskoisi että on suunniteltu joskus 90 ja jotain
- Taas näitä...
Markkinointiviestejä? Parempi keino on pudottaa hinta kilpailukykyiseksi.
- Köyhä
Ai niinkuin köyhemmille sopivaksi?
- Jahti sen pitää olla
Köyhä kirjoitti:
Ai niinkuin köyhemmille sopivaksi?
Niin. Pikkupurkkarit kun ei vauraita kiinnosta, vanhat varsinkaan.
- 8+9
Köyhä kirjoitti:
Ai niinkuin köyhemmille sopivaksi?
Fingulf on esimerkki ylihinnoitellusta venestä, jonka myyjät joutuvat nyt tinkimään eniten. Enää ei makseta ylihintaa, kun samalla hinnalla saa parempaa asumistilaa ja moderninpeja purjehdusomianisuuksia. Sinällään ei muuta vikaa kuin ylihinnoittelu.
- hukka
Hyvä seilaamaan ja arvostettu merkkihän se on. kotimaista työtä jos sitä arvostaa..Nyt on selkeästi ostajan ajat menossa, ihmiset tarjoaa asuntoja, autoja ja veneitä aika edullisesti ja samaan aikaa ostajat ovat varovaisia tai kadonneet kokonaan.
- Äfgee
Hei, kiitos Joakim viestistä. Löytyykö sinulta purjehduskokemusta veneestä? Tai oletko kisannut sellaisella/sellaista vastaan? Tai joku muu samoin, kiinnostaa nyt oikeat kokemukset veneestä?
Vai onko niitä turha täältä kysyä?- §235125
"Mutta millainen purjehtia? "
lys 1.22-1.23. Inte bra för 33 fåtare. Jämför t.ex:
http://94.23.104.9/system/assets/000/074/693/original/POGO_30_VPP-1.pdf?1373361882 - entä pogon hinta?
§235125 kirjoitti:
"Mutta millainen purjehtia? "
lys 1.22-1.23. Inte bra för 33 fåtare. Jämför t.ex:
http://94.23.104.9/system/assets/000/074/693/original/POGO_30_VPP-1.pdf?1373361882=jodlaria ruotsiksi?
Onko mainostamasi Pogo 30 nimenomaan perhevene ja myös samassa n. 75 k eur hintaluokassa kuin aloittajan FG 335? - raha ja polaari
entä pogon hinta? kirjoitti:
=jodlaria ruotsiksi?
Onko mainostamasi Pogo 30 nimenomaan perhevene ja myös samassa n. 75 k eur hintaluokassa kuin aloittajan FG 335?Nettisurffauksen perusteella ymmärsin, että purjehdusvalmiina Pogo 30 maksaisi n. 150.000 euroa.
Kumman vaihtoehdon tällä hinnalla itse valitsisit a) Pogo 30 vai b) FG335 75.000 eur ? - §523r
entä pogon hinta? kirjoitti:
=jodlaria ruotsiksi?
Onko mainostamasi Pogo 30 nimenomaan perhevene ja myös samassa n. 75 k eur hintaluokassa kuin aloittajan FG 335?Om pogo är inte bra, så kanske X-99 passar till sjunkstockbåtare. X-99 är snabbare än fg335 och mycket billigare.
- Årsmodell? Mätetal?
§523r kirjoitti:
Om pogo är inte bra, så kanske X-99 passar till sjunkstockbåtare. X-99 är snabbare än fg335 och mycket billigare.
Vågar du inte jodla på finska?
- Finngulffari
Meillä on FG335 runkonumero 6. Tässä joitakin faktoja ja mielipiteitäni paatista. Veistämöllä tehdyt veneet tunnistaa helposti, kun niissä on peräpeilissä styyran puolella määräysten mukainen veistämön HIN koodi muotista leivottuna. Meidän numero 6 on ensimmäinen vene, mihin veistämö teki L-pentterin, ja siitä lähtien se oli veistämön normaali optio tähän venetyyppiin suoran pentterin vaihtoehtona.
Olen useaan otteeseen keskustellut tästä nimenomaisesta yksilöstä alkuperäisten veistämön tekijöiden kanssa ja minulla on tästä yksilöstä ja 335 mallista yleensä melko tarkka käsitys siitä miten se aikanaan on tehty. Myös silloisten veistäjien näkemykset siitä mitä olisi voinut tehdä toisin on tullut näissä keskusteluissa esiin.
Purjehdusominaisuuksista voisi sanoa sen, että vene on herkkä trimmattava. Purjepintaa on paljon varsinkin genuan kanssa, mutta vastapainona on 1750kg lyijyköli massiivisella bulbilla. Syväys on maltillinen 1,75m. Jos purjetrimmit eivät ole kohdillaan, niin vene ei ole mitenkään nopea, pikemminkin päinvastoin. Mutta jos säädöt saa kohdilleen, niin ihan vauhdikkaasti matka joutuu. Erityisesti kevyellä kelillä on kiva nautiskella, jos onnistuu saamaan kevyen kelin säädöt kohdilleen. Olen kuullut X-99:stä samanlaista viestiä kuin FG335:stä, eli jos veneen trimmejä ei hallitse, niin paatti kulkee tosi nihkeästi. 335:lla on isot mittaluvut ja ainakaan meidän perhe- ja harrastelijamiehistöllä ei päästä sellaiseen vauhtiin, että hyvälaatuisillakaan cruising purjeilla kisoissa pärjättäisiin. Suorassa venevauhdissa matkapurjehduksilla veneellämme on usein päästy kovempaa kuin monet kanssaveneilijät, mutta kisahommat ovatkin ihan eri juttuja. Päijänteellä on yksi FG335 toki väläytellyt hyvää kisavauhtia Päijännepurjehduksessa isossa LYS luokassa, kannattaa käydä katsomassa netistä vanhoja tuloksia. Purjehdin veneellämme aika paljon yksin. Ihan hyvin sillä pärjää, kun heloitus toimii ja reivit on avotilassa yhdellä köydellä ja autopilotti on kaverina. Vene on kokoisekseen suhteellisen kevyt, joten siitä on etua satamissa yksin touhutessa. Eli jos perheen cruisailua silmälläpitäen on ostoaikeita, niin ei tässä tyypissä ole mitään pelottavaa, kun sillä yksinkin hyvin pärjää.
Tiloista vielä sanoisin sen, että esim. vanha FG36 on aika samaa kokoluokkaa sisätiloiltaan. 335:ssa on pysty keula ja perä, ja se on leveämpi kuin FG36. Tällöin rungon hyötymitat eivät juuri poikkea toisistaan, ja itse asiassa 335:ssa on pidempi vesilinja kuin FG36:ssa.
Tämä ei ole mikään mainospuhe, vaikka minulla ei olekaan oikein mitään negatiivista sanottavaa FG335:sta. Meillä ei ole aikomustakaan myydä kivaa ja toimivaa venettämme. Se on matkaveneenä ihan mukava ja sporttinen purjehdittava, mutta kisahommissa varmasti pitää panostaa osaavaan miehistöön ja kunnon kisapurjeisiin, jos haluaa pärjätä.
- Finngulffari2
Meillä on myös FG 335, 15. runko joka muoteista on otettu. Rungon on tehnyt veneen dokumenttien mukaan vuonna 2003 Plastmek Products Kokkolan liepeillä. Yritys tekee tietojeni mukaan edelleenkin alihankintatöitä pohjanmaan veistämöille, joten kohtuullisen laadukkaasta pajasta lienee kysymys. Käsitykseni mukaan sieltä on lähtöisin useampikin 335:n runko. Ainakin omaani asti tehdyt rungot on pikkutarkasti merkity muistiin.
Mielenkiintoista on, että veneen myötä hallussani olevien dokumenttien mukaan (en ole rakennuttaja) näitä olisi fg:n halleissa tehty vain 8 kpl. Kun 335:a ilmoitetaan "virallisesti" kaikkiaan tehdyn noin 20 kpl, tarkoittaa se sitä että pääosa markkinoilla olevista veneistä on tehty muiden kuin finngulf yachts oy:n toimesta. Todennäköisyys, että olet tekemisissä tällaisen ns. jälkisarjan veneen kanssa on siis suuri, mutta tietojeni kokemukseni mukaan niissä ei ole mitään erityistä pelättävää. Muottien mukana ovat nimittäin liikkuneet FG:n spesifikaatiot/työohjeet ja useat veneistä ovat enemmänkin (esim. runkojen osalta) rakennetettu ja todellisten purjehdusfriikkien itselleen hankkimia. Omassani työn jälki on erittäin siistiä, ehkä se aivan viimeisin "hohto" ja pinnan alla olevien paikkojen pikkutarkka viimeistely puuttuu. Olen käynyt myös veistämön tekemässä yksilössä, ja eroa on paikkoja aukomatta erittäin hankala nähdä.
Päinvastoin kuin Joakim kirjoittaa, 335:ssä on painava (1750 kg) bulbillinen lyijyköli jossa lyijyosa on kiinni erittäin syvässä muotista tulleessa kölitaskussa. Painopiste on siten erittäin alhaalla, vaikka köli ei olekaan kovin syvä, vain 1,75 m. Kapean ja kohtuulisen pitkän vesilinjan sekä suurehkon purjealan yhdistelmä on erittäin herkullinen purjehdittava, vaikka ainakin meille LYS-luku on haastava.
335:ia löytyy hieman eri tavoin rikattuina. Olen törmännyt veneeseen kahdella lievästi eri korkuisella Seldenin- sekä meidänkin veneessä olevalla Sparcraftin Performance-rikillä varustettuna. Seldeneissä saattaa olla lisäksi barduunat, Sparcrafteissa taas tietojeni mukaan koskaan ei. Seldeniin on molemmissa näkemissäni yksilöissä liittynyt kannen alle asennettu rulla, kun Sparcrafteissa se taas on kannen päällä. Purjepinta-ala on käsittääkseni kaikissa variaatioissa parin neliön tarkkudella sama, eroa on ison ja keulapurjeiden välisissä suhteissa. Mikä merkitys suhteella on veneen kulkuun, en osaa sanoa. LYSissä eroa lukuun tulee vain genuan kuulumisesta purjevarustukseen, mikä nostaa luvun 1,22 -> 1,23; rikin korkeusero ei vaikuta.
Purjehtiakseen nopeasti vene tarvitsee jatkuvasti tarkkaa trimmiä ja ainakin meidän rikityypillä genuaa keulalle vielä kohtalaisessakin kelissä, vaikka sitten isoa reivaamalla. Uskon, että trimmin tarkkuuden suhteen rinnastus x-99:iin on osuva. Mutta kuten toinen omistaja sanoi - trimmin löytyminen palkitsee. Sitä tosin perhekäytössä saattaa hidastaa se, että 335 kulkee kohtuullisesti myös reilusti kallistuneena toisin kuin monet nykyiset konstruktiot.
Sisältä vene on kaikkaan aika toimiva; se mitä on mukana on myös mitoitettu niin etteivät tilat ole vain kohtia varusteluettelossa. Nykypursien väljää asuntovaunutunnelmaa siinä ei ole, koska runko ja ruffi ovat itseasiassa erittäinkin kapeita vaikka siihen ei sisällä liikkuessa huomiota kiinnitäkään koska rungon suurin leveys on juuri hartialinjan tasolla. Vastapainoksi kansi on joka paikassa erittäin tilava työskennellä ja aidosti purjehduksen ehdoilla mietitty.
Kokonaisuutena 335 on myös meidän perheessä täyttänyt erittäin hyvin paikkansa suorituskykyisenä, tarvittaessa yksinkin purjehdittavana ja yhdistettynä perheen matka/kilpaveneenä, eikä siitä luopuminen ole käynyt käynyt edes mielessä.- Joakim_
Kölipaino on ihan normaali, mutta köli matalahko. Selkeä ero kuitenkin useimpiin uudempiin vastaaviin on hyvin kapeavesilinjainen runkomuoto yhdistettynä tuollaiseen köliin. Yhdistelmästä seuraa vaatimaton oikaiseva momentti eli vene kallistuu herkästi. Vaikkapa FinnFlyer 34 on jäykempi vene 1100 kg 2 m kölillään ja Arcona 340 on todella paljon jäykempi 1950 kg 2 m kölillään.
Kyse on siis enemmänkin runkomuodon muutoksista. Kyllä kapaevesilinjaisiakin edelleen on, mutta silloin yleensä köli on syvempi ja painvavampi tuota kompensoimassa.
Oma veneeni on tuossa suhteessa hyvin samanlainen. Ei siinä mitään vikaa, mutta se on hyvä tiedostaa.
Moni on kommentoinut LYS-lukua haastavaksi. Kyllä tuolla on pärjätty hyvin LYS-kisoissa eli luku on ihan normaali. Tuo edellämainittu ominaisuus vaatii vain ehkä enemmän taitoa kuin monet muut hyvän vauhdin ylläpitoon.
- Äfgee
Hei, kiitos monista hyvistä viesteistä omistajilta ja muilta. Vaikuttaa minun veneeltä FG335, ominaisuuksia ja kuitenkin perhevene myös. Katsotaan jos löydän yhteiseen ymmärryksen veneestä talven aikana.
- Finngulffari
Onnea vaan kaupantekoon!
Myös minulla on noilta vanhoilta veistäjiltä se tieto, että alkuperäinen Finngulf veistämö Karjalohjalla teki vain 8kpl 335:ta. Kuten todettu, niin rungosta löytyy näistä yksilöistä Hull Identification Number (HIN), ja varustettu ns. sinisellä kilvellä myös. Jos vene ei ole FG:n tekemä, niin ehkä kannattaa selvittää, onko siinä käytetty varmasti rungossa isoftaalihartsia, mikä on kalliimpi ja parempi kuin yleisesti käytetty ortoftaalihartsi. Lisäksi FG käytti vedenalaisessa rungon osassa väritöntä gelcoatia. Se yhdessä isoftaalihartsin kanssa suojaa rungon paremmin osmoosia vastaan. Meillä rungon väri on syvän sininen ja se on edelleen upeassa kunnossa. Kysyin veistäjiltä, miten on mahdollista että se on kaikkien näiden vuosien jälkeen edelleen syvän kiiltävä eikä ole haalistunut yhtään. Vastaus oli se, että käytössä oli paras ja kallein gelcoat mitä tuolloin oli saatavilla. Esim. uudempia sinirunkoisia FG33:ia on jo maalattu, kun pinta on haalistunut rumaksi, johtuneeko muutoksesta käytetyssä gelcoatissa, mene ja tiedä? Jos kaupanteon kohteena oleva vene ei ole peräisin FG:ltä, niin noita asioita voi yrittää selvittää ja kenties käyttää hyväksi hintaneuvottelussa, jos varmaa tietoa käytetyistä materiaaleista ei ole saatavilla? Muuten se on varmaan ihan sama, missä se vene on tehty, perusrakenteet ja ominaisuudet ovat varmasti ok, ja jos viimeistelyn taso tyydyttää, niin silloin kaikki on sitten vaan tiukkaa vääntöä hinnasta niin kuin missä tahansa käytetyn tavaran kaupassa. - Joakin_
Finngulffari kirjoitti:
Onnea vaan kaupantekoon!
Myös minulla on noilta vanhoilta veistäjiltä se tieto, että alkuperäinen Finngulf veistämö Karjalohjalla teki vain 8kpl 335:ta. Kuten todettu, niin rungosta löytyy näistä yksilöistä Hull Identification Number (HIN), ja varustettu ns. sinisellä kilvellä myös. Jos vene ei ole FG:n tekemä, niin ehkä kannattaa selvittää, onko siinä käytetty varmasti rungossa isoftaalihartsia, mikä on kalliimpi ja parempi kuin yleisesti käytetty ortoftaalihartsi. Lisäksi FG käytti vedenalaisessa rungon osassa väritöntä gelcoatia. Se yhdessä isoftaalihartsin kanssa suojaa rungon paremmin osmoosia vastaan. Meillä rungon väri on syvän sininen ja se on edelleen upeassa kunnossa. Kysyin veistäjiltä, miten on mahdollista että se on kaikkien näiden vuosien jälkeen edelleen syvän kiiltävä eikä ole haalistunut yhtään. Vastaus oli se, että käytössä oli paras ja kallein gelcoat mitä tuolloin oli saatavilla. Esim. uudempia sinirunkoisia FG33:ia on jo maalattu, kun pinta on haalistunut rumaksi, johtuneeko muutoksesta käytetyssä gelcoatissa, mene ja tiedä? Jos kaupanteon kohteena oleva vene ei ole peräisin FG:ltä, niin noita asioita voi yrittää selvittää ja kenties käyttää hyväksi hintaneuvottelussa, jos varmaa tietoa käytetyistä materiaaleista ei ole saatavilla? Muuten se on varmaan ihan sama, missä se vene on tehty, perusrakenteet ja ominaisuudet ovat varmasti ok, ja jos viimeistelyn taso tyydyttää, niin silloin kaikki on sitten vaan tiukkaa vääntöä hinnasta niin kuin missä tahansa käytetyn tavaran kaupassa.En tiedä juuri 335:sta, mutta yleisesti Finngulfit on tehty ortoftaalihartsilla. Ainoastaan uloin laminaattikerros rungossa on kalliimpaa isoftaalia. Sama tapa on yleinen monilla muillakin veistämöillä.
- 2+17
Joakin_ kirjoitti:
En tiedä juuri 335:sta, mutta yleisesti Finngulfit on tehty ortoftaalihartsilla. Ainoastaan uloin laminaattikerros rungossa on kalliimpaa isoftaalia. Sama tapa on yleinen monilla muillakin veistämöillä.
Jep, näin on kuten Joakin_ mainitsi. Jos ei usko niin voi mennä käymään Karjalohjalla ja jututtaa Reijoa, joka tietää takuuvarmasti miten FG't tehtiin.
- Finngulffari
2+17 kirjoitti:
Jep, näin on kuten Joakin_ mainitsi. Jos ei usko niin voi mennä käymään Karjalohjalla ja jututtaa Reijoa, joka tietää takuuvarmasti miten FG't tehtiin.
Kyllä, pitää paikkaansa, eli nimenomaan ulkokuoressa käytetään isoftaalia. Luulen, en siis väitä tietäväni, että tuolloin FG335:n syntyaikoina tuo ei ollut vielä kovinkaan yleistä ja siksi sitä haluttiin korostaa. Ja kyllä, Reijot&kumppanit on jututettu!
- 14+12
Finngulffari kirjoitti:
Kyllä, pitää paikkaansa, eli nimenomaan ulkokuoressa käytetään isoftaalia. Luulen, en siis väitä tietäväni, että tuolloin FG335:n syntyaikoina tuo ei ollut vielä kovinkaan yleistä ja siksi sitä haluttiin korostaa. Ja kyllä, Reijot&kumppanit on jututettu!
Mutta on aivan eri asia väittää, kuten yritit antaa ymmärtää, että runko olisi tehty ortoftaalihartsilla (vs. pelkkä pintakerros). Ei se pintakerroksen ortoftaalihartsi ole mikään autuaaksi tekevä asia.
FG335:hän oli Stigon ajatus tehdä urheilullisempi vene (vrt. FG36), mutta kuten tuotantomääristä voi päätellä, se ei ollut onnistunut yritys. - Finngulffari
14+12 kirjoitti:
Mutta on aivan eri asia väittää, kuten yritit antaa ymmärtää, että runko olisi tehty ortoftaalihartsilla (vs. pelkkä pintakerros). Ei se pintakerroksen ortoftaalihartsi ole mikään autuaaksi tekevä asia.
FG335:hän oli Stigon ajatus tehdä urheilullisempi vene (vrt. FG36), mutta kuten tuotantomääristä voi päätellä, se ei ollut onnistunut yritys.Pahoittelut epäselvästä ilmauksestani. Yllä kirjoittamaani: "...onko siinä käytetty varmasti rungossa isoftaalihartsia", on tulkittu väärin. Ihan kuin olisin väittänyt koko rungon olevan isoftaalia. En ole! Olisi kai pitänyt kirjoittaa: "onko rungon uloimman laminaattikerroksen pinnassa käytetty isoftaalihartsia", niin ei olisi keskustelu lähtenyt vika uralle... Vrt. jos joku sanoo kakussa käytetyn kermaa, niin ei siitä pidä tehdä johtopäätöstä, että kakku on pelkkää kermaa;) Pitäisi kai tuossakin sanoa onko kakun ulkokuorrutuksessa käytetty kermaa, niin ei tulisi väärää tulkintaa...
Tämä saivartelu loppuu osaltani tähän.
- Joakim_
Isoftaalihartsi on kalliimpaa, vesitiiviimpää ja lujempaa kuin ortoftaalihartsi, jonka osmoosiongelmat ovat olleet tunnettuja jo 60-luvulla, mutta silti sitä käytetään edelleenkin veneissä.
Uloimman laminaattikerroksen (siis ei koko laminaatti väliaineesta ulkopintaan) laminoiminen isoftaalilla ja laadukkaan gelcoatin käyttö torjuu kyllä melko tehokkaasti osmoosin, mutta ei tietysti aivan yhtä hyvin kuin pelkän isoftaalin käyttö.
Tietysti mitään käytännön lujuus- tai painoetua ei saa pelkällä uloimman kerroksen hartsilla.
On suomalaismerkkien veneitä tehty kokonaankin isoftaalista (mm. Tempo, ilmeisesti myös 335:n aikalainen Rondo), vinylesteristä (mm. FinnFlyerit) tai epoksista (mm. jotkut FinnFlyerit, FG43 ja Meastrot). Finngulfin en tiedä sellaisia tehneen ja FG43-rungothan FG teetti alihankintana muualla (muistaakseni Maestrolla).- Kuivuisiko sisältä
Jos rungon pintakerros olis hyvin vesitiivis ja sisäpuoli paremmin vettäläpäisevä niin kuivuisiko vene sisäpuolelta vesilläollessaan? Voisiko syksyllä ylösnostettaessa runko olla kuivempi kuin sellaisessa veneessä jossa rungon vedenläpäisevyys on kauttaaltaan sama? Oletetaan vielä että pilssi pysy kuivana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803